Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 5 reacties
Bron: C|Net

In de afgelopen jaren zijn een paar grote bedrijven bezig geweest met de ontwikkeling van de InfiniBand-technologie. Helaas is het gebruik van deze technologie in servers nogal kostbaar. HP, IBM en een aantal andere bedrijven hebben op basis van de InfiniBand-technologie een nieuwe en goedkopere technologie ontwikkeld. Deze technologie, die door het leven gaat onder de naam Remote Direct Memory Access (RDMA), zal weliswaar langzamer zijn en later beschikbaar komen dan InfiniBand zelf, het zal daarentegen wel te gebruiken zijn op conventionele netwerkapparaatuur.

InfiniBand logoHP wil RDMA vooral gaan gebruiken in situaties waar grote servers te duur zijn en een aantal kleinere servers ook prima kunnen samenwerken door gebruik te maken van RDMA. Het plan om goedkope en eenvoudige servers te gebruiken wordt al een aantal jaren gekoesterd door Intel en Microsoft. Met het uitgeven van de eerste RDMA-specificaties is opnieuw het debat geopend over de vraag hoe het beste grote servers of serverparken gecreŽerd kunnen worden. Traditioneel worden er daarvoor grote en dure servers gebruikt. Anderen zien echter liever dat er goedkope servers met goede netwerkverbindingen gebruikt worden. Afgelopen week heeft het RDMA Consortium een specificatie van het RDMA-protocol de wereld ingestuurd.

Als RDMA daadwerkelijk InfiniBand van de troon weet te stoten, dan zal het niet de eerste keer zijn dat een relatief langzamere technologie een technologisch betere versie wegduwt. Op storage-gebied heeft iets vergelijkbaars plaatsgevonden. Het iSCSI-protocol wordt daar steeds meer gebruikt alhoewel Fibre Channel qua technologie beter is. Eťn van de redenen voor het succes van de goedkopere technologieŽn is dat deze gebruik maken van het al wijd verspreide Internet Protocol (IP). Een andere reden is bijvoorbeeld het feit dat de goedkopere variant meestal ook een eenvoudigere versie is. Deze kan ontwikkeld worden op basis van de 'betere' versie en de goede eigenschappen overnemen en andere kunnen er bij gezocht worden.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (5)

Het is altijd belangrijk om naar prestatie/prijs verhouding kijken als je iets ontwikkeld. Technologisch zou natuurlijk al veel meer mogelijk zijn, alleen is het dan veel te duur. Daarom hebben we bv nog altijd een ide aansluiting in onze pc's.. lekker goedkoop!
en floppie drives en PCI sloten en een vast aantal IRQ's en noem die hele pc maar weer op. Idd het draait uiteindelijk allemaal om geld
Kan iemand me uitleggen waar dit over gaat?
Kan iemand me uitleggen waar dit over gaat?
Het gaat hier om server2server communicatie voor bijv. clusters.
Van de infiniband website:
What is InfiniBand Architecture?
InfiniBand Architecture is an industry standard, channel-based, switched fabric, interconnect architecture for servers. InfiniBand architecture changes the way servers are built, deployed, and managed.
en verder:
InfiniBand Architecture offers three levels of link performance - 2.5 Gbits, 10 Gbits, and 30 Gbits/sec. InfiniBand Architecture also enables low latency communication within the fabric enabling higher aggregate throughput than traditional standards-based protocols. This uniquely positions InfiniBand Architecture as the I/O interconnect for data centers.
hope this helps.....
offtopic:
argg..schrikken..ik las DRMA

Volgens mij is dit goed nieuws voor de wat kleinere multinationals en grotere scholen, die hebben niet echt genoeg capitaal om van die grote dure servers te kopen. Hoewel dit ook wel makkelijk is voor flexibele capaciteit...te weinig capaciteit? zet je er gewoon een servertje bij...

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True