Afscheid videocassetterecorder nabij

Na meer dan een kwart eeuw komt er een einde aan het leven van de videocassetterecorder, zo lezen we bij Scotsman News. De keten Dixons heeft namelijk besloten de laatste resten van de voorraad te verkopen, maar geen nieuwe modellen meer bij te bestellen. Dit signaal zal waarschijnlijk gevolgd worden door andere ketens, wat het definitieve einde van de vcr zal betekenen. De vhs-recorder heeft zijn einde gevonden in de strijd tegen de dvd-speler, dvd-recorder en andere digitale oplossingen. Tegenwoordig worden 40 maal zoveel dvd-spelers verkocht als videocassetterecorders, en ondanks de veel lagere prijzen daalt ook de verkoop van films op cassette met dubbele cijfers.

VHS-cassetteVeel bronnen blikken terug op de betekenis van vhs in de afgelopen kwart eeuw. Zo weet The Guardian dat de mogelijkheid tot het opnemen van programma's de status en kwaliteit van programma's in de late avond of nacht verbeterde. Omdat mensen de mogelijkheid hadden om op te nemen en later te bekijken, werd de doelgroep groter dan alleen 'slaaplozen en borstvoedende moeders'. Ook vreesde de filmindustrie in de jaren zestig de recorder, net zoals nu het internet wordt geschuwd. Het opnemen van programma's zou namelijk het einde betekenen van de bioscoop. Uiteindelijk werd de verkoop van videobanden een grotere inkomstenbron dan de verkoop van bioscoopkaartjes.

Door Willem Kerstholt

23-11-2004 • 16:19

125

Bron: Scotsman News

Reacties (125)

125
125
60
18
7
41
Wijzig sortering
Anoniem: 113409 23 november 2004 16:24
Dan moet de prijs van een dvd recorder toch nog wel heel wat omlaag (100 euro).

Er mogen wel 40X meer dvd SPELERS verkocht worden maar die hebben geen opneem functie.
Dan moet de prijs van een dvd recorder toch nog wel heel wat omlaag (100 euro).
Er zijn veel mensen die hierop wachten en in de tussentijd geen nieuwe VCR kopen, zolang die het nog doet. Veel mensen hebben (of inmiddels hadden) al een VCR. Die markt was enigszins verzadigd. Dit terwijl er voor de DVD (speler) nog groei inzit en nog meer voor de recorder.
Hier in Amerika is er nog geen enkele keten van winkels die heeft besloten om met VCR te stoppen, echter zie je al deze kerst een duidelijk beeld waarbij een goedkope VCR voor $40 wordt verkocht en een goedkope Progressive DVD speler gaat al voor $35 over de toonbank. Een compleet 5.1 systeem met DVD speler heb je al voor $75 (bagger merk natuurlijk, maar het werkt wel).

Een Artec DVD recorder heb je al vanaf $150 (das al €115, dus dicht tegen jouw €100 grens, je moet dan natuurlijk wel je vakantie hier houden :+).

Buiten het feit dat alle grote Amerikaanse kabel-TV aanbieders zo'n beetje gratis DVR's en TiVo's weggeven bij een nieuw abbonnement.

Het is nog steeds afwachten op dalende DVD film prijzen, een nieuwe DVD film gaat voor $15.99 over de toonbank (zoals vandaag de nieuwste Harry Potter), maar diezelfde film wordt een week later gewoon voor $19.99 verkocht.

Wat betreft lancering van titels is het nu helemaal zoek, de film Troy is al lang in Nederland te koop, echter wordt deze pas 5 Jan. 2005 in Amerika verwacht.
Dat kan je dus wel, via internet bestellen, de Antec DVD speler kan je voor $149.99 bij newegg.com kopen. Er zit dan geen belasting op (doe veel bestellingen daar).

Newegg link

Er komt dan echter wel $5.99 bij voor verzendings kosten.

Je kan je newegg.com bestelling gewoon bij een Hotel/vriend waar je op vakantie bent laten bezorgen.

Als je geen creditkaart hebt, kan je bij de AAA (Amerikaanse ANWB) voor $4.95 extra een VISA Giftcard kopen, die je gewoon als creditkaart kan gebruiken.

Dus je totaal komt dan op $149.99 + $5.99 + $4.95 = $ 160.93 (= € 122.97) als je geen creditkaart bezit.

Wat ik dus wel vermelde is dat je dus hier op vakantie moet zijn, zodat je het met je bagage mee terug kan nemen, zolang je het uit de verpakking haalt zijn er weinig douanebeamte die jouw kunnen weerleggen dat je dat niet voor $80 in een winkel hebt gekocht.

Echter via de post zou dit ook nog te doen zijn voor ongeveer $16 (http://usps.com).

Wat betreft BTW/Invoerrechten via de post, zolang je het niet te gek maakt qua verzendingen (2 of 3 keer per jaar) is dat op zich simpel, ik heb het wel vaker gedaan voor vrienden/familie, waarbij ik een GeForce 6600 GT AGP (voor $195, was €280 in Nederland) opstuurde met m'n eigen verpakking onder vermelding van 'videokaartje $50', wat dan belasting/invoerrecht-vrij als kado verzonden kan worden.

Als pakket kwijt raakt met de post, dan ben ik inderdaad de pineut, want maximaal krijg ik dan de $50 terug, maar van de talloze zendingen is dat nog nooit gebeurt.
Een Artec DVD recorder heb je al vanaf $150 (das al €115, dus dicht tegen jouw €100 grens, je moet dan natuurlijk wel je vakantie hier houden ).
Helaas gaat dit niet op. Als je de prijs in euro wilt weten kan je niet zomaar de dollarprijs omrekenen naar euro's en dan echt verwachten dat dat de euro prijs is. Het komt hier veel vaker voor dat ze eerst het dollar teken wegwissen en er een euro voor zetten zodat de prijs €150 is, maar dan heb je nog steeds de belasting over het hoofd gezien. De totaalprijs komt dan eerder uit op €180 dan €115.

Neem als voorbeeld de Asus V9999 Ultra Deluxe videokaart. In amerika $432, in nederland is de goedkoopste prijs van de tweakers pricewatch maar liefst €515.

Wis het dollar teken uit, zet er een euro teken voor, dan nog eens +20% en je komt uit op €518. 2 pricewatch winkels zitten daar een paar euro onder, de rest er ver boven.
*zucht*

daarom zegt hij ook "je moet dan natuurlijk wel je vakantie hier houden".
hier op de hcc-dagen een recorder (medion) gekocht voor €155,-. Prima ding, met 5.1 natuurlijk, scart ingang en ongeveer alle in- en uitgangen die je kunt bedenken. Dat is toch best betaalbaar vind ik.
je snapt de vergelijking niet echt he...
heeft niets met de prijs van dvd recorders te maken.

Maar eigenlijk vind je dus een dvd recorder te duur,
dan moet je gewoon nog even een paar jaar wachten met je aanschaf.
Of je moet ouders hebben met geld teveel :*)
Nog lager? Ze kosten al geen drol meer, zeker in vergelijking met een goede VCR. (pakweg € 250,00 vinnik iig niet zo gek duur)
Bullshit. Een beetje redelijke VCR kostte enkele jaren geleden nog dik 400 gulden, dus 200 euro voor een recorder is echt wel goedkoop genoeg. Mensen zijn gewoon verwend geworden door hakkietakkie merken uit het oosten en verwachten dat ze alles maar voor bijna niks kunnen krijgen. Ze realiseren zich alleen niet dat ze daarmee zelf de economie omzeep helpen :z
Windows XP MCE wordt het :7
Daar kan je wel eens gelijk in hebben, maar niet in de vorm zoals deze nu is. Ik ken weinig mensen die zo een pc in de huiskamer willen en dus zal het wel verder ontwikkeld worden naar herkenbare hifi apparatuur met een nog makkelijkere bediening.
Sommige harddisk recorders zijn al op de goede weg en Loewe met zijn tv's met als optie een harddisk om op te nemen.
Vind jij een DVD recorder duur ?

Je hebt al zeker een toestel voor 299 € en ik heb vorige week nog een toestel gezien van philips van 199 € in Media markt.

200 € vind ik zeer schappelijk en ik heb mij er ook één aangeschaft. Het is niet dat ze nu Video recorders dumpen tegen 100 € dat ze dat met DVD recorders ook gaan doen. Einde product of reeks brengt altijd lage prijzen. Een tijdje terug was 250 € voor een goedkope video recorder heel gewoon. Maarja iedereen wacht natuurlijk liever tot de DVDrecorder HD recorder toestellen een beetje minder kosten.
ja, dat is zeker duur ja, wat moet je met zo'n ding die niet naar harddisk kan opnemen..
Wat is er mis met opnemen naar DVD?
Wat er mis is met opnemen naar DVD is de vele schijfjes die je dan moet kopen, ik kijk iets 1 keer (series opgenomen van tv) en dan wis ik het weer. Zo gebruiken veel mensen een video recorder en willen dus diezelfde mogelijkheid van een ander apparaat. Een DVD schijfje blijft toch kwetsbaarder dan een video cassette.
Ooit gehoord van DVD-RW ?
Een harddisk is vooral handig voor timeshifting, waarbij je de video tijdens de opname gewoon stil kan zetten en kan gaan pissen o.i.d, en dan weer verder kan kijken, terwijl de opname gewoon is doorgelopen. Tijdens de volgende reclame haal je dat stuk dan weer in bijvoorbeeld. In dat geval kan je geen optisch opnamemedium gebruiken, omdat er voortdurend geswitcht moet worden tussen lezen en schrijven bij timeshifting. Een beetje harddisk heeft daar geen problemen mee.

Voor bot opnamewerk voldoet een pak rewritable DVD's vast wel ja.
tegenover de 50 euro voor een vhs recorder....
Ik vraag me af of men zich realiseerd dat de prijs van een VCR ook tijden lang niet onder de 500 gulden (~300 euro met inflatie) heeft gekost. Pas na de introductie van de DVD speler is de prijs na 2 jaar drastisch gaan zakken. Maar er zullen altijd mensen zijn die voor een dubbeltje op de eerste rang willen zitten. Hiervoor hebben we merken als Holland Electric. Die verkopen DVD Recorders voor 200 euro. En Ja dat is echt wel goedkoop. Ik heb mijn VHS Videorecorder 10 jaar geleden voor 899 gulden gekocht. Het was niet de goedkoopste maar absoluut ook niet de duurste. Dus 100 euro zal het voorlopig niet worden denk ik. In elk geval niet voor een kwalitatief hoogstaand product.
dat mag dan wel zo zijn, maar ze hebben eens onderzocht hoeveel mensen daadwerkelijk opnemen met hun videorecorder en dat percentage ligt rond de 5%.

m.a.w.: 95% van de mensen met een videorecorder neemt NOOIT op gedurende de levensduur van het apparaat en de overige 5% is de groep mensen die een paar keer opneemt of stelselmatig, dus het gaat niet helemaal op wat je zegt.

Dat iedereen een dvd-speler heeft is logisch, ze zijn goedkoper dan videorecorders
VHS heeft het toch nog lang volgehouden!
Veel (teveel!!) VHS recorders zijn een drama wat betreft interface, zelfs met showview enz.
Het lijkt wel of de ontwikkeling van de bediening al jaren geleden is stopgezet, en de producenten als lachende derde gewoon nog geld verdienen aan een uitgeëvolueerd product.
Het einde van dit apparaat lijkt nu in zicht, hopelijk komt er nu meer concurrentie tussen recorders met interne HD en DVD recorders en andere hippe spullen.

poll: gebruikt iemand nog wel eens een casettedeck? :Y)
....weet je nog, vroeger??

* 786562 increddibelly
* steekt vinger op *

Cassettebandjes zijn makkelijk voor in de auto. Heb je het zin van het bandje af, dan neem je hem opnieuw op. Zovaak je wilt. Vaker iig dan dat je een cdrw kunt gebruiken.

Platenspeler gebruik ik ook nog, wat moet ik anders met mn oude stones-collectie ? Ja op cd zetten natuurlijk, maar wat heb je daar voor nodig :z

Als ik mn Thunderbirds serie op dvd wil zetten ben ik nog wel even bezig, ik ga ze niet kopen als ik ze al heb.

Dus binnenkort nog maar ff een videorecorder voor de voorraad kopen :Y)
Anoniem: 124349 23 november 2004 16:25
das logisch, de kwaliteit van video's is ten opzichte van dvd's zo slecht, wij hebben vb hier een video die 8 jaar oud is, daar is gewoon geen kwaliteit meer over, constant witte of zwarte lijnen in het beeld,...dvd is de laatste tijd ook veel goedkoper geworden, het was eerst nog een reden om op video te blijven voor de prijs, je hebt nu al een dvd speler voor 50€ en een recorder voor 150€, en films op dvd zijn amper duurder geworden dan op video, en daarbij komt ook nog dat losse dvd-schijfjes (opnemen) ook nouwlijks duurder zijn dan videobanden,...
tja, voordeel van die videobanden is wel dat je ze nog steeds kunt bekijken ook al zijn ze misschien wat slecht aan het worden, een kreukeltje in de band betekend meestal wel dat je nog kunt kijken..
Op het moment dat de dvd ook maar iets slechter begint te worden is het dus afgelopen en kun je geen data meer van de disk afhalen zonder hele speciale aparatuur, en een krasje is zo gemaakt op een dvd, laat het doosje maar eens perongeluk vallen en je dvd kan dan zwaar beschadigd zijn. laat een videoband vallen en ook al is de cassette zelf misschien kapot, je kunt dan nog makkelijk de band overzetten in een andere cassette..

Ik zal zelf persoonlijk ook niet zo snel mijn vcr de deur uit doen omdat ik ook nog zo'n 2000 voorbespeelde banden hebben, en die zijn allemaal nog goed, tevens heb ik ook zo'n 1000 voorbespeelde dvd's en ik ben daar wat meer huiverig voor met betrekking tot beschadigingen dan voor die video's..
En voor 150 euro heb je geen fatsoenlijk dvd-recorder, en wat moet je trouwens met een dvd-recorder die niet eens een harddisk in zich heeft.. pffff.. als ik een recorder ga aanschaffen dat moet dat er 1tje zijn met harddisk want hoe lang gaat een normale dvd-speler al mee (nog geen 2 jaar bij dagelijks gebruik, en dan heb ik het dus over merken als philips, jvc, sony, etc, als die van jou langer mee gaat dan heb je mazzel of je gebruikt em niet dagelijks) dus hoe lang gaat zo'n dvd-recorder mee als je altijd opneemt/afspeelt op de dvdloopwerk..
Ik heb mijn dvd-speler al 3,5 jaar. Een sony, gebruik hem "dagelijks" 3 tot 4 keer per week en ook vaak 2 films per keer en hij loopt nog steeds als een zonnetje. Ik zie het niet als mazzel ook, een dvd-recorder vind ik een heel ander verhaal.
Die moet opnemen, wordt een stuk warmer en zit meer electronica in.
Ik wacht zelf ook nog op een degelijke/betaalbare HD/DVD-recorder.
Ik denk dat binnenkort die aparaten net zo "betrouwbaar" zijn als die "goeie ouwe" videorecorders. Veel techniek bestaat al lang en is alleen maar geperfectioneerd.
Alleen voor mij ook 1 punt, ik ben ook bang om zo'n schijfje te laten vallen of verkeerd in de lade of het doosje te plaatsten. Maar ik denk dat dat toch ook wel al verbeterd is... al vanaf de eerste cd's denk ik wel.
Wat een belachelijke onzin. Wij hebben hier massa's video's liggen (denk aan 100+), zowel zelf opgenomen als voorbespeelde. De voorbespeelde zijn na een jaar of 15 nog net zo goed als toen we ze kochten, en de opgenomen banden zijn wat minder, maar weet jij hoe goed een zelf opgenomen DVD+/-R nog is na een jaar of 10? Uit een verslag van ik meen Chip bleek dat die dingen vaak direct na het beschrijven al brak waren.
Ligt er aan hoe vaak je een videocassette gebruikt/bekijkt.
Het is een feit dat een videocasette veel sneller grijs gedraait kan worden dan een DVD.
Wat men vaak vergeet bij het vergelijken van de levensduur tussen DVD en VHS is toch wel digitaal vs. analoge opslag. Een VHS draait na 10 jaar nog wel. Zelfs als de tape gebroken is en je deze provisorisch repareert dan heb je op die plek even een storing; maar de rest van de tape is goed te volgen. Een DVD daarentegen is VEEL kwetsbaarder. Een flinke kras op je DVD-schijfje betekent niet dat je slechts een storingkje of een zwarte lijn krijgt zoals met VHS maar dat de film gewoon blijft hangen of zelfs helemaal niet meer bespeelbaar is. Daarnaast heeft Jan gelijk; het is nog helemaal niet bewezen dat DVD lang houdbaar is; sterker nog het tegendeel wordt steeds vaker bewezen. Geloof me: maak je thuisopnamen van een huwelijk en wil je die 20 jaar later nog bekijken dan kan je ze beter op VHS zetten dan op DVD. Als je het niet doet kan je nog eens enorm veel spijt krijgen.
Anoniem: 34169 @wica23 november 2004 19:22
Ik heb het dan over video's die ik als klein kindje toch regelmatig een keer of 10 draaider per week. En dat gedurende enkele jaren. Vertel me niet dat dat weinig is.
Anoniem: 34169 @wica23 november 2004 19:22
@ KaiZas:

Grijs niet, maar ze slijten wel degelijk.
Een dvd draai je niet grijs, hoor.
Heb toevallig net de afgelopen weken al mijn voorbespeelde banden naar DVD omgezet. En inderdaad, sommige banden van 10, 15 jaar oud zijn nog uitstekend. Maar ik had er ook een paar tussen (zelfs van jonger datum) die niet meer om aan te zien waren. (en enkele die beveiligd waren met macrovision en dus niet te kopieren) Dat mensen zulke verschillende ervaringen hebben komt omdat bij VHS een goede opslag erg belangrijk is. Even te warm of te vochtig en de banden gaan hard achteruit.
Als je een beetje fatsoenlijke schijfjes koopt (Taiyo Yuden?), zijn ze echt niet bepaald brak zodra na de brandsessie het laatje open gaat hoor. En natuurlijk slijten die schijfjes ook, zoals alles wat gebruikt wordt. Het leuke van digitaal is echter dat wanneer je tijdig een kopie maakt van een DVD, er geen informatie verloren gaat. Dus zelfs al houden DVD's er na een tijdje mee op, je kan ze tot in de eeuwigheid kopiëren op een andere DVD of op een gegeven moment op een ander futuristisch digitaal medium, met behoud van alle informatie. Bij een puur analoog medium als een VHS-band zal de informatie alleen maar slechter worden naarmate de tijd verstrijkt en versnel je dat proces alleen maar als je een kopie maakt. Dus wat is nou beter? :7
...en films op dvd zijn amper duurder geworden dan op video...
Ga maar eens in de winkel kijken wat een film op DVD kost en dan dezelfde film op VHS. Er zit toch nog een aardig prijsverschil in hoor, een dvd is al gauw zo'n 50% duurder.
Ergens ook wel logisch dat een DVD meer kost, je krijgt er vaak ook meer voor terug: keuze in ondertiteling, gesproken taal, 5.1, extra features zoals "the making of", etc.
Tja, maar heeft dat in vergelijking met vroeger ook extra geld gekost is de vraag.... die achtergrondinfo, surround en 'making of'-spullen worden toch wel gemaakt, ze werden alleen niet op de VHS gezet, maar wel in de bioscoop gebruikt, of op TV. En al zou het nu meer geld kosten, dan zouden de productiekosten van een DVD dit ruimschoots moeten compenseren... Het in elkaar stampen van een plastic cassette met magnetische band en binnenwerk lijkt me namelijk duurder dan het persen van een schijfje.

Maar misschien vragen de ontwerpers van de DVD-menu's wel belachelijk veel geld ofzo :7
Zolang er geen E/HDTV door de lucht wordt gestuurd zal de DVD-recorder niet echt super veel huishoudens bereiken. Zit nog te weinig kwaliteitsverschil in het opnemen van DVD en VHS. (ik praat hier dan niet over digitenne etc.)

Daarbij komt ook nog dat niemand hier in Nederland een "echte" E/HDTV thuis heeft staan. In ieder geval minder dan 0.1 promille.

Bovendien wachten veel mensen op de TiVo achtige systemen (DVD-Recorders met een harde schijf) en zolang die nog aan de prijzige kant zitten zullen de lege VHS banden nog worden verkocht.
Anoniem: 72914 @Hooker23 november 2004 16:48
Ik geloof niet dat mensen nu al wachten met kopen van een DVD-recorder omdat er geen HDTV is. (Het is eerder nog andersom.)
1) Veel mensen zullen het nog geen eens kennen, behalve dan de tweakers en Amerikanen waar het wel al gemeengoed is (naar ik vernomen heb ;))
2) Volgens mij heeft HDTV een veel te hoge kwaliteit om een redelijke tijd op 1 DVD op te kunnen nemen. Ik dacht dat HDTV begon bij een resolutie van 1900x1200 (of anders iets lager, verbeter me ajb als ik onzin praat :P). Met zo'n resolutie heb je gelijk heerlijke hoeveelheid data die je nooit kwijtraakt op 4,7 gigabyte (effectief nog minder)
3) De normale DVD-recorder verkopen zullen nu pas echt beetje beginnen. Vooral die met een harddisk zijn erg duur (niet dat deze noodzakelijk is, maar zeker wel makkelijk). Daarnaast heb ik nog geen redelijk systeem kunnen ontdekken dat alle formaten afspeelt en opneemt (waar veel mensen inmiddels al achter zullen zijn over de verschillende formaten DVD's , +r(w) en -r(w) bedoel ik dan). Ik denk dat we bij kerst misschien de eerste echte stunts gaan zien van wat redelijke systemen die weer een tijdje meekunnen.
4) Het economische argument (zoals altijd ;)) Ik denk dat redelijk veel mensen geen zin hebben om een half apparaat (alleen bijvoorbeeld DVD-recorder te kopen) maar als ze iets aanschaffen dat ze dan gelijk voor mooi 5.1 geluid enzo kijken. Dit is uiteraard ook weer wat prijziger.

Toch denk ik dat als fabrikanten slim zijn en zorgen dat de DVD (welke dan ook) standaard wordt om op te nemen, ook voor de digitale camera (zoals vroeger met van die mini-vhs bandjes in analoge videocamera's werd gedaan) de DVD verkopen het zeker over zullen nemen van de VHS en er ruimschoots overheen gaan. Dit met name omdat DVD toch weer meer gebruiksgemak kent (betere kwaliteit, makkelijker programmeren, kijken en opnemen tegelijk etc.)
Ik weet niet wat voor videorecorder jij hebt, maar de mijne is een jaar oud(JVC) en daarbij is opgenomen beeld nog slechter dan DivX... DVD recorder is echt wel veel beter, minstens kabelkwaliteit(al heb ik schotel maar goed)
Daarbij is er in Nederland nog geen enkele partij die HDTV aanbiedt (voor zover ik weet), dus wat zou je met zo'n systeem aan moeten.

Ik denk dat HD-recorders nog best een toekomst kunnen hebben als ze wat goedkoper worden. Als ik kijk naar hoe ik eens in de drie jaar iets opneem op VHS, dat is 1 keer kijken en dan kan het weer weg; beetje zonde om daar een DVD aan uit te geven, maar een HD is daar juist bij uitstek geschikt voor.

Wil je het dan alsnog bewaren op DVD, even via FireWire aan je PC koppelen, eventueel editen en branden.
Anoniem: 114684 @mtak23 november 2004 16:59
<quote>en daarbij is opgenomen beeld nog slechter dan DivX...</quote>
Hoe kom jij erbij dat beelden gecodeerd in DivX een slechte kwaliteit hebben?

De kwaliteit is afhankelijk van de bitrate en de resolutie.

Je kan er zonder problemen HDTV-beelden ermee coderen die er precies hetzelfde uitzien als het origineel (voor het menselijik oog).
Je weet zelf vast ook goed genoeg dat hij het heeft over 'de gemiddelde kwaliteit van een gedownloadde film'.

Wijs gedoe :Z
Volgens mij is de DVD (en recorder) helemaal niet bedoeld voor HDTV, daar is dat BlueRay spul voor bedacht.
Maar voordat HDTV en dergelijke een beetje gemeengoed is, zijn we jaren verder. Die 300 eurie voor n DVD-recorder heb ik er wel voor over om in die tussentijd (2-x jaar) wat te kunnen opnemen, een video heb ik al lang niet meer
Ik weet niet hoe groot hun voorraad is maar denk dat het een beetje voorbarig is. Er zijn nog maar vrij weinig mensen met een dvd-recorder en er worde ook nog steeds video recorders verkocht.

Ik denk dat de video de komende 2-4 jaar nog wel het standaard medium is om films op, op te nemen.
Ik denk dat de video de komende 2-4 jaar nog wel het standaard medium is om films op, op te nemen.
DVD recorders kosten nog maar 300 euro en de prijs zal snel dalen.
Dus twee tot vier jaar is wel erg lang.
Ze dachten ook dat met de intrede van de minidisc etc. de cassettebandjes zouden verdwijnen, maar ook die worden nog veelvuldig gebruikt.
2-4 jaar voordat video minder wordt gebruikt lijkt me vrij realistisch. Hoeveel mensen gebruiken nog steeds de diskette.

Nadeel van de dvd-recorder is dat de dvd-schijfjes erg hard slijten in vergelijking met een video-band.
Afrika maakt nog veelvuldig gebruik van cassettebandjes, is namelijk de enigste mogelijkheid om goedkoop je stem op te nemen en te versturen aangezien er nog veel mensen analfabeet zijn. Schrijven naar een verre familielid zit er dus zo niet in.
Verder wordt er nog heel veel muziek gewoon op bandjes verkocht, ondanks dat het niks kost, is de waarde van cd minimaal, te storingsgevoelig in de gemiddelde afrikaanse omstandigheden. Grote delen van ZuidAmerika zal het niet veel anders zijn, en hetzelfde geld voor delen van Azie.
Perhaps ben ik dan geen mens maar ik maak nog wel degelijk gebruik van casettebandjes. Nu kan het zijn dat ik wel heel veel pech heb gehad met auto cd spelers maar ik heb nu al 3 van die apparaten achter de rug en iedere keer als het erg warm is geweest of hard heeft gevroren kan ik de cd'tjes die in mijn cd changer zitten gewoon wegsmijten. Om daarom maar iedere keer met mijn cd cartridge over straat te gaan leuren zie ik niet zitten dus ben ik aangewezen op casettebandjes. Deze hebben kennelijk veel minder last van temperatuurschommelingen. Mijn lege casettebandjes koop ik gewoon bij de FRS en zijn dus gewoon grootscheeps te verkrijgen.

Ook mijn VHS tapes gebruik ik nog regelmatig. Sterker nog: ik heb alle collecties van Star Trek op DVD en op video. Toch bekijk ik veel liever de VHS versie. Vooral als je net zoals ik met een filmpje in slaap val is het handig dat de VHS recorder de tape auto terugspoelt, na een aantal minuten inactiviteit uitvalt waarop mijn tv na een paar minuten uitvalt omdat hij geen signaal meer krijgt. Ik vind het verschrikkelijk om s'nachts wakker te worden met zo'n verschrikkelijk DVD menu wat zichzelf iedere keer opnieuw afspeelt waardoor je tv niet uitvalt.

Waar je vroeger ook 1 videospeler voor het hele huis kocht moet je nu voor iedere kamer een dvdspeler kopen. Immers.. macrovision voorkomt dat je de output via rf naar je tv boven kan sturen. In mijn geval is DVD verkiezen boven VHS dus niet praktisch. Natuurlijk geniet ik ook graag van EX geluid en vind ik terugspoelen vervelend; maar daar heb ik een DVD speler en geluidsinstallatie voor beneden staan. VHS blijft daarentegen uitermate geschikt voor de slaapkamer en DVD moet daar maar eerst op in spelen willen ze de verkoop van VHS gaan staken.
Nou ik ken werkelijk geen mens hier meer in de buurt die nog casettebandjes gebruikt. En diskettes worden ook alleen maar gebruikt als bootdisk oid, voor andere zaken gebruikt haast iedereen een externe harddisk of een usb-stickje, en met die laatste kun je tegenwoordig ook al booten. Je voorbeelden klopen echt niet met de werkelijheid want beide (casettebandje en diskete) worden nauwelijks nog gebruikt, tenzij het bij jou heel anders is maar dat geloof ik niet. Vooral casettebandjes worden écht niet meer gebruikt. Zou ook niet weten waar je nog lege casettebandjes kunt kopen?
Ik ken nog hele stapels mensen die casettebandjes gebruiken! Wat dacht je van veel oudere mensen die de kerkdienst van afgelopen zondag nog beluisteren via een oud casettedeckje?
De DVD-Recorders van nu zijn idd het geld nog niet waard, tijdens het opnemen slaan ze uit, schijven zijn niet meer trug te lezen etc.... (ik spreek uit ervaring van ongeveer 2 jaar met verschillende recorders)

Nee, geef mij in zo'n geval ook maar liever een goede videorecorder, het beeld is goed genoeg, en er word toch geen surround geluid uitgezonden....

Maar wat betreft films die je kan kopen ben ik toch wel een voorstander van DVD. :)
Vrij weinig mensen maar de productie van DVD spelers en recorders zal wel hoger liggen dan van Videorecorders, bedrijven kunnen ook meer winst maken op DVD spelers recorders dan op een video recorder van €70 want meer kosten ze niet tegenwoordig, geen slechte zet dus, en dvd recorders zijn denk ik ook niet echt de toekomst, ik zelf hoef er in ieder geval niet 1, tenminste niet als het niet in combinatie is met een Harddisk want de schijfjes vind ik maar niks. Op Harddisk zetten, heb je geen klote schijfies waar krassen op komen enzo 8-)
Kan je lachen als je harddisk crashed. Daar hoor ik nooit iemand over. Volgens mij gaat een gewone videorecorder toch wel een jaartje of 6, 7, 8 mee.
Dat zie ik mijn 120Gb harddisk toch nog niet doen, gezien de herrie die dat ding na 1 jaar al maakt. En weet je nog die Maxtor 20Gb platte schijfjes? Die zijn zo langzamerhand allemaal in de container verdwenen.

Okay, je DVR zal niet zo veel aanstaan maar toch..

Ik voorzie daar nog wel wat ellende mee.

Zal ghost ook werken? ;)
offtopic:
Mja, die 20gb maxtor schijven.. Breek me de bek er niet over open ... :( heb net weer 5 systemen met nieuwe schijven terug van automatisering. Jammer genoeg is dat nooit opgeschreven hier wat er in welk systeem zit qua hd, maar ik gok dat al die schijven wel binnen de 3jaar garantie het loodje leggen. (Dell GX50 en 60 SFF dingen, die kastjes worden snoeiheet en die schijven vinden dat wat minder)


Ik koop denk ik ook geen recorder waarmee ik alleen op dvd kan recorden. Wil liever een alles-in-een systeem. Moet dus een netwerkaansluiting hebben, hd en een dvdrw. En hij moet kunnen opnemen van de sat. Zo'n wxp mce doosje lijkt me wel wat maar de een zegt dat de satellietkaarten wel ondersteund worden en de ander zegt van niet. Nog ff uitzoeken dus.
veel mensen hebben nog wel een videorecorder, maar of nog heel veel mensen er een zullen kopen is maar de vraag natuurlijk. steeds meer zullen over gaan naar de dvd recorder.
en de prijs zakt natuurlijk vanzelf, zeker als vcr's scharser worden
Dat zal JVC wel merken. Zij zijn de eigenaar van VHS en ontvangen voor ieder verkochte casette een klein bedrag.
En Philips gaat weer lachen met z'n DVD+R(W) formaat. :)
Hebben ze tenminste een goede vervanger voor hun verlopen octrooi op CD spelers :)
De keten Dixons heeft namelijk besloten de laatste resten van de voorraad te verkopen, maar geen nieuwe modellen meer bij te bestellen.
Voor de volledigheid: het gaat om de Dixons-keten in Engeland. Dixons in Nederland heeft niets meer met het Engelse concern te maken. Dixons in NL verkoopt al een tijd geen audio/video meer (behalve portable).
waarom de ene standaard de deur uitdoen als nog niet veel mensen de volgende standaard heeft(lees: dvd recorder) ? |:(
En je moet eens gaan kijken hoeveel videorecorders Dixons heeft staan. Dat is niet zoveel. Ze verkopen veel meer computergerelateerde producten en camera's. Het is dus niet echt een graadmeter.
Het gaat om de verkoop van nieuwe apparaten. Hoeveel mensen ken jij die nog werkelijk geinteresseerd zijn in de aanschaf van een nieuwe VHS recorder? Het zullen er niet veel zijn. DVD (en HD) recorders hebben die gewoon opgevolgd. Ik geloof dat je al voor zo'n 150-200 euro een DVD recorder hebt tegenwoordig, dat is ook ongeveer de prisj van VHS recorders een jaar of 10 geleden.
relax! Dixons zit hier. en hier is het niet meer rendabel om die dingen te verkopen. ze worden de komende jaren echt nog wel geproduceerd en verkocht hoor. zeker in wat armere landen.

kijk eens in zuid europa: daar kan je nog steeds voorbespeelde muziekcassettes kopen. simpelweg omdat er daar nog markt voor is.

zelfs gewone (niet stoom) strijkijzers, platenspelers enz enz worden nog verkocht.
Het gaat in dit artikel om de Engelse keten van Dixons
daarbij ligt het assortiment anders dan de Nederlandse keten.

(Zie www.dixons.com & www.dixons.nl)
hier als in 'het rijke westen'.
ben ik de enige die eigenlijk nog nooit een video recorder bij de dixons heeft gezien?

Als het nou over bedrijven als it's, micro-elektro, ep enzo zou gaan, ok, maar dixons? :)
De Engelse Dixons is een stuk "It's"-er dan in Nederland.

Daar is het algemene consumenten electronica met extra aandacht voor entertainment (TV, HiFi, PC, enz.), in Nederland is het een vreemd soort foto/PC/walkman winkel.
Platenspelers worden hier ook volop verkocht hoor ;)
Ik denk dat "volop" wel wat overdreven is. Ja, ik zie ze nog steeds staan bij de BCC en de audiospeciaalzaak, duidelijk een teken dat ze nog verkocht worden. Maar ik vermoed mondjesmaat en dat dixons (engelse en nederlandse) ze daarom jaren geleden de deur al uit heeft gedaan.
Net als wat ze nu met de VCR doen.
> waarom de ene standaard de deur uitdoen als nog niet veel mensen de volgende standaard

Omdat de verkoop niet meer rendabel is.
waarom de ene standaard de deur uitdoen als nog niet veel mensen de volgende standaard heeft(lees: dvd recorder) ?
hoezo niet veel mensen hebben de nieuwe standaard? ik ken niet veel mensen die geen dvd speler hebben anders...

om op te nemen worden er nog altijd banden verkocht hoor

mar alleen maar goed dat dit "uitstervende" ras eindelijk eens over het randje geduwd gaat worden,
als je nieuwe apparatuur koopt om op te nemen of af te spelen koop je toch geen videorecorder meer?

helemaal weg gaat het voorlopig nog niet... zie LP, en casettes, nog steeds af te spelen (casettebandjes moet ook verbannen worden uit auto's btw is mijn mening).
Zeer goede stap, op deze manier forceer je de maatschappij min of meer tot het overstappen op opnemen op DVD :) In de huiskamer hebben we niet eens meer een VHS-recorder (=speler), alles op DVD. De kwaliteit van een opname is beter, het gemak is groter, alleen de hardware is eigenlijk nog te duur. Maar door deze stap zal daar hopelijk snel verandering in komen wanneer meer DVD-recorders in kortere tijd worden verkocht :)
Het opnemen van programma's zou namelijk het einde betekenen van de bioscoop. Uiteindelijk werd de verkoop van videobanden een grotere inkomstenbron dan de verkoop van bioscoopkaartjes.
Als je dat zo leest was hun angst min of meer terecht :)
Zeer goede stap, op deze manier forceer je de maatschappij
Op de een of andere manier associeer ik 'forceren' nou niet echt met 'goed'...
Persoonlijk vind ik een dvd recorder speler niet in alle gevallen een vervanging voor een vhs recorder...
Ik heb bijvoorbeeld een zoontje van 5 wat prima videobanden in een vhs player kan stoppen...hij is echter niet voorzichtig genoeg om een dvd zonder hem te bekrassen steeds in de dvd speler te stoppen...
VHS bandjes zijn stukken robuuster dan DVD schijfjes...
begrijp wat je bedoelt.
Maar dan is een DVD-recorder/speler weer een oplossing. Zijn films op de HD. Neem aan dat die de afstandsbediening wel begrijp ;)
Alles is natuurlijk relatief. Ik ken situaties waar het net omgekeerd is. Meeste video's de stuk gaan "eten" banden op en dit soms met waardevolle dingen. Van een DVD schijfje kan je makkelijk een copie maken. ik heb nog nooit geweten dat een DVD speler een DVD schijf heeft beschadigt.
Er zijn zoveel voordelen aan DVD tegenover de VHS.

Kindjes moet je dan maar (aan)leren om voorzichtig te zijn met zulke zaken. En als dat niet lukt moeten maar hulp vragen aan de ouders.
Maar je zoontje zal vast meer moeite hebben om de DVD-speler te voeren met boterhammen.

Mijn neefje heeft dat wel eens gedaan bij de videorecorder "video honger"
Met het forceren hebben ze alleen 1 klant minder gekregen en zo als ik denk zijn er vele duizenden. De kwaliteit van de TV is nu niet bepaald meer iets waarom ik over zou stappen naar een dvd recorder, trouwens mijn Technics cassette recorder uit 1982 loopt nog als een zonnetje en mijn oude saba recorder uit 1984 doet het nog prima, alleen moet je gewoon de koppen schoonhouden en het deck stofvrij. :+
hmmm,
ik weet niet of ik dit een goeie evolutie vind...
ik heb geen ervaring met firmware DVD recorders, maar kan ja daar ook, net als bij een video over bestaande bestanden heen opnemen, als je net aan t kijken bent en dan vlug dat wat NU op tv is wilt opnemen? da's voor mij het handige aan VCR, dan kan je instant opnemen met die all-purpose band die toch steeds in de vcr blijft zitten. zodat je de info later netjes en zoveel je wilt kan herbekijken.
Ik denk bv aan kookprogramma's waar je een recept wilt opnemen, of gewoon eender wat je wilt opnemen zonder het op voorhand gepland te hebben.

of moet je steeds een leeg DVD-RW schijfe in de buurt hebben dat reeds gewist is?
Een x aantal DVD recorders werken met DVD-RAM waardoor je zelfs tegelijk een programma kan kijken en opnemen zelfs als je bijvoorbeeld een half uur te laat thuis bent gekomen. kan je dat programma gewoon vanaf het begin zien.
Ook kan je daarmee dus gewoon dingen "ff snel" opnemen.
Je hebt het nu wel echt over een verwaarloosbaar klein percentage, de meeste niet eens met plus en min omgaan, laat staan RAM.
Je kunt meerdere opnames achter elkaar maken op dezelfde disc, de disc wordt namelijk niet afgesloten. Je kunt niet openemen over een stuk wat al gebruikt is, daarvoor moet je de RW eerst formatteren (wat overigens vrij snel gaat).
Voor bv NU kunnen opnemen kun je een DVD-recorder met harddisk nemen (nog duurder!). Deze biedt daarmee de voordelen van beide systemen en nog wat extra's (time-shifting). Nadeel is wel dat als je het wilt bewaren je het nog eens apart moet branden.

En als je de harddisk regelmatig opruimt heb je altijd een "band" klaar liggen.
zoals lunatic al zei kan je meerdere malen over de data heen gaan bij een dvd-rw.
Daarnaast zijn er handige mogelijkheden die je bij video niet hebt. Wil je iets bewaren dat halverwege de band staat, dan is het gevaarlijk om vooraan nog informatie te zetten.

De de dvd heb je niet het risico dat je belangrijke zaken wist.
Daarnaast kan je reclame zeer snel doorspoelen, is de kwaliteit beter, kan je bij sommige dvd recorder ook nog terwijl de recorder nog aan het opnemen is al gaan kijken naar de uitzending. (heb het alleen nog niet werkend gekregen).

Maar inderdaad moet je wel standaard een dvd erin hebben wil je direct kunnen beginnen met opnemen. Vind je dat lastig, dan kan je ook kiezen voor dvd-recorder met ingebouwde harde schijf.

(ik ben te laat geloof ik... :))

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.