Pc-privéregeling dreigt te verdwijnen door bezuinigingen

Het Algemeen Dagblad heeft een artikel geschreven waarin gemeld wordt dat de pc-privéregeling volgend jaar mogelijk gaat verdwijnen. Het afschaffen van de fiscale subsidie voor de aanschaf van computers staat namelijk op de lijst van mogelijke bezuinigingen die staatssecretaris Wijn (Financiën) door wil gaan voeren in 2005. De financieringsregeling wordt door 400.000 Nederlanders gebruikt en zou bij afschaffing ongeveer 100 miljoen euro opleveren. Dit geld kan het kabinet goed gebruiken om bijvoorbeeld de koopkracht van mensen met een uitkering te verbeteren, aangezien die er in 2005 enkele procenten op achteruit zal gaan.

Een besluit over afschaffing van de pc-privéregeling zal vanaf volgende week genomen worden, aangezien de begroting voor 2005 dan besproken zal worden. De uiteindelijke plannen zullen op Prinsjesdag gepresenteerd worden. De pc-privéregeling ligt al enige tijd onder vuur. Zo werd het bedrag waarvoor men belastingvrij een computer kon aanschaffen enkele maanden geleden al verlaagd van 2269 naar 1415 euro. De regeling om goedkoop een pc aan te schaffen is eind jaren negentig ingevoerd door toenmalig staatssecretaris Vermeend (Financiën), zelf ook een computerliefhebber. Sindsdien hebben vele honderdduizenden Nederlanders met veel plezier gebruikgemaakt van de pc-privéregeling.

Werkende mensen (man, vrouw) bij computer

Door Harm Hilvers

Freelance nieuwsposter

13-08-2004 • 15:07

152

Bron: Algemeen Dagblad

Reacties (152)

152
142
93
28
3
4
Wijzig sortering
Dat is best jammer, aardig wat mensen gebruiken zelf de PC niet of nauwlijks, maar hebben deze middels PC-prive aangeschaft voor de kinderen (school).

En die kinderen krijgen nog geen financiele steun om zelf een PC te kopen...

Ik denk niet dat de gemiddelde tweaker er echt wakker van zal liggen.
Dat is denk ik meteen het beste argument van de regering om het project te beeindigen, immers om in aanmerking te komen voor zo'n project dien je de PC ook voor je werk te gebruiken. Sowieso voor een bepaald percentage.

Voor velen is het gewoon een aardig kado van de belastingdienst, niet meer en niet minder.

Als er dan toch wordt bezuinigd, dan lijkt me deze bezuiniging nog vrij terecht. Het zou helemaal mooi zijn als het geld dan naar de onopzettelijk minder bedeelden zou gaan maar ik ben bang dat ik weer naar projecten gaat, die alleen maar geld verslinden en waar de gem. burgen nooit wat aan heeft.
de meeste PC prive projecten zijn erg omstreden. Tuurlijk is het leuk dat voor de werknemer bruto=netto maar dan mag je allen iets bestellen van een catalogus. Ik heb deze catalogi vaak genoeg ingekeken en er werd, zekre een paar jaar terug, heel grof verdiend, op kosten van de belastingbetaler.. dus...

maar afijn, beter houden ze ermee op de beoogde doelstelling is al lang bereikt en trouwens schijnt thuiswerken toch niet zo'n grote stap voorwaarts te zijn...
"ik vraag me vaker af of men wel eens de stroom van het geld uberhaubt volgt waar het doorheen gaat eer het weer terug in de staatskas komt en daar dan ook mee rekening mee houdt. :s"

aangezien er voornamelijk bij pc prive projecten een afspraak is met 1 leverancier, is er een marktsegment met "barriers to entry" waardoor je een minder goede marktwerking krijgt. Dit leidt tot extra winsten voor de deelnemers, hetgeen in de economie "dead weight loss" noemt..


Ja er zijn mensen zat die over geldstromen en economie denken...
Aleen voordat je met die ene leverancier in zee gaat, is de concurrentie wel hevig en willen ze allemaal verkopen, dus jouw verhaal slaat nergens op, omdat je voor het gemak het voortraject maar weglaat om je mening te staven.

Verder is het zo dat steeds meer bedrijven geen vaste leverancier meer hebben, maar iedereen kan kopen waar ie wil en krijgt een maand later het geld terug op zijn bankrekening.

edit:typo's
Aleen voordat je met die ene leverancier in zee gaat, is de concurrentie wel hevig en willen ze allemaal verkopen, dus jouw verhaal slaat nergens op, omdat je voor het gemak het voortraject maar weglaat om je mening te staven.
Da's niet erg subtiel van je.

Jij gaat er van uit dat de selectie van de leverancier op basis van de 'best value' gebeurt. Maar is dat wel in het voordeel van de werkgever? Het zou me niks verbazen als er 'smerige spelletjes' worden gespeeld en dat er heel andere voordeeltjes voor de werkgever worden behaald (bijvoorbeeld korting op PCs voor de werkplek).

Een PC prive project is sowieso gunstig voor de werkgever omdat hij minder sociale premies hoeft af te dragen (het bruto inkomen wordt lager), anders zou het waarschijnlijk al veel minder worden toegepast.
als de overheid ervoor wilt zorgen dat iedereen gebruik maakt van computers en internet om overheids pagina's te bekijken en dergelijke steek je je eigen hier wel de draak mee naar mijn idee. de overheid zou eens naar belgie moeten kijken waar sommige dorpen/steden voor iedereen voor niks een verbinding regelt. en daarmee dus een hun eigen promoot.
ook wat men vergeet is 100miljoen die besteed wordt, wordt besteed aan bedrijven in NL. dus ipv dat ze de minima spekken pakken ze juist nog meer geld van hen weg indirect. want dit geld zou normaal bij de staat weer terug komen via belasting en dat gebeurd nu dus niet.
ik vraag me vaker af of men wel eens de stroom van het geld uberhaubt volgt waar het doorheen gaat eer het weer terug in de staatskas komt en daar dan ook mee rekening mee houdt. :s
Het is zowiezo een goede zaak dat deze regeling wordt afgeschaft.
Wanneer het bedrijfsleven het dan toch zo graag wil dat jij een PC thuis "nodig" hebt, dan geven ze die maar, ipv deze te laten betalen door een ieder die belasting betaalt.
Degene die al een dikke loon heeft kan het vaak afkopen met 8 vakantiedagen, een "nieuwkomer" is misschien 16 dagen kwijt.
Wat ik nog steeds belachelijk vind is dat deze PC's totaal niet voor het werk wordt gebruikt, wel de voordelen maar niet de plicht om deze voor het werk te gebruiken.
Zelf heb ik niet aan zo'n regeling meegedaan, reden daarvan is dat ik niet de stok van mijn werkgever wil zien die die achter de deur heeft staan, ik wil zelf bepalen wat ik er mee wil en kan doen, als mijn werkgever dan zo graag wil dat ik thuis werk, zorgt deze er ook maar voor !!
Als er dan toch wordt bezuinigd, dan lijkt me deze bezuiniging nog vrij terecht.
De overheid spreekt over het stimuleren van IT en kennisinfrastructuur, wil graag koploper zijn in ITC, heeft een MP die innovatieplatform leidt. In dat licht is het wat minder te begrijpen om een ITC stimulans weg te halen en de opbrengsten te verplaatsen naar iets dat helemaal niks met ITC te maken heeft.
Anoniem: 41851 @miw13 augustus 2004 16:34
Stimuleren van kennisinfrastructuur en IT...

Houd toch op.

De meeste mensen waar ik thuis kom om hun PC (weer eens) te fixen van een gekreukte en vermeubelde XP kunnen er niet mee omgaan. Er zijn mensen met een digitale spiegelreflexcamera zoals de Nikon D70, en ze hebben een dikke bak nodig voor hun (illegale) Photoshop. Het lukt ze echter nog niet eens om een foto lichter te maken of te croppen. Verder dan mailen komen ze niet, en zelfs dáár vragen ze nog aan anderen waar het adres moet worden ingevuld.

De stimulatie is wat ver gegaan. Een groot deel van de mensen die een PC hebben zouden verboden moeten worden om het ding aan te raken. Dat je voor autorijden een rijbewijs nodig hebt, omdat je de kar moet kunnen besturen, vindt men normaal. Een PC mag je echter zomaar besturen (bedienen) zonder er een donder vanaf te weten.

Ik vind dit een terechte bezuiniging; het maakt de drempel om een PC te kopen voor weer een stuk hoger voor de echte n00bs. (N00b is NIET iemand die er niks vanaf weet, maar wel wil leren! Een n00b is iemand die er niks vanaf weet en het ook niet wil leren, maar toch wil gebruiken.)
Anoniem: 30881 @miw13 augustus 2004 17:34
@FirePower:

Ten eerste: Stop eindelijk eens met die onzinnige vergelijking met autorijden. Een computer gebruiken is geen autorijden en is daar ook niet mee te vergelijken. Veel mensen met een rijbewijs zijn toch geen goede chauffeur zijn. Net zoals veel zgn. computerdeskundigen niet het vermogen hebben om andere mensen iets te kunnen leren. Het feit dat iemand jouw uitleg niet begrijpt kan ook aan jou liggen en dit wil dus niet zeggen dat die persoon een n00b is.

Ten tweede: Hoe weet jij of een beginnende gebruiker een n00b is of gewoon iemand die moeite heeft om nieuwe techniek aan te leren? Antwoord: dat weet je niet, dus kun je ook niet voor de aanschaf al zeggen dat de personen daarom maar niet gebruik moeten maken van een PC-privé regeling. Als je het dan toch wilt vergelijken met autorijden, dan zeg jij in feite dat de prijs van het rijbewijs moeten worden verhoogd om bij voorbaat mensen, waarvan jij denkt dat ze het toch niet leren, uit te sluiten.
Anoniem: 41851 @miw13 augustus 2004 17:03
Als je het aantal n00bs tegenkomt dat ik wekelijks zie, denk je er ook wel zo over. Ik wil best mensen die er niks van weten helpen met hun PC. Echter, veel mensen willen wél een PC kopen, maar er niet mee leren omgaan! DAT is een n00b, niet degene die niks weet en leren gaat.

Een n00b is iemand die:
Niks weet, ook niks weten wil, en wel alles wil doen en kunnen. Die mensen kunnen van mij %^*#$%@ (om het in jouw woorden te zeggen).

Iemand die niks weet, maar wel leren wil is geen probleem; zo'n persoon leest handleidingen, de help van programma's, en wordt langzaamaan beter in wat hij doet. Deze mensen kunnen, als ze ergens eens niet uitkomen, bij mij aankloppen. Als ik hen dan kan helpen, zal ik het graag doen.

(Voorbeeldje van een n00b: Mijn oom heeft een goede baan, en heeft een surroundsound installatie thuis staan van vele duizenden euro's, inclusief DVD-speler, DVD-recorder, TFT-televisie, enzovoorts... maar als eens een keer de stroom thuis uitvalt, kan hij nog niet eens de tijd instellen, en hij is zelfs te lam om in de handleiding te kijken om te zien hoe het moet. DAT is dus een n00b.
Dat het stopt is inderdaad erg want die Noobs kopen dan helemaal geen pc waardoor er weer meer incidenten aan de helpdesk worden gemeld.
Weet je wel wat dat voor een bedrijf kost.
Mensen die n00b zijn, blijven dat ook, of ze nou wel of niet een PC thuis hebben. Het zijn gewoon mensen die niet willen leren.
@gonegold:

De vergelijking met een auto rijbewijs is juist wel goed. Het internet (de digitale snelweg) heeft problemen door de grote hoeveelheid mensen die niet goed/voldoende goed met hun PC om kunnen gaan.

Zo'n 'rijbewijs' voor het internet zou er ook niet voor zijn om iemand alles over de PC of het Internet te leren, maar wel zoveel dat hij ermee uit de voeten kan zonder verdere problemen te veroorzaken (precies wat een rijbewijs voor de auto doet). Je hoort van veel rijinstructeurs dat je nog niet kunt rijden wanneer je net je rijbewijs hebt gekregen.
Er wordt één belangrijk punt vergeten. Wanneer je als bedrijf wel verwacht dat mensen met een pc kunnen/moeten werken maar je doet er niets aan dan heb je een probleem.
Als bedrijf heb je nu eenmaal de verplichting om je personeel goed op te leiden. Medewerkers die dan een pc hebben aangeschaft via pc-privé kun je makkelijker aanpakken als ze niet investeren in het gebruik daarmee.
De hele discusie over Noobs is onzin. Het draagt immers niet bij tot het oplossen van het probleem. De stelling een Noob mag geen pc-bezitten zorgt er alleen voor dat deze mensen Noog blijven. Het is in feite hetzelfde als tegen asielzoekers die geen Nederlands willen leren zeggen dat ze dan ook maar geen boeken, kranten enzo mogen lezen.
Je wilt toch dat deze groep Noobs kleiner wordt?

Bij ons wordt van mensen die meedoen aan pc-privé wel het nodige verwacht. In feite kan de werkgever beslissen of je wel of niet in aanmerking komt voor pc-privé aangezien het werkgerelateerd moet zijn.

Als ICT'er heb je al gauw de neiging om Noobs te negeren maar zo werkt het niet in de praktijk. Organisatorisch en bedrijfskunig komt daar wel meer bij kijken.!
wat ben jij een arrogante #$%##5# zeg:
Probeer de volgende keer in ieder geval te onderbouwen waarom je zoiets vindt, maar ga niet in het wilde weg zitten schelden.

Ik denk bovendien dat hij hier wel een punt heeft met zijn vergelijking met het rijbewijs. Als iedereen zomaar met een auto de weg op gaat gebeuren er ongelukken, maar nu iedereen zich zomaar kennisloos op het internet begeeft gaat het net zo goed fout. Denk maar eens aan de schade die bedrijven jaarlijks leiden door virussen die zich razendsnel verspreiden omdat er nog zoveel gebruikers zijn die gewoon maar alles downloaden en openen zonder dat ze echt weten waar ze mee bezig zijn.

Een klein examen voordat men zich op de digitale snelweg zou mogen begeven zou niet eens zo'n slecht idee zijn.
Dat het stopt is inderdaad erg want die Noobs kopen dan helemaal geen pc waardoor er weer meer incidenten aan de helpdesk worden gemeld.
Weet je wel wat dat voor een bedrijf kost.

Het is weer typisch korte termijn denken, maar men vergeet de gevolgen op lange termijn.
Ik zie het anders. Een computer zou een zodanig gebruikersvriendelijk apparaat moeten zijn dat iedereen ermee moet kunnen omgaan. Er moet helemaal geen barriere zijn om je fotootjes te bewerken etc. Je hebt toch ook nauwelijks CD-speler-noobs?
Ik denk niet dat de gemiddelde tweaker er echt wakker van zal liggen.
Echt wel. Ik gebruik de pc prive regeling altijd om om de 3 jaar state-of-the-art hardware te kopen. Nieuwe CPU/Mobo en natuurlijk een hele dikke videokaart (zodat je sneller kunt werken :D).

Nou heb ik wel het geluk dat je bij ons gewoon zelf je shit mag bestellen en alleen de bonnentjes in hoeft te leveren.
PaT Moderator Mobile 13 augustus 2004 15:28
Eigenlijk wel heel logisch. Waarom zou de staat mijn PC deels moeten bekostigen?. Ondertussen hebben al aardig wat mensen een PC en de trend is nu doorgeslagen in "ik mag om de drie jaar meedoen met PC-prive, dus dat doe ik dan ook". Terwijl hun "oude" pc nog best mee kan. En als ze dan zo nodig de laatste games willen spelen (iets waarin PC prive sowieso officieel niet in voorziet) kopen ze maar een console.
PC prive is, zover ik mij kan herinneren, ingesteld om de destijds dure PC mogelijk te maken voor "de gewone man" . Als men nu kijkt, koop je al een heel aardige noob-bak voor 500/600 euro. Moet hier dan nog 40% van betaald worden door de staat? ("ons"?)
Wat ik wel vreemd vind is dat er nog geen sprake is van een afbouw fase. Verruim de periode bijvoorbeeld naar eens in de 5 jaar. Scheelt denk ik al heel wat pecunia.

/offtopic Hoe zit dit trouwens met het fietsplan van veel werknemers? /offtopic ;)
Afbouwfases brenegen alleen maar meer administratieve rompslomp en onduidelijkheid mee (en dat kost een hoop geld). Blij dat ze dus gewoon knopen doorhakken.
Anoniem: 113889 @PaT13 augustus 2004 16:04
Afschaffen lijkt mij een goede zaak. De regeling is niet meer nodig. Wel jammer is dat het geld voor symptoombestrijding gebruikt wordt; ook in 2006 gaan de uitkeringsgerechtigden er weer op achteruit terwijl deze gans met gouden eieren niet nog eens geslacht kan worden.
Ik ben het hier ook geheel mee eens, en als we dan toch bezig zijn laten we de hypotheek aftrek dan ook maar gelijk afschaffen want waarom zou de staat iemand sponseren die een eigen huis wilt hebben.

En ook de fiets kan weg, en er zullen wel meer regelingen zijn die gelijk weg kunnen.

De grap van al deze regelingen is dat de 'normale' man hier gebruik van kan maken zodat hij in staat is om ook te sparen/computeren/fietsen/kopen maar uiteindelijk zijn het altijd de rijkere die hier van profiteren. De gewone man heeft net genoeg geld om rond te komen dus doet niet eens mee aan al de regelingen. Zie ook de spaarloon/premie spaar regelingen.

Het argument dat de trend is om de 3 jaar een nieuwe pc halen is niet meer dan logisch. Doe je dat nl niet ben je eigenlijk een dief van je eigen centen. Voordat je het weet is de regeling alweer afgeschaft.
PaT Moderator Mobile @PaT13 augustus 2004 15:30
hmzz reacties gaan snel, zo een aardige dubbelpost
helaas zien ze niet in dat de PC-verkopen toch ook een belanrijke factor is groei van de economie. Het houdt niet op bij de verkoop van de PC alleen, maar ook alle toebehoren horen daar ook bij.

En daar kunnen ook Nederlandse bedrijven van rpfiteren en dus ook de Nederlandse staat met hun geld wolven mentaliteit.... en ja dit is een Flame.... In plaats van dat de staat zegt we gaan efficenter werken want dat doen ze in het bedrijfsleven ook...... maar dat is offtopic....
Oh oh, wat hebben we het zwaar.

Nederland is het enige land wat zo'n rare regeling heeft. Computers zijn daarbij een stuk goedkoper geworden. De meeste gebruikers kunnen best werken op een bak van € 500,-

Ik maak ook gebruik van PC privé, en het is jammer dat het weggaat, maar zeer begrijpelijk in deze periode.

Daarbij zullen er niet opeens 200.000 pc's minder worden verkocht. Wat echt aan vervanging toe is wordt toch wel vervangen.

Niemand is tegen bezuinigingen, maar: "Not in my backyard". Nu zijn het computers, ja pech, maar geen ramp.
Nederland is het enige land wat zo'n rare regeling heeft. Computers zijn daarbij een stuk goedkoper geworden. De meeste gebruikers kunnen best werken op een bak van € 500,-
Eingelijk ben ik het daar best wel mee eens. Ik repareer vele PC's, en wat zie ik soms: Een P4 3GHz, een Radeon 9800XT, een 19 inch LCD scherm van 1000 euro, 1 GB geheugen erin, soms zelfs 2GB, enzovoorts.

Voor wat? Voor de kinderen van 4 en 5 jaar, die in een Super Nintendo emulator spelletjes spelen, voor paps die de foto's van zijn Ixus erop zet (en niet weet hoe hij ze moet bewerken als hij dat wil), en voor mams die MSN gebruikt en www.vrouwenpraat.nl bezoekt. Misschien wordt er ook nog ooit wel eens gemaild.

De Computerland-PC die een tijdje geleden aangeboden werd op www.computerland.nl zou daarvoor ook wel voldoen. (Die was 300 euro, zonder scherm, muis ein toetsenbord, maar die regel je ook al voor weinig tegenwoordig.) Waarom zo'n dikke bak? Omdat het geld opmoet. Het oude bedrag van 2269 was 5000 ouderwetse guldens! Daar krijg je tegenwoordig een monsterachtige bak voor. 1415 euro is nog steeds genoeg, want dat is nog 3100+ oude guldens.

Laat iedereen zijn PC maar lekker helemaal zelf betalen. Dan wordt de drempel om er een aan te schaffen een stuk hoger, en zijn er weer minder mensen die er een kopen "omdat het kan" en "omdat je er toch een moet hebben." Een school-PC'tje voor de kinderen, voor wat huiswerk in Word kan 2de hands geregeld worden; alles vanaf 600 MHz met 256 MB geheugen voldoet, als het maar stabiel draait.
goedemorgen, even uit de droom helpen: jan met de pet wil geen onderdelen kopen bij een webshop, en zelf illegaal windows erop zetten nadat het handige neefje het allemaal in elkaar heeft geschroeft |:(. Hij wil service, een pc die het altijd doet enz. En dan is een pc voor 1400 euro niet zo gek. PC + TFT 17" + printer zit je er snel aan bij een 'gewone' winkel. Tuurlijk kan het goedkoper, maar bij mijn werkgever begint een celeron systeem met windows op €500 (€600 met 512MB/cd-rw/80GB), 17"TFT op €430 en printer voor €100. Wil je een pc die langer mee kan, betaal je ook meer.

€2300 was echt te gek: PC voor een beetje internetten, tft scherm en printer was er geld over voor een digitale camera. Dat vinden de verkopers wel leuk :7

En degenen die zeggen dat pc's voor pc-prive regelingen duur zijn: bij sommige pc-ketens werden er kortingen van meer dan 5% gegeven op de pc's voor een groot project. Gewoon om een order van >100 pc's binnen te halen.

edit:
was @ixl85. @FirePower: windows kost nog altijd meer dan €100, en office €200. Voor echt zakelijk gebruik heb je dat wel nodig lijkt me....
ja 600mhz is ook weer wat "te", maar het is idd veel te veel geld, als je kijkt op webshops wat je voor 1400 hebt, dan kan je het project beter "Ultra-fps-prive" noemen.

De mensen die zo een computer aan willen schaffen moeten dan ook maar genoegen nemen met minder of zelf meer bijleggen.

een AMD XP 2200+ (ongeveer evenduur als de lagere versies) en een Geforce 4 TI4200 met wat leuke ram is zelfs al te veel... en dat te bedenken dat je zo'n soort systeem al voor een lage prijs kan krijgen.
(en ook nog goed op kan gamen, ik heb een soort gelijk systeem (zelfs een mindere cpu)

Ik vind ook wel dat er gekeken moet worden naar een monitor, als mensen die al een hebben, hebben ze er niet nog een n odig, dat kan makkelijk 300 euro besparen (als je het over een 15" tft hebt...)
@MVB
(quote uit oude reactie van mezelf) als je kijkt op webshops wat je voor 1400 hebt
hiermee bedoel ik de systemen die ze hier aanbieden, niet de onderdelen... hehe, ik snap ook wel dat ze niet zelf gaan bouwen.
Maar als je eens bij wat betere webwinkels kijkt (die meestal ook nog een normale winkel hebben) naar de systemen, dan heb je echt wel een leuk bakje voor 1400euro.

En vooruit, ze betalen 250euro voor de winXP home (of wat de prijzen ook zijn) dan hou je nog 1100 voor een systeem alleen over.

en je zet bij je systeempje even een 17" TFT er bij, dat is een 19" CRT! hallo wat gaan die mensen daar volgens jou op doen? echt geen beeldbeweking oid... een normale consument moet maar meer betalen voor overbodige luxe, ze kunnen ook een fatsoenlijke 17"crt kopen voor 200 euro.
bakkie van 600 mghz kan voldoende zijn voor basic Knoppix bakje met OO en Mozilla etc... zeker kan het. Voor heel weinig geld.
Dat ligt er aan hoe je het bekijkt, ken genoeg mensen die elke drie jaar een nieuwe pc aanschaffen omdat het een stuk goedkoper is met pc prive, maar hoor nu al geluiden dat ze het nog maar een paar jaar uitstellen.
Dit gaat de pc verkopers dus geld kosten, nu gaat het geld wel weer ergens anders heen, maar volgens mij gaat dit wel weer banen kosten.

edit:typo's
Ik wil het niet over dat we het zwaar hebben gaan praten maar vroegah kon je na 3 jaar nog een andere Processor en geheugen prikken en was je PC weer redelijk up to date.
Nu mag je al na een jaar je afvragen waar je geheugen "nog" verkrijgbaar is en als je nog een processor voor je socket of compatible voor je mobo kan vinden......
Na 3 jaar is je PC niet alleen door de gemiddelde levensduur verouderd maar ook nog eens in support en ben je bijna verplicht om een andere PC te kopen en dan heb ik het niet over de vrij gemakkelijke doodverklaring van laptops buiten garantie.

Zeker in deze tijd dat we allemaal wat zuiniger aan moeten doen kan je mensen het niet aan doen om dergelijke regelingen stop te zetten. OK, een PC kost zoveel niet meer maar als er een keuze gemaakt moet worden om of een PC te kopen of brood op de plank te zetten is de keuze vrij makkelijk lijkt mij.
Tja... en waar ga je dan heen met een overheid die het internet en verdere gebruik van de PC wilt stimuleren ?
Nee meneer de belasting, ik kon geen aangifte invullen omdat mijn PC stuk is en ik geen nieuwe kan kopen

Op het moment ben ik ook in een gevecht met mijn baas over de PC-prive. Men verwacht dat ik mijn mail kan lezen en online studies volg maar ik mag geen netwerkapparatuur kopen zoals een ADSL modem met een router etc. Hoe moet ik dan in godsnaam mijn mail kunnen lezen en online kunnen studeren :?
Maar ja, als het in 2005 ophoudt kan ik het gevecht wel stoppen....
vroegah kon je na 3 jaar nog een andere Processor en geheugen prikken en was je PC weer redelijk up to date.
wat een onzin

toen hadden we ook sims met fastpage, edo, verschillende sockets en voltages voor processoren, isa, vesa, pci
xt/at toetsenborden en harddisken, 5 1/4 floppies, 3 1/2 floppies, bandjes en nog veel meer dingen die niet of moeizaam compatible waren
De verkoop van lcd-tv's en dvd-spelers is ook een belangrijke factor voor de economie. Toch mag je die niet belastingvrij aanschaffen.

In mijn ogen heeft pc-privé z'n langste tijd wel gehad. Computers hadden wat tijd nodig om ingeburgerd te raken, maar dat zijn ze inmiddels. Wie geen pc nodig heeft, hoeft niet gelokt te worden om er toch een aan te schaffen. Wie wel een pc nodig heeft, heeft met de huidige prijzen geen belastingvoordeel nodig.

Zo zie ik het.

(Dat het geld gebruikt wordt om mensen met een uitkering te spekken, laat ik buiten beschouwing.)
De regering is bezig met het strenger maken van de levensomstandigheden, iedereen die geld verdient moet in alles wat die doet en laat weer aan de staat betalen, waar is de vrijheid en blijheid die mensen hadden toen ze het geld nog vrij te besteden hadden en doen en laten wat ze wilden met het geld?

Ik heb het gevoel dat de regering niet alleen wil bezuinigen maar ook overmatig bezuinigd. Die 100 miljoen maakt de regering niets uit...

De mensen die een uitkering hebben zijn in veel gevallen allochtonen, terwijl ze juist wilden dat er minder allochtonen het land in moeten en dat minder mensen een uitkering mogen hebben.

Ik denk dat dit geld dan nog beter naar de ouderen kunnen die het geld harder nodig hebben door het zogenaamde "eigen bijdrage" beleid, nou wat een leuke regering hebben we in dit land.
en die 100 miljoen klinkt ook leuk, maar ik vraag me af of ze daarin hebben berekend de:

- BTW
- omzet belasting(van de PC verkoper, maar ook van de internet provider, want internet moet er dan ook meteen bij uiteraard)
- banen die hiermee in stant blijven

Tevens schop je Nederland hiermee weer een stuk achteruit wat betreft digitalisering van het land. We willen oh zo graag er bij horen, maar tegelijkertijd doen we er alles aan om dat zo moeilijk mogelijk te maken :?
Ach kom nou toch, zelfs Jan met de Pet koopt tegenwoordig zijn PC voor weinig euro bij de Aldi of soortgelijke winkelketens. Deze regeling stamt uit de tijd dat PCs drie keer zo duur waren.

Daarnaast werd er ook vaak mee gerommeld. Pietje ruilt zijn computertje om met de nieuwe van papa die hij middels PC-prive heeft aangeschaft. De Nederlandse staat hoeft de hobby van gamer Pietje niet te bekostigen. Vaak ook schaffen mensen "meer" computer aan dan ze eigenlijk nodig hebben, omdat het toch lekker goedkoop is.

Volgens mij is de computermarkt en de consument inmiddels volwassen genoeg om zonder PC-prive regeling te kunnen...
helemaal mee eens.. ik heb mensen pc's zien kopen via pc prive met specs die veel te extreem waren voor wat ze eigenlijk wilden (computers van 3000 euro of zo), gewoon omdat er "geld over" was dankzij pc prive.

onzinnig gewoon.
Kom op nou, hoe dom denk je dat ze zijn in Den Haag? Ik bedoel, het is al een paar keer gezegd in dit topic. Kijk als 'wij' dat inzicht in het mutiplyer effect en de balastingen hebben, zouden die mensen bij het ministerie dat niet hebben?
Over die digitalisering heb je wel een punt, maar ik denk dat dat punt nu een stuk minder sterk is dan een paar jaar geleden.
Ik ben het met deze bezuiniging wel eens, ik bedoel, ik heb er ook wel gebruik van gemaakt hoor, daar niet van, maar zeg nou zelf wat is erger, bezuinigen op PC-subsidie (zodat de kinderen elke drie jaar een betere PC hebben om mee te gamen) of op bijvoorbeeld de bijstand. Het gaat allemaal om prioriteiten, en ik denk dat die prioriteit niet meer bij PC-gebruik-stimulatie ligt.
Leuk bedacht, maar dat geld wordt niet opeens niet meer uitgegeven als er geen PC van gekocht wordt.
Anoniem: 120765 14 augustus 2004 01:05
Het gaat er ook om WAAR je de pc koopt, als ze nou als regering een paar pc winkels als landelijke pc prive winkel aanstellen scheelt dit ook al erg, bv winkels als eurimaxi, yorcom. De meeste stappen gelijk naar de mycom of whatever het dichtste bij is, gewoon uit simpele ontwetendheid. Vele gaan ook bestellen bij de veel te dure dell om de quasi goede service. Nou bij webshops heb je meestal na 1 a 2 dagen je pc binnen. En die extra's zouden ook wel verboden mogen worden. Een scanner/printer oid oké, maar digitale camera's erbij als je nog niet aan je limiet zit is nu heel normaal.
Ik was ietsje meer dan €800 kwijt, en daarvoor had ik een AMD64 3000+ , ati radeon 9800se, asus k8v deluxe SE, 512ddr 400mhz, een zelfs nog een mooie case! [geen nieuwe monitor dan...]
En daarkomt nog bij dat de meeste mensen het niet eens nodig hebben, dat extra geld, want ik ben 14 en kocht dit van me eigen centjes.. :Y) Dus gewoon landelijks winkels aanstellen, die wat geld geven om de orders goed door te kunnen blijven voeren, en DAN bespaar je geld EN zijn de mensen blij! :Y)

@macnerd: een scherm kunnen ze idd zelf wel kopen.
@ Je-Zus: voor ongeveer €250 heb je al een nieuwe "internet pc"
Serieus, heb jij recentelijk wel eens naar dat 'veel te dure Dell' gekeken, en dat op via de pricewatch een vergelijkbaar systeem gebouwd (en wel eerlijk zijn, de software meetellen)? Het prijsverschil valt zwaar tegen (in het voordeel van Dell).

Dat staat los van de kwaliteit van Dell als leverancier.
Anoniem: 120765 @ijdod14 augustus 2004 22:08
Nou, ga jij eens bij www.yorcom.nl het zelfde systeem samen stellen als bij dell, en trouwens, bij dell ben je ook verplicht [tenminste op de online builder wel] om windows erbij te nemen! Dell is iig zeker niet goedkoop te noemen, ik wil niet zeggen duur, maar goedkoop dus niet.
Goed, ik zal bijten. Wat dat Windows betreft: je hebt een punt, ware het niet dat het een drogreden is als je er vervolgens een illegale Windows op zet. Je moet wel eea zuiver houden.

Ik ben uitgegeaan van een simpele Dell Dimension 2400. 1 GB geheugen, DVD/RW combo, "luxe" 17" CRT en floppy. Standaard software en support opties. Komt op €1105.

Bij Yorcom ga ik voor een vergelijkbaar systeem, de "Office" van €599. Op de bovenstaande specs gebracht kom ik op €1028. Voor dat prijsverschil heb je wel 3 jaar onsite support. Dat kan bij Dell optioneel goedkoper, maar dat terzijde.

Dat noem ik geen prijsverschil om te spreken over "dat veel te dure Dell".
Anoniem: 111145 13 augustus 2004 15:49
Laten ze het pc-prive project overhevelen naar de uitkeringstrekkers, zoals werkelozen, WAO'ers, bijstandsgerechtigden. Geef hen een pc met internetverbinding, zodat ze nog meer actief naar werk kunnen zoeken en ondersteunende cursussen kunnen volgen. Men zit immers toch thuis. Kijk, dan doe je iets nuttigs met het geld en kunnen de mensen met een uitkering daadwerkelijk zichzelf helpen / geholpen worden. Bovendien wordt zo het gat van 2% op jaarsbasis, dat is ongeveer 240 euro bij een uitkering van 12.000 euro, ruimschoots gedicht. En ook de pc-verkopen hoeven er niet onder te leiden met de levering van pc's aan 299.000 werkelozen, 972.000 WAO'ers en 339.000 bijstandsgerechtigden.
Ik weet niet of je al eens bij een arbeidsbureau geweest bent, maar daar staan al die mogelijkheden voor je klaar (internet, krant, folders, etc).

Als je op zoek bent naar werk hoeft dat niet vanuit je luie stoel, je kan ook gewoon op pad gaan!
Anoniem: 116850 13 augustus 2004 16:07
Prima initiatief, als het maar ten goede komt aan uitkeringstrekkers en mensen onder de armoedegrens.

Ik heb bij een computerzaak gewerkt en veel van onze verkopen waren via een PC-Privé regeling.

- veel mensen hadden al een PC dus hadden het niet eens echt nodig
- veel mensen "sjoemelden" ermee en lieten digicams op de nota zetten als een printer e.d.
- veel mensen kochten VEEL meer en veel duurdere dingen dan ze nodig hadden

etc

Echt, wat Jan Modaal allemaal niet de winkel uitsleepte, echt abormaal. Blij dat die onzin voorbij is.
Wanneer die digicam rechtstreeks op de PC aangesloten kan worden (USB, FireWire, RS232), dan valt het onder 'randapparatuur', en dat mag gewoon binnen de huidige regeling. "Sjoemelen" is daar dus niet nodig.
Blij dat die onzin voorbij is.
Een hoop computerzaken zullen 't niet met je eens zijn...
Da's leuk bedacht, maar de belastingdienst denkt daar anders over. Alleen als je zakelijk gebruik van die digicam aannemelijk kan maken mag je heb opvoeren.

"De belastingdienst stelt als eis dat de computer met toebehoren ook af en toe moet worden gebruikt in het kader van uw arbeidsovereenkomst. Is het maken van foto�s onderdeel van uw werk en maakt u met uw eigen camera dus foto�s voor uw werkgever, dan is het geen probleem om ook een digitale camera aan te schaffen. Anders is het wanneer u helemaal geen digitale camera voor uw werk nodig hebt. U kunt hem dan ook niet meenemen in een pc privé-project. Volgt u niet de regels die de belastingdienst stelt, dan loopt u het risico alsnog loonbelasting over het aanschafbedrag van de digitale camera te moeten betalen, eventueel vermeerderd met een boete."
PC privé heeft een hele positieve invloed gehad op de inburgering van computers in Nederland. Veel mensen met een goede baan (zoals m'n vader) kopen voordelig een nieuwe PC terwijl de oude bak het ook nog doet en mee kan. En die gaat naar m'n zusje die nog studeert, zodat die ook een normale PC heeft. Zonder PC privé had m'n zusje niet een werkbare PC gehad.

Ik heb de regeling zelf tot december 2003 gebruikt om dikke game PC's mee te kopen. Is ie niet voor bedoeld maar ja, welke boekhouder weet nou wat een ATI9800pro op een factuur is... En m'n oude PC's zijn ook steeds naar mensen gegaan die er wat aan hadden, van de 4 PC's die ik de afgelopen jaren gekocht hebt (iedere 2 jaar een nieuwe) draaien er zeker nog 3.
Tja, en dan heb je natuurlijk ook nog de 'echte' thuiswerk gebruikers die getroffen worden. Toch raar dat een laptop gewoon altijd thuis mag staan en als je werkgever een 2e PC voor je aanschaft om thuis op te werken dit plotesling loon in natura is en als inkomen opgegeven moet worden. De PC prive regeling was nog een aardige manier om de kosten te drukken. Bovendien vormt het vaak onderdeel van een secundair loon 'mandje' en moest je toch al kiezen wat je wilde.

Al met al gewoon een ordinaire verkapte lastenverzwaring dat mooi buiten de inflatiecijfers en directe belastingdruk gehouden kan worden (samen met het afschaffen van de zalmsnip, spaarloon (als je een werkende partner hebt ten minste) en wat nog volgt).
1 woord: BELACHELIJK!

Wanneer worden ze nou eindelijk is wakker in den haag.
Ja we willen een kenniseconomie worden/blijven/zijn.

Den Haag = tegenstrijdigheid pur sang.

We zullen het helaas zelf moeten opknappen hier in nederland om weer tot 1 van de sterkste economieen van de wereld te behoren, daar de overheid ons geen pinkie zal helpen. Bezuinigingen troef bij de overheid daar waar we investeringen nodig hebben om de motor weer op gang te krijgen.

Moest het ff kwijt.
Eerst geven ze werkzoekende (sommige gemeentes) gratis computers/cursusen en een internetverbinding, en nu moeten wij het ontgelden voor mensen met een uitkering [/qoute]

[qoute]Met andere woorden: de HARDWERKENDE MENS wordt gekort en die hufters die hele dagen niks doen en geld van de overheid krijgen (muv ECHT Arbeidsongeschikten) worden weer beloond. Donder toch op en blijf met je poten van de centen van de werkende mensen af. Pak t geld af van mensen die hele dagen NIETS doen.
De goeden te niet maar al die verhalen van 'correct-denkende-Nederlanders' hoe zielig mensen met een uitkering wel niet zijn en dat iedereen die gewoon werkt voor z'n geld maar weer moet inleveren voor die paar miljoen die z'n hand ophoud in dit land. Als er werk ten overvloede wordt aangeboden (asperges steken, aardbeien plukken) moeten er mensen uit Polen komen (die het graag doen!) omdat de gemiddelde Nederlandse steuntrekker te lui is om dit werk te doen en maar al te graag geld van d overheid ontvangt. Als je echt wil kan je echt werk vinden in dit land je moet alleen alles willen aanpakken, willen leren en een positieve instelling hebben. Maar ja als je ook makkelijk van de staat kan leven met die hoge uitkeringen hier dan is dat toch veel makkelijker. Zeker als er zo'n hele linkse-lobby groep is die er wel voor zorgt dat je als 'zwakkeren van de samenleving' altijd wel weer wat bijkrijgt. Deze mensen worden doodgeknuffelt ipv 'ze eens in het diepen te laten vallen zodat ze zelf moeten gaan zwemmen.
Ondertussen wordt de werkende Nederlander aan alle kanten geplukt; de echt rijken Nederlanders zitten allang in Belgie die laten zich niet plukken daar graait de overheid echt achter het net.

Feit is dat veel werknemers zo'n pctje kopen als er een pc prive project voorbij komt zonder dat ze het inderdaad nodig hebben. Komt zo'n project niet meer voorbij dan kopen ze geen nieuwe pc, leren ze niet met een nieuw OS en mogelijkheden omgaan, verkoopt de pc-zaak geen pc's pakt de importeur geen marge meer op de import en moeten zij weer mensen af laten vloeien die vervolgens weer in de steun gaan (waar ze dan wel een mooie hoge uitkering vangen) allemaal heel goed voor het weer opgang krijgen van onze economie!
Als er werk ten overvloede wordt aangeboden (asperges steken, aardbeien plukken) moeten er mensen uit Polen komen (die het graag doen!) omdat de gemiddelde Nederlandse steuntrekker te lui is om dit werk te doen en maar al te graag geld van d overheid ontvangt.
En dan wil ik wel eens zien of jij, als jij ontslagen wordt van je 9 tot 5 kantoorbaantje, gezellig gaat aspergesteken. Ik durf te wedden dat je je rechtse praatjes dan gauw voor je houdt omdat je je daar te goed voor vindt.
Voordat ik de ICT inging heb ik 4 jaar op een kippenfokkerij gewerkt, en daarvoor een jaar in de bouw. Wat nou ?

Ik vind het jammer dat die regeling weggaat. Ik ken genoeg mensen die het financieel niet te breed hebben maar dankzij deze regeling toch een PC konden kopen. zeker als de werkgever een regeling had dat je er b.v. vrije dagen voor kon inleveren. Die mensen hebben helemaal geen monster PC zoals iedereen denkt, het gaat er gewoon om dat ze uberhaupt, zeg maar "voor niks", een PC konden aanschaffen.

Nu kan dat niet meer en raken mensen die het toch al moeilijk hebben in deze maatschappij nog verder achtergesteld.

En wat is nu helemaal 100 miljoen euro bezuinigingen ? Dat is voor een land als Nederland, waar elke 2 jaar alle PC's bij Justitie worden vervangen voor spiksplinternieuwe om er vervolgens vrolijk Windows 95 op te draaien, toch helemaal niet veel ? Ik weet dingen waar men op kan bezuinigen ZONDER dat Jan met de Pet wordt getroffen (zie het Justtie voorbeeld).
@database freak

off-topic

zo gaan we lekker zwart/wit doen.
Dat er erg veel mensen zijn die niet willen werken ben ik het met je eens, maar om dat nu links doodknuffelen te nomen, gaat me toch te ver.

Volgens mij waren communisten erg links, maar daar moest je je wel van doodwerken zo'n beetje.
Niets doen staat dus niet echt gelijk aan een linkse ideologie.

Daarentegen als je een rechtse ideologie hebt moet je, je ook doodwerken (bijna dan) om iets op te bouwen, dus volgens mij kun je het profiteer gedrag niet bij links of rechts plaatsen.

Volgens mij zijn we in Nederland gewoon zo rijk, dat dit zo is gegroeid, heeft dus een stukje met opvoeding te maken en niet in de eerste plaats met ideologie.

Ben zelf links, maar keur dergelijk profiteer gedrag af, omdat het de verzorgingsstaat ondermijnd, die is namelijk ontstaan om de zwakkere in de samenleving te ondersteunen en te helpen. Profiteurs mogen wat mij betreft keihard aangepakt worden.

Zeg nu niet dat het helpen van de zwakkeren onzin is, wacht maar een keer af als je zelf bijvoorbeeld door een ongeluk veroorzaakt door een ander niet meer kunt werken en in de WAO komt.
Dan ben je erg blij als er ondersteuning is, dan praat je echt wel anders (verzekerings maatschappijen keren meestal pas vele jaren later uit, dus daar heb je ook niets aan).

Daarbij de echt rijken zitten niet in België, omdat als je echt rijk bent niet maalt om die paar centen die je moet betalen aan de belasting. Het zijn meer de rijke-wannabees die lopen te zeuren over de belastingen, kijk eens naar de Brenninkmeijers die wonen nog gewoon in Nederland en dat zijn echt rijke mensen.

In het kort gezegd je loopt onzin uit te kramen en praat niet zoveel ander mensen na, maar denk zelf eerst eens na voordat je wat te melden hebt, vorm eens echt een eigen mening
/off-topic

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.