Nieuwe Pebble-smartwatch is rond en kost 200 dollar

Core Devices heeft een nieuwe Pebble-smartwatch uitgebracht. De Pebble Round 2 is, zoals de naam wellicht al verklapt, rond. De maker, Eric Migicovsky, die ook de oude Pebble-smartwatches maakte, zegt dat de Pebble Round een e-inktkleurendisplay heeft en ongeveer twee weken mee kan op een volle accu.

De Pebble Round 2 is de langverwachte nieuwe smartwatch van Eric Migicovsky, die al jaren strijdt om de rechten van het smartwatchmerk. Migicovsky richtte vorig jaar het bedrijf Core Devices op, waarmee hij nieuwe smartwatches wilde maken die niet alleen de Pebble-naam gebruiken, maar ook dezelfde e-inktschermen gebruiken. Een jaar geleden kondigde Migicovsky al de nieuwe horloges aan, maar die zijn nu definitief uit.

Pebble Round 2

Er komen verschillende versies van de Pebble Round 2 uit. Twee daarvan hebben een bandje van 14mm, de andere twee van 20mm. Alle horloges hebben een e-inktkleurendisplay dat aanraakgevoelig is. Het gaat om een display van 1,3" groot, met een resolutie van 260x260 pixels voor een pixeldichtheid van 283dpi. Dat is volgens de maker twee keer zo hoog als de oudere modellen.

De smartwatch kan met swipegebaren worden bediend, maar er zitten volgens de maker ook vier fysieke knoppen op het model, waardoor aanraken niet verplicht is. Ook zit er een microfoon op het apparaat zodat gebruikers spraakassistenten kunnen gebruiken. De smartwatch kan verder stappen tellen en slaappatronen meten en het is waterbestendig tot dertig meter.

De smartwatch is inmiddels als preorder te koop, maar wordt pas in mei geleverd. De Pebble Round 2 kost 199 dollar, omgerekend zo'n 170 euro. Volgens de makers komt daar geen btw meer bij, maar kopers betalen wel 20 euro verzendkosten.

Core Devices kondigde in december ook al een ring aan, de Index 01. Dat is een apparaat waarmee gebruikers snelle notities kunnen opnemen, maar dat geen oplaadbare of vervangbare accu heeft.

Pebble Round 2 2

Door Tijs Hofmans

Nieuwscoördinator

02-01-2026 • 16:45

87

Submitter: tkruijer

Reacties (87)

Sorteer op:

Weergave:

Mag er een correctie in het artikel? Het gaat hier niet om eink schermen! Het zijn transreflective lcd schermpjes!
Ik zie op de website het volgende staan:
1.3” color e-paper display (260 x 260 pixels at 283 DPI, twice as many pixels than PTR)
Dit lijkt mij dus wel om een e-ink scherm te gaan, of zie ik dit verkeerd?

[Reactie gewijzigd door mickje12 op 2 januari 2026 18:04]

e-paper is niet hetzelfde als E-Ink. Voor zover ik weet worden er Sharp Transflective LCD schermen gebruikt. Of dat ook daadwerkelijk e-paper genoemd mag worden weet ik niet, maar zo noemt Pebble het wel. Nergens wordt E-Ink gebruikt voor zover ik weet.
Of dat ook daadwerkelijk e-paper genoemd mag worden weet ik niet, maar zo noemt Pebble het wel.
E Ink is een merknaam. Bij mijn weten is e-paper dat niet.
Volgens: Wikipedia: Electronic paper is de term "e-paper" redelijk breed. Er vallen een hoop verschillende technologieën onder, bijvoorbeeld: Gyricon, Elektroforese, Electrowetting, Interferometrie, Plasmons. Reflectieve lcd valt hier ook onder. Hierbij is de backlight van de lcd vervangen door een reflecterende laag, zoals bijvoorbeeld in een rekenmachine. Transflectieve lcd is een hybride, hierbij kan het scherm zowel verlicht worden door omgevingslicht als door een backlight (wat heel handig is voor bijvoorbeeld horloges).
Het is dus gewoon een Gameboy color scherm :D
Tja, allemaal leuk en aardig, maar het enige wat voor mij, en vele anderen, relevant is, is dat je een maand batterij hebt, en zonder backlight het scherm kan lezen.
Als je wil weten hoe transflectieve LCD displays er uitzien: Garmin gebruikt die al jaren in sommige van hun (Zumo) motor navigatiesystemen, zoals de Zumo 590, en diverse horloges, zoals de Fenix (t/m 7 Pro en de nieuwe 8 Solar).

[Reactie gewijzigd door mac1987 op 4 januari 2026 00:37]

Ik vind dat het scherm wel heel snel updatet voor een kleuren e-ink display;

YouTube: Round 2 - The Most Stylish Pebble Watch EVER!

Dat 'knipperen' is misschien wel een slimme software truc om de refresh te verhullen.
Ik ben erg benieuwd hoe ze dat voor elkaar hebben gekregen!

De software ia 100% open source, zeggen ze... dus in principe is dat te achtehalen :)


EDIT: Deze site verwijst naar Color ePaper Digital Posters, it combines cutting-edge E Ink Spectra™ 6 and Sharp IGZO technology

De "hoofd truuc" lijkt mij de IGZO technologie van Sharp.

[Reactie gewijzigd door Bruin Poeper op 3 januari 2026 08:41]

E-paper, niet e-ink. Technisch gezien LCD, maar zonder dat het zelf licht hoeft te geven.

[Reactie gewijzigd door DvanRaai89 op 2 januari 2026 18:43]

Hoe kom je daar specifiek bij? Ook in het oorspronkelijke persbericht staat dat het e-paper displays zijn.
E-ink is e-paper maar niet alle e-paper zijn E-Ink. E-Ink is ook nog eens een merk naam, dus alleen e-paper displays van de E-Ink corporation mogen E-Ink heten

[Reactie gewijzigd door Smash1231 op 2 januari 2026 19:12]

Tranflective is anders niet slecht, had dit op mijn eerste Sony smartwatch, perfect leesbaar in zonlicht
Graag via correcte weg melden!!!
Ik vraag me af waar de informatie vandaan komt dat er geen BTW bovenop komt. Op de verkooppagina van Pebble staat expliciet vermeld dat dit er wel nog bovenop komt voor landen met invoerrechten:
Your country may have its own taxes, tariffs, customs or duties fees. Shipments are sent 'DDP' which means that all taxes, tariffs and duties are prepaid. We'll contact you when your watch is ready to confirm your address and request any necessary payments.
Zo expliciet vind ik hem niet. Eerder onduidelijk. De eerste zin zou je verwacgten wanneer je nog moet betalen. Echter staat er daarna
Shipments are sent 'DDP' which means that all taxes, tariffs and duties are prepaid.
Wat toch echt klinkt als dat je niet meer achteraf hoeft te betalen en het er al bij in zit. Maar dan is die eerste zin weer niet logisch.

Wellicht dat ze zich vooral willen indekken voor wanneer het inklaren fout gaat en je alsnog een rekening krijgt of wanneer er weer een tarrif bij bedacht wordt ivm hoe vaak dat de laatste tijd gebeurd? Ik zou hierbij of navraag doen, of hopen op geen kosten maar rekening houden met dat ze wel komen :+.

[Reactie gewijzigd door Cambionn op 2 januari 2026 17:43]

Prepaid is niet included. Het scheelt je wel administratiekosten en gedoe.

Binnen de EU mag dat zo niet verwoord worden. Daarom zien we het niet vaak en daardoor ervaren wij het als onduidelijk en onverwacht. Wat ook niet mag alhier is slechts 30 dagen garantie op zo'n product.
Zie mijn reactie op Kevin_J. Ik snapte zijn bericht compleet verkeerd. Importeer best vaak zelf van buiten de EU en ken het princiepe van vooringeklaarde pakketen, las alleen de uitleg compleet verkeerd. Wellicht door die term idd, maar denk ook door combi van mijn lezen terwijl ik de verkeerde kant op denk. My bad, hij heeft gelijk :+.
Prepaid alsin berekend en betaald voor verzending i.p.v. betaald bij aankomst. Zo staat ook in de volgende zin dat ze contact opnemen voor de berekende invoerrechten / belastingen.
edit:
dit is in vergelijkbaar met bijv. AliExpress verzendingen, die ingeklaard verzonden worden tot een bepaald bedrag (DDP / geen gedoe bij aankomst) en daarboven moet je bij aankomst zelf de belastingen nog betalen aan de koerier die het voor je inklaart.

[Reactie gewijzigd door Kevin_J op 2 januari 2026 18:11]

Tot een bepaald bedrag? Dan is het vreemd dat ze "all taxes, tarrifs and duties are prepaid" zeggen, dus blijf erbij dat het onduidelijk is.

Ik ken enkel voor-ingeklaarde pakketen waar de belasting al berekend en betaald is, die hoef je sowieso niet te betalen (tenzij er een fout wordt gemaakt door de inklarende partij, of de verzender een fout heeft gemaakt met versturen en documenteren van de inklaring). Dat heb ik vaker gebruikt en daar wordt niet naar gekeken buiten dat de (al gedaane) inklaring zelf correct op het pakket staat. Wist niet dat je een X bedrag erop kon zetten en dan enkel de rest hoeft te betalen. Of ik moet hem alsnog verkeerd snappen, ben niet bekend met AliExpress pakketen.

Klinkt wel als lekker verdienen, standaard X bedrag inklaren en als het meer is bijbetalen. Neem iig aan dat met zo'n prepaid het bij een te grote betaling niet teruggestort wordt :+?

[Reactie gewijzigd door Cambionn op 2 januari 2026 18:45]

Tot een bepaald bedrag? Dan is het vreemd dat ze "all taxes, tarrifs and duties are prepaid" zeggen, dus blijf erbij dat het onduidelijk is.

Ik ken enkel voor-ingeklaarde pakketen waar de belasting al berekend en betaald is, die hoef je sowieso niet te betalen (tenzij er een fout wordt gemaakt door de inklarende partij, of de verzender een fout heeft gemaakt met versturen en documenteren van de inklaring). Dat heb ik vaker gebruikt en daar wordt niet naar gekeken buiten dat de (al gedaane) inklaring zelf correct op het pakket staat. Wist niet dat je een X bedrag erop kon zetten en dan enkel de rest hoeft te betalen. Of ik moet hem alsnog verkeerd snappen, ben niet bekend met AliExpress pakketen.

Klinkt wel als lekker verdienen, standaard X bedrag inklaren en als het meer is bijbetalen. Neem iig aan dat met zo'n prepaid het bij een te grote betaling niet teruggestort wordt :+?
Even ter verduidelijking van het voorbeeld: AliExpress rekent de BTW uit, en voor pakketten tot een waarde van 150 euro doet AliExpress de BTW afhandeling en verstuurt het DDP.

Boven de 150 euro zal je op je betalingspagina een prijs-aanpassing zien die de 21% BTW er weer afhaalt omdat deze bij aankomst betaald moet worden aan de koerier. Dit is dus geen DDP verzending. Een nadeel van het betalen aan de koerier is dat bijv. PostNL daar voor pakketten tot 150 euro een bedrag van 8 euro extra voor vraagt, en voor pakketten boven de 150 euro zelfs 16 euro.

(Ter verduidelijking van de uitleg even snel voorbeeldje met willekeurig duur product geupload naar imgur, waarbij de prijs die je direct aan AliExpress betaald (232.39 - 20) / 1.21 is)
Dat klinkt als hetzelfde als wat ik ken, wist alleen de naam niet :+. Je eerdere bericht klonk alsof er gewoon standaard X bedrag inklaringskosten werd betaald als prepaid tegoed ofzo, dus was ff compleet in de war. Denk dat ik gewoon de verkeerde kant op dacht en daardoor het verkeerd interpreteerde. Importeer met enige regelmaat en ken zo iets niet, maar dat bestaat dus ook niet. Maar snap je comment nu. Punt is dat Pebble de kosten berekent, de koper vraagt ze te betalen, en dan ingeklaard verstuurd. Dat is idd best normaal.

Je hebt idd gelijk dat het bericht van Tweakers dan fout was. En I also stand corrected.

[Reactie gewijzigd door Cambionn op 2 januari 2026 19:50]

Invoerrechten != BTW. Invoerechten zijn de kosten die je betaald om goederen van buiten de EU in de EU te brengen. % is afhankelijk van waarde van goederen, goederenclassificering en land van herkomst. Kan ook gewoon 0% zijn. BTW is wat we altijd over aankopen aan belasting moeten betalen en is 9% of 21%.

DDP betekend doorgaans dat het geleverd word tot aan je deur, zonder bijkomende kosten. In het verleden had je nog wel DDX (DDP maar dan BTW voor ontvanger) omdat het in sommige regio's voor de verzender lastig is om DDP voor elkaar te krijgen.

Van China naar EU zou het geen probleem moeten zijn om volledig DDP te versturen. Er is een speciale regelingen waar bedrijven in China gebruiken van kunnen maken om de BTW rechtstreeks in EU te betalen.
DDP staat vopr delivered duty paid, veeelal een term voor grotere verzending. In de Incoterm voorwaarden betekent dit dat hij bij jou adres wordt afgeleverd en dat verzending en alle kosten (inclusief belasting) voor verzending voor de verzender zijn. Dus BTW valt zeker onder ddp, net als import heffingen en dergelijke.

https://business.gov.nl/international/international-transport/incoterms/ddp-buyer/

[Reactie gewijzigd door Jurre-r op 3 januari 2026 01:43]

Toch wel het grootste verkooppunt is imho dat het op een eigen open source OS draait en een heel stuk beter voor je privacy is dan de huidige opties, en het daarmee een mooi contrast vormt met de huidige opties bestaande uit WearOS, Apple Watch en Garmin watches. Naar mijn weten de enige watch die je momenteel zo koopt die dat kan zeggen.

Voor mezelf blijf ik voorlopig nog bij AsteroidOS watches. Voor de niet kenners, da's een Linux distro voor smartwatches. Maar ben erg blij met deze Pebble watch. We hebben meer van dit soort alternatieven nodig, en dit is toch net wat makkelijker instappen voor een enthousiaste niet-techneut.

[Reactie gewijzigd door Cambionn op 2 januari 2026 17:41]

Ligt eraan wat je onder privacy laat vallen. Mijn apple Watch data wordt (net als veel informatie binnen het apple eco systeem) helemaal niet verkocht aan derden. En derden hebben alleen toestemming tot bijvoorbeeld de meetbare waardes van mij watch als ik die toestemming verleen…

Het kan altijd verder maar naar weten zit mijn privacy goed genoeg bij Apple
Je spreekt van privacy als je zelf de keuze hebt om data niet te delen, bij Apple heb je die mogelijkheid niet want je deelt alles met Apple, dus nee Apple bied zo goed als geen privacy.
Of ze de data wel of niet verkopen is verder totaal irrelevant.

Voor mij onbegrijpelijk dat mensen dat allemaal zomaar slikken, maar volgens mij is het Apple ecosysteem überhaupt onbruikbaar als je privacy wil, hun telefoons werken volgens mij niet eens tenzij ze eerst bij Apple geverifieerd worden.

Als privacy je doel is ben je beter af met een custom Android Rom dan met Apple.
Je spreekt van privacy als je zelf de keuze hebt om data niet te delen, bij Apple heb je die mogelijkheid niet want je deelt alles met Apple, dus nee Apple bied zo goed als geen privacy.
Huh? Dat klopt van geen kant. Je kunt data verzameld door je Watch gewoon enkel lokaal op je toestel houden als je dat wil, het enige dat dan verandert qua functionaliteit is dat je de data niet real-time kan bekijken op je andere apparaten en Gezondheidsdata niet real-time kan delen met familie. En als je Gezondheid-data wél wil uploaden naar iCloud voor die M2M-sync opties (en/of voor back-up doeleinden), dan is dat gewoon end-to-end versleuteld zodat ook Apple er niet bij kan. Sterker nog, dat is een van de categorieën aan data die verplicht te allen tijde E2EE actief heeft - zelfs zonder iCloud ADP in te schakelen.
Voor mij onbegrijpelijk dat mensen dat allemaal zomaar slikken, maar volgens mij is het Apple ecosysteem überhaupt onbruikbaar als je privacy wil, hun telefoons werken volgens mij niet eens tenzij ze eerst bij Apple geverifieerd worden.
Als je totaal niet weet hoe het werkt en wat de functies/mogelijkheden zijn, dan snap ik dat je het niet begrijpt. Maar zou je jezelf niet eerst eens inlezen dan in plaats van zomaar dingen te roepen die niet waar zijn? Just a thought.
Ik heb het over privacy binnen het ecosysteem van Apple, nergens heb ik het specifiek over een watch.
En wat ik zeg heb ik netjes van tevoren gecheckt, zoals ik eigenlijk altijd doe, dus geen idee waar je het over hebt.

Je kunt een Iphone niet gebruiken zonder activatie bij Apple, daarbij moet je dus al direct je privacy opgeven.
Welke data er precies wel en niet gedeeld wordt maakt weinig uit, en is ook compleet niet te controleren omdat zowel het OS als de watch van Apple zijn, en de communicatie tussen beide voor de gebruiker totaal niet inzichtelijk is.

Jij vertrouwd er blijkbaar op dat Apple hun macht niet misbruikt om meer data te verzamelen dan ze opgeven.
Ik vertrouw Apple net zo ver als alle andere grote tech reuzen, totaal niet dus.

Voor het zelfde geld komt er over een paar jaar naar buiten dat er "per ongeluk" toch meer data is opgeslagen dan de bedoeling was, zou niet voor het eerst zijn dat zoiets gebeurd.

Recentelijk was er nog de rechtszaak over het opnemen van gesprekken door SIRI, Apple heeft in die zaak een schikking getroffen voor 95 miljoen.
Zogenaamd omdat ze geen precedent wilden scheppen, maar ik denk eerlijk gezegd dat ze gewoon geen openheid van zaken wilden geven over hoeveel data er nou precies wel en niet wordt verzameld.
Betalen is makkelijker, die 95 miljoen hebben ze toch in 9 uur weer terugverdient.

Persoonsdata is het nieuwe goud.
Vooral nu de groei van smartphone verkopen is afgevlakt en Apple langzaam verschuift van een hardware naar een service focus.

[Reactie gewijzigd door xenn99 op 3 januari 2026 06:17]

Tenzij Donald Trump of één van zijn vriendjes jouw gegevens willen inzien. Dan worden ze meteen vrijgegeven. Misschien heb je daar geen moeite mee, dat kan, maar denken van niet is je kop in het zand steken.
Zeker een feit, maar ome Donald kan alles maken wat ie wilt, ik weet wat pebble eventueel ‘in the cloud’ doet maar in hun privacy statement laten ze zien dat ook zij een hoop moeten overdragen als Donaldje van mening is dat hij het moet/mag hebben.

https://repebble.com/privacy (En dan in het specifiek dus het us stukje)

Wat wel netjes is is dat het heel duidelijk en makkelijk te vinden is ;-)

[Reactie gewijzigd door ultimasnake op 2 januari 2026 18:58]

Precies. Ome Donald of welke oom dan ook kan alleen geen inzicht krijgen als er niks wordt opgeslagen, maar dat is hier niet het geval.
even wat knipsels
How Do We Use Your Information?
….. and better understand your online and mobile phone activity while using Core Devices products and services.

U.S. Privacy Rights

Laws in some US states require us to provide residents with additional information about the categories of personal information we collect and share, where we get that personal information, and how and why we use it.
….

Internet or other electronic network activity information (such as your usage of Core Devices products and services);


Dit klinkt mij niet als ‘niets opslaan’, tenzij je hier voor kiest. In dat laatste geval kan ik ook geen apple account maken en is nog steeds niemands oom wijzer ;-) maar zie ook de reactie van WhatsappHack hieronder
Daarom zei ik ook dat dat hier niet het geval is. ;)
Gezondheidsdata die je kiest te uploaden naar iCloud zijn verplicht E2EE, zelfs zonder ADP. Apple kan daar zelf ook niet bij en kan het dus ook niet zomaar vrijgeven.
Privacy is het hebben van de keuze of je data deelt. De privacyschending zit hem in het feit dat Apple al die data verzamelt zonder de keuze dat niet te doen (en nee, die keuze is er niet. Niet echt iig, want zelfs met de beste settings gebeurd het grootschallig en met de macht en grootheid van deze bedrijven is een alternatief vrijwel onmogelijk voor Jan Modaal)... De rest is een gevolg van privacyschending. Apple is vooral een gilded cage, met wat functies om data voor zichzelf te monopoliseren wat ze weten heel goed als "privacy feature" weten te verkopen.

Privacy vriendelijk is wanneer de data op eigen devices blijft tenzij ik wil dat het gedeeld wordt (en dan niet omdat ik het anders niet mag gebruiken of het te veel moeite kost uit te zetten).

En weet je, vrijwel geen van die partijen verkoopt (een aardig deel van) je data aan derden... Google en Meta enzo ook niet. De waarde zit hem in het hebben van die data om zelf te kunnen gebruiken, onder andere in (maar niet gelimiteerd tot) hun algoritmes. En hoe meer data ze hebben die de ander niet heeft, hoe meer het waard is. Verkopen van de data is daarom het laatste wat ze doen. Wat ze verkopen is "diensten die gebruik maken van die algoritmes die die data gebruiken", niet de data zelf. Maar wat ze daarnaast ook doen is gebruikers manipuleren voor eigengewin, waarbij maatschappelijke en persoonlijke problemen genegeerd worden.

En dat is nog los van het feit dat zodra de Amerikaanse overheid dat wil, al die Amerikaanse bedrijven al jouw persoonlijke data moeten overhandigen. Ook Apple. Want dat is de Amerikaanse wet.

Wellicht boeit dat je allemaal niet, dat kan. Even goede vrienden. Er hoeft hier ook geen discussie over de zin en onzin van privacy. Maar het feit is wel dat dit gebeurd, en dat het niet hieraan meedoen een unique selling point is van de Pebble watch. Dát is vooral wat ik wou aankaarten. Dat vind ik persoonlijk namelijk veel unieker en groter punt dan het scherm dat 2x zo hoge resolutie heeft, maar alsnog slechts bijna de helft van mijn 5~10 jaar oude AsteroidOS smartwatches. Maar ook dat zal persoonlijk zijn ;).

[Reactie gewijzigd door Cambionn op 2 januari 2026 19:53]

Nee, privacy is veel meer dan dat. Als mijn apple meuk data verstuurd kan Apple niet bij die data. Alleen de app zelf kan hier bij en alleen met mijn verificatie. Dat is privacy hoe het nu moet zijn. De Apple gezondheid app kan ook door een arts worden geraadpleegd via een dashboard met jouw persoonlijke toestemming op jouw apparaat.

je kan deze apps ook gewoon niet gebruiken natuurlijk.
Ik zie niet hoe dit in gaat tegen mijn
Privacy is het hebben van de keuze of je data deelt.
Behalve dat ik al uitgelegd heb waarom "dan gebruik je het toch niet" niet echt een argument is. Met die gedachtegang kun je alle beschermende rechten en wetgeving van tafel redeneren.

Privacy is juist: jij kiest te delen, dan prima. Maar als jij daar niet voor kiest, dan wordt het niet gedeeld. Delen van data kan dus prima privacy-vriendelijk, mits het 100% vrije keuze is. En die vrije keuze moet ook vrij zijn van dark paterns, manipulatie, misleiding en machtsmisbruik. Het gaat niet enkel om de technische mogelijkheid.

Maar
Als mijn apple meuk data verstuurd kan Apple niet bij die data.
klopt niet. Waarom denk je dat die dingen een account vereisen? Omdat Apple geen weet heeft van jouw watch tenzij jij het met hun deelt? Apple heeft wel degelijk allerlij data zonder keuze die niet te geven. Wellicht niet alle data ooit, maar alsnog best wel wat. En alle data die ongevraagd gedeeld wordt is te veel. Daarbij is juist heel veel aanzienlijke nutteloze "boeit niet" data interesant, want nadat die allemaal gecombineerd worden kunnen ze daar juist veel mee. Nogmaals. Wellicht maakt dat jou niet uit. Dat kan. Dat is een andere discissie die hier niet hoeft. Maar dat maakt niet is dat het niet gebeurd.

En nee, Pebble is ook niet perfect, maar wel een stap vooruit.
Qua OS is het een vooruitgang, maar WearOS en Android leggen de lat vrij laag (vanwege de tracking).

Ik denk dat het lachwekkend eenvoudig is om iemand met zo'n smartwatch te tracken dankzij Bluetooth, en in geval van BLE het ook nog eens eenvoudig te sniffen is. Zodra ik mijn Pebble 2 Time heb ga ik dat bekijken. Een ronde smartwatch is onhandig qua rond scherm. Ronde schermen hebben te weinig percentage effectief scherm.

Qua health tracking hebben deze toestellen geen goede hartslagmeter (in ieder geval de originele Pebble 2 niet, die ik overigens heb gehad). Geen valdetectie. En andere features die een Apple Watch (non SE) of dure Garmin wel heeft.

Ook moet de Pebble CEO even werken aan zijn relatie met de community (Rebble) want dat is een treurige situatie.

Gezien de tracking verwacht ik de Bluetooth niet 24/7 aan te (willen) hebben. Maar dat sloopt ook de functionaliteit.
Ik denk dat het lachwekkend eenvoudig is om iemand met zo'n smartwatch te tracken dankzij Bluetooth
Dat sowieso, maar dat geld voor vrijwel alle bluetooth apparatuur. De sessie van de 39C3 conferentie gezien over bluetooth Headphone Jacking? Zeer leuk ;). Kleine samenvatting in deze Mastodon post.

Maar dat terzijde is er natuurlijk wel een verschil tussen big tech die al je data verzameld (inclusief medische data, waar een aardig deel van de data uit sensoren onder valt) en bluetooth tracking (wat ook zonder echte attacks natuurlijk speelt, elk station zit er vol mee, en zo nog wel meer plekken). En horen daar heel andere overwegingen bij afhankelijk van je threat model. Kan prima zijn dat een smartwatch die niet alles met Big Tech deelt heel anders uitvalt dan 1 die dat wel doet, zelfs al heb je wel last van andere tracking. Overigens is bijv. Wi-Fi signaling net zo erg voor tracking. Uiteindelijk is echt heel veel "eng" en moet je alles afwegen.

Hoewel enorm overkill natuurlijk, heeft Cambionn daarom bijvoorbeeld voor de lol een faraday sleeve voor haar telefoon, want spelen met jezelf verstoppen is leuk, zeker als het onnodig ver gaat. Cambionn beseft dat ze soms voor de lol verder gaat dan nodig, en hoeft niet gewezen te worden op hoe onnodig het is. Het is gewoon een hobby ding, zoals wel meer infosec mensen doen.
Een ronde smartwatch is onhandig qua rond scherm.
Dat is echt super persoonlijk. Ik vind zo'n vierkant scherm juist niks :+.
Qua health tracking hebben deze toestellen geen goede hartslagmeter (in ieder geval de originele Pebble 2 niet, die ik overigens heb gehad). Geen valdetectie. En andere features die een Apple Watch (non SE) of dure Garmin wel heeft.
Ik zei ook niet dat het een perfect alternatief was he? Maar het is een mooie eerste stap, en ben blij dat het er is. Nu is er iig iets. Voor mijzelf is telefoonnotificaties showen 1 van de belangrijkste functies, en dat heeft hij. Timer en stappenteller is mijn 2e. Customisation komt daarna. Ik zou denk ik een heel eind komen hiermee. Maarja, ik heb nu een smartwatch waar ik in kan SSH'en en nog veel meer leuke dingen mee kan, dus ik ben al voorzien ;).

Hoop vooral dat het lekker gaat, en ze groeien en daarbij dezelfde gedachte houden (en daar extremer in worden). Dan krijgen ze hopelijk overtijd meer functies zodat ze meer soorten mensen kunnen trekken.

[Reactie gewijzigd door Cambionn op 2 januari 2026 19:55]

Dat sowieso, maar dat geld voor vrijwel alle bluetooth apparatuur. De sessie van de 39C3 conferentie gezien over bluetooth Headphone Jacking? Zeer leuk ;). Kleine samenvatting in deze Mastodon post.
Yep, ik heb zelfs een WF1000XM5 en WH1000XM4...

Ik sla mezelf voor de kop dat ik hier geen audit op heb gedaan. Het is niet bepaald moeilijk.
Hoewel enorm overkill natuurlijk, heeft Cambionn daarom bijvoorbeeld voor de lol een faraday sleeve voor haar telefoon, want spelen met jezelf verstoppen is leuk, zeker als het onnodig ver gaat. Cambionn beseft dat ze soms voor de lol verder gaat dan nodig, en hoeft niet gewezen te worden op hoe onnodig het is. Het is gewoon een hobby ding, zoals wel meer infosec mensen doen.
Die heb ik ook, en ook daadwerkelijk professioneel ingezet voor mijn vorige werk. Ik heb deze ook in kunnen zetten wanneer ik absoluut wilde dat mijn device signalen zou afgeven. Voor Bluetooth vind ik het ook handig omdat je kunt zorgen dat je geen andere signalen dan geselecteerde radio's kunt ontvangen.
verigens is bijv. Wi-Fi signaling net zo erg voor tracking. Uiteindelijk is echt heel veel "eng" en moet je alles afwegen.
Klopt, maar dat kun je uitzetten. Zelfs in Android. Ook kun je uitzetten dat 2G/3G nog werkt. Geen GrapheneOS voor nodig. 'De overheid' kan je nog wel uitpeilen (door te kijken naar signaalsterkte tussen de verschillende masten, en evt. camera's) maar ik maak me niet zulke zorgen over onze overheid.
Dat is echt super persoonlijk. Ik vind zo'n vierkant scherm juist niks :+.
Ik vind rond veel vrouwelijker en (vooral kleinere, ronde horloges) charmant.

Maar ik vind rechthoekig functioneler.

Omdat je bij rond eigenlijk allerlei 'dode hoeken' hebt op je scherm waar je eigenlijk niets mee kan. Hierdoor heb je effectief een kleiner scherm dan het oogt. De Fossil HR Collider was een voorbeeld van een smartwatch die dat anders deed. Omdat daarbij de tijd plus enkele kleine notificaties centraal staat.

Het mooie is dat hij iets als timer standaard in Pebble OS had. Die kun je dan offline gebruiken. Het is hetzelfde met TOTP. Die kun je dan scheiden van je smartphone. Vervolgens heb ik eigenlijk alleen maar media player ondersteuning nodig tijdens het reizen buiten OV / fiets. Op de fiets kan ik mijn smartphone bedienen vanuit de fietshoes (mag hoe dan ook allemaal niet tijdens fietsen), en in OV vanaf de smartphone. Blijft over lopend/rennend en dan wil ik niet dat ding uit mijn broek of tas halen.

Welke smartwatch draait een SSHd? Dat is wel aardig als je bijvoorbeeld advanced configuratie erop zou willen doen.

Voor mij is de mooitste feature van de Pebble de batterij. Ik heb geen zin om zo'n ding steeds regelmatig opnieuw op te moeten laden.

Wat mij trouwens wel erg gaaf lijkt, is een smartwatch die ook muziek kan afspelen omdat je er een microSD in stopt. Maar dat zal BREIN wellicht niet lachen vinden (interesseert mij niet). Want eigenlijk wil ik niet sporten met mijn smartphone. En nog een LTE abo op de smartwatch is ook zoiets.
Ik vind rond veel vrouwelijker en (vooral kleinere, ronde horloges) charmant.
Die snap ik. Hoewel dat ik liefst van die grote ronde metalen bezels heb met metale strap. Dan zijn ze niet heel vrouwlijk meer _O-.
Maar ik vind rechthoekig functioneler.

Omdat je bij rond eigenlijk allerlei 'dode hoeken' hebt op je scherm waar je eigenlijk niets mee kan.
Ik voel het anders, ik vind dat ik ronde stukjes extra heb buiten mijn vierkant. Ik zou een vierkant niet zo groot willen als mijn cirkels zijn, omdat de hoeken dan vervelend in de weg gaan zitten op mijn pols (ik heb kleine polsen en grote watches, een cirkel gaat mooi om de botjes bij mijn hand heen). Grote watches is overigens omdat ik dat mooi vind, niet omdat het nodig is.

Daarbij voelt rond voor mij natuurlijker met swipebewegingen, de afstand naar het midden is overal gelijk. Wellicht omdat ik soms ook vanuit de hoeken swipe (vaak heb je dingen als linkerbovenhoek naar binnen tijdens boot voor fastboot).

Verder kan ik met mijn interface doen wat ik wil, en dus ook bouwen om goed op rond te passen (wat weer de hoeken op een vierkant nutteloos maakt).
Welke smartwatch draait een SSHd? Dat is wel aardig als je bijvoorbeeld advanced configuratie erop zou willen doen.
Zoals eerder aangegeven draai ik AsteroidOS. Dat is een Linux distro voor smartwatches, met alle Linux functionaliteiten. Ik weet dat PostmarketOS er ook mee bezig is, maar minder ver is dan AsteroidOS. Werkt ook prima lokaal zonder bluetooth of wi-fi natuurlijk. En gaat ook iets langer mee dan WearOS, maar 2 weken wordt hem niet.

Had voorheen een LG G Watch R maar heb de hardware gefrituurd (iets met een afgebroken backplate en zweet & zonnebrand). Inmiddels een Mobvoic Ticwatch Pro 2020 en Mobvoi Ticwatch S2 besteld. Watch nog op reactie van iemand met een Huawei Watch 2. Maar ze hebben ook wat vierkante watches die ze ondersteunen.

Hardware wellicht wat ouder, maar maakt vaak weinig uit voor performance. Grootste ding is minder sensoren (maar he, doet niet onder voor deze Pebble) en sommige watches hebben een grotere bezel (maar zelf hou ik daar juist van). Ze hebben ook wel wat opties met kleine bezelfs overigens. Eventueel is de batterij bij aardig wat modellen zo te vervangen als deze oud is, daarna gaat zo'n watch vaak paar dagen mee.
Deze Round 2 heeft helemaal geen hartslagmeter, dus voor health tracking is deze gewoon matig. Alleen stappen en matig slaap tracken. Wel een beetje een dealbreaker
Amazfit gebruikt Zepp OS. Met de juiste instellingen is 2 weken op 1 accu lading niet vreemd.
Of je gebruikt een horloge dat ondersteund wordt door het open source gadgetbridge. Oke, dan is het horloge zelf nog steeds closed source, maar dan vang je wel alles lekker lokaal af.

https://gadgetbridge.org/
AsteroidOS wordt dat ook ;).

Maar veel closed source watches delen zelf ook data via verplichte accounts, cloud diensten en daarbuiten (eventueel stiekem). Zolang zo'n ding verbinding kan maken met internet of bluetooth wil ik weten wat er op gebeurd. En sowieso dient een watch imho lokaal te werken tenzij ik anders kies, ipv een telefoon te verplichten. Het is gewoon een complete computer om je pols, met alle mogelijkheden en risico's, die ook nog eens vanalles uit je lichaam meet (categorie medische data). Daar mag je best voorzichtig mee zijn imho.

Ik ben prima tevreden met mijn Linux smartwatches :D.
Ik moest even puzzelen en ik denk dat het op de foto 13:37 uur is op 27 december 2025.

Ik hoop toch dat deze tijd- en datumweergave aan te passen is. Bij voorkeur een die aan ISO 8601 voldoet.
Pebble os heeft meer dan genoeg keuzes voor de watchface
https://apps.repebble.com/en_US/collection/most-loved/watchfaces/1

Er zijn duizenden watchfaces, en veel daarvan zijn op locale aan te passen.
De smartwatch kan bediend worden met swipe gebaren maar heeft ook fysieke knoppen waardoor aanraken niet verplicht is dat snap ik niet helemaal.
Het links/rechts swipen, ok en back zijn ook via 4 knoppen te bedienen.
Die vier knoppen moet je toch alsnog aanraken?
Maar het is gèèn touchscreen.
Maar je hoeft ze niet aan te raken, je kunt ook swipen… oh wacht 8)7
Hele mooie smartwatch, en die accu van 2 weken spreekt mij zeer aan en vooral voor die prijs. Het enige wat ik hier helaas mis is nfc connectiviteit voor bankpassen. Ik ben ook benieuwd naar de manier van opladen via hun dongle of dit via pinnen gaat of via QI.
Een jaar geleden kondigde Migicovsky al de nieuwe horloges aan, maar die zijn nu definitief uit.
Niet echt, ik moet mijn Time 2 nog steeds krijgen. Die worden pas na Chinese nieuwjaar verstuurd.
Als fervent oud-gebruiker van een via Kickstarter verkregen Pebble Time Steel heb ik zeker wel interesse!

Maar nu nog niet.

Ik hoop toch echt dat er een premium versie komt met saffieren scherm. De krasbestendigheid van dit materiaal is dusdanig dat ik niet meer een horloge wil met mindere alternatieven.
Interessant en €190 is een best redelijke prijs. Enige minpuntje lijkt me dat het niet al te veel tracking features heeft maar misschien dat dit met apps aangevuld kan worden.
Het gaat om een display van 1,3" groot, met een resolutie van 260x260 pixels voor een pixeldichtheid van 283dpi.
Eh... Begrijp ik het nou niet? Als 260 pixels 1,3 inch zijn... Hoe kan het dan ooit meer pixels per inch zijn? Moet dat niet 260/1,3=200 ppi/dpi zijn?
Sqrt(260^2+260^2) / 1.3 =282.84

1.3 inch is de diagonaal

[Reactie gewijzigd door evanraalte op 2 januari 2026 22:47]

Als dat waar is dan is dat toch ook praktisch oplichterij... Het is namelijk een rond display dus die hoeken waar je de diagonaal dan van meet die zijn er niet. Maar het komt inderdaad wel exact uit dus er zal wel wat in zitten.

Kan me ergens wel de geschifte redenatie van een marketeer bedenken om dat goed te praten... Dat een rond scherm er effectief ongeveer zo groot uitziet als een vierkant scherm met dezelfde breedte en hoogte, dus dan zou je ook wel de diagonaal kunnen adverteren alsof die hoeken er zijn.

Aan de andere kant, mijn Garmin Venu 3 heeft volgens de specs een 1,4" scherm, oftewel ongeveer 3,6 cm, en dat is ook wat ik zie als ik gewoon de diameter van dat scherm opmeet... Dus Garmin doet dat in ieder geval niet. En ik denk dat in acht nemende dat dat hier eigenlijk ook niet het geval is want 1,3" diagonaal vierkant waar je de hoeken vanaf geknipt hebt om een cirkel te maken, dat is dan echt een klein scherm... De breedte van dat scherm is dan 0,9" of ongeveer 2/3e van mijn Venu 3... Dat zou echt een mini schermpje zijn. Ik denk het dus niet en dat het niet de diagonaal is zoals jij beschrijft... Maar dan zijn we weer terug bij dat die dpi volgens mij niet kan kloppen.

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn