Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 68 reacties
Bron: GamesIndustry.biz, submitter: Hoedje

Sony heeft afgelopen week aan zijn interne PlayStation Portable (PSP)-gameontwikkelteams laten weten dat een Europese release op zijn minst nog enkele maanden op zich zal laten wachten. Sony verwacht namelijk dat er niet aan de enorme vraag naar de PSP voldaan zal kunnen worden, een niet geheel ongegronde angst gezien de problemen rond de release van de console in Japan. Verschillende Britse retailers hebben GamesIndustry.biz verteld dat ze geen idee hebben wanneer een Europese release van de PSP zal plaatsvinden, maar de verwachting is dat dit op zijn vroegst in juni zal gebeuren. De PlayStation Portable is op dit moment alleen verkrijgbaar in Japan en de draagbare gameconsole zal op 24 maart in de Verenigde Staten van Amerika geïntroduceerd worden. De PSP zal in de VS 249,99 dollar gaan kosten. Eerder werd nog verwacht dat de introductie van de PlayStation Portable in Europa en de VS vrijwel tegelijk zou plaatsvinden.

PSP (kleiner maar nog steeds groot)
Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (68)

Sony maakt/blijft fouten maken. Ze passen zich niet aan de huidige internet omgeving aan, veel revieuws erover, een datum bekendmaken wanneer ie komt en dan gewoon een paar maanden uitstellen. Zo speel je mijns inziens behoorlijk de concurrent in de kaart.

Ik vind daarintegen dat ontwikkelaars eens ervoor moeten gaan zorgen dat ze hun produkten wereldwijd gaan releasen, en niet de geijkte irritante weg steeds bewandelen van eerst Japan, dan Amerika en als laatste Europa. ALs je dan toch al een gedegen marketing afedeling heb dan kun je ook gerust je produktie lijnen erop af stellen voor een wereldwijde release.

Nintendo zal het wel niet zo erg vinden, die zal nu de aankomende maanden, met het oogmerk op de zomervakantie's, gretiger aftrek hebben met hun DS model.

Maar goed, hun oude slogan is niet voor niks naar de kast verwezen : "Only Sony" :Z
Wat wil je dan, dat ze de release net zo lang uitstellen tot ze er een paar miljoen op voorraad hebben? Kan wel even duren.

Stel nou dat er kinderziektes in de eerste paar modellen zitten? Dan zit je met een enorme voorraad troep.

Sony zal echt wel doordachte afwegingen maken.
ik denk persoonlijk dat het toch slimmer is om te releasen ook al heb je een tekort. Casual gamers zullen nu eerder voor van de zomer een DS kopen. Als je een tekort hebt kan je wel niet aan iedereen leveren maar iedereen weet dan wel dat ie er is en is meer bereid te wachten. Plus je krijgt ook nog eens een hoop extra aandacht van de media omdat ie overal is uitverkocht. En dan hang je als Sony gewoon een verhaaltje op van hij is ZO populair dat we er niet genoeg kunnen leveren. Een zelfde soort situatie deed zich toender tijd voor bij de release van de PS2.
Een vroege release zou volgens mij juist slimmer zijn. Dit deed Sony ook met de PS2, toen de Dreamcast al lang te koop was. Er waren weliswaar veel te weinig PS2's, waardoor de prijs ook nog eens belachelijk hoog was (1499 gulden bij de release geloof ik, later 1199), maar het zorgde er wel voor dat de mensen wisten dat de Playstation 2 bestond en wachtten tot hij goed leverbaar was of de prijs daalde. Hierdoor stortte de Dreamcast markt helemaal in, ondanks dat hij nog maar 499 gulden kostte(destijds kostte de Nintendo 64 ook nog 399).

Als Sony nu al de PSP zou releasen met een vette marketingcampagne, dan heb je grote kans dat veel mensen wachten tot ze de PSP kunnen halen(er vanuit gaande dat er leveringsproblemen zijn en de prijs dus erg hoog is). Want op dit moment hebben de meeste mensen niet eens van de PSP gehoord, waardoor ze een Nintendo DS halen.
Ik denk dat sony wil voorkomen dat er eenzelfde effect opsteekt zoals bij de ati x800 series. Een fantastisch product hebben , maar het daarna niet kunnen leveren is natuurlijk echt heel slecht.
Reken er maar op dat de analysten van Sony een redelijk nauwkeurige voorspelling hebben gedaan over de te verwachten vraag anders stellen ze zoiets echt niet uit.
Op het moment dat je niet kan voldoen aan de vraag dan komt er ontevredenheid en dat wil geen enkel bedrijf.
Voor zover ik weet heeft nagenoeg elke console na de 16bit generatie problemen met het leveren gehad. Ik kan me voorstellen dat de problemen nu wellicht groter zijn, maar ik vind het vreemd dat ze daar nu pas achter komen.

Op GoT loopt momenteel dit topic over de PSP.
Meer afhankelijk van andere partijen die beloften niet volledig kunnen nakomen is er 1 van. Conservatieve schattingen m.b.t. de verkochte aantallen zodat je meer moet produceren voor bepaalde markten is een ander probleem.
Dus ze hebben schrik dat ze de vraag niet aankunnen in europa en daarom eerst de vs gaan aanpakken en dan pas europa ?

Hoeveel van die psp's maken ze er dan per dag ?
ik geloof een 100.000 per maand voor de capaciteitsverhoging van de productielijn voor de grafische chip, ze maken die namelijk inhouse en daar knelt het schoentje
280 miljoen amerikanen 450 miljoen europeanen. ze kunnen dus makkelijker aan die 280 miljoen voldoen dan aan de 450miljoen vandaar
280 miljoen amerikanen 450 miljoen europeanen. ze kunnen dus makkelijker aan die 280 miljoen voldoen dan aan de 450miljoen vandaar
De 280 miljoen zijn iets welvarender maar de werkelijke reden is dat je om de 450 miljoen Europeanen te kunnen bereiken je verschillende promotiecampagnes moet voeren. Een in het Duits, Frans, Italiaans en dergelijke en wellicht ook een andere benadering voor elk land.
avarage BNP zit de gemiddelde europeaan ruimschoots over de gemiddelde amerikaan. the american dream houd in dat je mensen zoals bill gates hebt en 95% vd mensen die niet uit een trailor weten te komen zonder enige vorm van wettelijke bijstand.
Excuse, welvarender zeg je, je kunt beter zeggen dat ze op de zak van de bank teren, heeft niks met welvarend te maken. Gewoon kwestie van krediet op krediet op krediet en 20 creditcards.
Lijkt me inderdaad beter dat ze wachten totdat ze een fatsoenlijke voorraad hebben opgebouwd voor de uitgave in Europa. Het zou niet echt gunstig zijn voor de prijs als het ding al schaars is bij de introductie ervan want dan kan het helaas in sommige gevallen toch een "sellers-market" worden.
Vind het wel een wel een risk hebben dat je zoveel voorraad produceert. Ik bedoel je bent in groote concurentie op het moment. Althans als je nu kijkt naar de DS die is ook erg erg nice.
Maar tijd leert en ik ben erg nieuwsgierig.
Die voorraden zijn niet zo'n probleem de ps2 wordt ook nog steeds verkocht zelfs nu de ps3 al een tijdje in ontwikkeling is.
mmm Wel jammer opzich. Ik hoop dat de mensen bij sony zich wel goed hebben laten voorlichten over de populariteit van de PSP. Stel je nou eens voor dat ze de release uitstellen, en na de release de vraag tegenvalt :? Dan staan de hele warenhuizen vol met die PSP's terwijl ze niet verkocht worden.
Ze moeten er per definitie dus wel vanuit gaan dat het een succes is ;)
Dan slepen ze het gewoon terug naar Japan. Maar kijk niet vreemd op als het hier ook een hit wordt. De ideeen die hier op tweakers.net rondgaan, zijn niet representatief voor Nederland en al zeker niet voor West-Europa. Buiten dat als ik zie hoe populair Sony hier in .pt is Dat overal de marketingmachines GT4 nog verder stuwen dan het al is, denk ik dat Sony een redelijke kans heeft ook dit produkt in Europa in behoorlijke aantallen aan de man te brengen.
Dat overal de marketingmachines GT4 nog verder stuwen dan het al is
Dat ze goed zijn in hype is geen geheim. Ik heb gisteren Gran Turismo 4 aangeschaft en surprise surprise: de graphics gebruikt geen anti-aliasing. Het ziet er hetzelfde uit als GT4 Prologue, maar dan zonder anti-aliasing, waardoor de graphics van GT4 zelfs MINDER zijn dan GT4 Prologue. Wat hebben die jongens in een jaar tijd zitten doen vraag ik me af? Zelfs de textures van GT4 zijn minder dan die van Prologue. Ik heb Prologue opgestart met een Nissan Skyline GT-R in de level New York en dat vergeleken met dezelfde auto in exact dezelfde level in GT4 en die van Prologue is gewoon VEEL scherper en mooier dan GT4. Ik zie op Internet allemaal haarscherpe screenshots van GT4 (digitaal extracted), maar zo ziet het er echt niet uit bij mij. Aan m'n TV ligt het niet, want GT4 Prologue is wŔl scherp. Het gekke is dat sommige auto's wel scherp zijn en de meeste anderen weer niet. De velden zien er zowiezo niet spectaculair uit t.o.v. de vorige delen (ik had ook GT1 en GT3 gekocht).

Ik wilde 'm vandaag zelfs bijna gaan ruilen voor een ander spel, iets dat ik nooit doe. Kun je nagaan.
Ik vind GT4 niet revolutionair beter dan Prologue, maar toch wel net iets beter.

En als jij GT4 wil ruilen omdat je het grafisch niet goed vindt dan heb je gewoon weinig verstand van wat een goed spel maakt. Hoe je het ook wend of keert, het ziet er erg netjes uit, maar zelfs als dat niet zo was... de gameplay is fantastisch. Het moeilijkheidsniveau is fors hoger dan in GT3. Het is absoluut een goed spel.
Dat vind ik een nogal makkelijke opmerking van je. Ik vind Tetris beter dan Gran Turismo, dus het gaat mij niet puur om de graphics. En ik heb Gran Turismo 1, 2, 3 en 4 Prologue (en nu dus GT4), dus het is niet zo dat ik Gran Turismo slecht vind.
Je mist mijn punt. Jouw hele argumentatie beperkt zich tot de opmerking dat je de graphics van Prologue beter vindt dan van GT4 en dat je het spel daarom mogelijk wil ruilen. Dat vind ik dus een slecht argument, wat GT4 is meer dan alleen graphics, er zit ook nog eens een heel groot heel plezierig spelend spel onder. Of ben je het daar niet mee eens? Als je de andere GTs al hebt dan was je sowieso niet echt verbaasd over het hoe en wat, dus dan vind ik het helemaal vreemd dat je het gekocht hebt als je toch al twijfels had.
Graphics is ook niet alleen maar een kort begrip.

Misschien vind hij het wel irritant dat er geen anti-aliasing is.

Je kan je toch storen aan spellen zonder AA en vooral GT omdat de Playstation 2 sowieso in het algemeen daar last van heeft.

Jij bent van die type die zeker nog steeds roept dat de 8 bit en 16 bit games ook betere gameplay hebben.

Graphics telt ook mee, hoe zwaar je ook leunt op de gameplay, waarom denk je dat er miljaden wordt gepompt in 3d technologien? voor de lol?
@s_roubos:

Als je nu 2 spellen hebt met precies dezelfde gameplay, en van spel a zijn de graphics beter, welk spel kies je dan?

(1) Spel a toch?

(2) Of je houdt het in het midden omdat je niet weet in welke zin de graphics anders zijn en dit invloed op de gameplay kan hebben. Dan bevestig je wfh's argumentatie (en falsificeer je je eigen) dat GT4 slechtere graphics heeft en het daarom overweegt te ruilen, dan hebben graphics namelijk wel invloed op de gameplay en kun je de dingen niet los van elkaar zien.

Je eigen punt is dus vrij judgemental en oppervlakkig, terwijl je het impliciet de ander verwijt, tja....

;)
Zou opzich wel een grote voordeel voor ons zijn, worden die PSP'tjes voor spotprijsjes verkocht :D
Mooi ding! Jammer dat ik niet met 4-puntsdruktoetsen kan spelen, want die controller zit altijd aan de LINKER-kant, en ik heb werkelijk geen enkele controle met mijn linkerhand.

Jammer dat ze de controller niet aan de rechterkant maken want volgens mij 90% van de wereldbevolking rechtshandig en heeft betere controle met zijn rechterhand. :'(
Hoewel de meerderheid idd rechtshandig is, wil dat niet zeggen dat je alleen met de rechterhand goed een controleler kunt bedienen.

Veel FPS'en gebruiken ook de WASD-toetsen om te lopen, en dat gaat prima. Als je in een auto rijdt, kun je ook prima met je linkerhand een bochtje nemen terwijl je met rechts schakelt.

Ik weet niet wie er bedacht heeft dat de joystick altijd links zit en de knoppen rechts, maar ik moet er niet aan denken dat het andersom zou zijn. Wellicht omdat de knoppen rechts meestal gebruikt worden voor schiet- of spring-acties, waar goed getimede reactievermogens voor nodig zijn, en dat dat beter met rechts kan of zo?

Bij mijn weten had alleen de Atari Lynx de mogelijkheid om met een druk op de knop het scherm om te draaien, zodat linkshandigen er mee konden spelen. Bij de Lynx zat in rechtshandige toestand trouwens ook het dpad links, en de knoppen rechts.
Dan moet je dus voor de DS gaan! Heel veel spellen (oa. Mario en Metroid) kunnen links en rechts gespeeld worden, je gebruikt je "goeie" hand dan voor de pen. :)
is er meschien meer bekend of ook de psp net als de psx en de ps2 regio gebonden zijn ???

dus japans vs en eu versie ??
De games zijn regiovrij, dat is door Sony bevestigd. Dat betekent dat je games overal kunt kopen en dat je ze zowel op een Japanse, Amerikaanse als Europese PSP kunt spelen. UMD-films krijgen wÚl een regiocode mee en je kunt dus op een Europese PSP alleen Europese films bekijken (en eventueel ook Japanse, als Japan in dezelfde regio als Europa valt).

Er zit wel een 'maar' aan vast. Soms worden games nog aangepast als ze in een andere regio worden uitgebracht. Een Europese of Amerikaanse versie van een game kan dan een klein beetje verschillen van de Japanse versie. Gevolg is dat je niet kunt multiplayen, omdat de software de andere game niet herkent.
Soms worden games nog aangepast als ze in een andere regio worden uitgebracht
helaas wel ja. :(

als dat niet zo zou zijn dan had je de japanse final fantasy X inclusief de complete dvd gehad. nu mis je in NL het eindfilmpje van de japanse versie (dit is het begin van FFX2)

in amerika hebben ze het met dit spel nog rotter, daar missen ze namelijk zelfs de dark aeons om tegen te vechten en laten dat nou de coolste gevechten uit de game zijn
Toch hoeft een leveringsprobleem niet altijd slecht te zijn.
Zie daar: het apple ipod mini-effect
Ja maar dat was geen nieuw product, een ipod hebben was al jaren cool en werd opeens betaalbaar voor de massa.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True