Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 33 reacties
Bron: Neoseeker

Vaak wordt gedacht dat de sensoren die zich op het moederbord bevinden onnauwkeurig zijn. Om te onderzoeken of dit nog steeds het geval is bij moderne moederborden heeft Neoseeker een vijftal moederborden aan wat tests onderworpen. Van achtereenvolgens de Gigabyte K8NXP, de Soltek K890, de K8T Pro, de K8AN2E-GR en de AOpen AK79D worden in een aantal scenario's de gegevens die door het moederbord werden doorgegeven vergeleken met de uitslag van een multimeter. De voltages van de verschillende voedingslijnen werden vergeleken zowel onbelast, als tijdens het draaien van enkele games.

Sirtec Power Wacher voeding aankondigingspicjeHet blijkt dat de moederborden steeds afwijkingen vertonen van de waarden die worden afgelezen van de multimeter. Alle moederborden geven te lage voltages aan en deze verschillen zijn groter dan de foutmarge van de multimeter. Vooral het Aopen-moederbord zit er flink naast, onder belasting zakt het gemeten voltage op het moederbord meer dan vijf procent onder de output van de voeding. Volgens Neoseeker is een klein verschil zoals de Soltek-moederborden laten zien geen probleem, al is het bijvoorbeeld wel vervelend voor de mensen die besloten hebben een nieuwe voeding te kopen op basis van de getallen die van het moederbord worden afgelezen.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (33)

Waarom wordt er in godsnaam op de btx connector gemeten, de spanning die het moederbord aangeeft is de aanwezige spanning op het moederbord zelf, deze is altijd lager als die in de voeding: er zit immers nog een kabel en connector en printspoor tussen. De moedeborden zijn gemaakt om op een bepaalde spanning op de voedingsaansluiting te werken, de daadwerkelijke spanning bij de voeding op de print is al iets lager, hiermee wordt bij het ontwerp rekening gehouden. Het komt alleen nogal ongelukkig uit dat de spanningsmeter op het moederbord dus ook onderhevig is aan die spanningsval. Overigens hebben de voedingen op het moederbord ook een vrij grote ingangsmarge waardoor in er in de praktijk niet snel problemen optreden. Veel belangrijker is het om spanningsvariaties in de gaten te houden, deze geven een veel beter beeld van de voedingsspannings kwaliteit en capaciteit.
The multimeter, which was set to the 0 - 20 V DC range, was then connected to my choice of power leads from the power supply. The claimed accuracy on the multimeter is 1% which means in a 20V range it can be off by 0.2V

With all of the systems that used the OCZ power supply, I used the additional BTX connector plug for testing the +3.3V, +5V, and +12V rails, as it conveniently provided them along with a GND.
Totaal Kansloze test dus |:(. Het moederbord meet de spanning op een totaal nadere plaats. En bij alle lijnen is er zowiezo wat spanningsverlies over de traces van het moederbord zelf. Daarnaast worden de lijnen die in die review getest zijn ook nog eens totaal niet belast in tegenstelling tot het moederbord waar de proc lekker hard loopt te trekken aan de 12V en de chipset de 3.3V ook aardig lust
Je hebt deels gelijk, maar de kans is zeer grot dat iig de 5V en de 3,3V in de voedng op dezelfde plek vast gesoldeerd zijn. De 12V heeft waarschijnlijk 2 rails en daar kan het dus wel uitmaken.
En ook jij hebt gelijk.
Maar zeker op de 3v3 lijn, waar meerdere amperes lopen, zal er spanningsval zijn over de kabels, zodat er toch een andere spanning op die connector staat.
Hij heeft heel erg gelijk, waar komen de lijnen op het moederbord vaak het eerst op uit?

De powerregulators.

Hierna wordt vaak pas gemeten door het moederbord.
De VCore komt ook vanaf powerregulators, oorspronkelijk vanaf de 12v lijn. Het is dus zo dat de voeding altijd meer volts levert dan de lijnen op het mobo want powerregulators zitten er niet voor niets op en hebben wanneer ze hetzelfde voltage moeten afgeven als de bron altijd wat verlies.

VCore meet je op een VCC pin van de processor en nergens anders.
Zo is het met de andere voltages dus ook het geval, waar het gebruikt wordt zul je het moeten meten en niet op de connector van het moederbord.
Ehm, zou het mischien zo kunnen zijn, dat die afwijking komt door de Voltmeter zelf?

Meten is verstoren, en als de weerstand van de voltmeter te laag is verstoort hij de meting te veel.
Ehm, zou het mischien zo kunnen zijn, dat die afwijking komt door de Voltmeter zelf?

Meten is verstoren, en als de weerstand van de voltmeter te laag is verstoort hij de meting te veel.
Zelfs de goedkoopste digitale multimeters hebben al een ingangsweerstand van 10 Megaohm of hoger op het spanningsbereik. Met zulk een hoge weerstand zal de afwijking die de meter veroorzaakt nagenoeg verwaarloosbaar zijn en ver onder de te meten nauwkeurigheidsgrens van de multimeter liggen.

Een belangrijkere vraag is hoe nauwkeurig de gebruikte multimeter is... Er is een aanzienlijk verschil tussen een meter die je bij de soep en patatten hebt gekocht en bijvoorbeeld een hoogwaardige Fluke. Maar dan nog, hetzelfde geldt voor de on-board spanningsmeter. Die vertrouw ik eerlijk gezegd nog minder dan een multimeter uit de bouwmarkt :). Uit enkele steekproeven blijkt trouwens dat zelfs goedkope digitale spanningsmeters tegenwoordig vrij nauwkeurig zijn wanneer ze worden vergeleken met een geijkt toestel.
Als het gaat om nauwkeurigheid voldoet een Voltcraft meter ook. Die is nauwkeuriger dan de ATX aan marge toelaten (10% op de 12V en 5% op de 5 en 3,3V lijnen). Met mijn Gamma multimeter weet ik me dan ook behoorlijk zeker van de correctheid der weergegeven meetwaarden.
Ergo: een huis-tuin-en-keuken modificeerder kan prima uit de voeten met z'n/d'r low-budget apparaatje.
Fluke?

Ik dacht eerder aan een standaard desktop multimeter, Agilent 34401A ofzo..
Grote broer ervan mag ook, alleen 6.5 digits moet genoeg zijn ;), +- 0,0035%..
Nouja, mijn moederbord (epox 8rda3+) geeft een voltage op de 12v aan van 10,7.
Dat kan ook nooit goed zijn, maargoed, zolang de pc stabiel draait lijkt het mij geen probleem.
Ik zal binnenkort eens een keer kijken of ik een multimeter kan bemachtigen :)
ej wat een toeval, ik heb de zelfde mobo MBM5 says:

core0, high 1,65 low: 1,63
core1, high 1,71 low: 1,60 :o
+3.3 high: 2.82 low: 2.74
+5: high: 5.16 low: 5.05
+12 high: 12.16 low: 11.92
-12 high: -6.84 low: -7.01 :o
-5 high: -1.18 low: 1.22 :o

Ik heb een thermaltake PurePower die 480watt geeft..
AMD 2800+ die als 3200+ speelt
1gb geheugen, GF5600kaartje
en verder niks speciaals.. de afwijkingen van de -12 en -5 zijn als het echt is schrikbarend :P
Kan mischien ook zijn dat MBM5 het slecht uitleest.. Geen idee, ik heb me er nooit druk om gemaakt en dr achterna gegaan..
Nee hoor de negatieve waarden die je afleest zijn de zwevende waarde van de winboundchip, negatieven spanningen zijn een overblijfsel van het ISA tijdperk en worden door veel moederbordfabrikanten dus al niet of nauwelijks meer gebruikt, laat staan dat ze de moeite nemen om de spanningen uit te lezen , xtra sporen die geen nut dienen zitten ze niet op te wachten natuurlijk. :)

(Edit: veel ISA kaarten hadden bijvoorbeeld wel negatieve spanningen nodig, PCI niet, alleen de UART gebruikt nu nog negatieve spanningen die overigens vaak geeneens vanuit de PSU worden betrokken maar in de chip met een pull down circuit opgewekt worden.)
Inderdaad en vreemde keuze, een meter die 0,2 Volt afwijkt.

Eerlijk gezegt lijjkt me dan de resultaten van die multimeter onbetrouwbaarder als de waarden die het moederbord aangeeft.

Vcore 1,55 volt V-DDR 2,5V en V I/O 3,3V en dan kan je meter er dus 0,2V naast zitten :)
En reken maar dat hij er naast zit omdat de meetfouten juist in de onderkant van de schaal het hoogst zijn.

Sorry zou bijna zeggen dat het een Hoax is ;)

(ja ik weet dat ze alleen de 3,3V gemeten hebben maar dan nog, de meter kan dus vanaf 3,1 tot 3,5 aangeven in dit geval)
De foutmarge is niet 0,2V, de foutmarge is 1%. Bij 3,3 Volt zal de mm dus meten tussen 3,267 en 3,333. Aangezien de meeste uitleesprogramma's maar tot 1 of 2 decima(a)l(en) nauwkeurig zijn kun je hier dus prima mee vergelijken. :)
Dit is dus niet juist. De nauwkeurigheid van de multimeter (1% dus) is de maximale nauwkeurigheid die enkel gehaald wordt bij een spanning gelijk aan de maximum spanning van het meetberijk. (hier dus 20 volt).
Bij een lagere spanning neemt de nauwkeurigheid evenredig af. De V-core ga je dan ook niet meten met het meetberijk van 20 volt maar met het berijk van 2 volt. Dit is overigens elementaire meettechniek.
:?En dat met een huis en tuin en keuken multimeter die regelmatig voor 10$ (N.B. Canadese dollars) te koop is!

Als je zulk soort metingen doet mag je toch IMHO wel beginnen met geijkte meetapparatuur. :?
ook die multimeters komen met een fout marge, en als de afwijkingen daarbuiten vallen kan je stellen dat er iets niet helemaal goed zit.
al is het bijvoorbeeld wel vervelend voor de mensen die besloten hebben een nieuwe voeding te kopen op basis van de getallen die van het moederbord worden afgelezen.
Op basis van wat getalletjes is het veranderen van iets vaak dom. Pas als je er last van hebt dan is het handig :)
Dit is helaas niet geheel waar, harde schijven gaan vaak eerder stuk door te hoge pieken in de 5 en of 12 volt lijn. Dit hebben veel mensen achteraf pas gerealiseerd, maar ja dan ben je helaas te laat en daar gaat weer een HD :z . Dat dit waar is kan je trouwens nalezen in GoT.
Dit vraagt dus om dikke 5.1V en 12.2V zenerdioden in de molex steker gemonteerd. Het kan best eenvoudig....
Als je er last van krijgt is er waarschijnlijk al iets kapot of in ieder geval kapot aan het gaan. Dus ben je dan te laat met vervangen.

Als je de boel af en toe eens doormeet en er achterkomt dat de boel bijna gaar is of dat het je nieuwste tweak niet aan kan. Dan is het juist verstandig op dat moment al te vervangen. Zo kun je dat oude moederbordje toch nog mooi in de PC van je broertje stoppen in plaats van het doorgebrand de container in te kieperen. ;)
Op mijn DFI LanpartyUT nF3-250Gb kloppen alle voltages exact met wat de multimeter leest :Y)
Nee, die sensors zijn niet te vertrouwen, en bij Asus al helemaal niet. Nee, echt niet. Volgens m'n bios krijgt mijn Athlon XP steevast iets rond de 1,595V (uit m'n hoofd), terwijl ie 1,65 hoort te krijgen. Normaliter hoor je zelfs 1,67 af te lezen omdat de spanning pas onder load zakt tot de ingestelde waarde.

Goed dan, m'n Asrock plankje kon het wel goed aflezen en Asus moet eens stoppen met hun eigen brakke zooi op die bordjes te doen, want zelfs hun budget-dochter doet het nog beter. Maar dit is wat mij betreft al genoeg bewijs om te kunnen zeggen dat je geen beslissingen moet baseren op wat je moederbord aan voltages uitleest. Het is leuk om naar te kijken, en misschien is het wel nuttig om naar fluctueringen te kijken (ook het voornaamste belangrijke als je denkt dat je voeding misschien niet goed is), maar goede absolute getallen moet je niet verwachten.

[edit]
-1: Troll, je mag niet reageren op moderaties maar dit is haast hilarisch :D. Zeg maar op, wie denkt er dat ik lieg? Kom maar kijken, de 12V klopt ook van geen kanten :).
vreemd verhaal, ik ga er van uit dat de spanningsmeter(s) op het moederbord 1op 1 gekopieerd zijn van de huis tuin en keuken meters zoals in de winkel te verkrijgen.
Allemaal een slordige 5% afwijking dus de vergelijking kan 10% afwijken in totaal.
Ik kan me niet voorstellen dat ze op een moederbord fluke's gaan zetten met 0,5% tot 1% afwijking en die hogere nauwkeurigheid heeft nog nooit 1 storing extra gevonden.
Maar een meting met een iets nauwkeuriger apparaat was wel slimmer geweest.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True