ABN Amro heeft storing - update

De Nederlandse bank ABN AMRO heeft last van een storing, waardoor onder meer internetbankieren en bankieren via de app niet werken. Het is onbekend waardoor de storing komt en hoe lang die zal duren.

De storing begon rond kwart voor tien op zondagochtend, blijkt uit de meldingen op AlleStoringen. Het lijkt er niet op dat de bank een statusupdate over de storing online heeft gezet. Klanten melden onder meer dat het inloggen op internetbankieren, mobiel bankieren en betalen via iDEAL niet werkt.

Update, 12.02 uur – De storing lijkt opgelost.

ABN Amro. Bron: Getty Images/Octavian Lazar
ABN Amro. Bron: Getty Images/Octavian Lazar

Door Arnoud Wokke

Redacteur Tweakers

17-05-2026 • 11:12

54

Submitter: Stoepie1

Reacties (54)

Sorteer op:

Weergave:

Pinnen en saldo opvragen bij een Geldmaat werkt ook niet.

Bij opvragen saldo en geld pinnen was het "verzoek geweigerd".

Dat was rond 10:10, nu geeft Allestoringen.nl minder meldingen in de grafiek.

[Reactie gewijzigd door geronimos23 op 17 mei 2026 11:21]

Kwalijke zaak imho, dat een website niet werkt kan gebeuren. Maar dat je geen geld kan opnemen of kan pinnen vind ik wel erg kwalijk. Ik kan me niet heugen wanneer ik dat voor het laatst heb meegemaakt.

[Reactie gewijzigd door Bongoarnhem op 17 mei 2026 11:19]

Aan de andere kant is dit natuurlijk precies een situatie waar je als burger op voorbereid moet zijn. Er kan ook een keer een veel grotere storing ontstaan, bijvoorbeeld door een cyberaanval, want er is nog steeds een digitale oorlog gaande.
Dit is gewoon precies de reden waarom contant geld nog steeds overal geaccepteerd moet worden.
Overal (speelgoedwinkels, snackbar, autodealer, huisarts, enz.) lijkt me niet per se nodig. Maar dingen als supermarkten/drogisten/apotheken/enz, lijkt me wel zo praktisch ja. :)
De bedrijven die geen contant geld accepteren hebben automatisch geen omzet met een storing dus hier zelf last van.

Weleens gehad bij de AH met een pinstoring, moest iedereen langs de nog 4 kassa's. Enorme rijen mensen in de winkel.
Eigenlijk is het dan ook best gek dat de overheid er tegelijkertijd druk mee bezig is om gebruik van contant geld gelijk te stellen met criminaliteit......
Zo'n versimpeling is onjuist en zorgt alleen maar voor polarisatie in het gesprek. Verschillende ambtenaren en politici zijn inderdaad bezig met het inperken en criminaliseren, vooral vanuit de hoek van de politie / OM en bepaalde partijen.

Echter, andere politieke partijen en (semi) instanties zoals de DNB, Nibud en schuldhulpverleningsinstanties zijn juist het gebruik van contant geld aan het stimuleren en waarschuwen voor de gevaren van teveel pinnen.
Lekker gechargeerd. Het gaat grotere bedragen (3000 euro) bij het kopen van goederen (niet diensten) van bedrijven (particulieren onderling geldt het niet voor).
Waar in hemelsnaam haal je zo’n absurde beschuldiging van vandaan. Ik ben benieuwd of je het kan onderbouwen.
En daarom is het dus handig om minimaal € 50,- cash op zak te hebben... Op die manier kan je altijd betalen (tenzij je natuurlijk een nieuwe pc koopt :P ). Een pak brood en melk, een broodje of wat te drinken, geen probleem.

[Reactie gewijzigd door MasterCypher25 op 17 mei 2026 11:53]

Als iedereen met vijftig euro gaat betalen os het wisselgelf snel oop
Als je een minimale beheer hebt wel ja, mee eens. In de winkels waar ik gewerkt heb, hadden we zeker voor 24 uur wisselgeld, wat zo'n 2 dagen is....
BLOED irritant inderdaad. Ik ben volledig afhankelijk van ABN AMRO. En kan nu dus letterlijk niets kopen of betalen. Ik stond net bij de carwash, goed verhaal had ik daar. Dit heb ik nog nooit meegemaakt.
Hoe vaak in je leven komt dit voor? Dat je dan ook echt bij een geldautomaat staat? Ooit gehoord van een noodpakket? Daarin geven ze ook aan dat je contant geld voor nood moet hebben. Dus kwalijk? Nee.
Nog nooit eerder meegemaakt in mijn leven in Nederland, daar doel ik juist op. Best bijzonder…..vaak werkt of pinnen, of overschrijven via de app nog wel.

Maar beide niet hoor je nauwelijks…
dat had ik inderdaad ook met de saldo maar ik kon wel geld pinnen
Ik heb gemerkt dat geld overmaken vandaag langer duurt,normaal als ik geld overmaak of iemand naar mij staat het gelijk op de rekening,uur geleden geld overgemaakt en die persoon heeft 't nog niet,zijn er meer mensen die dat ook is opgevallen?
Rond het moment dat ik een iDeal betaling wilde doen trad de storing op, dat was 9:40 uur, inloggen werkte maar daarna ging het helemaal fout. Er staat inmiddels wel een melding op de inlogpagina dat er een storing is.

[Reactie gewijzigd door ElineK op 17 mei 2026 11:16]

Rond het moment dat ik een iDeal betaling wilde doen trad de storing op.
Nou je wordt bedankt dan :+

[Reactie gewijzigd door Donstil op 17 mei 2026 11:44]

Een bank zal natuurlijk nooit zeggen wat er precies aan de hand is bij een storing. Maar toch ben ik altijd wel benieuwd naar wat er precies speelt. Je leest elke maand wel een aantal keer over een storing bij een bank. En dan vraag ik mij steeds af: Zoiets moet toch redundant zijn?
Het is ook redundant, meervoudig zelfs. Maar redundantie wil niet zeggen dat er nooit een storing kan zijn.

En het heeft ook niet heel veel zin om te beschrijven wat het probleem is. Als je weet dat het bijvoorbeeld door een bug of een fout in een router komt, weet je als buitenstaander nog steeds niet veel als je niet de totale architectuur kent van een bedrijf.

[Reactie gewijzigd door R_Zwart op 17 mei 2026 11:29]

Banken hebben een enorme verantwoordelijkheid naar decsanenleving terwijl ze daar enorme winsten voor incasseren. Dan hoort er ook behoorlijke transparantie te zijn als ze de samenleving met problemen opzadelen. Omdat banken anders wel de lusten nemen maar niet de lasten. Het is dus wel degelijk in het belang van klanten en de samenleving dat banken transparant zijn over de oorzaak van deze en andere storingen.
Redundantie lost niet alle soorten problemen op.

Het kan bijvoorbeeld dat weken na een software update een of andere edge case optreedt waardoor de verwerking vastloopt.
Zoiets moet toch redundant zijn?
Maar nu denk je veel te simpel. Redundantie is voornamelijk relevant voor verstoringen aan hardware, een virtualisatieplatform, eventueel een besturingssysteem (of in het kort 'infrastructuur'). Maar als je verstoring komt door een softwarematige aanpassing aan communicatie met een ander systeem, of iets lulligs/doms als een verlopen TLS-certificaat, dan kun je het nog zo redundant maken als je wil, maar dat heeft dan geen impact :). (uiteraard kort door de bocht, maar je snapt waar ik naartoe wil)

Verstoringen door een kapotte hardware is (inderdaad) voor een bank/overheid geen geldig excuus. (even kort door de bocht, want ook hier zijn realistisch gezien uitzonderingen voor te bedenken, maar dat zijn dan echt de uitzonderingen.)

Verstoringen kunnen ook door derde partijen komen. Een bank is uiteindelijk afhankelijk van derden om naar buiten te communiceren. Als die communicatiepartij aan het prutsen is, dan ben je als bank ook gewoon het bokkie. (En er is geen één contract dat (domme) menselijke fouten tegen gaat. Het wordt alleen duur.)
Ik schrok al toen er vanochtend "geen saldo" stond in de supermarkt. Gelukkig cashgeld bij.
Verstandig. Het is niet voor niets dat bij een noodpakket ook cashgeld hoort. Dan ben je in elk geval een stuk flexibeler als de banken eruit liggen.
Behalve dat die winkel gewoon dicht gaat als de banken plat gaan. Company policy
Goed punt :). Als ze er echt allemaal uit liggen zal dat zeker gebeuren, maar als de Albert Heijn ING heeft en ABN Amro ligt eruit, dan heb je kan dat de AH nog wel doorgaat.
Men is zo vreselijk kwetsbaar bij een bank tegenwoordig...en je bent het ook nogeens verplicht..ook ervoor betalen is verplicht.

Iedere dag kees je wel iets van fraude via een bank waardoor mensen grote bedragen geld kwijtraken.

Hele rare ontwikkeing.
Een bankrekening is toch echt super goedkoop als je dat vergelijkt met een internet abonnement wat rond de 40/50 euro kost.. En wil je niet afhankelijk zijn van 1 bank, neem je een tweede.. of een gratis bankrekening bij revolut of openbank. Genoeg alternatieven, en contant betalen kun je ook nog altijd voor de meest cruciale winkels (niet alle, ik weet het.. maar als de nood aan de man is (stel het ligt er 2 weken uit) kun je ook bij die winkels wel weer met contant betalen..

En fraude? Dat ligt toch helemaal bij de persoon zelf? Banken doen daar echt ontzettend veel aan. Zelfs te veel zodat men het bedrag weer teruggestort krijgen, door hun eigen fout!

[Reactie gewijzigd door moonlander op 17 mei 2026 12:08]

Iedere dag kees je wel iets van fraude via een bank waardoor mensen grote bedragen geld kwijtraken.
Ik durf er om te wedden dat de fraudeurs nu ook niet konden pinnen, of dat je (per ongelijk) geld naar zo kon overmaken :).
Ik kan inderdaad niet inloggen in de app.

Gelukkig heb ik ook nig een rekening bij ASN.

Bewust gedaan, juist vanwege dit soort zaken
ASN lag er gisteren nog een flinke tijd uit. Net als uiteraard Regiobank en SNS.
Ja, maar niet nu. Nu kan ie toch gewoon betalen/pinnen.

ASN/Regiobank/SNS/BLG Wonen zijn effectief dezelfde bank (De volksbank.) Met dezelfde onderliggende platform, en gaan uiteindelijk samen als één merk: ASN. Dus het is niet gek dat als het ene merk een storing heeft, dat de ander dat dan ook heeft.
Zojuist weer een iDeal/Wero betaling kunnen doen na 3x proberen.
Ik kan gewoon inloggen en internetbankieren, dus de storing lijkt idd voorbij of niet iedereen te treffen.
Laten we allemaal even zeggen dat het ook voor ons niet werkt, daar hebben we echt wat aan in de reacties onder een bericht over een storing!
Mee eens.
Misschien moet er iets meer gemodereerd worden op nutteloze reacties, waaronder reacties die alleen bedoeld zijn om leuk te doen.
Mee eens.
Misschien moet er iets meer gemodereerd worden op nutteloze reacties, waaronder reacties die alleen bedoeld zijn om leuk te doen.
Ja, ho eens even, grapjes op de FP moeten we al helemaal niet willen.
Stel je voor dat het allemaal te leuk wordt.
@CPV: nice, ik moest glimlachen om je reactie :).
Is vaak wel handig omdat niet iedereen dat tegelijk post en je zo vaak uit de comments kan halen wanneer een storing weer opgelost is of begint op te lossen.

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn