Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 110 reacties
Bron: Mercury News

Mercury News heeft een artikel gepubliceerd over één van de belangrijke ontwikkelingen die momenteel plaatsvinden bij Sun: Project Looking Glass. Project Looking Glass maakt het, volgens Sun, mogelijk om op een innovatieve manier te werken op een desktopcomputer. In essentie komt het er op neer dat alle applicaties op een computer in een 3D-omgeving draaien, waardoor het mogelijk wordt vensters 360 graden te draaien, als boeken naast elkaar te zetten, en op de achterkant van een venster notities te maken.

Looking Glass is ontwikkeld voor Linux en maakt gebruik van X11. Momenteel is het nog niet te testen of te downloaden, maar het werkt volgens Sun inmiddels wel in hun onderzoekslaboratoria. Een demo video laat de mogelijkheden van Looking Glass zien, die op het eerste gezicht indrukwekkend zijn. In het artikel van Mercury News is te lezen hoe Looking Glass tot stand is gekomen. Zoals veel nieuwe technieken is ook dit project gestart door één persoon, welke in zijn vrije tijd de belangrijkste aanzet heeft gegeven voor Looking Glass. Hideya Kawahara had het grootste gedeelte van Looking Glass al af voordat zijn baas het voor het eerst te zien kreeg.

Sun lijkt Looking Glass nu aan te grijpen om analisten ervan te overtuigen dat de research and development-afdeling van Sun op termijn zich zal terugverdienen. Volgens analisten geeft Sun namelijk veel te veel uit aan onderzoek en ontwikkeling van nieuwe producten. Looking Glass is overigens volledig in Java ontwikkeld.

Sun's Looking Glass - klein
Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (110)

Ziet er wel erg mooi uit enzo, maar der is al lang zoiets voor linux:
http://www.3dwm.org/
zo op het eerste gezicht ziet de desktop van 3dwm er heel anders uit, ook zijn hun plannen wat meer toekomstmuziek dan deze desktop.

Wat belangrijk is voor zo'n desktop is dat hij snel, stabiel, intuitief en compatible is met de huidige techniek en daar voldoet deze desktop meer aan dan die van 3dwm.

Ps...effies een vraagje:
Kan je in zo'n desktop dan met je doom3 machine geweer rondlopen en alle virussen wegmaaien? :Y)
Hmm, ik weet zo net nog niet of deze beter zal worden dan 3DWM. 3DWM werkt namelijk op basis van OpenGL, terwijl deze het met java moet doen, wat volgens mij toch een stuk trager is (en wat is er irritanter dan een trage desktop?)

Ten tweede, deze is gebaseerd op X11, en je behoudt zo dus beperkingen. 3DWM staat los van X11, en is hiermee een stand-alone OpenGL desktop environment, wat op elke UX zal draaien.
Ik denk niet dat het eerste een groot probleem is, je kan in Java prima gebruik maken van OpenGL HW acceleratie.
In Mac OS X worden alle windows en andere interface objecten op OpenGL geometrie ge-texture-mapped, en (mits je de juiste [=alle redelijk recente] hardware hebt), verder door de GPU afgehandeld. Heet Quartz Extreme.

Alleen houden ze het in de GUI nog redelijk bescheiden, wel de snelheid, transparantie en antialiasing (zonder de CPU extra te belasten), maar geen "Johnny Mnemonic" interface.

Bij het wisselen van de ene ingelogde gebruiker naar de andere zie je wel even een kubus waarop de ene desktop wegdraait en de andere het beeld in komt zeilen.
Ja, maar dat is een hobby project waar de laatste update uit 2002 is en de screenshots uit 2001.

Er zijn ook al eerder dit soort presentatie geweest, ook voor Windows. Het zou leuk zijn als er nu eindelijk een bedrijf doorzet, ik denk dat de grafische kaarten er intussen wel klaar voor zijn.
Dit ondersteunt, dankzij het gebruik van X11, bestaande applicaties. Het is dus niet wachten op programma's die dit concept gaat ondersteunen, wat een eventuele marktacceptatie enorm kan versnellen.
Microsoft was toch ook met een dergelijk project bezig om nieuwe GUI's te produceren?
nee dat zijn ze niet
Longhorn heeft het niet en voor blackbomb is het
ook niet gepland
Ik heb zo'n 3D desktop demo van Microsoft gezien op de WinHEC 1999, maar het was toen al duidelijk dat het om een demo ging en niet om een produkt prototype.
Sorry maar dat linux ding is superlelijk en een onhandige kubus. Bij Sun hebben ze het concept al een stuk beter uitgewerkt.

Het is natuurlijk wachten op applicaties etc voordat het echt duidelijk is wat de voor- en nadelen zijn van een 3d desktop.
Voor de meeste ideeën is wel een OSS project te vinden wat nog ergens in plannings-, alpha-, of beta fase verkeert. De kunst is meer om iets door te zetten en eens tot iets compleets te komen.

Overigens zie ik een degelijke 3d desktop eerder van Apple komen dan van Sun. Het lijkt me dat het voor Apple met quartz extreme (de GL gerenderde desktop van OS X) niet zo'n enorme stap verder is.
Erg onzinnig. Het is IMHO een doel opzich. Kunnen we een 3D desktop maken. Ja we kunnen een 3D desktop maken. Mooi.

Waar het in essentie aan mist is het feit dat 2D artifacten nu worden gebruikt in een 3D omgeving. Deze transformatie is IMHO zinloos als je niet 3D equivalenten van de bekende 2D interactie elementen ontwikkeld.

Bij MIT doen ze al jaren onderzoek naar 3D interfaces. Niet van dit soort naar 3D getransformeerde 2D interfaces. Zoek maar eens op navigation information spaces o.i.d. en je komt veel onderzoeksprojecten. Bij deze projecten probeert men daadwerkelijk een betere grip te krijgen op het beheren en verwerken van, meestal omvangrijke, informatie bronnen.

Dit Looking Glass project is techniek omwille van techniek, leuk maar zinloos.

Overigens is hier in het verleden al een nieuwspost over geweest.
Mee eens.
Ik heb wel vaker met 3D desktops gewerkt en het werkt echt voor geen meter.
Het is gewoon trager en onhandiger.

Straks krijg je ook nog 3d tekstverwerkers. (Lekker zinloos).
Een desktop is 2D wel zo prettig te besturen.
Niet mee eens. In academische zin heb je gelijk, het is beter om het gelijk perfect te doen en de hele interactie naar 3d te gooien.

Het probleem is dat er op die manier nooit ontwikkeling is, de (commerciele) wereld kent weinig grote plotse omschakelingen. (dan "ben je je tijd vooruit" en ben je voer voor historici)

Dit zou dus een mooie stap op weg zijn naar een full 3d interface.
Mooie 'eye-candy' maar wat is nu de meerwaarde?
Zolang je op je 2D scherm moet zitten kijken heeft die 3D echt geen meerwaarde (voor een GUI) imho.

Iets anders zou zijn mocht je met een Virtual reality helm oid echt 'in' je pc lopen aan daar allerlei acties ondernemen.

Bovendien is het geschreven in java, met alle respect maar java gaat _niet_ vooruit. Ik heb al genoeg ervaring met programma's die java geschreven zijn die geheugen en cpu vreten. Dat ik dan ook nog mijn desktop daarop moet draaien, neen dank u liever niet...
Tuurlijk wel: door een 3D omgeving kan je veel meer kwijt en nog logischer geordend ook. Dat heeft verder niets te maken met het gebruik van een 2D scherm.
Dan moet jij mij eens uitleggen hoe: een venster waarvan de linkerhoek naar de diepte verplaatst wordt (3D effect) levert echt toch geen meerwaarde op? Je kan het net zo goed minimaliseren.... dan staat het ook niet in uwen weg.

En dat 'Mijn computer" (of hoe het ook moge noemen in dat java os) een echt 3D icoontje is en geen bitmapje, sorry maar het blijft een icoontje dat symbool staat voor uw pc. Dit is geen meerwaarde imho
yadtcas (yet-another-deks-top-clutter-avoiding-solution) ... ik weet het niet ... een vergelijking met Expose van Mac OS X dringt zich op; het, ehm 'dock' onderin het scherm wel erg veel op Dock onder OS X ... de Expose oplossing om alle windows na een druk op de knop als een mozaiek te tonen werkt m.i. een stuk beter dan de windows sideways te kantelen (ook al ziet dat er erg sexy uit, evenals de mogelijkheid om op de achterkant van je window commentaar te plaatsen, maar bij nader inzien is dat niet praktisch, vaak wil je je window en commentaar naast elkaar zien ...)

en dat 3d, 'without glasses!' Ammehoela, verkooppraat ... hoogstens 2.25d ...

een computer-scherm dient toch in 1e instantie ter overdracht van informatie; een venstertje met platte tekst en, vooruit, wat simpele tierelantijntjes, volstaat, zeker met het toenemende gebruik van kleinere schermpjes op mobiele apparaten. Mensen bedenken zelf wel de metaforen bij bepaalde informatie, ipv dat ze daar een bedacht user-interface-brouwsel voor nodig hebben, en waarvoor ze in het slechtste geval weer een handleiding moeten lezen (het voorbeeld van de jukebox om cd's te kiezen, pffff...)
Tja.. een toetsenboord dient in eerste instantie ook alleen ter inbreng van informatie, maar daar zitten toch meer knoppen op dan alleen een 1 en een 0.

Knoppen voor bijv. geluid en het afspelen van MP3's vind ik zelf errug handig!!.

Trouwens, de manier waarop je informatie toont kan de productie van mensen sterk verhogen. Zeker van mensen die niet dagelijks achter het scherm plaatsnemen. De 2D (grafische) desktop heeft inmiddels al bewezen dat deze sommige taken veel efficienter kan doen dan de CLI (andersom overigns ook).

Van de 3D desktop moeten we dit natuurlijk nog zien, maar ik denk dat als het eenmaal uitontwikkeld is, dat het voor de gemiddelde gebruiker het net weer iets makkelijker wordt om z'n werk te doen.

(Overigens verlaagt een goede metafoor de leercurve voor gebruik drastisch... 70-80% dacht ik)
de manier waarop je informatie toont kan de productie van mensen
De productie van mensen of de productiviteit van mensen? :D
Hangt er wellicht vanaf wat je op de achterzijde van de windows laat zien. :)
Tja, als mensen achter het scherm plaatsnemen, dan snap ik wel dat de leercurve wat langer is. Zelf prefeer ik voor de monitor te zitten.

Aan de andere kant, dan snap ik het nut van deze applicatie wel. Kun je op alle windows aan de achterkant laten zien, Z.O.Z.

Lijkt me overigens wel geinig, als je toch een TFTje over hebt, om de voorzijde van de desktop op de ene en de achterzijde op de andere te laten zien. Kun je, al denken, om je desktop heen lopen. Heeft hoge tweaker-waarde, dunkt me!
Ik vind het juist fantastisch, ook al is het beeldscherm bedoeld voor platte overdracht. Je hoeft het natuurlijk niet te gebruiken...
Gelijk weer een xtra duidelijk doel voor hardwareproductenten (Videocards+monitoren): laat ze zo goed mogelijk 3d weergeven :+
Als ik mijn systeem gebruik voor zakelijke applicaties als office, dan sta ik niet te wachten op een 3D scherm. Het leid af, levert veel extra informatie waar ik me niet op wil focussen.

Misschien leuk als je je systeem gebruikt voor een gaming computer. Ik als zakelijke gebruiker ben al meer blij met een goed beelscherm.

M.a.w. ik twijfel aan de bruikbaarheid voor zakelijke gebruikers. Leuk voor een SF film.
Als je 2d vergelijkt met een muur of een prikbord, en 3d met een hele kamer, dan is het wel duidelijk dat je in een hele kamer:

*dezelfde hoeveelheid informatie in de kamer (3d) op een makkelijker plaats weg kan zetten dan op ene muur (bijv. catagoriseren)
*je een grotere hoeveelheid informatie efficient kan beheren in een kamer(3d) dan alleen op een muur
*je in een kamer (3d) effectiver je informatie kan manipuleren dan op een muur, omdat er meer manipulatie mogelijkheden zijn.

Die voordelen proberen ze nu naar een computer te transformeren. Dit is dus juist zeker ook voor zakelijke gebruikers interessant, wanneer de bovengenoemde voordelen gerealiseerd worden.
Het zou pas echt iets leuks gaan worden als je d.m.v. een soort 'handschoen' alles kon verslepen en klikken (denk richting Minority Report).

Dan gaat de productiviteit omhoog en is ook nog goed tegen RSI ;)

Nog mooier is als je een helm opzet en gewoon in een VR wereld werkt (niet echt sociaal) maar ik vrees dat we daar nog wel een paar jaartjes op moeten wachten ...
't Gros van de mensen heeft al moeite met die 2d venstertjes... Moet je nagaan als je nog meer mogelijkheden krijgt om alle vensters te verplaatsen enz. Daarnaast vraag ik me af hoe ze dat gaan doen met clipping. Want anders krijg je OF vensters die door elkaar heen zitten, of je kan vensters niet meer gemakkelijk verslepen omdat andere vensters in de weg zitten.

Persoonlijk lijkt dit me (op dit moment, in de toekomst zal het ongetwijfeld de standaard worden) net zo overbodig als Tetris 3D.
Ik heb toch mijn vraagtekens bij het nut van een dergelijke desktop. Er zijn in het verleden vele 3D internet intitiatieven geweest om websites in 3D aan te kunnen bieden en ze zijn praktisch allemaal op niets uitgelopen, behalve de als een soort community met avatars opgetuigde websites.

Het is een stuk overzichtelijker om dingen in 2D aan te bieden, misschien met een paar 3D elementjes, maar dat is echt alles. Wat ik van de demo gezien heb, wordt ik echt niet mega enthousiast, want ik denk dat het alleen maar meer tijd kost om dezelfde handelingen uit te voeren.
Is Microsoft ook niet met zoiets bezig? Ik denk dat Microsoft dan wel de beste papieren in handen heeft aangezien ze het mee zullen leveren met de nieuwe windows versie
Er was op een gegeven moment een project bij Microsoft Research, maar of ze daar ooit nog wat mee gedaan hebben of gaan doen, geen idee...

http://research.microsoft.com/adapt/TaskGallery/
hmm... dat lijkt verdacht veel op een programma wat ik jaren geleden heb gezien... ff kijken of dat nog bestaat...
--
dit is het: http://www.clockwise3d.com/Home.html
er zijn dus erg veel 3d alternatieven voor de desktop... maar ik vind de oplossing van sun wel erg goed.
Packard Bell had enkele jaren terug toch ook een soortgelijk systeem als ClockWise 3D.
Of het echte 2D was, weet ik niet perfect meer, maar de graphics waren toch niet van de beste (antieke Win9x), kort het concept:
je behoudt je Windows-bureaublad, maar daar staat een icoontje op om de speciale interface op te starten.
In die interface bevindt je je in een huis met verschillende kamers met allemaal verschillend uiterlijk (bv. eentje met openhaard of een venster enzo) en daar kun je overal in open kasten op schappen enzo je Windows-iconen kwijtraken. Op zich wel een leuk concept voor de jongeren, maar allesbehalve productief denk ik.
Packard Bell heeft inderdaad een tijd lang PC's uitgebracht waarop ook zo'n mogelijkheid zat om je programma's onder te brengen in een soort 'huis'-interface (tools in de schuur, games in de speelkamer, audio in de woonkamer, etc.).

Dat is echter iets heel anders - in dat soort toepassingen gaat het in wezen slechts om categorisatie van taken die je kunt doen; terwijl een echte 3D desktop (zoals die van Sun, de demo ziet er interessant uit) veel meer interessante implicaties heeft.
een soort little computer peopele voor je OS dus ?? :)
Inderdaad, in longhorn komt ook een soortemet van 3d desktop te zitten ( http://www.extremetech.com/print_article/0,3998,a=41454,00.asp )
Ziet er inderdaad wel mooi uit, maar ik vind het nog steeds niets, want als je dan net als dat je nu al progjes hebt voor windows dat je eerst een stuk moet lopen ofzo om iets op te starten. Dan gebuik ik toch liever gewoon mijn standaard startmenu, want dan hoef ik niet zo moeilijk te doen met mijn muis en toetsenbord om alleen notepad ofzo te openen :P
Lopen is meer iets voor games. :)

waar je aan kunt denken is dat je desktop een grote bol is. Als projectie kun je bijvoorbeeld in de bol zitten (zodat het desktop om je heen verschuift) of je kunt de bol van buitenaf bekijken. Zoals het in die video zit heb je een horizon, dat is ook een manier om het af te beelden. Er zijn dus tig manieren om een 3D omgeving in te richten, en met een beetje mazzel ontwikkelen ze het zo flexibel dat er ook een goede manier voor jou bij zit.
een office-toetsenbord en snel-toetsen maken het leven ook makkelijk hoor.
Je kunt dit natuurlijk combineren met een 2-dimensionaal kader met o.a. snelkoppelingen, vergelijkbaar met de taskbar nu. Het is dan of je door een wndow naar windows kijkt.

O shit, nu moet ik zeker moeite gaan doen om patent op dat idee aan te vragen. ;) Nou ja, dan maar free for all.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True