Mijndomein verhoogt prijzen en vergroot opslag bij hostingpakketten

Webhostingbedrijf Mijndomein voert een prijsverhoging door en biedt uitgebreidere hostingpakketten. Deze veranderingen gaan op 1 april in voor bestaande klanten en voor nieuwe klanten op 1 maart. Het bedrijf spreekt van 'hogere inkoopkosten bij onze leveranciers'.

Mijndomein verhoogt zijn prijzen en rekent straks voor een .nl-domeinnaam 16,50 euro per jaar exclusief btw. Nu kost dit nog 15 euro per jaar. De prijs voor het pakket Webhosting Plus stijgt van 8,50 euro naar 14,50 euro per maand. De aangekondigde prijsverhogingen zijn 'onder andere door hogere inkoopkosten bij onze leveranciers', stelt het bedrijf in een mail aan klanten.

Naast veranderingen in de prijsstelling past Mijndomein ook zijn aanbod aan. Klanten die Webhosting Plus afnemen, krijgen 100GB opslagruimte. Volgens de mail die klanten krijgen, is dat nu 10GB. De website van het bedrijf vermeldt echter een opslagruimte van 20GB voor Webhosting Plus. Verder mogen afnemers van dit hostingpakket straks een onbeperkt aantal databases draaien, in plaats van maximaal tien databases nu.

Deze wijzigingen zijn vanaf 1 april van kracht voor bestaande klanten en gelden automatisch bij verlenging. Opzeggen vanwege de veranderingen kan tot dertig dagen vóór de verlengdatum. Voor nieuwe klanten komen de prijsverhogingen en aanbodaanpassingen op 1 maart al.

Mijndomein (beeldL Mijndomein)
Mijndomein (beeld: Mijndomein)

Door Jasper Bakker

Nieuwsredacteur

16-02-2026 • 15:07

108

Submitter: KeizerWilmer

Reacties (108)

Sorteer op:

Weergave:

mijn.host vind ik een fijne host. Volgens mij heeft die uitgesproken geen fan te zijn van alle overnames dus proberen ze onafhankelijk te blijven. Goede prijzen wat mij betreft en zeer transparant over de kosten. Zit er nu een paar jaar en kan niet klagen.

[Reactie gewijzigd door dbs1 op 16 februari 2026 15:50]

+1. Ik zit zelf bij TransIP die inmiddels ook veels te duur is, dus meer van dit soort alternatieven zijn van harte welkom!
Dit is een reactie die ik elke keer zie als er weer een partij zijn kosten voor onduidelijk redenen (inkoopkosten/inflatie/verbeteren van service) of na een overname door grote partij omhoog gooit. Helaas is het vinden van goede alternatieven niet zo eenvoudig. Google geeft geen goede resultaten omdat de eerste pagina geheel gevuld is met de grote partijen waar je bij weg wilt, ads en AI bullshit. Ook is er op GoT niet één goede samengestelde lijst die actueel is te vinden die een goed overzicht geeft en helaas haakt Tweakers ook niet in op het feit dat heel veel mensen in reacties vragen naar een goed alternatief voor de inmiddels (te) duur geworden aanbieder.

Dat gezegd, ben ik op Vimexx uitgekeken. Die hebben ook recent de prijzen omhoog geduwd en een echt goedkoper alternatief heb ik niet niet kunnen vinden.
Als je geen goedkoper alternatief hebt kunnen vinden zou je conclusie kunnen zijn dat je de goedkoopste te pakken hebt en dat je dus helemaal niet zo verkeerd zit ;)
Mbt Vimexx heb je helemaal gelijk. Ze hebben de prijzen flink omhoog gedaan, zeker de afgelopen twee jaar is mijn pakket verdubbeld in prijs, van 83 euro per jaar nu bijna 200), maar.... ze zijn nog steeds de goedkoopste en je krijgt in principe wel echt waar voor je geld qua hosting. Veel backups ook, dat vind ik erg fijn, ook al heb ik het niet nodig. Geautomatiseerd zelf je spullen kunnen terugzetten en de wetenschap DAT het er uberhaubt is, vind ik ook wat waard.
vimexxx bied alleen zwaar verouderde dediservers aan, die elders met meer service en voordeliger te vinden zijn. Echt je kunt alleen een zeer gelimiteerde dedi server krijgen, of totaal geen enkele hulp als je root rechten nodig hebt... En dat voor een prijs die meer dan 2 keer zo hoog is als bij mijn.host ... En bij de kleine pakketten wordt er zodanig geknepen echt budget, maar niet voordelig...
basic hosting werd na overname 5 keer zo duur dus opgezegd, enkel domein laatste jaren, is een goedkopere aanbieder voor nl domein (Mijn.host), maar verschil was minder dan 1 euro, dus ben blijven zitten.
oh ja ik had het echt gewoon over (reseller) shared webhosting webhosting. als ik iets met servers zou willen doen ging ik denk ik weer niet naar vimexx

[Reactie gewijzigd door jeroen_o op 25 februari 2026 15:39]

Als de didiservers al zwaar verouderd zijn, en de service daarop minimaal is dan, is het bij shared hosting meestal nog veel slechter, omdat die klanten vaak niet beter weten, en nog op blauwe ogen geloven... En vooral naar prijs kijken, want iets anders kunnen ze meestal niet.
Ik denk dat het verschil in klanten bij Vimexx en bijv Yourhosting wat dat betreft niet veel anders is; qua goedgelovigheid en op blauwe ogen geloven. Dit nieuwsartikel ging vooral over de kosten en behoeften. Als je je goed kunt redden met een hostingpakket waarin je ziet dat php8.4 beschikbaar is terwijl 3 maanden geleden 8.5 uitkwam, kan ik me voorstellen dat je het nog soort van logisch vindt ook dat het niet direct bijgewerkt is.

Mijn server 'van het eerste uur' bij vimexx (ik ben iig al heel lang klant) kan php tm 8.4 draaien, heeft allerlei extra features zoals Redis, Memcached, beperkte SSH, git etc.. maar ik ben vooral blij met meerdere backups dagelijks die ik zelf terug kan zetten. Ik vind dit veel belangrijker dan dat ik een persoon een vraag kan stellen, die em verwijst naar een serviceformulier waarin ik moet smeken om handmatige terugzetten van eventuele backups die ze hebben (dat was Yourhosting vroeger) en waar ik dagen op kon wachten. Qua features vind ik dit vrij goed zitten allemaal bij Vimexx.

Misschien hebben we andere verwachtingen bij wat er dan zwaar verouderd is. Bedoel je met zwaar verouderd dan vooral oudere hardware?
Ik bedoel ondermeer de vaak meer dan 10 jaar oude hardware, maar ik bedoel ook de behoorlijk verouderde software, waarbij ik me zeer afvraag hoe goed er gepatcht wordt. En bij een mijn.host heb je bijvoorbeeld ook een dagelijkse backups, die zelf kunt terug zetten, samen gratis very, en direct admin, en goede spam filters, die je zelf kunt instellen. En ja ik weet dat er waardeloze hosters zijn, maar ten opzichte van de betere loopt Vimexx ondertussen hopeloos achter.
Mijn.host ziet er idd goed en fijn uit. Toch nog wel een stukje duurder. Ben het qua aanbied van diensten en ook de support (die ik zo nu en dan gebruik) toch niet helemaal met je eens. Zeker voor de prijs en waar voor je geld vind ik dat Vimexx enorm goed kan meekomen. Maar je hebt vast en zeker gelijk met die hardware en in andere mate de software misschien (dat kan ik niet zo goed beoordelen), maar de software voor de diensten die ze aanbieden is iig goed genoeg om de webdiensten aan te bieden, moderne frameworks draaien er goed op etc. Maar nogmaals, je zult vast gelijk hebben qua hardware, de besparingen moeten ergens vandaan komen natuurlijk... als ik nog eens weer moet verhuizen dan zal ik mijn.host zeker overwegen, net weer voor een jaar bij Vimexx betaald 😬
Check mijn.host, één van de goedkoopste (zo niet dé goedkoopste). Voor klanten met een statische (simpele) website kun je zelfs meerdere sites op één hostingpakket plaatsen (tot 3 domeinen/websites), waardoor de kosten extreem laag worden. Qua uptime heb ik tot op heden geen uitval of andere problemen ervaren. Ik moet er wel bij zeggen zit pas +/- 1,5 jaar bij hun, eerder bij TransIP (professionele b.v. maar is extreem duur geworden en laatste tijden relatief traag en vaag reageren op tickets)
Alleen jammer dat het instap hostingpakket maar 5gb aan storage heeft en dat je niets bij kan kopen. Het 10GB pakket is dan weer 2x duurder (voor alleen die 5gb die ik extra nodig heb). Voor mij gaan ze dus van de shortlist af. Heb nu nog Junda.nl, Theory7.net, intention.nl en all-inkl.com op de lijst staan.
Als iemand nog andere goed opties heeft? (Min. 10GB, liefst ongelimiteerd e-Mail/aliassen). Zit nu bij one.com, maar die bedenken ieder jaar weer iets om de prijzen te verhogen of het pakket uit te kleden. Eerst 3gb max mailbox (was unlimited tot max van hosting pakket 50Gb) en nu “veilig domein” pakket wat eerst standaard was en nu iets van 14 euro extra gaat kosten.
Mijn combi: mijn.host voor nl domein en bhosted voor de hosting. De laatste heeft een prima helpdesk, en voor mijn use case het voordeligst (eenvoudige multilingual Wordpress site met ssl certificaat).
Hangt ook af wat je nodig hebt. Ik had voorheen Antagonist. Dat werd ook wat prijzig. Zeker als meerdere websites hebt meerdere domeinen.

Mijn.host en Intention gevonden die aan de wens konden voldoen. Beide getest. Onder aan de streep Intention het goedkoopste voor mij, kreeg net iets meer in verhouding en de achterkant zowel hosting als administratief net wat overzichtelijker. Beide onafhankelijk.
Zelf echt nul eisen behalve DNS instellingen voor 2 domeinen en een PHP hostingpakketje voor 1 domein..
Afhankelijk hoeveel GB's je voor je PHP hostingpakketje nodig hebt zal ook voor jou 1 van 2 het goedkoopste zijn.

Heb je echt super weinig opslag nodig (1GB) voor je PHP hostingpakketje en moet het zo goedkoop mogelijk dan word het: Domeinen bij mijn.host en PHP hostingpakketje bij bhosted.
Bhosted was altijd relatief duur. Ik ben destijds verhuist met een domein en basaalste hosting naar Vimexx, voor minder dan enkel domein bij bhosted. Maar ja Vimexx is na overname veel en veel duurder geworden... En minder basale functies, zoals php heb ik nooit naar gekeken.
bHosted is inderdaad duur als je redelijk wat opslag nodig hebt.

Maar voor nog geen 20 euro pj kun je onbeperkt meerdere domeinen hosten. Ideaal als je domeinen hebt die landingspagina vereisen en verder niets. Andere hosters is dat aantal beperkt tot 1 stuks of tot een klein aantal.
Ik heb zelf bijna al mijn domeinen bij Junda en DNS via deSEC.
Hosting is variabel. Maar het meeste op een VPS.
Zeker de moeite waar om eens te bekijken.

Heb dit zo geregeld omdat ik zelf ook van TransIP afgestapt ben een aantal jaar geleden.
Hetzner is ook een goed alternatief qua hosting.
Zelf voorheen alles ook bij Transip maar sinds een paar maanden draait alles probleemloos bij Hetzner.
Het is even wat werk maar was echt wel klaar met de prijsverhogingen die Transip doorvoerde. Heb het lang geaccepteerd maar bij de laatste verhoging was ik er wel klaar mee.
Je hebt naast mijn.host ook 158.nl
Na 15 jaar bij mijndomein te hebben gezeten ook sinds een paar weken over na mijn.host

Tot nu toe helemaal tevreden (en eindelijk kan ik DNSSEC gebruiken, wat mijndomein niet heeft).

Scheelt een hoop geld per jaar en de missie om onafhankelijk te blijven is ook een plus punt.
Hopelijk blijft het zo want als ook daar bizzare prijsstijgingen worden doorgevoerd ben ik zo weer weg.
Alles wat ik beheer aan sites staat nu bij mijn.host, die anderen hebben het aardig voor zichzelf verpest. Vooral slapende abonnees en klanten die heel veel moeten migreren blijven achter bij de geldwolve , vermoed ik.
Je hebt gelijk over de slapende abonnees, maar ergens zit er ook wat gerommel vanuit SIDN, wat om een of andere reden het normaal vind om elk jaar dat een domein geregistreerd staat een verplichte euro er boven op te doen op de verkoop aan registrars.


Ergens is het belachelijk dat een privaat bedrijf BV (https://www.sidn.nl/nieuws-en-blogs/sidn-is-nu-sidn-bv) de .NL registry beheerd. Waarom wordt dit niet landelijk geregeld? Waarom kan een CEO daar beslissen wat er gebeurt met vrij kritieke infrastructuur als dit?
Zelfde hier, kwam van qdc, die gingen op in versio en vandaar echt waanzinnige prijsstijgingen (van 30 euro per jaar totaal naar 100 totaal). Wel goede service bij versio, snelle reacties en gewoon netjes, maar sorry voor 3 domeinen, zonder webhosting, alleen maar dns-services...

Ik hoop vat mijn.host zulke nette prijzen blijft houden, volgende stap zou zijn om de kijken welke duitse alternatieven er zijn.
Recent ook m'n domeinen naar mijn.host overgezet vanaf TransIP, die toch wel belachelijk duur werd. Elk jaar weer euro's erbovenop. De meeste lijken het te slikken anders zou er wel verandering in komen maar ik ben blij dat het gebeurd is, scheelt toch wel een flinke som geld.
zojuist gelijk mijn webhosting ingetrokken. belachelijke verhoging. zeker als je kijkt naar een aantal jaren geleden is de prijs diverse malen over de kop gegaan.
Ik deel je mening en overweeg hetzelfde te doen met mijn mailpakket. Ik begon 10 jaar terug met €29 p/j Maar inmiddels staat hier bijna een 1 voor. Maar om mijn domein te koppelen met Gmail ben ik inmiddels ook wat huiverig voor.. zit te kijken naar Strato of Proton.. of zij hier nog (betere) alternatieven voor?
Ik had hetzelfde, heb mijn domeinnaam bij mijn domein gehouden, maar mailpakket opgezegd. Dat mailpakket gebruikte ik eerst, waarbij gmail via pop3 de mail ophaalde bij mijndomein. Nu gaat de mail direct naar proton. Proton heeft ook een uitstekende migratie wizard om van gmail naar proton over te gaan. Ik vind de aps van proton wel wat trager dan gmail, en de nieuwe spreadsheets zijn soms buggy, maar dat heb ik er voor over. Ook kun je op een android telefoon je contacten nog niet in proton opslaan, staat nog op de backlog.
Hoi, wat bedoel je met "Ik vind de aps van proton wel wat trager dan gmail, en de nieuwe spreadsheets zijn soms buggy"? Zelf ken ik geen spreadsheets van proton, maar mogelijk is mijn abbo (proton family) te klein?
Zowel in de webbrowser als op mijn telefoon zijn responstijden hoger. Bijcoorbeeld bij het openen van een mail als het opslaan van een agenda afspraak. Gmail is daar duidelijk beter geoptimaliseerd.

In proton drive kun je bestanden aanmaken, ook sinds kort een spreadsheet. Daar gaat het nog wel eens vreemd met bewerken, dat er zaken in verkeerde cellen, of wil een lijn om een cel niet werken. Dit in firefox op linux.
Ha wat leuk, functions doet hij ook nog, iets VBA-achtigs kan ik zo snel niet vinden. Maar mogelijk moet ik beter kijken.
Weet niet precies wat je zoekt als je niet super veel opslag nodig hebt kan ik nu ook migadu aanraden. Die is eigenlijk vooral de limiet opslag en de rest is helemaal in eigen beheer met je eigen heel veel domeinnamen. Lang zitten twijfel met infomaniak, maar doordat meer mensen migadu gebruiken en we de komende tijd niet meer dan 5gb nodig hebben maar wel snel buiten 2/3 users en 4/6 mailboxen uit stijgen en flexibel wil zijn met aantal domeinen ivm met hobby en wat kleine sites onderhouden.
Het is niet super veel. Eigenlijk 2 mailboxen met wat opslag. Meer niet.

Maar dank allemaal voor alle suggesties!
Ja ik heb nu sowieso 4+ mailboxen maar ben nog een beetje aan het migreren dus dat worden er nog meer. En voor elk sowieso meerdere aliassen. Ook doen ze auto folder move als je +marktplaats bijvoorbeeld gebruikt wat ik niet wist toen ik ermee begon maar echt heel lekker is.
Bij OVH ben je 4.32 euro per jaar kwijt voor 15GB, voor minder dan 29 euro per jaar heb je 50GB opslag.

Mocht je ook je webhosting bij hen doen, dan krijg je ook standaard gratis 2-1000 mailboxen erbij.

[Reactie gewijzigd door drdelta op 16 februari 2026 16:06]

Die hebben niks in nl staan. Alles staat in frankrijk. Best wel jammer.
Ben ik helemaal met je eens. Gelukkig merk je er in de praktijk waarschijnlijk vrij weinig van.
Waarom is dat jammer? Is eu toch
Zimbra email, is dat wat ik gebruik nu DDS Roundcube Webmail/1.2.13, met toon bron functie en uitschakelbare spamfiltering, as belangrijke functies. Daarnaast ook nog pop en smtp en imap als back-ups. DDS is ook onderdeel van dezelfde groep als Vimexx en TransIP en ook steeds duurder geworden. Ik ben nog van de Eudora op floppy en dan de mail ophalen bij dds en opslaan op floppy op zelfde floppy. En natuurlijk gratis olgens jaar 30 jaar @dds.nl.

12 x 36 is 432 cent, minder dan 10% van DDS email only.

[Reactie gewijzigd door donaldk op 17 februari 2026 23:20]

Ik kan me lastig voorstellen dat DDS veel nieuwe klanten aan trekt, mijn mond valt open van verbazing van sommige van hun diensten en prijzen:
  • ADSL internet met 8mbit down/1mbit up voor 38 euro per maand?
  • .nl domeinregistatie voor 36 euro per jaar?
  • 8 euro per maand voor 10GB email, zonder domein, met een 250MB website?
  • 14 euro per kwartaal voor 250MB meer opslag?
  • 10 euro per maand om je website PHP/MySQL te geven?
En ik vond TransIP dusdanig duur worden dat ik na jarenlang klant zijn over ben gestapt, maar DDS lijkt mij een overtreffende trap.

Ter vergelijking:
  • ik ben maandelijks ongeveer 36 euro kwijt voor 400/400mbit bij Odido.
  • 5.30 het 1e jaar voor .nl domein bij OVH, 7.07 de daaropvolgende jaren bij OVH
  • 2.41 per maand voor 50GB email bij OVH
  • voor 1.20 per maand heb je het goedkoopste webhosting pakket met PHP en MySQL, en 2 mailaccounts met ieder 5GB opslag bij OVH
Maar goed, er zijn zat andere goedkope aanbieders naast OVH (Hetzner bijvoorbeeld) die aanzienlijk aantrekkelijker zijn dan wat DDS aan lijkt te bieden.

[Reactie gewijzigd door drdelta op 18 februari 2026 02:02]

Email 10 GB is de laatste jaren omhoog gegaan naar tegen de 50 euro per jaar. Laatste paar jaar met net geen tientje per jaar. Nu dus met meer dan tien euro: DDS Basispakket Betaling per jaar € 60,50. Dus voor juli/augustus moet ik alle contacten, nieuwsbrieven, tijdschriften renewals en wat niet meer hebben omgezet naar iets anders. Want 5 euro per maand is toch wel te gortig. 30 jaar ga ik dus niet volmaken:-(.

Het lijkt erop dat TransIP van ons af wil vooral ook die dure legacy internet access. Die die hele groep verder niet biedt.

[Reactie gewijzigd door donaldk op 18 februari 2026 19:49]

Email 10 GB is de laatste jaren omhoog gegaan naar tegen de 50 euro per jaar. Laatste paar jaar met net geen tientje per jaar. Nu dus met meer dan tien euro: DDS Basispakket Betaling per jaar € 60,50. Dus voor juli/augustus moet ik alle contacten, nieuwsbrieven, tijdschriften renewals en wat niet meer hebben omgezet naar iets anders. Want 5 euro per maand is toch wel te gortig. 30 jaar ga ik dus niet volmaken:-(.
Waarom moet je dat omzetten, gebruik je geen eigen domein? Dan is het inderdaad wel een heel gedoe.
Ik ben in 97 begonnen met DDS email, jaren daarvoor wilden die it beheerders op de UvA die, overigens nog geen stabiel netwerk konden leveren, je geen email toegang geven, moest je eerst een cursus doen en meer gezeik.

Die email kent dus alles en iedereen. Nee gebruik geen eigen server.

Ik heb een hobby domeintje bij Vimexx, maar die is voor hobby. Dus die gigabytes staan bij DDS. Zat op 9 gigabyte, wist het terug te brengen naar 25 %, om overstappen te vergemakkelen, want alternatieven met 10Gg of meer emailruimte waren allemaal net zo duur of duurder dan DDS. Maar inmiddels zit er dus weer 20 euro bovenop. Inmiddels weer op 34%. Oude mail exporteren zou mooi zijn.
Ik ben zelf 14 jaar geleden overstapt van een Gmail adres naar email op een eigen domein, en herinner me dat dat nogal een gedoe was. En in alle eerlijkheid, ik heb dat oude Gmail adres nog steeds in beheer.

Ik kan me voorstellen dat als je al bijna 30 jaar hetzelfde email adres gebruikt dat het vrij onhandig is om over te stappen..

Met een email client zou je iig een gedeelte van je oudere mail kunnen exporteren/archieveren (uit je online mailbox halen), dat maakt overstappen simpeler. Ik denk alleen dat het wel onhandiger is in gebruik, wanneer je je (offline) oudere mails wilt raadplegen, en je zult het los moeten backuppen. Ik denk ook niet dat je makkelijk offline gearchiveerde emails via een web interface of telefoon zult kunnen raadplegen.

[Reactie gewijzigd door drdelta op 20 februari 2026 11:21]

Proton werkt goed, super eenvoudig. Maar ook dat kost +/- 80 euro per jaar. Goedkoopste is nog Hetzner Webhosting (zit email bij in).
Bij Infomaniak kan je 1 email adres aan maken met je eigen domeinnaam voor gratis. Je kan zelfs meerdere aliassen aanmaken met verschillende domein namen zonder extra kosten. Maar de admin dashboard van hun is echt slecht. Heel erg onintuïtief.
Zelf gebruik ik Soverin die ik erg fijn vind. Dit is een Nederlandse organisatie met servers in Europa. Freedom gebruikt ze ook voor hun mail. De grootste reden dat ik deze fijner vind dan Proton, is dat de mail/agenda/contacten met je eigen software te gebruiken is. De apps van Proton zelf vond ik niet zo fijn.
Gmail heeft volgens mij in 1 jaar 3x de prijs verhoogd en dat was nog voor de hardware crisis (was eerst het gratis account). Probeerde te verhuizen naar Microsoft 365, maar de accountaanvraag wordt maar niet goedgekeurd.
precies dat dus.
Ik heb bij elkaar denk ik 20+ mailboxen ondergebracht op mijn domein. Ik weet niet goed hoe/of ik dit zo inclusief inhoud ergens naar toe kan migreren.
Ben na 20 jaar toch wel gehecht aan mijn eigen domein/mailadres
Meeste hosting partijen bieden gratis migratie hulp aan, je moet er alleen wel even naar vragen.
Heb bij mijn.host een E-mailpakket Personal a iets van 21 per jaar en dan 42 per jaar daarna, met chachall en een fatsoenlijk instelbare spamfilter. dus het hoeft niet duur te zijn.

[Reactie gewijzigd door karelvandongen op 17 februari 2026 20:03]

Zelfde verhalen bij Versio en YourHosting.

Daar is het dan meer: Investeringsmaatschappij koopt op, gooit prijzen omhoog (yourhosting verdriedubbelde in 4 jaar!) en de kwaliteit omlaag. De meeste klanten blijven gewoon, dus dikke winst voor de opkoper. Dus ik blijf transferen naar de volgende kleine jongen tot die ook weer onredelijk prijzen omhoog gooit :(

[Reactie gewijzigd door Wisher op 16 februari 2026 15:46]

Heb ik gemist dat MijnDomein is overgenomen??
Ik ben juist blij dat MijnDomein zelfstandig blijft, ten opzichte van de meeste spelers in onze markt in dit segment.
Oh - dat bedoelde ik eigenlijk niet - enkel de parallel met het prijs-ophogen verhaal.
Ik heb geen idee of ze al opgekocht zijn.

Originele bericht wat aangepast :)

[Reactie gewijzigd door Wisher op 16 februari 2026 15:46]

Jammer dat de meeste bedrijven uiteindelijk de fout ingaan. Uiteindelijk ruiken ze allemaal geld en gaat het alleen nog maar over het verkrijgen van zoveel mogelijk winst.
Een .nl-domeinnaam voor 16,50 euro per jaar exclusief btw?
Wow wat een bedragen.
Bij OXXA is dat maar € 5,25.
4,38 excl pj bij Openprovider. Maar komt nog wel 49,99 pj voor lidmaatschap bij tot 100 domeinen.

[Reactie gewijzigd door Jelv op 16 februari 2026 15:51]

Elders in topic staat junda.nl voor 4,88 exclusief btw voor NL domein. Dat is 11 cent minder dan mijn.host. 5,90 voor normale mensen. 4,38 ex. is wel voor nieuwe domein, maar om nou elk jaar een niuw domiein te nemen, lol.
Ik heb het een paar jr geleden bij Google ondergebracht (.nl domein). Dat was niet duur, ondertussen is dat overgenomen door Squarespace en daar betaal ik 8 dollar per jaar.
Met de gunstige euro/dollarkoers vh moment is dat 6.72. Doe ik het voor.
Dat zijn voor een zakelijke dienst helemaal geen belachelijke bedragen. Bovendien kosten ze bij veel grote partijen nog veel meer. Als je geen grote hoeveelheden registraties hebt weet je bij een OXXA in elk geval dat ze flink verlies lijden als je een mailtje stuurt of belt (als dat al kan). Ik probeer me bij iedere dienst die ik afneem altijd af te vragen of men een redelijke marge kan maken.
Ken alleen de handschoenen, maar wat kost het als ik mijn huidige nl domeintje daar wil hebben? Reseller hosting is dan meestal duur, want teveel/groot.
Misschien moet ik dan maar een webhostingbedrijf op gaan zetten? ;)
En dan niet om er veel geld aan te verdienen maar om eerlijk prijzen te vragen.
Met zoveel mogelijk openheid van zaken over wat er binnenkomt en uitgaat.

Wie doet mee? :)

[Reactie gewijzigd door webgangster op 16 februari 2026 15:34]

Tja... Ik denk dat je van een kouwe kermis thuis gaat komen ;)

Domeinnamen zijn duur. Als je net begint zul je toch de prijzen van markt moeten betalen. Om daadwerkelijk concurrerende prijzen te kunnen rekenen, moet je aantallen hebben.
Idem voor je hardware. En je software. Alles kost geld.

En naast geld, kost het je tijd. Beheer, administratie, support. Als jij een goedkope(re) hoster weet op te zetten zul je merken dat die exact de klanten zal trekken die je geld kosten aan hulp.

Leuk idee, maar ik prefereer mijn eigen hoster en mijn eigen baan :D
Maar ik wens je alle succes!
Zoiets is natuurlijk goed mogelijk, maar er komt wel een hoop bij kijken. Je zou kunnen starten met een (managed) VPS bij een partij in Nederland die ook alles in Nederland heeft staan. Naar gelang er meer mensen bij aansluiten kun je de VPS uitbreiden en/of overgaan naar eigen servers.


Onmogelijk? Zeker niet en je kunt relatief klein beginnen. Arbeidsintensief? Dat wel, zeker in het begin. Tenzij je al mensen om je heen hebt die ook een website hosten voor (bijvoorbeeld) 10 euro per maand. Zoek er 10 bij elkaar en je komt al in de buurt van een managed VPS. Alleen is het dan nog wel een vergelijkbare prijs.
Je wilt dus een stichting opzetten. Ik ben benieuwd wat je prijzen worden.
Zijn er alternatieven voor alleen domeinen? Beetje absurde prijzen voor een domeinnaam.
Voor domeinen ben ik onlangs overgestapt van TransIP naar https://mijn.host/ €6,04 voor .nl domeinen. Geen actietarief en voor 2026 beloofd geen verhoging door te voeren. Verhuizen van nl domeinen kan overigens direct, je betaald pas vanaf je huidige einddatum.

[Reactie gewijzigd door HakanX op 16 februari 2026 16:51]

Top, bedankt ook @Sappig. Alles is opgezegd en verhuisd bij mijndomein en staat nu bij mijn.host. Profielen voor Nameservers zijn wel handig icm cloudflare.
En ik denk dan altijd, verhoog de limieten niet en houd de prijs hetzelfde. Als ik een hogere limiet nodig heb, had ik dat eerder wel afgenomen.

Overigens ben ik zelf geen klant bij dit bedrijf.
Dat doen ze om je het idee te geven dat je er nog iets voor terug krijgt. In werkelijkheid is het een sigaar uit eigen doos natuurlijk.
Net als met partijen als Ziggo toch? Elk jaar de download verhogen, de upload minimaal houden met een factor 10:1, roepen dat je niet meer upload nodig hebt maar de download wel lekker meegenomen is, en dan de prijzen ook een paar euro omhoog per maand. Want je internet ervaring wordt weer zoveel beter met 50 mbit down meer
Eigenlijk zou iedere klant puur uit protest iedere byte van de beschikbare opslag moeten volpompen met data. Maar de praktijk is dat het gros van de klanten het niet nodig heeft, en daar rekenen ze op. Je krijgt het gevoel dat je meer krijgt voor de prijsverhoging, ook al heb je 't niet nodig.
Dan zul je zien dat die server overselled is als ie out of diskspace is }>
Geen webhoster is 'tegenwoordig' meer veilig zonder (absurde) prijsverhogingen. Dit neigt allemaal een beetje naar kartelvorming en de vaste klanten zijn de dupe. Wij tweakers kunnen over het algemeen wel snel overstappen, maar voor veel mensen zal het te veel 'gedoe' zijn.
Gelukkig bij diverse hosters vanaf x pakket of bij alle een gratis verhuisservice.

Hier een greep van de zelfstandige die het hebben/aanbieden:
Yes recent van Versio naar Cloud86 gegaan, wat een opluchting, Versio is absurd duur en zeer slecht te bereiken.
Onlangs ook maar eens overgezet van MijnDomein naar mijn.host. Scheelt weer wat euro's
Hier precies hetzelfde. De oude prijzen vond ik al te hoog. Ben blij dat ik voor de meeste sites nu ben overgestapt op mijn.host.

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn