Nova Launcher gaat onder ander bedrijf toch door en krijgt mogelijk advertenties

De ontwikkeling van Nova Launcher gaat toch door, onder een ander bedrijf genaamd Instabridge. De bedenker van de Android-launcher stopte in het najaar van 2025 met het project en sindsdien was de toekomst ervan onduidelijk. Mogelijk krijgt de launcher advertenties of een betaalde versie.

Nova LauncherVolgens de nieuwe eigenaar van de Android-launcher is het bedrijf van plan om Nova Launcher te blijven onderhouden en doorontwikkelen. Om dat te financieren overweegt Instabridge de introductie van advertenties in de gratis versie of betaalde varianten van de launcher.

Het bedrijf benadrukt dat er niets verandert voor bestaande Nova Prime-gebruikers. Dezelfde functies blijven voor hen beschikbaar en als er eventueel advertenties geïntroduceerd worden, geldt dat niet voor deze gebruikers. De app kost voortaan 4,19 euro.

Het is onduidelijk of de launcher opensource gemaakt wordt. De bedenker van het project probeerde dat voor zijn vertrek bij de voormalige eigenaar Branch voor elkaar te krijgen, maar dat is niet gelukt. De nieuwe eigenaar overweegt naar eigen zeggen of het opensource maken van het project mogelijk is.

Tot slot benadrukt de nieuwe eigenaar dat er geen gebruikersgegevens worden verkocht. Volgens een ontwikkelaar heeft de nieuwste versie van de app echter meerdere nieuwe ingebouwde trackers en vereist deze meer toestemmingen om te functioneren. Instabridge stelt dat dit minimale tracking is en dat het bedrijf daarover transparant is.

Nova Launcher maakt het mogelijk om het homescherm van Android aan te passen. De launcher laat Android-gebruikers de lay-out en functionaliteit van het besturingssysteem naar eigen voorkeur instellen.

Door Yannick Spinner

Redacteur

20-01-2026 • 15:29

99

Submitter: Lizard

Reacties (99)

Sorteer op:

Weergave:

Op Reddit is al gepost dat er advertenties zijn, die lijken enkel in de gratis versie te zitten: https://www.reddit.com/r/NovaLauncher/comments/1qhzbws/is_novalaucher_giving_me_ads/

Dit staat overigens ook in de aankondiging van Instabridge:
What about existing Nova Prime users?
We respect everyone who has supported Nova over the years. We intend to honor existing Prime purchases, and Prime features will continue working for existing Prime users. Nova Prime will also remain ad free.
Dus: de gratis versie krijgt ads.

[Reactie gewijzigd door KaiseRRuby op 20 januari 2026 15:32]

De betaalde versie krijgt wel tracking heb ik vernomen: https://lemdro.id/post/lemdro.id/35049920 Dat vind ik wel kwalijk.

Zelf kan ik de betaalde niet gebruiken omdat ik geen google account gebruik. Sommige apps bieden een alternatief (zoals bijvoorbeeld cryptomator en nine mail). Maar nova biedt dat niet.

[Reactie gewijzigd door Llopigat op 20 januari 2026 18:04]

Dan wordt het mooi verwijderd.
Ikzelf heb wel betaalde variant van Nova launcher.

heb het altijd wel met plezier gebruikt, maar als er ook nog eens tracking bij komt.
Ik heb ook de betaalde versie, maar ik vraag mij af wat ze willen tracken. Hoe vaak ik een bepaalde app open of zullen ze verder willen gaan en ook kijken wat ik doe in die geopende app. En zal die tracking voor de nieuwe betaalde versie gaan gelden of ook voor de al bestaande?
Dit staat aangegeven bij reactie waar ik op reageerde.
en dan door klikken richting reports-exodus.
Ha ha, als dat het is, ben ik niet zo bang. Om te beginnen heb ik al geen Facebook. Maar als ik zie wat voor trackers er verder zijn, dan vraag ik mij ook af of ik nog verder wil met Nova. Ik hoop dat ze er nog eens over na gaan denken.
Kan niet wachten tot mensen gaan zeuren over ads in de gratis versie, alsof development van software gewoon gratis is.
Kan niet wachten tot mensen gaan zeuren over ads in de gratis versie, alsof development van software gewoon gratis is.
Ze hebben een gratis versie en een betaalde versie, waar ik er van uit ga dat de gratis versie vooral bedoeld is om mensen naar de betaalde versie te lokken, dus inkomsten hadden ze al. Blijkbaar niet genoeg of ze willen gewoon meer verdienen.
Inkomsten van de betaalde versie? Die €4 eenmalig...vette hap. Het is een model dat op de lange duur niet houdbaar is. Je kunt niet verwachten dat je elk jaar 50.000 nieuwe gebruikers krijgt van de betaalversie. En dan nog heb je maar €200k. Da's misschien genoeg voor iemand die het helemaal alleen doet, maar als je meerdere mensen, al dan niet full time moet betalen voor allerlei werkzaamheden, houdt het snel op.

Abonnementen worden niet alleen maar geïntroduceerd omdat bedrijven geldwolven zijn of omdat ze jou willen uitkleden. Het is ook een manier om een constante stroom van inkomsten te hebben. Alleen een klein bedrag eenmalig is niet genoeg.

Ik vind de ophef sowieso een beetje overdreven. Voor een app die je dagelijks gebruikt en erg tevreden over bent, is dan €4 echt zoveel dat je dat niet even kunt betalen? Moet dan écht alles gratis zijn? Je werkt zelf toch ook voor geld?

[Reactie gewijzigd door mphilipp op 20 januari 2026 16:52]

Dit ben ik niet met je eens.
Volgens mij moeten weer terug naar vroeger.
Dan kocht je een bepaalde versie van een programma, bijvoorbeeld Word 95. Je kreeg dan gratis updates binnen Word 95. Dat worden bugfixes maar geen nieuwe functies.

Dan kwam Word 97 uit en kon je kiezen: voor 50 gulden upgraden (of voor 150 gulden een normale licentie). Had je genoeg aan Word 95? Dan kocht je de upgrade niet. En anders wel.

Dan had het bedrijf weer nieuwe inkomsten, bestaande gebruikers werden gewaardeerd met een leuke korting en niemand zat ergens aan vast.

De abonnementen lopen momenteel de spuigaten uit. Ik heb bijvoorbeeld een stuk of wat kleinere programma's, die ik wel fijn vind en maar ook weer niet wereldschokkend zijn. Ik wel daar best eenmalig 5 euro voor betalen en ook wel 10 of 20. En dan verwacht ik gratis bugfixes, want op zich mag je een bug-vrij programma verwachten. Nieuwe features verwacht ik echter niet. Dan koop ik graag later een upgrade naar een nieuwere versie. Zo was het vroeger altijd en volgens mij werkte dat prima. Maar het is een beetje begonnen bij Microsoft die upgrades voor Windows gratis begon weg te geven waardoor langzaam het idee is ontstaan dat upgrades altijd gratis moeten zijn.
Ik denk niet dat dat haalbaar is voor een app als Nova. In de praktijk koopt iedereen die one time licentie van 4 euro, stelt het eerste jaar alles in en koopt daarna nooit meer een upgrade.

Vervolgens verwachten mensen wel tot in den treuren bugfixes, in plaats van een jaar of 3-4. En dan ben je dus effectief terug bij de huidige situatie.

Die bijwerking had office immers ook. Je kreeg inderdaad een paar jaar support, maar ook niet eeuwig. Die verwachting is er tegenwoordig wel, omdat veel gratis apps (die hun inkomsten uit reclame en userdata halen) wél bij benadering eeuwig ondersteuning leveren voor nop. Kijk naar bijvoorbeeld social media clients en webbrowsers.

Vroeger was het heel normaal dat je voor die licentie een X aantal jaar ondersteuning kreeg, maar bij moderne apps is eeuwige ondersteuning gewoon de norm, dus daar kun je niet zomaar kosten aan hangen.

Dus eigenlijk heb je in de huidige app wereld twee opties: data verkopen en reclame of een abonnement om dat mee af te kopen.

Als je een middenweg zoekt, krijg je of wat Nova nu doet, of je gaat later alsnog de gegevens van betalende gebruikers verkopen om de software support te dekken. En freemium beleid voeren op betalende gebruikers is een enkeltje schandpaal.

[Reactie gewijzigd door youridv1 op 20 januari 2026 18:10]

Helemaal mee eens. Ik heb ook eenmalig betaald, ik denk wel 10 jaar terug. Eigenlijk had ik best een paar euro per jaar willen betalen...
De gap hierin is als volgt - misschien wat gebruikers onvriendelijk - maar je zou een licentie kunnen uitgeven voor enkele versies van Android. Daarmee koop je van beide kanten de situatie af. Je moet regelmatig upgraden of accepteren dat je met een ouder platform zit. Vaak genoeg al meegemaakt dat Android oudere apps niet meer mee migreert of ze zijn al geschoond uit de appstore.


Daarnaast kun je dan een coulancemodule maken die een licentie migreert van 'werkend vanaf a-c' naar 'c-e' bij drie versies van Android. Een andere oplossingsroute zou zijn hoe ook deze app werkt(e) van Nova Launcher. De basis app doet het altijd, blijft geupdated. En als je en Pro versie koopt krijg je een companion app. Die companion app kun je dan tijdsgebonden maken of zo slim dat ie kijkt naar moment van aanschaf.
Wil je dan niet meer betalen voor een update, dan is het een natuurlijk moment om je te herorienteren.
Dat zou wel kunnen, maar laten we even kijken naar een ander programma.

Ik gebruik Spark voor de e-mail. Dat is echt een geweldige app, vind ik. De gratis versie is al heel uitgebreid en is ook echt gratis. Maar er zijn een paar features in de Pro-versie die ik wel graag wil gebruiken. Maar die versie kost dan 8,25 per maand. En dat is gewoon geen leuk bedrag.

Als ik op deze manier 10 van dit soort programma's gebruik, waar je al gauw op komt, dan zou het dus al gauw tegen de 100 euro per maand aan software-abonnementen lopen en dat is toch best veel.
Dus omdat je 1x een programma hebt gekocht, moeten ze tot in de eeuwigheid updates aan jou geven?
Dat is volledig naar de consument toe gerekend en je ziet het ook nauwelijks meer terug. Het of ofwel een abonnement, of je moet voor (major) updates betalen.
Hardware is weer iets anders; daar kopen mensen elke 2,3,4 jaar een nieuwe telefoon, en daardoor hebben ze steeds weer nieuwe inkomsten. Maar als jij 1x €150 voor een pakket betaalt, moeten ze dan over 20 jaar nog steeds voor nix een update sturen. Dan heb je voor €7,50 per jaar dat programma gebruikt. Klinkt redelijk, maar daar onderhoud je geen heel bedrijf voor. Als je dan geen forse aantallen blijft verkopen elk jaar, kan dat gewoon niet. Of je moet heel klein blijven, maar dat gaat ook niet als je een grote customer base hebt.
En voor dat geld moet er natuurlijk ook nog een helpdesk zijn, patches worden uitgebracht, handleidingen geschreven, marketing worden gedaan...en dan heb ik het niet eens over het gebouw en alle bijkomende kosten.

Zie jij een haalbare business case?
Ik denk dat je mijn reactie nog een keer moet lezen, want ik herken niets van wat jij erover schrijft. Of je hebt op de verkeerde reactie gereageerd.
Vroeger was er echter weinig oog voor security. Vanuit dat oogpunt is het niet wenselijk dat mensen oudere versies van de software blijven draaien, want dan moet je ofwel meerdere versies van security updates voorzien (extra werk), ofwel accepteren dat oude software lek is (en dus in de praktijk niet bruikbaar).
Volgensmij is Nova opgekocht, ontwikkelaars eruit.. verder niks mee gedaan. Nu willen ze nog een graantje mee pikken door advertenties of een eenmalige koop. En ik heb niet echt de hoop dat we dan weer frequent goede updates krijgen. Het wordt denk ik een eenmalige cashflow. Anders hadden ze het wel anders aangepakt met zo'n grote userbase

[Reactie gewijzigd door moonlander op 20 januari 2026 18:09]

Die eenmalige koop was er al. Ik had Nova Prime. Gebruik het trouwens niet eens meer. Maar voor die paar centen heb ik het wel gekocht. Dus wat de ophef nu is, snap ik niet.
Daarom ook groot fan van FOSS projecten die je maandelijks met ook een klein bedrag kan steunen. Sommige projecten zie je daardoor een honderdtal betrokken supporters, die misschien anders alleen hadden gedownload en gelaten.
Inderdaad, ik als developer wil geen eenmalig bedrag, als elke gebruiker elke jaar 5 euro of 0,99 euro betaald dan dekt dat de ontwikkeling, hangt ook af hoe complex de app is en wat de backend servers kosten.
Helemaal eens, ik heb eerder voor Nova Prime betaald, ik gebruikte altijd LG telefoons (en nog steeds) en heb ook Sony gebruikt. Altijd Nova gebruikt. Wat maakt mij het uit dat het 4 euro kost?


Voor de persoon waar je op reageert is het waarschijnlijk wel normaal elke dag 15 euro voor thuisbezorgd maaltijden te betalen :+ en al dit soort bedrijven zouden gratis moeten opereren, want man man man wat zijn het boeven :X
Oh nou dat is een bummer... vervent gebruiker van Nova launcher hier. Wist dit nieuws nog niet dat de ontwikkelaar was gestopt en word niet blij van dit nieuws.

Dus maar meteen de vraag hier. Wat is de best-second? A la alternatief voor Nova Launcher die niet commercieel is?

[Reactie gewijzigd door Chip. op 20 januari 2026 15:34]

Hyperion of Lawnchair.

Ik heb de laatste nu gekozen; binnenkort komt daar weer een nieuwe grote versie van uit.
Dat mag dan tijd worden, de laatste stabiele versie op GitHub komt uit 2018, en sindsdien zijn het alleen maar nightlies. Erg vreemde manier van release management. Dan overweeg ik een overstap, als er een nieuwe stable is. Ik zoek gewoon iets wat net zo customisable is als Nova Launcher, open-source is en back-up mogelijkheden heeft.
Ik draai V15 Beta 2 (December 2025), die wordt automatisch via Play Store gepushed.

https://github.com/LawnchairLauncher/lawnchair/releases/tag/v15.0.0-beta2

[Reactie gewijzigd door EquiNox op 20 januari 2026 16:05]

Ja dat is een bèta, dat wil ik niet gebruiken. :+ Ik wil enkel stabiele versies, maar die komen uit 2018.
Sommige projecten blijven lang in beta, dan is eigenlijk hun beta meer een rc (release candidate) dan echt beta. Maar ik snap je gedachtengang. Ik installeer ook geen beta software. Ik heb zelfs op mijn nieuwe Pixel 10 Pro helemaal niks gesideload en die al die hobby dingen op me oude Fairphone 4
Die hadden beide nét niet de features die ik bij Nova gebruikte. Ik ben over op Smart launcher.

Ik miste bij de andere twee vooral de gestures om extra acties aan iconen te koppelen (1 messaging icoon opent bij mij signal, whatsapp of sms afhankelijk van de gesture) .
Smart Launcher! Ik ben daar ook op overgestapt, en bevalt goed. Zeker sinds de laatste update. Goede vervanger van Nova Launcher.
Dit artikel geeft juist aan de er weer wordt gewerkt aan de app. Verder heeft de betaalde prime versie geen advertenties. Wat ik niet lees is of de gratis variant met advertenties ook beperkte functionaliteit heeft, zoals het geval was zonder prime. De vorige eigenaar heeft begin vorig jaar het ontwikkelteam uitgekleed, waarna de oorspronkelijke ontwikkelaar ook is weggegaan. Dat er een nieuwe eigenaar is gevonden is de best mogelijke oplossing in dit geval.
Afhankelijk wat je interesse is, maar ik heb Launcher 95 Pro gehaald, geeft je een old school vibe en krijg af en toe de vraag waarom ik Windows 95 op mijn telefoon heb staan :P
Niagara Launcher moet ik nog een keer proberen, gezien zij de focus hebben op berichten i.p.v. alles er mooi uit te laten zien.

Ben nog steeds een Nova Launcher gebruiker en heb het i.c.m. Sesame vaak gebruikt om bestanden te zoeken vanuit de home screen (handig voor als je de naam weet, maar niet meer in welke map je het hebt gezet :P )
Ik gebruik zelf Smart Launcher sinds een paar maanden, met best veel plezier (het was natuurlijk even wennen). Daarnaast zijn ze hard aan het ontwikkelen om de mensen die van Nova Launcher zijn overgekomen te voorzien van missende features, zoals infinite scrolling e.d. Deze hebben ze inmiddels toegevoegd, dus mijns inziens een hele goede ontwikkeling.
Vanalles geprobeerd, maar uiteindelijk is mijn keuze gevallen op smart launcher. Die zit in mijn opzicht het dichtste tegen de gebruikservaring van Nova aan.
Ik ben zelf fan van Kvaesitso, deze kan je erg minimaal ingesteld.

Op de website staan screenshots, maar ik heb mijn apps als een lijst, met art icons material.
https://kvaesitso.mm20.de/

Van alle minimal launchers die ik heb getest, is dit diegene die is blijven hangen en werkt goed met Graphene.
Van alle alternatieven die ik tegenkwam is de al genoemde Lawnchair, een van de weinigen die geen data verzamelt.
Dat was voor mij een belangrijke eis.
Ja en verder is ie open source en lijkt qua features (die ik gebruik dan) behoorlijk op Nova.
Smart Launcher is mijn vervanging voor Nova. Eigenlijk een kopie van Nova en zelfs met meer mogelijkheden om met gebaren acties uit te voeren. Ook de mogelijkheid om widgets helemaal te tweaken qua grootte en positie is fijn. Ik heb de betaalde versie (met 50% korting gekocht op Black Friday).

Heb ook nog Lawnchair geprobeerd en nog wat andere maar ik vind een grote mate van tweakability belangrijk en dat vond ik in Smart Launcher.
Maar als je zo blij bent met Nova Launcher, waarom dan geen Prime aanschaffen. Op de totale kosten van je telefoon een schijntje en gaat ook nog langer mee dan je telefoon. Ik heb al heel lang Prime. Het is natuurlijk prima (of prime 😉) om een ontwikkelaar te steunen
Tja, niet commercieel...


Met octopi kan ik alles wat ik met nova ook kon. Draait als een zonnetje. Kost eenmalig een paar euro, ik weet ff niet meer hoe veel maar duur was het niet.

De laatste releases zijn van 7, 10, 11 en 12 januari, dus qua support zit het wmb wel goed. Bugs merk ik niet maar worden kennelijk heel vlot geplet.
Nova had toch al een betaalde versie?
Prime ja, zoals beschreven in het artikel.
Ja maar in het artikel staat ook "Mogelijk krijgt de launcher advertenties of een betaalde versie."

Denk dat dit een foutje is wat in het editing proces gemist is, misschien dat de schrijver zich in eerste instantie niet realiseerde dat er al een betaalde versie was maar later wel en vergat dat eerste stukje aan te passen.
Klopt, je zou in het artikel echter kunnen lezen dat er mogelijk ook advertenties in de betaalde versie komen., m.u.v. bestaande betaalde klanten. Dat zou toch wat zijn zeg... Maar volgende FAQ van de nieuwe eigenaren is het als volgt:"

Are you going to add ads?
Nova needs a sustainable business model to support ongoing development and maintenance. We are exploring different options, including paid tiers and other approaches. As many of you have already anticipated, we are also evaluating ad based options for the free version.

If ads are introduced, Nova Prime will remain ad free. Our guiding principles are clear: keep the experience clean and fast, avoid disruptive formats, and provide a straightforward way to keep the experience ad free
.

Ik moet het allemaal nog zien. Dus even afwachten welke kant het op gaat. Overigens gebruik ik het al een tijdje niet meer, heb wel Nova Prime. Tegenwoordig voldoen de reguliere launchers voor mij wel.

[Reactie gewijzigd door zordaz op 20 januari 2026 15:54]

Jammer dat Nova nu deze kant op gaat; heb er vele jaren met plezier gebruik van gemaakt (betaald).

Ik ben overgestapt op Lawnchair. Dit is in feite de Pixel Launcher, maar dan supercharged.
Lawnchair heeft zijn laatste update in 2019 gehad...
Je hebt gelijk, het is erger .. de laatste stable was in 2018
Ik draai dagelijks de versie van Goooler, wel kans op fouten in de software maar merk niks van bugs of instabiliteit op mijn Pixel9.
Note that this release only supports QuickSwitch from Android 10 to Android 15 QPR0 (initial release).
Dus geen support voor Android 16? Of begrijp ik dit verkeerd?
Er is een android 16 beta uit.
V15 Beta 2 is rock stabiel (alhoewel beta). Die draai ik zelf.

https://github.com/LawnchairLauncher/lawnchair/releases/tag/v15.0.0-beta2

[Reactie gewijzigd door EquiNox op 20 januari 2026 16:04]

V15 Beta 2 is rock stabiel (alhoewel beta). Die draai ik zelf.

https://github.com/LawnchairLauncher/lawnchair/releases/tag/v15.0.0-beta2
Rock stabiel?

In de issue tracker valt op te merken dat widgets allesbehalve lekker en stabiel draaien met die LawnLauncher.

Dat is echt een breekpunt voor mij.
Bijzonder, ik draait Android 15 en heb 0,0 problemen met Lawnchair, incl widgets.

Had de Issue tracker niet eens bekeken :)
Na heel lang wachten sinds een paar maanden overgegaan op een andere launcher. Er zaten toch wat bugs in die mijn pixel niet leuk vond. Heb nu Lawnchair, bevalt prima en wordt geupdate!
Ik kan op hun site niet direct zien waarom je die zou installeren boven de bestaande... om welke reden deed jij het?
Omdat er nogal wat bugs in zaten dat soms de hele launcher niet zichtbaar was. En de nova launcher dood was qua updates en al dik een jaar geen update is geweest. En deze launcher kun je veel instellen. Voornamelijk het aantal iconen naast elkaar in de dock.

[Reactie gewijzigd door moonlander op 20 januari 2026 18:03]

Geen bugs hier met de launcher, ik behou hem dus gewoon :-)
Heb de Nova ook ooit gekocht... maar voorlopig geen nood aan.
Met de standaard Pixel launcher kun je bijvoorbeeld de search bar niet verstoppen. Voor mij is dat genoeg reden om die niet te gebruiken.

Met Lawnchair kan dat blijkbaar wel
Vreemd dat zoveel mensen overstappen terwijl de Nova Launcher nog gewoon werkend is en zonder rare dingen.
Ik wacht gewoon tot het echt over en uit is en niet meer werkt of omdat ik reclames krijg.
Overstappen met glazen bol vooruitzichten gaat me een beetje te ver.
Bij het vorige nieuws heb ik auto updates maar uitgeschakeld en wacht inderdaad maar even af. Maar het probleem is dat indien nieuwe versies niet meer voldoen aan de wensen het installeren van de "last known good" version lastig is.
Bij een update van mijn telefoon heb ik uiteindelijk via f-droid een alternatief gezocht.

Het gaat me daarbij niet om die paar euro voor de ontwikkelaar, want de meeste belangrijke apps zijn reclamevrij en betaald. Bij betaling heb je wel de grote strijkstok van Alphabet (waar je ook al voor betaald bij aanschaf van je telefoon en bij alle advertenties die je niet weg kunt filteren).

Als je f-droid start valt op dat bij Google zelfs de installer vol zit met advertenties.
Las het op Discord waar de oude ontwikkelaars alles op de voet volgen en delen met de community.

Gebruik al vele jaren Nova als mijn standaard launcher op Android, en heb toen ook Prime aangeschaft.

[Reactie gewijzigd door TheDeeGee op 20 januari 2026 15:34]

Heel leuk allemaal, maar 'too little, too late'. Ik denk dat er naast mij nog heel veel andere gebruikers zijn die jarenlang Nova hebben gebruikt op ieder Android apparaat en daar met plezier voor betaalden maar nu zijn overgestapt op iets anders. En nu ik eenmaal gewend ben aan een andere launcher (in mijn geval Smart launcher) ga ik echt niet terug. Zeker niet omdat Nova steeds minder fijn begon te werken, vaker vastliep of niet opende e.d.
Ik heb het heel lang gebruikt met veel plezier, maar ben toch overgegaan naar Niagara en vindt het wel prima zo. Ik ga niet meer terug.
Zelfde bij mij. En ik vind NIagara eigenlijk misschien zelfs nog wel beter (lifetime was schreeuwend duur, maar prima).
Same here. Ik was Niagara een uurtje aan het proberen nadat ik het nieuws over de Nova overname las. En toen gelijk de lifetime prijs voor Niagara betaald.

Heel andere launcher maar man, had ik het maar eerder ontdekt. Zoveel effectiever en cleaner.
Volgens mij heb ik al een betaalde versie, namelijk Nova Launcher Prime.

Dus niks veranderd :).

[Reactie gewijzigd door Sp3ci3s8472 op 20 januari 2026 15:41]


Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn