Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 37 reacties
Bron: icculus.org

De Linux-versie van de UT2004-demo is nu eindelijk een feit. Afgelopen donderdag schreven wij dat de demo beschikbaar was voor het Windows- en Macintosh-platform, nadat er eerder een video was onthuld. Bij icculus.org is nu een demo voor 64-bits Linux-versies verschenen. Het gaat om een native versie, er komt dus geen emulatie aan te pas. De ontwikkelaars benadrukken wel dat deze versie niet even goed getweaked en ontwikkeld is als de 32-bits variant, wat ervoor kan zorgen dat de graphics niet even indrukwekkend zijn als in andere builds. Een lijst met downloadlocaties is hier te vinden, de demo is het bestand ut2004-lnx64-demo-3120.dmg.bz2 en is te vinden in de directory 'distfiles'.

Unreal Tournament 2004 logo
Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (37)

Ik blijf het goed vinden dat ze daaro een beetje werken aan native linux support voor hun games... moesten meer game-frabrikanten doen!
je kunt beter spreken van platform onafhankelijkheid en een geweer van nvidia op hun hoofd ;)

zo moeilijk is het niet om er voor te zorgen dat een opengl applicatie om meerdere platformen kan draaien :)
de Unreal Engine voor windows draait niet op OpenGL, maar op DirectX. Ze moeten voor niet windows ports dus een OpenGL versie van de Unreal Engine gebruiken.
Bekijk het ini bestand van ut2k4 eens, zie je gewoon (support) voor een opengl renderer.
Juist, de OS X versie gebruikt OpenGL voor graphics en OpenAL voor audio.
Daniel Vogel, medewerker van Epic (degene die ook de fantastische Linux OpenGL driver voor UT heeft gemaakt) heeft in een paar dagen de OpenGL/DirectX wrapper gemaakt voor UT2003 samen met Ryan Gordon.

UT2003 en waarschijnlijk ook UT2004 zijn in feite geen OpenGL spellen, ze gebruiken de wrapper om DirectX calls om te vormen naar OpenGL, vandaar dat deze versies ook langzamer zijn op OpenGL.

Dit in tegenstelling tot UT, dat wel een OpenGL spel was. en dat was ook te merken met verschil tussen OpenGL en DirectX.
ik vind het echt geweldig hoe die lui, al dan niet met commerciŽle doeleinden in het achterhoofd, hun spellen ook porten naar Linux :)

Dit geldt ook voor ID games, die Quake 3 en ook een aantal mods daarop, zoals Rocket Arena, naar linux heeft geport. Hoewel dit wel wat makkelijker zal zijn, gezien het feit dat ID games alles op OpenGL bouwt, waar ik overigens 100% achter sta, vind ik ook dit zeker een mooie stap de goeie kant op _/-\o_
Maar goed nu raak ik offtopic ;)

Vraag me nog wel af waarom die mensen van Epic niet gewoon het spel helemaal in OpenGL bouwen i.p.v. dat ze het nu elke keer apart daarnaartoe moeten porten voor andere OS'en :P
OpenGL of DirectX is niet boeiend voor de gamer alleen de performance en stabiliteit en grafische opties van de game waar dit invloed op heeft.

Dit is een implementatie detail dat invloed heeft op de API abstractie module van de graphics engine dat houd dus in dat een klein deeltje om geport moet worden om een andere API te ondersteunen.

Het is ietwat meer werk maar betreft alleen een engine implementatie module.

Het Grootste deel van de engine is niet DirectX of OpenGL afhankelijk dus er hoeft maar een fractie geport te worden door een abtractie interface naar API functie call's specifieke implementatie deel wat alleen hoeft te worden geport
heeft er iemand een AMD64 en zou die eens willen kijken wat het verschil is in fps tussen de 32 linux en de 64 bit linux

ben wel benieuwd
Ik denk dat de drivers van alle hardware nog niet zo goed op het 64-bit-platform zijn afgestemd.
maar zeker niet oninteressant om het eens te vergelijken :)
Headlines van zondag (15)
23:05 UT2004-demo beschikbaar voor Linux 64-bit
21:28 Postbank internetbankieren met Mozilla onder Linux
00:12 IBM wil Microsoft Office voor Linux uitbrengen
Headlines van zaterdag (16)
18:35 Duracell CPU load monitor voor Linux
15:46 Marktaandeel Linux op desktop dit jaar groter dan Apple

Way to go! :Y)
vannacht X en KDE gecompileert op m'n nieuwe machine en zou dit dus graag willen uitproberen..... en toen had ik een ATI video kaart >_>;
Als je ati drivers voor een radeon 8500 of hoger zoekt kun je die hier http://www.ati.com/support/drivers/linux/radeon-linux.html?type=linux& prodType=graphic&prod=productsLINUXdriver&submit.x=12&submit.y=6 downloaden.

En voor de gentoo gebruikers "emerge ati-drivers". :)
Dit topic ging nogal over 64-bit en 64-bit drivers voor ATI (zoals mijn 9800 pro) zijn er nog niet, schat.
Hmm, de linux versie was vrijdag al op http://www.avault.com/ beschikbaar. Toch lijkt UT2004 'n stuk meer op Quake dan op de originele UT. Lang leve de nostalgie! :9
Het gaat hier dan ook om de 64bit-versie, wat toch tamelijk uitzonderlijk is. Kun je lekker mee opscheppen :)
Zo ver ik heb begrepen zitten er in de demo alleen lo-res texture zodat de download niet te groot zou worden.
Dus ik mag aan nemen dat het er grafisch beter gaat uitzien in de retail versie met hi-res textures.
Ik denk dat ze dit ook hebben gedaan omdat veel Linux gebruikers ervaring hebben met webservers en hun eigen sites hosten. De stap naar het draaien van een gameserver voor Unreal2K4 zal dan mogelijk ook kleiner zijn.
Ik ben enorm blij met UT2004 op Linux, het enigste wat ik nog liever op m'n PC do kwa games ipv op m'n Consoles is FPS, en gezien ik geen windows hebt beperkt dat je keus weer enorm. Dus als hij in de winkel ligt zal ik hem zeker gaan halen, en het daarbij geleverde registratie formulier invullen en aanvinken dat ik hem gekocht heb omdat het Linux ondersteund.

En nu er een 64bit versie is, heb ik ook geen rede meer om m'n volgende systeem niet 64bit uit te voeren. :Y)

Echt beter dat ik tegenwoordig niet meer hoef te lijden omdat ik Linux kies, alles werkt, en ik kan ook m'n favo games spelen.
erg goed :)
De ut2004 demo is onderhand op alle platformen te verkrijgen (windows, mac, Linux) en dat zou ik graag vaker willen zien
De unreal-engine is zowieso een engine die overal op te verkijgen is (ook op de xbox, ps2 en GC (nee niet op de gameboy ;)))
nu maar hopen dat dit met de ful game ook direct gebeurt
Linux en windows is de zelfde verpakking
als het goed is komt de Mac verdie een paar weken later, zo ging het het in ieder geval met Ut2003 en zo zou het weer moeten gaan :)
Op de doos komt een penguin te staan. Als we nog ff wachten staat er bij sys requirements gewoon welke kernels ed gesupport worden
Klopt bij UT2003 zat op cd 3 een linux installatie. dat vond ik wel erg goed van ze. :*)

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True