Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 45 reacties
Bron: ATi

Microsoft heeft eerder al een tipje van de sluier opgelicht omtrent de HD-DVD-speler voor hun Xbox 360 en inmiddels is er een nieuw detail opgedoken. Vandaag is namelijk duidelijk geworden dat ATi de decoder gaat leveren die ervoor moet zorgen dat er video van HD-DVD's kan worden gelezen. De H.264-decoder zal de gpu van de console gebruiken en zal op die manier genoeg capaciteit hebben om HD-DVD-data te decoden. Het is voorlopig nog onduidelijk of er op de Xbox 360-console zelf software ge´nstalleerd dient te worden om gebruik te kunnen maken van HD-DVD-techniek. De mogelijkheid bestaat namelijk dat ATi zijn techniek enkel dient te integreren in de door Microsoft aangekondigde externe speler. ATi en Microsoft zeggen met deze samenwerking alle vertrouwen te hebben in een succesvolle strijd tegen de Sony PS3 en zijn Blu-ray-technologie.

HD-DVD-speler voor Xbox 360 tijdens persconferentie E3
Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (45)

Waarom zou je het door je GPU laten uitrekenen en moeilijk lopen doen, als het ook makkelijk software matig moet lukken met de CPU kracht die in de 360 zit?
1. Omdat de GPU dat een stuk beter kan dan een CPU.
2. En omdat het bovendien voor ATI een peuleschil is.

ATI gebruikt nu al H.264 decoding via pixel shaders op de Radeons. Die code kunnen ze makkelijk overzetten naar de Xbox 360.


Dus laat ik de vraag eens omdraaien: Waarom zou je moeilijk lopen doen om het door de CPU uit te laten rekenen?
Hij heeft wel een beetje gelijk. Dat ding heeft 3 power pc cores die het met ze 3en makkelijk kunnen. De rede is waarschijnlijk dat 1 GPU minder warm wordt dan 3 power pc cores en dat de Xbox 360 dus minder lawaai met koeling gaat maken.
Nee, hij heeft niet een beetje gelijk.

Hij beweerd dat je moeilijk loopt te doen door het op een GPU uit te rekenen. Terwijl het juist moeilijker is, om het op de cpu cores uit te rekenen.

Dat de cores het wellicht ook wel kunnen, neemt het feit niet weg dat het meer werk is om het daarop voor mekaar te krijgen, en dat je daarmee dus juist moeilijk loopt te doen.
Als het in de GPU gebeurt kan het toch niet in dat externe kastje, dan moet het in het 360 OS zitten lijkt mij?

Zo moeilijk is een dashboard update toch niet ? Anders lever je gewoon een update CD mee.

Overigens allemaal erg laat voor iets wat al ongeveer in de winkelschappen moet liggen.
volgens mij is hiermee al lang rekening gehouden toen de 360 gemaakt werd... de GPU zal compatible MOETEN zijn.. anders kunnen de spellen niet op HD draaien... CPU('s) zullen ook wel krachtig genoeg zijn...

kortom: die hd-dvd-spelert zal t waarschijnlijk alleen maar uitbereiden om het te kunnen lezen, en de 360 heeft alles gewoon al (behalve een extra stukje software)...

overigens denk ik dat de updates via XBOX live ge-update worden... althans.. dat lijkt mij logisch... (ivm ombouwen dmv andere firmware en dergelijken)

dat het allemaal al lang in de schappen had moeten liggen is een feit... maar dit is eigenlijk ook een manier van marketing... gewoon upgrades beschikbaar stellen, en in het begin nog niet meeleveren.... dat levert M$ wsl veel geld op...
de GPU zal compatible MOETEN zijn.. anders kunnen de spellen niet op HD draaien... CPU('s) zullen ook wel krachtig genoeg zijn...
Nee nee, spellen kunnen prima op HD draaien, zonder dat de speler HD-DVD's kan afspelen. Het punt is dat de films die op HD-DVD's ge-encode zijn met een zware codec: H.264. Een gemiddelde huidige pc (zeg een athlon 3200+ of P4 3,2Ghz) heeft al ontzettend veel moeite om HD films met deze compressie netjes af te spelen.

Het weergeven van HD spellen, is gewoon een kwestie van een hoge resolutie. Dat konden PC's zes jaar geleden in principe al prima zelfs :). Sterker nog, windows wordt al zeker tien jaar op veel schermen op "HD resolutie" (>720 beeldlijnen) weergegeven :). Het is dus echt die H.264 die het lastig maakt, en dat is dus niet nodig voor spellen.
Ik heb een pentium 4 (prescott) 3,0 ghz en die heeft beslist geen moeite met hoge resolutie H.264 ge-encode bestanden. Net zoals de Amd 1800+ van mn ouders en mn Centrino laptop. Dus zo zwaar als jij het doet overkomen is het ook weer niet :?
Ik heb een pentium 4 (prescott) 3,0 ghz en die heeft beslist geen moeite met hoge resolutie H.264 ge-encode bestanden. Net zoals de Amd 1800+ van mn ouders en mn Centrino laptop. Dus zo zwaar als jij het doet overkomen is het ook weer niet
Even iets rechtzetten. Waar gij over spreekt is 720p h.264 encoded video, en idd, dat kan de CPU's waarover je spreekt idd aan.

Maar!, je vergeet effe 1080p video, die ook zal uitkomen, en vergeet het maar, want die cpu's kunnen dat niet aan.
En jij denkt dat > 720p video nog niet beschikbaar is ?
Veel open-source (openGL-render)projecten gebruiken dat allang (want : hoge kwaliteit).
@Jungian:
Even lezen kerel: 720p h.263 encoded video.
Wat heeft een OpenGL render projectje daar mee te maken? Behalve dan dat het op die resolutie rendert? Juist helemaal niets. Bij het afspelen van video beelden die HD geencode zijn is flink wat rekenkracht nodig omdat het zwaar gecomprimeerd is. Vroeger toen DVD net nieuw was hadden PC's een speciale mpeg kaart nodig om normaal DVD's te kunnen afspelen omdat daar anders niet voldoende rekenkracht voor was. De PC's konden echter wel spelletjes en dingen renderen in een resolutie die vele malen hoger was.
Ik hoor wel vaker mensen zeggen dat je zo'n extreme processor nodig zou hebben voor 1080p. nu kun je op de site van microsoft demo filmpjes downloaden. Die speelt mijn pc allemaal goed af. Is dat dan niet h.263 encoded oid? Ben er best benieuwd naar want wil htpc gaan bouwen.

deze filmpjes dus: demo filmpjes
Die fimpjes op de MS site zijn gecodeerd in VC-1 of WMV-9.

Het encoden van de h.264 codec vergt 2,5 tot 3 keer zo veel rekenkracht als de VC-1 codec.
Typo misschien ?
H.263 is echt niet zo zwaar, het is diens opvolger H.264 ( AVC ) die hier bedoeld word...

http://en.wikipedia.org/wiki/H.263
http://en.wikipedia.org/wiki/H.264
@The Lord

(OpenGL-)render projecten hebben er in zoverre mee te maken dat ze demo's maken. En die demo's encoderen ze dus echt niet meer in divx op een resolutie van 640 x 480, maar (de deftige projecten) dus in H.264 in extreme resoluties. ;) H.263 typo btw ?

[Edit] Je hoeft het trouwens niet in bold neer te zetten. Beetje overdreven voor iets wat prima te lezen is.
Probeer Batman Begins maar eens af te spelen in H.264 encodering: http://www.apple.com/quicktime/guide/hd/batmanbegins.html
Als het in de GPU gebeurt kan het toch niet in dat externe kastje, dan moet het in het 360 OS zitten lijkt mij?
Waarom? Als de xbox360 kan interfacen met dat "externe kastje" om de HD-DVD data te lezen, zal hij ook wel een stukje programmacode van dat kastje op kunnen halen om uit te voeren :)
Wat zou de prijsindicatie van die speler worden ?
Ik schat zelf dat initieel de prijs 199 dollar zal bedragen en dan stapsgewijs zal zakken naar 99 dollar.

Het is op zich ook niet zo'n zinvol ding tenzij je een HD TV hebt waarop je speciaal HD kwaliteit films wilt zien
ˇf als de spellen eenmaal zo groot worden dat ze een HD-DVD geplaatst moeten worden ;)
Gaat niet binnenkort gebeuren. Er zijn nu al nauwelijks games die gebruik maken van de volledige capaciteit van dvd.
en toch klagen ontwikkelaard steen en been bij MS omdat ze ruimte te kort komen en dat eigenlijk al meteen nadat de xbox360 werd aangekondigt.
buiten dat zijn er nog steeds fabrikanten die spellen uitbrengen op 4 of 5 CD's in plaats van 1 DVD dus ik zie ze nog eerder overstappen naar 2 DVD's dan 1 HD-DVD
Maar dat heeft te maken met het feit dat de ontwikkelaars graag de gamecontent in 10 vershillende talen op 1 DVD willen hebben, en niet zozeer met de heveelheid content die echt nodig is voor een game.
dat hangt af van hoeveel zin ze hebben, toen pc games nog op diskettes werden geleverd gingen ze tot maximaal 10 stuks (ik ken er geen die meer waren), de eerste games op cdrom waren echter al snel 100-200MB, tot zelf een paar uitzonderingen van meerdere cd's!
bijna 10 jaar later paste bijna elk spel nog steeds op 1 Ó 2 cd's
rond 2003-2004 zijn ze dan (eindelijk) beginnen dvdrom te gebruiken (er waren al een paar uitzonderingen natuurlijk), waarna die bijna direct vol staan (single layer)

vanuit de geschiedenis leid ik dus af, dat MS een goeie keuze gemaakt heeft,
op misschien een paar uitzonderingen na die 2 DVD's gaan gebruiken, zal alles wel op een DL DVD kunnen, misschien mits enige moeite
Voor de huidige xbox heb ik zelfs nooit een dual-layer disk gezien. Geen enkel spel op mijn 'oude' xbox overschrijdt 4,7gig. Sterker nog, meer dan 75% van de spellen is nog niet eens de helft van dat. En nu kunnen ze zelfs spellen van 9gig maken met de huidige DVD lezer in de xbox360. En enkel geintegreerde HD filmbeelden kunnen deze spellen echt tot een extreme grootte brengen. Maar tegenwoordig is enkel een mooi introductie filmpje ook wel genoeg, de rest van het spel is al mooi genoeg om real-time te renderen (waarmee je ENORM veel ruimte bespaart). Wat gedetaillleerdere textures en polygonen zullen een spel niet extreem veel groter maken. Alles is toch al zoveel efficienter gemaakt op dat gebied. Ze moeten wel met een volledig 'pre-rendered' HD game ala 7th guest aankomen zetten wil je HD schijfjes nodig hebben. En dat zou eigenlijk stom zijn, omdat een real-time gerenderede uitvoering van the 7th guest eigenlijk veel leuker is om te ontwikkelen. 9Gig is gewoon meer dan genoeg, en als de ontwikkelaars klagen (waar heb je dat btw vandaan), moeten ze maar eens wat efficienter hun spellen gaan opbouwen.
Voor de huidige xbox heb ik zelfs nooit een dual-layer disk gezien.
MS Rallisport Challenge 2 en Splinter Cell Chaos Theory om er maar een paar te noemen. En er zijn er nog veel meer. Toegegeven, het gaat meestal om de meertalige filmpjes waardoor het niet meer op een single layer DVD past (en dus niet het spel zelf), maar ze bestaan dus wel degelijk.
The Matrix: Path of Neo is ook een DL schijf op de Xbox
De productiekosten van een HD-DVD speler zijn ongeveer gelijk aan die van de gehele Xbox 360. Zo'n drive zou met enorm verlies verkocht worden dan. Ga eerder uit van een prijs van 249 of misschien zelfs 299
Ben benieuwd hoe erg dit gaat aanslaan (los van de HD-DVD : BR discussie).
Het kost je geld voor een speler, geld voor HD-DVD's (die heus niet voor 5euro bij de Kruidvat zullen liggen) en ben momenteel tevreden met DVD.

Weet ook wel dat consumenten in het begin wat afhoudend zijn, om uiteindelijk massaal zo'n ding te kopen. Maar toch benieuwd...
Consumenten blijven afhoudend, want de DVD heeft zijn langste tijd nog lang niet gehad.
ik heb nog niet eens een DVD speler!
schandalig he, technische vooruitgang?

Zo gaan die dingen nou eenmaal, wen er maar vast aan. Bovendien: Je zult zien dat films op gewone DVD's nog goedkoper zullen worden. Dat zag je ook met VHS films die in de opkomsttijd van de DVD vele malen goedkoper waren dan de DVD varianten.

Verder wordt natuurlijk het beeld beter, het gebruiksgemak beter, etc, etc. Dat HDTV komt er niet voor niks hoor ;)
ik heb nog niet eens een DVD speler!

Juist !!

Daar ben ik met je eens ze gaan veelste snellllll
Vroeger hadden we cassette Speler waar we 15 jaar Meegedaan hebben en nu hebben we eindelijk DvD en is Niet eens 10 jaar oud en is al out of mode ?
:r
Ik kan niet wachten iig, ik heb nu een pc onder mijn tv staan met HD content, ook niet de ideale oplossing.
Als het net zo is als met de euro gaan jullie Nederlanders zodra HD en/of BR er is weer hard zitten roepen dat jullie de dvd terugwillen? :P
In het begin waren dvd's ook niet 5 euro... en als er hd-dvd's meteen voor 5 euro zijn, ga er dan maar vanuit dat dat gewoon dvd's omgezet zijn naar hd-dvd.. Werd in het begin ook vaak gedaan bij VHS...
niet goed gelezen. |:(
reactie @ it0 - Software kan toch ook vanuit het kastje gerun'd worden? Gezien er volgens mij gebruik gemaakt werdt van een USB aansluiting...
Yep, hij wordt via USB aangesloten. De unit heeft zelf krijgt een ingebouwde 2-poorts hub, om de wifi-adapter en de Live Vision-camera op aan te sluiten.
was het niet veel handiger om dit vanaf het begin te integreren in de 360 zelf ?
De PS3 komt standaard met een BR-speler en de meeste reacties daarop zijn juist het omgekeerde, vooral omdat ie zo veel duurder wordt dan een XBox360.

Bij de XBox heb je nu zelf de keuze om een HD-DVD speler te nemen of niet. Bovendien is het nog onduidelijk of HD-DVD of BR gaat winnen. Als straks blijkt dat BR gaat winnen kan MS alsnog een BR-speler aanbieden.
Wss wel, maar nu is het voor M$ een inkomen meer waar ze winst kunnen op maken, iets wat bij de 360 niet het geval is. M$ is heus niet dom en weet dat ze met hun accesoires het verlies op hun console goed kunnen maken, slimme zet maar persoonlijk had ik het liever ook intern gehad, wss zal dit later wel het geval zijn als de 360 aan zijn einde komt.
Over die discussie van HD-video op de pc; Ik ben momenteel in het bezit van een HP laptop met een 3GHZ dual core pentium 4, en die heeft geen enkele moeite met het afspelen van apple's 1080p trailers, al moet ik wel zeggen dat dit natuurlijk vrij korte bestanden zijn.

Verder ben ik erg benieuwd hoe dit zich verder zal ontwikkelen. Voorlopig hou ik het nog even bij de DVD, en misschien in de toekomst een combo-speler. (ik ben ervan overtuigd dat dat er vroeger of later komt).
Dat komt omdat je een dualcore proc heeft bijtaken zoals windows worden op de andere processor uitgevoerd. Op een single core proc wordt het heel erg krap aan. Ik kan op een AMD 2600+, 1GB DDR dual Channel niet eens 720P *h.264) afspelen zonder hapering. Op mijn 3500+ gaat het prima maar 1980p afspelen op je pc heeft toch geen zin of je moet een LCD hebben die die resolutie (1920x1080?) aan kan. 1080p wordt ook niet de s tandaard.
Ik zou liever zien dat de 360 kon ingezet worden als een echt multimedia center, streamen via een MCE computer (voor zover het werkt dan) wil zeggen dat die ook stroom staat te verbruiken. Dat ze geen dixv/xvid willen ondersteunen kan ik nog ergens begrijpen maar dat je zelfs geen wmv kan afspelen van een USB harddisk gaat er bij mij niet echt in...

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True