Website van Power Unlimited is nu echt overgedragen aan nieuwe eigenaar

De domeinnaam van de website van Power Unlimited is officieel overgedragen aan een nieuwe eigenaar. Dat gebeurde pas deze week, terwijl de redactie al meer dan een maand geleden stopte met publiceren. De koper blijft ook na de registratie anoniem, al is bekend dat het gaat om een gokwebsite.

Dat blijkt uit de gegevens van Whois-databases. Daar is te zien dat de website PU.nl pas op 17 februari van dit jaar, dus afgelopen dinsdag, is geregistreerd door een nieuwe partij. Dat is meer dan een maand nadat uitgever Reshift het tijdschrift verkocht, of beter gezegd aankondigde de domeinnaam van de hand te doen. Dat ging met een vage constructie: een anonieme koper krijgt bezit van het domein PU.nl, maar Reshift blijft het tijdschrift nog wel uitgeven, terwijl de redactie onder verschillende socialemediakanalen wel actief blijft.

Het lijkt de koper voornamelijk te doen om de specifieke domeinnaam PU.nl, die op 18 maart 1999 voor het eerst werd geregistreerd. Nu is duidelijk dat de domeinnaam in handen is van de koper, want de Whois-gegevens zijn op 17 februari bijgewerkt.

Nuttige informatie is daar overigens niet te halen; de registrerende partij heeft technische en administratieve informatie geanonimiseerd en een partij genaamd Dominios En La Medida S.L. (wat staat voor Sociedad Limitada, het Spaanse equivalent van een BV) heeft de domeinnaam geregistreerd. Dat is een tussenpersoon die domeinen opkoopt voor precies deze anonimiseringsdoelen. Verder zit PU.nl achter een Cloudflare-proxy waardoor de eigenaar niet te achterhalen is.

Daarmee is het nog steeds onduidelijk wie de mysterieuze koper precies is. Of beter gezegd: het is niet officieel bekend. Vorige maand zeiden bronnen al tegen Villamedia dat de koper een Maltees gokbedrijf was. Dat wil gokadvertenties op de website gaan zetten. Overigens mag PU.nl wel een andere eigenaar hebben, vooralsnog zijn er geen nieuwe berichten geplaatst. Het laatste bericht op de site dateert nog steeds van 14 januari en gaat over de aankondiging dat PU.nl gaat stoppen.

Power Unlimited Whois

Door Tijs Hofmans

Nieuwscoördinator

20-02-2026 • 15:08

75

Submitter: tabletmen

Reacties (75)

Sorteer op:

Weergave:

Jammer. Gamer.nl was wel fijn overzichtelijk. PU heb ik altijd een gedrocht van een website gevonden.


Als iemand nog fijne game websites weet dan hou ik mij aanbevolen. Liefst overzichtelijk en zo min mogelijk hip doenerij.

[Reactie gewijzigd door Piet_Piraat7 op 20 februari 2026 15:20]

gamekings.tv bestaat nog steeds, ook actief op youtube en twitch, leuke content al zeg ik het zelf.
Mwah, antivaxxers, onmetelijk domme uitspraken over de industrie waar een ieder die de zich nog wat van hun lessen economie 2 kan herinneren meteen doorheen prikt, leugens tegen een redelijk kwetsbare (jonge) doelgroep om eigen voorkeuren te verkopen of zelfs geld te verdienen (van een notebook met igp die prima voor gaming zou zijn, het doodpromoten van crypto tot aan eerst iPhones helemaal geweldig te vinden en later opeens team Android te zijn omdat er daadwerkelijk zelf betaald moest worden)...

Ook waren ze zeer gefrustreerd richting de mensen van Gamer.nl/insideGamer omdat daar mensen heengegaan zijn die daar betere kansen zagen wat zelfs leidde tot rate uitspraken over dat ze akkoord zouden gaan met eisen voor goede waarderingen voor games.

Ondertussen probeerden ze zelf een gameshop te starten (waarover ze door hun tanden logen dat het gewoon van hun was) en introduceerden ze 'premium' wat ze geen abonnement wilden noemen ondanks dat je daar wel exclusieve content voor kreeg.

Kritiek gaan ze ook slecht op. Willen ze het ene moment kort-door-de-bocht-uitspraken afdoen als 'we zijn net als VI', op het andere moment willen ze weer de legitieme gamejournalist zijn.

Ben jaren deel geweest van de Gk-community (waar best wat leuke mensen tussen zaten en zelfs wat vrienden gemaakt heb) maar toen ze dachten verstand te hebben van maatschappelijke zaken was ik er voorgoed klaar mee.

Hoe dan ook, zat alternatieven op YouTube.
Ik snap op bepaalde punten zeker wat je bedoelt.

Het ineens Android-fan zijn en het ineens over crypto hebben. Maar dat maakt GameKings voor mij juist wat het is: een groep gasten die het over van alles en nog wat hebben. Ik heb ook vrienden die ineens over crypto beginnen, of eerst Android-fan waren en later zijn overgestapt naar iPhones.

Ze nemen zichzelf ook niet altijd echt serieus. Ik denk dat als je daar niet doorheen kunt prikken, je het veel te serieus neemt.

Ja, ze hebben inmiddels een premium kanaal en ja, er zit bepaalde content achter dat model. Maar dat betekent ook dat ze nog leuke trips kunnen maken en zo voor leuke content kunnen zorgen.

Daarnaast ben ik het niet helemaal eens met het punt over een kwetsbare doelgroep. De meeste kijkers zijn mannen die ruim boven de 30 zijn en zijn opgegroeid met GameKings.

En wat betreft kritiek is het een beetje dubbel. Als je ziet hoeveel kritiek ze krijgen, vaak om niets, dan snap ik wel dat je niet alles als waardevolle feedback oppakt. Helaas zijn gamers ook vaak echte keyboard warriors die hun eigen frustraties in het leven projecteren op anderen.

Wel is het echt zo dat ze zonder het premium model allang niet meer hadden bestaan. Daar is de industrie in Nederland gewoon te klein voor. En voor mij persoonlijk zit ik niet te wachten op alleen maar game reviews, ik kijk juist voor het geouwehoer.

[Reactie gewijzigd door marco-ruijter op 21 februari 2026 09:14]

Ze praten over van alles zonder basiskennis maar gedragen zich als een autoriteit, dát is het probleem. Er was niet zomaar een voorkeur voor Android/iOS, daar zou niets mis mee zijn. Boris verkondigde het Apple-evangelie raadde zelfs Macbooks aan voor gaming als antwoord op een brief over welke notebook te kopen, en dit stopte op het moment dat hij zijn iPhone moest inleveren. Die had hij in bruikleen van Apple, hoewel hij later beweerde dat hij hem zelf gekocht had (hij had echter op video al aangegeven dat hij terug ging naar Apple). Vervolgens kocht hij de goedkoopste high-end Android, de Nexus, en was dat opeens het summum van telefoon. Later heeft hij ooit nog mensen op Chinese telefoons gehad omdat hij gratis een Doogee gekregen had.

Het switchen tussen serieus en niet, is gewoon opportunistisch. Je ziet het zelfs bij iets als de piepshow, waar ze doen alsof ze heel kritisch zijn, veelal onzin praten en op het moment dat ze erop aangesproken worden, is het antwoord dat ze niet te serieus genomen moeten worden. Maar tot dat punt spelen ze de kritische journalist. En als ze ervan overtuigd zijn wel gelijk te hebben dan beroepen ze zich vaak op autoriteit.

Dat premiummodel is niets mis mee, maar ze stelden in het begin dat het geen abonnement was, maar steun en dat niets van de bestaande content achter de betaalmuur zou verdwijnen, wat wél gebeurde. Prima wat bij betreft, mijn kritiek ging meer over dat idee van 'steun', omdat ze zich zo van bepaalde verantwoordelijkheden konden ontslaan.

Er zijn verder nog altijd jonge mensen, maar mensen die met hen opgroeien blijven ze als toonaangevend zien. Vergelijk het met mensen die naar programma's als 'Nieuws van de dag' of 'Vandaag Inside' kijken, naar hoeveel mensen bepaalde politieke meningen hebben waarvan allang bewezen is dat het geen effectieve aanpak is (grenscontroles voor immigratie bijv), niet snappen wat het verschil is tussen de vreselijke NPO en de NOS terwijl Powned en ON wel goed zijn. Dat zijn gewoon volwassenen. Nu zeg ik niet dat deze groepen vergelijkbaar zijn met GK-fans, maar het is een voorbeeld van oudere mensen die zich makkelijk verkeerd laten informeren omdat kritisch denken gewoon niet voor iedereen weggelegd is.

En op het moment dat ze allerlei maatschappelijke meningen begonnen te hebben en een Boris waarvan ik mij afvraag of hij zijn middelbare school afgemaakt heeft 'kennis' ging delen over Corona, en JJ hem zelfs de legitimiteit gaf als iemand die zogenaamd economische inzichten zou hebben, social distancing-regels in de wind geslagen werden met de leugen dat de camera 'knijpt', was ik er voorgoed klaar mee.

JJ is trouwens ironisch genoeg ervoor verantwoordelijk dat ze tienduizenden euros aan sponsorgeld misgelopen zijn doordat hij nieuwe media niet begrijpt en allerlei rare fouten maken in de afhandeling met PR-relaties. Ik vraag mij af of ze dit überhaupt weten.
Dat over premium is gewoon niet waar trouwens. Premium bestaat al jaren en begon inderdaad als steun toen de inkomsten uit sponsoring nog aanzienlijk waren, maar langzaam aan het dalen waren. Toen sponsorgeld nagenoeg verdwenen was, zijn ze overgestapt op afhankelijkheid van premium en hebben ze een abonnementsmodel aangenomen.
OK was toen waarschijnlijk al weg. Ben jaren ondersteuner geweest voor die ene euro per maand, maar keek nooit meer wat en heb toen dat ook opgezegd.Overigens kan ik mij nog wat herinneren van onethisch gedrag, namelijk dat van die spitsneusdolfijn lid, dat ze daarvoor donaties vroegen en dat geld zichzelf vervolgens toegeëigend hebben.
Het probleem is naar mijn mening vooral dat ze op basis van niets zichzelf neerzetten als een soort autoriteit en daar zeer concrete uitspraken op baseren. Niet alleen over games, maar ook over maatschappelijke zaken. Het leek daarin wel wat op Voetbal Inside, die later daadwerkelijk een soort actualiteitenprogramma zijn gaan maken met Vandaag Inside, maar met dezelfde kortzichtige basis.

Daarmee kun je ook dat punt aanspreken over wat jij zegt over dat de doelgroep daar ouder is: oudere mensen laten zich door desinformatie niet zo goed voor de gek houden. De drie populairste talkshows zijn van die henk&ingrid-programma's.

Hadden ze het gewoon bij Gaming en lifestyle gehouden waarbij ze wat leuke IRL-streams deden terwijl ze op trip waren en daarnaast de stad in gingen, dan was het een sterk platform gebleven.

[Reactie gewijzigd door RaJitsu op 21 februari 2026 14:49]

Ik lees hier vooral één van de presentatoren in, die (helaas) ook de eigenaar is . Wat dat betreft deel ik je mening. Glijdende schaal.
Het klopt dat als het gaat om onethisch gedrag het vooral Van der Ven is. Maar als het gaat om de beperkte professionele omgeving gaat JJ ook niet vrij. Van het geen weerwoord geven aan Boris en hem zelfs als een economisch expert te zien tot aan de manier waarop bepaalde games wel of niet gecoverd worden.

Het is een beetje een oude man die het niet alleen lastig heeft met nieuwe zaken te begrijpen, maar ook zijn eigen algemene beperkingen niet kan herevalueren en niet kritisch kan zijn naar wat het echt coveren van een verhaal is. Dus dan gaan ze bijvoorbeeld een beschouwend item maken over een developer of uitgever dat gewoon zeer simplistisch ingegeven is (alsof die bedrijven geen goed opgeleide en ervaren strategische mensen in dienst hebben) en hebben ze echt het idee dat ze inhoudelijk wat neergezet hebben.

Koos Mooten is weer iemand met een ongelofelijke gelijkheidsdrang die graag iemand wil zijn die inzichten heeft rond tech en F1, maar ziet het als bijna een belediging wanneer iemand het oneens is met hem, deelt dan een kat uit en bij een onomstotelijk correctie zie je hem reageren met 'ja, fijne dag verder'. Ondertussen is het iemand die dus gewoon persberichten als waarheid opleest.

Die nieuwe gasten ken ik overigens niet (Van Wonderen is er niet meer, die vind wel goed en heeft ook een leuk Twitchkanaal). Een paar items van gezien en ik kan daar niets kritisch over zeggen. Maar ik zie ze ook niets overnemen.
Ik herken dit niet echt maar volg het ook iets minder nauw. Ik heb het idee dat Boris z’n maatschappelijke meningen wel redelijk uit gamekings laat (daar heeft hij andere platformen voor) Sure het gaat wel eens over bepaalde onderwerpen die niet puur gamen zijn, maar ik heb niet het idee dat echt een specifiek geluid wordt verkondigd en heb ook het idee dat iedereen daar wel redelijk verschillende meningen heeft.

Maar ik ben absoluut geen expert hoor ik kijk hier en daar eens een videotje van ze.
Yep, kijk er zelf ook wekelijks naar.
Absoluut. Ik kijk regelmatig Gamekings via hun Youtube kanaal.
Gamekings kijk ik ook veel en ben ook een premium baas daar. Ik vind het vooral nice dat het niet altijd alleen maar gamen is en ook gewoon geouwehoer. Zelf vond ik PU vaak dan ook ergens kinderachtig (kinderlijk) overkomen, waarbij GK wat volwassener is.
Ik heb ook premium en zet vaak een podcast aan in de auto, vind vooral de piepshow erg vermakelijk. Een kritische kijk op de industrie met een grote korrel zout.

Juist dat geouwehoer tussen de GameKings en de losse sfeer is wat hun drijft. Het is hetzelfde soort geouwehoer wat je met vrienden hebt, daardoor kijkt het heel laagdrempelig weg en kun je al heel snel merken wie van hun qua meningen goed bij past.

Power Unlimited ben ik vroeger abonnee van geweest maar op een gegeven moment vond ik het lastig om daar tijd voor te vinden/maken en zo’n tijdschrift is tegenover internet ook wel wat mosterd na de maaltijd geworden. Heb wel alles nog liggen en vorig jaar dat koffietafelboek en USB gekocht voor de nostalgie.
Ah jij bent dus ook echt een mannen man 😆
Dat was dacht ik ook van de meeste ex-PU leden?
Klopt indd, lang verhaal geloof ik, maar veel van de originele gamekings crew werkte ooit bij of voor de PU. Gamekings viert dit jaar ook haar 25 jarig bestaan.
Tweakers? :9


Alle gekheid opzij, nu veel gamingnieuwssites verdwijnen, lijkt dit juist een unieke kans voor Tweakers om een eigen, dedicated gamingnieuwssite op te zetten.
Volgens mij is er gewoon niet genoeg aan te verdienen, anders zou niet de ene na de andere site ermee ophouden.
Je wilt dat @Tweakjur het nog drukker gaat krijgen? ;)
This week in videogames, een website opgericht door SkillUp. Sympathieke reviewer met degelijke diepgaande reviews op YouTube.

Geen ads, goede schrijvers, interessante stukken.

[Reactie gewijzigd door DLSS op 20 februari 2026 15:32]

ik vondt gamer.nl ook altijd wel fijn om het laatse nieuws te bekijken. ben nu overgeschakeld naar Gameliner.nl
Ik gebruik naast Tweakers ook Gameliner.nl, die schrijven ook wel leuke stukken.
ik vind https://www.manabalk.nl/ ook wel overzichtelijk zonder gezeur, volgens mij is de website net nieuw, wie er achter zit heb ik geen idee van maar vind de feed best leuk. Zit af en toe nog een foutje in maar heb het idee dat iemand dit in zn eentje aan het opzetten is..
Alle stukken op die site zijn met een GPT gegenereerd.
oh rip, vond het al knap hoeveel content er op stond in een korte tijd... haha, hopen dat er binnekort echte redacteuren bijkomen :)
https://nl.ign.com/ is nog een optie, al zijn de meningen over IGN ook verdeeld.
Ik ben een klein tikkeltje biased, maar ik denk dat we voor velen een prima optie kunnen zijn. Naast games focussen we ons ook wel op films, series, LEGO etc., maar dat is nodig om te overleven in deze industrie. Gaming blijft daarbij het belangrijkste voor ons, ook in onze podcast. Ik snap dat vanwege IGN US de meningen soms verdeeld zijn over het merk, maar wij doen volledig ons eigen ding en doen ons best om onze eigen stempel te drukken! Mochten er vragen zijn laat het gerust weten.
Gameliner lijkt wel een aardige site te zijn, zijn ook druk bezig om alle feedback te verwerken en hebben ook veel nieuwe aanwas van bezoekers van recent gestopte sites
Jammer dat alles AI is daar.
Tja wellicht wie gebruikt er tegenwoordig geen Ai, misschien ook niet..
Maar als ze het gebruiken als aanvulling is het wellicht prima, de site voelt in ieder geval prima, en persoonlijk voor mij..

En een levendige community is ook aanwezig op gameliner.
Is het dezelfde koper als die van Playsense? Daar worden wel weer berichten geplaatst.
Content gemaakt door AI journalisten niet bestaande. Schrijvende redacteuren zijn nergens te vinden.
Allemaal puur om casino content te promoten zonder CRUKS.
AuteurTijsZonderH Nieuwscoördinator @den_the_man20 februari 2026 17:48
Onbekend, maar het zou kunnen. Iig een koper die zegt 'het playsense-model over te nemen'
En toen was zowel gamer.nl als pu.nl verleden tijd.

Jammer die eerstgenoemde checkte ik elke dag even voor het game nieuws.
De redactie is overgegaan naar id.nl en ze zijn nu bezig om die website een betere layout te geven.
Ik wens ze veel succes. Wie zit er nu te wachten om tussen de stofzuigers en airfryers te zoeken naar gamenieuws? Of krijgen zij een echte aparte site/sectie?

Want wat het nu is, is echt niet gemaakt voor het doel als gamenieuws. Het heeft echt een kieskeurig.nl uitstraling en ik hoop dat zij dat toch weg kunnen gaan nemen. Want dit heeft totaal geen samenhang zo.

Het gamenieuws is eerder een reclamezuil voor het echte werk, namelijk het kopen van producten.

Alsof je in een gamezaak binnenloopt en tussen de rekken van games allemaal muziek en films ziet liggen en daarnaast wordt een inbouwoven gepresenteerd. Tja, je moet ervan houden

[Reactie gewijzigd door Mooraalkikker op 20 februari 2026 15:32]

In de PU podcast, de eerste aflevering onder de naam "power-up podcast" vertellen ze vanaf ongeveer minuut 18 over de website. Ze zeggen zelf ook dat het nu niet een fatsoenlijke site is, maar ze gaan hem nog helemaal verbouwen. Ze werkten natuurlijk tot het einde voor pu.nl, dus pas daarna konden ze aan de nieuwe website gaan werken. Ik bewaar mijn oordeel tot de nieuwe site af is.
https://open.spotify.com/episode/0vrGdcPcu2Wk8BPwICw296?si=cb1282f24b404d0d
De Mediamarkt zeg maar? Die zijn er overigens redelijk succesvol in.
Maakt het nog steeds einde oefening voor pu.nl, wat ik nu op ID zie is meer een bij elkaar geraapte blog over elk ding denkbaar, games als 'nostalgische' vulling (heeft niet eens een menu optie), en vol met kieskeurig links en enkel naar de 'dure jongens' linken maar wel onder 'de goedkoopste' wegzet.
Eens dat het einde oefening is voor pu.nl.

Over ID.nl, ik geef ze het voordeel van de twijfel. Groot deel of zelfs de hele redactie van pu.nl is overgegaan en ze delen ook nog steeds veel met het PU blad. De website id.nl bestond al en ze zijn daar gewoon ondergebracht. In de pu podcast (nu power-up podcast) hebben ze hier ook meer over verteld. Ze zijn zelf ook totaal niet blij hoe de site er nu uitziet, dus die gaat compleet op de schop. Ik ga pas een oordeel vellen over id.nl als die redesign er staat. Ik denk dat het wel een goede opvolger kan worden van PU.nl
De "redacted for privacy" meldingen die je ziet hebben niets te maken met een privacy proxy maar met de output van de RDAP server van SIDN. Persoonsgegevens van de domeinregistratie worden gefilterd.

In de ongefilterde output van RDAP staan deze gegevens wel, maar die zijn niet publiekelijk beschikbaar.
Aah, het artikel deed het doen overkomen als een proxy service voor anonimiseringsdoeleinden.

Als ik echter kijk bij SIDN zelf zie ik wel dit staan:

Registrar : RegistrarSafenames LTD Sunrise Parkway, Safenames House, Linford Wood MK14 6LS MILTON KEYNESTechnisch contactpersoon : Technisch contactpersoonWat insinueert dat ze toch echt een proxy service gebruiken

[Reactie gewijzigd door mrdemc op 20 februari 2026 15:38]

Nee,in het besloten deel staat de eigenaar gewoon netjes met adres/telefoonnummer. Dat de admin-c een registrar is maakt in de praktijk niet veel uit. Zij moeten wel reageren als daar verzoeken op binnenkomen.

De SIDN regels gaan over de houdergegevens (holder) dat is iets anders dan admin-c/tech-c of abuse-c.

[Reactie gewijzigd door denan op 20 februari 2026 16:41]

Ik zit te slapen op de vrijdagmiddag geloof ik, dat ik de registrar kopieerde…

de houder is
Houder : HouderDOMINIOS A LA MEDIDA, S.L.


Ook dat is niet de echte eigenaar.

Laat ik voorop stellen dat ik weet waar de regels van SIDN over gaan. En deze registratie voldoet daar niet aan. De houder is via SIDN gewoon publiek zichtbaar.
Het domein pu.nl is nu in handen van een Spaans bedrijf genaamd DOMINIOS A LA MEDIDA, S.L., Spaans voor ‘domeinnamen op maat'. Dit is een bedrijf van de eigenaren van Safenames, waar bedrijven hun domeinnamen kunnen registreren. Bij deze registrar, blijven de daadwerkelijke eigenaren van het domein onbenoemd. Op websites waar de houder opgezocht kan worden, wordt enkel de registrar benoemd.

Het is dezelfde werkwijze als de werkwijze die werd gebruikt bij het eerdergenoemde PlaySense. Ook die domeinnaam staat tegenwoordig op naam van het Spaanse DOMINIOS A LA MEDIDA, S.L.
Dus nee, de echte eigenaar staat niet netjes in het “besloten deel met naam en telefoonnummer”, want de holder is niet een besloten deel en diegene die benoemd wordt is niet de echte eigenaar.

[Reactie gewijzigd door mrdemc op 20 februari 2026 16:48]

Technisch gezien is de partij wiens e-mail en telefoonnummer in de registratie staan de eigenaar van deze domeinnaam. Ook is die partij verantwoordelijk/aansprakelijk voor wat er met die naam gebeurt. Daar kan een persoon staan (henk de vries) of een bedrijf als het een zakelijke registratie is.

Dat wil nog steeds niet zeggen dat er een privacy proxy is, het adres en telefoonnummer van de - volgens sidn rechtmatige eigenaar - staan netjes opgegeven.

Natuurlijk kan het zo zijn dat er een "katvanger constructie" speelt bij domeinnaamregistraties. SIDN heeft wel een houdervalidatie procedure, maar als iemand zijn/haar geldige identiteitsbewijs netjes laat zien stopt die procedure ook.
Nee, de eigenaar is diegene die eindzeggenschap heeft over het domein, dat is in principe de partij die PU heeft overgenomen met het domein. Dit is ook de partij die deze registrar de opdracht heeft gegeven dit domein te beheren.

Lees 1.2 anders door van de algemene voorwaarden van SIDN. Daar staat exact in dat wat hier gebeurd niet is toegestaan. Alleen als het DNS niet actief is mag dat, en dat is hier niet het geval. Proxy/privacy service is een naamgeving van de situatie, maar de registrar zelf als eigenaar opgeven mag ook niet als deze niet de zeggenschap heeft over het domein. Tenzij deze registrar het domein bijv. Naar eigen inzicht mag gebruiken danwel verkopen hebben ze geen zeggenschap.
"registrar, reseller of op naam van een privacy- of proxydienstverlener te registreren"

De partij die in de whois staat is geen registrar/reseller, die staat namelijk bij de admin-c en tech-c en dat is safenames.net. Vooralsnog is het spaanse bedrijf dat nu eigenaar is de "echte" houder. En de gegevens die daarbij staan lijken valide.

Dat een b.v. de eigenaar is wil niet zeggen dat het een privacy proxy is. Of zij de domeinnaam echt bezitten (en er alles mee mogen doen wat ze willen) is een andere vraag. Maar dat valt buiten deze discussie.

Vooralsnog is het zo dat als SIDN deze partij vraagt om zich te identificeren, en zij dat doen, er niets met de domeinnaam gebeurt.

[Reactie gewijzigd door denan op 20 februari 2026 17:17]

Dat valt dus niet buiten de discussie want dat is de discussie… Het is niet hetzelfde bedrijf dat eigenaar is geworden van PU en de inhoud levert van wat er op de site staat. Heb je het artikel wel gelezen? En de voorwaarden van het SIDN? Want die spreken tegen wat jij nu zegt…
We weten niet of de partij die nu de domeinnaam bezit ook de partij is die het domein exploiteert. Als zij aangeven dat ze dat doen wordt het een lastige welles/nietus discussie. Vooralsnog kunnen er alleen maar aannames gemaakt worden en op basis daarvan kun je geen besluit nemen.

Stel SIDN neemt contact met ze op en zij zeggen "ja, klopt. Wij bezitten die domeinnaam, dit is onze identiteit en wij zijn de echte eigenaar".. wat zou SIDN dan moeten doen?

[Reactie gewijzigd door denan op 20 februari 2026 18:19]

Bij vermoedens van misbruik kunnen ze het domein gewoon opheffen in zo’n geval. Nu zullen ze dat niet direct doen. Maar ze kunnen optreden in zo’n geval. Aangezien het duidelijk is dat een gokbedrijf eigenaar is van het domein en dat niet naar voren komt uit de registratie gegevens matched dat niet met elkaar en kunnen ze optreden. Ook al zeggen ze de eigenaar te zijn. Maar dat hangt er vanaf wat de inhoud van de website gaat worden straks. Als het domein straks een placeholder krijgt en de verkoop in gaat zullen ze niet optreden tegen zoiets.
Bij misbruik is er een NTD procedure, dat werkt veel beter om op te treden dan een houderverificatie, aangezien schimmige exploitanten van vage sites heel goed weten hoe ze een identiteitscontrole kunnen omzeilen.

Als er onrechtmatig handelen plaatsvindt op de website weet de KSA SIDN ook echt wel te vinden, dan is de site zo uit de DNS gehaald.

Persoonlijk vind ik het vooral interessant hoe men gaat proberen het nederlands recht (en de KSA) te ontwijken.
Misbruik hoeft niet onwettig te zijn. Slechts tegen de voorwaarden van SIDN.
Ik vond het berichtje van Bastiaan Vroegop erg tragisch om te lezen. Het is wel over en uit voor deze clubs.
"This author has chosen to make their posts visible only to people who are signed in."

Schijnbaar niet zo interessant dan.
"Met buikpijn vandaag afscheid genomen van Power Unlimited en Reshift.

Ik kan niet schrijven voor een blad gelinkt aan een schimmige gokwebsite. En ik wil niet dat mijn verhalen geld opleveren voor een uitgever die daarmee handelt.

Alle liefde voor de vaste redactie die dit ook niet had gewild."

Inderdaad niet zo interessant.

[Reactie gewijzigd door Klauwhamer op 20 februari 2026 16:03]

Een begrijpelijke reactie.

Ik vind het een slechte keuze om voor het magazine verder te gaan onder de merknaam Power Unlimited. Je blad zal altijd geassocieerd blijven worden met die gokwebsite. Jij hebt het merk en de toekomst ervan niet in handen. Je weet nooit wat die buitenlandse partij ermee zal doen.
@TijsZonderH Waarom een screenshot van een third party whois?

SIDN heeft ook een whois page:

https://www.sidn.nl/en/whois?q=pu.nl
Tip voor wie nog een rechttoe rechtaan gamenieuws website zoeken.
Ik ga bezoek zelf al een tijdje 4Gamers.be. Prettige website zonder al teveel poespas. Net als dat PU was zegmaar.
IGN bedoel je? Veel reclame, net als XGN.nl (elke alinea volgt een reclameblok, en alles gaat over LEGO, waarschijnlijk een deal of zo met die partij). Ik ben beheerder van Evilgamerz.com maar ik moet toegeven dat Gameliner.nl het nu heeft overgenomen heeft van PU/Gamer en het gewoon prima doet. Weinig reclames, geen onzinnige artikelen, goede coverage en inmiddels een flinke community geworden (eerder 0 reacties per artikel, inmiddels tientallen). Naast hun eerlijk gezegd in Nederland nog maar weinig goeds over. Gamereactor heb je ook nog in het Nederlands maar die website heeft wat minder uitstraling en heeft ook 0 activiteit qua community of zo... Voor dat soort partijen moet het ook business zijn en wat opleveren, anders gaan ze gewoon op de fles (IGN, Gamereactor, Eurogamer etc., waarvan er ook al enkelen op de fles zijn gegaan).
Xgn.nl is echt een gedrocht geworden. Ik heb die nieuwe eigenaresse meerdere malen gesproken en elke keer vindt ze het vreemd dat ik het niet gebruiksvriendelijk vind omdat ze het zelf niet zo ervaart… Tja, dan houdt het snel op. Mijn mobiele scherm is letterlijk bijna altijd minimaal 50% gevuld met advertenties. En alles draait om Lego in plaats van game nieuws.
Denk dat het het voornamelijk over XGN hebt? We draaien bovenin een Quickslider en in het artikel 1 afbeelding tussen de alinea’. Leesbaarheid is denk ik nog steeds erg goed, maar we zijn altijd op zoek naar goede feedback dus laat gerust van je horen!
Hadden die gasten jaren terug geen tijdschrift? Ik kan mij iets vaag herinneren dat mij pa een abbo voor mij had en ik dus elke maand een tijdschrift kreeg.
Klopt, de eerste PU kwam uit in 1993 en enkele jaren terug zijn ze overgegaan naar enkel een online platform. Wat overigens meer richting jeugd en pubers kroop qua manier van nieuws brengen.

Veel van de oude PU redacteuren zijn naar Gamekings gegaan. De PU is daarna ook een andere weg ingeslagen, ik heb het zelf niet echt meer gevolgd. Maar de bladen heb ik vroeger ook echt heel veel gelezen, die waren geweldig.
Zeker! Ik had de PC Gameplay (puur pc focussed) en mijn broertje de PU. PU schreef over alle platformen en was ook een beetje "edgy", taalgebruik voor de jongeren en zo nu en dun verhulde toespelingen over wat redactielid Skate zo al uit vrat met de E3 boothbabes.

Groot als ik was vond ik de PU natuurlijk iets puberaals maar eerlijk is eerlijk, het las vaak wel wat lekkerder weg.
Nog steeds, hoor. Al komt ie nu wat minder vaak uit.
Wordt hier nog met veel plezier gelezen.
Ook echt een aanrader, en helpt om niet altijd maar achter je scherm te zitten...
Lees nu zelf game nieuws via gameliner. Gewoon simpel net als pu gamer dat waren.
Waarom richt Tweakers geen game redactie in? De bezoekers zijn er al alleen de content nog ;)

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn