Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 14 reacties
Bron: EE Times, submitter: Wouter Tinus

EE Times meldt dat een consortium van onder meer Microsoft, Intel, HP en Cisco een standaard heeft voorgesteld aan de Internet Engineering Task Force (IETF) voor directe geheugentoegang via ethernetverbindingen. Remote Direct Memory Access, of kortweg RDMA, maakt het mogelijk om zonder tussenkomst van processors of grote buffers geheugendata van het ene naar het andere systeem te verplaatsen. Hierdoor wordt de benodigde tijd voor het vervoeren van een hoeveelheid data verkleind. De verwachting is dat de technologie, wanneer die wordt toegepast op TCP/IP, een belangrijke rol gaat spelen bij verbindingen tussen servers, switches en opslagsystemen. Topman Karl Walker van HP denkt dat de eerste RDMA-producten binnen anderhalf jaar realiteit zullen zijn:

Walker said he expects first products using RDMA over TCP/IP will emerge in early 2004. The RDMA feature will require some additional silicon support. Consortium members expect it will be implemented in TCP offload engine chips, called TOEs, now being developed by multiple chip makers.

The planned time line would put 1-Gbit/second Ethernet with TOE and RDMA support behind the availability of Infiniband, which already has RDMA and is available at 10-Gbit/s speeds over copper. That time lag will give some market traction to Infiniband, a new technology that is generally more expensive than Ethernet, but provides high data rates and lower latencies.
Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (14)

opzich leuk, maar zou dit geen groot gevaar met zich mee kunnen brengen? door data direct in het geheugen van een computer toe te laten, wordt het veel makkelijker om nasty code uit te voeren, toch?

tuurlijk zullen ze daar wel aan gedacht hebben, maar veiligheidsmaatregelen zijn er om te omzeilen... en dan komt toch ineens een erg grote mogelijkheid tot hacken vrij.
Zoals ik het begrijp wordt het een soort cache van de netwerkkaart, net zoals er cache zit in de harde schijven, maar dan bij het gewone geheugen.
Ik denk dat geheugen op de nic zelf efficienter is. (en niet een paar KB buffer)

Of zit ik nu verkeerd te denken?
Ik denk niet dat je het mag vergelijken met cache;

Met RDMA kan, zoals ik het versta, data die verstuurd wordt via een netwerk direct in het geheugen van de computer geschreven worden waarvoor de data bestemd is, zonder dat de processor daarvoor belast moet worden (daarmee wordt CPU-tijd gewonnen).

Eigenlijk dus net hetzelfde principe bij DMA dat we nu kennen bij harde schijven, bij harde schijven komt daar nog eens extra een buffer bij
ware het niet dat dma door een zwaar slome processor wordt aangestuurd en het hedendaags veel sneller is om de cpu het zelf te laten doen (omdat hij toch maar uit zijn neus zit te vreten tijdens een dma transfer)
Is dat zo. Dat heb ik nog nooit gehoord. Heb je hier ook bronnen van. Waarom zouden ze dan nog steeds op zoveel plaatsen DMA gebruiken?
Geheugentoegang via ethernet?

Het lijkt me dat de performance dan toch erg omlaag zal gaan doordat lokaal geheugen ook gebruikt moet worden om het externe geheugen weer uit te lezen.

Ben benieuwd hoe ze deze techniek zullen toepassen.
Ben benieuwd hoe ze deze techniek zullen toepassen
SAN
1 van de dingen waar je aan kunt denken is inderdaad cache, zeker als je gaat werken met jumbo-frames op gigabit ethernet...


Een ander , veel interessanter aspect is wel cluster computing, nu kan de centrale computer allerlei data op de aangesloten computers klaarzetten terwijl die nog vrolijk met iets anders aan het rekenen is, oftwel stop die pijplijn lekker vol...
Dit lijkt mij inderdaat ideaal voor cluster computing.
Al die DMA achtige technieken komen steeds meer in zwang.
Terminals kun je zien als DMA naar een beeldscherm en I-scsi is DMA naar een HD.

Ik vraag me af wat er nogmeer direct vanaf het netwerk valt te benaderen?

Zou Sun met the network is the computer ook dergelijke techniek hebben?
En komt Sony ook met zoiets voor de Playstation 3?

Kan iemand even zijn licht laten schijnen :?

Marcel :?
volgensmij vorokomen ze met deze techniek juist dat dat moet (bedoeld als reactie op ferry heibrink)
moet de bussnelheid dan niet enorm worden opgevoerd om te kunnen volgen ?
jazeker, gelukkig zijn er nu zaken als Level3 cache en PCI Express om meer band uit je breedte te krijgen
Nice, zalige, 0wnz0rs,...

De leechlans zullen graag deze RDMA-specificatie gebruiken. Zalig om DivX'en te sharen tegen max snelheid van je nic's. Erg nice voor een server met paar gigabit-netwerkenkaarten. Vroeger kan je met RAID 0 redelijk snel gaan, geheugen is veel sneller.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True