Serene: eigenwijs mobieltje van Samsung en B&O - Update

Minder functies maar meer gebruiksgemak in een kwaliteitjasje. De Serene, een nieuwe mobiele telefoon die tot stand is gekomen door een samenwerking tussen elektronicareus Samsung en het Scandinavische Bang & Olufsen, moet deze eigenschappen in zijn 'clamshell'-design verenigen, volgens het gelegenheidsduo. Waar sommige moderne gadgets - zoals mobieltjes - strijden om het zoveel mogelijk integreren van (onoverzichtelijk) veel functies en features, die deels zelden of nooit door de gemiddelde consument gebruikt worden, áls ze al ontdekt worden na het doorspitten van talloze menu's en de gebruiksaanwijzing, wil de Serene breken met deze 'traditie'. Serene wil een mobieltje zijn dat simpelweg prettig en gemakkelijk communiceren mogelijk maakt, aldus de geestelijke ouders.

Serene (totaalshot - gesloten)

De body van Serene bestaat uit twee gelijke delen die samengehouden worden door een strak vormgegeven scharnier van aluminium. Het display en de microfoon zijn in de onderste schelp van de telefoon geplaatst. Het cirkelvormige toetsenbord en de boxen bevinden zich in de bovenste schelp met in het midden een wiel. De gebruiker bestuurt met de duim dit wiel en bedient zo alle basisfuncties. Ook de kleuren, lettertypen en het formaat van het display zijn geselecteerd met een logische bediening als uitgangspunt, aldus de fabrikanten. Het relatief grote breedbeelddisplay - dat 180º gedraaid kan worden - moet het lezen en schrijven van berichten makkelijker maken. Door het aantal functies op de mobiele telefoon beperkt te houden, vermindert het aantal menu's.

Serene (close-up - open)

Standaard wordt Serene geleverd met een driehoekig docking station van geanodiseerd aluminium. Voor klanten van Bang & Olufsen is er een speciale DECT-houder beschikbaar. Hiermee kan de gebruiker van de Serene-mobiele telefoon zijn digitale telefoonboek afstemmen op het draadloze huissysteem van Bang & Olufsen. 'Less is more' is vaak van toepassing op Scandinavisch en design. Sommigen zullen bij het horen van de adviesprijs van € 1100,- (inclusief btw en de speciale B&O DECT-houder - in B&O-winkels) eerder 'Less, but costs more' denken. Maar ja, oesters en andere schelpdieren zijn in gegoede restaurants die op een welgesteld clièntele mikken ook niet goedkoop. Zonder de B&O DECT-houder komt de Serene bij geselecteerde Samsung-retailers in de schappen met een adviesprijs van € 1000,- en dat nog dit kwartaal.

De specificaties vermelden dat het om een GPRS Class 10 Triband (900/1800/1900MHz) gsm-toestel gaat, voorzien van een 2,1" QVGA tft lcd-scherm (240*320) dat 262.144 kleuren kan weergeven. Het rijtje aanwezige features bestaan verder uit een VGA (300k) camera, Bluetooth, e-mail met Outlook-synchronisatie, sms/ems/mms/Wap 2.0 en 64 polyfonische ringtones. Serene meet 65 bij 70 bij 24 millimeter en weegt 110 gram.

Serene (in dockingstation)

Update (07-10-05, 12.30uur): Specificaties toegevoegd

Door Jack Leenders

06-10-2005 • 15:56

95

Lees meer

Samsung-mobieltje reageert op beweging
Samsung-mobieltje reageert op beweging Nieuws van 22 september 2005
Sterke stijging verkopen OLED-schermen
Sterke stijging verkopen OLED-schermen Nieuws van 15 september 2005

Reacties (95)

95
94
66
19
2
6
Wijzig sortering
Anoniem: 52817 6 oktober 2005 15:59
Ik vind de prijs eigenlijk nog wel meevallen. Als een standaard voor een BeoVision LCD scherm al 900 euro moet kosten... Ik vind het zeker een mooi apparaat, volledig in B&O stijl, alleen jammer dat het echte drukknopjes zijn en geen gevoelige aluminium plaat zoals bijv bij de BeoCenter

@Vectrox: dat was mijn reactie ook in eerste instantie toen ik een tijdje bij een B&O dealer werkte, maar als je eenmaal het gemak én de kwaliteit van B&O ervaren hebt dan snap je het prijsverschil.

Net als de poster al zegt, je kan kaviaar in een blikje bij de AH kopen, of een blikje beluga. De meesten denken van wat een onzin maar een selecte groep kan het verschil wel waarderen ;)
Geloof het of niet, maar zelfs voor de allerbeste/mooiste/makkelijkste telefoon ter wereld geef ik nog geen 900 euro uit. Als je dat doet heb je gewoon echt geld teveel.

Niets mis mee, maar dit is niet voor jan met de pet weggelegd.
Een B&O LCD tv kost ook € 9000,- daar heb je ook bijna vier andere voor!
Maar ja ze maken gewoon goed en degelijk spul, zo gaan de beste LCD displays van philips naar B&O en zijn de overige onderdelen ook allemaal van de beste kwaliteit. Zo zal de voeding van een B&O tv die altijd standby staat nooit doorbranden, terwijl dat bij andere merken wel eens gebeurd.
daar heb je 100% gelijk in.
Ze maken kwaliteitsspul.
Onze B&O televisie is nu zo'n 24 jaar oud (ntrouwcadeau van mijn ouders).
En buiten de afstandsbedining die wat knoppen verloren heeft, werkt deze nog nagenoeg perfect.

Onze andere tv is 5 jaar oud en bijna kapot...

Zet je aan tot denken zoiets.
Fijn dat je tv al 24 jaar meegaat, maar inmiddels hebben we kabel, scart, s-video of zelfs al dvi. Ik denk niet dat veel mensen met alleen nog een antenne genoegen nemen...


No flame intended, maar ik bedoel hiermee te zeggen dat bijna geen enkele consument er behoefte aan heeft dat zijn/haar product zo lang meegaat. Bijna iedereen verandert in een kwart eeuw minstens twee keer om technologisch bij te blijven.
Daardoor vind ikt zo'n B & O apparaat veels te duur voor zijn eigenlijke gebruiksduur.
Euhm, kabel scart enzo zitten er op...
Svideo ook dacht ik
Dvi niet, maar hier heb ik geen behoefte naar, kortom, hij voldoet nog aan onze eisen.
Kwaliteit van B&O?

Laat me niet lachen. Bij het minste of geringste breekt er wat af of gaat er wel iets stuk.

Waardeloze prut, ander merken maken veel beter spul.
Vroegah maakte ze mischien goed spul, maar dat is geen maat voor de kwaliteit van nu.

Ken verschillende mensen die B&O hebben en er vreselijk spijt van hebben, veel reparaties en het geluid is eigenlijk ook niet echt super (ook niet slecht, maar goed is het zeker niet).

Mischien een leuk design dat ze hebben, maar geef mij maar een oerlelijk apparaat dat het goed doet, ipv eentje die mooi is en altijd stuk.
Zo'n 10 jaar terug heb ik nog bij een B&O-dealer gewerkt en ik moet bevestigen dat er nogal wat afstandsbedieningen sneuvelden. Goed mogelijk dat het enkel bij bepaalde reeksen zo was, maar we kregen er zeer veel binnen voor reparatie. Ze werden onmiddellijk omgeruild maar na enige tijd kwamen ze steevast terug binnen met zelfde probleem.
De plaatsjes onder de knoppen brokkelden uiteen.
@ hoztmaster
Laat me niet lachen. Bij het minste of geringste breekt er wat af of gaat er wel iets stuk.
haha laat mij niet lachen, wij thuis hebben in de huiskamer, kwa audio en tv, alles van b & o. Nou als er 1 is de goed spul maakt zijn hun het wel.
als je bijvoorbeeld de afstandbediening van philips vergelijkt met die van B & O, lach je je helemaal rot. B & O is sterk en robuust en philips en andere maken het van plastic prul, en dan nog maar over de indeling van de knoppen te zwijgen.
Ken verschillende mensen die B&O hebben en er vreselijk spijt van hebben, veel reparaties
als je er niet mee om kan gaan dan moet je het niet kopen, heel simpel.

het is duur, dat klopt, maar het is ook voor mensen die een bepaalde style hebben. JVC heeft die staande "paal"-boxen toch echt van B&O nageaapt.
Vroeger was B&O zeker goed, maar tegenwoordig betaal je meer voor design dan kwaliteit. Alleen de absolute topmodellen van weet ik hoeveel duizend euro kunnen nog tippen aan de geluidskwaliteit van de 10 jaar oude boxen die ik hier heb staan.

Die boxen zijn steeds kleiner geworden, waardoor bass verloren gaat en zijn bovendien in het algemeen ook minder qua geluid (balans, helderheid).

Daarnaast is die design shit echt niet zo handig als het lijkt.
Een keer laten vallen en hij zit onder de krassen. Geef mij maar een ouderwetse telefoon van plastic ofzo, dan maakt het niet uit of je er een krasje op maakt. Bovendien dempt een plastic case schokken ook veel beter dan een hardmetalen versie.
Zo hou je het ook exclusief. Als B&O producten gaat maken voor jan met de pet op, dan zou je ze kunnen kopen bij de Mediamarkt.
Als echt niemand hem wil hebben ligt ie anders alsnog zo bij de mediamarkt. (iig voor andere merken)
Wel heel mooi, maar B&O is gewoon troep.

Als alleen de design afdeling van B&O er aan heeft gewerkt wil ik hem wel hebben, maar als ze ook zorg dragen voor de hardware hoef ik hem niet. (en ik heb jaren bij een Hi-fi winkel gewerkt dus ik weet waar ik het over heb)

Voor de rest is die telefoon me op het lijf geschreven, ik gebruik de helft van de functies niet en voor de rest van de tijd zitten ze idd ontzettend in de weg.

Was gisteren toevallig in de orange winkel en er werd een volwassen man helemaal lyrisch van het feit dat je dmv van het apparaat schudden de dobbelstenen kon gooien in een of ander spel. Als dat je klanten zijn...

En tja het design heeft gewon stijl, niet zo'n spelgoed uitstraling. vind het helemaal goed.
Er staat toch bij dat dit Samsung is? Het is dus 'troep' als in 'Samsung'. Valt dus wel mee lijkt me.

Van hun hi-fi apparatuur is bekend dat het 'troep' als in 'Aristona' is.
Samsung is niets mis mee, mijn zusje heeft mijn oude Samsung telefoon van 7 jaar oud net weggegooid, de accu werd slecht. Dus qua levensduur heel goed voor een telefoon, zeker omdat ik er 2jaar mee gelopen heb. :P

Maar B&O... alleen design voor de rest el cheapo philips componenten.
Anoniem: 61096 @Flagg6 oktober 2005 19:37
Het enige rare is dat in heel veel "topmerken" audio apparatuur "gewone" philips componenten zitten. Kijk maar eens waar het loopwerk van je "top" CD speler vandaan komt.

Philips is heel goed in staat goede HiFi componenten te ontwerpen. Dat ze die niet zomaar in een setje van 100 Euro's stoppen lijkt mij duidelijk maar ze ontwikkelen het wel. Net zoals sony trouwens.

Wat de echte topmerken meestal doen is rommelen met dure trafo's en andere electronica om de basiscomponenten van bekende merken heen om het uiterste uit die componenten te halen. Maar de basis komt gewoon uit de rekken van de bekende merken.
Het heeft bijvoorbeeld weinig zin om een LCD fabriek neer te zetten als je 1000 tv's per jaar verkoopt. Ook al kost de TV € 20.000 het stuk
Anoniem: 16328 @Flagg7 oktober 2005 14:38
Wat probeer je hier nu te bewijzen dat je geen kennis van zaken hebt?

Op deze manier zonder enige vorm van onderbouwing B&O een merk te noemen wat alleen gebruik maakt van volgens jou goekope Philips componenten. Getuigt van weinig kennis en alleen maar een loze kreet.

Ik vind het een mooie telefoon zeker wanneer je wilt bellen in stijl :). Beetje duur voor de 'normale' consument, maar ach als je het kunt betalen waarom ook niet :P.
Anoniem: 129362 @Flagg10 oktober 2005 11:22
Je hebt jaren in een Hi-Hi winkel gewerkt dus je weet waar je het over hebt.

Ik veronderstel dat ze daar ook B&O standaard in hun pakket hadden?

Zou mij sterk verbazen, maar kom...
Anoniem: 85257 6 oktober 2005 16:04
Serene wil een mobieltje zijn dat simpelweg prettig en gemakkelijk communiceren mogelijk maakt, aldus de geestelijke ouders.
Zo eentje heb ik al imo.
Anoniem: 156719 6 oktober 2005 16:30
wanneer zal loewe met een telefoon komen :P
krijg je dalijk net zon strijd als nvidea en ati op dit moment hebben ;)
Anoniem: 142407 6 oktober 2005 16:48
Persoonlijk vind ik dat hij er best zakelijk en strak uitziet. Ik denk dat je met zo'n apparaatje voor loopt bij je mede collega's en zo denk ik ook wel een beetje status krijgt en genoeg fuctie's om als TELEFOON te dienen.

Het is een kwalitatief goede telefoon, maar inderdaad met een aardig prijs kaartje.

Ik denk daarom ook dat alleen de echte hoge heren met dit dingetje gaan lopen patseren bij de ontwetenen, terwijl wij weten dat hij eigenlijk met een te dure, defunctionele telefoon loopt (in vergelijking)
Jonge, jonge wat maakt iedereen zich toch druk over een mobieltje Als je hem te overpriced en under equiped vind, laat je hem lekker lings liggen. En anders haal je zo'n ding als je er wel opgewonden van raakt.

Ik vindt het wel goed dat men eens nagedacht heeft over het gebruiksgemak. Dat ronde keyboard is wel makkelijk volgens mij, zorgt ervoor dat je een veel natuurlijkere beweging maakt met je duim. ook het feit dat hij bovenaan zit helpt daarbij.

Het scherm onder is ook wel praktisch. Hoe vaak zie je iemand niet na een lang telefoon gesprek, zijn mobiel van zijn oor halen en het display poetsen, omdat het onder het zweet\oorvet zit. Je ziet ze minder vaak de onderkant poetsen omdat ze hem volgespuugd hebben.

Persoonlijk vindt ik het wat vierkante ontwerp van dit ding minder bij een lelefoon passen, maar ga hem zeker eens bewonderen bij de B&O dealer. Kopen denk ik echter niet. Buiten dat bellen en smsen de enige vereiste functionaliteiten zijn, die ik nodig acht op mijn telefoon, zijn lage kosten toch ook meer dan een wens.
De prijs is veel te hoog voor de weinig functies die de telefoon heeft..

En bah wat is ie lelijk.
Maar als je als die extra functies nou juist niet wil, maar gewoon iets goeds en moois? Sommige mensen hebben ook liever een degelijke kwaliteitsversterker met 1 aan/uit-knop ipv een een plastic 'airport by night design- wannabe-HiFi-setje ;) . Dat laatste is meer iets voor op tienerkamers: als het maar 'veul' lijkt, knippert en veel knopjes heeft.
Wat betreft de versterker ben ik het 100% met je eens.
Ik heb voor een klein vermogen aan audiospul staan dus daar kan ik over meepraten.
Wat betreft deze telefoon zijn de woorden "mooi, goed en handig" nou niet de eerste die mij te binnen schieten.
Het kan mijn smaak zijn maar ik denk eerder aan woorden als lelijk, lomp, onhandig en overpriced.
Je zou verwachten dat hij met minder functies mooi klein zou zijn, maar dat zie ik er niet aan af. Verder lijkt dat ronde toetsenbord me juist ongelovelijk onhandig om te gebruiken. Het design vind ik ook niks maar das persoonlijk natuurlijk.
Verder denk ik dat de menustructuur van de betere telefoons inmiddels dusdanig simpel is ingericht dat iedereen het kan vatten lijkt mij.
/just my 2ct.
Hier ben ik het helemaal mee eens.

Lol ik hoor mn collegas al: wtf? heb je je wekker mee genomen?
Maar als je als die extra functies nou juist niet wil, maar gewoon iets goeds en moois?
Veel mensen associeren echter ten onrecht een (mooie) exclusieve uitstraling automatisch met kwaliteit. En daar betaal je dan ook voor bij een produkt als deze. Hetzelfde zie je bij de produkten van Apple (dit wordt geen aanval of flame), ze zien er exclusief uit, en veel gebruikers hebben het idee dat ze een machine hebben die kwalitatief (dus qua fabricage en onderdelen) ver boven de rest uit steekt. Echter gaan er veel onderdelen in die gelijk zijn aan die van andere producenten. Let op fanboys: ik zeg niet dat Apple spullen slecht zijn.

Hij zal echt niet veel moeilijker te produceren zijn als "normale" telefoons met meer functies (eerder makkelijker en goedkoper), dus voor de hoge prijs nog maar een factor over: het gegeven dat het van B&O is en dat het er exclusief uit ziet. Het woord zegt het al: het moet een telefoon zijn die niet iedereen kan betalen en daardoor exclusief is.

Ik vindt hem spuuglelijk overigens.
Anoniem: 61096 @Vectrox6 oktober 2005 19:17
Over smaak valt te twisten maar deze telefoon is niet zo heel veel duurder als een Nokia 8800 en een koopje in vergelijking met de modellen van Vertu

Dus blijkbaar is er een markt voor dit soort mobieltjes....

Een Ferrari is ook veel minder praktisch dan een Opel Astra. En een beetje duurder. Toch weet ik welke auto ik voor mijn deur wil hebben staan......
Sja, maar met een Ferrari kun je rijden, net als met die Opel .......... hij kan hooguit sneller en verbruikt meer ;)

Deze GSM is 'slechts' een telefoon zonder enige andere functies. Op zich heb ik daar geen moeite mee, al wordt de camera van mijn D500 meer gebruikt dan ik vantevoren vermoedde. Aan de andere kant boeien de games en filmoptie me echt helemaal geen bal. Knappe beltonen en MP3 is leuk, maar geen must. De Ir en/of BT verbinding is dan wel weer errug handig om de plaatjes/MP3 even over te blazen. Ook is de planner handig om afspraken in te zetten en buiten een communicatiemiddel is ook de wekker een aangenaam attribuut ( al zal die in de B&O/Samsung ook wel aanwezig zijn ). De bediening is erg logisch en een menuutje meer of minder is echt geen struikelpunt. Ik denk dat je bij de B&O toch functies zult gaan missen die uiteindelijk toch al storend ervaren zal worden.

Sja, het design is een persoonlijk verhaal, dat in combinatie met de pittige prijs precies de doelgroep raakt die bedoeld is. Een exclusieve telefoon die niet zomaar door Jan en allemaan aangeschaft zal worden, maar een select eigen 'publiek' zal trekken.
Anoniem: 108655 @CARman6 oktober 2005 20:36
En de grootste reden om Ferrari te kopen is niet " om ferrari te rijden"? Dat is ongeveer hetzelfde als "omdat die Ferarri er zo cool uitziet". Maar dat zijn wel de 2 grote redenen om zoveel geld neer te tellen :P. De snelheid kan een 3e zijn maar dan zijn er goedkopere alternatieven die ook snel gaan, en je hebt altijd nog een motor :P. (jaja dan wel even dat rijbewijs halen..).

Dus dat zal met dit "geval" (ja ik vind hem ook SPUUG en SPUUG lelijk, maar ik loop ook niet met merk kleding rond omdat het merk XX is :P) zo zijn. B&O + de stijl die sommige vast zal aanspreken zal hem wel laten verkopen denk ik :)
het zou wat zijn als hier geen wekker in zat, het ding ziet er nota bene uit als een reiswekker :P
[offtopic]
De vraag is alleen of ie er dan ook de volgende dag nog staat. :Y)

btw. er zijn bepaalde auto's die je helemaal niet voor je deur wilt hebben staan. En ik zal niet zeggen dat je er 1 van zojuist hebt genoemd. :o
ja stel je voor er zit geen MP3 of camera op een telefoon dat is zo uit de tijd. |:(

Fuctie van een telefoon is bellen hoor.
ja, of

-smsen
-agenda
-mp3speler
-fotocamera
-rekenmachine
-wekker
-spelcomputer
-etc

een telefoon is niet 'bedoeld' om er alleen maar mee te bellen. De bedoeling van een bepaalde telefoon is dat je op een prettige manier van alle geboden functies gebruik kan maken.
Anoniem: 130136 @Metten6 oktober 2005 21:33
een telefoon is niet 'bedoeld' om er alleen maar mee te bellen

:?

Deze dus juist wel!
klopt, maar het wordt hier op tweakers.net vrijwel elke keer dat er *een* telefoon aangekondigd wordt wel aangehaald dat moderne telefoons allemaal dingen kunnen "waar telefoons niet voor bedoeld zijn". Een vrij bekrompen en conservatieve mening als je het mij vraagt.
Anoniem: 130136 @Metten7 oktober 2005 00:27
Okay daarin geef ik je gelijk.
Maar bij deze phone is datt dan eindelijk ook eens terecht ;)
Anoniem: 130136 @Vectrox6 oktober 2005 19:12
OMG, jij snapt er dus helemaal geen ene hol van.

Als er 1 ding is dat voor deze telefoon niet belangrijk is, is dat het aantal functies. In tegendeel zelfs juist.

En dat jij hem niet mooi vind, daar heeft de rest ook geen boodschap aan.
Ze hadden advies aan Apple moeten vragen voor het design :)
Ik had juist verwacht dat Apple zoiets zou gebruiken voor hun geplande telefoon. Toetsen die gelijk als scoll wheel gebruikt kunnen worden. Ik snap alleen niet waarom het scherm onderaan zit, het lijkt mij dat dan sommige mensen hun scherm niet kunnen zien omdat hun hand in de weg zou zitten.

Edit: Je kan het scherm 180 graden draaien, dus heb je niet het probleem dat je handen in de weg zitten, maar dan denk ik dat veel mensen de telefoon op zijn kop op zullen opnemen, MAW de mic tegen het oor en tegen de speaker praten. Ook weer bizar dat die in de dock ook weer onderste-boven zit |:(
Ziet er erg mooi uit..

Maar ik vraag me idd af of er veel mensen zullen zijn die dit mobje zullen kopen....
B&O is nou niet een merk wat voor de meeste mensen is weggelegd. Het draait daar vooral om gebruiksgemak en stijl. En er zijn mensen die daar veel voor willen betalen, omdat het nog altijd iets exclusief uitstraalt.
Ach, er komen wel look-alikes en/of telefoons die door deze Serene geinspireerd zijn, als hij echt aanslaat, tegen een veel leukere prijs natuurlijk (en iets minder kwaliteit waarschijnlijk).

Ik moet zeggen dat ik dat wiel, het alpha-dial, wel heel praktisch vind.
Ziet er wel ultiem gelikt uit moet ik zeggen, maar maakt dat aluminium connector ding hem niet erg zwaar kwa gewicht?

En het toetsenbord doet me denken aan de old skool draaischijf :9
Aluminium weeg bijna niets, dus dat valt wel mee denk ik. Maar het blijft wachten op de specificaties
aluminium weegt anders wel veel meer dan kunstof nog hoor :)
Niet als je 2 even slagvaste en sterke stukken hebt.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.