Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 31 reacties
Bron: Nikon, submitter: -d-

De Nikon Corporation gaat, na een historie van bijna zestig jaar, vaarwel zeggen tegen fotocamera's die fotorolletjes gebruiken. Het bedrijf maakte bekend zich te willen focussen op digitale camera's. De productie van analoge camera's zal worden stopgezet, omdat deze slechts een ondergeschikt aandeel van de omzet genereren; 95 procent van de inkomsten wordt inmiddels met digitale camera's gegenereerd. Alleen de FM10 en de professionele camera F6 zullen voorlopig nog gehandhaafd blijven. Ook de productie van diverse (handinstelbare) lenzen zal gestaakt worden.

Nikon D200 met iTTL makroflitser
Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (31)

Best zonde: de analoge camera's van Nikon zijn altijd van topklasse geweest ... Maar het is wel te snappen en met de dalende prijzen en stijgende kwaliteit van het digitale spul is klagen bijna niet meer gerechtvaardigd.
Blijft jammer, deze ontwikkelingen. Vooral voor de hobby-fotograaf.

Als je langs digitale weg in de buurt wilt komen van de kwaliteit die je in de doka kan halen, dan moet je heel erg diep in de buidel tasten en de absolute topmodellen camera, computer en printer aanschaffen.

Daar komt nog bij dat je je nieuwe digitale camera waarschijnlijk over 25 jaar niet meer wil gebruiken (als ie het nog steeds doet). Goede analoge camera's van 25 jaar oud (type onverwoestbaar met massief stalen body) zijn vandaag de dag nog steeds een genot om mee te werken.

Dus: Leuk voor de professionele fotograaf, jammer voor de hobbyist.
Alleen de professionele camera's F6 en FM10 zullen voorlopig nog gehandhaafd blijven.
De FM10 is geen professionele camera.

http://en.wikipedia.org/wiki/Nikon_FM10
Hm.. Fm10 geen profesionele camera .. nee inderdaad maar een beetje respect voor dit dingetje hoor :Y)

De pro camera's van nikon werden/worden altijd aangeduid met F1 , F2, F3, F4, F5 en de hedendaagse F6. Deze camera's zijn bedoeld voor de profesionele gebruikers.

..ff offtopic.. lol:
De FM1,2,3moet je zien als de mechanische trots van Nikon. De FM10 is gewoon een iets eenvoudigere versie van deze serie, namelijk het heeft een lagere flitssyncronisatie tijd.

De camera scoorde destijd hoge ogen omdat het een zeer hoge flitssyncronisatie tijd had. Namelijk 1/250ste ! Wat vandaag nog altijd hoog is. Meestal blijft deze steken bij 125ste.

Er zijn camera's (bij nikon vanaf de Nikon F90) die sneller gaan dan een 250ste maar dat weten men dan alleen te bereiken door dat flitsvermogen verdeeld wordt over meerdere flitsen snel achter elkaar.

Als je normaal zou flitsen bij bijv. 1/1000ste van een seconde dan zou het sluiter gordijn van de camera al van links naar rechts zijn wanneer de flits afgaat en daardoor is dan niet de gehele lichtgevoeligelaag gelijkmatig belicht.

Die 1/250 flitssyncronisatie was/is dus bijzonder. Verder is de camera volledig mechanisch wat fotograferen bij zeer lage temperaturen mogelijk maakt. Om er foto's mee te maken heb je geen batterij nodig..

Het batterijtje dat deze camera's gebruiken is een simpel knoopcel batterijtje voor de lichtmeter. Maar voor de aansturing van het sluiter mechanisme is dus geen batterij nodig.

En een beetje fotograaf meet licht een losse lichtmeter( hij meet dan opvallend licht. camera's met ingebouwde lichtmeter meten reflecterend licht. Opvallend licht meter is feitelijk betrouwbaarder) of de fotograaf heeft zo'n ervaring met licht dat hij prima aan voelt hoe hij de camera moet instellen zonder dat van te voren te moeten meten.

Ik denk dat zolang er nog profesionele films gemaakt worden dat er ook altijd nog wel een klein groepje profesionele fotografen zijn die die FM camera's nog graag gebruiken.

Verder... logische stap voor nikon om zich op digitaal te richten. Maar zo sterk en betrouwbaar als bijv een FM1 zullen ze niet meer gemaakt worden denk ik.

Ik hoop wel dat nikon vast houd aan de nikon F vatting. Zodat je je oude objectieven 'inprincipe' nog altijd kan gebruiken op de moderne toestellen.
Pff de Olympus OM-3 doet 1/2000 sec. 8-)
Als minimale sluitertijd, of als minimale flits-synchronisatietijd ? We hebben het niet over die laatste!
ja een 1/2000ste is een knappe tijd, zeker voor mechanische camera's. maar je Olympus Om3 en zelfs een Om4 kun je voor flitsfoto's niet gebruiken op die sluitertijd.

de Nikon FM1 en 2 hebben een sluitertijd van 1/4000ste,nu jij weer lol..

Camera's met een sluitergordijn kunnen eenvoudigweg niet zonder kunstgrepen een snellere flitssyncronisatie hebben dan 1/250 ste .. ok.. misschien nog net 1/300ste maar 1/300ste is is een wat rare sluitertijd (simpel gezegd).

Camera's met een centraal sluiter hebben dit probleem niet. Deze sluiters zitten (vaak) in het objectief, dit soort objectieven zijn daardoor ook knap kostbaar. Ze sluiten het licht af op een wijze zoals het de diafragma lamellen het licht doseren(eenvoudig omgeschreven :) ).
Wat op wikipedia staat is niet per definitie waar.
Dat de FM10 een professionele camera zou zijn is zeker niet waar.
Dat ze nou de productie van de lenzen stoppen vind ik stom, want ik gebruik altijd analoge zoomlenzen op mijn EOS350D. Digitale zoomlenzen bestaan (naar mijn weten) niet eens! Hoe willen ze dat dan aanpakken? Het is veel duurder om digitale zoomlenzen te maken.
Bij een digitale zoomlens is trouwens de lensopening kleiner dan een analoge lens, voor degene die het nog niet weten.


@ iedereen:
allright, ik heb een beetje snel en fout geformuleerd...
Ik weet niet waar je je informatie vandaan haalt over "analoge" vs "digitale" lenzen, maar je ziet het verkeerd in. Een lens (correcte benaming overigens objectief, er zitten meerdere lenzen in zo'n ding) is altijd analoog: het enige dat zo'n ding doet is licht doorlaten in meer of mindere mate (m.b.v. het diafragma) en eventueel zoomen en focussen. Dat heeft niks met digitaal te maken. Focussen en zoomen gebeurt beide door aan een (inwendige) ringen te draaien waardoor de lenzen ten opzichte van elkaar verschuiven.
De meest gangbare objectieven hebben bovendien een standaard fitting waardoor ze op zowel analoge als digitale camera's passen. Hoe die dan bepalen of een beeld "in focus" is ligt aan de body, niet aan het objectief.
- Digitale zoomlenzen bestaan (naar mijn weten) niet eens
- Bij een digitale zoomlens is trouwens de lensopening kleiner dan een analoge lens, voor degene die het nog niet weten.

:? :?
Okay, ik denk dat ik begrijp wat je bedoelt met analoge en digitale zoomlenzen..... Tenminste als is in, een analoge is een lens uit de 35mm-wereld en de digitale is speciaal voor digitale camera's gemaakt. Dit betekent een speciale coating op het achterste glaselement om reflecties van de sensor tegen te gaan en/of een lens die alleen geschikt is voor digitale SLR-camera's met een APS-C-sized sensor.

Er vanuit gaande dat je bovenstaande bedoelt, snap ik je reacties niet helemaal. Ten eerste zijn Sigma, Tamron en andere merken lenzen niet duurder geworden toen zij op bepaalde lenzen een extra coating gingen gebruiken. Ten tweede zijn lenzen voor het APS-C-formaat meestal goedkoper dan hun 35mm-tegenhanger, daar de lens kleiner kan worden gemaakt.

Beiden bij elkaar optellende snap ik dan ook niet zo goed wat er zo interessant is aan je reactie :)
Digitale zoomlenzen bestaan (naar mijn weten) niet eens!
.. en iets verder zeg je:
Het is veel duurder om digitale zoomlenzen te maken.
Contradictio in terminis. Of bedoel je dat ze ng niet gemaakt worden, maar ls ze gemaakt zouden worden, een pak duurder zouden zijn dan analoge? Enlighten us.
Hm, jammer. Had nog steeds de hoop dat Nikon een digitale camera met full-size sensor zou gaan maken, maar dat lijkt nu definitief van de baan. Moet waarschijnlijk dan dus toch aan de DX, maar heb een aantal prachtige lenzen die ik absoluut niet de helft langer wil!

[edit] Oh ja: FM10 schijnt wereldwijd het standaard fotostudent cameraatje geweest te zijn.
Nog even geduld .. Nikon gaat met een fullframe dSLR komen.
Ik hoop het, ik hoop het! Denk nu soms wel eens aan Canons.... Met fullsize voor serieus werk en een DX voor reizen en zo, zou ideaal zijn.
Graag, maar ook betaalbaar graag...

Heb je hier een bron bij?
Toen ik dit las lag ik dubbel van het lachen. De FM10 een professionele camera :+

Als ze de FM10 in produktie zouden houden als analoog manual focus redings boot(je) dan verklaar ik nikon voor gek. Een logische keuze voor een professionele camera zou de FM3a zijn als backup voor de F6. De FM3a doet het tenminsten nog zonder batterijen netzo als mijn FM2n.

Voor info over de FM10 :

http://www.mir.com.my/rb/...ssics/nikonfmseries/fm10/

http://www.nikonusa.com/t...at=1&grp=6&productNr=1689
In het originele artikel hebben ze het ook over de 'Professional FM6' en de 'Manual FM10', het is een interpretatiefout van de editor dus... :)
Was al verbaast. maar altijd leuk om een disussie open te breken ;-)
Wat ze dus bedoelen is dat bijna alle niet-autofocus lenzen eruit gaan.... (Staat nog wel een lijstje lensen waar volgens mij geen af variant van is welke wel blijven)

Voor de rest stoppen ze met lenzen voor middelformaat cameras en ook met de vergroter lenzen voor je doka.

Die niet-autofocus lenzen worden volgens mij ook niet echt veel verkocht. Als je toch zelf wil focussen schakel je dat gewoon uit op je camera.

Trouwens de enige lens die ik eigenlijk mis is de PC 28mm Tilt/Shift lens. De 85mm versie blijft wel, maar waarom deze niet snap ik eigenlijk niet. Of ik kijk niet goed en is wel een vervanger?
FM10 wordt zelfs door iemand anders gemaakt

http://www.nikonlinks.com/unklbil/FM10.htm


M'n FM doet het, btw, nog steeds prima :Y)
De titel is dus -gelukkig- niet juist. Voor het grootste deel van de verkoop stapt Nikon over op digitaal, echter de 35 mm blijft bestaan in twee modellen. En ik denk dat twee modellen ook voldoende is om deze krimpende markt te bedienen.
Mijn twee oude FM's met losse winders en de prachtige objectieven, zijn na 25 jaar trouwe dienst nog geen spatje versleten.

Die 85 mm blijft zeker bestaan, deze is van superieure kwaliteit en is de juiste brandpuntsafstand voor portretten.
Zolang ze dan nog maar klantenservice voor de analoge camera's blijven doen is het niet zo erg!

Als ze daar ook mee stoppen dan wordt het pas een probleem!

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True