Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 85 reacties
Bron: Nasa

De Nasa heeft een persbericht gepubliceerd waarin wordt verteld dat de instelling, in samenwerking met het Europese ruimteagentschap (ESA), met succes het eerste internationale interplanetaire netwerk heeft opgezet. Op zes februari werd via de Mars Express-satelliet van de ESA gecommuniceerd tussen de Spirit-marslander van de Nasa en het vluchtleidingscentrum van de ESA in Duitsland. Tijdens de communicatiesessie werd geen enkele bit aan data verloren. Met de demonstratie van dit interplanetaire netwerk komt een internetaansluiting op mars wederom een stapje dichterbij de werkelijkheid.

Mars rover
Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (85)

De vertraging in de lijn ligt tussen de 4 minuten en 21 minuten, als mars verder weg van de aarde staat. Technisch dus geen probleem, maar praktisch werkt het natuurlijk niet zo lekker.
Dan moeten NASA en ESA maar, net als in Star Trek, gebruik maken van subspace transmissie om die vertraging weg te werken ;).
mwa, de snelheid kan dan wel heel hoog zijn, maar verwacht niet op een ping van een paar milliseconden :)
gamen met 8 minuten lag 8-)
Gemiddelde astand van Mars tot de zon: 227,9 Mln km
Gemiddelde afstand van Aarde tot de zon: 149,6 Mln km

De afstand Aarde-Mars is dus :
227,9 - 149,6 = 78,3 Mln km op z'n minst en
227,9 + 149,6 = 377,5 Mln km op z'n maximum

dus de lag zal dan op z'n minst 4:20 minuten en op z'n meest 20:58 minuten zijn. Gemiddeld dan :)

Ontopic:
Heel mooi dat de NASA/ESA dit voor elkaar heeft gekregen!
Dit is een mooie uitbreiding waardoor men 24 uur per dag dat voertuigje besturen kan, en meer tijd = meer onderzoek :)
Puik werk!
je vergeet iets ... het duurt ook 20 minuten voordat de data hier is ... en dan nog 20 minuten om terug te sturen; maakt samen 40 minuten :9

edit: reatie op janickgers
Stel je voor dat je als chauffeur van dat karretje een ravijn voor je ziet opdoemen.
Moet je vooral een ping van 20 min. hebben.....
Dikke kans dat je er al inligt voor je 't ravijn zag aankomen :D
Je rekent met de gemmiddelde afstand van aarde-zon en mars-zon, maar er is ook nog zoiets als maximale en minimale afstand, dus het kan nog minder zijn dan 4:20 en ook meer dan 20:58 }> }>
Geeft het toch een extra demensie niet ;)
Zie je het al voor je :P de UT 2004 demo MarsserverT die op Linux 64bits draait :+
8 min.. (afstand van Mars tot de aarde gedeelt door de lichtsnelheid)
niet vergeten maal 2 te doen.. hij moezt namelijk wachten op jouw 'vraag' en dan jij nog eens op zijn antwoord.
Dat is niet altijd via online gaming hoor, dat terug zenden! Sommige games zijn zo geprogrammeerd dat de clients alleen maar zenden en ontvangen, maar dan los van elkaar. Op die manier krijg je bij een hoge ping vage bewegingen, maar het speelt wel soepel! :)
Gemiddelde afstand aarde-mars is 78.3 miljoen kilometer, delen door 300.000 km/s levert 241 seconden, is ongeveer 4 minuten.
Op Mars kan je Doom 3 irl spelen. In de trailer van Doom 3 kan je zien dat het zich op een rode planeet afspeelt. Dat zou dus zonder lag zijn...
Als je daar een server neerzet met illegale software kan geen instantie je pakken :)
ESA / NASA kunnen wel hun sattelietje draaien
Dat is wel een goed idee.

Maar dan kan je net zo goed op de maan doen, of een kunstmaan (satteliet) in een baan om de aarde.
En als ze je server down gooien en je bent bezig kun je nog een half uur langer doorgaan ook.
Vervelend als je server down gaat en je moet physiek iets op je server doen (harddisk vervangen ofzo)...

Nog vervelender is als je op lokatie er achter komt dat je iets vergeten bent :+
Het is daar nog lekker koel ook, dus je kan em ook lekker hard overklokken :o.
Deze fantastische animatiefilm over de marsrover is enigszins off topic maar zeer de moeite waard :

www.maasdigital.com/gallery.html
Inderdaad je hebt geen woord teveel gezegt, ademloos heb ik het filmpie zitten kijken. Thx voor de link.
Large movie temporary offline due bandwidth...

Dankje t.net :P

:Y)
Ze gebruiken daar ook een soort van DSL verbinding voor.
Een DSN Deep Space Network Deep Space Network (DSN)
Maar erg snel gaat dat niet.
Communications With Earth

How Fast and How Much Data the Rovers Can Send Back

The data rate direct-to-Earth varies from about 12,000 bits per second to 3,500 bits per second (roughly a third as fast as a standard home modem). The data rate to the orbiters is a constant 128,000 bits per second
Zeg maar twee lijnen ISDN.

Het grootste probleem lijkt mij een goede fout ECC controle, dat lijk nu te lukken waardoor de foutmarge naar beneden kan wat weer snelheid oplevert.
Handig, als je als astronaut op mars je e-mail even wil checken. :+
En dan wordt je ineens aangevallen door een virus, of een DDOS aanval... Vallen al je levenssystemen uit (-=

Lijkt me niet dat ze zoiets zouden aansluiten op het echte internet, ook niet via-via langs tientallen andere servers met gigantische firewalls en virusscanners :D
Nee, maar je kan wel een los netwerk maken t.b.v. interplanetair communicatie op basis van internet-technieken.
Het protocol lijkt me in dit geval nog steeds hetzelfde, tcp/ip is hier wel geschikt voor denk ik. Maar het medium is natuurlijk wel anders voor en ik weet niet of daar al benamingen voor zijn. Maar iig is dit wel zeer goed nieuws lijkt me, het protocol lijkt na deze test goed te zijn geslaagd. Geen 1 bit verloren.
Ik geloof dat TCP/IP (IPv4) al niet eens geschikt is voor verbindingen naar de maan.
Een of andere roundtrip time waarde in de headers kan niet groot genoeg zijn om dergelijke afstanden te overbruggen. De packets zijn dan al verlopen en verloren beschouwd nog voor ze aankomen.

Hoe dat met IPv6 zit weet ik niet...
Volgens mij was dit inderdaad één van de zaken die aangepakt is in IPv6. Daarnaast is er geloof ik ook iets aan onderverdeling aangepast en gereserveerd zodat je aan een IPv6-adres kunt zien of het op aarde, de maan, Mars etc. etc hoort.
Waarom zouden ze nu TCP willen gebruiken? Dat schiet natuurlijk helemaaal niet op. Voor elke paar pakketten moet er een acknowdledge gestuurd worden, voordat er weer nieuwe data verzonden kan worden. Dus swingt je delay helemaal de pan uit! Ze gebruiken natuurlijk een eigen protocol...
Het is toch wel mogelijk om de TTL waarde hoger te zetten?
Ja welk protocol dan??
ff uitgerekend - bij een gemiddelde afstand aarde-mars van 230 miljoen kilometer duurt een ping ongeveer 25 minuten en 55 seconden..

Beetje lastig surfen :-)
Dan zal online schaken wel heel populair gaan worden op mars :)
Duurt het 25 minuten voordat je de zet van de ander ziet, een uur nadenken over je eigen zet en dan duurt het weer 25 minuten voordat je tegenspeler je zet ziet :D

BTW; gaat Planet Internet hier als eerst op inspelen? :)
Is toch niet zo verschillend als nu?
BTW; gaat Planet Internet hier als eerst op inspelen?
Ik denk Zonnet... :+
Misschien moeten ze eens haast gaan maken met relativistisch-gekoppelde fotonen.
Instant communicatie...
En dan zijn er nog steeds plekken op deze wereld waar gaan DSL leverbaar is. De afstand tussen de centrale en het aansluitpunt van de gebruiker is te ver.... :Z :?
Dat is natuurlijk niet vergelijkbaar. Als jij in de Sahara DSL wil hebben dan kan dat. Je moet er alleen wel voor willen betalen en dat zal iets meer zijn dan de paar tientjes die je hier meestal kwijt bent.

Nasa heeft hier gewoon veel geld voor over gehad.
zoals je ziet is op die plekken wel sateliet inet beschikbaar dus gewoon een schoteltje op je dak monteren. :7
Misschien in de nabije toekomst beweegbare/ bestuurbare webcams op Mars?
Lijkt me wel wat!
Ze hebben er al 2 staan :)
Mooi kan ik dat ding boven mn monitor alla logitech aan de NASA doneren haast niet gebruikt. Veel plezier dr mee op mars :)
Ze gaan wel heel ver om onder stichting BREIN uit te komen heh ;)
even totaal offtopic...

Ik vraag me af hoeveel mensen nou echt op dat linkje geklikt hebben..... ik ben er 1 van :o

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True