Ubisoft boekt recordverlies na jaar van uitgestelde en geschrapte games

Ubisoft meldt over zijn boekjaar 2025-2026 een recordverlies van bijna 1,5 miljard euro. Het Franse gamesbedrijf zit midden in een ingrijpende herstructurering. In het afgelopen jaar stelde het verschillende games uit en schrapte het geplande games.

In januari had Ubisoft al gewaarschuwd dat de lopende reorganisatie een financiële impact zou hebben, schrijft France24. Die bedrijfsherziening leidde tot uitstel van de release van zes games en betekende het einde voor zeven games die in ontwikkeling waren.

Ubisoft wil de helft van zijn ontwikkelstudio's samenvoegen in vijf bedrijfsafdelingen die het 'creative houses' noemt. De overige ontwikkelstudio's krijgen ondersteunende taken toegewezen. Voor de uitvoering van dit ingrijpende plan trekt Ubisoft twee jaar uit. Oprichter en ceo Yves Guillemot spreekt hierbij van 'moeilijke beslissingen en teleurstellende financiële prestaties op de korte termijn'.

Volgend jaar niet beter

De resultaten voor boekjaar 2025-2026 tonen dit aan. Het volgende boekjaar, 2026-2027, wordt volgens de topman niet beter. Hij stelt dat dan waarschijnlijk het dieptepunt op financieel gebied is. Dat komt door de kosten van de herstructurering en doordat er minder gamereleases op de planning staan.

Ubisoft wallpaper

Door Jasper Bakker

Nieuwsredacteur

21-05-2026 • 07:51

132

Submitter: Tribits

Reacties (128)

Sorteer op:

Weergave:

Ik vind dat zij een perfect voorbeeld zijn van een bedrijf, maatschappij, etc dat luistert naar de hardst roepende 1% ipv naar de stillere 99%.
Ik denk dat het ook een geval van hoogmoed was: "wij weten het beter, en de klanten hebben het maar te pikken -- klanten? Nee, die mensen moeten blij zijn dat we uberhaupt games voor ze maken en dat ze die mogen kopen. Zolang we ze uberhaupt nog eigendom geven: ze mogen ze huren van ons, als ze lief genoeg zijn. Wij zijn zo groot, wij volgen niet de markt, wij ZIJN de markt" ... Tsja, en toen ineens toch niet.
Een typische franse houding en Ubisoft gaat het, als ze op deze weg doorgaan, niet overleven. Ik voorzie Ubisoft binnen nu en 5 jaar worden overgenomen door een andere partij voor de IP's
Dat is al deels gebeurd door een miljardendeal met Tencent in 2025.

Het verbaast mij toch dat zo'n Yves Guillemot daar dan nog steeds de scepter zwaait. Hij heeft bewezen een incompetente ceo te zijn die miljarden verlies onder zijn hoede heeft bewerkstelligd.

Zoals @Zoijar als opmerkte, door voor gamestudio-god te spelen is Ubisoft nu (helaas) op sterven na dood.
En toch 20 jaar geleden was Ubisoft juist de place to be. Als iemand innoveerde en met frisse nieuwe games kwamen waren zij het wel. mirros edge, assassins creed, Rayman raving rabbits, Far cry serie etc. Dit was ook onder Yves, toen was hij de gekke geniale nu de gestoorde geld verspiller.

Edit: oeps 20 jaar geleden al he....

[Reactie gewijzigd door toekie op 22 mei 2026 12:19]

Mirror's Edge = EA
Deze moet je even uitleggen. Is die 1% de investeerders die winst eisen? Of probeer je "woke" in dit onderwerp te vlechten en te zeggen dat die 1% de zogenaamde "woke" gebruiker is die het hardst roept? Of iets geheel anders?
Onder andere ja, maar ik denk ook wel dat ze in hun ivoren toren een beetje de plank mis zijn gaan slaan door de jaren heen. Kijk naar AC Shadows als voorbeeld, als je een historiscus verhalen laat verzinnen omtrent een Yasuke en dat presenteert als feitelijk ga je scheve gezichten krijgen. En dat is maar één van de vele voorbeelden. Ze luisteren navenant niet meer naar wat hun player base al jaren schreeuwt. De groter dat die afstand wordt, de minder vertrouwen en geld dat het ze oplevert want de meeste van huidige consumenten houden dan de hand op de knip.
.. met de nadruk op "schreeuwt". Shadows is FICTIE. het is een GAME. Diezelfde schreeuwers spelen gotdomme games die nazis laten vechten tegen zombies in Vietnam.

Een game industrie moet NIET gaan luisteren naar extreem hysteriche fans want die willen alleen maar hetzelfde gevoel oproepen dat ze de eerste keer hadden. En als een nieuwe installment daar niet aan voldoet zoeken ze een argument en bijten zich daarin vast. Voorald degenen die beginnen met "iedereen vindt toch ook", "alle fans vinden", verkondigen alleen hun eigen bubbel.


De game insdustrie moet minder hype creeeren en eerlijker zijn over wat ze maken. Dan haal je meteen de angel eruit en ben je alle zanikers een stap voor.

Waarmee ik jou nadrukkelijk niet bedoel @PalmsNL , het is een reaktie op wat je zegt.

[Reactie gewijzigd door tw_gotcha op 21 mei 2026 14:54]

Tja luisteren naar de mensen die bij jou brood op je plank leggen (in dit geval van bijv AC Shadows en de grootste moot van je kopende player base die het meest vocaal waren ) en wat er voor kan zorgen dat er daadwerkelijk ook beleg op komt is helemaal niks raars natuurlijk. De constructieve feedback die er uit kan voort komen kan er ook voor zorgen dat er al vrij snel een goede relatie is tussen de gamer en de publisher. Voorbeelden zoals Crimson Desert wat erg goed luistert en extreem pro actief de quality of life versneld, de nodige fixes en gratis content, of het wat oudere No man's sky wat rigoureus is verbeterd naar launch maakte wel een substantiële pivot door te luisteren en dat bracht ze lof en een hogere player base.
Oja, nee, je hebt gelijk qua verhalen verzinnen, want alles t/m Shadows was natuurlijk helemaal historisch correct. Met de Apple of Eden, Templars e.d.!

/s natuurlijk, want dat is dikke onzin. En omdat het opeens over een zwart karakter gaat, is het allemaal "woke", "DEI" en niet historisch correct. Vermoeiend hoor.
Yasuke als ahistorisch beschrijven is vervolgens ook nog eens onjuist.

Dat dan betwist wordt hoe prominent hij was onder Oda Nobunaga valt dan nog iets over te zeggen, maar dan kom je, met betrekking tot AC Shadows, natuurlijk bij jouw tegenargument terecht.

[Reactie gewijzigd door jja2000 op 21 mei 2026 13:43]

Ja het blijft grotendeels allemaal fictie, maar als je uit de weg gaat om te pretenderen dat in dit geval Yasuke geen fictie is en dan aankomt met een "historicus" moet je dat wel met accurate informatie kunnen onderbouwen . Ze hadden goud kunnen hebben met deze game, alleen door dit type wanbeleid is het één van hun grootste flops geworden.
En omdat het opeens over een zwart karakter gaat
Ik vind persoonlijk dat ze daar toch echt de plank mee mis sloegen, je verwacht (ik wel in ieder geval) een authentieke Japanse stoere krijger, of het verhaal dan historisch klopt maakt mij niet zoveel uit. Ik had hetzelfde gevonden als men een blanke Europeaan of een Arabier als main character hadden gebruikt.

De laatste Ubisoft games die ik heb gekocht waren Assassin's Creed Odyssey, Far Cry 5 en Valhalla, die laatste heb k toen snel weer verkocht omdat ik die game al snel zat was, ik vond die raids zo enorm repetitive en dat telkens terug moeten naar dat upgradable camp dat ik daar snel klaar mee was. Far Cry 6 trok mij direct al niet.

Smaak is ook nog wel een dingetje, ik vond Far Cry 5 bijvoorbeeld erg leuk vanwege de followers die je mee kon nemen, ik heb veel gelachen om de 2 redneck vrouwelijke followers die ik mee nam en zelfs ruzie met elkaar maakten onderweg.

Assassin's Creed Odyssey vond ik geweldig omdat ik die periode uit de geschiedenis altijd al heel erg interessant heb gevonden en als een Troy character kon rond lopen.
Hoe je het wendt of keert: Yasuke in feudal Japan was een aparte keuze. Dit was overduidelijk een moderne diversiteitskeuze van Ubisoft. We weten allemaal dat Assassin’s Creed fictie is, maar de franchise probeert óók altijd een bepaalde historische authenticiteit en culturele onderdompeling neer te zetten. Dat is letterlijk waar de serie groot mee geworden is.

En ja, Yasuke heeft bestaan. Maar hij was historisch gezien zo’n extreme uitzondering dat er zelfs discussie is over hoe zijn daadwerkelijke rol eruitzag en of hij echt als volwaardige samurai functioneerde zoals Ubisoft hem neerzet. Het is dus niet alsof hij een vanzelfsprekende representatie van feodaal Japan was.

Dat mensen dan liever een Japanse protagonist hadden gezien in een game waar de community al 15 jaar om vraagt, is echt niet zo’n bizarre gedachte
Het probleem is nou niet zo zeer dat AC Shadows de historische feiten verdraaien (elke AC game zit bomvol historische onjuistheden, ik denk dat Shadows nog het meest accurate was), het probleem is dat men een bepaald verwachtingpatroon hebben met een samurai/ninja game. Mensen willen gewoon als een Japanner spelen en met een katana rondzwaaien in een of andere eervolle strijd terwijl de sakura naar beneden dwarrelt, ondanks dat zoiets allemaal historisch inaccuraat is.

Als je vervolgens iets gaat neerzetten wat niet aan die verwachting voldoet moet je ook iets hebben wat iets toevoegt aan dat verhaal, maar dat doet Shadows gewoon niet. Je kan echt een hele goede campaign maken met een character als Yasuke. Maar Shadows doet dat simpelweg niet. Yasuke word een beetje behandeld als elke AC protag, en het is gewoon weer de zoveelste AC game. Vervolgens heb je een game waar mensen het allemaal geen bal interesseert, het in Japan zelf het ook echt niemand boeit (sws zijn westerse games niet echt heel populair in Japan), en vraagt iedereen zich af ''waarom die keuze''.

Nu is het wel zo dat mensen ook allemaal met kut excusen aan komen zetten. Dat Yasuke geen samurai was maar een ''retainer'' (dat is letterlijk hetzelfde), of dat Yasuke geen samurai kon zijn omdat dit soort adelijke stand was (ook onzin, samurai werden pas veel later een hoogstandelijke klasse in Japan, in de tijd van Nobunaga waren de meeste samurai straatarm. Daarnaast had Nobunaga een hekel aan traditie en maakte iedereen een samurai die hij goed vond), of dat AC de Japanse geschiedenis wil verdraaien (elke AC game verdraait de historie gezien het fantasie is, bovendien als je een historischtrouwe samurai game wil dan ga je een FPS spelen, want katana's werden amper gebruikt op het strijdveld, de meeste samurai gebruikte vuurwapens. Vooral Nobunaga vond vuurwapens cool). Uiteindelijk is het allemaal niks meer geworden dan culture war slop, en dat was gewoon helemaal niet nodig.

[Reactie gewijzigd door rickboy333 op 22 mei 2026 02:30]

De industriele game makers vergeten dat er ook ambachtelijke game makers bestaan. Dat de industrie zichzelf stukdraait is goed voor de indies
Kwootje van een van de bazen in dat bedrijf, Philippe Tremblay:

"One of the things we saw is that gamers are used to, a little bit like DVD, having and owning their games. That's the consumer shift that needs to happen. They got comfortable not owning their CD collection or DVD collection.
...
So it's about feeling comfortable with not owning your game."

Lijkt er op dat gamers inderdaad comfortabel zijn met not owning Ubisoft games... >:)
Met alle haat die Ubisoft krijgt heb ik soms het gevoel dat ik 1 van de weinige ben die de games nog steeds zeer kan waarderen. Beter gezegd, mijn GOTY van vorig jaar was een Ubisoft game die er voor mij kilomers boven uit stak, Anno 117. En ik wilde zeggen dat ze dit jaar het weer gaan doen met Assassins Creed Black Flack Resynced, maar GTA6 zal daar wel over heen komen. Maar ik kan niks anders hopen dat Ubisoft er gewoon weer boven op komt. Enige wat ik ze zeer kan aan bevelen is de stoppen met al die multiplayer shit, ze zijn voor mij de geweldig in de singplayer en heb geen behoefde aan die multiplayer
Ik ben zelf ook best wel fan van hun open werelden, maar ik kan niet ontkennen dat de implementatie soms de plank nogal mis slaat.

AC Origins en Odyssey zijn mijn meest gespeelde AC games. Op de wat lelijke microtransactions na, klikte bijna alles wel. De armor/weapons, de mappen, de mythologie, de gameplay. Kon er geen genoeg van krijgen. Zeker in Odyssey kon ik me inleven als Achilles uit de film Troy :P. Honderden uren per spel in gekregen. AC Valhalla en Shadows heb ik minder succes mee. Objectief gezien zijn de werelden nog echt zeer gedetailleerd en uitgebreid, maar na een aantal nieuwe pogingen kan ik niet verder komen dan een dozijn uur per titel. De werelden, de characters, de aesthetics, ik kan er maar weinig enthousiast van worden, en ik probeer het echt. De (racistische) shitstorm rondom Yasuke was ook zoiets. Zwaar overdreven allemaal, maar ergens snap ik wel dat wanneer het thema feudal Japan is, dat de voornaamste verwachting een echt doorgewinterde, authentiek Japanse Samurai is zoals je die in veel media ziet. Je weet wel, die het altijd over "honor" hebben enzo.

Dan Far Cry. Ben er sinds de eerste titel. Ben gek op de exotische open werelden waar je je eigen arsenaal aan wapens en strategien kan toepassen, vooral FC1/3/6. Laatste paar jaar erg veel tijd gestopt in FC6 omdat het zo'n indrukwekkend eiland is waar ik rond kan blijven lopen. Maar ook hier zitten er weer dingen in van "...moet dat nou?". De hele Guerilla setting werd behandeld als een grote grap, en op de antagonist na waren de characters naar mijn mening erg lame.

Avatar heb ik paar uurtjes plezier van gehad, geweldige visuals maar de gameplay was er gewoon niet. The Division 2 ook eventjes geprobeerd maar toen ik merkte dat het een niet-pauzeerbare, always online iets was heb ik die weer gerefund. Maargoed, daar heb ik te weinig vooronderzoek naar gedaan, mea culpa.

Ik zou het bijzonder rot vinden als Ubisoft ten onder gaat en de franchises sterven (of door een nieuwe uitgever helemaal doodgemolken worden door nog meer invasive microtransactions). AC en FC zijn mijn meest gespeelde titles de afgelopen 10 jaar, op games als Red Dead Redemption 2 en Cyberpunk 2077 na. Maar ergens in Ubisoft zit een collectief dat een te hoog gehalte aan "how do you do, fellow kids?" in games wil stoppen, of gladweg vergeten is wat 'gaaf' is en wat niet.

En dat moet er echt uit.

[Reactie gewijzigd door tch op 21 mei 2026 12:26]

Het enige wat me stoorde aan Oddysey is dat je telkens weer heen en weer moest om al die gebieden te her-veroveren/verdedigen wat gewoon een eindeloos iets is. Werd het zo moe dat ik maar ben gaan teleporteren. Als ik iets verover laat me het dan ook houden. :+

Rest van het spel was wel zeer goed, leuke gebieden, zeker de Atlantis DLC was ook prachtig om te zien, of de gestrekte gebieden met bloemen van Fields of Elysium met Persephone en de schaduwen die de rotsen over de velden heen strekte.

Toegegeven wel m'n eerste Assassin's Creed want de rest kon mij niet zo trekken.

Grafisch was het nog naar een hoger niveau te tillen op de RTX 5090 door 1440P naar 5K te renderen samen met RTGI voor global-illumination waardoor licht de kleuren weerkaatste op de muren e.d. en dat was best indrukwekkend voor een spel uit 2018.

Zaten veel goede en leuke dialogen in, veel details, het spel was eigenlijk nooit echt saai behalve op boten te moeten jagen die soms niet op kwamen dagen.
Wat Ubisoft moet beseffen is dat wanneer je een gigantische investering maakt in een AAA game dat je dan ook heel veel moet verkopen.
En je kunt alleen maar heel veel verkopen als je een spel maakt dat aantrekkelijk is voor een hele grote groep klanten.

Dus belangrijkste: Zorg dat je weet wat je grote groep klanten aantrekkelijk vind in een spel.

Ga geen AAA titel maken voor een extreem kleine niche markt, want dan krijg je nooit je kosten eruit.

Als je een spel wilt maken voor een miniem maar luid groepje politiek activisten, dan moet je je investering beperkt houden en beseffen dat het verliesmakend zal zijn.

Het is geen rocket science.
Hopelijk blijven de bugs zoals hier te zien deze keer wel afwezig. :+

YouTube: Assassin's Creed IV Black Flag - Bloopers
nee hoor, ik ben er ook een van. Ik ben ook vaak oprecht fan van games die volgens de fans verschrikkelijk waren: ME Andromeda, de laaste Dragon Age etc. En dan ga je op reddit die games opzoeken en dan vind je allemaal fans van "mislukte" games.

Er wordt zoveel gehaat in deze industrie, dus niet een game links laten liggen omdat je het niet voor jou is, maar actief haten van een uitgever. Onbegrijpelijk.
Misschien moeten ze ergens in een hoge toren klimmen om te kijken waar er nog kansen liggen....

Het is voor 99% hun eigen schuld dat het zover gekomen is. Het was echt kwantiteit boven kwaliteit en dat is ze - terecht - uiteindelijk tegen gaan werken. Succesformules uit Far Cry 3 en Assassins Creed waren bijna te vinden in al hun spellen, aangevuld met veel micro transactions en andere opdringende zaken zoals snellere XP, etc.

Yves Guillemot heeft Ubisoft grote successen gebracht maar had al lang geleden vervangen moeten worden voor iemand met een frisse blik en lange termijn visie!
Het was echt kwantiteit boven kwaliteit
Het inzetten op het uitpompen van AAA(A) releases maakt ontwikkelaars minder flexibel. Kijk naar Rayman Legends. Origineel bedacht als Wii U exclusive. Tijdens de ontwikkeling zag men dat de Wii U het niet zo goed deed, dus werd het spel multiplatform gemaakt. Volgens mij is het een aardig succes en geliefd spel, met een fractie van de ontwikkel- en marketingkosten van FC/AC-kloon deel 123.
1 van de beste Ubisoft spellen van de laatste 5+ jaar is Prince of Persia The Lost Crown. Een spel dat volgens mij een fractie kost van hun normale "AAA" spellen.

Er was ooit een tijd dat Ubisoft spellen bekend stonden om hun innovatie en er toch wel passie zichtbaar was. Sinds de mega successen van Assassins Creed en Far Cry is daar weinig meer van over.
Lost crown toont ook een beetje de hypocrisie aan van "gamers".

Doen ze eindelijk iets origineels en maken ze misschien wel een van de beste metroidvanias/platformers ooit, koopt niemand het.

Als voorbeeld: Farcry 6, een game en formule die we heeeelemaal zat zijn, heeft 10 miljoen sales, Lost Crown 1.3 miljoen sales in het eerste jaar
Even een snelle blik op Steam dan:
“Incorporates 3rd-party DRM: Denuvo Anti-Tamper”
“Requires 3rd-Party Account: Ubisoft Account (Supports Linking to Steam Account)”

Dan is het bij voorbaat een hard pass. Genoeg ander mooi spul te spelen zonder dergelijke additionele eisen.

@Ge0force Was dit ook nog zo een geval van tijdelijke Epic exclusiviteit? Dat zou het wel tot het klassieke geval stok tussen de eigen spaken steken maken.
Ubisoft heeft inderdaad jarenlang hun games exclusief uitgebracht in de Epic Games Store en hun eigen Ubisoft Connect launcher. Pas toen de financiële problemen ernstig werden zijn ze mondjesmaat teruggekeerd naar Steam. Die beslissing heeft hen ongetwijfeld een pak geld én fans gekost.
De (fysieke) switch versie van the lost crown werkt zonder ubisoft account (en is 1080p60 en resp 720p60 perfect).
Lost Crown kan wel supergoed zijn, maar vergeet niet dat Metroidvania’s echt een nichegenre zijn. De meeste gamers zijn gewoon casuals, en dat is nou precies de doelgroep van Assassin's Creed of Far Cry.
Hollow Knight Silksong verkocht thans miljoenen. Maar die game kwam wél uit op Steam en kostte slechts €19.99 tov €49.99 voor The Lost Crown.
Die had al een flinke fanbase plus marketing/social media aandacht was sterk. Ik zag het overal voorbij komen. Zelfs ik heb geprobeerd door de hype.

Prijs helpt inderdaad ook mee, voor 20 euro zou ik het proberen maar 50 euro is een beetje veel risico.
Het is nu niet dat PoP geen fanbase heeft he. :)

Maar inderdaad, het slaat nergens op om 50 euro te vragen als elke andere game in het metroidvania genre minder dan de helft kost. En weigeren om een game uit te brengen op Steam betekent een massa gemiste inkomsten.
silksong had weinig marketing. het was puur hype en fanbase.
Daarbuiten gebruikt het Denuvo en dan koop ik het sowieso al niet.
Ik en 10 miljoen anderen zijn die formules nog niet zat hoor, prima game
Omdat mensen het kopen vanwege de naam, en denken oehhh een nieuw deel (ben ik zelf ook slachtoffer van) maar als je er eenmaal in zit en je door de tutorial bent en pas 'echt' kan spelen op de manier hoe jij wil, ben je een paar uur verder waardoor je ook niet meer kan refunden.

Volgens mij is het zelfs zo dat je afziet van de refund rechten zodra je je game activeert na de aanschaf vanuit de store. En als je t spel dan ruk vindt hebben hun het geld al binnen.

[Reactie gewijzigd door robingouw op 21 mei 2026 10:29]

Far Cry heeft natuurlijk één ding mee; Streamers.

Als een populaire mixed-games streamer aankondigt dat hij in de launch week Far Cry 6 gaat spelen dan zullen zijn/haar volgers de game ook kopen. Ook heeft Far Cry nog wel een trouwe fanbase die gewoon de game op pre-order zetten of ze nu wel of geen trailer gezien hebben.
Ik zou willen zeggen dat het geeindigd is met het floppen van Watch Dogs. Dat was imho het kantelpunt waarop ze het op safe zijn gaan spelen.
En dat is jammer want alleen de eerste watchdogs vond ik leuk. Adian Pearce was geloofwaardig in wat hij kon. Maar deel twee waar het gaat om een nerd met killer jo jo skilss was meteen absurd. En deel drie had gewoon geen identiteit meer zonder een protagonist.
The Lost Crown is briljant, maar verkocht ondermaats vanwege de hoge prijs en het negeren van Steam op de pc. Ubisoft maakt de ene slechte beslissing na de andere.
Niet eens kwantiteit, want zoveel hebben ze niet eens uitgebracht. Gewoon een gebrek aan visie en lui geweest door elementen uit twee succesvolle games te kopiëren naar praktisch al hun games. Als je een studio met zóveel IP de grond in weet te boren dan verdien je het bijna niet te bestaan. Dan geef het maar aan mensen die wel weten wat ze er mee aan moeten.
Ik bedoel ook met kwantiteit de hoeveelheid content die ze in hun spellen stoppen. Er zijn 1000 quests, dingen om te verzamelen en dingen om "te doen". Maar kennelijk is men helemaal vergeten dat het belangrijkste van dit soort dingen blijft dat het "leuk moet zijn om te doen".
Ik denk dat ze in 10.000en torens zijn geklommen. Soms om een vuurtje aan te steken. Soms om een radio signaal te activeren.

En dat beschrijft precies het probleem met Ubi's games.

Telkens nagenoeg dezelfde game, alleen setting verandert.
Ben het hier wel sterk mee oneens. De torens komen overeen, maar voor de rest zie ik geen overeenkomsten tussen Far Cry of AC.
Main character komt van relatief neutrale omstandigheden in een dieptepunt terecht in een omgeving die over het algemeen negatief naar de main character kijkt. Deze character zal vervolgens gedurende het verhaal sterker/krachtiger worden en meer onderdelen van het speelveld vrijspelen om vervolgens in een eindsequentie de eindbaas te verslaan (met hier en daar nog een twist er bij).

De kritiek is niet per se ongegrond. Oppervlakkige game mechanics daargelaten zijn er wel een hoop overeenkomsten.
Je beschrijft hier ontzettend veel games, sommige die als beste aller tijden worden bestempeld. Hier ligt absoluut niet het probleem.
Ik zie zeker wel meer overeenkomsten, maar het gaat mij vooral om binnen dezelfde franchise. Far Cry is al heel lang exact dezelfde game in een nieuwe jas. AC heeft iets meer variatie, maar ook daar is het grotendeels hetzelfde steeds. Kijk je naar gameplay, dan is het is niet veel veranderlijker dan FIFA decennia was.

En je kan ze niet helemaal ongelijk geven. Weinig van de nieuwe IPs die ze zijn gestart zijn ook succesvol geweest. Ik kan me voorstellen dat je je dan terugtrekt in het vertrouwde. Helaas is dat dan wel een doodlopend pad.
Assassin's Creed Shadows heb ik met de hoogste korting voor zo'n €23 gekocht. Daar zit nu bijna 100 uur in, maar het overgrote deel daarvan was het ontdekken van de wereld en evenementen op nieuwe locaties doen. Het verhaal heb ik nog niet af. Alle 'targets' kruis ik vooral per ongeluk af omdat ik systematisch de map af ga en zo vanzelf bij targets uitkom waarvan ik niet eens wist dát het targets waren. Er zit veel minder een lijn in het verhaal, waardoor ik het spel ook op een andere manier benader.

Ik speel het nu vooral als ik een tijdje met minieme moeite en een podcast o.i.d. op de achtergrond tot rust wil komen. Ik ben blij dat deze game dat enigszins biedt, maar dat de franchise tot dit punt is gekomen spreekt voor mij boekdelen over de staat van de franchise, en Ubisoft in het verlengde daarvan.
Succesformules uit Far Cry 3 en Assassins Creed waren bijna te vinden in al hun spellen,
Dit dus. Je kon echt zien dat Ubisoft één engine gebruikte voor alles, en elk spelontwerp gewoon uit een andere game gehaald was met een nieuw jasje. Ik had nog nooit een Watch Dogs game gespeeld maar wel Assassin's Creed. En Watch Dogs had zoveel van hetzelfde, toch vermakelijk. Maar in Watch Dogs 2, die na Far Cry 5 speelde was gewoon dezelfde game met dezelfde combat mechanics alleen duffe mini games "om te hacken" en een namaak social media platform om het echt te laten lijken.

En dan na een hele golf van DEI, waardeloze trailers met karakters en verhaallijnen die geen connecties hebben met de interesses van gamers heb ik Ubisoft als echt laten vallen na slechts een deel van het spelen van Valhalla. Ze hebben zelfs niet meer de eervolle waardering "als de games onder de 20 euro zijn zal ik ze kopen".
herhaling is een recept voor succes. Kijk maar naar alle eindeloze game series zoals CoD en film series die volle zalen trekken met fornule films. Gamers willen geen unieke games, daar ligt de markt helemaal. Iedereen wil altijd visie, maar owee als die visie niet overeenkomt met wat je verwacht.
Ik wil wel unieke games.
“Misschien moeten ze ergens in een hoge toren klimmen om te kijken waar er nog kansen liggen....”

Epic burn haha
Zelden een bedrijf gezien wat zo doof is voor hun doelgroep.
Alsof ze jaar op jaar telkens harder hun best deden om games zo slecht mogelijk te maken.
Titels die nog wel geld opbrachten hebben ze vervolgens ook het graf in geholpen, echt diep triest.
hun doelgroep is het afgelopen decennium veranderd van de gamers, naar de aandeelhouders.
Klopt, ik heb begin dit jaar toen ze net waren gecrasht voor 50 euro aandelen van Ubisoft gekocht en ik kan je zeggen dat ze echt stokdoof zijn voor hun doelgroep.
Waar de fuck heb je het over? Overdrijven is ook een vak...
Kan eerder vragen of jij je kop de afgelopen jaren in het zand hebt gestoken.
Maar het antwoord is me duidelijk; Ubisoft en Assassins Creed karmakoning.
Nog de enige titel die het magertjes overeind houdt. Maar ga niet beweren dat ik zit te overdrijven want het gaat alles behalve goed met Ubisoft.
Dat ik er veel reageer wil niet zeggen dat ik geen kritiek erop heb. Maar zoals sommigen (inclusief jij) erover praten is het net alsof ze niks goed kunnen doen en dat is gewoon niet waar. Het is gewoon populair om erop te bashen, ongeacht wat ze uitbrengen. Als ze bepaalde games zonder Ubisoft logo hadden uitgebracht, dan hadden ze veel minder kritiek gehad.
Yeahhh okee. Ben het eens dat alles met een Ubisoft logo al gauw te kakken wordt gezet. Soms terecht en soms zwaar overdreven.
Maar da's eerlijk gezegd niet de gedachte waar ik rekening mee hield op dit moment.

Het is ook niet dat de gefaalde games geen enkele waarde hebben of een soort marteling zijn voor ieder die het speelt.
Ik ben gewoon boos dat ze telkens de plank mis slaan en/of zichzelf in de voeten schieten, zakelijk gezien.
Valhalla vond ik bijvoorbeeld best goed - maar bij elke game sindsdien vraag ik me af voor wie ze het eigenlijk maken.
De doelgroep waren ze zelf, heb je wel eens gezien wat voor mensen in die studio’s werken. Teveel focus op social political modern issues.
Ik vind anders dat AC Black Flag Resynced wel degelijk luisteren naar de doelgroep is hoor.
Hoor al jaren van vrienden en andere fans dat dat spel echt eens een goede remake moest krijgen, en daar is ie.

Alhoewel ik ben het er wel mee eens dat ze de afgelopen keren iets te veel ge-experimenteerd hebben. AC Mirage was gewoon een test om te zien of de oude gameplay style van AC nog goed in de smaak viel. En dat was dus blijkbaar niet zo.
Bart ® Moderator Spielerij 21 mei 2026 07:53
Ik heb bijna medelijden met de aandeelhouders.
Die het veroorzaakt hebben? ik totaal niet.
#sarcasm ;) :+

You reap what you sow

EA hikt er altijd net tegen aan. Flikken ze weer iets met monetization en brengen daarna weer eens een fan favorite game uit. Ubisoft overstepped.
Kwestie van tijd totdat ze opgekocht worden door een rijke stinkerd ergens, compleet leeggeroofd worden en de naam ubisoft over 5-10jaar niet meer bestaat.

En ik had nog wel zoveel zin in een nieuwe Division game :'(
Met the Division kunnen ze veel meer dan dat ze nu doen. Een nieuw deel zou welkom zijn maar laat helaas nog een paar jaar op zich wachten. En hopelijk hebben ze dan geleerd van de fouten uit het huidige deel
omdat ze lang bezig zijn geweest met die mobiele variant die kort geleden uit is gekomen. Die je dan 'toevallig' ook op de pc kan spelen met crossplay, omdat ze toch wel inzagen (maar uiteraard as usual veel te laat) dat het hem niet echt ging worden.

Dan hebben ze nu een tijdje veel personeel nodig voor wat patches en content, om rond volgend jaar te starten met Division 3 voor de PC/Console etc.
En mensen maar zeggen dat Yasuke geen "true" assassin was.
Had de simpelste money printing game moeten zijn voor Ubisoft.
Klopt! Men maakte net als andere studio’s games voor de ‘modern audience’. Je zou zeggen dat die mensen dus massaal deze games zijn gaan kopen. Iets met een deksel op de neus.
Klinkt als 1348 Ex Voto
En toen de game uitkwam maakte het allemaal niks uit, bovendien heeft de game nog best wat verkocht. En de mensen die er boos over waren, gingen de game toch niet halen. Het was gewoon populair om tegen de schenen van Ubisoft te schoppen...
Definieer "best wat"

Ubisoft kwam inderdaad met die leugen dat het best goed verkocht. Maar als een game gigantisch duur was om te ontwikkelen, dan is "best wat" totaal niet voldoende. Dan moet je veel verkopen om die investering terug te verdienen.

Je krijgt geen recordverlies als je verkoopcijfers redelijk zijn. Je krijgt een record verlies als je verkoop cijfers record laag zijn.
Als de game goed verkocht had was Ubisoft wel met verkoopcijfers naar buiten gekomen. Vanuit een financieel oogpunt is de game een grote flop.
Daarom dat de Chinezen bij moeten springen zijn zerker.
Black flag remake is hun laatste kans op een beetje winst.
edit:
succes

[Reactie gewijzigd door Bulls op 21 mei 2026 08:20]

Je verwacht dat Black Flag Resynced 1,5 miljard WINST maakt? Dus alles na aftrekken belastingen e.d..

Grapjas
Winst op de kosten van die game, uiteraard niet op alle verlies.
Dat was mij niet helemaal duidelijk uit je bericht. Maar dit is wel logisch ja, tenminste, ik hoop het voor Ubisoft.
Nu 1,5 miljard verlies en het dieptepunt komt volgend jaar pas? Dat overleeft een bedrijf toch niet?
Verlies is niet altijd geld van de rekening. Het is ook afschrijven van waarde.

Stel je hebt op 1 januari een huis getaxeerd op 400.000, maar de huizenprijzen zakken en je huis wordt op 31 december op 300.000 getaxeerd.

Maar je hebt op je spaarrekening 10.000 weten te sparen, want zuinig geleefd.

Als je dan een jaarrekening opmaakt, heb je 90.000 verlies gemaakt.

Maar je hebt meer geld op de bank.

[Reactie gewijzigd door Keypunchie op 21 mei 2026 09:15]


Op dit item kan niet meer gereageerd worden.