1Password verhoogt jaarlijkse prijzen van abonnementen met 12 euro - update

1Password gaat de prijzen van zijn jaarlijkse Individual- en Family-abonnementen met 12 euro verhogen. De nieuwe prijzen gelden vanaf 27 maart, zo maakt de ontwikkelaar bekend. Klanten kunnen tot die tijd nog tegen de oude prijs verlengen.

Onder meer The Verge schrijft dat gebruikers dinsdag per e-mail zijn geïnformeerd over de aanstaande prijsverhoging. Het Individual-abonnement gaat vanaf 27 maart 43,80 euro per jaar kosten. Families-abonnees gaan 69 euro per jaar betalen. Nu kosten deze abonnementen respectievelijk 31,80 en 57 euro per jaar. Alle prijzen zijn exclusief btw.

1Password schrijft in de e-mail dat de dienst de afgelopen jaren uitgebreider is geworden. Zo heeft het proactieve phishingpreventie toegevoegd en het aantal herstelopties uitgebreid. "Ondanks het feit dat 1Password de afgelopen jaren aanzienlijk in waarde en mogelijkheden is gegroeid, zijn onze prijzen lange tijd grotendeels gelijk gebleven", schrijft het bedrijf. De prijsverhogingen zouden nodig zijn om te blijven investeren in het verbeteren en veilighouden van de wachtwoordmanager.

De nieuwe prijzen zijn overigens al enige tijd zichtbaar op de website van 1Password. Volgens een gearchiveerde versie van de website van 1Password werden deze ook al in december getoond. De maandelijkse prijzen lijken eerder al aangepast: deze bedragen nu respectievelijk 4,39 euro en 6,99 euro voor het Individual- en Family-abonnement. Eerder rekende 1Password 3,39 en 5,95 euro voor die abonnementen.

Update, 9.02 uur – In het artikel stond aanvankelijk dat de prijzen met 33 procent stijgen, maar dat klopt niet. Het artikel is hierop aangepast.

Update 2, 9.52 uur – Verduidelijkt dat het om de prijzen exclusief btw gaat.

1Password stock. Bron: SOPA Images/LightRocket/Getty Images
Bron: SOPA Images/LightRocket/Getty Images

Door Imre Himmelbauer

Redacteur

25-02-2026 • 08:38

234

Submitter: Knorretje-

Reacties (234)

234
233
58
5
0
162

Sorteer op:

Weergave:

Tijd om Bitwarden of Apple Passwords te bekijken als mogelijk alternatief voor mijn Family abo. Ik heb nog tot november om de switch te maken.

Voor de geinteresseerden, hier is een migration path te vinden voor 1Password naar Apple.

[Reactie gewijzigd door MaZo op 25 februari 2026 08:41]

Zelf gebruik ik KeePass icm. een eigen NAS voor opslag. Relatief goedkoop (NAS kost natuurlijk geld (stroom en aankoop)), KeePass is gratis.
KeePass werkt ook gratis samen met Dropbox, Google Drive, Onedrive, (S)FTP en nog meer (Keepass2Android).

Op Windows gewoon je database opslaan in je Dropbox gesynchroniseerde map.

Op je telefoon de app downloaden en dan kiezen voor openen via Dropbox.
Op Android heet het Keepass2Android.
Op Ipad enzo heet het KeePassium.
Je kan het idd ook met een externe provider synchroniseren. Maar dan zit je wel weer aan extra kosten vast. Vandaar dat ik het over een eigen NAS had :)
Google en Onedrive geven beide gratis opslag... niet heel veel, maar meer dan genoeg voor dit soort zaken. Mijn Keepass database staat al jaren op mijn Onedrive, perfecte oplossing en het kost niets.
Database in OneDrive en Microsoft account gesuspend is ook Database niet meer benaderbaar? Of heb je fallback ("Altijd bewaren op dit apparaat")?
Uiteraard... maar als je zo denkt met het risico op een suspended account, dan doe je wss al gekke dingen met je account? Ik niet iig, dat is geen zorg voor mij. Als het een zorg zou zijn dat gaat dat natuurlijk op voor iedere online/cloud dienst, incl je NAS.
Ik heb er zelf nooit mee te maken gehad maar het blijkt vaker voor te komen zonder dat je "gekke" dingen doet. En zie dan maar eens in contact te komen met Big tech -> review: Account geblokkeerd. Wat nu?
Juist, zonder gekke dingen te doen kan account suspended worden. Een geweigerde creditcard afschrijving kan al fataal zijn. Je gaat er niet van uit, maar in worst case scenario kun je niet meer bij de wachtwoorden.
Zeker de meest handige oplossing. Gebruik ik ook op die manier maar dan wel bij een provider die end-to-end encryption heeft (als een soort van dubbele encryptie laag)

[Reactie gewijzigd door DvE op 25 februari 2026 10:12]

Voor je die nas hebt terugverdiend ben je wel wat jaren verder.
Voor je die nas hebt terugverdiend ben je wel wat jaren verder.
Maak er een mediaserver van en je verdient het een stuk sneller terug. ;)
Oh ja? Tegen de tijd dat je die stapels tweedehands Blu-rays en boxsets hebt gekocht om je server legaal te vullen, ben je alsnog een klein fortuin verder. Een mediabibliotheek 'verdient' zichzelf alleen snel terug als je de wet een beetje creatief interpreteert ;)
Hoe ging dat gezegde ook alweer, "if buying isn't owning, then pirating isn't stealing" }>
die NAS heb je hopelijk toch al staan voor andere zaken dan alleen maar voor het hosten van een password-manager
Hij heeft misschien wel heel veel paswoorden :*)
Met wat die harde schijven in waarde stijgen lijkt het me een prima belegging.
Als je die nas alleen gebruikt voor password manager opslag kan je net zo goed een pi zero neerzetten (en backups doen)

[Reactie gewijzigd door thomas1907 op 25 februari 2026 13:57]

Gebruik een Raspberry pie ism extern HD/SDD. Goedkoop en zuinig.
Een NAS heb je nooit voor je wachtwoorden alleen.
Je hebt beperkte gratis cloud storage, bijvoorbeeld NordLocker, met 3GB en een extra encryptie laag. Meer dan voldoende om je KeePass database in op te slaan. Maar als je al een eigen NAS hebt is dat op zich ook wel goed, al heb je wel een uitdaging wat betreft backups op een andere fysieke locatie ;).
Maar als je al een eigen NAS hebt is dat op zich ook wel goed, al heb je wel een uitdaging wat betreft backups op een andere fysieke locatie ;).
Daar heb je tegenwoordig verschillende tools voor om eea synchroon te houden tussen locaties, zoals bijvoorbeeld rclone. Grootste zorg is dan dus het vinden van een geschikte externe locatie.

[Reactie gewijzigd door CH4OS op 25 februari 2026 12:01]

Met Google Drive heb je (zo uit mijn hoofd) 15GB gratis. Best knap als je dat vol krijgt aan alleen een password manager. ;) Ik hoop alleen wel dat KeePass dan wel eerst zijn eigen database versleuteld. :) Enpass, de password manager die ik gebruik, heeft dat dan weer wel.
De database van Keepass is gewoon versleuteld hoor. Als die in verkeerde handen valt is er niets aan de hand, kan alleen gekraakt worden door bruteforce op een supercomputer.
Ben ik wel met je eens. Ik snap eigenlijk niet waarom je ervoor zou willen betalen voor een cloud oplossing (wel als je niet een techneut bent, dan is dat waarschijnlijk een betere oplossing voor je).

Met KeePass o.i.d. kun je het allemaal zelf regelen, en de functionaliteit van een wachtwoord bewaren, met de hele meuk aan metadata en versioning van gegevens, krijg je er gratis bij.
Ik vermoed dat het vooral om gebruiksgemak gaat. Bij veel mensen zie ik dat ze direct vanuit hun browser toegang willen en met 1 click kunnen inloggen. Met KeePass (wat er kwa UI ook wat technischer uitziet - al valt het wel mee) zijn er toch meer clicks nodig, zeker als je niet de ctrl-V shortcut gebruikt bij username/password of wanneer er losse pagina's zijn bij het inloggen.
KeePassXC heeft een browser plugin waarmee dit prima geregeld kan worden. Gebruik het zelf ook al jaren. Integreert ook mooi met KeePassXC desktop apps waarbij als je database niet unlocked it je automatisch geprompt wordt je wachtwoord in te vullen. Als je verder alle URL's goed in je metadata hebt staan (die je ook vanuit je browser kan updaten) wordt alles meteen ingevuld.

Ja het kost wat meer configuratie dan sommige mensen wellicht willen, daar zal ik ook niet over in discussie gaan. Maar de mogelijkheden zijn er wel.
KeePass ondersteunt out-of-the-box autotype. Dat moet wel ingesteld worden voor een gegeven situattie, maar dan kun je het gewoon gebruiken, waarbij zelfs een soort scripting taal voor aanwezig is. Ik snap nooit waarom hiervoor plugins gebruikt zou moeten worden (die ik dan dus ook niet gebruik)
Ik ben een techneut, 1Password werkt geweldig, op Windows, Android en IpadOS. Voor die paar tientjes per jaar kan je dat bijna zelf niet net zo goed regelen. Als je het als hobby beschouwd en er wel (relatief) veel tijd in kan steken is het een ander verhaal.
Idem, tevreden gebruiker voor de prijs. Zowel zakelijk als prive.

De kracht is juist dat het bruikbaar is voor non-techies en je daar dus ook veiliger mee kan samenwerken. Bovendien zijn ze gevrijwaard gebleven van serieuze leaks :)
Precies de reden waarom ik van lastpass ben overgegaan naar 1password
Precies dit. Het feit dat je een techneut bent, wil niet zeggen dat je ook de tijd hebt om zelf bepaalde basisfuncties draaiend te houden.


1Password werkt super en integreert naadloos tussen al m'n devices, net als het kunnen delen van wachtwoorden binnen m'n gezin. Zolang er niets is dat datzelfde gemak biedt, zie ik geen reden om over te stappen naar iets anders. Ontwikkeling en hosten van zo'n platform kost geld, en het gemak is me veel waard.
Idd en voor de hele family met sharen van wachtwoorden en tegelijk heeft iedereen een eigen vault.
Omdat Keepass lokaal draait, en ik dus m'n database moet backuppen., De app regelmatig moet updaten, de keys moet updaten. En het draait niet op mijn telefoon.

Ik betaal geloof ik 12 euro per jaar voor Bitwarden en dan hoef ik nergens naar om te kijken. Het werkt op m'n telefoon, PC etc.

Als je toch zelf wilt hosten kan ik vaultwarden wel aanbevelen.
Al zit niet iedereen op een 3rd party app store te wachten en heeft men dat liever vanuit de Play Store. Met KeePassDroid of KeePass2Android is dat antwoord er dus ook (en zijn er ook velen anderen), al weten we niet of @Marve79 een Android telefoon heeft. :)

[Reactie gewijzigd door CH4OS op 25 februari 2026 12:10]

Heb KeePass2Android niet als echt gebruikersvriendelijk ervaren. Vooral het database management werkte geregeld niet zoals ik wilde.

Gebruik nu al jaren KeePassDX .
In bedrijfsomgevingen werkt 1Password en andere cloud password managers anders wel goed.
Met verschillende vaults per afdeling, die onderling paswoorden kunnen delen.
Iedereen hun eigen persoonlijke vault.
Als iemand zen paswoord vergeet kan de admin dit herstellen
En dan nog support.

Persoonlijk zou ik het ook niet doen.
Het voordeel van ervoor te betalen is dat er meestal gebruiksvriendelijke features zijn die je wenst als je ook je familie die tool wilt laten gebruiken. En dat je ook wilt dat die tool bereikbaar blijft als er iets misgaat met jou. (Wat één van de vaak vergeten belangrijke functies is aan passwordmanagers, zorgen dat je digitale sleutels overgaan naar je familie als je zou overlijden)
Dit kan ook met keepass e.d., maar is een pak moeilijker als je er zelf niet bent om dit te blijven ondersteunen.
Zelf ook als tientallen jaren gebruiker van keepass, maar het heeft als een groot nadeel dat het single user is, daarom recent toch ook gebruik beginnen te maken van keeper waar ik een familie abonnement bijkreeg, wat het makkelijker maakt om wachtwoorden te delen onder je gezin, want niet elke dienst laat toe meerdere users aan een abonnement of dienst te koppelen. Denk maar aan een Netflix of het account van een of andere supermarkt.
Single user? Dat klopt maar je kan bv. een gedeelde KeePass database met je hele familie maken (iedereen kent het wachtwoord) en laat deze synchroniseren. (met automatische backups) En iedereen heeft zijn/haar eigen persoonlijke database. KeePass beperkt niet hoeveel databases je kan maken.


Enige wat je dan mogelijk hebt is dat iemand de gedeelde database kan slopen. Maar daarvoor heb je je backups. Of als je enigszins technisch aangelegd bent kan je dat met schrijfrechten afdwingen.
Je kan ook gewoon een file encrypten met pgp en iedereen een unieke key geven. Dan heb je geen gedeeld wachtwoord. -_-

Sure, er zijn technische oplossingen mogelijkheden, maar ik ben de enige it'er in de familie, dan is het toch wel iets gebruiksvriendelijker met een keeper of andere cloud oplossing. Mijn keepass gebruik ik vooral als backup.
Ik gebruik KeePass XC met Syncthing to sync the passwd file to a local linux box. In the browser I use Keepass XC browser and the SSH agent is synced with the sshkeys. Basically KeePass XC works better than the normal one (for me), supports TOTP and PassKeys as standard

From there each day there is a local sync to a remote linux box. I don't use windows anymore.
Ga je echt voor 1 euro per maand je hele familie laten overstappen ja?
Blijf je dat argument dan elke keer gebruiken? Dat is precies waarom ook Netflix wegkomt met elke keer absurde prijsverhogingen: mensen zijn ofwel te gemakzuchtig om over te stappen ofwel bagatelliseren het teveel als "het valt wel mee". En tuurlijk is iedereen vrij z'n eigen keuze daarin te maken, maar puur het argument dat het om een eurootje gaat is niet een sterke an sich, het gaat om de context in het geheel.

Zo is namelijk ook het landschap op gebied van wachtwoordmanagers veranderd. Apple is er bijv. bijgekomen als gratis variant, maar gezien de hier los van staande discussie omtrent weg te willen van Amerikaanse big tech zie je ook sommige mensen op zoiets als Proton overstappen (en ja, 1Password is Canadees, daar doel ik dan ook niet op), daar heb je een Premium/Duo/Family abo waar ook Proton Pass in zit, hun wachtwoordmanager. En los is die zelfs goedkoper dan 1Password gaat worden voor families, namelijk €4,99/mnd dus afgerond €60/jr ipv €69 voor 1Password nu en €83,49 straks. Dat is als je het los koopt en de meest uitgebreide variant wil, wat niet voor iedereen zal gelden. Ik kwam er voor de 1Password prijsverhoging al achter dat ik met mijn vermoedelijke overstap van iCloud+OneDrive+Apple Music+1Password dus genoeg ga hebben aan Proton's suite i.c.m. Spotify en 1Password dus niet meer nodig ga hebben. Goed, nu noem ik Proton als voorbeeld en ik wil geen reclame voor ze maken, maar er zijn genoeg alternatieven die iets vergelijkbaars bieden, soms als bundel, soms los.

Los van prijsverhoging is 1Password namelijk ook al een aantal jaren onder vuur komen te liggen wegens gebrek aan innovatie/ontwikkeling en tegelijkertijd de stap naar matige Electron apps ipv native apps. En zo zijn er nog meer keuzes geweest zoals het afstappen van gebruik van de App Store waar mogelijk, op macOS bijv. waar alleen de oude v7 nog te vinden is. En ook het sowieso alles onder een subscription hangen en niet meer een eenmalige aanschaf. Het is ten slotte maar een wachtwoordmanager, wat kan daar aan innovatie in zitten? Ja als zoiets als Passkeys eraan toegevoegd moet worden, maar dan zou je kunnen overwegen de nieuwe major version te kopen als dat nog mogelijk was.

Het heeft zeker nog z'n plek, maar de effectieve waarde van 1Password daalt elk jaar met goedkopere of zelfs gratis alternatieven die steeds sterker worden. En deze prijsverhoging is wel de eerste sinds wat langere tijd, maar ik hou mijn hart wel vast voor Netflix achtige praktijken.
Ook Bitwarden verhoogt de prijzen. Ik zeg niet dat het een of ander beter is maar weet er in ieder geval vanaf.

nieuws: Bitwarden verdubbelt prijs Premium-abonnement, brengt nieuwe features uit
Vaultwarden zelf hosten dan heb je gratis premium én je data onder controle
Alleen ook grotere problemen als je een dag offline moet. Ik zelfhost een bult, maar email en wachtwoordmanagers zijn voor mij een stap te ver. Ik draai geen persoonlijk datacenter met meerdere internet connecties, redundancy en nog andere zaken. Mail en wachtwoord managers moeten altijd online zijn, dan is mijn 99% niet genoeg 9-ens.
Bij Bitwarden is dat echt totaal geen probleem. De client (ook de browserextensie) synct de volledige vault en je kunt je wachtwoorden gewoon nog opzoeken en volgens mij zelfs exporteren. Alleen aanpassen kan dan niet.

De kans dat je Bitwarden vault onbruikbaar is is kleiner dan bij betaalde hosted oplossingen die niet lokaal syncen, zo had ik bij LastPass regelmatig dat hij niet wilde inloggen en dan kon ik helemaal niks.
Ik ben best geïnteresseerd in Vaultwarden hosten, maar ben nogal panisch over het veiligheids aspect. Ik neem aan zolang ik het niet expose aan het internet en thuis gewoon mijn netwerk met goede wachtwoorden beveilig is er niks aan de hand?
Ik heb hier Vaultwarden ook draaien als container op TrueNAS, net als Oon achter een reverse proxy die alleen lokaal te benaderen is.

Dus onderweg is het WireGuard aan (gaat automatisch) en ik kan direct overal bij.

Ik heb trouwens al mijn reverse proxies, behalve Plex, ingesteld op alleen lokaal. Zo kan ik altijd en overal via https://<service>.<eigendomein>.nl mijn eigen services benaderen zonder dat ik IP-adresjes hoef te onthouden.
Ik heb ook wireguard al draaiend, werkt erg goed, maar van wat ik lees hoeft Vaultwarden geen constante verbinding te hebben dus dat is mooi.

Reverse proxy is iets waar ik ook naar zat te kijken. Heb alleen geen domein, maar van wat ik kon vinden was het mogelijk om zonder domeinnaam het te gebruiken.
Je kunt Vaultwarden veilig gebruiken met onderstaande stappen. Met 'veilig' bedoel ik in deze post dat iets realistisch veilig is, want niets dat verbonden is met het Internet is 100% veilig. Je kunt wel veel doen om issues tot onrealistische scenario's te bestempelen.
  1. Draai een reverse proxy zoals bijv. HAProxy op een apart systeem (PC/virtuele machine/Docker)
  2. Draai Vaultwarden op een apart systeem (PC/virtuele machine/Docker)
  3. Plaats Vaultwarden achter de reverse proxy zodat je het via de laatste vanaf het Internet kunt benaderen
  4. Configureer de reverse proxy dusdanig dat een speciaal geprepareerde URL nodig is om Vaultwarden te benaderen. Die speciaal geprepareerde URL maak je zelf door naast een DNS-naam (of IP adres wanneer je een vast IP adres hebt) een reeks willekeurige karakters op te nemen. Zoals bijv. https://<dns_of_ip_adres>/YtqET57eZRrLg4vjZNYV. De reeks willekeurige karakters zijn dan feitelijk een soort geheime sleutel (shared secret) tussen server en client
  5. Configureer je client(s) m.b.v. die geprepareerde URL
Draai zowel de reverse proxy als Vaultwarden dus in separate omgevingen zodat die als silo's fungeren binnen je security model, zodat een veiligheidsissue in de een niet (direct) leidt tot problemen in de ander.

Na bovenstaande configuratie zal de reverse proxy iedere poging om Vaultwarden te benaderen waarvan de URL niet gelijk is aan de geprepareerde URL weigeren. Gerichte aanvallen op Vaultwarden gaan om die reden dan dus ook niet werken. Voorkomen van verspreiding van de geprepareerde URL is dan wel belangrijk! Dus maak uitsluitend gebruik van de client app en eigen vertrouwde systemen. Log bijvoorbeeld niet in via een webbrowser op een systeem dat niet van jou is.

Het is wat vereenvoudigd uitgelegd, want in detail zijn er meer stappen nodig. Denk bijvoorbeeld aan het configureren van Vaultwarden zodat het overweg kan met die geprepareerde URL.

Hoop dat je er wat mee kunt.

[Reactie gewijzigd door Primal op 25 februari 2026 12:11]

Werkt deze reverse proxy oplossing ook als je home assistant over het internet beschikbaar wilt stellen?
De stappen die ik hierboven beschreven zijn het globale pad, maar in detail zijn er vaak wat meer stappen te nemen. Afhankelijk van de bestaande omgeving kan dit meer of minder zijn. In theorie is zo'n beetje "alles" relatief eenvoudig achter een reverse proxy te stoppen, maar er zijn ook uitzonderingen waarin het complexer kan worden. Hierover kan ik jouw geval dus geen uitspraak doen, maar ik vermoed dat je home assistant ook op die manier toegankelijk kunt maken.
Top! Kan ik zeker wat mee :D erg bedankt!
Dat kan zeker als je lokaal blijft, kun je met behulp van AdGuard of Pi-Hole wel instellen.
Alleen ik heb er voor gekozen om een domein te kopen via mijn.host. Kosten: €4,99 per jaar.
Ik weet dat een domein erg goedkoop is, maar blijft weer een abbonement waar je vast aan zit. Helemaal met dat ik dat wil vermijden met een bitwarden abonnement.

Ben vooral nogal bang dat de vernieuwings kosten op kunnen lopen over de jaren.
de makkelijkste oplossing is een goedkoop domein kopen.
Als het echt niet uit maakt hoe die heet zijn er best goedkope domeinen te vinden voor ene paar euro per jaar.
Daarna via cloudflare een tunnel met cloudflared. Is gratis en veilig.Je hoeft geen poorten open te zetten.
Ja je bent afhankelijk van de uptime van cloudflare, maar is een berekend risico.
Andere optie is duckdns, maar ook niet altijd even stabiel en dan moeten er poorten open.
Beetje punt dat ik maakte bij @Saekerhett, domein is toch weer een abbonement waar je aan vast zit, wat ik hiermee probeer te vermijden. Plus de potentiële vernieuwings kosten over de jaren is een angst.
duckdns dan :)
100% gratis
Dat ziet er ook wel leuk uit!

Canada is ook een privacy-vriendelijker land dan hun zuiderburen, dus wat dat betreft al een stuk beter dan een Cloudflare-oplossing. Het zal ook nog wel even duren voor duckdns onder de noemer big tech geschaard mag worden. :P
Je zou het in je interne netwerk thuis kunnen hosten zonder dat je het naar buiten toe exposed. Aangezien de client altijd een sync heeft sinds de laatste keer dat je thuis was moet dat geen groot probleem zijn. Elke keer als je thuis bent syncen. Een andere oplossing is achter een VPN thuis plaatsen, maar dat vergt iets meer werk.
twingate is een mooie oplossing zonder al teveel werk.
Het is wel echt allemaal best veilig uit zichzelf, ik heb het gewoon achter een reverse proxy zitten. Mocht mijn database ooit gehackt worden dan hebben ze alleen maar encrypted data, kunnen ze ook niet zo heel veel mee, maar de database is natuurlijk niet bereikbaar vanaf het internet.
Fijn om te weten! :) Zou mij weer 20 euro per jaar schelen (goed, zoveel geld is het niet, en je betaalt met je eigen server aan stroom, maar goed).
Self-hosted kan je natuurlijk als "veilig" thuis te syncen instellen of je gaat een stap verder om het remote ook bereikbaar te maken.
Dat kan via vpn en dan bereikbaar of dus bijvoorbeeld via cloudflare eerst al alles buiten NL weg filteren en dan bijvoorbeeld via MTLS de connectie beveiligd. Dit alles is tot aan je vaultwarden interface die dan zijn eigen certificaat heeft om verkeer te encrypten.
Maar bij een hosted oplossing lost het probleem zich wel zelf op. Dat doet jouw thuis gehoste (of gebeunde, ligt natuurlijk aan je ervaring) oplossing niet als er iets naar de knoppen gaat.
Ligt er natuurlijk aan wat er is. Als mijn huis in de fik staat of mijn server thuis ontploft niet, maar dan heb ik wel een backup op een tweede locatie waarmee ik binnen 10 minuten weer online kan zijn (al zal ik als mijn huis in de fik staat eerst even andere prio's hebben..). Als de container crasht wordt hij opnieuw opgestart, en veel meer kan er niet gebeuren. Updates doe ik alleen als ik er zelf bij ben om te controleren en kan ik dan indien nodig meteen terugrollen, andere downtime behalve dat er een schijf kapot was waardoor mijn ZFS pool veel trager werd heb ik nooit gehad.
Dus ja in theorie moet ik het oplossen als er iets mis gaat, maar dat is niet anders dan bij een hosted dienst. Als die offline gaat is de downtime meestal nog veel langer omdat er dan ook écht iets aan de hand is.
bovendien, een vaultwarden gezins DB is niet zo groot. Kan je makkelijk backuppen naar een gratis cloud oplossing. Zorg gewoon voor een goeie encryptie op de backup en laat het niet om die bv jaarlijks te updaten. Dan zit je meestal wel goed want voor hackers ben je sowieso geen interessant doelwit met slechts een handvol accounts.
hoch, als je een moderne oplossing gebruikt zoals cloudflared en truenas apps, dan is dat zeer stabiel.
Soms een klein risico bij updates. Maar daarvoor bestaan rollbacks en backups.
In de meeste gevallen ben je dan ook niet de enige met problemen en volgt snel een nieuwe update.
Dat het ook lokaal werkt zonder verbinding wist ik niet. Achteraf vrij logisch, maar op t moment niet aan gedacht. Goed, weer iets om zelf te hosten!
Waarom dan niet een lokaal wachtwoord bestand dat je synchroniseert met de plekken die allemaal nodig zijn? Dat is een uptime van 100% en redundancy is gegarandeerd?
kan idd. Keypass bv werkt meestal op die manier.
Het is de keuze tussen een gedecentraliseerd systeem en een gecentraliseerd systeem.
Elk met hun voor en nadelen.
Mijn Bitwarden instantie host ik op een Digital Ocean droplet. Die hebben daar een "1-Click App" voor, hoewel het koppelen van m'n premium key niet zo recht-toe-recht-aan was als ik had verwacht. Maar goed, dat kan verbeterd zijn ondertussen.

Ik zit er wel eens aan te denken om iets te besparen, en de droplet om te zetten naar een Vaultwarden instantie, maar zolang Bitwarden Premium niet overdreven duur is, en de boel stabiel draait, blijf ik ook liever hangen op wat oud en vertrouwd is.
Wat is er erg aan een dag offline zijn? Het is lokaal op de clients gewoon beschikbaar, en zodra een server weer beschikbaar is wordt alles gesynchroniseerd.
Hoezo? zelfs als uw vaultwarden een dag down is werken de plugins en de mobile app gewoon nog hoor. Je kan enkel geen nieuwe toevoegen of updaten.
Enkel de web portal is dan uiteraard buiten dienst.
Eigen password manager hosten is zowat het makkelijkste wat je kan doen.
Maar hey, you do you :)
Volledig mee eens, maar alleen geschikt voor de beter onderlegde mensen hier. Het draait als een zonnetje hier in een LXC container onder Proxmox. Maar om het aan de praat te krijgen is echt wel even zoeken. Mijn reverse proxy moest 5 extra regels hebben om door de protectie van vaultwarden te komen.
Ik heb in Docker letterlijk niet meer hoeven doen dan Vaultwarden in een stack gooien (omdat ik alles netjes in stacks heb zitten mbv Docker Swarm) en NginxProxyManager vertellen waar hij stond, was in 2 minuten klaar.
Dat bevestigt dan wel weer jouw punt, maar ik neem aan dat er voor alle standaard NAS OSen ook gewoon een template is, en voor LXC in Proxmox waarschijnlijk ook?
de container is het probleem ook niet, het gaat om de proxy manager. Daar kan je geluk of pech mee hebben. Bij mij lukte het pas met:

Upgrade: $http_upgrade
Connection: upgrade
X-Real-IP: $remote_addr
X-Forwarded-For: $proxy_add_x_forwarded_for
X-Forwarded-Proto: https
X-Forwarded-Host: $host
Dank! Zijn nog steeds een stuk goedkoper dan. Minder slick qua UI, maar doet wat het moet doen voor de meeste gebruikers. Zelfs het Free abo.
Nu vond ik 10 dollar per jaar ook bizar weinig geld voor zo een goede Password manager. Een verdubbeling vind ik nog te verantwoorden en het draagt bij aan een big tech onafhankelijk open source product. Ik betaal ook maandelijks voor Signal, ondanks dat het grotendeels gratis is.
Ik eigenlijk niet, het zijn feitelijk mini cloud drives. Alle logica zit in de clients. Ik snap werkelijk niet dat als een dienst zoals 1password populairder wordt in prijs toeneemt. Dat is gewoon keihard cashen voor aandeelhouders.
Dat betekent dus dat je een vendor lock-in krijgt voor je passwords of zie ik dat verkeerd?
Dat heb je sowieso toch? Volgens mij kun je als je eenmaal de stap genomen hebt niet zomaar je spul over zetten naar een andere aanbieder. Zelfs als je zelf host.
Zowat alle password managers hebben export/import functionaliteit. Je zit nooit vast tenzij je een slechte keuze maakt van manager.
Ik vind het wel een eng idee dat een dienst kan besluiten dat de wachtwoorden die je bij hen opgeslagen hebt van de ene op de andere dag niet meer mag exporteren.
Dat is een verplichting. Iedere cloud service is verplicht een export aan te bieden van uw data in de EU.(GDPR)
En het zou ronduit idioot zijn als je als service geen import aan biedt.
Die export is enkel versleuteld dus daar kun je niks mee. Je hebt de export functionaliteit nodig in de cliënt.
Waar heb jij het over? Tuurlijk moet dat in de client. niemand heeft toch server toegang?
Meestal kan je kiezen unencrypted in json of csv of encrypted in json.
Elke password manager waar ik tot nu toe heb gewerkt, en dat zijn de meeste, ondersteunen dit perfect.
Bedoel meer: kun je ook bij je Apple passwords op een niet Apple-device?
Ja, er zijn plug-ins voor Chrome-browsers en een app voor Windows. Quote van Google AI:

Ja, er is een officiële iCloud-wachtwoorden app voor Windows, beschikbaar via de iCloud voor Windows app in de Microsoft Store. Hiermee kun je opgeslagen inloggegevens bekijken, toevoegen en beheren, en ze automatisch laten invullen in browsers zoals Chrome, Edge en Firefox. 

Apple Support +5

Belangrijke details:
  • Installatie: Download "iCloud voor Windows" via de Microsoft Store.
  • Functionaliteit: Na het inloggen met je Apple ID en het inschakelen van "Wachtwoorden", kun je wachtwoorden beheren, bewerken en verwijderen.
  • Browserextensie: Voor automatisch invullen op websites is de "iCloud-wachtwoorden" extensie nodig, beschikbaar in de Chrome Web Store of Edge-add-ons.
  • Verificatiecodes: De app ondersteunt het genereren van verificatiecodes (2FA).
Ik heb nog geen situaties gehad waarbij je niet import/export features had.
Serieus? Is dat geen security risk dan?
Waarom zou dat een security risk zijn?
Je zou kunnen stellen dat iemand dan je gegevens kan exporteren, maar als mensen toegang hebben tot je account ben je al af wat dat betreft en moet je alles wijzigen.

[Reactie gewijzigd door Polderviking op 25 februari 2026 09:07]

Waarom niet? BitWarden heeft gewoon ex- en importfuncties, dus dat is met weinig moeite overal naartoe te migreren.

Ik ben zelf ook bezit met allerlei dingen "self hosted" te gaan doen; dus ik ga binnenkort ook van BitWarden naar VaultWarden.
In principe heeft elke password manager wel een export functionaliteit, je kunt vrij simpel je wachtwoorden exporteren en vervolgens importeren in een andere password manager. Destijds toen Bitwarden in opspraak was heb ik zo mijn data naar 1Password gemigreerd. (in 1Password moet je de desktop app downloaden geloof ik, vervolgens 'File' en 'Export', dat genereert een CSV bestand)
Ben tevreden met Keeper, overgestapt van 1password
Nooit meer Bitwarden voor mij, ik had premium en toen zijn er door een fout een hoop accounts terug gezet naar de gratis variant. Dit is na 2 weken hersteld, echter is mijn 2FA nooit terug gezet. Dus zonder enige melding had Bitwarden mijn 2FA code van mijn password vault gehaald (dit zat toen achter premium). Hier kwam ik achter toen ik pas weer eens opnieuw inlogde in mijn Vault

Als er zulke fouten gemaakt worden bij een password manager dan wil ik daar geen gebruik van maken. Sowieso moet 2FA NOOIT verwijderd kunnen worden zonder toestemming.

Ben inmiddels erg tevreden over 1Password

[Reactie gewijzigd door GrooV op 25 februari 2026 08:47]

Klinkt alsof je probleem dan met Bitwarden.com als dienst is?
Bitwarden blijft in mijn evaring toch wel een van de beste password managers in gebruik, dus ik host Vaultwarden zelf waardoor ik gratis premium heb en ook meteen controle over mijn eigen data heb
Sowieso moeten MFA tokens niet in je wachtwoordmanager staan. Dan is er namelijk geen sprake meer van MFA.
Deels met je eens. Het gebruikersgemak is wel erg goed als je het in 1 hebt waardoor je 2fa sneller gebruikt. Je kan ook onderscheid maken tussen financiële instellingen en kritische website zodat je die apart zet met 2fa en de rest in je wachtwoord manager.

Zelf ben ik fan van aliassen gebruiken, mogen we dit 3FA noemen?
Waar haal jij 2FA tokens vandaan? Ik neem aan een authenticator app op je telefoon, waar je ook de app voor je wachtwoordmanager hebt staan.

Ik heb al mijn MFA gewoon bij m'n wachtwoordmanager. Ik heb m'n apparaat en wachtwoord nodig om die te ontgrendelen, en bij mobiele apparaten doorgaans ook biometrie. Als ik het wil gaan gebruiken op een nieuw apparaat, heb ik een bestaand apparaat nodig voor goedkeuring.
tuurlijk wel. Uw wachtwoord is static.
de totp is time based.
Al is het in theorie iets minder veilig.

Het is niet minder veilig dan bv paswordless login met zo'n key.
2FA op Bitwarden zelf slimmerik
Bitwarden mijn 2FA code van mijn password vault gehaald
Wij gebruiken hier al jaren apple passwords, in het begin was het niet alles maar sinds je je wachtwoorden met het gezin kan delen vinden wij het ideaal (gezien het hier alleen maar apple devices zijn)..

In het verleden wel een eigen bitwarden instance gedraaid in docker, werkt ook prima maar toch iets meer werk.
Ik gebruik zelf proton. het is wel nog een stukje duurder (al heb je rond Black friday altijd goede aanbiedingen), maar als je veel van de functies gebruikt zoals mail, pass, vpn, cloud opslag die je niet ergens anders hoeft te halen dan valt het weer best mee.

je zit wel met een vendor lock-in natuurlijk, maar dat is voor iedereen persoonlijk of dat goed of slecht is.
edit:
ik gebruik ook Proton omdat ik een eigen domein er aan gekoppeld heb die automatisch voor elk nieuw account een email genereerd op mn eigen domainnaam.

[Reactie gewijzigd door Lagonas op 25 februari 2026 09:45]

Ik gebruik Apple passwords al vanaf het begin icm hide my email voor mij de perfecte combinatie.
Bitwarden gaat ook omhoog, overigens wel eerste keer in lange tijd zover ik weet.
Ik ben al jaren gebruiker van Bitwarden. Ze hebben ook een aardige prijsverhoging gehad maar zijn nog steeds heel voordelig. Als Apple gebruiker zou ik het liefst Apple wachtwoorden gebruiken maar ik vind de mogelijkheden te beperkt en wanneer ik wel op Windows werk is het echt een drama. Dus blijft voorlopig bij Bitwarden.
Pas op met Bitwarden. Het wordt keer op keer hier aangeraden. Maar het betreft een Amerikaanse dienst.

Zie ook het artikel van Tweakers van vorig jaar hierover:
review: Weg van big tech: tweakers maken complete gids met Europese alternatieven
Een opvallende ontbrekende titel hier is Bitwarden. Dat staat in de openingspost wel genoemd bij wachtwoordmanagers, maar dan wel in een grijs gebied. Bitwarden is namelijk een van origine Amerikaanse dienst. Dat is jammer voor veel zoekers, want in de discussie over goede, veilige en privacyvriendelijke wachtwoordmanagers komt Bitwarden steevast naar boven als populair alternatief.
Om logische redenen zou ik Bitwarden daarom zeker afraden. We maken ons teveel afhankelijk van Amerikaanse tech. 1Password is Canadees, en daarom neem ik persoonlijk de lichte prijsverhoging dan ook voor lief.
Of je gebruikt MindYourPass 😉
Ja kan ook naar Enpass kijken. Die gebruik ik zelf al jaren.
https://www.enpass.io/pricing/

Het grote nadeel van Bitwarden, welke ik gratis kon gebruiken via mijn werkgever tov Enpass is dat Bitwarden weigerde om specifieke karakters in een wachtwoord met een kleurcode aan te duiden.

Hoofdletter = groen
kleine letter = rood
cijfer = zwart
vreemd teken = blauw

Bij bitwarden vonden ze het nodig om hoofdletters en kleine letters dezelfde kleur te geven wat bij lange wachtwoorden waarin karakters/letters zitten die op elkaar lijken zoals 1 en l gewoon niet handig is.
Vaultwarden zelf hosten op een server/vps (docker) scheelt nogal in de centen. Werkt trouwens uitstekend.
Altijd heel tevreden geweest, maar deze verhoging vind ik echt absurd. Gelijk opgezegd en ga op zoek naar een alternatief. Sorry 1Password.
Gezien de inflatie over de laatste drie jaar is het niet echt een grote verhoging. En als je nu overstapt voor dat tientje, moet je wel bedenken of de tijd die je daarvoor nodig hebt niet meer waard is. Voor mij blijft het een zeer betaalbare prima service die me veel ergernis en problemen bespaart.
12E per jaar. Maar inderdaad, moet ik goed 20 jaar de dienst gaan afnemen om dat te rechtvaardigen.
Goh, valt te zien naar welke andere service je overstapt.
Als je naar een gratis service overstapt bespaar je dus 69€ (nice).

Dan is het een pak sneller terugverdient.
Oh welke? Het wordt nu 12E duurder. Niet overstappen kost me dus 12E per jaar.
Ofwel 240E over 20 jaar. Het gaat mij zeker 3 uur kosten om alles over te zetten en mijn gezin mee te nemen in de nieuwe werkwijze, dus dat kost me al meer dan die 240E.

Wel overstappen bespaard me inderdaad 69E. Super. Dan nog kost het me minstens 3 jaar om het terug te verdienen. Alleen dan moet ik het wel gaan self-hosten waar ook kosten aan vast zitten en extra tijd voor maintenance. Dus het kost me in de praktijk minstens een jaar of 6 om het terug te verdienen.

Eigenlijk niet de moeite waar dus. Ik kan beter een entertainment abbo opzeggen. Of boodschappen doen bij een goedkopere supermarkt.

[Reactie gewijzigd door Caelorum op 25 februari 2026 10:37]

Je maakt een rekenfout.

Niet overstappen kost je 12€ per jaar EXTRA.
Dat is bovenop de andere kosten je betaald voor die service.

Jouw berekening gaat er ook van uit dat het 20 (of 3) jaar dezelfde prijs blijft.
Wat ook niet realistisch is.
Die prijs gaat alleen maar stijgen.

En om wat paswoorden te exporteren, gaat je dat echt 3u duren?
Dacht dat we hier op Tweakers zaten.

Het is een beetje zoals een lekkende kraan hebben.
Die repareren kost wel wat tijd en materieel, maar hoe langer je wacht gaat de totaal kostenprijs enkel omhoog gaan.
Je maakt een denkfout. @Caelorum geeft namelijk ook aan dat hij zijn gezin over moet zetten op de andere dienst en hen moet instrueren over een nieuwe werkwijze.

Dit soort dingen heeft vaak een zeer lage WAF. Ik betaal gewoon 12 euro per jaar meer, voor een dienst die ik dagelijks gebruik en die blijft innoveren.
Volgens mij heb ik het prima uitgerekend. Zelfs de terugverdientijd voor niet en wel overstappen naar "gratis" variant incl bijbehorende extra kosten en werkzaamheden.

Vervelend dat het niet is wat je wilde horen, maar voor mij kost het toch echt al gauw 6 jaar om dat terug te verdienen. En dan heb ik inderdaad in/deflatie en extra verhogingen niet meegenomen. Maar die heb ik ook bij de "gratis" variant, want ook daarvoor moet ik infra opnemen en heb ik blijvende werkzaamheden (tijd) die ook een waarde vertegenwoordigen.
De relevante vraag is hoe lang geleden de vorige verhoging was inderdaad.

Dat gezegd hebbende, ~€65 per jaar betalen voor een wachtwoord manager? Zeg maar een AAA spel per jaar. Ik vind het heel erg prijzig voor iets als een wachtwoord manager. Vooral waarom dit per jaar moet terug komen. Die enkele tientallen kBs opslag die je bij hun hebt voor je wachtwoorden zullen de kosten toch ook niet zijn.
Tel ook nog ram en opslag mee die zijn pas explosie f gestegen. Hun cloud moet ook roken. Die 1 euro pm extra ex btw (voor 2 dus 50 cent pp) vind ik nog te overzien. Voor mij nog niet zo schokkend om over te stappen.

[Reactie gewijzigd door RobbyTown op 25 februari 2026 12:16]

Ik ben overgestapt naar Proton Pass als onderdeel van het Proton Unlimited. Voornamelijk omdat ik weg wilde bij Gmail, maar dit is een leuk extraatje.

Sommige dingen zoals de toetsencombinatie om te openen mis ik een beetje maar goed de besparing maakt veel goed ;)
Helaas ondersteund Proton pass nog geen SSH agent zoals 1Password dat doet, maar verder ziet het er inderdaad goed uit
Ik geloof dat Proton Pass sinds kort wel een SSH agent heeft, wat voor mij ook echt een must is voor een overstap.

Heb er alleen nog niet de tijd voor gehad om hem te proberen. Dus kan niet zeggen tot hoe ver hij overeenkomt.

https://protonpass.github.io/pass-cli/commands/ssh-agent/

[Reactie gewijzigd door CrazyVito11 op 25 februari 2026 10:42]

De enige reden dat ik geen gebruik maak van Proton Pass is dat ik niet alles bij 1 dienst wil onderbrengen. Dan is 1password toch echt de beste in zijn klasse. De prijsverhoging vind ik daarentegen shockerend en niet proportioneel.


Prima dat prijsverhoging noodzakelijk is maar 33% is absurd.
Ik gebruik sinds 2018 1Password Family. Al die jaren betaalde ik hetzelfde bedrag - nooit een cent geïndexeerd. Ja, het is nu wel een forse verhoging, maar in het licht van voorgaande vind ik het ook weer niet zo absurd.

Wij hebben ook Proton family, maar 1Password is wel zo makkelijk en ingeburgerd dat ik de rest van het gezin nog niet kan laten overgaan. We blijven 1Password nog wel even gebruiken denk ik, ondanks deze prijsverhoging. Gemak is ook iets waard.
Ik ben het met je eens dat vanuit historisch perspectief het wel meevalt. Vanuit commercieel perspectief en bedrijfseconomisch perspectief vind ik het raar. Klaarblijkelijk was het in de voorgaande jaren financieel zo goed dat de marges kennelijk voldoende waren. Kosten waren kennelijk beheersbaar en gedekt door de omzet.


Zelfs inflatiecorrectie vind ik discutabele, immers zou prijsstijging ook meer efficiënter werken of meer omzet creëren gedekt kunnen worden en niet op de klant moeten worden afgewenteld.


Ik zou in hun jaarrekeningen moeten duiken om in detail hier wat van te vinden. Vreemd is zo’n flinke prijsverhoging nog steeds.
Dat Proton ondertussen wel heel veel toepassingen heeft, baart mij wat zorgen. Zoals hier verwoord:

We need to talk about Proton.
Wie maakt nou gebruik van deze app? Je gaat toch niet betalen om je wachtwoorden op te slaan? Ik heb een iPhone en Apple's eigen wachtwoorden app werkt fantastisch.
Zeker ga je wel betalen om je wachtwoorden op te slaan, alles goed terug te kunnen vinden, versiebeheer voor je wachtwoorden te hebben, een ingebouwde ssh agent en andere belangrijke zaken te hebben die veilig moeten blijven.

Die eigen appjes zijn vooral een manier voor Apple en Google om jou als eindgebruiker in hun ecosysteem te houden. Dat is waarom je een losse zoals 1Password gebruikt. Doet meer en je weet dat het hun bedrijfsmodel is dus het zal qua ontwikkeling niet op de backburner komen te staan. Gebeurt dat wel, dan is het een stuk makkelijker om over te stappen.

Ik weet niet hoe het bij jou zit, maar hier zijn het zo'n beetje de belangrijkste gegevens in het leven. Hoezo zou je daarvoor betalen he? ;)
Mensen die Apple niet vertrouwen met hun gegevens? :P
Tot je een of andere foute foto ontdekken (denk aan kinderen zonder kleren word ingeschat als kinderporno) en je account dicht zetten. Dit is bij Microsoft al een aantal keer gebeurd zonder reden.
nieuws: Microsoft blokkeert accounts zonder uitleg, ondanks nieuwe EU-wetgeving. Super mooi alles in 1 dienst maar je kunt dan nergens meer bij.
Ik, beste keuze ever. Ja het kan bij Apple of een ander "gratis" alternatief, maar 1Pass is wel het summum wat betreft password managers, en een onafhankelijke partij, en niet Amerikaans (voor mij tegenwoordig ook een argument). Toevallig wel recent Proton Duo aangeschaft, nog niet helemaal uitgezocht of dat een waardig alternatief is.
Ik begrijp niet zo goed waarom ik zou moeten betalen voor een password manager, terwijl er goede gratis alternatieven zijn?

Gebruik zelf al jaren KeePassXC naar alle tevredenheid en doet alles wat ik nodig heb, inclusief alle passwords in een lokale database i.p.v. online.
en kan jouw gezin daar dan ook naadloos mee omgaan, op alle devices? Android/Apple/Windows gemengd, mobiel en vast?
T is een aardige verhoging, maar ik ben nog altijd zeer tevreden. Ook hun Passkey support is uitstekend.
Hier ook mail gehad
Huidige versus nieuwe prijs:

Huidige prijs: € 57,00 EUR per jaar
Nieuwe prijs: € 69,00 EUR per jaar
Let op. Dit is de prijs zonder BTW. Die komt er nog bij.
Gisteren deze mail ook ontvangen. Ik was reeds bezig met migratie naar vaultwarden..

Jammer dat passkeys niet (tijdelijk) gemigreerd kunnen worden. Zolang ik niet overal een nieuwe passkey heb aangemaakt kan ik 1password nog niet wegdoen.
Dat is een bericht uit oktober 2024. Over een week of zes moet ik al annuleren of verlengen, dus ik denk dat ik dagelijks een paar passkeys ga vernieuwen... :D
Ik ben super blij met 1Password, maar ik vind het vrij forse prijsverhogingen. Zo erg dat ik toch ook maar eens ga onderzoeken of er andere optie's zijn.
Ben even in de war..
Gebruik 1password (7) al jaren.. gratis? of is dit weer een andere versie
Waarschijnlijk heb je 1PW 7 ooit een keer gekocht. Het werkt nog steeds, als ik het goed begrijp, maar het wordt niet meer ondersteund. Terwijl optimale veiligheid nou juist dé reden is om voor deze software te betalen.
Belangrijk om te weten: De overstap naar 1Password 8 vereist een 1Password-abonnement en het gebruik van de 1Password-cloud; lokale kluizen (via Dropbox of iCloud) worden in deze versie niet meer ondersteund.
Daarnaast was voor mij het laten vallen van lokale kluizen een afknapper, want dat was nou net zo handig.

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn