Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 60 reacties
Submitter: CJ

Verschillende hardwaresites komen vandaag met reviews van de X800 XL, ATi's high-end kaart die de concurrentie met de 6800GT moet aangaan en een richtprijs van 299 dollar meekrijgt. Deze videokaart situeert zich in het marktsegment tussen de X800 en de X850 Pro en is uitgerust met een core die op 400MHz tikt en geheugen op 500MHz. Dankzij het feit dat de gpu op 0,11 micron gebakken is, is dit een relatief energiezuinige kaart die dan ook alle nodige stroom via het PCI Express-slot aangeleverd krijgt en geen extra stroomconnector heeft. Dit 0,11 micron-proces biedt overigens ook opties tot overklokken, maar hoewel dit nog niet getest kon worden, wordt er meteen ook gesteld dat het hoogstwaarschijnlijk niet mogelijk zal zijn core-snelheden vergelijkbaar met die van de X850 te halen. Doordat deze ATi-kaart echter honderd dollar goedkoper geprijsd staat dan de GeForce 6800GT, zou het desondanks toch een aanrader kunnen zijn als ze de beloftes waar weet te maken.

Alle reviews zijn overigens duidelijk in hun benchmarks en bijhorende conclusies. De ATi-kaart weet de GeForce steeds weer bij te houden en in enkele tests zelfs te verslaan, zodat ATi met de X800 XL ongetwijfeld een topper in handen heeft. Alle tests werden gedraaid op 1600x1200 en er werd gebruikgemaakt van benchmark-klassiekers als Half-Life 2 en Doom 3, maar ook Need for Speed Underground 2 en Sid Meier's Pirates behoren tot het testpakket. Ondanks alle successen, rekening houdend met het prijsverschil, zijn er toch twee opmerkingen te maken. Zo ondersteunt de ATi-kaart geen SLI-technologie en wat belangrijker is: de Radeon X800 XL is nog niet beschikbaar, zodat tweakers die een videokaart van de kerstman krijgen wel op een GeForce-model aangewezen zijn.

Benchmarkscores op 1600x1200
Half-Life 2 88
96,3
Doom 3 65
50,2
Far Cry 60,9
54,1
Unreal Tournament 2004 68,8
68,2
Battlefield: Vietnam 111
114
Wolfenstein: Enemy Territory 102,9
97,8
Halo 56,9
51,7
Need for Speed Underground 2 21
34
Vampire: The Masquerade - Bloodlines 48,2
47,7
NBA Live 2005 132
129
Sid Meier's Pirates! 31
31
Groen: nVidia GeForce 6800GT | Rood: ATi Radeon X800 XL

De verschillende benchmarks zijn hier te vinden:

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (60)

Wordt nu wel erg onoverzichtelijk met die namen. XL zitten weer tussen de Pro en X800, terwijl de XT weer onder de PE zit.

Wordt tijd voor een Performance rating en normale benaming.
XL zitten weer tussen de Pro en X800, terwijl de XT weer onder de PE zit.
Regel bij ati is volgens mij dat het goed is zolang het in n regel uitgelegd kan worden ;)
De volgorde is dus nu:
X800
X800XL
X800Pro
X800XT
X800PE
dit noemen ze marketing: breng dezelfde kaart 5x op de markt (licht andere snelheid) en maak 5x zoveel reclame :)
(andere fabrikanten zijn even schuldig)
waar is de tijd dat er 2, max 3 varianten van een kaart bestonden :'(
met de geforce 2 was het net zo erg

MX200
MX400
MX
Standaard
Pro
GT
Ti
Ultra

:*)

enne we krijgen vast de X800 XXL wel weer, van de Aldi 8-)
Nee dat is fout: De x800xl is sneller als een x800 pro en vaak zelfs sneller als een x850 pro: http://www.anandtech.com/video/showdoc.aspx?i=2290&p=9 Weet niet of dit de bedoeling was van ati...
@NoepZor
Je kunt het natuurlijk nog interessanter maken met de GF2 familie want de meeste uitvoeren krijgen ook nog eens DDR en SDRAM edities :D
Het is
X800XT
X800XT-PE / Platinum Edition

De XT-PE is gewoon een uitgebreidere(iets snellere) versie van de XT
???...LEZEN!!!

''Deze videokaart situeert zich in het marktsegment tussen de X800 en de X850 Pro''


(dus sneller als X800pro)


Dus: X800
X850
X800PRO
X800XL
X850PRO
X800XT
X850XT
X800XT PE
X850XT PE

(belachelijk, maar ja...wel spannend!!!) :*)
Ik vind het jammer dat in geen van deze tests (misschien heb ik niet goed gezocht) een flight sim als Pacific Fighters wordt meegenomen; bovenstaande spellen lopen allemaal prima op mijn 9800Pro zolang ik AA/AF niet te hoog zet, maar Pacific Fighters is het enige spel dat mijn PC op de knien krijgt, zelfs zonder AA/AF. Omdat ik PF graag met AA aan wil kunnen spelen zou ik best willen weten wat de nieuwe kaarten voor dit spel betekenen.

Edit: Firing Squad test wel met Il-2 Forgotten Battles; leuk, maar dat is een oud spel. De prachtige watereffecten in PF zorgen voor een gigantische performance hit t.o.v. FB.
Pacific fighters is de zelfde gameengine als Il-2 Forgotten Battles. dat wil zeggen dat pacific fighters gewoon iets andere modellen zijn met een andere patroontje op. verder rest( grond gebouwen effecten) zijn het zelfde.
Da's niet helemaal waar. Met watereffecten op full is PF een stuk zwaarder dan FB (er is nogal wat water in de Pacific). In combinatie met grotere battles (meer toestellen tegelijk in de lucht) levert dat een behoorlijke verzwaring van de systeemeisen op. FB kon ik prima draaien met AA en AF aan, PF zakt zelfs zonder die twee regelmatig onder de 25fps.
Is het niet gewoon je cpu die op z'n knieen gebracht wordt?

Bijna alle flightsims (en juist high-end flightsims als IL2 en PF) zijn cpu begrensd door het vele cpu werk voor flightmodel en ai.
Lijkt me niet, FM en AI zijn redelijk gelijk gebleven tov FB, de verandering zijn puur grafisch van aard (pixel shading van het water b.v.).
Lijkt me daarom nou juist van wel.
In IL2 is het hardstikke cpu bound in benchmarks.
Pas als je 4xfsaa en 8xaf aan zet en bovendien dan nog boven de 1280x1024 gaat zitten, dan pas word je cpu de bottleneck. (Daar duiden de benchmarks van Firingsquad in ieder geval heel duidelijk op)

Uiteraard is het heel simpel voor jezelf even thuis te testen door even in performance monitor de cpu usage te meten.

Ik heb maar een 1800+ XP en een 9700Pro.
Maar aangezien ik op 1024x768 met 4xfsaa en 8xaf altijd 100% cpu zie in PF en alleen vertragingen als er meer vliegtuigen komen, (niet perse groot in beeld) denk ik toch echt dat het een cpu limiet is.
Goed kaartje, maar mijns inziens veel te laat maar toch een goed product. Paar dingen:

1. Als 300 euro de richtprijs is, dan is het prijsverschil 50 euro. Netjes. Maar de kaarten komen (als het goed is) pas in januari (another paper launch). Tegen die tijd zal nVidia ook met de prijzen gaan stunten, dus verwacht niet teveel verschil.

2. De overlockbaarheid van de 6800GT maakt hem echt interessant. Je draait namelijk zonder problemen, mods of extra cooling zo op ultraspeeds. Nou zijn die extra megahertzen op zich niet interessant, maar de performancewinst wel.

Zie daarom artikel voor de overlockeffectiviteit van de ATI en nVidia chips:
http://www.xbitlabs.com/articles/video/display/pc-radx800pro-extreme.h tml

Hieruit concludeer ik dat je voor 50 euro extra toch net iets meer performance krijgt als je tenminste niet de stockspeeds aanhoudt. Gelukkig ben daar tweaker voor, dus dat mag geen probleem zijn. :)
Overklokbaarheid is natuurlijk altijd een vaag iets om te testen.
Maar zeker in dit geval zie ik geen reden om aan te nemen dat de overklokbaarheid van de X800 Pro ook maar iets kan zeggen over de overklokbaarheid van de X800 XL.

Ander productieproces, dus ook andere gevolgen voor overklokbaarheid.
De overclockbaarheid van de x800XL is getest door Firingsquad en HardOCP. Daaruit kun je concluderen dat overlocken ook bij deze kaart niet echt winstgevend is. Bovendien lukt het (nog) niet om de clockspeed ver op te krikken met standaardcooling, etc. Volgens [H] vanwege het nieuwe productieproces.

http://www.firingsquad.com/hardware/ati_radeon_x800_xl/page15.asp

http://www.hardocp.com/article.html?art=NzAwLDEw
need for speed is wel erg laag :r
Hoe zou dat komen?
ik vind het ook raar. bij mij draait dat spel goed op 1600x1200 met 16x af en 6x fsaa. Dit is met een x800 pro. Ik moet zeggen dat deze x800 goed kan concureren. Teminste als de prijzen dicht bij elkaar liggen. ik zie wel de prijs van deze kaart maar ik moet nog eventjes kijken wat een 6800 gt kost. ik kan me herrineren 300 tot 350 op de HCC dagen.
EDIT: op pricewatch staan ze voor ongeveer 400 euro( die 6800 gt bedoel ik dan). deze 300 dollar. word nog intressant zo :)
Dat Nvidia minder scoort komt mede omdat Ati drivers heeft gemaakt die gewoon sneller lopen met 3d spellen, omdat er dan minder beeld wordt gegenereerd. Want wat je niet ziet, dat maken ze ook niet aan. Maar volgens mij klopt je stelling niet, de 5900 serie wat zeker beter dan de 9600Pro.
Je bedoelt backface culling en occlusion culling en dat wordt al jren door zowel Ati als nVidia toegepast. Al zo'n beetje sinds de TNT.

Niet renderen wat je toch niet ziet is de allereerste en allerbeste manier om je 3d-prestaties op te schroeven, dus dat doen alle fabrikanten.
ja dat heb ik wel gezien in New World Order want daar werd het in het spel zelf ook al toegepast

nou met een dosis 9700pro er overheen werd het dus dubbel niet gerenderd wat resulteerde in om de hoek geen textures wat je dus wel zag ;(

en als je door een gebouw door 2 ramen en verder keek zag je ook wit :r nee bah
Ja gelul. Dat is dan niet ultra hi settings want dan haal ik namelijk 8fps met me gf6800ultra op 1600x1200 en a64 3500+
NFSU2 is origineel een console game. Dus geoptimaliseerd voor ps2, Xbox en Gamecube.
Dit fenomeen werd eerder al gezien bij deus ex2: invisible war. Totaal onspeelbaar op de PC met in theorie hogere specs dan de console. Na een aantal patches en nieuwe generatie videokaarten deed hij het wel weer goed ;-)
\[off-topic] maar op zich wel interessant :)

Klopt, ik heb namelijk bijde versies (NFSU2) uitgespeeld, op mijn xbox en op mijn pc. Heb ik eens even goed getest. Op de xbox staan vrijwel alle effecten aan, op 1tje na. De pc versie heb ik op 640x480 gezet en ook dat ene effect uit. Verschil in beeld was niet meer te zien, (switchen tussen tv-out/xbox) FSAA en AF uit.
Dit PC systeem was voorzien van Duron 900@1200 en Radeon 9700, vs. P3 733 en GF3/4 van XboX.

PC versie vertraagt enorm! snelheid valt soms ver te zoeken zo slowmotion gaat het. Framerate fluctueert als een gek, soms even soepel, maar vaak erg schokkerig onder de 15fps. Spel was wel erg makkelijk zo, want je had ruim de tijd om te reageren!.
XboX versie (NTSC) gaat vrijwel constant 30fps! en dit dipt vrijwel NIET in, ook niet in moeilijke omgevingen waar de pc versie onder de 15fps komt. Het spel wordt ook niet vertraagt als het eventueel wat frames in moet leveren. Ik kreeg ook eindelijk de indruk dat het racen echt heel erg snel ging :)
Daar had ik in het begin erg veel last van, zo veel sneller moest ik reageren in vergelijking met de PC versie.
En zelfs met een XP3200+ gaat het soms slechter dan de XBOX versie, diep trieste PC performance dus, maar tegelijk ook wel erg knap dat ze zo'n spel zo goed draaiend krijgen op zulke hardware van de XboX, dat laat maar weer zien wat het potentieel van Consoles is, de volgende generatie consoles zullen voor een behoorlijke tijd onverslaanbaar zijn door PC's. Dat weet ik wel zeker, ik test dit soort verschillen namelijk elke dag, met nog veel meer games. Ik was nooit zo'n consoleman, ik wist niet wat dat was eigenlijk, heb nu ongeveer een jaar een xbox omdat ik em gratis kon krijgen bij een telefoon-abbo, en die hele PC is me niets meer waard, veel te slechte architectuur en veel te duur. Ik heb aan die Xbox in zijn totaal nog geen 100 euro uitgegeven, en heb nu 45 games op dat ding staan, mijn vriendin kan ook al niet meer zonder dat ding :D
Alles is zo heerlijk stabiel, maarjah die PC heeft ook altijd zo zijn eigen taken, maar voor spellen wordt het steeds minder interessant.
heb aan die Xbox in zijn totaal nog geen 100 euro uitgegeven, en heb nu 45 games op dat ding staan
Laat dat nou net de reden zijn waarom spellen voor de consoles gemaakt worden. Wel lekker klagen dat je spellen niet goed draaien open een pc maar niet verder kijken dan je neus lang is. Dat eeuwige gekopieer van spellen heeft ervoor gezorgd dat spellenmakers zich meer richten op de console markt dan die voor de pc. Sterker nog, wat boeit het hun hoe de eerste release op de pc draait? Hoe slechter hoe beter, des te meer versies er verkocht worden voor de console, die voor de pc wordt toch meestal maar gekopieerd.
Ik vindt het jammer al pc gebruiker. Maar het is niet meer dan een logisch gevolg van jarenlang kopieeren en nooit kopen.
Dat vind ik nou weer bull.... online spelen gaat toch nog steeds het best op een PC. Om online te spelen kun je niet meer om de echte serial heen omdat deze uniek staat vastgelegd op de server van de fabrikant.

Daarom heb ik dit jaar al twee spellen gekocht die ik normaal misschien zou rippen. MOHAA Pacific Assault and Joint Ops. Ik denk dat er dus best nog wel veel te verdienen valt aan PC games.

Console games kunnen ook wel worden gekopieerd lijkt me?
Meeste spellen die ik download speel ik niet langer dan een week hoor. Als het wel zo is dan koop je hem gewoon. En dat zijn vaak de goeie multiplayers spellen
er zijn vele dingen uit de ps2 versie gelaten die je zometeen niet ziet, en die op pc wel prachtig zijn...

zo kan jij toch niet rieken of het aantal polygonen van de wagens even hoog ligt op ps2? zo kan jij op je onscherpe tv-scherm toch niet zien of de textures van dezelfde resolutie zijn?, zo kan jij toch niet zien of de achtergronden even gedetailleerd zijn als op PC?


----> povere schermkwaliteit van TV verstopt vele grafische minderheden op PS2/Xbox
slechter dan de xbox versie ???
de xbox doet alles maar op 640X480 zelfs op de pal versie het wordt omgezet naar pal.

en dat is niet alles maar de effecten op de xbox zijn minder net zoals de textures.
als je het zelfde zou doen op een mega high-end PC zul je 200fps halen.
Minder goed geprogrammeerd en/of niet geoptimaliseerd dan soortgelijke grafische pareltjes denk ik...
Halo lookalike...

Dus een ps2/xbox game met pc-port.
Komt dit ook op AGP uit? Want voor deze prijs ben ik snel verkocht :)

//EDIT:
Volgens mij niet :( Als ik de artikelen zo lees...
Wel jammer, net ASUS A8V Deluxe gekocht, kan ik de ASUS A8N zeker gaan kopen, komt er weer zoveel geld bij, maar goed, dat kan je besparen op de graka :)
ATi komt met een bridgechip eind januari genaamd "Rialto" Dan is het ook mogelijk dat er AGP versies komen, maar die keus ligt bij de fabrikant van de kaart, ATi leverd in dat geval alleen de GPU en de Rialto-bridge chip.
ATI mag dan geen SLI ondesteunen maar ATI werkt volgens mij aan een softwarematige oplossing. Ik vermoed dan ook dat alle DX9 kaarten van ATI dit aankunnen.
ATI is altijd erg sterk geweest in directx9. er zijn tijden geweest dat de beste kaart van nvidia niet hoger scoorde dan een 9600 pro en dan hadden we het toch wel over een 5900 ultra of zo. Ati heeft in de tijd dat directx8 uit was goed ingezien dat als de ondersteuning van direct x goed is dat het geld loopt. daarom hebben ze goed geinvesteerd in het snel maken van kaarten in directx9 wat je wel goed ziet sinds de r9700 pro
ATi heeft een soortgelijke oplossing als SLI, genaamd "Multi Rendering"

http://www.tweakers.net/nieuws/34919/
Ati werkt aan allerlei dingen maar wat ziet er echt het daglicht? Waar is de X800XT PE? Waar is de X700XT? Waar zijn de X850 kaarten? Waar is deze kaart? Waar is hun SLi kloon?
Killerkaartje toch wel, als die voor 300 euro hier op de markt komt dan heeft Nvidia geen kaart die de direct concurrentie aan kan. Was zelf op een zoek naar een kaart tot maximaal die prijs, maar dan wel richting de performance van een 6800GT of 800XT, deze komt aardig in de buurt. Een 6600 GT zit er toch wel een aardig stukje achter.

Benieuwd wat Nvidia hier op korte termijn tegenover stelt, misschien een prijsverlaging van de 6800GT tot hetzelfde niveau.
Voorlopige prijs in Europa volgens de preview in de C'T van deze week: X800XL: 519 Euro.

De X850XT komt op 639.

Het gaat ook nog wel een tijdje duren voor hij ook in de VS echt 300$ kost. Dat wordt weer hamsteren.
Met andere woorden, de Nividia 6600GT blijft op dit moment de beste keuze wat betreft prijs/prestatie *en* verkrijgbaarheid, voor iedereen die geen 300+ euro voor een videokaart overheeft.. :Y)
Killerkaartje, korte termijn....

ik geloof er allemaal niks van. de PE en XT zijn niet te krijgen. lekker hoor die gebakken lucht.

* 786562 vage
(dan kunnen we nu gaan discussieren wat leuker is, pluto of mars, net zo zinloos... )
duidelijk Mars. dichter bij de zon dus warmer (tenzij ik me vergis in die afstanden :)).

overigens lijkt me die XL een zoethoudertje. men kan de PE en XT niet leveren dus pleuren ze maar een nieuwe kaart op de markt die ze, hopelijk, wel goed kunnen leveren.
ik vraag me af of dat gaat lukken...
ja maar das dus niet zo... :+
mars is verder van de zon af...
en de planeet dichterbij wil je ook niet wezen, Venus een hel op (venus) aarde so to speak ;)
300 dollar is richtprijs. Dat zal hier wel weer een stuk hoger worden, zoals altijd. En ik vraag me af of ati nu een x wel de kaarten goed leverbaar kan krijgen.
Ach, de gunstige dollarkoers compenseert mooi voor alle belastingen en douanerechten enzo, die het verplaatsen van een product van land A naar land B met zich meebrengen...
iemand al ervaringen met de asus v9999 gt/td?
die zit ook rond die prijs
US$ 300 ligt al onder de distributie inkoopprijs voor de Asus V9999 GT/TD/128
Dan komt er dus nog de marge voor de distri en voor de dealer op, en niet te vergeten de BTW
Lijkt mij dus stug dat je deze kaart voor rond de 300 dollar kan krijgen (let wel, $300 is 224 euro tegenwoordig)
Grappig dat de NVidia kaart iets beter scoort bij Vampire: The Masquerade - Bloodlines. Ik dacht namelijk dat dat spel op de HL2 engine was gebouwd, en dat zou toch een licht voordeel voor ATi moeten betekenen (vooral als je ziet dat ATi op HL2 wel beter scoort).
De vraag is of ATI zo goed scoort op HL2 door de engine, of doordat er zoveel PS2 shaders gebruikt worden.

Volgens staat het wel of niet veel gebruik maken van PS2 shaders redelijk los van de engine.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True