Tom's Hardware meet geluidsniveau dertien barebones

Kleine barebones worden tegenwoordig beschouwd als het ideale systeem om in de huiskamer neer te zetten als multimediamachine die verschillende formaten video en audio kan afspelen. Daarnaast kan met behulp van een TV-kaart met MPEG2-encoder een barebone worden omgebouwd tot een digitale videorecorder. Voor de huiskamer is het echter belangrijk dat de barebone geruisloos zijn werk doet. Vandaar dat Tom's Hardware Guide het geluidsniveau van dertien barebones heeft gemeten om erachter te komen welke barebone het meest geschikt is voor huiskamergebruik. Daarnaast heeft Tom's Hardware Guide de barebones ook beoordeeld op het interieur en de extra mogelijkheden die de barebone voor huiskamergebruik biedt.

Een aantal barebones lijken speciaal te zijn ontworpen als multimediacomputer. Denk hierbij aan de AOpen XC Cube AV (EA65) die is uitgerust met een eigen TV- en radiotuner. Deze barebone wordt ook geleverd met InstantON Linux waardoor het zelfs mogelijk is om DVD's te bekijken zonder Windows te starten. De Asus Terminator T2-R en de MSI MEGA180 en MEGA865 hebben een radiotuner. Beide barebones van MSI kunnen daarnaast ook audio-cd's en cd's met MP3-bestanden afspelen en worden geleverd met een afstandsbediening en de benodigde software om van deze barebones een waar multimediacenter te maken. De Jetway MiniQ Twin distantieert zich van de rest door de mogelijkheid om met twee gebruikers tegelijkertijd van de machine gebruik te maken. Hiervoor zijn er wel twee toetsenborden, muizen en monitors nodig.

Helaas hebben de meeste fabrikanten er niet aan gedacht dat behalve een aantal extra mogelijkheden ook de geluidsproductie een grote rol speelt. Een goed voorbeeld hiervan is de AOpen XC Cube AV die het van alle andere wint op het gebied van mogelijkheden. Hij 'wint' echter ook op het gebied van geluidsproductie, maar liefst 70dB op een afstand van 50cm als de cpu tot 100% belast wordt. Als deze barebone echter niets te doen heeft, dan is hij wel een van de stilste met 'maar' 40dB geluidsdruk. Eenzelfde verhaal gaat op voor beide barebones van MSI die minimaal 48dB en maximaal 60dB aan geluidsdruk produceren. Het stilste is de Shuttle XPC SB81P die tussen de 40dB en 45dB produceert. Het is dan ook niet verwonderlijk dat Tom's Hardware Guide deze barebone de editor's choice award geeft voor 2004.

Shuttle XPC SB81P

Door Ralph Smeets

Nieuwsposter

04-08-2004 • 21:29

31

Submitter: bennovb

Bron: Tom's Hardware Guide

Lees meer

FIC Condor barebone getest
FIC Condor barebone getest Nieuws van 5 november 2004
Shuttle XP17 design-TFT review
Shuttle XP17 design-TFT review Nieuws van 29 juli 2004
MSI Mega 180 mini-pc getest
MSI Mega 180 mini-pc getest Nieuws van 25 februari 2004
Asus DigiMatrix barebone review
Asus DigiMatrix barebone review Nieuws van 20 januari 2004
Nog meer Mozilla & Opensource
Nog meer Mozilla & Opensource Nieuws van 26 november 1998

Reacties (31)

31
31
24
10
2
3
Wijzig sortering
Helaas staat het gepostte stukje hier vol fouten. Er wordt steeds gesproken over dB's terwijl de testresultaten bij THG in dB(A) zijn uitgedrukt. (beetje vergelijkbaar met MHz en GHz door elkaar halen).

Overigens vind ik de testmethode van THG een beetje slordig; waar het hier om gaat is dat je het bronvermogensniveau van de barebone wilt weten. Dit moet je in een dode kamer meten, bij voorkeur in een polair patroon.
Maar goed, die zijn niet overal voor handen, maar een gedempte slaapkamer zou ook nog wel eens representatief kunnen zijn. Nu is het vrijwel onmogelijk om deze waardes te vergelijken met waardes van apparatuur die niet in de test is opgenomen.

(akoestisch rammelt de test dus nogal ;(
ik zal even toelichten het verschil tussen dB en dB(A).

dB is een eenheid voor druk. of je het hoort hangt af van de frequentie. een frequentie van 50 hz hoor je niet bij 50 dB, maar wel bij 100dB.

dB(A) is de eenheid die men gebruikt bij een dB meter, de A staat voor het gebruik van een filter die op de meeting van het aantal decibel een correctie toepast voor de gehoordrempelkromme. (dit is grafiek van t aantal db met de frequentie die je hoort)

een klein voorbeeld, een frequentie van 50 hz, en 50 dB hoor je niet, en zal dus 0 dB(A) geven.

wat hier word gedaan, is de dB(A) meting van THG op T.net noteren als dB, dit zou mijns inziens gewoon mogen omdat het geluid hoorbaar is, en de frequentie zodoende is dat je het hoort. echter is het niet helemaal correct.


(bron van dit alles is mn natuurkunde boek)
hehe... ik wil ook wel het een en ander toelichten.
de bron is echter niet m'n natuurkundeboek maar m'n werk (* 786562 mr_petit
ten eerste is dB helemaal geen eenheid; de formule is immers 20log(p/p0). (de meestgebruikte eenheid voor druk is Pascal, maar bijv bar en atmosfeer bestaan ook)

de A in dB(A) is inderdaad een correctiekromme die de gevoeligheid van het menselijk oor simuleert maar bij een bepaad geluiddrukniveau (niet precies de gehoordrempelkromme dus).
De waardes hebben dus niets te maken met of je het geluid wel of niet hoort.

Je kan dB's wel naar dB(A)'s omrekenen. Het verschil is ongeveer 6 dB (strikvraagje: moet ik voor de verschilaanduiding 6 dB schrijven, 6 dB(A) of maakt het niet uit ;) ).
En tsja, 6 dB verschil is imo verschrikkelijk veel.
De waardes die in de nieuwspost hier gegeven zijn, zijn dus fout...
Beetje vreemd dat ze op 50cm meten, ze kunnen beter op 4 meter afstand meten, zo ver zit je er normaal gesproken ook vanaf. Het geluidsniveau op die afstand ligt 15-20dB lager.
4 meter = 7*.5 + .5 meter
dus het geluidsnivo is 7*3 = 21 db lager op 4 meter.

dat kun je dus gewoon uitrekenen. het feit is alleen dat je op 50 cm nauwkeuriger kunt meten zoder al te veel omgevingsgeluid aangezien het daar nog redelijk hard is

.edit
Het gaat hier wel over een audio/video PC, dus dan is 4 meter niet heel gek, draadloos toetsenbord, draadloze muis en de dvd stop je erin voor je een film gaat kijken.

Maar de kans is groot dat je alleen tijdens een stilte in de film de barebone hoort ;)
45 db = 15*3, dus volgens jou is de barebone op 15*.5 meter (7,5 meter) niet meer te horen?
Nee hoor, geluid is logaritmisch gemeten.
Dus gaat dan nog eens 3,5 * 3 dB extra af, is ong. 31 dB. en geen 45.
jouw berekening klopt niet.
sowieso kan je in een ruimte heel moeilijk geluiddrukniveau's voorspellen.
indien je het in 'vrije veld conditie's' beschoud heb je voor elke afstandsverdubbeling bij een puntbron een verzwakking van 6 dB.
Op 4 meter afstand heb je (bijvoorbeeld buiten in een weiland) dus een geluiddrukniveau wat 18 dB lager is dan op een afstand van 0,5 meter.
In een huiskamer gaat dit echter niet op (de verzwakking per afstandsverdubbeling is veel minder.
in het begin ligt het dicht bij 6 dB, maar hoe verder weg je komt, hoe minder de verzwakking wordt.
klopt
De verzwakking is gewoon 1/r^2 (r=afstand) in een huiskamer heb je reflecties dus is inderdaad de geluidsdruk anders dan in de vrije ruimte, meestal ervaren we het als harder.
De testers hadden kennelijk niet de beschikking over een anechoische ruimte dus hebben ze in near field gemeten en dat is een eerlijke vergelijkingsmethode. Alleen een absolute waarde in dBa is zo niet echt te geven.
Anoniem: 69300 @MM4 augustus 2004 22:11
Beetje vreemd dat ze op 50cm meten, ze kunnen beter op 4 meter afstand meten, zo ver zit je er normaal gesproken ook vanaf. Het geluidsniveau op die afstand ligt 15-20dB lager.
De uitkomst van de test zou daardoor toch niet veranderen, ook op 4 meter is de shuttle het stilst! :Z
dat hoeft niet per sé.
de mate in welke richting er geluid wordt afgestraald, tesamen met de eigenschappen van de ruimte bepalen wat het geluiddrukniveau op het ontvangerpunt is.
de mate in welke richting er geluid wordt afgestraald, tesamen met de eigenschappen van de ruimte bepalen wat het geluiddrukniveau op het ontvangerpunt is.
In een goede test, test je alle systemen onder dezelfde omstandigheden, dus ook in dezelfde kamer.

Ze maken ook allemaal ook ongeveer hetzelfde soort geluid: computerruis. Je hoeft je dus ook niet druk te maken over dat het ene soort geluid andere eigenschappen heeft, het is toch hetzelfde in dit geval.
4 METER? Nee hoor, ik zit er ook zo;n 50cm naast. Heb geen zin in een hele wandeling als ik even een cdrommetje moet verwisselen... ;)
Wie gaat er nou CDrommetjes verwisselen in z'n Home Theater bareboontje? :P

Voor zo'n ding is 4 meter best redelijk :)
Beetje vreemd dat ze op 50cm meten, ze kunnen beter op 4 meter afstand meten, zo ver zit je er normaal gesproken ook vanaf. Het geluidsniveau op die afstand ligt 15-20dB lager.
En wat als de barebone (zoals in mijn geval) zowat naast me op het bureau staat?
Vraag me überhaupt al af hoeveel mensen een barebone onder een bureau gaan stoppen maar goed.
void BareboneBelowDesk(void)
{
BelowDeskCount++;
}
Anoniem: 61096 @scsirob4 augustus 2004 22:51
Syntax error in line 1

;)
Mensen zoals ik dus ookal draai ik een koetje op m'n msi mega 651@2,66 als ik een fillm zit tekijken en zet die uit en doe me kap er op (is er meestal af) dan heb ik geen geluids porductie enkel tijdens stille momenten in de film maar dan is het vaak nog niet eens hinderlijk.
Dus ik ben zeker tevreden als het om (bijna) idle gaat als er 100 % gevraagd wordt van me pc (potje ut2004 bijv.) Dan wil die ik hem ook wel eens horen maar aangezien me geluid altijd aanstaat is dit enkel tijdens een opleving van de fan hoorbaar verder niet.
Anoniem: 760 @MM4 augustus 2004 21:36
ik zit niet 4 meter van mijn pc...

keyboard kabel is niet eens 4 meter...

of wilde je zeggen dat iedereen een verlengkabel heeft?
Anoniem: 14120 @MM4 augustus 2004 22:22
Wat heeft het voor zin verderaf te meten?

Dat het geluid minder wordt geldt voor alle barebones! (zolang ze de natuurwetten volgen)
Als je dichtbij meet, kan je nauwkeuriger de verschillen meten, omdat het harder is, dichter bij de bron.
ze kunnen beter op 4 meter afstand meten, zo ver zit je er normaal gesproken ook vanaf.
Hm, dan moet m'n TV tegen de ene muur en kan er nog net een stoel tegen de andere muur. Ik denk dat de gemiddelde Nederlander minder dan 4 meter van z'n TV af zit, 2 tot 3 meter lijkt me een veel realistischer getal.

Maar goed, erg on-topic is het allemaal niet. ;)
Jammer, dat er niet dieper op het geheel is ingegeaan door ome tom. Ik heb hier zowel een shuttle ss51 als een jetway 860 staan en ik kan vertellen dat de jetway aanzienlijk stiller is dan de shuttle en deze shuttle is al één van de stilste in de hele shuttle reeks. Daarnaast kan je bij de jetway een andere bios flashen, zodat de fans op 50% gaan draaien ipv 70%, wat het geheel nog eens een stuk rustiger maakt.
Tja, en ome Tom heeft ook juist de 860 getest ( http://www.tomshardware.com/howto/20040804/barebones-38.html voor een overzicht) en het vreemde is dat hij beweerd dat deze een luide fan heeft, terwijl andere reviews (bijv. http://www.barebonecenter.de/index.php?templateid=artikel&id=26&seite= 9 ) juist aangeven dat deze een stille koeling hebben...

Ik wordt af en toe helemaal gek van die reviews met totaal tegengestelde uitkomsten :?
Anoniem: 35116 5 augustus 2004 09:20
De huidige barebones zijn imho niet gericht op geluidsproductie, maar nog steeds op prestatie, waarschijnlijk om een zo breed mogelijke markt aan te spreken (niet alleen HTPC).

Langzaam en onzeker komen er ook desktop mobo's boven drijven voor de Dothan processor van Intel. De Dothan (Pentium M 715, 725..755) kan vaak passief gekoeld worden, en het moederbord kan zo worden ingericht dat er ook een passief gekoelde PSU kan worden gebruikt. Dit stelt natuurlijk restricties aan de rest van je peripherals (ik denk dat je lichtelijk in de problemen komt met een 6800 Ultra met drieduizend extra molex aansluitingen om het kreng te voeden), maar daar kun je gewoon rekening mee houden.

http://www.tweakers.net/nieuws/32632
http://babelfish.altavista.com/babelfish/trurl_pagecontent?url=http%3A %2F%2Fwww.watch.impress.co.jp%2Fakiba%2Fhotline%2F20040515%2Fetc_pd41 p m.html&lp=ja_en

Prestatie van de Dothan zou voldoende moeten zijn voor gemiddelde HTPC applicaties, en voor eventuele HDTV decoding zou dedicated hardware kunnen worden gebruikt.

Ik zet mijn hoop daarop in.
Anoniem: 96531 5 augustus 2004 15:58
Wat is er mis met dit plaatje?

http://www20.tomshardware.com/howto/20040804/images/temp_asus_punid.gi f

IMO heet Tommie weer eens compleet de spijker mis geslagen... Ik ben trotse eigenaar van de originele Pundit, en iedereen weet ondertussen dat dat tot voor kort de stilste barebone op de markt was. Je hoort de machine ook niet plat op je bureau te zetten, maar rechtop, en last but not least, vraag ik me af of Tommie de smartfan optie in het bios heeft aangezet... waardeloos!
Volgens mij niet, zie ook mijn post hierboven over de T2... zelfde euvel. M.a.w. een nogal baggere review. Jammer...
Beetje off-topic, maar weet iemand waar je die linux distro vandaan kan halen die heel klein is, maar waar je wel je mp3 dvd etc. mee kan afspelen. Het gaat mij erom dat het HEEL SNEL moet starten en toch WEL geinstalled moet staat op een partitie op je hd.
Idd zwaar domme vraag, dat is een feature van die barebone, net zoals MSI's radio functionaliteit als de barebone uitstaat. Ik néém aan dat die instanton linux in een ROM op het moederbord zit. Zie je overigens wel vaker, dat soort dingen, AOpen plankjes die bijv. CD's kunnen afspelen als de PC uitstaat, ASUS plankjes die een POST-Reporter hebben (system completed power on self-test. Computer now booting from operating system)
had me post idd. al veranderd, had even verder gekeken dan me neus kort was :Y)
Anoniem: 41530 4 augustus 2004 21:55
Ik heb mijn miditower in een MDF kast geplaatst van 22mm.
Aan de binnenkant geluidsdempende platen.
Alleen een fan op de cpu en de houten kast helemaal dichtgeschroeft.

Het is een behoorlijk stille pc geworden, waarbij ik alleen af en toe de harde schijf hoor, ik heb een HD van seagate en Maxtor, waarbij die van Seagate een stuk stiller is. Deze HD heeft ook nog eens een geluidsdempende mantel.

Warm wordt het zaakje wel, als het een aantal uren heeft aangestaan is de warmte ook helemaal ingetrokken in het mdf. Afkoelen duurt ook wel een aantal uurtjes.

Ik heb geen oververhittingsproblemen, een Celeron1200@1450 socket7 en Asus moederbord.
Volgens mij hebben ze bij Tomshardware toch een fout in de review zitten... :? De moederborden van beide versies van de Asus Terminator (T2-R en T2-P) zouden volgens hun gebaseerd zijn op de ATI IGP9100 chipset en geen SATA aansluitingen bevatten... Dit klopt niet, de T2-P is namelijk op de Intel 865G chipset gebaseerd en heeft wel degelijk twee SATA connectoren. Ik weet dat over de T2-P nogal zeker want we hebben er een aantal van staan.

M.a.w. ze zijn dus zeker NIET hetzelfde van binnen...

Info:
Asus T2-P http://nl.asus.com/prog/spec.asp?m=T2-P%20Deluxe&langs=10
Asus T2-R http://nl.asus.com/prog/spec.asp?m=T2-R%20Standard&langs=10

En wat betreft lawaai... ze -kunnen- herrie maken, maar je moet dan ook de smart fans in het BIOS aan laten staan/ aan zetten. Dan valt het enorm mee, ze zijn behoorlijk stil zelfs. Maar je kunt er dan beter geen zware Prescott in zetten, dan moet de fan wat harder draaien en dat hoor je dan ook.

In ieder geval een mooie kantoor/surf-machine. Om te gamen, gaat ook wel (mits goede videokaart) maar dan maakt ie wat meer geluid.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.