Jailbreak van PlayStation 5 is stap dichterbij door vondst van bootromkeys

De vermeende 'bootromkeys' van de PlayStation 5 zijn online verschenen. Hoewel de vondst van de cryptografische opstartsleutels niet direct een volledige jailbreak mogelijk maakt, kan dit het proces wel versnellen.

De zogenoemde 'level 0'-bootromkeys worden gebruikt voor de opstartbeveiliging van de PlayStation 5. Hiermee wordt tijdens het aanzetten van de PS5 gecontroleerd of de bootloader legitiem is, alvorens het besturingssysteem wordt opgestart. Daarmee wordt voorkomen dat de PS5 ongeautoriseerde code uitvoert. Nu deze romkeys naar verluidt bekend zijn, wordt het voor hackers eenvoudiger om een exploit te ontwikkelen waarmee deze opstartbeveiliging kan worden omzeild, zodat de PS5 in de toekomst mogelijk gebruik kan maken van custom firmware.

Aangezien deze sleutels fysiek aanwezig zijn in de PS5-apu, kan de bootromkwetsbaarheid niet worden gedicht met een softwarematige patch, maar enkel met een hardwarerevisie. Dat is een verschil met de eerder gevonden kernelexploits, die enkel op bepaalde firmwareversies werken. De tot dusver gevonden exploits zijn echter nog niet voldoende om de PS5 volledig te jailbreaken. Daarvoor moeten hackers nog diverse andere beveiligingsmaatregelen zien te omzeilen.

Door Kevin Krikhaar

Redacteur

01-01-2026 • 12:02

163

Submitter: ariadeno

Reacties (163)

Sorteer op:

Weergave:

Kan iemand mij uitleggen waarom je een product zoals bijvoorbeeld de Playstation 5 zou willen jailbraken?
Niet dat ik het zou doen want mijn account is me te veel waard om de risico's te nemen maar voor mij zou meer opties zeker een goede mogelijkheid zijn. Denk aan bijvoorbeeld:

Meer instellingen zoals alle games op het hoofdmenu te zien, mappen maken, eigen achtergrond kiezen (of ieder geval een statische achtergrond zodat het niet steeds wisselt bij elke game die je selecteert). Of de PS knop lang / kort functies kunnen omwisselen.

Een betere winkel om te browsen. Ik zeg niet dat het een andere bedrijf moet zijn waar je het koopt (dit mag gewoon Sony zijn) maar meer een andere uiterlijk en meer functies. Grotere wensenlijst, minder reclame of troep erin zoals populaire deals of een game laten zien maar gewoon in 1 keer alles, misschien meer filmpjes van gameplay in plaats van de vaak genoeg nutteloze trailers.

Betere savegame backup systeem zodat je meer backups van savegames kan hebben in plaats van 1 online (en voor PS4 games 1 op USB stick erbij maar deze is zeker minder fijn te gebruiken) . Ik heb vaak genoeg gehad dat ik bij bepaalde games gewoon op meerdere plekken een savegame zou willen wat niet kon. Ik gebruik ook niet de automatische upload omdat ik zelf in beheer wil hebben welke er op staat. Maar zou ik een automatische optie + handmatig kunnen opslaan op bijvoorbeeld een usb stick dan zou dit zeker fijn zijn.

En misschien zelfs ook de lampen op de PS5 en de controller kunnen uitzetten. Of het slim is om niet te kunnen zien of de PS5 aanstaat (in verband met stekker eruit trekken) is een andere vraag. Maar ook misschien andere controllers kunnen verbinden (en PS5 spellen kunnen spelen) zodat je daar ook meer keuze hebt (want de Dualsense vind ik niet de fijnste controller).

Voor mij zou het dus om potentieel meer vrijheid kunnen gaan in plaats van de illegale route. Er zijn genoeg dingen wat ik anders zou willen en Sony (bijna) geen verlies hoeft te draaien.
Er is 0% risico voor je account door het simpele feit dat je console niet meer aan hun servers verbonden staat wanneer je niet update. De lagere update heb je nodig om te jailbreaken. Je console heeft dan in feite een offline copy van je account.

Betreft de dingen die je wilt:
- Met jailbreak kan je het home menu al enigszins aanpassen. Je kan bijvoorbeeld shortcut apps hebben voor de webbrowser, individuele system settings etc.
- Je kunt al een eigen shop beginnen erop zo te zeggen. Kijk wat FPKGi doet als voorbeeld.
- Op saves gebied kun je nu al PS4 & PS5 game saves al via een tooltje naar je PC kopiëren en terug. Geen cloud dienst nodig.

Nu met deze keys zullen we nog veel meer unlocken erop. Kijk ernaar uit!
Ik heb recent een Wii gekocht die was gejailbraked; met als enige reden dat ik daarmee een manier had om mijn GameCube saves te redden van mijn geheugen kaart. Nu kan ik met emulatie verder gaan in de spellen waar ik initieel was gebleven voordat mijn GameCube dood ging; en ook nog eens op betere kwaliteit.

Met de PS5 zijn wellicht een boel andere dingen te doen, Tweakers zijn creatief genoeg :P.
Dus kort gezegd: illegaal doen?
Jep.

Al biedt een jailbreak wellicht ook de mogelijkheid om er andere software op te installeren. Niet per se illegaal (als het bijvoorbeeld freeware is) maar gaat vast in tegen gebruikersvoorwaarden van Playstation.
nou nee, grootste smoes ooit. Ps5 is ouwe hardware dat via kost prijs verkocht werd en wordt . Met specs uit tijdperk van die gen PS release date. Dit is oud spul kwa specs wat nu nog nieuw kan kopen.

Maar moderne APU in NUC kunnen beter zijn. Vooral als niet op game gerichte alternatief legaal gebruik is.

De doelgroep die free ware gamed en dikkere igpu nodig heeft is zo klein tov piraten volk. Dat gewoon grote smoes is.

Dus de legale niche is klein deel van volk dat al reeds is bezit of 2dehand ps5 uit platform pool wil halen en eigen software wil draaien. Een niche nerds die zeer cheap oude hardware hergebruikt met ander doel. Hoe klein en non relevant is dat niet tov grotere reden piraterij.

Welke nerd met die legale manier koopt in 2026 nou een PS5 voor dat doel alleen om legaal alternatievenfirmwarebtebgebruiken voor wat? Dit is nog zeldzamer.

Puur omdat het kan 0,01% tussen al die piraten. Waar smoesje geldig voor is.

Een nuc met moderne tech wat nu ook nieuw en oud 2dehands met oude tot moderne APU kan kopen met moderne specs en breed scala aan igpu.

Vraag mij of dit cheater probleem groter of brengt naar PSN online gamen.

Naast games maken kost geld geen omzet met voldoende profits dan verdwijnen IP en game sequel series

Vooral singleplayer games leiden er onder. Naast dat corporaties zoeken naar alternatieve verdien modellen.

Er maar kleine groep white hackers die voor hun hacker hobby doen omdat het kan. Het piraten volk gaat ermee weg. Dus het resultaat is juist schadelijk voor platform.

Zelf zal ik oude hardware linux op zetten. Maar PS zal altijd vervangen worden door nextgen.

Alternatieve software op oude hardware dat kan op linux. Eigen software dat kan ik op dev platformen doen Mac en windows en linux. Daar heb ik een gekraakte ps niet voor nodig. Goedkoop hardware voor software is instap Mac mini nieuw of oudere gen refurbisch of intel AMD nuc variant. Dat is goedkoop. Maar ik ben geen low budget consumer of pc hobby ist. Mijn mac en PC zijn ver over budget van ps5 heen.

Maar zou ik low budget pc hobbyist zijn , mac mini en intel of amd nuc zijn en geen ps5. Want vorige gen en nieuwe mac mini zijn ook goedkoop en nuc ook betaalbaar. PS5 is hier puur voor online cheater arm/vrij en gelijkheid gamen.

En games kosten geld om te maken geen geld met gezonde marge geen games. Dus als waardering betaal ik voor mijn games. En dus niet 2de hands of piraten. Nu verdwijnen veel IP en sequel series. Dat deels mismanagen ment. Maar ook het niet waarderen met betalen voor games maar wel massaal spelen.

Naast dat corporaties zoeken naar ander verdienmodel. Of te veel aandeelhouder blij willen maken.

Maar piraterij is zeker geen kleine factor.

Gelukkig is nog niet gekraakt en ver in levencyclus van PS5. Dit kan er ook voor zorgen dat main console verdwijnen. En ze naar ander game verdien concept gaan. Als verse console gen vroeg gekraakt wordt.
Jailbreak kan ook nuttig zijn over pakhembeet 15 jaar. Tegen die tijd kun je de hardware van een PS5 nog prima gebruiken voor emulation en andere doeleinden maar zal er weinig tot geen support meer zijn op het apparaat zelf. Bijv. de PS3 zijn ze nu ook aan het afbouwen in welke landen je nog in de online store spellen kunt kopen, dus tenzij je alles op disc had, wordt het dan lastig om nog iets met oude hardware te doen.

De echte retroconsoles hebben daar minder last van omdat alles via CD of cartridges ging en niet online.
Over 15 jaar kan je toch geen enkele game meer spelen van de PS4/XboxOne/PS5/XboxSeries-era omdat geen enkele game een succesvolle handshake kan doen met de verificatie server.
En dat is dan wellicht via een jailbreak af te vangen!
Met de huidige woekerprijzen voor RAM en GPU kan het dus interessant zijn 😂
Eens dat de meeste mensen willen jailbreaken voor gratis games, maar in de rest van je betoog mis je mijns inziens een cruciaal element. Mensen die Linux willen installeren hoeven de hardware niet nog te kopen als ze de console al in de woonkamer hebben staan. Goedkoper dan bestaande hardware gebruiken wordt het niet en het scheelt ook ruimte. Persoonlijk zou ik best graag een console voor betaalde games hebben die ik ook voor Office gebruik en als echt mediacenter kan gebruiken (dus bijv. Kodi met interne of externe SSD i.p.v. VLC met USB stick). Ja ik kan een goedkope desktop of NUC in de woonkamer zetten, maar dan staat er wéér een extra apparaat met kabels dat ook weer bijgehouden moet worden.

[Reactie gewijzigd door mac1987 op 1 januari 2026 18:22]

Houd er rekening mee dat het programmeren voor een ps5 een stuk moeilijker is dan voor een PC game.
Ook al hebben ze dezelfde architectuur.
Ik ken geen enkele nuc die Genshin impact op 4k 60fps max settings kan spelen.
De Playstation 5 speelt genshin impact dan ook niet met alle toeters en bellen op 4k 60fps...
Er zijn al mini pc's die dat makkelijk kunnen, de mini pc's met die nieuwe grote amd APU die is grafisch sneller dan een rtx4060, betaal je natuurlijk wel voor.
Een game maken en optimaliseren voor de PS5 (spelcomputer)is makkelijker,dan voor de pc(bijna oneindige configuraties mogenlijk).
Dan vraag ik mij af waarom City Skylines 2 al meer dan 2 jaar na de release op de PC nog steeds niet naar PS5 is gekomen doordat ze het niet goed werkend hebben kunnen maken op PS5.
Ik heb geen idee, maar waar ik op doelde met mijn opmerking, is dat een spel optimaliseren voor 1 soort gpu en cpu makkelijker is. Dus je kan makkelijker het maximale uit deze hardware config halen.
edit:
City Skylines 2 is misschien nogal cpu heavy en daar heeft de PS5 niet heel veel prik...

[Reactie gewijzigd door BlaBla1973 op 2 januari 2026 14:58]

Omdat Cities Skylines 2 naast alle perikelen met zeer slechte grafische optimalisaties, een harde CPU-bottleneck heeft en de CPU van de PS5 zwak is.
Misschien is zo'n jailbreak in de praktijk niet erg nuttig voor het draiien van legale software op een PS5. Maar ik denk toch dat het als onderdeel van een geheel een nuttige ontwikkeling is, je bent weer eigenaar van een apparaat dat je zelf voor grof geld hebt aangeschaft (en of dat nou tegen kostprijs is of niet).

Het is op tablets, telefoons en consoles al niet makkelijk om een ander OS te installeren. en dat is raar. Ze hebben Android nota bene als een open source OS aangeprezen, en er zit ook code van Linux in, maar alles is zo dichtgetimmerd als het maar kan. Op computers begint het nu allemaal ook al. Ik moest al moeilijk doen om Windows 11 te installeren. En nu willen ze het nog erger maken met secure boot, blijkbaar mogen hardwarefabrikanten bepalen welk OS jij op je computer mag installeren.
De meeste computers met Secure boot die ik onder handen heb gehad dwingen geen Secure boot af, het is juist bedoeld om het OS de keuze te bieden om "Secure" te booten. Je kan Secure boot gewoon uitzetten als je OS het niet ondersteund (niet de juiste keus heeft).

Er kunnen uiteraard wel PC's zijn die Secure boot NIET kunnen uitzetten, maar ik heb ze nog niet gezien.

[Reactie gewijzigd door 4tro op 2 januari 2026 09:58]

Ik heb dit artikel op wikipedia gevonden, ik begrijp het eerlijk gezegd niet helemaal, maar ik denk dat er staat dat het inderdaad wel mogelijk is om Linux te installeren, ,et wat haken en ogen.

Misschie kan oemand het een en ander uitlwggen. Is er altijd een mogelijkheid om Secure Boot uit te schakelen c.q. om welk OS dan ook te installeren?
Misschie kan oemand het een en ander uitlwggen. Is er altijd een mogelijkheid om Secure Boot uit te schakelen c.q. om welk OS dan ook te installeren?
Dat hangt van je bios af, als je hardware die optie niet biedt, dan gaat het feest iets door, maar de meest gangbare hardware laat het wel toe denk ik.

Laptops zouden een ander verhaal kunnen zijn
Hardware fabrikanten mogen inderdaad bepalen welk OS er op hun apparaten geïnstalleerd kan worden. Als consument kan jij ervoor kiezen dat apparaat wel of niet te kopen.

Android is niet per definitie open source, er bestaan verschillende varianten. AOSP Android is open source. Telefoons met een AOSP Android variant hebben zelden problemen met een gesloten bootloader. Koop je een telefoon met Samsung OneUI Android erop, dan is het een heel ander verhaal.

Jij als consument kiest zelf of je een telefoon met gesloten bootloader koopt of niet. Er is echt keuze te over.
Jij als consument kiest zelf of je een telefoon met gesloten bootloader koopt of niet. Er is echt keuze te over.
Dat is naturlijk de grootste drogreden die er is. Als je fabrikanten alles laat bepalen, dan kan je binnen no-time een hoop dingen niet meer kiezen. In de pricewatch kan ik de informatie niet eens vinden, En het is verder ook niet voor niks dat er eisen (o.a. CE) aan bepaalde producten zijn. Je hoort dan ook weinig mensen klagen dat CE de keuze afneemt om een product te kopen dat spontaan in brand vliegt.

Er zijn ook maar een beperkt aantal operating systems voor telefoons. Android, iOS en misschien nog een enkele.
Ongetwijfeld, maar er zouden sowieso geen "gebruiksvoorwaarden" aan hardware moeten zitten. Als ik een PS5 wil gebruiken voor de aansturing van een "slimme WC-pot" moet dat kunnen.
Tricky. Initieel verkopen ze de hardware vaak onder kostprijs wetende dat het gesloten ecosysteem later geld zal opleveren. Ook is de beveiliging nuttig/nodig om de gebruikerservaring te beschermen (denk aan cheats etc.).

Als je geen gebruiksvoorwaarden wilt: Koop andere hardware. Stem met je geld!
Dus gewoon hardware op een normale.manier gaan verkopen. Kostprijs + marge. Je zou dat zelfs wettelijk kunnen regelen, het is redelijk goed in te schatten wat de kostprijs is. Het maakt het speelveld ook eerlijker: grote bedrijven als Sony, HP, etc hebben voldoende middelen om tegen kostprijs te leveren en oas later geld te gaan verdienen via het ecosysteem of inkt. Kleinere bedrijven hebben die luxe vaak niet.
Ja, wat mij betreft mag het hele capitalisme er idd uit. Denk echter niet dat we daar op hoeven te wachten.
Tricky. Initieel verkopen ze de hardware vaak onder kostprijs wetende dat het gesloten ecosysteem later geld zal opleveren.
Ja... Dat was van sprake bij de PS2 en de Xbox 360. De Xbox One/X, PS4 en PS5 worden echt niet meer onder kostprijs verkocht. De eigenlijk al oude hardware die in de PS5 en Xbox Series zit is echt geen €599 meer waard, zelfs niet als daar 20-30% development kosten in berekend worden die moeten worden terugverdiend.

Het feit dat we voor een fysieke kopie van een game nog steeds net zoveel betalen als voor een digitale versie kan je zien dat die legacy opvatting van "onder kostprijs, want game sales" nog steeds de gedachte gang is.

Uiteindelijk heeft @Polyprobatos gelijk; jij, de consument, hebt een apparaat gekocht en je zou op een gegeven moment in de levensduur dat stuk hardware moeten kunnen/mogen gebruiken voor wat jij dan ook wil. Maar dat is echt een right of ownership discussie en niet een jailbreak discussie.

Maar ik sta echt wel achter Als kopen niet meer bezitten betekend, dan is downloaden niet gelijk aan stelen.
Ahja, ik ben geen console gamer, niet volledig op de hoogte. :)

Jullie punt zie ik zeker ook hoor. Nieuwe (AAA) games zijn tegenwoordig echt te duur, zeker als je kijkt naar de kwaliteit van releases. Zelf koop ik ze pas zodra de prijs wat is gezakt, al jaren niet meer dan 4 tientjes voor een game betaald.

Er zijn legio opties en zo enorm veel goede indie games. Die zullen op platformen zoals de PS minder beschikbaar zijn, doch ook erg veel.

Vind het hele kopen en bezitten verhaal idd slecht, industrie gaat niet de goede kant op.
Op het moment dat jij die hardware koopt is het van jou, Sony heeft daar naar mijn mening niet veel meer over te zeggen. Het stuk software is misschien discutabel.
Ja. En emulatie. Maar ik ben daar helemaal vanaf gestapt met een PC en Steam Deck. Waar ik alle emulatie op doe.

Met kerst voor de kids een Switch 2 gekocht.
Letterlijk aangezien ik geen Nintendo games speel. Vind die graai cultuur van Nintendo verschikkelijk (kan geen save game back-uppen of op meerdere Switches gebruiken zonder te lappen, en nog meer lappen als je meer profielen gebruikt).

Maar mijn principes reflecteer ik niet op de kids, als zij unaniem een Switch 2 willen, wie ben ik om daar mijn principes op door te drukken.

Hele reden waardoor de PS4 mijn laatste console ooit was.
Uiteraard, jailbreaken doe je alleen om illegale troep te installeren en games te kunnen jatten.

Iedereen die zegt dat het niet zo is, liegt.
Er was een periode dat PS3s massaal opgekocht werden om simulaties op te draaien in datacenters.

De "deal" met een console is simpel. Je krijgt eigenlijk een volwaardige PC voor veel minder dan zo'n apparaat zou kosten op de vrije markt. Sony maakt daar geen winst op (of verkoopt deze apparaten zelfs tegen een verlies) maar speelt dat weer kiet doordat ze een grote marge op game sales verdienen.

Illegaal gamen is dus absoluut niet de enige reden dat Sony deze devices onder slot en grendel probeert te houden. Een PS5 zou prima ingezet kunnen worden voor AI, HTPC, of gewoon als een linux machine met steam en je (legale) game library.

Als dat gebeurt kan Sony het zich niet veroorloven om deze apparaten voor €400 te verkopen. De prijs moet dan omhoog, en de toegankelijkheid voor lage inkomen gezinnen (en tieners met een part time baan) word beperkt.
Nou nou …. Ik heb meer dan 300 legaal gekochte games voor de ps1/ps2/ps3/ps4 , als ik deze nu via emulatie zou kunnen spelen op de ps5 is dat wat mij betreft niet illegaal maar net ecofriendly :9
Technisch gezien niet legaal omdat je de voorwaarden van Sony schendt vanwege het omzeilen van de beveiliging van de ps4, maar ik vind ook dat dit moet kunnen. Zeker met 300+ legaal aangeschafte spellen...

En vooràl als we het hebben over de PS4. Die heeft 0 backwards compatibility terwijl bijna alle console wel iets daarvan hebben (met de Xbox Series S/X en de PS3 phat in de spotlight)
Iedereen die zegt dat het niet zo is, liegt.
Altijd oppassen met het gebruiken van de term ‘iedereen’.
Of noem je mij ook een leugenaar als ik beweer dat ik zelfs mod-chips in mijn originele PS soldeerde alleen omdat het technisch kon en dus gewoon uit nerderige interesse deed?
Net als met het jailbraiken van mijn originele iPad waar vervolgens nul illegaals op heeft gedraaid, maar ik het vooral interessant vond om dieper in het systeem te kunnen komen.
Ach nee. Zal nog snel wat illegaals downloaden op mn ps4. Die had ik tweedehands gekocht en direct ook bloodborne gekocht zodat ik het kan spelen met de pacing mod. Maarjah, heb je nog aanraders?

Ook mn ipad staat natuurlijk vol van illegale software. Poeh hey.
Ik wil er 50 met linux draaien als renderfarm. Lieg ik nou of jij?
Of homebrew. Je kan dan custom software draaien om bijvoorbeeld je PS5 te gebruiken als full blown mediacenter, linux desktop of arcade console.

Het hoeft niet illegaal. Al denk ik in de praktijk dat het daar wel het meeste voor gebruikt gaat worden.
Zoals altijd al de primaire reden was geweest voor het hacken van consoles, inderdaad. Een andere reden is het draaien van homebrew software, wat ook vaak aangehaald wordt als dé reden, maar dat is natuurlijk niet het hoofddoel. Andersom is dit natuurlijk ook de reden dat consolebouwers de boel zo hard mogelijk dichttimmeren, niet om homebrew te voorkomen maar om piraterij tegen te gaan.
Af en toe een beetje spelen met regels is niks mis mee. Vooral niet als het (zoals met gratis games) wat financiële voordelen met zich mee brengt.
waarom jailbreaken mensen hun iphone dan?
Al jaren geen IOS apparaten meer gehad maar in het verleden wel. Daar kon je veel meer mee (aanpassen) dan enkel illegale (game) downloads draaien. Zoals het OS naar je hand zetten en allerlei handige functionaliteit toevoegen.

Zo ook overigens op Android.

Of dat het tegenwoordig nog waard is, moet je zelf bepalen. Vroeger met mijn 3GS vond ik dat zeker, tegenwoordig op Android vind ik dat niet het geval. Het kan nml ook deuren open zetten voor misbruik. Maar dat is mijn mening, to each his own.

[Reactie gewijzigd door jozuf op 1 januari 2026 17:47]

Sideloaden van apps is ook interessant voor zelf ontwikkelde bedrijfsapps waarbij je geen kosten wil maken voor de play store
Sideloaden is een vage term, ik noem dat gewoon een apk installeren. Google is begonnen met een traject om dat te blokkeren, dat is weer een ander verhaal. Maar 'jailbreaken' van je Android gaat over root.
Toen ik m’n iPhone nog jailbreakte was dat vooral om Tethering aan te kunnen zetten en om de simlock te omzeilen.
Nou, om de NFC chip eindelijk eens te kunnen gebruiken op eenzelfde niveau als dat met Android kan. Omdat je bijvoorbeeld een hardware mod uit wilt voeren. En Android zou je kunnen willen rooten omdat je de Airpods functioneel wilt hebben op je Android device. Er zijn werkelijk legio redenen te bedenken. In Japan kan men inmiddels sinds vandaag zelf een browser kiezen binnen iOS. Wij niet. In Japan hebben ze dan weer geen DSA. Zo kunnen we uren, maar dan ook uren komen met voorbeelden, die allemaal weg worden gewuifd onder het mom van 'auteursrechtenschending'. Alsof dat hondenfluitje het enige is waar jailbreakers om geven. Onzin. Ja, het is een factor. Maar de enige is het niet. Men houdt de kwetsbaarheden tegenwoordig voor zichzelf. Want delen is patch/fix incoming. Dat heeft tot gevolg dat 'people in the know' inderdaad zaken kunnen rippen. Denk aan content van streaming diensten, of in dit geval spellen. Allerlei andere zaken ga je primair niet over horen, terwijl die er ook zijn.
Zelfde reden: Gratis games (of Apps in het algemeen).

Uiteraard kan je dan ook veel meer dan het normaal zo gesloten iOS, maar de hoofdreden dat mensen jailbreaken is toch nog altijd: gratis games/apps.
Ik denk dat in een tijd dat zoveel online gaat, en veel meer illegale game downloads besmet lijken te worden met malware gratis games een veel kleinere rol speelt. Nu was dat in het verleden niet uitgesloten dat games werden besmet maar je had toch een kleinere scene met bekende en vertrouwde namen waar je de "warez" vandaan haalde. Tegenwoordig zou ik wat games betreft bij een jailbreak niet verder gaan dan emulators en roms van oude consoles/home computers. Dan is het risico toch een stuk kleiner.

[Reactie gewijzigd door jumbos7 op 1 januari 2026 19:38]

Er is vrijwel geen risico. Iedereen in de scène is vrij close en de games worden gedumpt door een heel klein bekend groepje.
Ik zou heel graag die devices ook als desktop computer willen gebruiken. Xbox One bv, staat hier nu niets te doen, had daar liever Linux op gehad (zonder exploits en trucken).
Een goede reden kan je zoeken in waarom tweakers apparatuur gebruiken op manieren die de fabrikant niet voor ogen had:

"Omdat het kan."

Andere redenen zijn piraterij, de mogelijkheid om homebrew te spelen (origineel spul, emulators, ...), meer soorten media af te spelen, ... Vroeger waren "backups" ook een goede reden, want je kon het originele spel in diens doos in de kast laten staan. Doordat minder op fysieke media wordt ingezet is die reden niet echt relevant meer.

De eerste Xbox was een apparaat dat veel architectuur deelde met PC's, vergelijkbaar met moderne spelconsoles van Microsoft en Sony. De "OG Xbox" kon je in die tijd in minder dan 10 minuten hacken zonder het apparaat open te maken. Die draaide daarna XBMC (voorganger van Kodi), emulators, spellen vanaf HDD (snelle laadtijden!), ... Het was een prima mediaspeler voor aan een TV om mediabestanden op af te spelen die je normaal alleen op een PC kon zien.

[Reactie gewijzigd door The Zep Man op 1 januari 2026 12:23]

Je info klopt niet helemaal.

De eerste mods waren echt (en lang) hardware matig (stelde niet veel voor). Ja, later was/is er een softmod mogelijk met behulp van bepaalde games en hoeft/hoefde de Xbox niet open gemaakt worden om het te laten werken. Echter voor een grotere HD moe(s)t ie toch open ;)
Vroeger op de Xbox 1 een controller kabel door midden geknipt, male en female USB-A gesoldeerd zodat ik ze weer in elkaar kon duwen om ermee te spelen, maar door die USB kon ik de controller op de PC aansluiten.

Op die manier kon ik een geinfecteerde Splinter Cell 1 save game via de controller op de memory card zetten, die save game inladen in Splinter Cell, en was de Xbox omgebouwd. Definitief.

Bij de Xbox 360 een NME chip er in gesoldeerd.

Bij de PS One en PS2 ook een hardware mod met een chip.

PS4 ook een tijdelijke jailbreak.

Wii had letterbomb waarbij je een bestandje op de SD kaart zette die op een bepaalde datum in je kalender een 'bombrief' plaatste, door zie te openen ook een permanente software mod.

Dat zijn de meest noemenswaardige mods die ik door de jaren heb gedaan. Nu ben ik 'too old for that shit', maar mooie tijden. Net als de duistere handel van Twilight CD'S.
Xbox 360 hoefde je toch eigenlijk alleen een nieuwe disk lezer te halen en die in te bouwen? Man dat waren mooie tijden.
Dat kwam later. Het begon met die NME chip (met zo'n pitbull logo, die lui hadden ook flink gezeik met Microsoft). Elke console bouwde ik om zodra had kan, en ik had niet eens illegale games. Alleen op de PS One, toen was ik wat jonger en minder inkomen haha.
Dankzij de PS one (PS1) kocht ik vroeger een dikke game PC met een CD brander (die nog best kostbaar waren). De chips kostten bijna niets en je moest rekening houden met de verchillende printlayouts.

Daar heb ik destijds aardig aan verdiend.

Daarna nooit meer dat soort praktijken gedaan maar toch, waren leuke tijden. :P
De eerste mods waren echt (en lang) hardware matig (stelde niet veel voor).
Twee jaar na het uitkomen van de console noem ik niet heel lang.
Goedkope computer? Mods voor games? Games die niet door Sony verkocht worden? Games ondersteuning nadat sony/devs de servers offline hebben gehaald? Vrije hardware is essentieel voor vrije software ondersteuning. En vrije software (los nog van broncode) is nodig om ook legaal spellen te kunnen spelen, lang nadat de leverancier dat niet meer wil.
Met de grillen van de PC markt (de huidige RAM prijzen,de verwachte GPU prijzen en wellicht ook weer opslag) is een goedkope PC inderdaad wellicht een grote motivator.

Tenminste als de PS5 zelf niet flink omhoog in prijs gaat. Ik mis de tijd dat hardware steeds goedkoper werd in de tijd ipv dat mijn huidige PC meer in waarde stijgt dan goud.
Bor Coördinator Frontpage Admins / FP Powermod @Umbrah1 januari 2026 14:02
Iemand die vrije software en vrije hardware wil koopt naturlijk geen super gesloten systeem als een PS5 of andere console. Daarvoor zijn legio andere, betere en goedkopere alternatieven.
Klopt. Jij weet dat, ik weet dat, maar ondanks dat verhaal koopt de gemiddelde gamer of ouder een console. Sterker nog, als PC gebruikers waar dingen als modding, game preservatie, en andere stores heel normaal zijn, zijn we in de minderheid, en worden de grote games (er zijn uitzonderingen zoals indy game studio's die andersom redeneren want de barrière voor beginnen met console development ligt hoger) eerst voor de consoles gebouwd, en daarna pas voor PC's.

Met de "oude" consoles hadden we al vrij snel "speelbare" emulatoren (hoewel we nu pas op het niveau raken dat de emulatie "perfect" is) die de hardware van een oude console nabootsen, en zelfs met die consoles had je backup of zelfs modding mogelijkheid (denk aan gameshark). De nieuwe consoles zijn lastiger aan de ene kant (een hele console emuleren is verdomd lastig vanwege het feit dat de rekenkracht van een PC niet significant groter is dan een game console... met een Pentium 100MHz kon je een Gameboy emuleren...), maar aan de andere kant makkelijker juist omdat veel tools zoals engines "algemener" zijn geworden. Maar dat helpt niets met de console zelf onderhouden, en de games modificeren zodat ze zelfs nadat EA/Sony/Ubisoft/whatever de stekker uit het platform ze blijven werken. En dat is best nodig, want veel moderne games zijn zelfs als ze singleplayer zijn "online". Oude consoles werken waarschijnlijk nog steeds (hoewel dingen als een goede scaler mogelijk nodig zijn omdat games gebouwd waren op CRT-kunstjes als je ze "mooi" wil laten zijn, wat de reden is dat ASIC/FPGA consoles zo populair zijn nu)

Er is een sprankje hoop, mogelijk worden de console makers verplicht om "exit strategieën" te bieden voor de games, juist zodat ze speelbaar blijven. Bovendien is het ook in het belang van consumenten vanwege de prijsontwikkeling dat de markt om software te kopen voor die hardware wat vrijer is.

Eigenlijk is er maar één nadeel: een Sony/MS gaat er nu vanuit dat mensen die een console kopen tenminste X accessoires en Y games kopen, en "subsidieren" daarmee een stukje hardware. Als je straks bijvoorbeeld Steam op een PS5 kan installeren vangt Steam de waarde Y, en als X de controllers maakt (Zowel Sony als MS hebben nogal wat stick drift omdat ze blijkbaar TMR/Hall Effect nog niet snappen), dan moet Sony (zoals ze nu al doen overigens vanwege de rampocalypse) de consoles ook duurder maken. Wat misschien een PC (zoals een SteamMachine?) weer aantrekkelijker maakt in vergelijking.

Netto genomen is de winst echter iets van meerdere jaren... en dat is het preserveren van games, en meer keuze voor de consument in wáár ze hun software vandaan halen.
Bor Coördinator Frontpage Admins / FP Powermod @Umbrah1 januari 2026 14:21
Jij weet dat, ik weet dat, maar ondanks dat verhaal koopt de gemiddelde gamer of ouder een console.
Die kopen ze doorgaans om games te spelen waarbij ze geen behoefte hebben aan een open systeem en open source software. Dat zal heel veel console gamers roesten. Die willen gewoon de nieuwste console games spelen vanaf de bank in de woonkamer op een platform zonder of met veel minder cheating dan de PC.
Je kan de vraag ook omdraaien:
Kan iemand mij eens uitleggen waarom je een product als de PS5 zou willen afsluiten van zijn eigenaar die hem rechtmatig gekocht heeft en bezit?
Je kan de vraag ook omdraaien:
Kan iemand mij eens uitleggen waarom je een product als de PS5 zou willen afsluiten van zijn eigenaar die hem rechtmatig gekocht heeft en bezit?
Als altijd: geld.
Omdat ze veel geld verdienen aan software, reclame, data verzamelen en weet ik wat nog meer. Het idee dat iemand zelf (bv) een ad-blocker installeert of een alternatieve appstore zien ze als direct aanslag op hun inkomsten. Zo'n console is voor hun geen spelcomputer maar een geldmachine.
Gebruik van mods, homebrew mogelijkheden, inzet als volwaardige mediacenter, inzet als PC...genoeg dingen te bedenken. Het is best krachtige hardware voor weinig geld.

Maar natuurlijk zullen het spelen van 'backups' en het makkelijker maken van cheating voor velen redenen zijn om dit te willen.
Dat ze het gebruik van usb sticks (films) en mediaspelers hebben geblokkeerd vind ik wel echt crimineel (lees anti consumer).
Zat het er eerder wel in? Zo ja, dan eens. Heeft dat nooit gewerkt, dan valt je reactie om. Het is een game console, geen mediaspeler in den beginne.
Op de ps3, 4 gedeeltelijk geloof ik kon je gewoon videos op je ps4 zetten of op een usb stick en gewoon afspelen op het apparaat. Net zo gewoon als dvd's en cd's.
Ja maar niet op de PS5. Als dat er vanaf de eerste aankoop niet kon, en nu ook niet, kan je het apparaat daar ook niet voor hebben gekocht.
Nee daar heb je helemaal gelijk in. Maar ik vind het persoonlijk zo'n standaard feature, en het is zulke simpele tech.. iets dat zoveel toevoegd maar uiteindelijk niet meer kan.
Het is per definitie niet crimineel. Anti-consumer hoeft ook niet altijd slecht te zijn, consumenten en bedrijven willen beiden het grootste monetaire voordeel dat ze kunnen krijgen.
Hoofdreden voor velen: gratis games

Daarnaast voor een andere groep: omdat het kan, de technische uitdaging en het kunnen schrijven van eigen software voor je apparaten.
Kan iemand mij uitleggen waarom je een product zoals bijvoorbeeld de Playstation 5 zou willen jailbraken?
Zoals bij elke console; gratis games spelen. Nou is bij de Playstation (en Xbox) doorgaans wel wenselijk ook online te gamen en bij het jailbreaken krijg je doorgaans ook direct een console ban en werkt je PS online dienst niet meer.
Je krijgt van jailbreaken op PS4 & 5 geen consoleban vanwege het simpele feit dat je enkel oude software versies van het apparaat kan hacken.
Die oude versies worden door Sony standaard afgesloten van hun PSN netwerk waardoor je niet online functies kan gebruiken als je niet de nieuwste update van het apparaat gebruikt.
Ik denk dat wanneer je de bootromkeys hebt, je standaard altijd de nieuwste software kan draaien. Dus wat jij zegt maakt dan niet zo veel meer uit.
Dus niet.
Deze keys zijn seeds. Niet de uiteindelijke keys die nuttig zijn. Dus wat jij zegt maakt dan niet zo veel meer uit.
De PS2 had de mogelijk om Linux te draaien, ik ben benieuwd naar hoe lang het duurt voordat iemand Steam OS / Bazzite Linux op de PS5 installeert.
Bor Coördinator Frontpage Admins / FP Powermod @speedhaste1 januari 2026 14:24
Daarvoor moest je een aparte kit kopen die helemaal niet populair en amper verkrijgbaar was in Nederland. Een mooi stukje nostalgie. De release was 24 jaar geleden.
Omdat je dan custom muziek kunt afspelen tijdens een Beatsaber sessie :+

De hardware wordt beneden kostprijs verkocht. Je bent eigenaar, maar hebt geen root. Je kunt er veel meer mee dan Sony toestaat. Dat zijn echt niet alleen ethisch discutabele zaakjes.
Omdat het kan. Meer reden is niet nodig. Ik snap echt niet dat er mensen zijn op Tweakers die dat moeten vragen.

Het is een uitstekend doelwit voor allerlei emulators. Kan je op de ps 5 alles spelen van elke vorige generatie console n of home computer.
De voordelen van jailbreak zijn toch breed bekend/gedocumenteerd?

Je krijgt veel meer controle over het besturingsysteem. De community kan applicaties creëren op een platform waar normaal limieten in plaats zijn gesteld die dat niet mogelijk maken.

Leuk voor nerds die meer willen kunnen doen, zoals een RTSS achtige overlay maar dan op een console. Of de mogelijkheid krijgen om makkelijker mods te kunnen maken voor console spellen, of prestaties/grafische instellingen kunnen aanpassen. Maar het is ook leuk voor waar iedereen direct aan denkt bij jailbreak, piraterij.

Zoals @Meg aangeeft vind ik het eigenlijk ook heel ironisch dat Tweakers niet snappen dat tech leuker is als je er mee kunt tweaken.

Dat doet me eigenlijk denken dat deze website inmiddels meer een algemene nieuws zender is geworden waarbij de lezers zelf mogelijk ook niet per see iets extra's hebben met technologie, maar gewoon willen kunnen reageren op nieuws posts.

[Reactie gewijzigd door RCFProd op 2 januari 2026 01:08]

Voor mij cheats.

Vindt het altijd wel praktisch als ik met de beperkte tijd die ik heb af en toe toch nog een spel uit kan spelen.
Bor Coördinator Frontpage Admins / FP Powermod @keroner1 januari 2026 14:03
Cheats vind ik juist een goed argument dat een console gesloten moet blijven. Cheats verpesten menig (multiplayer) spel, spel met online rankings, trophies die mensen verzamelen etc. Nee, laat dat maar ver weg blijven van de PS5.
Single player uiteraard. En trophys... Ik ben een volwassen man met 2.kinderen. Houd me niet zo bezig met trophys.

En een gejailbrake'te console kan vaak toch niet meer online.

[Reactie gewijzigd door keroner op 1 januari 2026 15:00]

Bor Coördinator Frontpage Admins / FP Powermod @keroner1 januari 2026 15:00
Maar anderen wel. Als jij trophies unlocked met cheats worden deze voor de verzamelaars direct minder waard. Het is een gesloten en beschermd eco systeem, en dat is niet voor niets.
Zie edit. Ik heb 2 consoles gehad die open waren en daar kon ik niet meer mee online. Speelde puur voor mijzelf. Vind het leuk om in een spel wat ik erg gaaf vind alle ultieme wapens en handel te onlocken zonder 180 uur te spelen met skills die op mijn leeftijd absoluut niet meer toereikend zijn 😆
Bor Coördinator Frontpage Admins / FP Powermod @keroner1 januari 2026 15:11
En een gejailbrake'te console kan vaak toch niet meer online.
Met diverse jailbreaked consoles kan je online spelen. Met een modded Sony console kan je trophies unlocken met tooltje zonder dat je ook maar iets hoeft te spelen etc. Dit soort praktijken verzieken de boel voor anderen.
Enkel PS3, PSVita en Switch 1 in veel mindere mate. That's it. Je kunt niet met een PS4 & PS5 en geen enkele Xbox op officiële servers online spelen met jailbreak. Sinds de huidige populaire online games (apart van Fortnite/Minecraft op S1) op geen van hen te spelen zijn zoals Marvel Rivals hoeft ook niemand zorgen te maken over cheaters hiermee.
Kijk developers kunnen ook gewoon cheats in het spel bouwen net als vroeger iddqd enzo..
Helaas willen ze er nu allemaal geld voor vangen door boosters en time savers te verkopen.
Daardoor gaan mensen vanzelf uitvluchten zoeken naar een andere manier.
Om de schuld enkel bij de speler te leggen vind ik dan ook wel erg makkelijk, wie bepaalt hoe jij het meeste plezier haalt uit jouw spel.

Als het op rankings en online play aan komt vind ik het wel wat anders, dan bederf je direct het speel plezier van een ander.
Trophies heb ik zelf verder minder problemen mee, maar ieder zijn ding, het is voor sommige mensen inderdaad een soort prestige.
Vergeet ook niet dat een PS5 (pro of normaal) en de games voornamelijk voor de westerse markt bedoeld zijn, omdat het in grote delen van de wereld niet past bij het inkomen. Daar is het jailbreaken of afhaken, en dan zijn er opeens een stuk minder ethische bezwaren.
Bor Coördinator Frontpage Admins / FP Powermod @peeceej1 januari 2026 15:03
Dat vind ik een raar argument. Als de PS5 zo ver buiten het bereik ligt koop je hem niet. Idem voor de games die soms in andere delen van de wereld gewoon goedkoper zijn. En afhaken of jailbreaken; dat levert Sony in beide gevallen niets op.
Dan zou ik eens op youtube in de comments duiken van Modded Warfare, daar lees je toch echt vaak comments van mensen uit India, Pakistan, Zuid Amerika, etc. Je mag het een raar argument vinden, maar mensen laten zich niet graag vrijwillig buiten sluiten en gaan op zoek naar alternatieve manieren.
Meestal is het gevolg bij consoles dat er daarna ook een manier gevonden wordt om de games zonder beveiliging af te spelen, wat uiteindelijk betekent dat deze groep gebruikers niet meer voor de games gaat betalen. Er zijn veel meer mogelijkheden te bedenken, maar de meeste hacker groepen zijn uit op bovenstaande. Een andere optie is bijvoorbeeld (oude) hardware gebruiken met eigen geschreven software, welke door Sony niet wordt ondersteund en dan toch gebruikt kan worden op een PS5.
Om er de allereerste Doom op te kunnen draaien :+

[Reactie gewijzigd door FitTiv op 1 januari 2026 12:32]

Het is vooral de uitdaging. Wanneer een jailbreak beschikbaar is, kan je ermee doen wat je wilt. Zo kan je dan ook een Linux distributie gaan draaien, waar dat voorheen out of the box kon, maar nu niet meer.
Er is maar een legitieme reden. Bloodborne 60 fps :Y)
Denk aan de tijden van de wii waar mensen zelf ontwikkelde games installereden, multiplayer terugbrachten van games die offline waren gehaald, emulatie, custom themes of bijvoorbeeld linux installeren voor de lol. Op pc kunnen mensen mods installeren en self hosted minecraft servers joinen. Dit kan vaak niet op spelcomputers en kan terug komen na een jailbreak . Mensen hebben zelfs servers gehost met de wii. De mogelijkheden zijn talloos.
Zodat je cheats kan gebruiken en eindelijk eens een game uit kan spelen 😉
Bij mij gaat het vooral om de 30fps lock op oudere games te omzeilen.


Batman, Just Cause, Farcry, RDR2, Driveclub, Mad Max, AC: Black Flag… om er maar een paar op te noemen. Er zijn zoveel goede PS4 games op PS5 die nog steeds vastzitten op 30fps lock.

En dan heb je nog de mogelijkheid om via emulators te spelen.

vgm had iemand een keer een PS3 emulator werkend gekregen op PS5 hardware.


EDIT:

YouTube: PS3 Emulation on PS5 Is Here! With Some Issues, 1080p, and Save States

YouTube: First PS3 Emulator For PS5 Revealed... And We've Tested It

YouTube: PLAYSTATION 5 - NEW PS3 EMULATION ON PS5 IS HERE NOW - UPDATE! / THE GAME AWARDS HIGHLIGHTS / NEW …

PC met “PS5” chip:

YouTube: I Ran PS3 Games on PS5 Silicon to Prove Sony Wrong

[Reactie gewijzigd door TweakJunior op 1 januari 2026 14:36]

De headlines zijn nogal clickbaity. Het gaat om een game waarbij de studio een PS3 emulator layer heeft ontwikkeld om het werkend te krijgen op PS4/5.
De emulator is zelf niet open source en wordt alleen in goedgekeurde retail ports gebruikt.
Cheats en mods voor je games installeren
Zou graag mijn PS3 games op mijn PS5 kunnen spelen. Mijn Ps3 controllers zijn op hun einde.
Custom os, je zou er linux op kunnen installeren, en dan ook steam, kan je je steam games spelen op je ps5, op ps4 was dit ook al mogelijk.
Ben benieuwd wie de drivers gaat schrijven voor de ps5. Dat zal Sony of AMD niet doen gok ik. Dus het is maar de vraag of je dan performance gaat halen in games als de GPU niet volledig gebruikt kan worden.
GNU/Linux met Steam er op.
Naast het gebruik voor illegale games te kunnen spelen, waarvoor zo goed als 95% van de mensen het zouden gebruiken, zou zelf homebrew maken of gebruiken de reden kunnen zijn. Zelf ooit de PS3 (phat 80GB) gekocht vanwege de OtherOS optie, toen nog, en omdat het de goedkoopste, tevens beste, blurayspeler was, games was een bijkomstigheid toen voor mij, inmiddels toch 200+ fysieke games, maar toen ze OtherOS er uit sloopte heb een custom firmware draaien, en dat was zelfs beter voor eigen homebrew omdat je toen wel toegang had tot de volledige GPU/Cell, maar voornamelijk omdat ik dan ook ineens de dvd/bluray region lock kon omzeilen en zo mijn regio 1/A dvd's/blurays kon afspelen, en de homebrew fantastische mediaspeler Showtime (later Movian genoemd en inmiddels M7 (die nu nog steeds onderhouden wordt voor de PS3). Heb nooit een illegale PS3 iso gebruikt, enige reden hooguit nu zou kunnen zijn als ik de PSN versie van House of tye dead trilogy die ik gekocht heb niet meer via PSN kan binnenhalen, DAN zal ik eens kijken om de rip van internet te plukken.
Persoonlijk, een goedkope Linux desktop als het zo ver kan komen.
1 doel: gratis games spelen waar je normaal voor moet betalen.
Veel mensen zullen gelijk roepen illegaal, gratis games, echter is er ook een groot voordeel wat juist vaak ondersneeuwt. Wat je ook ziet bij andere consoles. Ik neem als voorbeeld consoles waar de stores al uit de lucht zijn gehaald, Met een jailbreak kun je vaak ook backups maken van je legaal aangekochte games. Als de stekker dan uit je console gaat om het maar zo te zeggen, dan kun je iig nog je eigen games blijven spelen of terug zetten als dat niet meer mogelijk is via de servers. Backup van je savegames.

Ik heb dit b.v. met singstar en alle nummers die ik aangekocht heb. Juist door een jailbreak werd het voor mij mogelijk om mijn aangekochte nummers te backuppen en indien nodig terug te kunnen zetten.
Ik heb honderden nummers gekocht toen ter tijd, tot ineens Sony de stekker eruit trok. Door de jailbreak kan ik de nummers gewoon weer terug zetten naar mijn Playstion 2 of 3 en ze gewoon weer spelen. Een hardeschijf van mijn playstation is b.v. een tijdje terug stuk gegaan en door een jailbreak kon ik dus eerder al backuppen en alles terugzetten op een nieuwe.
Echt? ☺️

Voor de gratis games natuurlijk!
Ik zou erg blij worden als de PS5 dan ook 3D blueray's kan afspelen. Voor nu heb ik een aparte blueray speler gekocht, terwijl het volgens mij toch niet heel moeilijk moet zijn om het op een PS5 beschikbaar te hebben.
Kon die wel standaard blu-ray afspelen. Films enzo?
Zeker, of tenminste de disc versie.
  • Ultra HD Blu-ray™
  • Blu-ray Disc™
    BD-ROM*1
    BD-R/RE (BDAV, BDMV)
  • DVD
    DVD-ROM
    DVD-R/RW*2 (videomodus, VR-modus*3)
    DVD+R/RW*2
*1 Hybride discs worden ondersteund

*2 AVCHD wordt ondersteund

*3 CPRM wordt ondersteund
  • Het PS5 Digital Edition-systeem (modelgroep CFI-1000) biedt geen ondersteuning voor games of media op discs.
  • Je kunt een discdrive (CFI-ZDD1-serie, afzonderlijk verkocht) toevoegen om discs te gebruiken met PlayStation 5 Digital Edition-systemen van modelgroep CFI-2000 en op systemen van modelgroep CFI-7000.
https://www.playstation.com/nl-nl/support/hardware/play-video-music-discs-usb-drives/#ps5disc
Dat is nog steeds de grootste reden dat ik mn PS3 (phat) niet vervangen heb door een PS5(andere reden is omdat ik die echt fugly vindt).
Het is ook niet moeilijk, maar ze doen het niet omdat het waarschijnlijk wat extra licentiegeld kost terwijl maar een fractie van de gebruikers het zouden gebruiken.
Daar gaat Sony zeker een stkje voor steken. Als je jailbreak kan je zowiezo niet meer online. Dan heb je er ook zelf om gevraagd. Maar waarom zou je het doen in the first place. Er zijn toch genoeg apparaten waar je mee kan doen wat je wil? Why?????
Hoofdreden zal waarschijnlijk zijn dat wanneer je vooral veel single player games speelt en dit graag doet op een PS5, je in theorie op die manier gratis toegang krijgt tot (bijna) alle titels. Bespaart je dan mooi weer tientallen euro's per titel die je speelt. Zeker wanneer het gaat om exclusives etc waarvoor je op andere apparaten niet terecht kunt.

En ja, op genoeg andere apparaten kan je doen wat je wilt, maar het gaat hier meer om het piraten op CFW dan proberen dingen aan de praat te krijgen. Eigenlijk is dat vergelijkbaar met waarom mensen zo'n abonnement op EA Play en PS Plus Premium zouden nemen voor een library aan games, alleen dan veel vollediger en je betaalt er niet voor. Of dat etisch dan juist is, is weer aan ander verhaal. Het 'waarom' is voor mij alleen geen vraag...
Een andere reden, die niets met illegaal verkrijgen van spellen te maken heeft, is dat je weer "gewoon" offline je spellen kunt spelen, ook zonder Sony account te gebruiken (voor het starten).
Omdat ik al jaren op de PS consoles speelt en er veel op gekocht heb en vele trophies verdient. Ik heb op dit moment dus geen behoefte om bijvoorbeeld een pc te nemen en "opnieuw" moeten beginnen. Maar meer vrijheid zou wel lekker zijn. De PS5 menu is gewoon iets beperkt als je het vergelijkt met de PS3 en 4.
De jailbreak zelf boeit me niet zo.

Heb ooit een omgebouwde XBOX360 gehad. Maar alle plezier was zo van het gamen als je eindeloos alles goedkoop kon krijgen.

Wat ik wel graag zou willen is backwards compatibility met de PS2 en PS3. Qua hardware snelheid zou dat moeten kunnen als ik de geruchten moet geloven (ondanks dat de architectuur anders is).

Zijn toch nog wel echt games uit de oude generatie die ik graag zou willen spelen. Daarnaast zou dat de markt op slot zetten voor alle remakes die voor de volle bak worden verkocht zodat tijd en inspiratie in nieuwe goeie games gestopt kan worden.
Tip. Kwam er zelf achter nadat ik een PS3 had gekocht om Metal Gear Solid 4 te kunnen spelen… De PS3 is backward compatibel met PS2 én PS1. Voor 40-60€ heb je een PS3. Dat is geen jailbreak op een PS5, maar het overwegen waard.
Dit geldt alleen voor de 'phat' versies die bij de oorspronkelijke launch uit zijn gekomen als ik het me goed herinner. Het is dus zeker niet zo dat je elke PS3 kunt kopen en je complete oude backlog aan PS1 en PS2 games kunt spelen. De PS-store stelt in dat opzicht ook teleur met het aantal oude games dat beschikbaar is.
Alleen de allereerste PS3 Fat-modellen hebben echte PS2-hardware.

- CECHAxx (60GB) en CECHBxx (20GB) bevatten zowel de PS2-CPU als GPU → vrijwel perfecte PS2-compatibiliteit.

- CECHCxx / CECHExx hebben alleen nog de PS2-GPU → deels via software, niet alles werkt.

- Alle latere modellen (CECHGxx+, Slim, Super Slim) hebben geen PS2-hardware; alleen PS2 Classics.
Probeer het liefst geen AI responses te copy-pasten op Tweakers. Maar in dit geval is hij wel correct.

Ook goed om te weten: De CECHA en CECHB modellen zijn nooit in Nederland (of Europa) te koop geweest. Hier begonnen we in 2007 met de CECHC modellen.
Misschien een random vraag maar heb jij ervaring met upscalers op de PS3? Ik heb alleen een 4K en 1440p monitor en ik weet dat het wat blurry wordt met hogere resoluties.
PS3 draait op 1280x720p toch?

2560x1440p is dan precies 4x 720p, en kan je dus 720p resolutie op 1x of 2x native draaien op een 1440p scherm.
Afhankelijk van het spel, maar de PS3 jan gewoon 1080p voor blurays.
Maar niet elk model is dat toch? Welk model PS3 heb je gekocht. Heb dit namelijk ook een aantal keren overwogen.
Hmmm… dat lees ik ook net. Het stond op mijn lijstje om te gaan testen, maar ik verwacht dat ik geen van de backward compatibility functies kan gebruiken. Ik heb een PS3 slim.

[Reactie gewijzigd door nms2003 op 1 januari 2026 16:10]

Net bepaalde rebug firmwares was het ook mogelijk om bepaalde PS2 games via software only te spelen (volgensmij waren het dezelfde die Sony aanbood via PSN, want ze hadden inmiddels ook de emulator zo ver voor volledig software, maar dus boden ze alleen de games aan die ze daarmee 100% draaiende hadden).
Die herinnering deel ik, maar dan met de origineel eerste Xbox.
Elke week spellen huren bij de videotheek, kopiëren met Nero en paar maanden later had ik wel 50 games liggen. Gevolg was dat ik geen enkel spel uitgespeeld heb. Teveel keuze is gewoon niet goed.

Maar wat wel interessant kan zijn is, zoals @nms2003 aangeeft is dat je er alternatieve dingen op kan doen, zoals Retrogames of misschien zelfs als Steam console.
Helemaal mee eens. Zodra je toegang hebt tot alle games ben je veel sneller geneigd om elke tien minuten een andere game te starten. Had precies hetzelfde met onze PS2 vroeger: aantal spellen helemaal doorgespeeld, maar zodra we alles konden downloaden eigenlijk niet meer.
Het hangt er wel vanaf hoe je er mee omgaat. Ik had dezelfde ervaring op de Commodore 64 al met cassette bandjes met 50 games er op... Maar tegenwoordig is het ook legaal heel makkelijk om veel te veel games te krijgen. Ik heb afgelopen jaar ruim 40 games aan mijn steam library toegevoegd en dat is niet het enige platform wat ik gebruik. Nou heb ik al flink aan de rem getrokken, was een tijd dat ik er nog veel meer kocht (en een deel van die 40 is ook dat sommige games bv er dubbel in staan, de originele en remastered die je bij aanschaf allebei kreeg bv)... Maar ik heb nu helemaal dat probleem niet meer en speel de meeste games wel gewoon uit ook al zijn er zo nog honderd andere games die ik zou kunnen starten. En de prijs is ook absoluut geen belemmering meer voor mij om andere games te krijgen. Dus games gratis kunnen krijgen zou niks veranderen wat dat betreft.
Ik kan me nog herinneren dat je een bepaalde DVD brander moest hebben en Verbatim DVD’s in combi met Nero en wat settings. Weet even niet meer welke Xbox dat was, maar ik dacht de eerste. Ik deed dan ook nog hoesjes kopen en dan de game hoes printen en ook nog eens op de DVD schijf printen. Lang geleden was dat. Mooie herinnering, het was een dagje uit om DVD’s en hoesjes te kopen in destijds Hamont.

Nu koop ik gewoon het spel dat ik ook daadwerkelijk wil spelen, terwijl het op PC nog makkelijk illegaal kan. Maar dat spreekt me gewoon niet meer aan.
Wat mist in dit verhaal, is dat modders een jailbreak voorbereiden voor firmware 12.00 die alleen kan worden uitgevoerd met een fysieke PS4-disc van Star Wars: Racer Revenge.
Het mist omdat het niet relevant is aan het de keys topic. Dit staat er los van.
Claims of leaked PlayStation 5 ROM keys are circulating online, with developers and community figures suggesting the discovery opens a new path toward jailbreaking consoles on firmware version 12.00. The exploit relies on a specific physical game disc rather than a digital copy, immediately limiting access and raising concerns about availability.
Ja dat is dus misinfo. Jailbreak voor 12.00 was al in development voordat de keys gevonden werden door de Beatsaber gast. Het zal verder ook niks doen ervoor sinds het onderzoeken van de bootrom lange tijd over zal zitten en tegen die tijd latere firmwares aan de beurt zijn.
Knap dat Sony de console zo goed heeft weten te beveiligen, vooral als je bedenkt dat de PS5 tegen het einde van zijn levenscyclus zit.

Ten opzichte van vorige generaties:

* PS4 kwam uit in november 2013 en was in begin 2017 jailbroken

* PS3 release november 2006 en was in augustus 2010 jailbroken

* PS2 - release oktober 2000 / jailbroken zelfde jaar (hardware exploits)

* PS1 - release 1995 en paar maanden later al jailbroken (hardware exploits)
Oh ja, de ps5 bestaat natuurlijk al sinds 2020.
Omdat deze de eerste twee jaar praktisch niet verkrijgbaar was (in elk geval niet zonder er moeite voor te doen), voelt hij nog veel nieuwer aan.

Heb, misschien ook wel omdat ik nu ouder ben en een baan heb, niet meer de behoefte aan een jailbreak. Vroeger voelde dat toch meer als iets wat veel mensen deden (ook met o.a. de iPhone/ ipod touch). En de markt was ook wel anders, nu is alles veel meer op online spelen gericht en apps veel meer op micro transacties

[Reactie gewijzigd door arjan1995 op 1 januari 2026 22:44]

Bij de ps5 konden ze toch al wat backups spelen. tot een bepaalde firmware?
Staat letterlijk in het artikel:
Aangezien deze sleutels fysiek aanwezig zijn in de PS5-apu, kan de bootromkwetsbaarheid niet worden gedicht met een softwarematige patch, maar enkel met een hardwarerevisie. Dat is een verschil met de eerder gevonden kernelexploits, die enkel op bepaalde firmwareversies werken. De tot dusver gevonden exploits zijn echter nog niet voldoende om de PS5 volledig te jailbreaken
Tot 10.01 en lager dacht ik met Y2JB
Maar is dit hetzelfde als destijds met de PS3 gebeurde?

Dat iedereen z'n eigen second stage bootloader kon encrypten en daarmee een custom firmware kon opstarten alsof het legitiem was.

Kan me nog herinneren dat m'n broertjes in Call of Duty games belanden waar iedereen kon vliegen.
Niet bepaald.
De keys van de PS3 was heel anders gevonden.
Van dat heeft Sony ook veel geleerd.
Deze keys kan allang niet zoveel meer als dat op de PS3 mee gedaan kon worden.
Check ik heb het even opgezocht.

Met de keys kunnen researches (of "hackers") dus de bootrom decrypten en analyseren om mogelijke exploits te vinden. En aangezien de bootrom onderdeel is van de SoC (chip), kan Sony de exploits alleen patchen door een nieuwe revisie van de SoC te maken met een aangepaste bootrom.

Het is dus ook geen gegeven dat deze keys ook de bootrom van de PS5 Slim of Pro modellen kunnen decrypten, omdat daar dus mogelijk een andere SoC revisie in zit.

Aan de andere kant is er de mogelijkheid dat een bootrom exploit op de base PS5 ook kan werken op de SoCs van de andere modellen.
Mijn Wii is 19 jaar oud en nu komen er nog nieuwe exploits voor uit... houdt nooit op

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn