Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 40 reacties
Bron: AnandTech

Het hoogtepunt in de driver-oorlog tussen ATi en nVidia voor het Windows-platform lag volgens AnandTech zo'n 18 maanden geleden, maar met de recente releases van drivers voor Linux lijkt het erop dat ATi eindelijk werk maakt van Linux. AnandTech vergelijkt daarom oude drivers van de beide fabrikanten met de nieuwste en kijkt of ook ATi in beeld gaat komen voor Linux-gamers. Op een Athlon 64-systeem worden testen gedraaid met van ieder merk een high en een middle-end videokaart in Wolfenstein Enemy Territory, Unreal Tournament 2004 en Doom 3. Wat allereerst blijkt is dat ATi nog steeds geen ondersteuning biedt voor 64 bit-spellen. Volgens AnandTech is dat een groot gemis, omdat bijvoorbeeld veel systemen die zij aanbevelen zijn gebaseerd op de Athlon 64 en er eigenlijk in het algemeen geen sprake meer is van slechtere prestaties onder 64-bit.

ATi en nVidia logo'sDe drivers die worden vergeleken zijn voor ATi versies 3.12.0 en 3.14.6 en voor nVidia 6111 en 6629 op Suse 9.2. In Wolfenstein weet ATi, relatief, flinke verbeteringen weg te zetten, maar absoluut ligt nVidia nog ruim voor met een tweemaal zo hoge FPS. In Unreal Tournament 2004 zijn de resultaten ongeveer gelijk. Omdat Doom 3 niet wilde werken met de oudere ATi-drivers, is er geen vergelijkingsmateriaal aan die zijde. nVidia weet echter de prestaties flink te verbeteren in Doom 3, zeker bij de hogere resoluties, waar tot 20 procent beter gepresteerd wordt. ATi doet het niet slechter dan in de andere spellen, maar blijft iets boven de helft van de prestaties van de concurrent steken. De conclusie luidt dat het erop lijkt dat de verbeteringen in prestaties gelukkig niet gepaard zijn gegaan met onverwachte problemen, maar dat vooral voor ATi er nog een lange weg te gaan is.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (40)

Ik vind dit toch zeer teleurstellend. Wat trouwens ontbreekt in de meeste reviews is dat men niet kan verklaren waarom die ATI drivers het gewoon niet doen.
De GPU van Ati zou meer cq beter moeten kunnen lopen op een open source dan die van nVidia....
De GPU van Ati zou meer cq beter moeten kunnen lopen op een open source dan die van nVidia....
En waarom precies? Ik zie niet in waarom de hardware van ATI beter zou zijn dan die van nVidia met een open source OS.

Als ATI hun drivers verwaarloost, kan je ook geen goede prestaties verwachten hé. Je mag dan wel een krachtige grafische kaart hebben maar zonder drivers kan je er niet veel mee. Als je bijvoorbeeld een wagen hebt met een krachtige motor kan je ook niet het volle vermogen en koppel benutten als je een brakke versnellingsbak hebt.
ATi heeft langer dan nVidia de Linux markt in de kou laten staan, het is pas sinds enkele weken/maanden dat men bij ATi begonnen is met echt aandacht te schenken aan hun drivers. Vooral omdat de professionele martk erom vraagt.

We mogen ook niet vergeten dat Linux enkel OpenGL is en uiteraard geen DX. En we zien trouwens onder Windows ook dat ATi achter loopt op prestaties bij de OpenGL games, hoewel men die achterstand aan het inhalen is sinds de release van Doom 3. Het verwonderd mij dan ook niet dat we eenzelfde resultaat zien bij de linux drivers.
Ati fanboy?
sinds wanneer is een platform jaren slecht ondersteunen een excuus?
Linux is er al langer dan vandaag en IS belangrijk, het is gewoon onprofessioneel dat Ati er nu pas oog voor heeft
Nvidia fanboy?

Hij geeft helemaal geen excuus. Hij noemt alleen een paar feiten op die het verschil kunnen verklaren. Als je dat opvat als een uitspraak van een fanboy, dan moet je eens nadenken hoe je zelf bent.

Linux is een niche markt en al helemaal als het om spellen gaat. Nogal logisch dat je dan niet veel moeite doet voor drivers voor videokaarten die zuiver voor spellen bedoeld zijn.
Misschien komt het JUIST doordat Nvidia al langer met Linux bezig is, dat Nvidia zo goed scoort op OpenGL. Dit verklaart zowel de voorsprong op Linux als op Windows met deze standaard.
Wat trouwens ontbreekt in de meeste reviews is dat men niet kan verklaren waarom die ATI drivers het gewoon niet doen.
Misschien kan het volgende dit verklaren, en dit kan misschien ook veel andere vragen beantwoorden.

Ati is niet zo geweldig goed in het maken van drivers. De Omega drivers waren "vroeger" altijd stukken beter dan de Ati drivers. Nu gaat het gerucht dat ATi een samenwerking is begonnen met de maker van de omega drivers, OF dat ATi de omegadrivers een goed bekeken heeft, en gezien heeft wat ze zelf fout doen in de windows drivers.

In Linux is er volgens mij niemand die Ati op zijn fouten wijst. En als er al een samenwerking is tussen Omega en ATi, dan zal dit niet voor Linux gelden.
Even wat dingen rechtzetten.

ATi heeft intensief contact met de maker van de Omega drivers, maar ze werken verder absoluut niet samen. ATi probeert de drivers zo stabiel mogelijk op allerlei soorten systemen te krijgen (allround drivers), terwijl Omega zich vaak richt op bepaalde onderdelen als betere imagequality, betere performance in bepaalde games.

De Omegadrivers zijn de enige thirdparty drivers die ATi aanraadt aan mensen, wanneer ze problemen hebben die op het eerste gezicht niet opgelost kunnen worden met de Catalyst drivers. De registry tweaks en andere instellingen in de Omegadrivers zijn soms net iets aggressiever dan wel flexibeler op bepaalde gebieden dan de originele drivers die rekening proberen te houden met een zo groot mogelijke gebruikersgroep.

In de afgelopen paar maanden heeft ATi haar Linux team verdubbeld kwa grootte, en zullen ze meer geld in R&D stoppen voor Linux ondersteuning. Nu pompt ATi ongeveer 4 a 5% van het complete budget in Linux, terwijl de rest naar Windows gaat. Dit staat evenredig aan het percentage Linux gebruikers met ATi kaarten. ATi verwacht dat rond 2007 dit percentage is gegroeid naar 10%, dus beginnen ze nu meer geld te pompen in Linux ondersteuning.
In de afgelopen paar maanden heeft ATi haar Linux team verdubbeld kwa grootte, en zullen ze meer geld in R&D stoppen voor Linux ondersteuning. Nu pompt ATi ongeveer 4 a 5% van het complete budget in Linux, terwijl de rest naar Windows gaat. Dit staat evenredig aan het percentage Linux gebruikers met ATi kaarten. ATi verwacht dat rond 2007 dit percentage is gegroeid naar 10%, dus beginnen ze nu meer geld te pompen in Linux ondersteuning.
Leuk verhaaltje en het zal wel kloppen maar rechtvaardigd dit de slechte drivers? Nee want linux gebruikers die videokaarten kopen van 550 euro hebben net zoveel recht op stabiele drivers als windows gebruikers. Dat Ati niet meer mensen stopt op de linux afdeling is gewoonweg fout en afzetten van de consument. Ati is nu eindelijk op peil bij windows drivers ze promoten zichzelf door goed contact te hebben met klanten en ontwikkelaars en dan laten ze linux gebruikers stikken...logica is weer ver te zoeken.
Mocht linux explosief stijgen in gebruikers zitten ze met een groot probleem.
Nog even wat meer dingen rechtzetten:

Er zijn geen thirdparty drivers
Ook Omega maakt geen drivers

Wat omega en al die andere mensen doen is simpelweg de standaard drivers van ATI (en Nvidia) pakken, en deze tweaken aan de hand van de registry keys die ATI en NVidia daarvoor zelf in de drivers hebben gestopt.

ATI en Nvidia moeten waardes kiezen die voor zoveel mogelijk spellen goed werken, en waar zoveel mogelijk mensen tevreden mee zijn. Omega en anderen kunnen zich focusen op gebieden die zij interessant vinden.

Er zijn allerlei tooltjes waarmee je zelf die drivers kan tweaken naar je eigen smaak.
Maar in plaats van dat zelf te doen, kun je er ook eentje gebruiken die iemand anders al getweakt heeft. Bv Omega.

ATI heeft inderdaad een goed contact met de maker van de Omega drivers. Dat betekent o.a. dat ze hem nieuwe drivers toesturen een paar dagen voordat ze officieel te downloaden zijn.
Daardoor kan Omega vaak zijn getweakte versies drivers tegelijkertijd met de nieuwe officiele drivers beschikbaar stellen.

Het is dan ook nooit zo geweest dat Omega drivers stabieler waren. Echter de registry keys die gebruikt werden in de Omega drivers waren wel eens beter toegespitst op een spel waardoor het soms beter compatible was, en soms beter van beeldkwaliteit of sneller.
Dit staat evenredig aan het percentage Linux gebruikers met ATi kaarten.
Tja dan kun je natuurlijk blijven wachten op verbetering. Alle mensen die ik ken en die linux gebruiken kopen tegenwoordig alleen maar nVidia kaarten juist omdat de ondersteuning van ATi zo slecht is.
omdat ati gewoon klote kaarten/drivers maakt, ik heb nu zelf al bijna een jaar zo'n klote ati 9800Pro, en ik heb nog nooit zoveel glitched meegemaakt als de lange tijd dat ik een geforce2gts heb gedraait. Volgende kaart wordt voor mij dus gewoon weer nvidia, betere drivers, betere support..
ik heb al weer meer dan 2 jaar een Radeon 9500@9700, mijn eerste ATi na elke geforce gehad te hebben die bestond. Geweldige kaart :)


(om maar even te laten zien dat je dit soort meningen net zogoed achterwege kunt laten, je schiet er niets mee op) ;)
Kan mij iemand trouwens vertellen, waarom in deze vergelijken nooit wordt meegenomen, wat de kaarten maximaal presteren in de Windows omgeving met exact de gelijke hardware. Kun je namelijk ook meteen zien hoe goed of slecht de Linux-drivers zijn.

Nu zie je alleen een vergelijk tussen nVidia en ATI op het Linux-platform en weet je eigenlijk alleen dat nVidia beter zijn best heeft gedaan, dan ATI. Als je nu ook een vergelijk krijgt op het Windows platform met gelijke hardware, kun je meteen zien of nVidia en ATI echt veel moeite stoppen in Linux-drivers.

Ik bedoel maar, als de drivers van beide in het Windows platform 100% zijn, hoeveel procent zijn ze dan in Linux? Als nVidia 2 keer beter presteert in Linux dan ATI, is dat dan 2 keer van de 1% tov het Windows platform?
De vergelijking is moeilijk te maken. De enkele games die beschikbaar zijn zijn ook meteen de enigste referentie. En deze games missen dikwijls optimalisatie voor het Linux platform. De enigste reden waarom ze bestaan is om aan te tonen dat de engine ook op het Linux platform gebruikt kan worden.

Ten tijde van Q3A was het zo dat Q3A onder Linux een betere performance liet optekenen dan onder Windows. Dezer dagen is het tij gekeerd. Men heeft eens een vergelijking gemaakt met Doom3 met nVidia kaarten (drivers 6111) (geen ATi omdat de ATi drivers onder Linux niet wilden werken). Men kwam hier tot de vaststelling dat er een performance verlies van ongeveer 20% was in Linux. Iets wat normaalgezien niet alleen aan de drivers kan toegeschreven worden.
Je hebt inderdaad gelijk, dat het aan meer faktoren kan liggen dan alleen aan de drivers, maar des al niet te min is het voor ons een leuk vergelijk, toch. Weet je in ieder geval of het uberhaupt voor een bepaald spel wel zin heeft om het op Linux te spelen. Weet je ook dat de softwareindustie en de hardwareindustrie nog wat meer hun best moeten doen voor het Linuxplatform.

Nu ben ik zelf meer een Windows persoon, maar dat wil niet zeggen, dat ik niet graag zie dat ontwikkelingen voor Linux ook gewoon doorgaan en beter worden, krijg je in de toekomst nog misschien keuzes..... :7
Zelf gebruik ik hoofdzakelijk Linux maar keer nog terug naar windows voor het spelen van Games. Net omdat de ondersteuning van games te wensen over laat. Het is wel mogelijk om bepaalde games te spelen door middel van Cedega (het vroegere winex) maar ook hier zijn problemen. Zo kicked punkbuster mij bijvoorbeeld bij het online spelen omdat opgengl32.dll niet geladen is. Het artikel van Doom3 Win vs. Linux vind je hier : http://www.anandtech.com/linux/showdoc.aspx?i=2241 welliswaar met de oudere 6111 drivers.
Denk dat vooral het ontwerpen om in directx goed te performen een van de oorzaken is...
UIteraard doen de drivers een boel, maar als je je hardware gaat ontwerpen om op een specifiek OS goed te presteren zal dat naar mijn idee ook gevolgen moeten hebben voor de performance in een ander OS...
en tijde van Q3A was het zo dat Q3A onder Linux een betere performance liet optekenen dan onder Windows. Dezer dagen is het tij gekeerd. Men heeft eens een vergelijking gemaakt met Doom3 met nVidia kaarten (drivers 6111) (geen ATi omdat de ATi drivers onder Linux niet wilden werken). Men kwam hier tot de vaststelling dat er een performance verlies van ongeveer 20% was in Linux.
Dat klopt, maar de nieuwe drivers geven een boost (bij mij iig) van zon 30-40% in fps, dus dat probleem (wat overigens alleen bij doom3 voorkwam) is opgelost
Iets wat normaalgezien niet alleen aan de drivers kan toegeschreven worden.
Schijnbaar dus wel, aangezien doom3 het nu gemiddeld dus gelijk of beter doet dan onder windows
Dat zou alleen al een slechte vergelijking zijn, omdat het team dat linuxdrivers bouwt waarschijnlijk veeeeel kleiner is dan het team dat windows-drivers bouwt. Aangezien windows de markt is waar ati en nvidia het nog van moeten hebben, zullen ze daar meer moeite in steken.

Nvidia heeft echter een tijdje geleden toegezegd meer voor linux te willen doen. Dit zit voornamelijk in de highend hardware voor renderfarms, maar daar zal de linuxgamer uiteindelijk ook de vruchten van plukken.

Maar op dit moment ligt hoogstwaarschijnlijk de prioriteit bij windows-systemen en zal daar zakelijk gezien meer geld en tijd in gestoken worden en is een vergelijking tussen windows en linux een oneerlijke vergelijking. Bovendien is het resultaat niet moeilijk te voorspellen als je naar mijn verhaal kijkt. Windows zal het beduidend beter doen, maar daar is linux zeker weten niet de oorzaak, maar de prioriteiten van kaartenbakkers.
Nvidia blift toch heersen...

Vind het alleen jammer dat ze met de 6800 toch iets te voorbarig zijn geweest met het hardware-ondersteunde video-encoding...
wat is daar mee gebeurt eigenlijk ??
er zou ook een video decoder op zitten maar de 6800 heeft een hogere CPU load met elke codex in vergelijking met de Ati X800 of zelfs de 9800Pro.

is het niet enabled of is het er gewoon niet ?
D'r zat een hardwarematige bug op, die niet met drivers was te fixen. Vandaar dat dat hele WMV acceleratie niet werkt.
Kan ook nog met MS te maken hebben.

ATI heeft ook al een half jaar WMV acceleratie ingebouwd in hun drivers, maar MS moet eerst een bug in windows fixen voor ze dat aan kunnen zetten in de drivers.
Het zou in de catalyst 4.12 gebeuren, maar vanwege MS wordt het nu waarschijnlijk in de volgende catalyst versie. (een maand later dus)

Terry vertelde dat op de Beyond3D forums en was daar behoorlijk gefrustreerd over.

Wellicht dat de Nvidia problemen daar ook wel mee te maken hebben?
Ik vind het spijtig dat men niet over de installatie spreekt van de drivers. Iets waar in het verleden al veel problemen mee zijn geweest. Op dat gebied is SuSE trouwens ook geen vergelijk aangezien op de site van nvidia een speciale readme staat voor SuSE gebruikers betreffende de installatie. Ook lopen de 64bit versies van de drivers achter op de 32bit versies als het op functionaliteit aankomt.

Zelf gebruik ik nu al enkele maanden linux in combinatie met een nvidia kaart en ik heb er geen klagen over. Toch zeker niet over de games die werken onder Linux. Ik hoop dat nu de driver fabrikanten meer aandacht beginnen te schenken aan Linux dat de game ontwikkelaars ook volgen.
ati heeft bij mij voor goed afgedaan op Linux gebied. Ze zouden in juni van dit jaar met 64-bit drivers komen, dus ik heb een paar maanden gewacht en windows gedraaid. In juli was ik het echter zat en heb de 9800 verruild voor een 5900 van nvidia. Direct werken, volledig 64-bits en de driver installatie ging nog sneller dan die in Windows (en dat meen ik serieus).

Performance vergelijkingen heb ik niet echt, omdat ik enkel heel af en toe op een lan naar windows boot om een of ander Vaag Spel uit te proberen. Enige dat ik kan zeggen is dat UT2004 met alles maximaal op 1280x1024 zonder een enkel schokje draait, en dat Doom3, hoewel de timedemo lagere FPS scoort in Linux dan in Windows, in multiplayer veel beter loopt in Linux. In Windows moet ik op 640x480 met low detail spelen, terwijl Linux 1024x768 met medium detail makkelijk sjokt. Dit kan echter ook aan mijn onkunde met windows liggen.

[edit]Moet ik er wel bij vermelden dan ik in Linux de 6629 drivers gebruik en in Windows 617x (hogere versie = niet meer booten naar Windows bij mij). 6629 is aanzienlijk sneller dan de 6111 waar de meeste benches mee gedraaid zijn.
ATI en linux -- in het kort samen gevat.

o) performance redelijk
o) stabiliteit waardeloos
o) support - niet bestaand

elke vorm van feedback is nutteloos (als de feedback werkt, that is)

ATI heeft leuke hardware maar 't is 3x niks.

ik _hoop_ dat ze er wat van weten te maken nu. 't ziet er allemaal niet hoopvol uit, het verleden meenemend....
nog een belangerijk punt voor nvidia, waar ATi ook verliest, is dat nvidia integenstelling tot ATi FreeBSD niet negeert. De FreeBSD drivers van Nvidia zijn net zo goed als die voor Linux, en d'r zijn genoeg mensen die zowel met Linux als met FreeBSD werken. Ook in de 3D animatie wereld is FreeBSD geen onbekende (3D renderfarm voor The Matrix was FreeBSD).

ATi lijkt meer met de rest van de wereld mee te gaan, opensource = linux, en voor de rest hebben ze oogkleppen op. Zelfs een nieuw OS zoals DragonFly BSD wordt door Nvidia goed ondersteund, en de ontwikkelaars van de nvidia drivers hebben ervoor gezorgt dat 't in orde was. (goed DragonFly lijkt heel erg op FreeBSD 4.x, maar de kernel is al op een aantal punten flink versleuteld)
Hoewel ik helemaal gestoord word van de kwaliteit van ATI's drivers, lijkt het erop dat de december-release heel cool gaat worden:

http://forums.gentoo.org/viewtopic.php?t=250707

Ze gaan de windows-source nu als basis gebruiken voor de Linux versie, en de versie nummers worden dan ook gelijk getrokken.
AMD64 Support december release
Xorg 6.8: december release
Multiple X Servers: will be supported eventually
Installer: they're working on it
Composite: when it's matured and the code stabalised, they'll support it.
Xgl: see Composite answer
Development team: they know the numbers, but didn't specify (roughly proportianal to the market), but resources HAVE increased in the last year.
Reputation They are very concerned with their reputation, and as such are going to keep linux users more informed from now on.
ACPI: They're working on it, but linux is still evolving in that area.
Die thread stamt uit november, ik heb zo'n flauw gevoel dat die beloften daar niet nagekomen worden.. 't is al de 17e en het is akelig stil rondom die drivers..
Twee woorden voor ati drivers onder linux.

"Dual Head"

Ik heb ze nu draaiende op gentoo met een radeon M10 (mobile 9600) dual screen. Helaas geen xinerama ondersteuning, geen ondersteuning voor de linux fglrx framebuffer (console op 1280x800 zou leuk zijn, maar helaas vesa-ng op 1024x768 is het beste wat nu kan). De Radeon drivers voor X ondersteunen de nieuwe kaarten niet, dus dan heb je geen DRI. In een woord "Treurig".
Met mijn ATI Radeon 9700 Pro kan ik sinds kort wel Doom3 en UT2004 draaien onder Linux/Fedora Core 3 na enkele sourcecode-tweaks in de kernel-driver die erbij zit (enkele -I's staan fout in de Makefile voor de geeks die begrijpen wat dat betekent).

Maar zoals wat men hier opmerkt is de performantie een stuk lager. Dit zowel met UT2004 als met Doom3. Bij UT2004, echter, speelt het zaakje wel vlot wanneer ik niet online games speel (en ja ik ben geek genoeg om te begrijpen dat dit aan mijn ping kan liggen, maar daar ligt het dus niet aan wijsneus). Maar dus, of dat aan de driver ligt houd ik in het midden (het kan evengoed elders aan liggen). Bij Doom3 is het meer dan duidelijk dat dit aan de driver ligt.

En dus .. boot ik voor games nog eventjes naar Windows. En koop ik alvast geen ATI hardware meer, ever. Mijn volgende videokaart zal dus met grote zekerheid een NVidia worden. Ik raad dan ook iedereen aan hetzelfde te doen.

Dat ATI maar failliet gaat met hun prutsers. Het zou me niets uitmaken.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True