Oud-Gamer- en Power Unlimited-journalisten beginnen gamesite Unpause

Een groep Nederlandse gamejournalisten, waarvan een deel eerder voor het ter ziele gegane Power Unlimited werkte, is een nieuw platform gestart met nieuws en achtergrondinformatie over games en de game-industrie. Unpause is gratis te lezen, maar de makers vragen wel om donaties.

Unpause is opgericht door een groep journalisten die soms als freelancer en soms in vaste dienst bij veel andere media werken, maar die allemaal in meer of mindere mate professioneel over games schrijven. Sommigen daarvan, waaronder Marcel Vroegrijk, Michel Musters en Erik Nusselder, schreven in het verleden onder andere voor Gamer.nl en Power Unlimited.

Power Unlimited werd in januari verkocht door uitgever Reshift. Het blad blijft nog wel bestaan en een deel van de oude redactie blijft bij Reshift werken, maar veel freelancejournalisten doen dat niet meer.

De makers van Unpause zeggen dat ze het idee voor de site al langer hadden, maar dat 'de nood onlangs zo hoog werd dat we niet langer wilden wachten'. Dat is een referentie naar het feit dat PU, maar ook kleinere Nederlandstalige gamewebsites recent werden opgekocht, veelal door gokwebsites die de site vol willen zetten met AI-gegenereerde artikelen en casinoadvertenties. De website wil soms reviews plaatsen, maar vooral achtergrondverhalen en interviews.

De site gaat van start met verschillende verhalen, zoals een achtergrondartikel over Chrono Trigger en een artikel over een oud interview met de makers van NieR: Automata. De artikelen zijn in principe gratis te lezen, maar de makers vragen lezers om een vrijwillig lidmaatschap. Betalende leden kunnen ook reageren op artikelen.

"Het uitgangspunt is dat we zelf eigenaar zijn en blijven. Daarom doen we het vooralsnog vrijwillig en uit eigen zak. Dat neemt niet weg dat goede gamejournalistiek je geld waard is. We zouden in de toekomst graag budget vrij willen maken om gastschrijvers (en onszelf) mee te betalen. Daar hebben we jullie steun voor nodig", schrijven de makers.

Unpause

Door Tijs Hofmans

Nieuwscoördinator

23-02-2026 • 10:18

97

Reacties (97)

Sorteer op:

Weergave:

Zijn game-review websites sowieso niet ten dode ?
Als ik review van een game wil weten check ik wel op steam bij user reviews.
Als ik gameplay wil zien check ik wel youtube.

Ik hoop natuurlijk voor hun dat het een succes wordt .

[Reactie gewijzigd door Jeroenzer op 23 februari 2026 10:23]

Dit vraagstuk zijn ze in podcastaflevering 411 en 412 best uitgebreid op ingegaan (linkjes beginnen op het juiste tijdspunt):

YouTube: Intel-comebacks, WhatsApp-abonnementen en klimgames - Tweakers Podcast #411

YouTube: Netbookgeschiedenis, gpu-prijzen en open klauwen - Tweakers Podcast #412

Persoonlijk vind ik het perspectief van iemand die uitgebreid op naar een game gekeken heeft en op basis van een bredere achtergrond een mening geeft met een stukje analyse wel interessant om te lezen. Maar ik moet daar wel eerlijk bij zeggen dat ik alleen reviews lees van games die mij vooraf wel interessant lijken. Ik heb op deze leeftijd nu eenmaal veel minder tijd om te gamen, dus waar ik vroeger als kind gewoon leuke verhalen wilde lezen en op basis daarvan kon besluiten een game te gaan spelen, is dit tegenwoordig geen ding meer. Dus aan iemand als ik winnen dit soort sites maar weinig kliks.

Ik denk dat je, zeker tegenwoordig met de beperkte aandachtspanne van mensen, zeker bij jongeren, iets extra's moet brengen. Bijvoorbeeld de mogelijkheid tot directe interactie. Of dat je een bredere doelgroep aanspreekt door bijvoorbeeld ook gamehardware te bespreken, gamestreams te doen en columnistische content over de industrie en/of gamecultuur. De vraag is hoe je met deze zaken een bredere groep bereikt. Hardware wordt wel naar gegoogeld. Maar een column is echt alleen voor je bezoekers.

[Reactie gewijzigd door RaJitsu op 23 februari 2026 13:45]

Persoonlijk vind ik het perspectief van iemand die uitgebreid op naar een game gekeken heeft en op basis van een bredere achtergrond een mening geeft met een stukje analyse wel interessant om te lezen.
Dat is juist wat de algemene consument niet wil. We willen een leuke game spelen voor de afleiding van het dagelijkse sleur.

Als iemand aankomt met markt trends om voorspellingen te doen aan de hand van technisch kennis dan verwachten we een dergelijk review ook voor content van indie Dev games.

Daar gaat het dan ook helemaal mis want ze kunnen het niet uit te leggen hoe een enkele Dev meer verkoopt dan een AAA game met een miljoenen budget.
Daar komt dan bij dat enkel de AAA Dev geld over heeft voor de marketing wat dan ook nog eens gecombineerd wordt met massale reclame spam op de game review sites.

Het voegt helemaal niks toe voor de consument. Het is enkel interessant voor aandeelhouders.
Niet alle content hoeft voor iedereen te zijn. Verder citeer je een deel uit mijn comment dat gewoon gaat over een reviewer die vertelt waarom een game wel of niet goed is die wat objectiever is en opener. Veel niet-journalisten zullen in een Steam-review vooral een puur persoonlijk ingegeven verhaal opschrijven en juist dit is waarmee een journalist zich kan onderscheiden.

Het meer zakelijke verhaal is interessant voor een andere groep die alleen maar iets wil lezen over games, maar degene die het zakelijke verhaal leest, heeft wellicht wel interesse in games. En twee verschillende groepen aanspreken is ook prima natuurlijk. Rock Paper Shotgun heeft wel een aardig midden, waar GamesIndustry.biz alleen de zakelijke kant belicht. Beiden lijken redelijk succesvol te zijn.
Veel niet-journalisten zullen in een Steam-review vooral een puur persoonlijk ingegeven verhaal opschrijven en juist dit is waarmee een journalist zich kan onderscheiden.
En de consument ziet gelijk de review/commentaar van de echte journalist naast alle eind gebruikers en kan dan zelf een inschatting maken op Steam. "Onderscheiden" is niet alles behalve de review onzichtbaar maken op een website waar niemand komt.
Ik hecht 0% waarde aan een game review waarvoor betaald is. En hier bedoel ik niet mee, waar aan verdiend wordt.
Het probleem zit vaak in het vertrouwen stukje. Waarvoor is er wel betaald en waarvoor niet? Heeft de journalist überhaupt de game gespeeld of blijft hij hangen op de tutorial? (cuphead incident)

Iemand die op twitch, kick of YT streamt toont in ieder geval dat de speler enigszins competent is met zijn/haar reputatie op het spel.
Bij een review site zit bijvoorbeeld werknemer 1 de game te spelen en werknemer 2 de text te schrijven en werknemer 3 zit de video te editen zodat ze de deadline kunnen halen. Tijd is altijd belangrijker dan kwaliteit.
En zelfs als ze een hekel hebben aan het product moeten ze de cijfer "bijwerken" aan de hand van hoeveel er voor betaal wordt want anders kunnen ze fluiten naar de volgende game. Zou ik ook doen als ik in hun schoenen stond. De hypotheek moet ook betaald worden.
voor mij zijn game sites niet per se voor de reviews wel om nieuwe games te ontdekken en daarbij staat meteen een geschreven review waarbij ik een idee kan krijgen wat voor game het is en of het evt iets is voor mij. game reviews op steam zeggen mij niet zoveel zo zijn er games die hoog scoren en ik doodsaai vind en ook andersom, reviews op youtube vind ik maar niets dat wordt verteld met een stem dat mij veel te druk en enthusiast klinkt
ik vind het juist jammer dat iedereen lijkt te kiezen voor snelle informatie zonder zelf enige moeite te doen waardoor game bladeren etc verdwijnen maar goed de wereld gaat door
Het lastige met die steam user reviews is dat die niet altijd zuiver zijn.
Wat je nog wel eens ziet is dat er bijvoorbeeld 1 functie van een game niet goed werkt, en dat er een heel leger aan mensen een slechte review geeft op steam.

Een review van een website zou een zuiverder beeld moeten geven!
Ben ik helemaal met je eens, maar doordat er meerdere reviews zijn van users kan je ook al snel een patroon zien wat een game echt minder maakt of juist super tof omdat het meerdere keren terug komt bij verschillende users.

Bij een review op een site is het vaak maar door 1 persoon gespeeld en de review daarop gebaseerd.
Dat heb ik ook altijd bij game reviews op tweakers, het is op basis van een persoon, deze moet natuurlijk neutraal blijven bij zijn./haar review en dat is lastig, je kan de sterke zaken belichten en zwakke zaken en daarmee houd het naar mijn mening wel op, want dan ga je een persoonlijke factor meewegen en dat is de gameplay, die is voor iedereen anders in beleving.
maar doordat er meerdere reviews zijn van users kan je ook al snel een patroon zien wat een game echt minder maakt
Maar er is ook groepsdruk om de "correct mening" te hebben. Vooral op plekken als Reddit, waar de "verkeerde mening" word gestraft. Mensen beïnvloeden elkaar, en niet alleen met review bombing.

Daarnaast neigt Steam's review systeem al snel richting positief als er niet duidelijk iets mis is met een game. Hoe matig het ook is. Als ieder aspect van een game een 6/10 is dan staat de Steam score op 90%. Het beloond het dus wanneer games het op safe spelen.

[Reactie gewijzigd door Wolfos op 23 februari 2026 11:16]

Helemaal eens met de zwakte van Steam reviews als het om het eindoordeel gaat, maar gelukkig genoeg mensen die er een stukje tekst bij zetten waar je wat mee kan (en wat ze verder spelen).

Persoonlijk vind ik dat gamesites/Youtubers ook veel te snel een game een 7 of 8 geven in welke vorm dan ook en ik laat dan in het midden of dit wel of niet beïnvloed wordt door sponsoring en/of de angst om bepaalde gunsten te verliezen. ik heb games met een 8 gespeeld die vol met bugs zaten, een matig verhaal hadden, een kwakkelende framerate en/of gewoon simpelweg saai waren.


Je krijgt op een website ook maar een mening van een enkel persoon (soms 2) en weet jij veel waarom een bepaald element hem triggert. Ik heb ook weleens dat ik helemaal niet in een game kom die alom geprezen wordt zonder dat ik precies kan aangeven wat mij er aan irriteert dan wel niet aanspreekt (Expedition 33 bv.)
Maar er is ook groepsdruk om de "correct mening" te hebben. Vooral op plekken als Reddit, waar de "verkeerde mening" word gestraft.
Daar word hier op Tweakers ook behoorlijk over geklaagd merk ik.

PU vond ik voorheen nog wel leuk om te lezen toen je deze nog als tijdschrift kon kopen. Maar dat is alweer een tijd geleden dat ik dat deed.
mee eens wat reddit betreft. ik heb vaker dat ik games graag speel die helemaal neergesabeld zijn, vaak vanwege bugs bij de start, die later verholpen zijn. Maar dat triggert een lawine aan negatieve posts. Als je dan waagt te zeggen dat je een game leuk vindt ben je kritiekloos, een meeloper, heb je geen eigen meing, omgekocht door de uitgever etc etc. Echt bizar. Soms zie je dan een reddit ontstaan over die game waar mensen komen die de game leuk vinden en elkaar helpen. Mass Effect Andromeda is zo'n game. Omgekeerd in de Division 2 reddit helpt iedereen elkaar, geeft tips etc, maakt niet uit hoe onervaren je bent. Heeft ook met de leeftijd te maken denk ik.
het is op basis van een persoon, deze moet natuurlijk neutraal blijven bij zijn./haar review en dat is lastig,
Het hele idee van een review is toch dat je niet neutraal bent, maar je je mening geeft over een game? En dan is het aan jou, de lezer of kijker, om te beslissen of de mening van de reviewer bij je past of niet.
[...]

Het hele idee van een review is toch dat je niet neutraal bent, maar je je mening geeft over een game? En dan is het aan jou, de lezer of kijker, om te beslissen of de mening van de reviewer bij je past of niet.
Een user review hoeft niet neutraal te zijn. Van een journalist verwachten we dat wel (en dat zie je bijvoorbeeld prima op Tweakers). Beslissen of een professionele review 'bij je past' is een bijzonder slecht teken en geeft aan dat je geen vertrouwen hebt in de reviewer.

Er is een enorm gebrek aan de ouderwetse geschreven review, met details over de diepgang, speelplezier, bugs etc. Verreweg de meeste YT-reviews zijn van bijzonder slechte kwaliteit en hebben als eerste doel meer kijkers te trekken. Overdrijvingen zijn altijd een geweldig middel daarvoor en dat trekt de video's of naar het positieve of naar het negatieve. Je ziet vrijwel nooit een YT zeggen dat het een 'okay' spel is waar hij/zij plezier aan beleefde. Terwijl we allemaal weten dat de meeste spellen 'okay' zijn.
Een review is altijd de mening van de reviewer, dat kàn gewoon niet neutraal. Als een game neutraal beschreven zou moeten worden, heb je gewoon een nieuwsbericht geschreven met het plot (als er een verhaalmodus in zit).

Of het nou een journalist is of niet, een review is altijd gebaseerd op een mening.

Edit: Ik denk dat het in jullie geval meer gaat om of de meningen goed beargumenteerd en onderbouwd zijn, wat niet het geval is bij veel userreviews op bijvoorbeeld Steam, terwijl Jur dat wel degelijk doet hier op Tweakers. Maar aan het einde van de dag is een review toch echt de mening van de reviewer, hoe je het ook wendt of keert.

[Reactie gewijzigd door RVervuurt op 23 februari 2026 13:21]

niet alleen steam reviews, alle reviews die door de gewone man is gedaan is zwaar biased, als er iets niet werkt dan is het meteen 1 ster zonder ook maar verder te kijken waarom het niet werkt, ik heb ook veel reviews gezien dat mensen allemaal 5 sterren geven omdat het zo mooi en gaaf is, terwijl functioneel totaal niet werkt.


Als ik alleen al de telefoon reviews bekijk dan zijn mensen al zwaar biased, daarentegen de reviews van tweakers zelf is al behoorlijk objectiever al soms zit er een kleine biase erin.


Unpaused is een website die ik heb toegevoegd naast tweakers om even te kijken.
Of dat er functies inzitten die conservatieven tegen een zeer been schopt terwijl je deze functie niet hoeft te gebruiken, denk aan het non-binaire geslacht dat je kon kiezen in “Dragon Age”. Dat een optie erin zit, zegt nog niet dat je het moet gebruiken, seks was bijvoorbeeld ook altijd al optioneel in de voorgaande games.

Ps ik heb de game zelf niet gespeeld en kan dus niet over de kwaliteit spreken, maar ik weet dat er ook behoorlijk wat onterechte shit over deze game heen is gekomen omdat ze de gamer deze vrijheid wouden geven.
In de eerdere twee games had je bij Dragon Age inderdaad die vrijheid. En die hebben daar nooit negatieve reviews door gekregen.
In Veilguard werd het je echter door de strot geduwd en had je die vrijheid niet. En daarom kreeg die wel negatieve reviews.
Van wat ik nu zie wat er op de site staat (en van wat ik weet van een deel van de journalisten), gaat het op deze site om meer dan alleen reviews. Gamejournalistiek is ook achtergrond, berichtgeving over ontwikkeling en interviews. Maar het is boven alles natuurlijk gewoon ook leuk om over games te lezen. Je leest reviews niet alleen voor de keuze voor een game, toch? Het is ook leuk om in een goed geschreven stuk te lezen hoe iemand een game ervaren heeft.
N=1, maar ik heb een hekel aan playthroughs of videoreviews kijken en gebruik geen steam. Ik weet van sommige sites/recensenten dat mijn eigen smaak vaak aansluit bij wat zij schrijven; en is voor mij doorgaans de 1ste graadmeter of het wel of niet iets voor mij is.
Gegeven hoe recentelijk o.a. aftermath, mothership, en thisweekinvideogames gestart zijn denk ik het niet. Je krijgt toch andere inzichten en voor sommigen, zoals ikzelf, is lezen toch nog steeds sneller dan een 20-30 minuten video luisteren om een review mee te krijgen.

Over Unpause: ik mag toch wel hopen dat ze o.a. wat dames aan hun team toe gaan voegen, want het is wel een beetje een eenheidsworst nu, naar het colofon gekeken.
Ligt eraan. Als het gaat om bekende titels is voor mij "het is goed/prima/slecht" eigenlijk genoeg om verder te kunnen. Ik wil dan zelf alles ontdekken en wil dan juist zo min mogelijk weten. Bv nu vrijdag verschijnt Resident Evil 9: ik hoef helemaal niks te weten buiten het feit dat de eerste handons positief waren, de rest zie ik zelf wel.

Maar als het gaat om nieuwe onbekende titels of genres waar je weinig vertrouwd mee bent, kunnen uitgebreide reviews wel handig zijn om een beter inzicht te krijgen in wat het precies betekent om die game te spelen. Gameplayvideo's zeggen zeker niet alles en kan zeker bij meer complexe games misschien juist afschrikken. Bijvoorbeeld Baldur's Gate 3: nooit eerder aan een DnD-achtige game gewaagd, en toen heb ik een paar reviews gelezen voordat ik de knoop doorhakte. Ik wist toen wel dat ik eerst een leerproces had te gaan voordat het spel echt tot z'n recht zou komen.

[Reactie gewijzigd door Tweaker2020 op 23 februari 2026 12:33]

Helaas, het gaat inderdaad heel slecht met gaming news/review sites. Dat is al langer zo. Bijna alle grote sites zijn verdwenen of een schaduw van wat ze waren (kijk bv naar Gamespot, erg triest daar).

Het probleem is enerzijds dat het advertentie business model nagenoeg compleet kapot is. Alleen heel erg high-traffic sites halen hier nog wat revenue uit. Anderszijds is het internet door de Googles en Facebooks van deze wereld naar de vernieling geholpen. Er is geen site-loyalty meer en de meerderheid van de lezers komt ergens, leest even snel iets, en is weer weg. De site wordt niet gebookmarked of op andere manier onthouden. Ze weten amper waar ze zijn geweest.

Het internet is veel schraler dan het 15 jaar geleden was.
Ik moet zeggen dat ik de game-reviews hier op Tweakers altijd zeer kan waarderen.
In het artikel staan letterlijk voorbeelden van content die je nooit gaat lezen in de Steam reviews. En daarnaast, hoeveel heb je aan steam reviews als je een switch, PS5 of Xbox hebt?
Als ik review van een game wil weten check ik wel op steam bij user reviews.
Ik blijf bewust ver weg van user reviews, ze zijn vaak alleen maar ingegeven door onderbuikgevoelens. Oh een exclusive voor platform X, slecht cijfer.
Ik heb veel meer vertrouwen in een review van iemand die dingen kan nuanceren en heel veer meer games gespeeld heeft.
Ik snap je punt, maar persoonlijk zou ik nooit uitgaan van 1 review, zeker niet van een game journalist. Het is wel zo dat een review van een game journalist vaak wel veel meer info over de game zelf verschaft wat ik wel kan waarderen.

Maar wat ik dan vaak in die zelfde reviews mis, zijn dingen die wel duidelijk worden in Steam reviews
Bijvoorbeeld een mechanisme wat niet lekker werkt, of een bepaalde bug dat zwaar irritant is, soms gebeuren zulke dingen pas na uren en uren spelen, iets wat niet elke game journalist doet.

Bij Steam moet je dan ook kijken naar hoeveel mensen over hetzelfde klagen, als dat zo is zit er vaak wel een kern van de waarheid in. Dit in combinatie met het aantal uur gespeeld (wat bijna altijd vele male meer is dan van een game journalist) vind ik Steam reviews zeer nuttig. Je moet alleen wel een beetje weten hoe je er naar moet kijken
Ik snap je punt, maar persoonlijk zou ik nooit uitgaan van 1 review, zeker niet van een game journalist.
Ik zeg ook niet dat ik uitga van maar 1 review, ik zeg dat ik user reviews volledig negeer omdat die doorgaans onbetrouwbaar zijn.
Persoonlijk heb ik tekstuele game reviews weer helemaal herondekt.

Steam user reviews is handig om te zien of de ontwikkelaar zich aan de afspraken heeft gehouden, of als de performance slecht is, en vooral dingen die NIET kunnen -- maar vaak niet meer dan dat.

Bij video reviews lijdt het visueel te veel af. Als de maker van de video het slecht heeft gedaan schrijf je direct het hele spel af. Dat gaat nogal makkelijk, aangezien de makers vaak geen journalisten zijn, maar influencers. Het is gemakkelijker om mee te gaan in de mening van de reviewer.

Maar een geschreven review van een journalist: Die kan je meenemen in de diepte van het hele spel zonder dat het verklapt wordt, of de mechanieken omschrijven zodat je het zelf ook beter begrijpt wanneer je het spel speelt; geen 10 minuten Youtube how-to nodig, gewoon twee zinnetjes.

Dan moet het artikel geen slop zijn natuurlijk. Als de schrijver het met passie doet, dan is het goud waard om nieuwe spellen te ontdekken.
Ik denk het niet, het probleem is wel als we kijken naar PC gamer dat vaak mensen die een review schrijven te vaak bezig zijn met politieke activisme waardoor je zeer gekleurde reviews krijgt, daarboven op de hoeveelheid releases maakt het ook dat reviews vaak geschreven worden nadat ze maar een uur of 2-4 gespeeld hebben.

Dan nog niet de spreken van de reisjes die publishers reviewers geven, alhoewel dat niet enkel voor de geschreven press telt.
Noem me ouderwets maar lees nog steeds maandelijks de papieren (PC) Gameplay.

En hoe ouder ik word, hoe interessanter zo'n magazine wordt: ik heb geen tijd meer zoals vroeger om al die game websites, youtubers, Twitch kanalen, Steam store etc te volgen om op de hoogte te blijven van de nieuwste en beste releases. In zo'n magazine staat elke maand een mooie samenvatting van de pakweg 30 belangrijkste games van deze en volgende maanden. Leuk om elke maand te lezen, en meest efficiënte manier om up to date te blijven. En van de games die me interesseren, zoek ik dan gericht een youtube ofzo op.
Perfect voor mijn druk leven lol
Chaoss Moderator Spielerij @Jeroenzer24 februari 2026 08:34
Ik waardeer reviews wel maar ik merk steeds vaker dat ik switch naar video reviews. Geschreven reviews lees ik nog wel maar ik lees ze steeds minder vaak helemaal, dan pak ik er her en der wat stukjes uit plus de conclusie.
Het is nog wel heel karig. Zo verwacht je juist bij een website als deze een pagina met daarop de redacteurs/interviewers. Dit voelt als kleinschalig, gemaakt door mensen met een passie voor gaming. Juist dan lees ik graag wie de personen zijn achter de artikelen. Vertel maar welke games je graag speelt, waarom dit je passie is, wat qua gaming-nieuws-werk nog op je bucketlist staat of wat het tofste is wat je tot nu toe hebt gedaan. Zulke achtergronden zouden een mooie basis kunnen vormen voor een website als deze denk ik. Maak het intiem, ons kent ons.
Mee eens; ik krijg op meerdere fronten de indruk dat hier niet goed over is nagedacht en dat iemand de boel vroegtijdig heeft doorgedrukt o.i.d., niets mis met een beetje haast maar als je iets nieuws start zet je deur natuurlijk wagenwijd open voor kritische ogen. Het is de eerste indruk die bij zoiets als dit extra zwaar weegt bij de keuze of mensen nog terug gaan komen.

Nu weten we natuurlijk niet hoe de lancering van de website bij Tweakers terecht is gekomen, er is wel een verschil tussen of zij zelf de lancering hebben aangegeven bij Tweakers, of dat een lezer/Tweakers redacteur zelf de website tegenkwam die onverhoopt nog niet klaar was voor lancering (maar dan hoor je de website af te schermen natuurlijk).
AuteurTijsZonderH Nieuwscoördinator @Grabbels23 februari 2026 11:22
Laat ik het zo zeggen: de tech- en gamejournalistiek in Nederland is een klein wereldje.
ik denk dat de naam 'resume' al vergeven was ;)
Het domein is bezet maar wordt niet gebruikt. Altijd jammer als dat het geval is. Ik ben al vaker tegengekomen dat ik (of een kennis) iets wilde doen met een naam/domein, dat er met die specifieke naam niks gedaan werd, maar het domein wel bezet was. Soms was het dan een gevalletje van iemand die ooit een idee had, en er uiteindelijk nooit iets mee gedaan had, of er mee gestopt was. En soms was het iemand die het domein had met als doel er zoveel mogelijk aan te verdienen.

[Reactie gewijzigd door SomerenV op 23 februari 2026 12:21]

Er wordt niet per sé niets gedaan met zo'n domein hoor.
Zelf heb ik ook een domein zonder dat er een website aan hangt.

Wel heb ik daar e-mail aanhangen en host ik wel eens een gameserver die dan dat domein gebruikt.

Kan dus best zijn dat het resume domein ergens voor gebruikt word.
Als ik 'resume' lees dan denk ik aan iemands curriculum vitae, niet aan het onpauzeren van een game, dus ik denk dat de woordkeuze op zich wel ok is :)
Leuk om te zien. Hopelijk kunnen ze dit een beetje levend houden. Ik heb vroeger veel gamer.nl en insidegamer.nl gelezen en vond het jammer om te zien hoe al die sites de afgelopen 10 jaar rustig zijn afgestorven. Iemand die weet of er nog originele insidegamer.nl redacteurs zijn die ergens schrijven?
Nou de voormalig hoofdredacteur Michel en een andere redacteur van Insidegamer (Arthur) schrijven dus voor Unpause: https://www.unpause.nl/colofon/
"Unpause"? Dat klinkt doubleplus ungood! Zou de juiste term niet "Play" of "Resume" zijn? ;)

Ik ben benieuwd of een hobbyproject-turns-professional vandaag de dag kan werken.
Is het niet een geval professionals-turns-hobbyproject?
Tja, juist daarom een betere naam toch? Zo is het herkenbaar en vindbaar.
Van PU naar UP ;)
Overigens lijkt het geen hobby project als ik het zo lees op de website.

[Reactie gewijzigd door HaterFrame op 23 februari 2026 10:24]

ja en nog zo veel ballonnen blazen en dan website laten opstijgen
personeel gezocht: een oude man met wandelstok (geloof ik) :P

[Reactie gewijzigd door Dark Angel 58 op 23 februari 2026 12:56]

Ik vind de naam juist ontzettend goed gekozen. Een naam met een knipoog,

En ook nog PU => UP zoals @HaterFrame opmerkt.

[Reactie gewijzigd door W1ck1e op 23 februari 2026 10:37]

Wel erg goedkoop Wordpress thematje.
En de /wp-admin staat wagenwijd open 8)7
En de /wp-admin staat wagenwijd open 8)7
So what?


Publiek benaderbaar betekent niet publiek toegankelijk. Zolang ze MFA en ratelimiting toepassen is dit echt geen ramp. Sterker nog, ik denk dat van 99% van de wordpress sites /wp-admin gewoon benaderbaar is.
Hoeft niet persé een beveiligingsprobleem te zijn, maar zeker als je een wat kleiner hostingpakket hebt is het wel vragen om bots die als een zwerm muggen je site gaan bestoken met foute inlogpogingen. Dat neemt af als je de inlogomgeving verbergt achter een minder typische URL.

Daarnaast vind ik het gewoon wat amateuristisch. Niets tegen Wordpress, het is oprecht de juiste keuze voor veel websites, maar om het in een oogopslag door de kieren te zien lekken geeft mij weinig vertrouwen in hoe de website beheerd wordt; er is geen enkele reden om wél de 2FA optie aan te zetten van een Wordpress beveiligingsplugin maar niet een alternatieve inlog-URL, of dit getuigt er dus van dat er geen extra beveiligingslaag op de website zit.

[Reactie gewijzigd door Grabbels op 23 februari 2026 15:25]

Van security by obscurity wordt het niet veiliger. Je voorkomt wel die automatische bot pogingen maar iemand die handmatig een scan over de website uitvoert heeft dat adminpaneel dan ook zo gevonden.
Je hebt gelijk, zal wel een typo aan mijn kant zijn
Hopelijk dat het iets wordt. Zal zelf niet lezen/luisteren omdat ik niet zo diep in de gaming scene zit. Aan het nieuws wat hier op Tweakers voorbij komt is wat mij betreft voldoende.
Tja, ik was vooral een gamer.nl bezoeker. Al ergens vrij vroeg in de 00's was dit het geval. Voor mij was het al op zijn einde nadat de PU het overnam en nu dus helemaal.

Inmiddels schrijven de mensen die over zijn op ID en dat is gewoon 3x niks. Ik kom er voor games, maar krijg artikelen over allerlei andere elektronica. Ook is er geen ruimte voor reacties en is de uitgever Redshift daar ook de eigenaar van. Dit terwijl zij in hun "afscheid" overkomen dat ze Redshift maar niks vinden.


Ik probeer het Unpause wel even uit samen met gameliner en zie wel of een van de twee het stokje kan overnemen. Gelukkig is er nog altijd NeoGAF.
Er werd in de podcast over het einde van PU wel gezegd dat ze bezig zijn om de website van ID te veranderen en dat reageren ook mogelijk gaat zijn. Op wat voor termijn is niet duidelijk maar ze zijn er wel mee bezig.
Ik kwam via de Google News app weleens bij artikelen van ID terecht, maar het leek er al snel voor mij op dat deze artikelen door AI geschreven waren. Veel SEO (Search Engine Optimization) en GEO (Generative Engine Optimization), maar het las niet prettig en kwam niet op mij over alsof het door een mens geschreven was.
Veel generieke stukjes over van alles en nog wat en herhaling van populair oud nieuws en oppervlakkige hergebruik van 'reviews' van populaire producten.

Weet niet hoe het nu zit en wat de redacteuren daar verder gaan schrijven, maar het zou me niet verbazen als ze nu zwaar inzetten op door AI geschreven artikelen en samenvattingen van nieuws van andere sites.
Niet vervelend bedoeld, maar ben benieuwd hoelang ze het gaan volhouden.
Overtuigend zijn ze ook niet om een lidmaatschap te vragen bij een nagenoeg lege website.
Gelukkig, ik mocht graag de video's kijken of de podcasts luisteren.
Alleen de kleuren van de site doen me denken aan vleeskleurige steunkousen. ;-)
De podcast draait gewoon nog door onder de noemer Power-Up Podcast, mocht je die gemist hebben! Martin en Simon draaien dit gewoon nog elke week op donderdag.

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn