Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 27 reacties
Bron: easy-mod.de, submitter: EaS

Krap een week geleden publiceerde AnandTech een artikel waarin de prestaties van de bta Windows XP 64-bit Edition onderzocht werden. Uit de verschillende benchmarks kwam toen naar voren dat Windows XP 64-bit Edition sneller was dan de 32-bits variant, zolang er maar geen spelletjes gedraaid werden. Bij het Duitstalige easy-mod.de zijn nu een aantal Windows XP 64-bit Edition-benchmarks verschenen waaruit het tegendeel blijkt.

De afwijkende resultaten zijn te verklaren aan de hand van de gebruikte videokaart en de daarbij horende drivers. AnandTech maakte gebruik van een nVidia GeForce FX 5950 Ultra-videokaart terwijl easy-mod.de vertrouwde op een ATi Radeon 9700-kaart. Dankzij de andere drivers en videokaart weet Windows XP 64-bit Edition beter te presteren dan de 32-bits variant in verschillende game benchmarks. In 3DMark 2001 is het verschil in prestaties circa 5 procent, in 3DMark03 is het verschil 8,5 procent en in de CodeCreatures benchmark is het verschil 8 procent. Unreal Tournament 2003 bleek niet merkbaar sneller te worden.

AMD Athlon 64 processor (geel licht, groot)
Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (27)

Lijkt me logisch dat deze performance nog ver omhoog geboost kan worden, dmv drivers die voor 64bit geoptimaliseerd zijn, maar ook door games voor 64 bit te schrijven.

Er zou nog een keer een patch uitkomen voor UT2k3, zodat deze beter zou werken met 64bit. Dan ligt de performance nog een stukje hoger.
Ik denk niet dat ze een oud spel nog gaan voorzien van een 64bits patch.

Lijkt me veel logischer dat ze het gaan implementeren in UT2004.
Lijkt me wel degelijk mogelijk dat ze dit toch doen, aangezien beide games op dezelfde engine gebaseerd zijn.
Zo moeten ze maar 1 keer werk doen om beide te updaten :)
Ja, maar als je die redenering volgt zouden ze ook een patch uit moeten brengen voor unreal 1, dat is in weze namelijk ook dezelfde engine :+
Check eens wat filmpjes van UT2004, vergelijk dit met UT2003.

Je conclusie zal zijn dat UT2004 gewoon UT2003 is met extra maps en wat kleine feature'tjes. Een soort van grote BonusPack gewoon. :z

De enige reden om niet zo'n patch uit te brengen voor UT2003 en wel voor 2004 lijkt mij puur van commerciele aard.
Er zou geloof ikwel een 64bit edittie van ut 2003 komen/zijn?
Maar ik heb ook al geruchten gelezen die zeiden dat er iig een 64bit ut2004 zou komen
Ik heb het inderdaad ook gehoord, maar ik geloof dat dit alleen om de server software ging...
Unreal Tournament 2004 zou als bootable CD uitkomen, een gestripte 64 bits linux zou um aan moeten sturen....

Misschien herzien ze dat wel sinds er nu ook windows 64 bits is, in ieder geval twijfel ik er niet aan dat UT2k4 een 64 bits variant zal hebben, maar of het linux of windows is ... misschien wel beide ! ;)
Iedereen zat te roepen om 64 bit drivers van ATI, en nu blijkt dat de standaart drivers ook werken ?
jawatte.

Daarbij is dat een echt mooie snelheidswinst ! nog maar een bewijs dat 64 bit de way to go is !
Ik krijg wel het idee dat de ingebouwde driver voor een R9700 beter is als die voor de R9800.
Lijkt me stug, aangezien het dezelfde driver is. :)
is maar deels waar. Er word getest met een "64bit" cpu en een 32bits spel met 32bits drivers. Wetende dat de 64-bitter van AMD eigenlijk een 2traps 32bitter is, lijkt het me dat ie zich als een dual-chip gedraagt in 32bit operaties. Althans, deels. Dat, en verdere optimalisaties verklaart de betere prestaties.
64-bit heeft zeker voordelen, maar niet perse speed.
Wetende dat de 64-bitter van AMD eigenlijk een 2traps 32bitter is
Dat is onzin, evenals je bewering dat een AMD64 zich zou gedragen als een dual core 32-bit processor. Een Athlon 64 is native 64-bit. Dat hij in games sneller is in 64-bit modus komt vooral door het grotere aantal general purpose registers. 64-bit code zorgt vaak juist voor vertraging als er geen berekening met 64-bit integers worden uitgevoerd. Het gebruik van geheugenbandbreedte neemt namelijk toe vanwege de grote (64-bit ipv 32-bit) pointers.
Lees ik het nou goed en zie ik dat de standaard drivers van Windows XP 64 bit zijn gebruikt voor de ATI radeon?

If so, impressive....
Yep, dat draai ik al een aantal maanden. Loopt lekker hoor. Ik krijg met 3dmark vergelijkbare resultaten met identieke Club3D ATI R9700 (Non-pro)

Die Realtek NIC driver inf patch is cool. Ik had al een Beta van Realtek zelf, maar met deze patch heb ik nu een driver die WHQL is.
jammer genoeg doen ze wel nog geen OpenGL ;(
Far Cry en UT2k4 komen allebei met ondersteuning voor AMD64 / x86-64.

Dit verhoogt niet alleen de framerate, maar ook de kwaliteit (omdat je niet meer de beperkingen hebt van 32 bits, en omdat de performance increase groot genoeg is om de kwaliteit weer wat omhoog te schroeven)
Huh???

Die 64 bit van de CPU gaat om geheugen toegang. Dat heeft NIETS met 32bit kleur o.i.d. van de videokaart te maken.

Je zult dus niets merken qua kwaliteit.
Ja dat d8 ik ook al, maar is er ook al iets bekend wanneer de release is van het complete 64bit win XP? Heb het een tijdje niet gevolgd dus vandaar... :z
Die spellen zijn 32 bit !!!!!!
Maak eerst eens een complete 64 bit omgeving en aanschouw dan de gigantische winst. ;)
Wat gaming betreft lijkt me 64-bit computing in eerste instantie een middel om de performance van dedicated game servers op te krikken.
Het hosten van U2:XMP levert bijvoorbeeld een waanzinnige CPU load, dat gebeurt al bij 4 spelers, laat staan 16 of meer.
Interessant dat blijkbaar de ATI drivers al volwassener zijn dan de Nvidia drivers.

En dat terwijl op Rage3D juist mensen zaten te klagen dat er van ATI geen beta drivers te downloaden zijn en van Nvidia wel.

Men ging er zomaar vanuit dat die meegeleverde drivers baggertraag zouden zijn, en die van Nvidia al wel snel. (net zoals er hier nog velen zijn die denken dat de 32bit drivers van ATI minder zijn dan die van Nvidia)

Internet blijkt toch wel een geweldig medium om mythes te creeeren of in stand te houden.
Sneller of niet.. tis toch interressant, en anders in de toekomst wel sneller. Alls is nu nmog 32 en 16 bits, dus schiet het toch niet op. Alles moet geemuleerd worden in een 32 en 16 bits omgeving, terwijl dat ding veel meer kan . Is niet goed voor de prestaties.
De Athlon64 emuleert niet en kan dus gewoon op volle snelheid werken in 32-bit.
De processor emuleert niet maar het OS draait WOW (WindowsOnWindows) om 32 bit kernel functies (geheugen management) en andere 32 bits OS functies door te lussen en te vertalen naar hun 64 bit opvolger (dat is ook emuleren). Nu zullen dat soort functies niet echt veelvuldig uitgevoerd worden, zeker niet in routine's die snel moeten zijn, omdat ze ook zonder emulatie redelijk veel tijd kosten.

[edit]
Reactie op _Thanatos_

Wat ik bedoel te zeggen is dat ze niet bepalend zijn voor de tijdskritische processen waar de benchmarks afhankelijk van zijn. Ze worden hier mischien ook wel vaak gebruik maar de processortijd voor deze functies valt in het niet t.o.v. de code er omheen

Verder moet er wel degelijk vertaald worden. Als de handles nl nu 64 bits zijn dan zullen deze vertaald moeten worden naar 32 bits waarden en visa versa voor de applicatie. Dit zou het OS kunnen doen door b.v. een range te reserveren (in de 64bit space) en de offset van deze range overal bij op te tellen ofhet zou kunnen via een translatie tabbel met daarin elke 32 handle en zijn 64 bit tegenhanger (dit laatste zal wel niet want dat zou erg vertragen).

In ieder geval valt dit ook onder emuleren (een wrapper gebruiken is ook emuleren).
[quote]
1.To strive to equal or excel, especially through imitation: an older pupil whose accomplishments and style I emulated.
2.To compete with successfully; approach or attain equality with.
3.Computer Science. To imitate the function of (another system), as by modifications to hardware or software that allow the imitating system to accept the same data, execute the same programs, and achieve the same results as the imitated system.
[/quote]
Die functies worden juist het meest van allen gebruikt. Denk bijvoorbeeld aan window handles, process ID's, lParams, wParams, hResults, messages ook vast wel en meer van dat soort gein. Die worden dus allemaal 64-bits, heb ik me laten vertellen (door een MSDN show een tijdje geleden)

En gelukkig worden die dingen niet ge-emuleerd, maar gewrapped. Ze hoeven niet vertaald te worden naar hun 64-bits tegenhanger, want er valt eigenlijk niet veel te vertalen.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True