Werknemers krijgen mogelijk naheffing voor PC privé

In antwoord op een aantal Kamervragen van Dezentjé Hamming over de fiscale regeling PC privé, heeft staatssecretaris van Financiën mr. drs. J.G. Wijn niet uitgesloten dat een aantal van de deelnemers mogelijk een belastingheffing zullen moeten betalen. Deze naheffing kan eventueel oplopen tot 854 euro en kan toegepast worden op werknemers die een lening voor 36 maanden hebben afgesloten met de werkgever, omtrent de PC privé. Op de vraag hoeveel werknemers hierdoor gedupeerd kunnen worden, werd als antwoord gegeven dat ongeveer 40 duizend mensen belast kunnen worden, indien de gemaakte afspraken tussen werkgever en werknemer niet worden aangepast.

Kinderen achter de computer Verder is de staatssecretaris niet van plan om de gevolgen van de wetswijziging omtrent PC privé te repareren. Dit acht mr. drs. J.G. Wijn een zaak van zowel werkgever als werknemer, omdat per 1 januari 2004 de wijziging is in gegaan en ook na 1 januari 2004 pas zal worden toegepast. Verder heeft het Ministerie van Financiën ook niet de middelen en de mogelijkheden om dit jaar iets aan deze mogelijke naheffing te doen. Volgens WebWereld is er ook nog een andere mogelijkheid, namelijk het uitsmeren van de PC privé over meer dan drie jaar.

Door Jeroen P Hira

05-03-2004 • 13:57

97

Submitter: T.T.

Bron: Ministerie van Financiën

Reacties (97)

97
95
69
22
2
0
Wijzig sortering
nou heb ik bijna 1,5 jaar gelden een pc via pc-prive aangeschaft ... ik snap geen zak van het berich maar ik lees naheffing en pc-prive en €854 dus bij mij loopt het al dun door de broek kan iemand het ff in jip & janneke uitleggen ?
Anoniem: 52621 @hintzie_865 maart 2004 14:05
Dus eind 2001 aangeschaft?
Dan heeft dit bericht geen betrekking op jou, alleen als je het in 2002 of 2003 gekocht hebt.
En alleen dan nog als de PC meer dan 1415 euro gekost heeft.
en dan ook nog eens alleen als je een lening hebt afgesloten bij je werkgever om hem te kopen.

en dan is het enige wat je hoeft te doen om te voorkomen dat je een naheffing krijgt is de afspraak met je werkgever iets te veranderen ten aanzien van die lening.
snap niet wat iedereen nu ineens moeilijk zit te doen. er is dus niemand die niet onder deze naheffing uit kan komen.
@Countess
Je sluit m.i. altijd een lening af bij je werkgever. Dat is juist de grap. Je werkgever koopt die PC voor jou en die betaal jij in een aantal termijnen (met belastingvoordeel) af. Of dat nou in dagen of in loon gebeurt is dan niet zo relevant.
tenzij je dat "betaald" met de vakantiedagen die je *nu* nog steeds hebt staan! Dan is er geen sprake meer van "afbetaling"!
Ik heb mijn pc-prive computer volledig betaald en krijg nu over een periode van 3 jaar mijn geld terug. Dit lijkt me geen lening. Trouwens begin 2003 gekocht. Ik neem aan dat dit dus niet voor mij geld
@Atomik - je sluit niet altijd een lening af met je werkgever, afhankelijk van de regeling die je getroffen hebt kun je je PC-prive ook laten verrekenen met je bonus/winstuitkering/13emaand.
Hier wordt het totaalbedrag in 1x ingehouden op de (belaste) bonus-uitkeringen, en komt 't vervolgens via de (onbelaste) onkostenvergoeding weer terug.
err... ligt aan mij of...:

2004 - 1.5 jaar = ergens in de tweede helft van 2002 dus :? geen 2001 dus
Anoniem: 52621 @X-Rey5 maart 2004 15:26
rekenfoutje van mij :)
Als je na 1 januari 2004 een pc-prive regeling getroffen hebt met je werkgever, voor het oude tarief, dus de 2200 euro (oid), krijg je een naheffing van ruim 800 euro, omdat per 1 januari de vergoeding van pcprive-project nog maar ergens in de 1400 euro is. Alle pc-prive projecten van voor 1 januari hebben daar dus geen last van. Sommige werkgevers hadden de regeling niet aangepast, waardoor werknemers ten onrechte een veels te hoge vergoeding kregen.
En voor de echte Jip en Janneke's. Over die naheffing moet je dan belasting betalen dus +/- 1/3 daarvan (afhankelijk van inkomen) is dus ongeveer 275 Euro extra wat je in 2005 (bij de aangifte van 2004) moet ophoesten (of minder terug krijgt).
Als je na 1 januari 2004 een pc-prive regeling getroffen hebt met je werkgever, voor het oude tarief, dus de 2200 euro (oid), krijg je een naheffing van ruim 800 euro, omdat per 1 januari de vergoeding van pcprive-project nog maar ergens in de 1400 euro is. Alle pc-prive projecten van voor 1 januari hebben daar dus geen last van. Sommige werkgevers hadden de regeling niet aangepast, waardoor werknemers ten onrechte een veels te hoge vergoeding kregen.

Lijkt me vrij duidelijk , de vraag is alleen in hoe verre mag je wie verantwoordelijk stellen...

Wel vind ik dat balkende II erg op zoek is naar geld en na de onderste laag van de bevolking een poot(en) uitgedraaid te hebben (ziektekosten/WW etc)
word nu de lage midden (werkende)klasse gepakt, veel hoger zullen ze wel niet gaan anders kost het teveel kiesers.... :( :(

Als ze echt flink zijn halen ze eens de bezem door de "regelingen" voor bv's andere bobo's maar dat gebeurt,

[toelichting] Ik heb het niet over normale bedrijven die op een normale manier zaken doen, maar er word (te)veel gerommeld met bv, en uiterinderlijk betaald de maatschappij , en dat zijn jij en ik .......
[/toelichting]
Als ze echt flink zijn halen ze eens de bezem door de "regelingen" voor bv's andere bobo's maar dat gebeurt
BV's en bobo's pakken ja, laten we dat doen. Tenslotte hebben we niets aan bedrijven, die creeren alleen maar werkgelegenheid waarmee het hele land aan het werk kan zijn ipv thuis op de bank steun te trekken. Maar we geven al dat geld liever uit aan WW-uitkeringen natuurlijk :z

Wanneer gaan mensen nu eens doorhebben dat je zonder sterke bedrijven je hele Westerse rijke economie kwijt bent en je als land degenereert tot een derde wereld toko? :/
Ik heb het niet over normale bedrijven die op een normale manier zaken doen, maar er word (te)veel gerommeld met bv, en uiterinderlijk betaald de maatschappij , en dat zijn jij en ik .......

Als ik iets ontzettend verkloot krijg ik geen zak met geld mee,,,, waarom ben ik veroordeel tot een nissan almera op gas terwijl er anderen(lees bobo) met 4 x zo dure auto's rijden , terwijl ik vaak veel meer(2x) rijd , meer (it) spullen meeneemt, etc ?????

Ik weet best dat systemen als het communisme niet werken , maar het huidige systemen krijgen sommige meer dan voor ze gepresteerd hebben en iedereen vind dat normaal
Echte bedrijven ? bedoel je diegenen die voor miljarden de staat oplichten (bouwfroude) en dan een boete betalen van een paar miljoen ? Sorry, maar juist die bedrijven zijn het niet waard om te blijven bestaan. Als ik 5 euro belastingfroude pleeg moet ik er 25 terugbetalen (5 + 20 boete). Als je 5 miljard froudeert, hoef je maar 5 miljoen terug te betalen.... vreemd he
Sterke bedrijven? Hebben die dan ook meteen het recht om "het land te besturen" en het recht om te bepalen wat jij wel of niet mag of wilt of kunt?
WW-uitkeringen? Je wil niet weten wat voor overschot er zit in de fondsen van de ww-uitkeringen.Dat is geld dat jij en ik betalen per maand, en dat gaat zo'n fonds in. Konden we nog tientallen jaren mee voorruit. Maar er moest bezuinigd worden op de ww... Waarom? Misschien omdat er met dat WW-geld wel hele andere dingen worden gedaan dan ww-uitkeringen betalen. En tsja die lopen dan gevaar. B2 is zo'n lief stelletjes nog niet hoor. Dat zien we nu ook weer bij justitie, aha meneer de gevangenis-directeur heeft kritiek op het beleid? Hup de laan uit jij!
@ Curry,

Het kan dan wel zo zijn dat mensen met geld banen kunnen (!) creeeren, maar als niemand voor een dergelijk bedrijf gaat werken verdienen ze nog geen zak.
Het blijft altijd een wisselwerking tussen degene die er zijn geld insteekt (en dus (wellicht terecht) een vet honorarium opstrijkt) en degene die er zijn arbeid in steekt. De een kan niet zonder de ander. En laten we voor de grap eens stellen dat de groep lage en middenlage inkomens de grootste hoeveelheid geld vertegenwoordigd in Nederland, dan denk ik dat degene met een hoog inkomen wel wat meer respect mogen gaan opbrengen voor degene met een laag inkomen, omdat de uitgaven van de lage en middenlage inkomens een grote motor zijn voor de alledaagse economie en dus un portemonee....
bezuinigen is in mijn ogen de doodsteek voor een slecht draaiende economie, men zou beter "bezuinigen" (sparen) als het goed gaat....
Tja, je kunt je ook eens af gaan vragen wanneer we nou eens stoppen met de midden-klasse poten uit te draaien. Als ik die belastingen zo zie kan ik binnenkort nl beter in de bijstand, dan heb ik misschien wel minder geld, maar alle fiscale voordelen en regelingen die je krijgt als bijstandtrekker maken dat vaak -ruimschoots- goed.

En dan komt dus de vraag: WTF zou je als werknemer nog werken? Je word toch alleen maar genaaid, terwijl zekere mensen hoog in de top regelingen krijgen waarbij wij alleen maar met ons bek vol tanden staan af te vragen waarom die uberhaupt ontstaan zijn en waarom ze d'r in godsnaam recht op hebben.

Oh om nog maar niet te vergeten dat wij nederlanders de EU als idioten financieren, laat ze daar maar eens korten, het is toch niet zo dat wij d'r veel van terug zien, als we d'r al iets van terug zien. Oh ja, een mooi olympisch stadion in Athene.
Bron: Ministerie van financien:
Er zullen in de praktijk regelingen zijn die erin voorzien dat een vergoeding voor een computer in bijvoorbeeld 36 termijnen kan worden betaald. De verlaging van het maximum van € 2269 in de jaren 2002 en 2003 naar € 1415 in 2004 kan betekenen dat werkgevers en werknemers met belastingheffing worden geconfronteerd. Dit doet zich voor in situaties waarin een werknemer een computer voor 1 januari 2004 heeft aangeschaft en waarvoor hij bijvoorbeeld een lening bij zijn werkgever is aangegaan, welke lening hij in 36 maandtermijnen aflost door bijvoorbeeld inlevering van vakantiedagen. Het in aanmerking te nemen loonbestanddeel kan maximaal oplopen tot € 854; de verschuldigde heffing varieert naar gelang de van toepassing zijnde tariefschijf. Werkgever en werknemer kunnen dit overigens voorkomen door de gemaakte afspraak aan te passen en bijvoorbeeld de aflossing over meerdere termijnen uit te smeren.
Dus het lijkt erop dat ook de al lopende regelingen getroffen worden door deze maatregel.....

En ik dacht nog wel slim te zijn door in december pcprive aan te gaan voor € 2000,- :(
Anoniem: 75364 @2bme5 maart 2004 16:12
2269 Euro?? Wat is de bedoeling van dat PC Prive project? Moet iedereen een watergekoelde Dual Athlon-64 met 22-inch LCD in de huiskamer hebben staan ofzo?
Dat zou een redelijke deal zijn...
Ik weet niet of je het weet hor, maar voor een beetje "up2date" pc met scherm, Cordless Desktop, speaker setje, kom je vaak al richting het bedrag van 2200 euries :+
De verlaging van het maximum van € 2269 in de jaren 2002 en 2003 naar € 1415 in 2004 kan betekenen dat ....

Hieruit begrijp ik dat het maximum in 2002 en 2003 nog €2269 is en dat het maximum verlaagd is naar €1415 in 2004. Je zou dus hoogstens een naheffing kunnen krijgen over januari tot maart als je de regeling nu aanpast.
het enige wat je hoeft te doen is de afspraak met je werkgever iets wat aan te passen. ik snap niet echt waar jij je druk over maakt.
In grote lijnen:
Als het bedrag in 2002 of 2003 is uitgegeven
EN
het was hoger dan E1415
EN
het wordt in termijnen betaald
EN
de termijnen zijn nog niet afgelopen
DAN
ga je het schip in voor het gedeelte boven E1415
TENZIJ je de afspraak met je baas veranderd.

en het gaat trouwens alleen over termijnen van in totaal 3 jaar.
dus je spreekt af met je baas dat je de termijnen uitsprijd over meer als 3 jaar en het probleem is weg.
uitsmeren over meer dan drie jaar is een sigaar uit eigen doos.

Stel dat je 700E in een vierde jaar zet, dan gaat dat af van de E1415 voor de nieuwe 3jarige periode. Dus voor die volgende PC is dan nog maar E700 over.....

Anderzijds: beter dan niets, want misschien schaffen ze in de tussentijd de hele regeling wel af
Volgens mij hoef je je niet echt veel zorgen te maken. Omdat er geen overgangsregeling is, wordt er ineens beweerd dat er mag worden geheft, fout. De regel was bekend op 13 november 2003. In de worst case scenario zou een rechter kunnen beslissen om al die leningen vanaf vanaf het indienen van het wetsvoorstel, 16 september op derde dinsdag. Je kunt niet zomaar met terugwerkende kracht een regeling aanpassen.
Ten tweede, 826 lijkt heel veel en dat is het ook, maar het wordt gezien als inkomsten waarover geen belasting is betaalt. Dat betekent dus je dus maximaal over dat bedrag belasting moet betalen, en aangezien het vaak over drie jaar gaat, het bedrag delen door drie en dan de heffingen berekenen.
In de worst case scenario zou een rechter kunnen beslissen om al die leningen vanaf vanaf het indienen van het wetsvoorstel, 16 september op derde dinsdag. Je kunt niet zomaar met terugwerkende kracht een regeling aanpassen.
Dat dacht ik dus eerst ook, maar de grap is dus juist dat het gaat over het loon van 2004 en dat is dus geen terugwerkende kracht.
Een belastingnaheffing is geen boete. Maar het is wel zuur als blijkt dat achteraf de pc dus toch niet zo goedkoop is als gedacht.

Weer een "pluim" voor de regering Balkenellende.
Wat een onzin. Hoezo Balkenende. Deze plannen zijn al tijden openbaar, en de werking is al lang bekend. Bedrijven hebben lopen slapen, niets meer niets minder.
Het was een medewerker van de Belastingdienst die mij vertelde dat men bewust zo lang mogelijk gewacht heeft met het bekendmaken van het op deze manier uitvoeren van de versobering. Met als enige reden: de opbrenst van de versobering maximaliseren.

En deze plannen zijn inderdaad openbaar sinds 13 november 2003. Maar NERGENS wordt vermeldt dat de plannen ook gelden voor al lopende regelingen. Waarvan zowel werkgever als werknemer NOOIT van tevoren hadden kunnen weten dat het bedrag omlaag gebracht zou worden.

Volstrekt belachelijk en laakbaar overheidshandelen is dit, en iemand die dit ook nog eens verdedigt die zit werkelijk te slapen.
Weer een pluim voor de socialisten uit de jaren 70 die de aanleiding zijn voor onze enorme staatsschuld, waardoor er in deze slechte tijden absoluut geen financiele ruimte is.
Als je de statistieken van het CBS er eens bij pakt zul je ontdekken dat de 'enorme' staatsschuld vrijwel geheel een erfenis van de 'socialistische' CDA premiers Dries van Agt en Ruud Lubbers.
Of zou het de schuld kunnen zijn van uitkeringtrekkende LPF-ers, die te belabberd zijn om een baan te vinden die net iets onder hun niveau ligt?
ja idd, ik vind het ook een beetje vaag, is het nu zo dat je doordat het pc prive bedrag van 2269 terug is gegaan naar iets boven de 1400 nu ineens over die overige (2269-1440) nog belansting moet gaan betalen ondanks dat het bv al 2 jaar geleden is dat je de pc hebt gekocht?
Anoniem: 52621 @CME865 maart 2004 14:12
Eigenlijk is het de werkgever die nu ineens belasting moet gaan betalen over dat verschil. Loonkosten en premies. Wat ongeveer een derde is, zeg 250 a 300 euro.
Als hij dit weigert, dan moet de werknemer 100% van dit bedrag betalen.

Overigens gaat het alleen om het bedrag boven de 1415 euro, wat nog niet is betaald na 1 januari 2004.

Dus als de PC van 2000 euro, al voor 500 euro betaald is, gaat het dus om een bedrag van 85 euro.
Dat heeft denk ik te maken met de nieuwe trend "publicering bij persbericht", dat wil zeggen dat als een wet eenmaal is aangenomen, deze in werking treedt vanaf het moment dat het eerste persbericht is verschenen.
lekker genaaid.
maak een wet, en iedereen die die wet heeft overtreden voordat ie bestond krijgt een boete......
Anoniem: 89082 @RocketKoen6 maart 2004 11:57
@Rocketkoen:

Het ligt iets genuanceerder dan 'wet overtreden' en 'boete'.
Voorheen was de regeling dat je PC-Prive max Eur 2.268,90 (= NLG 5000,- ) fiscaalvriendelijk kon aanschaffen. Dit werd gedaan doordat de werkgever de volledige PC betaalde bij aanschaf, en dit in 3 jaar inhield van je bruto salaris.

Echter, per 1-1-2004 is dat bedrag verlaagd naar (ik meen, pin me er niet op vast) Eur 1450. Dat betekent dat de werkgever dit jaar voor je PC die onder andere ik vorig jaar heb aangeschaft nu niet meer dan 1450/3 = Eur 483,33 mag inhouden op je bruto salaris. Je werkgever zal de rest echter ook terug willen vorderen, dat zal dus niet fiscaalvriendelijk kunnen.


Dus nee, het is geen boete maar een minder voordeel.

Dus ja, je wordt genaaid door de fiscus (maar dat doen ze al jaren) door het uitblijven van een overgangsregeling voor hen die met de oude regeling een PC-Prive hebben aangeschaft waarvan er nog inhoudingen moeten plaatsvinden.

gr, jas.
Anoniem: 81927 @RocketKoen5 maart 2004 14:02
Zeg dan niets, de wet was al bekend voor 1 januari.
als de werkgever zich er niet aan houd is in dit geval de werknemer de klos maar dus wel door een fout van de werkgever.

@Cyberangel.
Ik zeg toch ook niet dat de wet al gold voor 1 januari?
Deze wet was voor mij ook de reden om aan het eind van vorig jaar nog een aantal onderdelen aan te schaffen.
Dat is onzin Weezer, De wet ging per 1 januari in en als je de kerst van 2003 nog bestelde kon je gebruik maken van de regeling die TOEN gold! Dat heeft dus niets met de medewerker of de werkgever te maken. De werkgever heeft alleen gezorgd voor een tijdelijke melding van de aanschaf van de PC prive regeling bij de belastingdienst zodat een medewerker het ook via die regeling zou kunnen kopen.

Dit is dus gewoon zoiets belachelijks van die Harry Potter en zijn regering hier om weer wat extra geld te hebben omdat de economie zo slecht is! Dit is hetzelfde als boodschappen doen met een klantenkaart en daarna een incassobureau op je dak sturen omdat je te weinig hebt betaald! Ik heb te doen met de belastingdienst die steeds maar worden uitgekafferd voor de fouten van Harry Potter en zijn kamer vol dwazen!

Oh, btw ik heb kort geleden nog net een PC aangeschaft via PC prive van eens stuk boven de 2000 euro....

@Weezer
ja maar nu willen ze ook alles gaan na-heffen van het deel boven de 1415euro wat nog niet is betaald na 1 januari en DAT was nog niet bekend VOOR vandaag. Voor ons geldt dus ook dat niet wij of onze werkgevers schuldig zijn maar wel dat stelletje chaoten in de kamer.
Wel erg apart dat een wet ingevoerd wordt die mensend dupeerd die pc's gekocht hebben VOORDAT die wet aktief werd.

Dat is hoogst ongebruikelijk, ik zie dit ook als extra belastingmaatregel om compleet inefficiente overheidsapparaat te sponseren.

(werk zelf bij overheid, er lopen bij de overheid simpel weg veel te veel managers rond die veel te graag meer en meer procedures verzinnen! daar valt veel geld te halen als je dat eruit kieperd!)
Ik kan me ook iets herinneren dat de overheid met terugwerkende kracht belasting ging heffen op mobiele telefoons die gratis zijn verstrekt door telco's.

Dit is al de zoveelste manier van de overheid om het gat in de begroting te dichten. Het is schandalig. Vooral mensen die een pc kochten OMDAT ze korting zouden krijgen zijn nu genaaid... Heel erg jammer, maar wat kan je er aan doen, we zijn allemaal een niets voorstellend onderdeeltje va de grote massa.....
Anoniem: 11449 5 maart 2004 14:26
40000 x 850 = 34000 euri |:(

oeps, natuurlijk moet dat 34.000.000 zijn, maar dan nog....
34 miljoen euro komt meer in de richting :z, als je het wilt uitrekenen, doe dan in ieder geval je berekening goed :) (40.000 * 850 = 34.000.000)
Anoniem: 42145 @Irby5 maart 2004 15:39
@ludo

Maar 5371 heeft het over euri niet over euro. Klaarblijkelijk is 1 euri zo'n 1000 euro.
En dan heb je alleen nog maar het bedrag waarover belasting moet betaald berekend. Laten we er even van uitgaan dat iedereen toptarief betaald en er blijft nog maar 17 mln over, voor ons veel (mij tenminste wel ;)), voor de overheid peanuts.
:? :? :?

@5371: Maak je nou bewust een foute berekening?
/off-topic

Ik heb weer een andere regeling (daarbij betaal je niets :) :) :) ):

Ik heb voor ca. € 2200,- computercomponenten mogen kopen die worden geboekt op de inventaris van de onderneming ze blijven op papier dus eigendom van het bedrijf. Deze inventaris wordt in ca. 3jr afgeschreven. Bij eerder vertrek kan je componenten (af)kopen voor de aanschafwaarde minus de afschrijving tot op dat moment.
Dit lijkt me eerder een geval van belasting oplichting. Wanneer het bedrijf spullen in bruikleen stelt voor prive gebruik hoor je daar belasting over te betalen (net als bij lease auto's)
:? "net als bij lease auto's" ??
Volgens mij zijn lease auto's de enige bedrijfszaken waar je belasting over betaalt (zijn trouwens niet van het bedrijf, maar de leasemaatschappij). Of zijn er mensen die over hun laptop en mobieltje van de zaak (waar prive b.t.w. nog meer gebruik van wordt gemaakt) ook al belasting betalen???
Anoniem: 25178 @b-gone7 maart 2004 02:17
@ b-gone

Je betaald belasting over het prive gebruik van een lease auto, verder heb je gelijk natuurlijk. Ik heb nog nooit gehoor van iemand die belasting betaald over zijn laptop van de zaak.
Voor de belastingdienst is dat nog steeds loon. En als dat boven de 14?? euro uitkomt wordt dit bijgeteld.
Hmm, dat lijkt mij niet, volgens mij moet je dit meer beschouwen als bijvoorbeeld een laptop van de zaak, die je gebruikt voor je werk, maar ook gebruikt voor je eigen spulletjes...
Feitelijk gezien heb je volgens mij zelfs geen gebruik gemaakt van een PC-Prive regeling volgens de belastingdienst.
Anoniem: 108026 5 maart 2004 14:25
Ik heb een iets andere regeling.
Heb het bedrag voorgeschoten in dec '03 en krijg dus het belastingvoordeel terug via uitbetaling van 2 ingeleverde vrije dagen voor 2003 en de rest via netto betaling van bruto bonus te betalen in maart '04.
Zou ik dan ook een naheffing kunnen verwachten?
Dat zou best kunnen. De bruto uitbetaling voor de PC past de werkgever in 2004 toe. Dan geldt de nieuwe regeling al. Je hebt al een deel betaald met vrije dagen. Voor een modaal inkomen (48.000 Euri) is dat zo'n 200 Euro per vakantiedag. Dus resteerd er een gat van 854-400=454 Euro waarover je alsnog inkomstenbelasting mag gaan betalen.
voordat je nu hele volkstammen laat denken dat ze ver onder modaal verdienen: het is ongeveer €29.000

http://www.cpb.nl/nl/econ/nlinfo.html
Weer een fijne naaistreek van de nederlandse regering.

Gelukkig heb ik per 1-1-2004 nog maar 1100 euro openstaan. Als ik het goed begrepen heb, ben ik dan niet 1 van de gedupeerden.

Eigenlijk wel vreemd, de regering is de enige die ongestraft een bestaande overeenkomst eenzijdig kan wijzigen ten nadele van de andere partij.
Eigenlijk wel vreemd, de regering is de enige die ongestraft een bestaande overeenkomst eenzijdig kan wijzigen ten nadele van de andere partij.
Dit is wel typisch nederlands jah... Kijk alleen maar als je belasting moet betalen. 1 week te laat >> boete.. Maar als ze 300 euro moeten terugstorten, duurt dat OF 5 maanden OF ze zeggen dat het te weinig is om uit te keren. Dit laatste is me pa/ma overkomen wegens een wetswijziging (met terugwerkende kracht!!!).
En als de belastingdienst dan na 5 maanden betaald krijg jij daar netjes rente over..... ik in ieder geval wel :D
Het is natuurlijk wel leuk als je hieraan mee kan doen; maar eigenlijk is de hele PC-prive regeling tegenwoordig behoorlijk overdreven. Je kunt me niet wijs maken dat een werknemer die een PC van 1400 euri koopt dat niet zou kunnen als er geen PC-prive was. Hij zou waarschijnlijk wel met minder genoegen moeten nemen, maar hij zou wel kunnen computeren en daar gaat de hele regeling toch om? Ik zit me dit soms af te vragen waarom dit zo is. Jan met de pet koopt een PC met belasting voordeel en ik als ICT leerling ('k zit nog op school) moet de volle mep betalen terwijl ik toch later veel op ICT gebied moet gaan beteken. Erg vreemd allemaal.
Volgens mij staat er bij een PC prive regeling nog een regeltje dat je moet bewijzen dat je het nodig hebt voor je werk.

Een medewerker bij de plantsoenendienst mag ook niet meedoen met een pc-prive project.

Tenzij hij kan bewijzen dat hij daar beter mee kan spitten.
Anoniem: 42145 @GH45T5 maart 2004 15:45
@GH45T

Ja zo ken ik er nog wel wat meer. Het uitgangs punt is dat jan met de pet zielig is en dus een PC moet hebben. Jij werkt nu al met PCs dus hebt strikt genomen een eigen PC helemaal niet nodig. (practisch gezien natuurlijk wel, maar dit is de officiele stelling).

Net zoals in het verleden veel marokanen makkelijk huisvesting kregen. Hebben de andere groepen in NL(bv Nederlands, Chinezen of Indo's) geen huis nodig? Ja, natuurlijk wel, maar zij worden niet als zielig gezien.

Positieve discriminatie heet zoiets. ;-)
Jij krijgt je licenties weer voor een stuk minder.
Eigenlijk werkt dit hetzelfde als met hypotheek leningen. Vroeger toen je de hypotheek afsloot, bestond er nog geen huurwaarde-forfait.
Nu is dat er wel, waardoor lopende leningen er ook last van hebben.
Het lijkt niet eerlijk, maar zo werkt de Nederlandse regering.
En de lease-auto het is elk jaar maar weer afwachten wat moet bijtellen.
Het was eerst zelfs niks voor mijn bestelauto
@Iblies:
Er hoeft geen overgangsregeling te zijn.
Een aantal jaren geleden heeft de overheid besloten dat de betaalde rente op consumptieve credieten ook niet meer aftrekbaar was van de belasting. De mensen die toen nog vastzaten aan zo'n krediet hadden ook gewoon pech.
Met dien verstande dat toen

- de regeling lang van te voren aangekondigd werd

- het aftrekbedrag in een aantal jaren afgebouwd werd

Die afbouw lijkt me aardig vallen onder de noemer 'overgangsregeling'
Ik heb in december het max. bedrag uitgegeven, en verrekend met m'n vakantiedagen.
Alles afgehandeld in 2003 en dus geen problemen :)

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.