Experts adviseren Nederlandse overheid om beter AI-klimaat te faciliteren

Zestig experts hebben in opdracht van het Nederlandse ministerie van Economische Zaken en Klimaat het Nationaal AI Deltaplan gepresenteerd. Dit plan moet de overheid adviseren over haar AI‑strategie. In het plan staan onder meer suggesties voor extra investeringen, privacymaatregelen en licentiemodellen.

Het Nationaal AI Deltaplan is een document met 52 aanbevelingen die Nederland een voorsprong moeten geven in de ontwikkeling van kunstmatige intelligenties en toepassingen daarvan. Er ligt daarbij veel nadruk op autonomie, zodat Nederland minder afhankelijk wordt van AI-aanbieders van buiten Europa. Daarnaast benadrukken de experts het belang van privacy en de risico's die het gebruik van AI met zich meebrengt.

In het document wordt de overheid onder meer geadviseerd om een klimaat te creëren waarin investeringen in en de bouw van AI-infrastructuur bevorderd worden. Daarbij zou het voor ondernemers en bedrijven aantrekkelijker gemaakt moeten worden om zich in Nederland te vestigen.

In het verlengde daarvan pleiten de experts voor verschillende instellingen die de randvoorwaarden voor een sterker AI-klimaat moeten verbeteren. Zo wordt de oprichting van het Nationaal Agentschap voor Disruptieve Innovatie voorgesteld om technologische doorbraken te financieren. Een Nederlandse vestiging van het Ellis-instituut moet verder onderzoekers aantrekken.

Daarnaast zou er volgens het Nationaal AI Deltaplan een grotere nadruk op 'AI-geletterdheid' moeten komen. De experts stellen dat een gebrek aan kennis over AI onder docenten, politici en ambtenaren innovatie belemmert.

Tot slot pleiten de experts voor de oprichting van een Nationaal AI Impact Instituut. Deze organisatie moet onafhankelijk toezicht houden op de invloed van kunstmatige intelligentie op de samenleving. Meerdere politieke partijen willen ook dat er een dergelijke toezichthouder komt, zo schreef Tweakers voor de recentste verkiezingen.

Nieuwe basis voor overheid

Het Nationaal AI Deltaplan is in opdracht van het Nederlandse Ministerie van Economische Zaken gemaakt door experts uit de wetenschap, het bedrijfsleven, de overheid en 'het maatschappelijk middenveld'. Het gaat om een omvangrijke set aanbevelingen aan de Nederlandse overheid. Het is overigens niet waarschijnlijk dat alle punten werkelijkheid worden, aangezien het niet om bindend advies gaat.

Het huidige overheidsbeleid is gebaseerd op het Strategisch Actieplan voor AI uit 2019. Volgens de makers van het Nationaal AI Deltaplan is dit echter geen goede basis meer voor toekomstig beleid: "Gezien de bijzonder snelle technologische en maatschappelijke ontwikkelingen rondom generatieve AI, zoals ChatGPT, is het tijd voor een nieuw AI‑actieplan."

Nationaal AI Deltaplan

Door Yannick Spinner

Redacteur

24-11-2025 • 20:40

85

Submitter: Westpjotr

Reacties (85)

Sorteer op:

Weergave:

Zou wel mooi zijn als het persbericht vermeldt wie die experts dan zijn...

Op de pagina waar het wordt gepresenteerd haal ik dit:
Het is geschreven in opdracht van het Ministerie van Economische Zaken, en tot stand gekomen in overleg met meer dan zestig experts uit wetenschap, bedrijfsleven, overheid en het maatschappelijk middenveld.

Oftewel: een consultant heeft in opdracht van MinEZ gesproken met zestig mensen (gekozen op basis van wat) en heeft dit advies in elkaar geklust.

Kan prima aanpak zijn, maar zeg dan niet dat die 'experts' het allemaal adviseren...

En pas in het Dankwoord komt die aap uit de mouw:

Meer dan zestig experts uit wetenschap, bedrijfsleven, overheid en het maatschappelijk middenveld dachten mee, leverden input of kritische feedback. Dankzij hen zijn zowel het bredere AI‑ecosysteem als de uiteenlopende stromingen in het denken over AI gehoord en waar mogelijk vertegenwoordigd. Veel dank voor het meedenken, schrijven of bekritiseren:

Het kan dus ook zijn dat 60 'experts' keiharde kritiek hebben geleverd en dat de auteurs (die voor het schrijven ook gebruik maakten van AI...) hun eigen mening hebben hebben opgetekend.

[Reactie gewijzigd door bilgy_no1 op 24 november 2025 21:19]

Met wat gestruin over LinkedIn en Google:

AI Plan team:

Naam
  • Functie
  • Opleiding
Michiel Bakker
  • Assistant Professor, Massachusetts Institute of Technology; Senior Research Scientist, Google DeepMind
  • Natuurkunde; Computer Science (CompSci)
Jelle Prins
  • Medeoprichter van Cradle, AI gebruiken voor het ontwerpen van eiwitten; verantwoordelijk voor de eerste apps van Uber, Booking.com en Catawiki.
  • CompSci; Information, Economics, Business, Management
Renée Frissen
  • Oprichter en CEO van OpenEmbassy; medeoprichter van de 10% Club
  • Theaterwetenschap; Cultural Analysis; Security studies
Stan van Baarsen
  • Onderzoeker bij AI Plan
  • CompSci; International Business Administration; Technology Policy
Oscar Lepoeter
  • AI Fellow bij Herprogrammeer de Overheid; Medeoprichter Manava, consultancy
  • Cultural History; PABO; Biomedical Engineering, Biomathematics, Bioinformatics, and Computational Biology
Onno Eric Blom
  • Oprichter en Directeur Herprogrammeer de Overheid; voormalig Head of Online Recruitment Marketing bij Picnic
  • Governance, Economics and Development
Bij Herprogrammeer de Overheid komen een aantal namen ook weer terug:

Directie
  • Onno Eric Blom - Directeur
  • Edial Dekker - Product & Tech‍
Raad van Bestuur‍
  • Rogier Klimbie
  • Robert Gaal
  • Lucas Huyskes
‍Raad van Advies
  • Alexander Klöpping
  • Victor Knaap
  • Alexander Rinnooy Kan
Dan de lijst met 'speciale dank':
  • Adine Tjeenk Willink - Medeoprichter Cowlinq, online veemarktplaats , en Nimbles, online marktplaats voor bijles; Durfkapitaalinvesteerder; Interim Chief of Staff bij Leadinfo, sales data intelligence
  • Bart Pegge - Managing director van Considerati, Legal and Public Affairs consultancy for innovators
  • Bouke de Jong - Advocaat? Er zijn een hoop mensen met dezelfde naam
  • Cees Snoek - Professor bij de UvA, hoofd van het Video & Image Sense lab; Director, Amsterdam AI & VIS Lab; CTO Kepler Vision Technologies
  • Constantijn van Oranje - Prins met allerlei functies
  • Daan Juijn - Senior Advanced AI Researcher bij Centre for Future Generations (CFG), denktank gefocust op snelle technologische veranderingen
  • Durk Kingma - Machine Learning onderzoeker bij Anthropic; hiervoor bij OpenAI en Google
  • Max Welling - Professor bij de UvA; Medeoprichter en CTO bij CuspAI, AI voor materiaalkunde
  • Rick Pastoor - Een van de eerste medewerkers van Blendle; Schrijver van 'GRIP' een boek over 'slimmer werken'; medeoprichter Rise calendar
  • Rogier Klimbie - Oprichter Klimbie Public Affairs; Bestuurder en Public Affairs Lead bij Kickstart AI, bedrijf dat zich focust op het versnellen van AI-adoptatie in Nederland; Werkt samen met Considerati
  • Salar al Khafaji - Oprichter Monumental, bedrijf dat zich bezighoudt met bouwplaatsautomatisering
  • Sam Bogerd - Foresight Analyst bij CFG
  • Sander Volten - Oprichter Seismic Foundation, veilige integratie van en bewustwording rondom AI
  • Sebastiaan Vaessen - Global head of Strategy Prosus Group, eigenaar van een hoop e-commercebedrijven; Medeoprichter Coalition Capital, durfkapitaal; Investeerder bij een hoop bedrijfjes
  • Willem Jonker - Voorzitter AiNed, AI-deel van het Nationaal Groeifonds; AIC4NL, aanjagen en impelmenteren van een verantwoorde AI transitie in Nederland
De rest van de lijst is me teveel werk, maar mogelijk dat die de balans tussen de verschillende achtergronden nog verandert. In de lijst zie ik een paar academici, een paar onderzoekers, de nodige Public Affairs/Lobbyisten, wat ondernemers en durfkapitaal. Wat betreft 'investeringsvisie'/economische belangen niet geheel vreemd om deze collectie mensen te hebben. Hoewel het mij toch niet verstandig lijkt om een hoop overheidsgeld in de bubbel te pompen in ruil voor toepassingen die maatschappelijk weinig bijdragen (er zijn al genoeg kansloze AI-startups).

Het zijn in ieder geval grotendeels mensen die duidelijk positief staan tegenover AI en de toepassing ervan willen bevorderen. En als je in de LinkedIin-pagina's en andere zaken duikt zitten er ook de nodige links tussen een aantal van de personen. Ik laat het aan eenieder om hier zelf verder te zoeken en een oordeel te vellen.

Zelf zie ik echt wel nuttige toepassingen voor AI, of eigenlijk machine learning. Deze zitten allemaal in de wetenschappelijke hoek: moleculaire simulaties voor o.a. medisch onderzoek, drug discovery, ontwikkeling van duurzame chemische processen, batterijtechnologie (bijv. Solid state accu's), etc. En deze zitten niet in de hoek: e-commerce, marketing, etc.

[Reactie gewijzigd door skimine op 25 november 2025 01:28]

Dit is een typisch voorbeeld van hoe Tweakers een toegevoegde waarde kan leveren ipv alleen berichtjes op de frontpage te kopieren.

Dit leert ons wederom, sla het artikel over en duik gelijk in de comments voor de echte nieuwswaarde.
Dit is een typisch voorbeeld van hoe Tweakers een toegevoegde waarde kan leveren ipv alleen berichtjes op de frontpage te kopieren.
Voorbeeld hoe reageerders waarde toevoegen die Tweaker had kunnen toevoegen. Het bericht van Tweakers was gewoon een copy paste persbericht, de reacties laten zien dat het allemaal niet zo fraai is.
Ik vermoed dat hij met "Tweakers" op de groep mensen duidde welke gebruik maken van de gelijknamige website.

[Reactie gewijzigd door DvanRaai89 op 25 november 2025 10:47]

Niet om het een of ander, maar dan had ie ws wel de meervoudsvorm gebruikt:
van hoe Tweakers een toegevoegde waarde kan kunnen leveren
;)
Niet om het een of ander, maar dan had ie ws wel de meervoudsvorm gebruikt:


[...]

;)
Zolang de Tweaker communitie als één groep wordt aangesproken (zonder daarbij dieper in te hoeven gaan noch op de diversiteit, noch op de kwaliteit ervan), dan is enkelvoud de juiste vorm.
Het zijn in ieder geval grotendeels mensen die duidelijk positief staan tegenover AI en de toepassing ervan willen bevorderen.
Is dat niet een probleem? Het lijkt me dat je ook kritische tegengeluiden wilt horen en zien, die bewijs kan weerleggen.
Dat stukje had vooral als doel om de houding van deze personen aan te geven (gezien daar wat vragen over waren). Het is niet zozeer bedoeld als een waardeoordeel.

Zelf vind ik het inderdaad wel een probleem als er weinig critici tussen zitten. (Ik kan overigens niet uitsluiten dat er in de andere lijst met namen wel de nodige critici zitten.)
Een typisch geval van 'wij van WC-eend adviseren WC-eend' :-P

Terzijde: het zal de leeftijd zijn, maar AI is de eerste tech-ontwikkeling/uitvinding waarvan ik ik wenste dat hij niet had plaatsgevonden. Maar ja, als programmeur ben ik wellicht gewoon een wagenmenner in de beginjaren van de auto.
Het merendeel van deze experts wordt toch wel degelijk genoemd in het dankwoord:
Speciale dank gaat uit naar Adine Tjeenk Willink, Bart Pegge, Bouke de Jong, Cees Snoek, Constantijn van Oranje, Daan Juijn, Durk Kingma, Max Welling, Rick Pastoor, Rogier Klimbie, Salar al Khafaji, Sam Bogerd, Sander Volten, Sebastiaan Vaessen en Willem Jonker voor hun intensieve betrokkenheid. […]

Meer dan zestig experts uit wetenschap, bedrijfsleven, overheid en het maatschappelijk middenveld dachten mee, leverden input of kritische feedback. Dankzij hen zijn zowel het bredere AI‑ecosysteem als de uiteenlopende stromingen in het denken over AI gehoord en waar mogelijk vertegenwoordigd. Veel dank voor het meedenken, schrijven of bekritiseren: Adnan Oner, Alexander Klöpping, Amal Tourabi, Anke Huiskes, Arco Krijgsman, Arre Zuurmond, Bob Rietveld, Bouke de Jong, Daan Henselmans, Dion Wierts, Door van Leeuwen Boomkamp, Edwin Kuipers, Edwin Rijgersberg, Eli de Smet, Ferdinand Grapperhaus jr., Harold Goddijn, Haroon Sheikh, Jip Leendertse, Jochem de Groot, Lennard Zwart, Marijn Pijnenborg, Marleen Stikker, Maurice Hoogeveen, Melvin Könings, Michael Pollitt, Michael van Lier, Nick Lenten, Niels Peek, Nienke Vennema, Onno Zoeter, Paul Veugen, Peter van der Sabben, Pascal de Wiggers, Pim de Witte, Pim Leendertsen, Robert Gaal, Shannon Spruijt, Stefan Heijendael, Tessa Cramwinckel, Timothy Alders, Victor Knaap, Yvonne Zonderop en Zlatan Menkovic.
Na een paar seconden enkele omschrijvingen van bovenstaande personen gelezen te hebben, ben ik onder de indruk!

...van het eigenbelang achter de boodschap.
Nee, geen eigen belang 'lobbyen' t.b.v. het maatschappelijk belang en ter bescherming van het onwetende volk ...dat snappen en zien wij niet als leken, prins Constantijn en ...Alexander K. wel....altijd denken aan het typetje van Arjan Lubach als de naam Klopping voorbij komt

Marleen Stikker had zeker bedankt? Bovendien dan zou ze de enige vrouw zijn ...dat kan natuurlijk niet in zo'n 'old boys experts groep' bovendien heeft ze veel kennis als machtige marktpartijen via overheden ontwikkelingen gaan sturen en bepalen
ik mis Rian van Rijbroek nog in het lijstje.... }>
Marleen Stikker staat er toch gewoon tussen? Staan wel meer vrouwelijke namen tussen. Niet veel, maar dat is ook niet gek, ik kan me mijn studie informatiekunde nog herinneren, daar was 6% vrouw.

[Reactie gewijzigd door ocn op 25 november 2025 12:27]

Mooie :). AI is nogal geen AI. Het denkt nog steeds niet zelf. Te hoge verwachtingen, veel geld en flink wat hopium doet de boel goed opblazen.
Ik sta klaar om binnenkort lekker short te gaan op Nvidia en alle AI bedrijven. Dat mensen niet zien dat dit een gigantische bubbel is die op ontploffen staat, verbaast me echt. Triljarden aan investeringen en nog nul resultaat, geeft het nog max 8 maanden.
Mwah, Er zijn zeker wel meetbare resultaten die al fiks wat ROI hebben geleverd. Alleen zullen jij en ik die niet zomaar even tegenkomen denk ik.

Denk aan vision AI bijvoorbeeld. Werkt al heel lang voor de industrie, halfgeleiders, automobiel, voedselverwerking, farmaceutische lijnen.
  • 30 - 90% minder productiefoutkosten
  • 24/7 kwaliteitscontrole zonder menselijke variatie
  • Lagere uitstoot en minder verspilling
Draait al op duizenden lijnen wereldwijd; ROI is binnen 6 - 18 maanden keihard aantoonbaar.

https://www.jidoka-tech.ai/blogs/ai-visual-inspection-case-studies-roi

https://e.huawei.com/en/case-studies/industries/manufacturing/ai-quality-inspection-2023

This TV Factory is the Coolest I've Ever SeenYouTube · Linus Tech Tips698,8K+ views  ·  6 deien lyn


Ander voorbeeld is logistiek en warehousing bij Amazon, Ocado, Maersk, DHL, Bol.com.
  • 30 - 40% hogere productiviteit
  • Lager personeelsverloop (minder repetitieve taken)
  • Veel minder fouten in orderpicking
De systemen draaien al jaren stabiel en worden jaar-op-jaar uitgebreid door dezelfde bedrijven.

https://www.inboundlogistics.com/articles/leveraging-warehouse-robotics/

https://www.linkedin.com/pulse/case-study-dhl-supply-chains-ai-robotics-redefining-odz9f


Ironisch genoeg ook in energie optimalisatie bij Google (20 - 30% koelingsbesparing in datacenters),
  • Miljoenen per jaar bespaard aan energie in datacenters
Schijnbaar al meer dan vijf jaar in productie.

https://nedzero.nl/en/news/ai-opportunities-for-the-wind-industry

https://ojs.stanford.edu/ojs/index.php/intersect/article/view/3541

https://www.shell.com/what-we-do/digitalisation/artificial-intelligence.html


Geneeskunde als het gaat om radiologie & pathologie op schaal

Mayo Clinic, Radboud UMC, NHS Engeland.
  • AI detecteert borstkanker soms eerder dan radiologen
  • Snellere triage -> wachtlijsten 20 - 40% korter
  • Minder overbodige vervolgtesten
FDA-gecertificeerde systemen, duizenden patiënten per dag; meetbare outcome improvement.

https://www.nature.com/articles/s41591-024-02850-w

https://www.mdpi.com/2075-4418/14/23/2689


Zomaar maar een greep he, maar er zijn er meer. Maar Nvidia zit wel op een punt waar het gevaarlijk wordt. Aan de andere kant zijn ze wel weer hardware leverancier voor dingen die ook op andere plekken alsnog gebruikt kunnen worden dus dat scheelt dan weer.
Maar zijn dat allemaal generatieve AI/LLM's of zijn het andere vormen van AI? Want de gigantische investeringen en ook dit rapport zijn voornamelijk gefocust op genAI/LLM's.
Vision AI is vooral beeldherkening. Inderdaad wel wat anders dan Gen AI. Maar wel iets wat ook op GPU leunt. NVidia doet daar een hoop in met bijvoorbeeld Nvidia Metropolis.

Was dus meer bedoeld op het specifieke statement van @NeuroTechie dat NVIDIA shorten nu niet per se een heel goed idee is. Ze blijven toch vooral een hardware leverancier die ook voor andere dingen inzetbaar zijn die wel degelijk een goede ROI hebben en ook breed inzetbaar zijn. Is niet alleen een Niche.

Mijn verdere analyse van het plan zelf kun je hier lezen: supersnathan94 in 'Experts adviseren Nederlandse overheid om beter AI-klimaat te faciliteren'

[Reactie gewijzigd door supersnathan94 op 25 november 2025 06:57]

Vergeet niet: ‘this is not financial advice,’ in je comment te zetten!
Dit een bubbel noemen is zeker realistisch, maar heeft niets te maken met de eventuele functionaliteit van het product. De dotcom bubbel was ook niet omdat internet het niet ging redden.

Het probleem nu is wat mij betreft de volkomen idiote investeringen ten opzichte van het verdienmodel. Waarvan een hoop ook nog eens simpel geld rondpompen zonder resultaten is. Dus NVIDIA die gigantische bedragen investeert in zijn afnemers. Oracle, anthropic, openAI, NVIDIA, microsoft, allemaal bedrijven die geld naar elkaar doorschuiven. Maar waar komt de omzet vandaan? Nergens. JP heeft becijferd dat met de huidige investeringen de omzet zo'n 650~miljard per jaar moet zijn om quitte te spelen. Waar gaat dat precies vandaan komen? LLM's en andere vormen van AI zijn sowieso een blijvertje, ze maken mijn werk ook en stuk overzichtelijker en geven me nieuwe manieren om mijn data te analyzeren. Maar wat betreft de uitrol, beurswaarde en hype zitten we in een bubbel.

Het probleem met NVIDIA succesvol shorten is dat je daarmee ook impliceert dat je weet wanneer het weer gaat dalen. Maar wat de dotcom bubbel iedereen zou moeten hebben geleerd is dat de mark veel langer irrationeel kan blijven dan jij solvabel. Zelfs als je 100% gelijk hebt, kan je nog steeds financieel ten onder gaan. Dus succes met NVIDIA shorten, maar wie zegt dat de bubbel niet rustig nog 2 jaar verder opgeblazen gaat worden... We hebben nog steeds geen 2001 taferelen, de SP500 p/e is nog een stuk later dan toen, 45 toen vs 30 nu. Hetzelfde geldt voor de nasdaq overigens.

[Reactie gewijzigd door Thekilldevilhil op 25 november 2025 09:49]

Je moet ook kijken hoe die omzet gegenereerd wordt.

Anthropic en OpenAI doen dat door AI diensten aan te bieden, Oracle en MS door hun cloudcompute en Nvidia door hardware leveren. Als de AI diensten de vraag naar meer compute hebben, dan zal dat eerst beschikbaar moeten zijn. En daarvoor moet eerst de hardware er zijn. Dus om dan te zeggen "de hardware leverancier gaat failliet", is niet logisch. Die is namelijk de eerste die levert en zijn omzet/winst maakt.
En wat Nvidia ook doet, is investeren in de diensten die de vraag naar hun producten stelt, zodat dit nog langer door kan blijven gaan.
Zoals? Wie? Marleen Stikker kun je daar niet van betichten. Die zou zit onderschrijven:
Er ligt daarbij veel nadruk op autonomie, zodat Nederland minder afhankelijk wordt van AI-aanbieders van buiten Europa. Daarnaast benadrukken de experts het belang van privacy en de risico's die het gebruik van AI met zich meebrengt.
Zitten er ook security experts in de groep mensen die zijn geraadpleegd?

Ik denk ook niet dat je moet vergeten dat de geest uit de fles is. AI is niet meer weg te denken, en dan kun je dat beter binnen EU gaan draaien dan in de VS.
Alexander Klöping als expert bestempelen is toch wel erg triest. Die kerel heb ik nog nooit iets zinnigs horen zeggen. Hij is vooral een fanboy van alles wat uit Silicon valley komt, ookal slaat het totaal nergens op.
Ik plaatste ook de quote van het dankwoord. Maar daaruit wordt dus duidelijk dat het advies niet door die experts is opgesteld. Sterker nog, diverse van die experts kunnen het totaal oneens zijn met de adviezen. Maar door de titel en wijze van opschrijven doet men net alsof alle punten wel door die experts worden voorgedragen.

Daar ging het me om.
Poh oke, waar zal ik beginnen.

Ik ben opzich blij dat er een partij of groep mensen is die zich hier toch soort van mee bezig houd. Ik vid het alleen jammer dat het dan een document oplevert wat niet per se heel kritisch is, maar vooral toekomstdromen en visies brengt als waarheden. In sommige dingen ben ik het absoluut met ze eens:
Daarnaast zou er volgens het Nationaal AI Deltaplan een grotere nadruk op 'AI-geletterdheid' moeten komen. De experts stellen dat een gebrek aan kennis over AI onder docenten, politici en ambtenaren innovatie belemmert.
Niet per se dat het innovatie belemmert dan, maar wel dat het ontzettend belangrijk is dat we de jonge generatie nu om leren gaan met techniek die nu wordt gemaakt.

De docent die vroeger zei, je hebt straks ook niet een rekenmachine aan je pols. ... vrij letterlijk wel maat. Docenten kunnen niet in de toekomst kijken, maar ze kunnen wel voorbereiden op kennis en kunde. Zodat tieners en jong volwassene over tien jaar fatsoenlijk om kunnen gaan met deze techniek.

Ik zie dit plan dan dus ook zeker als een welkom tegengeluid, maar wet moeten ook niet te ver doorslaan zodat we straks onze economie baseren op een hype en we wel de privacy waarborgen die we hebben in de EU kunnen blijven waarborgen. nieuws: EU geeft AI toegang tot gevoelige data en belooft minder cookiebanners Dit belooft daarin alvast minder goeds dan ik had gehoopt. Prima wat betreft die cookiebanners, maar het feit dat AI training nu al als "legitiem belang" gewoon als opt-out ergens in de kleine lettertjes staat geeft mij geen goed gevoel over het kunnen geven van gevoelige data. Dat moet dus echt beter. Inderdaad simpeler in regelgeving, maar dus wel daadwerkelijk gereguleerd.

Dan het plan. Het Nationaal AI Deltaplan presenteert een ambitieuze visie voor Nederland als AI-koploper, maar het document bevat drie structurele valkuilen die bij implementatie tot verkeerde keuzes kunnen leiden. Deze valkuilen hebben te maken met overselling van toekomstscenario’s, verwarring tussen advies en politiek, en een gebrek aan empirische onderbouwing. Juist omdat het plan door veel beleidsmakers als gezaghebbend wordt gezien, zijn deze punten essentieel om kritisch te adresseren. Zoals Marjolein Faber al zei, "Ik ben beleid" en dat geldt nu dus ook voor dit AI plan.

1. Speculatieve toekomstverhalen worden gepresenteerd als voldongen feit

Een van de grootste inhoudelijke risico’s van het Deltaplan is de manier waarop het toekomstscenario’s inzet als pseudo-bewijs. In passages waarin wordt gesteld dat zelfrijdende auto’s “negentig procent van de dodelijke ongelukken kunnen voorkomen” of dat landbouwrobots pesticiden volledig zullen vervangen, vervaagt de grens tussen inspirerende verbeelding en feitelijke onderbouwing. Het plan bevat zelfs een fictieve ‘terugblik’ vanuit 2035 waarin alle voorgestelde maatregelen succesvol bleken, een krachtige retorische truc, maar géén wetenschappelijke onderbouwing.
In de landbouw kunnen honderdduizend robots een nieuwe vorm van landbouw mogelijk maken, waarbij net zoals in de natuur vele gewassen door elkaar heen staan. Dit maakt duurzame productie zonder uitputting van de bodem mogelijk, waarbij elke plant exact de hoeveelheid water en voeding krijgt die het nodig heeft. Pesticiden zijn niet meer nodig omdat robots onkruid mechanisch kunnen verwijderen, en de diversiteit aan planten natuurlijke vijanden op afstand houdt.
Wetenschappers zeggen juist dat volledig vervangen niet realistisch is.
There are various options for reducing pesticide use, as Bremmer shows in the 2021 report The Future of Crop Protection in Europe. ‘You can opt for more resistant varieties, for mechanical weed control, or for decision-supporting software that helps you apply the right amount of a pesticide at the right moment. This enables you to stop spraying by the calendar, as was done in the past. It means going into your fields more often to assess the crop and take measures in good time. This way, you can save a lot on pesticides.’

Yet halving pesticide use – even in combination with innovations and new farming techniques – can be expected to affect crops like wheat, maize, tomatoes and grapes, shows a scenario study by Bremmer and his colleagues. Depending on the crop, the harvest can fall by up to 30 per cent, in the olive sector for example. And a drop in yields leads to additional imports and price rises.

https://www.wur.nl/en/show-longread/cut-pesticide-use-but-how.htm
2. Normatieve beleidskeuzes worden gepresenteerd als objectieve noodzaak

Een tweede valkuil is de manier waarop het plan normatieve politieke aanbevelingen verpakt als neutrale feiten. Formuleringen als “Het is noodzakelijk dat…”, “Dit moet zo snel mogelijk uitgevoerd worden…” of “Zorg dat bedrijven flexibele contracten kunnen bieden…” suggereren dat deze maatregelen het onvermijdelijke gevolg zijn van “wat de data zegt”. Maar veel van deze genoemde keuzes (versoepeling van ontslagrecht, veranderingen in belastingstructuren, centralisatie van digitale infrastructuur) zijn bij uitstek politiek van aard.

Door ze te presenteren als technocratische logica, wordt het democratisch debat over dit soort sociaal-economische keuzes gemaskeerd. Het risico is dat beleidsmakers aannemen dat er consensus bestaat, terwijl die er in werkelijkheid niet is. Misschien onder de schrijvers van het advies, maar dat is een zeer eenzijdige belichting.

Komt nog eens bij dat de gemaakte uitspraken weer terugvallen op de, onder punt 1 genoemde speculatieve scenario's als argument. De onderbouwing van de maatregel valt terug op een fictief toekomstbeeld

In het Deltaplan wordt het investeren in een soevereine, nationale AI-infrastructuur gepresenteerd als een onvermijdelijke beleidskeuze. In het hoofdstuk Grip op AI wordt met dwingende taal gesteld dat de overheid “moet investeren in publieke AI-infrastructuur en interne AI-teams”, alsof deze stap vanzelfsprekend volgt uit objectieve noodzaak. Maar opvallend genoeg ontbreekt elke empirische onderbouwing die deze urgentie rechtvaardigt. In plaats daarvan leunt het document zwaar op een fictief toekomstverhaal dat als impliciet bewijs moet dienen. In een terugblik vanuit het verzonnen jaar 2035 wordt beschreven hoe Nederland dankzij deze investeringen volledig autonome overheids-AI draait op eigen servers, iets wat volgens de auteurs in 2025 nog “sciencefiction” zou zijn, maar in deze verbeelde toekomst net zo normaal is als schoon drinkwater.

Helaas blijkt nu al dat het met het huidige beleid prima mogelijk is om dit wel te doen en wordt het ook gedaan: nieuws: Nederlandse Rijksambtenaren kunnen lokaal gedraaide AI-tool Vlam gaan gebruiken
Nederlandse ambtenaren van de Rijksoverheid kunnen vanaf volgend jaar een in Nederland gemaakte, lokaal draaiende AI-assistent gebruiken in hun werk. 'Vlam' draait in Nederlandse datacenters en gebruikt alleen Europese taalmodellen.
Juist deze narratieve constructie vormt een inhoudelijk risico: het succes van een beleidsmaatregel wordt niet beargumenteerd met onderzoek, data of internationale vergelijkingen, maar met een hypothetische situatie waarin alle aanbevelingen al perfect hebben uitgepakt. Daarmee verschuift het Deltaplan van analyse naar overtuiging. Het toekomstverhaal functioneert als retorisch bewijsstuk, terwijl het in werkelijkheid slechts een projectie is van wat de auteurs hopen dat er gebeurt. Zo verandert een politieke keuze, het centraliseren en nationaliseren van AI-infrastructuur, subtiel in een schijnbaar neutrale logische conclusie. Dit maakt het moeilijker om de maatregel kritisch te wegen en ondermijnt de transparantie die juist bij zulke ingrijpende beslissingen nodig is, terwijl VLAM als voorbeeld voor je voeten ligt. Deze tool werkt al en word al enkele maanden getest in de praktijk (onder verschillende ministeries). Dit is juíst je bewijs dat je nodig hebt

3. Grote claims worden gedaan zonder empirische basis of kwantitatieve onderbouwing

Hoewel het Deltaplan op veel punten wél degelijk expertise aanboort, blijven cruciale argumenten ongefundeerd. Zo wordt gesteld dat Nederland “veel AI-talent verliest aan het buitenland”, zonder cijfers over aantallen, sectoren of vergelijkende benchmarks. Hetzelfde geldt voor het benoemen van AI-geletterdheid als grootste belemmering voor adoptie: het wordt gepresenteerd als breed gedragen inzicht, maar zonder enige verwijzing naar methode, steekproef of data. Dat vind ik jammer, want ik ben het er wel mee eens, maar ook ik kan het matig onderbouwen. Ik had juist gehoopt dat een groep zoals dit dat dan wel kon.

Het gevolg is dat een aantal kernbevindingen vooral op intuïtief niveau berust, wat bij zo’n omvangrijk en kostenintensief plan problematisch is. Zonder degelijke onderbouwing kan de overheid investeren in maatregelen die niet het probleem oplossen, of die gebaseerd zijn op aannames die bij nader onderzoek niet blijken te kloppen.

Conclusie:

Het Nationaal AI Deltaplan is een waardevolle impuls voor het Nederlandse AI-debat, maar de beleidsvertaling vraagt om nuchterheid. Inspirerende visies zijn nuttig, maar mogen geen rol spelen als vervanging van feitelijke onderbouwing. En stellige claims over de staat van AI, talent, infrastructuur en maatschappelijke impact moeten worden ondersteund door data, niet door toekomstverhalen die niet kloppen.

Want laten we even eerlijk zijn. De hele premise van het verhaal is niet realistisch:
Vandaag draait de AI van de Nederlandse overheid op servers in Nederland, beheerd door een Nederlandse instantie. Het ministerie van Binnenlandse Zaken beschikt nu over een van de sterkste technische teams van Europa. "Het rare is dat niemand er meer over praat," lacht drs. Gerda P. Uilenbroek, chief data officer bij Binnenlandse Zaken. "In 2025 was dit sciencefiction, nu is het net zo vanzelfsprekend als dat ons drinkwater schoon is."
We lopen al jaren hier te roepen dat de Europese cloud ondermaats is en daar is daadwerkelijk wat aan te doen met hardware die we deels al hebben en relatief eenvoudig in kunnen kopen en zelfs daar zien we een beperkte oplossing. Zelfs als de EU morgen €100 - 200 miljard toezegt, is dat nog steeds te laat om vóór 2035 een hyperscale-equivalent van AWS te bouwen. Geen enkele EU-instantie, niet de Europese Commissie, niet de RSPG, niet DG Connect, niet Gaia-X AISBL, heeft een plan gepubliceerd dat een deadline of jaar koppelt aan een operationele Europese hyperscaler. Er bestaat géén realistische planning, geen bindende EU-afspraak en geen technisch-financieel traject dat erop wijst dat Europa in 2035 een volledig operationele, eigen hyperscale cloud zal hebben die vergelijkbaar is met AWS, Azure of Google Cloud.

En dan wil dit plan er nog een grote schep bovenop doen door daar nog volledige AI capabilities aan toe te voegen? Wat mij betreft toont dit wel aan dat dit plan best wel ver van de realiteit af staat en dat het echt een narratief is op basis van wensdenken. De visie suggereert dat Nederland binnen tien jaar kan beschikken over een volledig soevereine AI-stack, inclusief rekenkracht voor foundation-modellen en kritieke overheidsdiensten. Maar op basis van wat we nu weten over Europese cloudcapaciteit, GPU-schaarste, datacenter-investeringen en internationale concurrentie, is dit scenario aantoonbaar voorbarig.

Nederland beschikt op dit moment niet over de benodigde rekenkracht om dergelijke modellen te draaien, laat staan op een schaal die vergelijkbaar is met commerciële hyperscalers. Er bestaat geen nationaal budget of meerjarenprogramma dat ook maar in de buurt komt van de miljardeninvesteringen die hiervoor nodig zijn. Zelfs landen met veel grotere economieën en hogere publieke investeringsbereidheid (zoals Frankrijk, Japan en het Verenigd Koninkrijk) zijn er niet in geslaagd een eigen foundation-model-ecosysteem op te bouwen dat los kan opereren van Amerikaanse infrastructuur. De schaal van de benodigde GPU’s en energievoorziening (exaflops-niveau, honderden megawatts aan datacenter­capaciteit) ligt ver boven wat Nederland nationaal kan realiseren zonder ongekende Europese coördinatie. De energievoorziening alleen al krijgen we niet voor elkaar voor een gemiddelde school.

Daar komt bij dat Europa zelf geen zelfstandige hyperscale cloud aanbieders heeft. Gaia-X bouwt geen datacenters maar standaarden, IPCEI-Cloud zit nog in de conceptfase, EuroHPC richt zich voornamelijk op HPC-clusters, niet op generatieve AI-infrastructuur. De suggestie dat Nederland in 2035 volledig autonome AI-systemen draait op volledig Nederlandse infrastructuur is daarmee geen toekomstvoorspelling, maar een droom.

Het risico van zo’n projectie is wat mij betreft duidelijk: het schept verwachtingen die technisch, financieel en geopolitiek niet haalbaar zijn zonder enorme EU-scale investeringen. Beleidsmakers kunnen hierdoor denken dat nationale soevereiniteit in AI vooral een kwestie is van ambitie en organisatie, terwijl de essentie juist ligt in internationale schaal, supply-chain-controle en tientallen miljarden aan structurele investeringen. De visie is daarmee niet alleen voorbarig, maar potentieel misleidend: het presenteert als haalbaar wat in werkelijkheid alleen via grootschalig Europees industrieel beleid mogelijk is.

Wat dit plan wél absoluut goed aanstipt is dat er echt wel een hoop veranderen kan in een paar jaar tijd, maar dat dat vooral is vanwege FOMO. Het genoemde eerdere plan van 2019 is daar een voorbeeld van. Toen werd wel duidelijk dat AI een toekomst ging hebben en toen zijn er wat plannen gemaakt, maar kijk eens naar de schaal aan investeringen:
The Dutch strategy mentions in an annex that the yearly governmental budget for AI innovation and research is estimated at EUR 45 million per year. In 2019 this budget was EUR 64 million. In 2020 the Netherlands funded an additional EUR 23.5 million for the Public Private Partnership the Dutch AI Coalition. In April 2021 an investment programme was granted to maximise the possibilities of AI for the Dutch economy and society by investing an additional amount of maximum EUR 276 million in the upcoming years.
en dan komt dit nu even om de hoek kijken: https://www.rug.nl/about-ug/latest-news/news/archief2025/nieuwsberichten/1010-ai-fabriek

BAM 200 miljoen (en reken maar dat het 300+ wordt) voor zo'n 2500 GPUs. Dat klinkt veel. Is het ook, maar kijk even naar de schaal waarop de Amerikanen het nu doen: https://x.ai/colossus
NUMBER OF GPUS: 200.000 GPUs
TOTAL MEMORY BANDWIDTH: 194 Petabytes/s
NETWORK BANDWIDTH PER SERVER: 3.6 Terabits/s
STORAGE CAPACITY: >1 Exabyte

We doubled our compute at an unprecedented rate, with a roadmap to 1M GPUs. Progress in AI is driven by compute and no one has come close to building at this magnitude and speed.
https://openai.com/index/stargate-advances-with-partnership-with-oracle/
Together with our Stargate I site in Abilene, Texas, this additional partnership with Oracle will bring us to over 5 gigawatts of Stargate AI data center capacity under development, which will run over 2 million chips. This significantly advances our progress toward the commitment we announced at the White House in January to invest $500 billion into 10 gigawatts of AI infrastructure in the U.S. over the next four years. We now expect to exceed our initial commitment thanks to strong momentum with partners including Oracle and SoftBank.
Ik denk dat we dat 2035 plan even nader onder de loep moeten gaan houden. Dit is wel een leuk begin met redelijke handvatten, maar echt concrete voorstellen met correcte onderbouwing vind ik er niet in staan. Dit had een mooie kans geweest om de EUROCLOUD beter op de kaart te krijgen en de infrastructuur in Nederland te verbeteren, maar dat wordt niet echt gedaan. Wel beloftes over praktisch 100% offshore wind voor DC's, maar hoe dat dan moet staat er niet.
En wat moeten we ermee doen dan? Wat is "AI geletterdheid"? Wat betekend dit voor mensen? Wat willen we ermee bereiken? Wat lopen we nu mis aan innovatie?

Het klinkt mooi en het zal vast een smak centen kosten, maar het klinkt net zo wishy washy als: AGI in 3 years oid.

Ah, het "vestigingsklimaat" daar komt de aap uit de mouw: minder belasting meer subsidie en dan de winsten privatiseren.
AI-geletterdheid is een verplichting uit de AI-verordening. Iedereen die binnen of namens een organisatie met AI-systemen werkt, moet vaardigheden, kennis en begrip hebben over de technische werking van AI-systemen, maar ook over de sociale, ethische en praktische aspecten hiervan. De inzet van AI-systemen kan namelijk grote risico’s en impact hebben voor klanten, eindgebruikers en andere mensen. Bijvoorbeeld als een organisatie met behulp van AI een beslissing over hen maakt.

Ook voor beleidsmakers, politici en toezichthouders is een hoog AI-kennisniveau essentieel voor het maken van beleidskeuzes.
bron: https://www.autoriteitpersoonsgegevens.nl/themas/algoritmes-ai/ai-verordening/ai-geletterdheid
Ik weet niet, ik denk dat de inleiding alleen al best wel ingaat op je vragen. Ik ga er vanuit dat je die op z'n minst hebt gelezen voordat je hier (binnen 8 minuten na het nieuwsbericht) je reactie plaatst, want anders is roeptoereren een beetje kansloos natuurlijk.

Ja als je in ieder geval een deel van het rapport hebt gelezen, mag je ook wel iets meer inhoudelijkere vragen stellen ;). Laat ze weten, dan kunnen we een discussie voeren die ergens om gaat.
En als het om datacenters gaat ook elektriciteitsvoorzieningen op het al zwaar belaste energienet. Tenminste, als je onafhankelijk wilt blijven van cloud AI buiten NL, dus het trainen en serveren van LLMs. En het oprekken van de CO2 en strikstof normen, of willen we nucleair gaan? Of is kernfusie al klaar? Dacht van niet.
AI zou toch het elektriciteitsprobleem oplossen?
Wat is "AI geletterdheid"?
Kan van alles zijn. Lokt dus discussie uit, waar experts weer tegen betaling aan gaan bijdragen. AI is immers in de eerste plaats een verdienmodel. AI geletterdheid kan dus betekenen dat je feilloos het AI-evangelie kunt opdreunen. In het beste geval betekend AI geletterdheid dat je een beetje fatsoenlijke prompts kunt formuleren.
AI geletterdheid -> basistermen en do's en don'ts begrijpen (scope & boundaries), wil je wat meer de diepte in kom je uit op prompt engineering (wat ik @2TheMaks ook zie beargumenteren).

Wat betekend dit voor mensen? -> We hebben te maken met vergrijzing en automatisering zou hier een rol kunnen spelen.

Wat lopen we nu mis aan innovatie? -> Dat we LLMs uit VS die aldaar worden gehost gebruiken. Of minstens net zo erg: uit CN. Dat we de boel niet zelf hosten en zelf ontwikkelen. Dat we met auteursrechtenkwesties zitten op dit gebied.

Dat is mijn take, er is ook gewoon een samenvatting die je kunt lezen :P

@imqqmi we hoeven niet alles in Nederland te hosten. We kunnen ook inkopen bij Aldi of Lidl. Geen grap, die maken hun eigen exascalers en DCs. Waarom zou Ahold's Bol.com niet Amazon achterna kunnen lopen? En we hoeven het niet allemaal lokaal in Nederland te hosten.
We hadden ooit een social netwerk in Nederland (Hyves) en de opkoper van dat bedrijf, heeft geprobeerd capaciteit van de infrastructuur en server-capaciteit aan de man te brengen als cloud dienst. Dat is mislukt. AH/Delhaize (AHD) heeft misschien meer capaciteit en kan in volume misschien nog iets doen qua inkoop, maar je moet ook de juiste mensen hebben en nog belangrijker je moet het verkopen/vermarkten en een eco-systeem uitbouwen. Als Lidl en AHD samen iets zouden doen, dan word het al meer realistisch. Overigens, men hoeft niet alle diensten van hyperscalers te kopen natuurlijk, het internet bestond ook al voor de 'cloud-revolutie' en je kunt zelfs zelf hosten (dat doet tweakers ook overigens).
Dit is een hele spannende periode..vooral ook voor iedereen die (nog) een vinger in de pap wil krijgen...we staan namelijk nog maar aan de vooravond. Dat is voor experts "de elite" helemaal lastig dus richten ze belangengroepen (adviesgroepen en denktanks) op om zo beleid te kunnen beïnvloeden en een gezamenlijke sterke positie te kunnen vormen. Dat is helemaal niet bijzonder, is al eeuwen zo
sinds de voorgaande technologische revoluties en wetenschappelijke doorbraken
Denk dat de overheid zich beter schrap kan zetten voor de wereldwijde economische klap die we krijgen wanneer de AI bubbel knapt.
Ik vlog het niet echt maar ik heb ook het idee dat er niet echt een plan klaarligt als dit toch een wondermiddel lijkt. Wat gaan we doen met al die overbodige managers, coaches en ITers als AI dat allemaal kan? De minder populaire beroepen met veel handwerk kan je er mooi mee vullen maar daar kun je ook niet half het land in kwijt.
Dat zeg je, maar echt waar er is een bizar tekort aan vakmanschap. Wil je een keuken, thuisbatterij, badkamer, of gewoon een simpel toilet laten installeren, dan is de wachttijd al snel een halfjaar tot een jaar in veel delen van het land, en goedkoper maakt het het ook niet.

Ben echt geen conservatieve boeman, maar toch denk ik dat me omscholen van ITer naar loodgieter niet eens een achteruitgang zou zijn van mijn inkomen, laat staan toegevoegde maatschappelijke waarde.
Ik ben al aan het omscholen van voormalig IT'er naar vakman (houtbewerker), maar ik kan je alvast wel vertellen dat je je niet moet vergissen in wat er allemaal bij komt kijken om ook echt een vakman te worden.

In principe lijkt houtbewerking een relatief simpel beroep, maar er wordt in Nederland een perfectionisme van je gevraagd dat nogal wat tijd vereist om aan te leren. Dat zelfde geld ook voor andere vakberoepen. Je wordt echt niet zomaar ergens aangenomen op basis van een certicaatje na een omscholing. Je moet zowel certificaten hebben als jaren ervaring, liefst ook nog hobbymatig.

Mijn grote hobby / eerste natuur is nog steeds ICT, in de zin van: andere mensen helpen met de computer en andere ICT vaardigheden. Dit heb ik onlangs verteld in een kennismakingsgesprek met een meubelmaker en dat viel niet goed.

Het liefst doe ik het allebei naast elkaar, ICT als vrijwilliger en als hobby en houtbewerking als beroep, maar werkgevers zien liever een "echte houtbewerker", d.w.z. iemand die daar met zijn volledige aandacht en toewijding in zit.

Precies datzelfde geld voor alle andere klassieke vakberoepen. Ik heb vernomen van een complete groep studenten die na het volgen van een opleiding en het behalen van een diploma wel even dachten serieus aan het werk te kunnen bij een lasbedrijf. Niet dus. Ze mochten alleen de meest simpele klusjes uitvoeren, ook al hadden ze tijdens hun opleiding een heel scala aan lastechnieken geleerd. Want tja, ze kwamen nog jaren werkervaring tekort.

Dus verkijk je er niet op.

[Reactie gewijzigd door Uruk-Hai op 24 november 2025 23:09]

Men wil volgens de vacature altijd X jaar praktijkervaring, en op een gegeven moment ben je 'te oud'. Het is BS om je te gaslighten ongunstige(re) voorwaarden (zoals een lager loon of geen 9 tot 5 werktijden) te accepteren. Niet in trappen. Als er ergens een tekort aan is qua werknemers dan is de vraag hoog en het aanbod te laag. Dan neem je genoegen met minder ervaring, zo simpel is dat. Zie ik ook terug op de basisschool van mijn kinderen. De hoofdleraar is ervaren en heeft PABO gedaan, maar de vervanger of 1 keer in de week docent is/heeft dat niet.

Dat men de nieuwe collega de saaie, basale klusjes op laat lossen (met zo min mogelijk schade als het fout gaat) is ook echt van alle tijden en komt in alle markten voor. Op zich niet slecht; bij McDs is iedereen onderaan begonnen, en dan heb je ook die ervaring meegenomen.
Op de uni heb ik ook dingen gedaan die zeer geavanceerd zijn, maar als junior ITer krijg je gewoon de simpele taakjes uitgedeeld en je komt er al snel achter dat gewoon basaal programmeren in een 'echte' environment niet iets is wat je even in een halfjaartje vakken volgen op kan doen, het is echt pas een paar jaar voordat je kan worden vertrouwt met de geavanceerde dingen. Het probleem zal hem voor mij meer zitten in het sociale aspect waarbij je echt een oude baas hebt die het gewoon beter weet 99% van de tijd, puur op ervaring, waar in de IT de truukjes nogal snel verouderd geraken en je altijd wel wat nieuws kan toevoegen.
misschien daar zestig experts op zetten
Nee joh, dat lossen ze op door het gebruik van AI :+
Ik ga het plan eens lezen, maar vaak voelen zulke plannen toch vaak als "open deuren" intrappen. Of het is zo'n prachtig plan wat vervolgens in de praktijk in het laatje van het bureau beland.

Ik denk dat vooral primair het heel erg belangrijk is dat we de iets aan de ontwikkeling van AI kunnen bijdragen. En daarin ook onderscheiden. Met de hoop dat we een baanbrekende innovatie kunnen forceren waar we als Nederland trots op mogen zijn. Volgens mij doe je dat vooral te richten tot het verder op doen van kennis, innovatie en door het startup- en ondernemersklimaat te verbeteren. En vooral niet mee hollen met de hype, zoals de VS doet. Maar vooral goed doelgericht nadenken wanneer het wel of niet nuttig zal zijn.
Ik ga het plan eens lezen, maar vaak voelen zulke plannen toch vaak als "open deuren" intrappen.
Over het algemeen zijn veel rapporten van experts (en dat is nogal een woord waar je het over kan hebben als je kijkt naar de auteurs van dit soort rapporten) voor een groot deel voor de vorm. Als in, de overheid draait op gemeenschapsgeld. Belasting van jou en van mij en van iedereen. In ruil voor het geven van geld aan de overheid, verwachten wij belastingbetalers ook wel dat die overheid dat een beetje verantwoord uitgeeft.

Als de overheid zomaar, zonder experts oid te raadplegen, op de AI train zou springen, veel geld rond zou smijten, en 20 jaar en 20 miljard van mijn geld verder, moet bekennen dat ze zonder enige basis geld hebben verbrand, dat zou pijnlijk zijn. En je kan je natuurlijk voorstellen dat de geschiedenis BOMVOL staat van dit soort acties van overheden (Nederlands of anderzijds).

Nou kan je de discussie voeren dat we in Nederland wel zijn doorgeschoten in de procedures die gevolgd moeten worden. De meest simpele beslissingen kunnen maanden, zo niet jaren duren. Was dit rapport dan ook zo'n stapje dat de overheid had kunnen overslaan. Wie weet.
Ik denk dat vooral primair het heel erg belangrijk is dat we de iets aan de ontwikkeling van AI kunnen bijdragen. Volgens mij doe je dat vooral te richten tot het verder op doen van kennis, innovatie en door het startup- en ondernemersklimaat te verbeteren. [...] Maar vooral goed doelgericht nadenken wanneer het wel of niet nuttig zal zijn.
Precies. Daar is dit deltaplan een onderdeel van. Althans, zo ziet de overheid het.
Expert is geen beschermde titel ik mag me expert noemen in Japanse whiskeys, maar wetenschapper is een ander verhaal, met een duidelijke kennisomschrijving en titel.
Wat je ook terecht aangeeft... we slaan door in het maken van rapporten. Al helemaal door ze te laten maken door externen. Je moet als overheid ook gewoon zelf in de kennis investeren, maar we laten eindeloos altijd alles over aan externe consultancypartijen over of andere externe die een hoofdprijs kosten. Die hebben baat om zulke rapporten te maken die dan vervolgens worden doorgevoerd.

Want als het een politieke partij even niet zint kan je gewoon opnieuw een duur onderzoeksrapport gaan schrijven.
Lees vooral ook tussen de regels door als er beleidsadviezen worden gegeven....
We hebben een tekort aan stroom, ruimte, vakmensen.

Voor die 20 ms meer latency zou ik voorstellen om die AI gerelateerde infra zaken in Zuid Spanje of midden Frankrijk o.i.d. neer te zetten. Ruimte en stroom genoeg daar. Het personeel is daar ook goedkoper.
Dit dus. Wie zijn die experts en wat zijn hun belangen.

Waarom moet alles in dit kleine land. Pak dit Europees aan.
EU ...niet Europees, het probleem is de tegenstrijdige belangen en wantrouwen tussen EU-landen
Kunnen we net zo goed IT ook volledig daarheen verhuizen toch, en allle kantoorbanen, en eigenlijk alles wel wat niet fysiek hier nodig is
Kunnen we net zo goed IT ook volledig daarheen verhuizen toch, en allle kantoorbanen, en eigenlijk alles wel wat niet fysiek hier nodig is
Als ik Google Workspace en Microsoft365 zie is er inderdaad al heel veel IT naar het buitenland gegaan. Dat heeft veel IT-ers hun baan gekost, die eerst hun "eigen" lokale systemen aan de gang hielden.
“Wij van WC-Eend vinden dat…”
Ik zou inderdaad ook wel eens een lijst met namen van die zogenaamde experts willen zien.
Wel grappig dat hier het woord AI-klimaat gebruikt wordt, terwijl, als we volop in willen gaan zetten op AI, de green-deal voor het klimaat onhaalbaar lijkt te zijn. Als iedereen AI gaat gebruiken, zullen we waarschijnlijk niet slimmer worden.

Ik ben net begonnen aan https://www.bol.com/nl/nl/p/generatie-angststoornis/9300000175103645/ begonnen. De relatie tussen een sterke toename van angsstoornissen bij generatie-Z (die dus rond hun 10e jaar de introductie van de smartphone meemaakten) zou toch wellicht ook een trigger moeten zijn om AI zomaar massaal uit te willen rollen. Hopelijk is de prefrontale kwam dusdanig ontwikkeld dat AI nuttig inzetbaar is voor school. Al vermoed ik dat de liever-moe-dan-lui houding (n.a.v. Erik Scherder) geen goede perspectieven zal bieden. Ervaringen uit het verleden met de smartphone zouden als dubbele waarschuwing moeten gelden (iig voor de jeugd). Praktische toepasbaarheid voor volwassenen dan met een eerlijke 'de-vervuiler-betaald' prijs.

Ondersteuning voor ondernemers is daarentegen denk ik wel een loffelijk streven. Hopelijk gaat het werken zonder negatieve milieu impact. Als we realistisch zijn zal AI bij BigTech vandaan komen en stroom slurpen.
De meeste aanbevelingen uit dit plan hoeven natuurlijk helemaal niet via de overheid. Iedereen mag een nieuwe lesmethode ontwikkelen waar AI een grote(re) rol in speelt, iedereen mag een cursus of applicatie schrijven die er voor zorgt dat mensen en bedrijven effectiever AI gaan gebruiken.

Verder staan er (in mijn ogen) vooral veel punten in die je ziet in elk plan dat zich richt op werkgevers; meer investeren (vanuit overheid), flexibelere contracten voor personeel, mooie (lees: gratis) faciliteiten opzetten voor bedrijven die zeggen met AI aan de slag te willen gaan, etc.

Hier kortom een oproep: Wie heeft er een geweldig idee om Nederland op de kaart te zetten in AI-land, op een manier die gewoon thuis vanaf je zolderkamertje uit te werken is?
AI is in een paar jaar tijd gegaan van revolutionaire technologie naar een bedreiging voor alles wat het aanraakt. Gelukkig hebben we het dit keer sneller door dan met social media.

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn