Belgacom investeert 522 miljoen euro in VDSL

Het Belgische telecombedrijf Belgacom gaat zijn landelijke netwerk de komende jaren geschikt maken voor VDSL, zo meldt Tijdnet. VDSL, waarbij de V staat voor 'very high bitrate', maakt het net als ADSL mogelijk data met hoge snelheid over een telefoonlijn te versturen. Bij VDSL ligt de snelheid echter een stuk hoger, maximaal kan er 52Mbps gehaald worden. Belgacom zal de komende tien jaar 522 miljoen euro gaan investeren in de uitrol van een VDSL-netwerk. Daarvan zal 329 miljoen de komende drie jaar al worden uitgegeven. Het netwerk is niet alleen bedoeld voor internetdiensten, maar ook voor digitale televisie.

BelgacomVDSL kent naast het voordeel van de hoge snelheid ook een aantal nadelen. Zo ligt de maximale lengte van de lijn tussen de telefooncentrale en een aansluiting rond de 1200 meter. De hoogste snelheden worden slechts bereikt over een afstand van een paar honderd meter. Belgacom moet dan ook zijn glasvezelnet behoorlijk uitbreiden, een van de oorzaken waardoor de kosten zo hoog liggen. Begin 2007 moet bijna de helft van de aansluitingen geschikt zijn voor VDSL, voornamelijk in de Belgische steden. Op dit moment kent België al een ADSL-dekking van 98 procent.

Door Harold van der Wal

Nieuwsposter

20-06-2003 • 13:55

59

Submitter: Tomsworld

Bron: Tijdnet

Reacties (59)

59
59
41
10
1
2
Wijzig sortering
Anoniem: 84561 20 juni 2003 15:19
als je ni content bent met je limiet is 5 euro toch ni veel voor een extra 5 Gig
en je kan zoveel Volume Packs nemen als je wilt...

en anders pak je gewoon een plus abo...

Het abonnement Skynet ADSL Plus omvat een internettoegang (ADSL-lijn niet inbegrepen), een downloadsnelheid van 3 Mbit, een uploadsnelheid van 192 kbit, een datatransmissievolume van 15 Gbyte, vijf elektronische brievenbussen met een capaciteit van elk 50 MB, 5 e-mailadressen per brievenbus, een webruimte van 50 MB, en gratis technische bijstand. Skynet ADSL Plus omvat eveneens de Net Voyager en het Skynet Security Pack als gratis opties.

Bedrag : 44.25 € BTW inbegrepen


Belgacom rules (maakt als een van de weinige telecom providers in europa nog steeds lekker veel winst)
of met andere woorden: ze zijn de grootste afzetters en dieven van heel europa.
NERGENS is het zo duur om gewoon te bellen. Belgacom zijn de grootste criminelen die er rondlopen. Jammer dat ik geen telenet kan nemen, dus ik moet wel op adsl, maar no way dat ik bij skynet zit hoor...
Van de downloadsnelheid van het laagste abo ook..das bij Belgacom 3,3 Mbps ipv 256 Kbps ;)
dat wel, maar ik heb toch liever een 256Kbps lijntje zonder datalimiet dan een 3.3Mbps waar je maar een paar gig per maand kan doen.

Ik heb zelf 256Kbps een ik download toch rond de 40/50gig per maand, dat word dan toch wat lastiger :Y)
Even quoten uit een Belgacom boekje van een paar maanden terug:
...
Glasvezel dichter bij de klant is de oplossing. In tegenstelling tot koper heeft glasvezel een haast onbeperkte bandbreedte. In het Belgacom-netwerk ligt al heel wat glasvezel, maar dan hoofdzakelijk in het backbone-netwerk. De gemiddelde afstand klant-KVD (Kabelverdeler) bedraagt zo'n 800 m. En over deze beperkte koperafstand kunnen met nieuwe DSL-technologieën gemakkelijk debieten van 10 Mbps en meer symmetrisch per richting getransporteerd worden! Wat de problemen in verband met de afstand tussen de centrale en de KVD betreft: de oplossing waar ANS momenteel aan werkt bestaat erin om de glasvezel te voorzien tot aan deze verdeelkasten.

Om dit te realiseren moet naast de bestaande KVD een nieuwe, qua vorm gelijkaardige verdeelkast opgesteld worden, een zogenaamde ROP (Remote Optical Platform). De twee KVD's worden uiteraard met elkaar verbonden. In tegenstelling tot de bestaande KVD's bevat een ROP ook een actieve uitrusting (mini DSLAM), die kan gebruikt worden om VDSL (de opvolger van ADSL) aan te bieden.

De testen in labomgeving zijn ondertussen achter de rug en momenteel wordt deze nieuwe technologie op het terrein getest te Rochefort en Merelbeke. Belgacom verricht hier echt pionierswerk. In 2003 zal de technologie getest worden in vier pilootsteden: Gent St. Pieters, Waterloo, Hasselt en Bergen. Dit impliceert o.a. het graven van 50 km gleuven, het blazen van 120 km vezelkabel en het plaatsen van zo'n 100 ROP's.

Parallel aan dit alles wordt ook een planning voor aanpassing van het netwerk in de middelgrote en grote steden verder uitgewerkt. De concrete timing van de verdere ontplooiing is vanzelfsprekend ook afhankelijk van de resultaten van de marketingenquëte.
Kort samengevat:
Ze leggen gewoon glasvezel tot aan die 'grote' bakken in je straat (of in de buurt). In die bakjes zetten ze dan ook een actieve uitrusting zodat het eigenlijk een mini centrale wordt.

Ik heb trouwens gehoord van iemand bij Belgacom dat de testers (particulieren) momenteel 11Mbit/s up en down krijgen. Indien VDSL dus voor het grotere publiek beschikbaar wordt met diezelfde snelheid, dan hoop ik maar dat Belgacom/Skynet van zijn belachelijk lage 10GByte/maand limiet afstapt, anders ben je vet met zo'n lijntje ;)
Als belacom skynet ADSL bebruiker doet het wel goed te weten dat er nog toekomst zit in de telefoonlijn en dat het binnekort nog sneller gaat gaan. Ze zullen wel iets moeten doen aan die downloadlimiet, 10 GB is met 3Mbit echt krap, stel je voor met 20Mbit of meer dan gaat dat toch niet meer.

in belgië is de afstand met de centrales zeer kort maximaal 2500m (tenzij je in een 'boeregat' woont) en dan kun je meestal via een versterkte isdn-adsl lijn nog steeds snel surfen.

//edit

BTW ze willen waarschijnlijk hetzelfde doen als bij ADSL, hun ervaring en technologie later verkopen aan het buitenland. ADSL werd namelijk hoofdzakelijk in belgië-frankrijk (met alcatel geloof ik) ontwikkeld.
Die digitale tv is wel bedoeld voor particulier gebruik. Want Telenet heeft een jaar geleden de grootste lening ooit afgesloten en dat geld gingen ze investeren in digitale televisie. Telenet is de directe concurrent van Belgacom. Het zou zeer dom zijn van Belgacom om gewoon passief te blijven.
Dit is dus een reactie van Belgacom op Telenet.
Anoniem: 86921 20 juni 2003 13:59
Die Belgen mogen ook hier in Nederland langskomen met hun VDSL :)
VDSL kent naast het voordeel van de hoge snelheid ook een aantal nadelen. Zo ligt de maximale lengte van de lijn tussen de telefooncentrale en een aansluiting rond de 1200 meter.
Hier kunnen volgens mij gewoon versterkers tussen gelegd worden..?!
Als dat zo eenvoudig (lees goedkoop) was dan zou KPN dan in nederland ook wel met ADSL doen...

Helaas zijn dat zeer dure grapjes om dat in de lijnen in te bouwen elke zoveel honderd meter.
Gewoon de kost van 2 extra modems back-to-back hoor. Zo verschrikkelijk duur hoeft het dus niet te zijn. Wat lastiger is is zo'n modem onder de grond plaatsen.. waar zo'n lijn meestal toch ligt ;)
Gewoon? Die modems zijn redelijk duur en om voor elke VDSL consument twee extra modems ergens in de grond te plaatsen is bijna onmogelijk. Wat als er een stuk gaat? Weer opgraven?
En dan heb je een bundel van 500 telefoonlijnen, wie gaat daar dan het juiste draadje uit pulken, waar komen die modems te staan, wie gaat er voor de stroom zorgen?
Versterken wil zeggen dat je ook de ruis, geïntroduceerd door je kanaal, mee versterkt.
De uiteindelijke Signal-to-Noise-Ratio (signaalruisverhouding) blijft dus onveranderd.

De mogelijke oplossingen zijn:
- signaaloutput versterken, maar dat kan zo maar niet, te veel storing op andere kanalen.
- de afstand verkorten, aka de ruisintroductie verkorten

Dat laatste is dus de optie
Of het signaal gewoon ontvangen (modem 1) en weer meteen uitsturen (modem 2). Voila, 1 helemaal fris opnieuw opgebouwd signaaltje :)
Laat die belgen maar lekker daar. De belgische telecom bedrijven lopen daar met het idee rond om de tarieven voor ADSL flink te verhogen.
Veel online gamers uit belgië klagen behoorlijk over dit initiatief.
Anoniem: 9323 @KubikNL20 juni 2003 17:37
tsja, ik heb een abbo bij belgacom. Voor 33 euro p/m heb ik 3.3 Mbit en 10 gig limiet (en ik heb in de 6 maanden dat ik het heb nog geen downtime gehad). Alleszins een goeie prijs. In nederland ben je voor zoiets al snel 50 euro of meer kwijt. Niet echt gek dat ze het iets willen verhogen (zeker als je weinig concurrentie hebt). Niet dat ik er blij mee ben, maar onlogisch is het niet en zelfs na prijsverhoging zal het nog steeds goedkoper dan Nederland zijn.

Dik in orde dat belgacom (en dat van een Nederlander !)
Anoniem: 16040 @KubikNL20 juni 2003 14:41
Valse geruchten. Ieder bedrijf loopt constand rond met het idee om de prijzen omhoog te brengen, maar daarom kunnen ze het niet.

Het eerst bedrijf dat zen prijzen grondig omhoog durft smijten, zal de gevolgen voelen in klanten verlies & negatieve pers, daarom blijven ze ook van dit topic af.
Anoniem: 72914 20 juni 2003 13:59
Ik gok dat dit meer voor business bedoeld is dan voor de gewone consument. Met 52Mbps downloaden is wel lekker snel, maar als de consument er aangaat worden de backbones van het internet dan niet een beetje zwaar belast??

Had het niet beter VHDSL kunnen heten: Very High DSL :+
Het netwerk is niet alleen bedoeld voor internetdiensten, maar ook voor digitale televisie.
Digitale TV bedoeld voor business?
Ik betwijfel het of VDSL meteen ook op z'n maximale snelheid wordt open gesteld. Dat is bij ADSL ook niet zo, en alleen voor meer dan 100 euro (pak em beet) kun je een aansluiting krijgen van 7.8 Mbit/s.

Trouwens, geldt de afstand van 1200 meter ook als je niet de volledige snelheid afneemt? Mischien is het 1200 meter voor 52 Mbps, maar zou het wellicht veel langer kunnen als je bijv. 10 Mbps down, 2 Mbps up zou willen aanbieden?
Ach, "Very high bitrate Digital Subscriber Line" bekt toch veel lekkerder? :+ Maar goed dat het geen VHBDSL is geworden :o
Uhhhh hoezo 'very high bitrate'. Wat is dat voor een mond vol onzin. Is dat niet gewoon een ingewikkeld synoniem voor SNEL?!
FDSL = Fast Digital Subscriber Line (tis maar een idee)
En die afkorting lijkt weer op VHDL :)

Very High Speed Hardware Description Language
(ontwerp systeem om chips te ....ontwerpen :) )
Anoniem: 61899 20 juni 2003 14:10
Nee... hogere snelheden betekent kortere afstanden. ADSL kan officieel een afstand van 5/6 km overbruggen waar SDSL nog maar 3km ver kan.

VDSL zal volgens mij ook nog meerdere aderparen in beslag nemen. (4 of meer ipv 2 aders)

correct me if I'm wrong...

Dit vertelt dan ook gelijk dat het geen particulier product is omdat een huisaansluiting maar 2 of 4 aders binnen krijgt. Linesharing zal niet beschikbaar zijn dus lijkt het me geen optie.
Dit vertelt dan ook gelijk dat het geen particulier product is
Er wordt expliciet gemeld dat het netwerk geschikt wordt voor digitale televisie. Zou televisie voor de zakelijke markt of voor de consumentenmarkt zijn?
Anoniem: 28310 @jochemd20 juni 2003 15:00
zakelijk :+
pfff, 522miljoen, dat is een half miljard!! ik vind het nogal een bedrag...
in hoeveel jaar denken ze dat terug te verdienen??
euh half jaartje? :)

winst van het boekjaar voor belastingen lag op iets meer dan een miljard euro in 2002 op een omzet van 5.4 miljard.

edit: kerncijfers zijn hier te vinden:
http://www.belgacom.be/company/gallery/content/keyfigures/kerncijfers. html
da's voor die mannen een omzet van een half jaar ofzo... da's wel veel... maar wat denk je dat belgacom wel niet verdiend... onze eigen belgacom de KPN heeft na aankopen van de UMTS licenties een schuld van 2 miljard... en die kunnen ze ook wel wegwerken binnen nu en 10 jaar.....
De Belgen hebben destijds geen peperdure UTMS licenties verkocht/gekocht, dus hebben ze nu wat geld over voor innovatie. Beter dan de rest van Europa die zo nodig alles in het schamele UTMS wilde stoppen... :/
euh, zeg het zo: de utms verkoop in België was een flop omdat ze te laat waren en de meeste internationnale bedrijven al hadden ingezien dat utms duur was, heel duur en ze niet veel meer wilden betalen voor de licensie
Anoniem: 87132 @tweakerbee20 juni 2003 21:37
Ja, daar zat ik net aan te denken.

Tegen de tijd dat wij ons mobieltje trekken voor een kleine download van een suf klinkende ringtone, want de telefoon van tegenwoordig kan geheugentechnisch toch niet veel meer aan, zitten die belgen gewoon met supersnel internet. :?

Ik vond die hele umts affaire al een verspilling, maar als je dit soort berichten leest word je er ronduit droevig van :'(

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.