Microsoft in interne memo: gamers vinden Game Pass te duur geworden

Gamers vinden Game Pass te duur geworden, zegt een Microsoft-topvrouw in een interne memo. Of dat betekent dat Microsoft de prijs van de dienst gaat verlagen, is niet duidelijk. Mogelijk maakt Call of Duty in de toekomst geen deel meer uit van het aanbod.

Het huidige model van abonnementen en prijzen 'is niet de laatste', zegt Xbox-directeur Asha Sharma in een interne memo die The Verge in handen heeft. "Op korte termijn is Game Pass te duur geworden voor spelers, dus we hebben een betere prijs-kwaliteitverhouding nodig. Op lange termijn willen we Game Pass verder ontwikkelen tot een flexibeler systeem, wat tijd zal vergen om te testen en te leren."

The Verge zegt net als Windows Central gehoord te hebben dat Microsoft Call of Duty uit Game Pass wil halen om de kosten te verlagen. Wat dat zou betekenen voor het aanbod, is vooralsnog niet duidelijk. Door de memo lijkt het erop dat Microsoft klanten heeft verloren door de prijsverhoging vorig jaar. Microsoft verhoogde in sommige gevallen de prijs met 50 procent. Dat ging om het duurste abonnement, Game Pass Ultimate. Er ging al eerder het gerucht dat Sharma een goedkoper Game Pass-abonnement wilde.

Xbox Game Pass

Door Arnoud Wokke

Redacteur Tweakers

13-04-2026 • 20:51

121

Reacties (121)

Sorteer op:

Weergave:

Call of duty eruit, prijs terug naar 18-20 euro. Fixed.
Dan is het alsnog een verslechtering want vóór de prijsverhoging was het al 17/18 euro mèt CoD. Beetje wat veel bedrijven doen, eerst dingen toevoegen en verhogen, en daarna slechter maken. GPU is juist een compleet pakket. Als je nog een extra tier krijgt met deze game wel, deze game niet, deze pas 6 maanden na release.. laat dan maar zitten. Maar ook gaan mensen echt niet ineens de nieuwste CoD kopen voor 70 euro bij launch hoor. Zelfs met GP is de laatste CoD gigantisch geflopt en bijna niet verkocht.
Zelfs met GP is de laatste CoD gigantisch geflopt en bijna niet verkocht.
De helft verkopen is niet 'bijna niets verkocht'. 5e best verkopende spel in de VS in 2025.

Uiteraard is het ondertussen voorspelbare zooi, maar als het een hype is om op een game af te geven gedragen gamers zich ook als een groep die lekker hersenloos overal negativiteit achter laat. Zelf na blijven denken en een eigen mening hebben is nog steeds toegestaan...
COD is in 2025 zodanig geflopt dat de eigenaar besloten heeft niet langer jaarlijks een versie uit te brengen. De risico's van een nieuwe flop en de financiële gevolgen daarvan zijn te groot geworden.

Het hele release schema is omgegooid, omdat de eigenaar in paniek geraak is. Hoe duidelijk wil je het hebben dat er iets met CoD niet goed gegaan is verleden jaar?
Hoe bedoel je niet langer jaarlijks? Ze brengen gewoon jaarlijks games uit en daar is in 2025 zeker niets aan veranderd.

Modern warfare 3 was 2,5 jaar geleden ook al op deze wijze (als een soort DLC) uitgebracht, net als black ops 7 na black ops 6.
Precies, in dat artikel staat dus niet dat ze stoppen met een jaarlijkse release. Ze stoppen met back-to-back MW of BO games, dat is iets heel anders.
EDIT: NVM

[Reactie gewijzigd door B Tender op 14 april 2026 10:44]

Volgens mij heb je t artikel niet goed gelezen. Er staat dat ze niet 2 jaar op rij een Modern Warfare titel (of Black Ops) willen releasen. Deze zullen dus zoals voorheen om het jaar gereleased worden. Dus een jaar MW en het jaar er op Black Ops, het jaar daarop weer MW, enz.
Of zijn ze in paniek geraakt omdat ze 5% minder winst gemaakt hebben dan verwacht, maar het jaar ervoor was de groei 13%.

De markt is gewoon verzadigd aan het raken.
Dit verhaal klopt niet. Activision is specifiek gestopt met het back-to-back uitbrengen van Modern Warfare en Black Ops titels, zoals dat gebeurde in 2022-2023 (MW2 en MW3) en 2024-2025 (BO6 en BO7). Maar jaarlijks een nieuwe Call of Duty uitbrengen zal gewoon blijven gebeuren. Het enige verschil is dat je niet twee spellen binnen dezelfde reeks na elkaar zal zien verschijnen.

Ik ben 't met je eens dat er veel misging met BO7, en bovenstaande keuze is ongetwijfeld een reactie op die situatie, maar 't is niet zo alsof er nu minder vaak Call of Duty spellen komen. Het blijft gewoon jaarlijks.
Dat doet toch helemaal niks af aan het punt wat @bzzzt maakt? Geen idee waar jij heen wil?
Als je de helft van een product verkoopt, maar de kosten om dat product te maken zijn gelijk gebleven of misschien zelfs verhoogd, dan heb je als bedrijf toch wel een probleem, lijkt mij.
Ja maar je gaat het niet gratis krijgen, ze maken het duurder omdat de gamepass but effectief verlies draait.
Beetje wat veel bedrijven doen, eerst dingen toevoegen en verhogen, en daarna slechter maken.
Hoe heeft Microsoft Gamepass slechter (dus even los van de prijs) gemaakt de afgelopen tijd?
Call of duty is niet de bron van de price hike, dat is die fornite pass die er bij is gevoegd.
Slechte deal dan, Fortnite is stervende. Trouwens een franchise die op zijn slechts al miljarden winst maakt ga je niet zomaar op GP zetten zonder de prijs te verhogen.
Hoe kom je er bij dat Fortnite stervende is?

Ik ben zelf geen fan van Fortnite, maar het is nog steeds de battle royale een van de grootste player count.

Ze gaan over de miljoen, iets wat PUBG enkel in de anniversary periode lijkt te doen. En de rest blijft op flinke afstand
De winsten en belangstelling voor Fortnite is al lang niet meer wat het geweest en door tegenvallende resultaten heeft Tim Sweeney een hoop mensen eruit gegooid en de modes die had moeten zorgen voor meer spelers en een bredere basis as platform…compleet de stekker uit gehaald. Dit doe je alleen als het financieel niet meer haalbaar is om je game nog te onderhouden, ergo Fortnite begint langzaam weg te kwijnen.

De kinderen die opgroeiden met Fortnite zijn nú jongvolwassenen en gaan voor games zoals Marathon of Overwatch of misschien nog Apex Legends. De jongere generatie zit nu op Roblox en Fortnite kennen ze vaak niet meer. De aanwas voor Fortnite is er niet meer en de uitwas is ernstig hoog.

[Reactie gewijzigd door TrafalgarLaw op 13 april 2026 23:56]

Waar bazeer je dit precies op, want als ik in het dagelijks leven toch echt een enorme populariteit van Fortnite vanaf een jaar of 9-10. Speculeren is natuurlijk prima, maar om dat nu als feit te presenteren.
Welnee... Dat was puur iets wat ze toegevoegd hebben in een poging om de pijn van de prijsverhoging wat te verzachten. Ik denk ook niet dat er heel veel overlap zit tussen gamepass premium abonnees en Fortnite spelers (op het niveau dat ze zelf werkelijk voor die troep betaald zouden hebben). Dus dit kost Epic bijzonder weinig, dat weet Microsoft ook, en dus zal er niet heel veel geld voor betaald worden. Als het 1 euro is per abonnee lijkt me dat al erg veel eigenlijk, waarschijnlijk is het nog een stuk minder.
Mee eens. Verder niet te veel aan sleutelen.

Wellicht CoD er tijdelijk op zetten, bij launch voor een korte tijd ofzo en dan dat je hem kan aanschaffen met korting.
Call of Duty gaat er sowieso uit alleen dan kondigen ze waarschijnlijk ook weer een prijsverhoging aan:
https://www.trueachievements.com/news/xbox-game-pass-call-of-duty-day-one-releases
Alleen COD eruit zal wellicht een euro schelen in prijs (want niet iedereen speelt die game die GamePass neemt)
Call of duty er uit en de prijs blijft hetzelfde. There fixed that for you!

Mij zijn ze als klant kwijt. Het is geen gaming divisie meer maar een tak die net als zoveel takken bij MS geregeerd wordt door hebberige aandeelhouders en mensen zonder visie.

Blijf het onvoorstelbaar vinden dat je zoveel gamingstudios kunt overnemen en het presteerd om vrijwel niks nieuws of goeds neer te zetten. Misschien moeten ze weer eens terug naar hun roots en fatsoenlijke games maken. Maar dat gaat toch niet gebeuren.

Ik hou het wel lekker bij Steam en Playstation.
Ik betaalde tot eind '24 zon 100 euro eraan. Voor 36 maandjes. Met n truukje.

Daarna was t voor mij absoluut niet de moeite. Als je een druk bestaan hebt met bijvoorbeeld gezin, werk etc. kan je beter gewoon n game kopen af en toe. Vind ik :)
Dit is denk ik ook het probleem: de mensen die er de tijd voor hebben, hebben het geld er niet voor over (jeugd). En de mensen die genoeg geld verdienen dat ze het prima kunnen betalen, hebben de tijd niet om het rendabel te maken. En als games dan verdwijnen? Tja dan is de keuze al snel om los te kopen....

Speel zelf nu al tijden Arc Raiders. Eenmalig 30 euro en speel ik nu al enkele maanden. Niet veel tijd om te spelen, maar daardoor met alle updates de 30 euro wel waard. Als dit deel was van een abbo a 20 euro? Had het mij 80 euro gekocht met het risico dat de game opeens verdwijnt uit het aanbod.
Het jammere vind ik dat ik nog steeds GP Core moet afsluiten op Xbox om Arc Raiders te spelen. Terwijl ik dat op de steamdeck of pc niet hoef voor dezelfde game.
Ja dat is spitting, ook op de PlayStation. Terwijl online play voorheen gratis was. Weet niet wie de eerste was met online play achter een abonnement te zetten. Volgens mij was het op de PS3 nog gratis en op de X360 niet. En toen op de PS4 ook niet meer gratis.

[Reactie gewijzigd door Bulls op 14 april 2026 07:30]

Daarom moeten ze met abo’s komen waarbij je x uren per maand/ jaar krijgt. Iets wat zat ze ook bij bv Netflix moeten doen.
Waarom zou Netflix enzovoort dit moeten doen?
Ja want ik heb elke maand dezelfde hoeveelheid tijd om te spelen :+ er zijn maanden dat ik niets speel, en maanden dat ik wel veel kan spelen. Dus voor mij zou dat ook geen oplossing zijn.

Dat is eigenlijk nog erger: dan kan ik eens spelen en is de tijd op. Nee die groep houd het wel bij het kopen van games.

Voor kinderen misschien wel een optie. Maar dan moet het echt wel een stuk goedkoper zijn, en niet van 20 euro naar 15 euro gaan
Voor de jeugd is het sowieso de vraag waarom men voor een game zou betalen. De keuze onder F2P games is enorm. Betalen voor content heeft men dan weer minder remmingen voor.

Gamepass is gekomen op een moment dat het aanbod F2P games rap is toegenomen, zowel in aantal als in populariteit. Ik had ook altijd de indruk dat het vooral populair was onder de fanatieke maar redelijk old school ingestelde gamer, als een goedkope manier een all you can game pakket te kunnen krijgen. Jouw situatie zal waarschijnlijk voor de meesten opgaan, terwijl de aanwas dus minimaal is.

Toch knap hoe MS op twee paarden heeft gewed en alsnog niet weet te winnen.
Hier idem, kopen is met mijn gebruik vele malen rendabeler. Toevallig gisteren gezien dat ik november 2024 CyberPunk 2077 gekocht heb en ben er nog mee bezig :+

Gemiddeld doe ik 1,5 jaar met zo’n spel dus paar tientjes over die periode VS een abbo….. makkelijke keuze.
Ik zit inmiddels (sinds launch) op zo'n 800+ uur bij Cyberpunk 2077. Dus die was mij het geld wel waard :D
Puur uit nieuwsgierigheid, maar speel je dan altijd reruns, of wat doe je dan na the endgame?

Ik ben deze nu ook weer aan het spelen na de aankoop van de dlc, maar er is dan ook +5 jaar tussen.
Puur uit nieuwsgierigheid, maar speel je dan altijd reruns, of wat doe je dan na the endgame?
Andere builds proberen, andere keuzes maken in gesprekken, achievements proberen te behalen die ik nog niet had, allerlei secrets proberen te vinden die ik op YT tegenkom.

Plus de hele ambience van de game vind ik gewoon heel tof waardoor ik er naar terug blijf keren.
Met dat trucje was het uiteraard geen houdbaar model, maar zelfs in het oude systeem was het nog wel betaalbaar als je de normale prijs aanhield. Maar ze stoppen er nu iets teveel games in en moeten daardoor de prijs verhogen.
Gamepass is het gewoon niet meer waard. Nooit geweest ook (persoonlijk). Het was altijd de belofte dat er uiteindelijk elke maand een Uncharted of God of War uit zou komen, immers was daar het budget voor. Maar in plaats daarvan mochten we blij zijn met een enkele echte topper per jaar. Vaak Indie titels die prima zijn, maar geen honderden euro’s per jaar immers koop je die voor een tientje vaak per spel, voor altijd.
Ze gooien Fortnite Crew erin waarin niemand om gevraagd heeft. Dit jaar Forza 6, Halo, Fable en Gears. Leuk. Maar geen 25 euro per maand waard. Dan kan je deze games beter later kopen met korting, dan blijven ze altijd voor jou ipv totdat je abonnement verlopen is.
Dan kan je deze games beter later kopen met korting, dan blijven ze altijd voor jou ipv totdat je abonnement verlopen is.
En wat als ze de game uit de store halen? Hoe wil jij je game dan nog downloaden en spelen?
Ja dat zou kunnen, maar diezelfde game is dan ook niet meer beschikbaar in Game Pass. Dus qua toekomstbestendigheid is geen enkele optie geweldig, ook fysieke schijfjes niet want die hebben ook de store nodig om de bestanden binnen te halen. De meeste games blijven wel gewoon beschikbaar zolang er enige interesse is, met uitzonderingen.

Feit blijft dat wie maar enkele games speelt van de Game Pass-selectie een hoge prijs betaalt voor die paar titels. Die spellen los kopen kan gewoon uit voor sommige gamers. Zij het digitaal, fysiek of tweedehands; allemaal prima opties zonder maandelijkse kosten. Toen het minder kostte lieten gamers het eerder lopen dan nu met €20+ en blijkbaar krijgt Microsoft dat ook door.

[Reactie gewijzigd door geert1 op 13 april 2026 22:52]

Je aankopen blijven beschikbaar ongeacht of het nog beschikbaar is voor aanschaf.

De originele Forza Horizon is in 2016 uit de digitale winkels gehaald, nu in 2026 kan ik het spel nog steeds downloaden en spelen op mijn Xbox 360, XB1 en XSX.

[Reactie gewijzigd door Caayn op 14 april 2026 07:55]

Games die ze bij Steam uit de store halen blijven nog gewoon te installeren en spelen als je hem al in je library hebt. Dus als je hem bij die store haalt dan is dat geen probleem, tenzij de hele tent failliet gaat. Maar ja, ik heb hier ook een aantal fysieke cds/dvds liggen van games, maar geen lezer waarmee ik ze kan gebruiken en in veel gevallen geen windows versie waarop die oude spellen nog zouden werken, dus er is altijd wel wat.
Naast die 4 games zitten er nog zowat 100 andere games bij. Bijna elke maand 10 games erin gehad. Dat is wel veel, ook al zal het vast niet altijd jouw ding zijn, er zit vast iets bij wat dat wél is.
Ja maar je betaalt wel voor al die games die je niet interesseren. Ikzelf heb geen moderne console maar als de keuze aan mij was zou ik ook denken ik kan beter 300 euro per jaar besteden aan een paar goede titels die je leuk vindt (en houdt) ipv hetzelfde bedrag waarmee je ook allerlei onzin financiert waar je nooit ook maar zult opstarten. En als je het opzegt ben je het nog allemaal kwijt ook, ook dat wat je wel aanspreekt.


Ik snap dat het allemaal niet tegen te houden is maar de overgang naar digital only en abonnementen zijn voor mij absoluut niet aantrekkelijk. Dus ik houd het zelf lekker bij retro spul.
Het hoeft helemaal niet zo te zijn dat je ervoor betaalt. Misschien betaalt Microsoft pas naar hoeveel mensen de game werkelijk openen. Misschien moeten ze minimaal 1 achievement halen. Misschien moeten ze minimaal 2 uur spelen. Je weet het niet maar het hoeft helemaal niet zo te zijn dat ze altijd voor een game betalen, ook al open je die niet.
Met alle andere dingen die tijd vragen op een dag / in een week kan je in verhouding maar weinig gamen. Dus prima als je GPU gebruikt om de nieuwste releases te checken en af en toe een game als powerwash simulator of Tiny Bookshop. Maar doe je dit naast andere gameconsoles, streamingdiensten, offline hobby's en je familie, is games los kopen soms zo gek nog niet. Het is meer een gemaksdienst die elk jaar minder aan het worden is tegen hogere prijzen.
Als er weer een halo zou komen zoals deel 3, dan was het een ander verhaal maar vaak vallen die spellen tegenwoordig tegen of ik word te oud ervoor haha
Je wordt te oud. :-) spreek uit ervaring. Bij mij is het gestopt bij al de open world games met betekenloze sidsqueestes
Dat kan zo zijn maar het water bij halo 3 was echt 3d dus geen plat vlak met een shader, maar echt geometrisch. Stel je voor wat we vandaag zouden kunnen hebben als niet alles Unreal engine of ray tracing was
Er zijn meer games dan opennworld games natuurlijk.....
Ja maar toen werd alles een open world game terwijl het echt niet noodzakelijk was om een open world game te zijn. Hierdoor moest je teveel tijd in een game steken.
Fijn dat jij nog zo naief bent dat de game daadwerklijk op de disc staat.......
Het was het zeker wel waard. Vroeger kon je geloof ik voor een euro 2-3 jaar gamepass krijgen boven op je Gold. Vertel mij nou niet dat dit geen 1 euro waard is.
Het normale abonnement was veel duurder. Jij beschrijft een niet officieel "trucje" (doch oogluikend toegestaan)
Ik ben wel benieuwd wat ze bedoeld met een "flexibeler systeem". Ze moeten oppassen dat het niet té ingewikkeld word.
Waarschijnlijk zoiets des te langer je lid blijft, je elk kwartaal 1 nieuwe topgame mag spelen ofzo. Uiteindelijk zullen er minder games toegankelijk worden. Het is nu al ondag 1 toegang Ultimate of binnen 1 jaar na release op gamepass (premium).
Ik hoop dat ze terug vallen op een basis Microsoft abbo, met als optionele addon als Ubisoft+, EA Play en Fortnite meuk.

Ik wil graag de volledige Microsoft Game Pass collectie, maar dat kan alleen in combinatie met die 3 andere abonnementen. En geen van die 3 heb ik interesse in.

Daarom heb ik dus ook een half jaar geleden mijn Game Pass abbo stop gezet na iets van 4 jaar.
Ze zouden beter een goedkopere afgeslankte versie van Ultimate creëren (toegang tot day1 games maar dan zonder al die onnodige rommel zoals Fortnite Crew, Ubisoft Connect, EA play,...)

Zo een abo zou vlotjes verkopen denk ik. Die day1 games waren nu eenmaal de hoofdreden dat velen een abo hadden op gamepass, maar ze hebben er nu zoveel rommel extra bijgesmeten dat het te duur geworden is.
Is het ook, ik had hem voor de Forza en flight sim serie en de rest was bonus. Nu veel te duur, flight sim 2024 los gekocht en Forza is de moeite niet meer waard. Horizon 6 is misschien weer leuk maar los een veel betere deal.
Ik heb mijn abonnement laatst stopgezet omdat ik er te weinig gebruik van maakte. Eigenlijk gebruikte ik het alleen voor zo’n 3 à 4 games per jaar, en op de lange termijn is het dan voordeliger om die games gewoon via Steam te kopen. Ik heb mijn abonnement opgezegd nadat Lies of P uit de catalogus werd gehaald, vlak voor de release van de DLC.

Vroeger was Game Pass bovendien een stuk goedkoper, omdat je Xbox Live Gold kon omzetten naar Game Pass. Voor zover ik weet is dat tegenwoordig niet meer mogelijk.
Deze prijzen zijn ook niet normaal voor het gemiddelde drukke leven. Ik ga weken, soms maanden zonder een gamepass game te spelen dan loont het zich niet. En als ik een spel speel doe ik er weken of maanden over, dan kan je het net zo goed kopen.

Dat je het nodig hebt om online te kunnen spelen blijf ik schandalig vinden.

[Reactie gewijzigd door Rogers op 13 april 2026 21:31]

Als je niet veel gamed, is geen enkele dienst de moeite waard, inderdaad. Maar dat betekent niet dat je dan een gemiddeld druk leven hebt imo. Als je het echt leuk vond, dan maakte je er wel tijd voor.
Wie zegt dat @Rogers er geen tijd voor heeft?, hij speelt een spel gewoon lang.

Ik zelf ook doe rustig weken of een maand over een game, ik vind het leuk om het te spelen. Maar ik hoef niet elke dag te gamen. Ik haal ik meestal veel trophies en probeer een spel grotendeels tot 100% uit te spelen.

Ik sport ook, wil ook wel wat series eens kijken. En andere dingen doen. Ik wil niet werken, thuis komen / eten, en gamen en zo elke dag door in de week (er bestaat meer dan alleen gamen :)).

[Reactie gewijzigd door Carlos0_0 op 14 april 2026 06:44]

Dan ben je dus alsnog de doelgroep voor Gamepass niet.
Ze zijn te laat en hebben geblunderd. Ze kunnen de prijs weer terugbrengen naar het oude, maar ik ga niet meer terug.

Ik hield hem op Ultimate staan ondanks dat ik geen groot gebruiker was van het abonement, want stel dat misschien toch net die ene vette game erop komt... (rare gedachte achteraf)

Zit nu sinds de verhoging op het laagst mogelijke, en nogsteeds is dat een te hoge abonementsvorm als je het mij vraagt... ze hadden aan mij dus een gemakkelijke klant om geld aan te verdienen, niet meer.
Laatst op een key site voor 17 euro 3 maanden gamepass pc aangeschaft omdat ik blue prince wilde spelen. Naast blue prince ook veel call of duty black ops 6 (multiplayer) gespeeld en de campaign uitgespeeld. En nu begonnen aan clair obscur. Je probeert wel meer games op deze manier want ik zou niet snel 80 euro voor cod neerleggen of clair obscur full price kopen. (Want gezin weinig tijd en backlog :p) Maarja maak er nu wel goes gebruik van iig. Opzich als je kijkt wat er op staat kan je het een beetje aanpakken als streamingsdienst. Staan er een paar games op die je wilt spelen neem het en ben je er klaar mee zeg het lekker op.
Kan je dit dan elke drie maanden doen? Dan denk ik dat ik dit zo da doen met Forza 6, ik heb geen zin in een abbo waar ik het er niet van uithaal namelijk. Anders koop ik de game wel los.
Volgens mij was dat al vrij duidelijk na hun vorige prijsverhoging. Kan me vaag herinneren dat de Xbox gamepass website toen offline lag doordat mensen massaal hun subscription hadden opgezegd.
Ja precies, je kan wel merken dat ze echt slim zijn daar bij MS. Ze verhogen de prijzen van hun abo, een groot gedeelte van hun klanten zegt op en na dik een half jaar komen ze tot de conclusie dat de prijzen misschien te hoog zijn. Je kan wel merken wie slim is en veel geld verdient daar

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn