Samsung voegt LightScribe toe aan nieuwste branders

Op de website van DailyTech wordt melding gemaakt van een nieuwe dvd-brander van Samsung met ondersteuning voor de LightScribe-techniek, die het mogelijk maakt om labels op dvd's te branden. De SH-W162L is een interne PATA-drive die op DVD-RAM na alle dvd-formaten van dit moment brandt. De standaard, rewritable en dual layer DVD+R-schijfjes kunnen op respectievelijk 16x, 8x en 8x gebrand worden. Voor de DVD-R-varianten zijn dit 16x, 6x en 4x. Naast de SH-W162L heeft Samsung ook de SH-S162L, met ondersteuning voor DVD-RAM, en de externe SH-W164L uitgebracht, die ook beide LightScribe ondersteunen. De SH-W162L is op dit moment al verkrijgbaar en kost volgens de Pricewatch ruim veertig euro.

Samsung SH-W162L dvd-brander met LightScribe
De nieuwe Samsung SH-W162L dvd-brander met LightScribe

Door Matthijs Abma

02-03-2006 • 22:46

36

Bron: DailyTech

Reacties (36)

36
35
16
7
2
16
Wijzig sortering
Wij hebben een HP LightScribe, maar uiteindelijk stelt hij zeer teleur. Het labelen van een disk duurt eindeloos ( meer dan 20 min.) en om het contrast wat groter te maken moet je het ook nog eens 2 x doen. Het resultaat is uitsluitend in grijstinten, op een koper-achtige onderlaag. Niet onaantrekkelijk overigens, maar met een vrij groffe definitie. De schijfjes zijn duur en lang niet altijd verkrijgbaar. Nu er goedkope printable CD's en DVD's zijn die snel full color te bedrukken zijn in de bubblejet is eigenlijk elk voordeel van de LightScribe wel verdwenen, behalve een zekere exclusiviteit omdat je ze eigenlijk (wsch. om bovenstaande redenen?) nooit ziet.
nu pas?

ik heb al meer dan een jaar de BenQ DW1625 lightscribe DVD brander, prima ding, nog nooit problemen mee gehad

het enige nadeel van lightscribe is dat het (dacht ik) nog altijd niet in kleur werkt..
Anoniem: 63400 2 maart 2006 22:48
Samsung voegt LightScribe toe aan nieuwste branders


Dit zo uniek dan. :?
Ja, dat is uniek, Samsung had dat namelijk nog niet toegevoegd.
Anoniem: 399 @Proxy3 maart 2006 08:19
Dus, "Lada voegt radio met iPod dock toe aan nieuwste auto's" is zinvol nieuws in autoland volgens jou?
Heeft een Lada dan een radio? :o Wauw.
mss? ik dacht dat HP die lightscribe als enige had?
Philips heeft ook lightscribe burners.

o/t ik vraag me af hoe het staat met de Linux ondersteuning van lightscribe, en hoe het gaat met de NEC tegenhanger.

Oh ja, en hoe zit het met de media? Voorlopig zijn die waar ik woon (Zwitserland) veel te duur, 3x of 4x zo duur als normale media, die hier toch al te duur zijn...
om het rijtje compleet te maken:
Benq heeft ook Lightscribe branders...
Ik heb een Sony (DW-Q31a) met LightScribe. Dat zijn dus bij elkaar al aardig wat branders die het ondersteunen. Ik hoop dat de prijs van die beschrijfbare schijfjes trouwens snel omlaag gaat.
Anoniem: 63400 @RobT3 maart 2006 17:10
Lite-on heeft het ook .

En NEC heeft een soort lightscribe dat heet labelflash.
:9
en er patent op had, o.d.?
Anoniem: 22738 3 maart 2006 00:31
Ik raad aan printable Matsui "Golden Dye" CD-R's te gebruiken (nee ik heb geen aandelen). Die hebben een speciale glitter-glans coating die 't inkt als het ware naar binnen trekt, althans zo ziet 't er uit. Het resultaat is hetzelfde als LightScribe, maar dan in kleur. Het ziet er heel professioneel uit. Enige minpunt is dat je niet zo hoge resolutie als een standaard witte, niet-glimmende coating kan krijgen, maar dat maakt niet uit omdat het op zich er al heel "echt" uit ziet. Iedereen die de resultaten van deze prints zien staan helemaal versteld als ik vertel dat ze niet echt zijn, maar een back-up van mijn origineel (liever geen krassen op collector's items natuurlijk).
Leuke tip, maar ik daag je uit om een (web)winkel aan te wijzen waar deze schijven op voorraad liggen...
Anoniem: 22738 @phusg3 maart 2006 11:33
Uitdaging geaccepteerd:

http://shop.cdfreaks.com/index/1/2/65/366

Daar had ik ze namelijk gekocht! Er staat trouwens Silver Printable bij het artikel, maar dat klopt. Op de verpakking zul je "Golden Dye" als type aantreffen. Dat is te zien aan 't plaatje en ik had precies deze besteld. Nogmaals, het is meer dan gewoon printable, je ziet echt inkt "in de laag" (optisch bedrog) van zilverkleur. De meeste back-up's van mij zien er stukken beter uit dan m'n origineel! Het zilver is een goede vervanging van wit. Aanvankelijk dacht ik dat 't zilver raar zou uit zien, maar het geeft 't plaatje beter en mooier weer. Je merkt niet dat dat zilver wit hoort te zijn omdat 't glanszilver is en niet grijs-achtig dus 't plaatje zal er qua kleuren correct uit zien.
Super, dank je wel :)

Het zijn geen echte Lightscribe CDRs inderdaad, maar juist daardoor wel lekker goedkoop...

Edit: Voor de duidelijkheid: ik begrijp nu pas goed dat je deze schijven in een speciale printer doet en dus niet in je lightscribe brander kunt gebruiken!!!
Is een leuk extratje :Y)

Vraag me af, ofdat dit niet ten koste gaat van de levens duur van een dvd/cd?
En het ontwerp valt mee een beetje tegen eigenlijk :+

http://www.lightscribe.com/ (kijk naar de flash)
ziet er leuk uit :*)

hier heb je trouwens een demo
http://www.lightscribe.com/flash/LightScribe_Demo_Web.html
Anoniem: 162671 2 maart 2006 23:58
Ik kwam nog een filmpje tegen van CES 2006 waar BenQ ook lightscribe dvd schijfjes in 6 kleurtjes aanbied. Filmpje heeft verder nog leuke producten. (draadloze beamer en beamer met geur) maar ze hebben het daar over lightscribe versie 2, of is dat marketing bla?

Edit: typo
Waarom nog investeren in lightscribe op dvd's. Kan je beter lightscribe uitbrengen op hddvd over een jaar.
Omdat HD-DVD nog lang niet is ingeburgerd? (Over een jaar ook nog niet, was met DVD ook niet het geval.)

Omdat het niet zo gek veel kost? (Lees: 'en kost volgens de Pricewatch ruim veertig euro.')

Ik vind het een aantrekkelijke optie!

Alleen geef ik deze niet de schoonheidsprijs. Bah wat een lelijk geval! :+
Hoeveel inbouw DVD/CD-ROM/RAM/R/RW(+ of -) zijn er nou daadwerkelijk echt mooi?? Dat is niet echt waar je dat apparaat voor koopt! Als ie maar gewoon in je 5 1/4 inch bay past!
Ik heb 2 maanden geleden een dvd brander gekocht ;). En ik brand nog regelmatig cd's. Voordat HD-DVD in redelijk wat huizen te vinden is zijn we wel een jaartje of misschien wel 2 verder.
Omdat mijn pa een heel enkele keer een filmpje van z'n digi-cam brand en dat juist omdat er dus max een keer in de 3 maanden een dvd'tje uitrolt, het wel sjiek is als er een keurig gebrand labeltje opstaat??

Om te reageren op je statement over HD-DVD, ze zijn het nog niet eens over wat er allemaal wel en niet inmoet, dus waarom daarop wachten??
Anoniem: 135290 2 maart 2006 23:55
Laten ze maar snel een SATA versie maken, ik wil graag een SATA-brander, maar daarvoor zit ik vast aan Plextor. Niet dat dat heel erg is, maar hun 16 speed branders kosten rond de 110-120 euro. Terwijl de 12 speedjes verkrijgbaar zijn voor de prijzen waarvoor je een normale 16x NEC/Pioneer oid hebt, nl. rond de 45 euro.
Ik hoop dus dat er gauw een andere fabrikant komt die SATA branders uitbrengt. Zou leuk zijn als er dan LightSribe of dergelijke functie bijzit. Alleen jammer als dat inderdaad afbreuk doet aan de kwaliteit van de schijfjes, das toch jammer.

Lightscribe lijkt me vooral handig voor m'n backup DVD's, kan ik er gewoon in een digitaal lettertype opzetten wat erop staat, ipv dat ik het er zelf met een DVD-marker op moet schrijven.....met m'n lelijke doktershandschrift :P


Meer SATA, please!
Emiel: der bestaan ook Serial ATA naar IDE converters. Niet van die PCI dingen, maar kleine printplaatjes met IDE connectie naar je optical, en op de andere zijde een Serial ATA plug, waar je dan je Serial ATA kabeltje aansluit dat van het moederbord komt.
Vb: http://www.icintracom.com...ial-converter-p-3155.html
En mijn excuses voor dit off topic geneuzel :+
die heeft Samsung wel nl. de SH-W163A............levertijd???

prijs € 49,-
Anoniem: 135290 @buutske3 maart 2006 21:07
Ja, die staat er net in, sinds gisteren, toen ik m'n reply neerzette nog niet ;)

Maar ok, ik zal die zeker in de gaten houden. Nu maar 1 winkel die em levert.
Emiel: der bestaan ook Serial ATA naar IDE converters.
Neeee geen converters, die wil ik zeker niet hebben, ik wil gewoon een sjiek klein kabeltje naar m'n brander hebben lopen en zeker geen converter der tussen. Wil gewoon dat hele IDE gebeuren uit m'n systeem hebben :)
Lightscribe is wel een aardige techniek maar ik geef toch meer om Printable DVD-R's en CD-R's. De media is een paar cent duurder dan 'normale' media, resultaten zijn in kleur en het gaat een heel stuk sneller dan Lightscribe (als je met Lightscribe een plaatje echt donker wil hebben duurde het al langer dan het DVDtje zelf branden :Z ).

Tuurlijk, je hebt weer een compatible printer nodig maar die komen er steeds meer en meer.

Grote voordelen aan printen zijn voor mij de lagere kosten en grotere beschikbaarheid vd media en beschikken over kleur. Benieuwd hoe en wanneer dat eventueel beschikbaar zou kunnen zijn voor Lightscribe; die 6 kleuren in dat filmpje wat Hyena 2 linkte lijkt er meer op dat de toplagen in verschillende kleuren komen zoals je die vroeger ook had met CD-R's, de afbeelding zelf was nog steeds monochroom.
omdat er nog vast wel genoeg mensen zijn die dat niet weten en het wel kopen...dus waarom niet... als der maar cash in zit he

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.