Digitaal rijbewijs moet voor 2030 in hele EU de standaard zijn

Het Europees Parlement heeft ingestemd met een wetsvoorstel over EU-brede rijbewijseisen, waaronder de introductie van een digitaal rijbewijs. Daarnaast moet er tijdens rijlessen meer aandacht komen voor de risico's van smartphonegebruik. De regels worden uiterlijk over vier jaar in alle EU-lidstaten geïntroduceerd.

Volgens de reeds aangenomen EU-richtlijn is het digitale rijbewijs maximaal vijftien jaar geldig in de gehele Europese Unie. Als het rijbewijs ook als geldig legitimatiebewijs gebruikt kan worden, wat bijvoorbeeld in Nederland het geval is, mag het digitale rijbewijs slechts tien jaar geldig blijven. Het digitale document wordt opgeslagen in een door de EU ontwikkelde wallet voor smartphones.

Onder de Europese richtlijn voor rijbewijzen gelden daarnaast nieuwe eisen voor rijopleidingen. Zo moeten EU-burgers voor een rijexamen ook leren over 'dode hoeken, rijhulpsystemen, het veilig openen van deuren en de risico's van afleiding door smartphonegebruik'. Daarnaast komt er een grotere nadruk op risicobewustzijn met betrekking tot voetgangers, kinderen, fietsers en andere 'kwetsbare weggebruikers'.

De nieuwe regels maken het verder moeilijker voor mensen met een rijontzegging om buiten het land waar die is opgelegd alsnog te rijden. EU-lidstaten moeten elkaar informeren over de rijontzegging van burgers als gevolg van rijden onder invloed, betrokkenheid bij een dodelijk ongeluk of buitensporig te hard rijden. Dat laatste is het geval bij minimaal 50km/u te hard rijden.

De richtlijn is vanaf het moment van publicatie in het Publicatieblad van de Europese Unie van kracht, maar lidstaten hebben nog drie jaar de tijd om de bindende richtlijn in nationale wetten op te nemen en daarna nog een jaar om de wet te implementeren. De EU wil dat het digitale rijbewijs voor 2030 de nieuwe standaard is. Er wordt sinds 2023 gewerkt aan een Europees digitaal rijbewijs. Hiermee wil de Europese Commissie de handhaving van verkeersregels binnen de EU verbeteren.

Door Yannick Spinner

Redacteur

22-10-2025 • 13:55

274

Reacties (274)

274
266
106
9
0
132

Sorteer op:

Weergave:

Het digitale rijbewijs lijkt een handige innovatie, maar in werkelijkheid is het een bouwsteen in een veel groter project: de EU Digital Identity Wallet. Vandaag gaat het om je rijbewijs, morgen om je zorgpas, bankgegevens, diploma’s en uiteindelijk je CO₂-budget of je recht om te reizen.

En daar stopt het niet. Parallel werkt de EU aan de digitale euro. Combineer die twee, en je hebt een systeem waarin je identiteit en je geld volledig aan elkaar gekoppeld zijn. Dan gaat het niet meer alleen om “makkelijk betalen”, maar om een infrastructuur waarin transacties, gedrag en toegang tot diensten centraal gestuurd kunnen worden.

Het argument “je hebt toch niets te verbergen” is gevaarlijk naïef. Vrijheid gaat niet over of je iets fout doet, maar of je afhankelijk bent van een systeem dat je kan uitsluiten.
  • Koop je “te veel” of de verkeerde dingen?
  • Lever je kritiek op beleid?
  • Of ben je simpelweg technisch uitgesloten door een storing of blokkade?
Dan kan één digitale wallet mét digitale euro ineens bepalen of je nog mag rijden, kopen of zelfs deelnemen aan het maatschappelijk leven.

Dit is geen losse innovatie, maar een politieke keuze richting centralisatie. Het digitale rijbewijs is de zachte ingang: iedereen heeft er één, niemand ziet het gevaar. Maar zodra de infrastructuur er ligt, kan alles eraan gekoppeld worden.

Vrijheid verdwijnt niet in één klap, maar in kleine, handige stapjes. Dit is er zo één.

Daarnaast laat China zien waar dit soort systemen eindigen. Eerst een digitale ID, dan een digitale munt, en uiteindelijk een samenleving waarin je rijbewijs, je geld en je gedrag allemaal aan elkaar gekoppeld zijn en een score geeft.

Stel je nu eens voor dat dit soort systemen niet alleen je rijbewijs en je geld koppelen, maar ook je gedrag gaan beoordelen. Vandaag wil je gewoon een biertje drinken op het terras, of een BBQ organiseren met de buurt. Maar wat als je CO₂-budget “op” is, of je digitale profiel zegt dat je al te veel alcohol hebt gekocht deze maand? Dan kan het systeem simpelweg weigeren je aankoop goed te keuren. Het gaat dus niet meer om veiligheid of gemak, maar om gedragssturing. Dingen die nu vanzelfsprekend zijn, een biertje halen, vlees kopen voor de BBQ, spontaan een weekendje weg. Kunnen in zo’n model ineens afhankelijk worden van een digitale score of toestemming.
Zijn veel gegevens niet allang bekend bij De Overheid? Met mijn BSN kan De Overheid mijn gegevens opvragen bij DUO, mijn zorgverzekeraar enzovoorts. MIjn bank geeft alle gegevens door aan de Belastingdienst. Lang niet iedereen heeft een rijbewijs, zoals ik bijvoorbeeld. Hoe wil een betaalterminal weten dat ik bier heb gekocht? En sinds wanneer beslist een overheid hoeveel en wat ik mag drinken? Kortom: ik mis de nuance in je verhaal.
Het probleem zit niet alleen in de techniek, maar in de machtsverschuiving die ermee gepaard gaat. Op dit moment blijft een rijbewijs nog binnen de nationale grenzen en ligt de controle bij de soevereine staat. Maar zodra dit wordt gekoppeld aan de EU Digital Identity Wallet, verschuift de macht volledig naar Brussel. Dan zijn het niet langer de lidstaten die bepalen, maar technocraten zonder directe democratische legitimiteit.

Kijk naar Ursula von der Leyen: geen enkele EU‑burger heeft haar rechtstreeks gekozen, ze weigert transparantie over haar afspraken met Pfizer en heeft al meerdere moties van wantrouwen overleefd. Dat voedt het wantrouwen, en terecht. Want als zulke bestuurders straks de sleutels in handen hebben van zowel onze identiteit als ons geldsysteem, dan is de nationale soevereiniteit feitelijk verdwenen.

We zien nu al de economische schade van beleid dat ver van de burger wordt gemaakt. Een centraal aangestuurde digitale infrastructuur kan eenvoudig worden ingezet voor gedragssturing: vandaag leeftijdscontrole, morgen CO2-budgetten of reisbeperkingen. Het gaat dus niet om de vraag of de overheid je geboortedatum kent, maar om wie de macht heeft over de systemen die ons dagelijks leven bepalen.

Dat is ook de kritiek die ik met DSA hebt, alles maar gecontroleerd worden vanuit de technocratie
Je hebt de eerste kamer ook niet direct gekozen, en het kabinet ook niet, nog de minister-president. Je stemt echter wel direct voor een deel van de EU, de rest is indirect (net als in NL).

Je kan heel leuk woorden verzinnen en dikgedrukt gaan noemen, maar jouw rijbewijs is al gestandaardiseerd in de EU, net zoals je paspoort gestandaardiseerd wereldwijd is. Samenwerking heet dat.

De euro wordt al beheerd door de ECB, net zoals de gulden daarvoor door de Nederlandsche Bank. Die laatstgenoemde is ook niet direct gekozen.

Je noemt niets wat niet al de huidige situatie is. Het enige dat dit toevoegt is dat je als burger wat met gemak krijgt (zoals praktisch alles wat de EU doet).
Ik ben het met je eens dat er een gemakskant aan zit en dat "Brussel" gewoon de samenwerkende naties is, maar een beetje voorzichtig zijn met deze ontwikkeling lijkt me ook niet onverstandig. Als er teveel systemen gekoppeld worden is dat wel degelijk een mogelijke bedreiging voor de vrijheid van diverse groepen, nog los van de gevaren die bij hacks kunnen ontstaan.
Ik heb eerder het idee dat je een probleem hebt met het huidige politieke klimaat. Ik ben niet wantrouwend naar Brussel of naar onze Rijksoverheid. Als voorbeeld: als Brussel en of lokale overheden echt wilde weten wat wij zeggen, denken en doen hadden de lidstaten wel ingestemd met een backdoor in de end 2 end encryptie bij WhatsApp en Signal. Dat is niet gebeurd. Dus nogmaals: ik mis de nuance.
Je kan best het volste vertrouwen hebben in de huidige overheden maar als er een machtsverschuiving en een regime krijgt het voor het zeggen waar jij je niet meer prettig bij voelt dan is de tijd van nuance ruim verstreken. Juist in tijden waar nog vrijheid geboden wordt is het belangrijk daar zorgvuldig mee te zijn.
Een beetje wantrouwen is geen slecht idee. Kijk eens naar de Toeslagenaffaire. Een hele boel ellende veroorzaakt door onze eigen overheid.
Hoe wil een betaalterminal weten dat ik bier heb gekocht?
Bijna alle winkels scannen je boodschappen. Op dit moment voor hunzelf maar een kopie van deze gegevens ook doorsturen naar de overheid moet zeker mogelijk zijn. Meeste mensen betalen al digitaal en de overheid heeft voor de veel mensen al bankgegevens. Dus de betaalrekening koppelen aan de persoon zal ook niet moeilijk zijn. En misschien moet je tegen die tijd je ID kaart eerst scannen voordat je mag kopen.
En sinds wanneer beslist een overheid hoeveel en wat ik mag drinken?
Nog niet nee. Maar is het echt zo onmogelijk te bedenken dat ze bepaalde beperkingen zouden gaan opleggen met excuusjes dat ze het doen om alcohol verslaving tegen te gaan en de kans minder groot is dat men dronken achter het stuur gaat. Zulke slappe excuusjes wordt ook al gebruikt om te proberen chat berichten mee te lezen. Waarom zouden ze het niet voor andere dingen kunnen gawn verzinnen?
Alles wat je hier noemt is al digitaal (informatie over je rijbewijs, paspoort, ID, zorgverzekering enz). Zorgverzekeraars leveren liever ook geen zorgpassen meer, want het is een hoop onnodige plastic.

Het verschil? Dat je de huidige informatie ook in wallet vorm toegankelijk maakt voor burgers. De een ziet dit als handig, de ander ziet een zwart gat waar de overheid bepaald wat je wel en niet mag.

Alles is al gedigitaliseerd, als je aangifte doet bij de Belastingdienst zie je direct alles en hoef je alleen de uitzonderingen op te voeren. Geen gedoe meer met overnemen van getallen van het ene geprinte document naar het andere document.

[Reactie gewijzigd door david-v op 22 oktober 2025 22:08]

Gelukkig kan je dat zelf wel uitzetten. Uit niks blijkt dat de overheid dit van plan is, of dat ze dat überhaupt willen. Ik zou toegang tot locatie direct uitzetten, zoals ik dat al voor zoveel apps doe, jij niet?
Er zijn nu al app die je "verplichten" bepaalde onnodige rechten aan te hebben omdat ze anders de app niet willen starten. Ik heb ooit al eens meegemaakt dat notificaties aan moest terwijl ik deze functie van de app geeneens wilde gebruiken. Waarom zou zoiets niet kunnen in de app van de overheid.

Maar omdat het dus nog niet in de planning staat betekent dat het in de toekomst niet zou kunnen komen? Daarnaast als het zou komen zullen ze vast wel een wet maken die het toestaat dat hun app alles of bepaalde dingen altijd mag/moet en dat dus uitzetten dus misschien geeneens mogelijk is.
Daarvoor zijn ze helemaal niet geïnteresseerd in individuele traces, maar in algemene data, die hebben ze al via telefoon traces bijvoorbeeld. Net zo min is het interessant of je een pot pindakaas koopt.
Klopt het begint een beetje eng te worden. Een sociaal krediet systeem volgens chinees model moet toch wel het laatste zijn wat wij me elkaar willen.
Wat mij betreft is je reactie off-topic. Ja elke innovatie kan verkeerd gebruikt worden, maar een digitaal Europees rijbewijs is gewoon een logische evolutie en een goede zaak voor de handhaving die vasthangt aan het recht tot rijden met een voertuig
Ah, je zit in die hoek :)
"meer aandacht komen voor de risico's van smartphonegebruik"

Onzin, dat is toch gewoon verboden?
We gaan toch ook niet "meer aandacht schenken aan de risico's van door rood rijden"?
Onzin? Je moet mensen de risico's leren zodat ze dit niet doen omwille de veiligheid, niet op de kans gepakt te worden. Dat het verboden is, is prima, maar daar heb je weinig aan als jij als voetganger op een zebrapad op de motorkap ligt.

Ik woon zelf in een land waar bijzonder weinig aandacht is voor veilig rijden en je je rijbewijs bij wijze van spreke "bij een pakje boter krijgt", maar wel flinke boetes staan op overtredingen. De kwaliteiten van de bestuurders en de idioterie op de weg is bizar, niet te vergelijken met Nederland.

Voorkomen is beter dan genezen...
Iemand die zelf niet over het gezonde verstand beschikt om in te kunnen schatten dat naar je telefoon kijken tijdens het rijden geen goed idee is zou sowieso geen rijbewijs mogen krijgen.
Met die redenering hoef je dus enkel nog maar een theorie-examen te doen om de regels te kennen en verder ben je er klaar voor, toch? Iedereen met gezond verstand snapt wel dat ie moet spiegelen voordat ze van baan veranderen of afslaan. Iedereen met gezond verstand snapt dat je je snelheid en afstand moet bewaren bij slecht weer. Iedereen met gezond verstand snapt dat je in woonwijken op moet letten voor spelende kinderen. Ik kan nog even doorgaan.

En owja, iedereen met gezond verstand snapt dat je niet met alcohol op achter het stuur moet kruipen. Toch is de Bob -ampagne 1 van de succesvolste campagne ooit.
Slechte vergelijking. Hoe heeft telefoon gebruik tijdens het rijden iets te maken met het in praktijk oefenen van theorie? Of wil je gaan beweren dat iemand moet "leren" een telefoon niet te gebruiken?
En owja, iedereen met gezond verstand snapt dat je niet met alcohol op achter het stuur moet kruipen. Toch is de Bob -ampagne 1 van de succesvolste campagne ooit.
Dat zegt dan een hoop over de gemiddelde Nederlander.
Het gaat om bewustwording…
Het gaat bij de smartphone specifiek om afgeleid worden in het verkeer. "Vroeger" werd er altijd op gehamerd om hands-free te bellen, dat was echt niet anders. Nu belt niemand meer, dus verleggen we de focus op de smartphone in zijn algemeenheid. Prima toch?
Dat zegt dan een hoop over de gemiddelde Nederlander.
Klopt, maar met 'de gemiddelde Nederlander' moet je het wel doen. Dat jij het allemaal al perfect doet is tot daar an toe, teveel mensen doen dat dus niet. Daarom juist die campagnes. En daarom dus ook een uitgebreide set lessen voordat je zelfstandig losgelaten wordt in een ton staal die met hoge snelheid over 's Heeren wegen stuift. Omdat het effect heeft.
Het zal wel goed zijn als de eisen voor het behalen van een rijbewijs in heel Europa een beetje worden gelijkgetrokken. De verschillen zijn nu nogal groot en dat merk je wel als je in het buitenland rijdt.
Door op de gevaren te wijzen, lijkt het alsof het geaccepteerd wordt dat mensen het doen.

Ofwel is het niet verboden en wordt op de gevaren gewezen om het af te raden, ofwel is het verboden en dient niet herhaald te worden hoeveel mensen het eigenlijk toch doen...
Smartphonegebruik is niet verboden. Een telefoon in je hand is verboden.

Instagram flimpjes kijken terwijl je telefoon in een houder zit is in principe niet verboden. Net zoals dat de krant lezen niet verboden is. Of jezelf scheren in de auto. Of je laten pijpen.

En zelfs al is het wel verboden.. Als het besef dat het gevaarlijk is er onvoldoende is, dan kun je bekeuren tot je een ons weegt.. maar misschien is voorlichting dan wel een betere optie?
Het is wel degelijk verboden handelingen te doen die je afleiden van het verkeer.
De wegenverkeerswet stelt dat je je voertuig te allen tijde zorgvuldig moet besturen, dit kan niet tijdens het scheren oid.
Er is geen actieve controle maar bij schade, zal dit zeker tegen je gebruikt worden.
Ja, dat is strafbaar conform artikel 5. Maar dat is een kapstok artikel en gaat dus niet specifiek over het niet gebruiken van een smartphone.

Maar de voorbeelden die ik noemde zijn niet verboden. Het scheren an sich in een auto is niet verboden, ook niet met art. 5. Dan moet er wel iets meer aan de hand zijn (bijvoorbeeld slingeren). Of, zoals jij stelt, bij schade.
Haha. Geen strakke regels. Maar indien een politie agent oordeelt dat je "niet voldoende controle hebt over de auto" dan ben je de sigaar.

De laatste activiteit die je voorstelt zal zeker een boete opleveren... maar dan omdat je partner geen gordel aanheeft. Of is 'm zo lang dat ze de gordel gewoon kan aanhouden? In dat geval dan ben je een eindbaas en krijg je geen boete.
Dan schrijven ze toch gewoon een bon voor openbare zedenschennis? Dat is tenminste hard te maken :+ .

Zonder gekheid, ga in de situaties van scheren/krant lezen/seksuele handelingen maar eens bewijzen dat het op een afleidende manier gebeurt. In een moderne auto vol touchscreens kun je al geen verwarming meer aanpassen zonder je ogen van de weg te halen. Een mobiele telefoon in de hand achter het stuur is een veel helderder criterium, ongeacht wat er met dat ding gedaan wordt. Vasthouden mag niet en het gevolg is gewoon een bekeuring (en 15 dagen rijbewijs kwijt in België tegenwoordig }> ) .
Dat is helemaal waar. Héél veel getoeter over smartphone gebruik en vervolgens bijna elke nieuwe wagen uitrusten met effectief een grote iPad op het dashboard...

Touchscreens worden verkocht als een feature maar is een besparing. Mooie, aangenaam aanvoelende en indrukbare knoppen zijn een pak duurder om te produceren dan een feature op een touchscreen. Het is gemakkelijk om voor 'verkeersveiligheid' te zijn zolang het geen geld kost. Maar de mensen die terecht aangeven dat touch interfaces (met inbegrip van domme capacitieve knopjes die onvoelbaar zijn) onveilig zijn worden genegeerd.
eens , ik ben ook een tegenstander van touchscreen bediening in een auto. als ik nu de navigatie wil instellen ga ik ergens stil staan.

reed vroeger een audi a6 en je kon met een centrale knop je doel instellen. draaien door het alfabet voor de volgende letter (dan kan je gewoon op het verkeer focussen en met een snelle blik zien of je bij de juiste letter bent. klik en verder) minimale afleiding .

met een touchscreen gaat dat niet.
Ik zie per rit meerdere (tientallen) chauffeurs op hun telefoon bezig, en heel zelden iemand die door het rood rijdt. De gevolgen die voortkomen uit ongelukken kunnen voor beide ongeveer even zwaar zijn.

Wat mij betreft dus niet meer dan logisch dat de risico's specifiek voor smartphonegebruik zo duidelijk mogelijk gemaakt worden.
Dan heb jij geluk met dat 'zelden'. Ik zie wel (veel) meer mensen met een mobiel bezig maar het is bijna normaal aan het worden dat bij rood er nog een auto of twee doorheen gaan.

Prima om meer aandacht eraan te besteden bij de rijopleiding maar van mij mogen ze ook veel meer inzetten op automatische controles (traject, rood licht camera's, focusflitsers).
Eerlijk gezegd denk ik dat we in Nederland nauwelijks iets van deze nieuwe regels gaan merken. De regels zijn hier al vrij streng dus er hoeft weinig te veranderen. Kan me voorstellen dat er in Europa landen zijn waar ze het wat minder nauw nemen met de veiligheid en waar deze nieuwe regels wel verschil gaan maken.
Voor Nederland heeft dit inderdaad weinig effect. Andere landen in de EU kan dit heel erg helpen.
Je moet wel het rode stoplicht zien, en dat mis je als je ogen op het scherm van je telefoon gericht zijn.

Probleem is dat je mensen wandelend, fietsend en achter het stuur ziet, die allemaal denken dat ze weten wat ze doen, tot het mis gaat. En wandelend loop je tegen een paaltje, fietsend val je wat harder, maar achter het stuur van een brommer/auto/bus of truck, kun je mensen doden door even niet op het verkeer te letten.

Ga je naar de jeugd kijken, die hebben gemiddeld waarschijnlijk 10 jaar smartfoon ervaring als ze voor hun rijbewijs gaan. Hoe haal je verkeerd aangeleerd gedrag er dan nog uit? Dat betekend daar aandacht voor hebben. Persoonlijk zou ik zelfs tijdens het rijlessen de kandidaat de telefoon makkelijk voor handen hebben liggen om te kijken of de verleiding weerstaan kan worden, en dit met het examen herhalen. Pak je de telefoon om op een notificatie te reageren, ingreep.
Nou nee, want er zijn meer dan genoeg knuckleheads die gewoon met de foon zitten te spelen tijdens het rijden. Inderdaad verboden, maar er worden er nog niet genoeg gepakt en de sanctie is niet hoog genoeg om het helemaal uit te bannen. Net als dat er idioten zijn stoned/high of dronken in de auto zitten. Je snapt het niet, en zou ze het liefst ter plaatse een nekschot geven om gevaar op vermenigvuldiging te voorkomen, maar helaas...zover reikt onze wetgeving niet :+

Dit is een goede manier om cursisten dat te leren. Filmpje is 13 jaar oud, dus men heeft het alleen over SMS, maar geldt uiteraard hetzelfde voor WhatsApp, Telegram enzo.
Allicht ook interessant om te weten dat het ondergaan van een medische keuring onderdeel gaat worden van het proces om een rijbewijs te verkrijgen/verlengen, zie onderstaande quote van de NOS.

[quote=https://nos.nl/artikel/2587275-eu-komt-met-nieuwe-rijbewijsregels-ook-digitaal-rijbewijs-mogelijk]

Aspirant-bestuurders worden bij hun theorie-examen ook uitvoeriger getest op hun kennis van verkeersrisico's. Ook krijgen ze hun rijbewijs alleen na een medische keuring. De controle bestaat onder andere uit een check op hart- en vaatziektes en een ogentest. [u]Die keuring gaat ook gelden voor bestuurders die hun rijbewijs willen verlengen[/u].

[/quote]
De tekst van de EU geeft aan dat landen vrij zijn die medische keuring op verschillende manieren toe te passen, inclusief een "Self Assesment"

https://www.europarl.europa.eu/news/en/press-room/20251016IPR30947/modernising-eu-driving-rules-to-increase-road-safety
EU countries may opt to substitute the medical check for car drivers or motorcycle riders by self-assessment forms or other assessment systems designed at the national level.
Ik begrijp dat nooit zo goed. Was het hele idee van de EU niet dat we met zijn allen konden samenwerken en eenduidige afspraken konden maken? Maar de afgelopen jaren zijn er steeds dingen geïntroduceerd waarop allerlei interpretaties/uitzonderingen mogelijk zijn.
Da's de enige manier om dingen alsnog 'geregeld' te krijgen, want landen willen best elkaar tot dingen verplichten, maar vooral zelf zo min mogelijk hoeven wijzigen. Dus dan moet er een uitzondering komen voor vrij veel, want het is niet alsof de wetten internationaal gelijk genoeg zijn.

Ik denk dat een halve regel beter is dan geen regel, en dat we alsnog langzaam de goede kant op schuiven. Nu gaat er in elk geval al een seintje naar andere landen als iemand >50 te hard rijdt, of met een halve liter jenever achter het stuur schuift.
Dat heet politiek. 100 procent moet instemmen, dus van alles verwaterd.

Persoonlijk hoop ik op een hervorming dat bijvoorbeeld een 2/3de meerderheid genoeg is, maar of ik dat nog meemaak in mijn leven....

Maar dat neemt niet weg dat voor mij als particulier ik geniet van de EU voordelen zoals roaming, privacy regels, Nederlandse TV op vakantie, de Euro, etc., etc.
Bedankt, dat deel is een belangrijke nuance. (y)

Met de ruimte welke gegeven wordt verwacht ik dat er door landen veel gebruik gemaakt zal gaan worden van zelftesten (bv. een vragenlijst).
Die ogentest zit er toch al decennia in? Ik heb mijn rijbewijs ongeveer 52 jaar. En voor het examen vroeg de examinator: Zie je die bauwe auto aan de andere kant van het parkeerterrein? Lees het nummerbord eens op
Het oplezen van een nummerbord zat destijds ook bij mijn rijexamen, een medische test op hart en vaatziekten zat er nog niet in. In de reactie van @swhnld staat een passage van het Europese Parlement waaruit blijkt dat landen ook met alternatieven mogen komen, bijvoorbeeld zelftesten.
Die ‘medische’ keuring kwam ik ook makkelijk doorheen, een jaar later kreeg ik een echte oogtest om taxi te mogen rijden en toen bleek ik toch een bril nodig te hebben (en ja, kentekens aan de overkant van de weg kon ik nog prima lezen, dat lukt met een afwijking van -1,50 nog wel). Ik gok dat ze nu ook wel op een echte test doelen.
Die ogentest kennen we in BE al decennia.

Je moet stekeblind zijn om in die test te falen. :X
"Zie je die blauwe auto aan de overkant, welke kleur heeft die"? :P
Nee, letters zo groot dat ik ze met gemak vanop de bank kon lezen en de lijn waarachter ik eigenlijk moest gaan staan was zo'n 5 meter dichter bij het bord. Dat was 30 jaar terug.

Een paar maand geleden heeft mijn dochter dat ook moeten doen en ze vertelde me net hetzelfde.
Ik heb die test nooit moeten doen. Had er ook nog nooit van gehoord.
Rijbewijs een dikke 10 jaar geleden gehaald.
Ik draag wel een bril, misschien gaat men er dan van uit dat het wel snor zit?
Eigenaardig.
Ik heb die test moeten doen in 1998 en mijn dochter in 2024.
Volgens:
https://www.autoscout24.b...jbewijs-eerst-een-oogtest
is dat voor iedereen verplicht.
Met het oog op risico van identiteitsdiefstal zeg ik ook liever niet. Vroeg of laat is er ergens een lek, wordt de database gehackt, en hoppa, je bent (flink!) de Sjaak. In Nederland is je rijbewijs namelijk ook een geldig legitimatiebewijs. Een plastic pasje kan ik zelf zorgvuldig bewaren waar ik zelf veilig acht, digitaal ben ik behoorlijk afhankelijk van anderen, daar heb ik weinig tot geen invloed op.

Als je zelf mag kiezen, dan is mijn keuze: doe maar gewoon een stukje plastic. Maar ja, vroeg of laat kun je niet meer anders, zie bijvoorbeeld je DigiD. Fingers crossed dat het dan maar goed blijft gaan.
Slaat toch nergens op? Uw analoog pasje kunnen ze ook stelen... ben je ook uw identiteit kwijt dan?
Daarvan doe je aangifte bij de politie en daarmee kun je duidelijk aantonen dat je niet zelf een nieuw abbo hebt afgesloten. Digitaal? Ik heb daar zo mijn bedenkingen over. Identiteitsfraude is een sterk groeiend probleem, hoe digitaler we gaan, hoe groter de potentiële shit.
Digitaal lijkt me net iets moeilijker te stelen... Dat zal ook wel signed zijn.
Je hebt ook het andere argument dat het identiteitsfraude of diefstal net kan bemoeilijken. Rijbewijs of id kwijt (of rijbewijs ingetrokken) en de app laat het meteen niet meer toe. Met de fysieke kaart kan de vinder of dief behoorlijk wat schade doen of kan iemand (waarbij het rijbewijs is ingetrokken) aan de meeste routinecontroles ontsnappen (vele doen geen diepgaande controle maar enkel controle op het bezit van een rijbewijs).

Elk heeft zijn voor en nadelen. Het risico op lekken is uiteraard belangrijk, maar dat risico is er sowieso al of je het digitaal hebt of niet. In België heb je al platformen als MyMinFin of Mijn burgerprofiel waar alles al digitaal beschikbaar is. Een digitale variant van je eID of rijbewijs zal hier weinig aan veranderen maar gewoon het een legitieme manier maken om je te identificeren.
Een plastic pasje kan ik zelf zorgvuldig bewaren waar ik zelf veilig acht, digitaal ben ik behoorlijk afhankelijk van anderen, daar heb ik weinig tot geen invloed op.
Degene die het pasje van je steelt kan dat vervolgens wel gebruiken maar mijn de digitale versie niet (want beveiligd). En als je gedwongen wordt om je telefoon te unlocken door een dief kan die je ook dwingen je pasje af te geven.

[Reactie gewijzigd door watercoolertje op 22 oktober 2025 15:58]

Hoezo is de digitale versie ten alle tijden voldoende beveiligd? Alles is tegenwoordig te hacken, als het geen scriptkiddies zijn dan zijn het wel buitenlandse mogendheden. Daar doe jij als persoon niets tegen.
Indien je certificaat gestolen wordt, kan je dit aangeven en zal je een nieuw krijgen. Het oude certificaat wordt dan op een revocation list gezet, waardoor dat certificaat volledig nutteloos wordt. Je kan het perfect vergelijken met het verkrijgen van een nieuwe identiteitskaart en het schrappen van het nummer van de oude kaart. Met het grote verschil dat een politieagent dat nummer quasi nooit zal opzoeken en de app die hij gebruikt om een certificaat te controleren dit automatisch zal nakijken.
Als het in de EU ID Wallet komt, dan kunnen ze de database wel hacken, maar dan heb je niets anders dan een reeks koppelingen. De ID Wallet slaat zelf namelijk niets op, die connect alleen naar nederlandse diensten die nu ook al bestaan, zoals DigiD.

Hooguit dat er een cached copy wordt opgeslagen op je eigen mobiele telefoon van de data. In de database van de wallet zelf staan de gegevens niet.

[Reactie gewijzigd door SunnieNL op 22 oktober 2025 22:21]

Kan je ook motiveren waarom? Want het is niet verplicht. Je krijgt alleen de optie om je rijbewijs in een app "bij je" te hebben ipv een pasje. Ik ben er blij mee. Scheelt mij weer een pasje meenemen!
volgens mij wordt het verlengen van een rijbewijs ook duurder ivm verplichte medische keuring voor iedereen.
Daarover lees ik op de in het artikel gelinkte site:
"EU countries may opt to substitute the medical check for car drivers or motorcycle riders by self-assessment forms or other assessment systems designed at the national level."
Het betreft dus geen verplichte keuring.

[Reactie gewijzigd door Wild Chocolate op 22 oktober 2025 14:10]

Het zal wel duurder worden door de langere geldigheid. Van 10 naar 15 jaar. Dus ga er maar vanuit dat het de helft duurder wordt 😅

Het medische keuren zal hier wel worden gedaan zoals het nu al bij ouderen gaat en zoals vermeld in het artikel:

EU countries may opt to substitute the medical check for car drivers or motorcycle riders by self-assessment forms or other assessment systems designed at the national level.

Je zal dus gewoon een aantal medisch vragen die je naar waarheid moet invullen.

[Reactie gewijzigd door SpoekGTi op 22 oktober 2025 14:19]

Volgens de reeds aangenomen EU-richtlijn is het digitale rijbewijs maximaal vijftien jaar geldig in de gehele Europese Unie. Als het rijbewijs ook als geldig legitimatiebewijs gebruikt kan worden, wat bijvoorbeeld in Nederland het geval is, mag het digitale rijbewijs slechts tien jaar geldig blijven
Letterlijk de eerste regels van het artikel. Niemand zegt dat het Nederlands rijbewijs langer geldig gaat worden.
Waarschijnlijk omdat niet iedereen overal en altijd met z'n smartphone op zat wil lopen. En je zal 'm maar eens vergeten zijn op te laden waardoor 'ie bij een controle net leeg is. Heb je met een fysiek pasje geen last van... :)

Prima als de optie wordt geboden, ieder z'n ding, maar ik heb persoonlijk ook liever dat pasje op zak dan dat alles in één apparaat geïntegreerd is. Oh en mijn vrouw heeft bij het hardlopen juist haar telefoon niet bij, maar wel haar rijbewijs i.v.m. de legitimatie.
Stel je voor dat je telefoon wordt gestolen: weg bankpas, weg rijbewijs en straks ook weg Digital ID. Leuk als je in het buitenland op vakantie bent...
Of ineens de geest geeft zoals ik laatst had. Dan zit je wel even onthand zeg. Gelukkig had ik nog gewoon een pinpas ;)
Stel je eens voor dat je pinpas gestolen word of de geest geeft. Gelukkig heb ik dan nog een telefoon.

De meeste argumenten kunnen ook omgedraaid worden; niet iedereen heeft altijd een smartphone bij zich maar ook niet iedereen heeft altijd een portemonnee bij zich.

Als je telefoon gestolen word.....als je portemonnee gestolen word....


Ja je telefoon kan leeg maar persoonlijk vergeet ik vaker mijn pasjeshouder dan mijn telefoon op te laden. Ik snap die anti-geluiden gewoon niet zo goed want zolang het een keuze blijft is het prima toch?
Ja, maar :)

Die telefoon heeft een stuk meer impact in de praktijk. Hoe meer je er in stopt (rijbewijs/id-kaart/bankpas/enz.) hoe groter de impact. Als alles op m'n telefoon zit, ga ik er op een gegeven moment ook naar handelen. (waarom zou ik die stapel plastic meenemen als ik ook m'n telefoon bij me heb.)

Telefoon:
Alles in één apparaat: Telefoon stuk:
Geen bankpas
Geen creditcard
Geen rijbewijs
Geen id-kaart
Geen lijst met telefoonnummers om eerste twee te laten blokkeren.

Stapel plastic:
Bankpas stuk
Wel een creditcard/rijbewijs/id-kaart. Ik kan relatief makkelijk ter plekke een nieuwe pinpas aanvragen.

Enzovoorts.
Beiden bij je hebben is dan natuurlijk ideaal. Pinpas stuk. Ik heb de pinpas op m'n telefoon nog. En andersom. Zelfde voor rijbewijs/creditcard/enz.

N.B. Ik ben zeker niet een 'tegen-persoon', sterker nog. Ik ben een heel erg 'voor-persoon', maar je moet wel erkennen dat het 'niet beschikbaar zijn' van je telefoon wel steeds lastiger wordt als je er meer in stopt.
Een telefoon vergelijken met een pinpas is dan ook niet fair, vergelijk die dan op z'n minst met een volle portomonee.

Is die 'niet beschikbaar' dan ook geen bankpas, geen creditcard, geen rijbewijs, geen id-kaart.

Natuurlijk is het een probleem als er wat met je telefoon is maar er wordt hier altijd direct geschermd met alle doom scenario's en alles is zwart-wit. Ik heb nu toch ook gewoon een pinpas én een telefoon dus why not Zoidberg both (y)

Ik wissel regelmatig tussen tassen en vergeet ondertussen zó vaak mijn rijbewijs mee te wisselen dat ik dat ding vaker kwijt ben dan dat ik weet waar die is. Dus een digitale variant juich ik toe, plastic in mijn dagelijkse rugtas en digitaal altijd op zak :)
Een telefoon vergelijken met een pinpas is dan ook niet fair,
Daar heb je allicht een punt, maar dan is het een verschil met 'hoe' het niet beschikbaar is. Bij diefstal/vergeten/enz. heb je een punt, maar een bankpas kan ook falen/stuk zijn.

Maar inderdaad. Als je de vergelijking maakt met je pasjeshouden/portemonnee kwijt/vergeten/gestolen, dan heb je helemaal gelijk.
Stapel plastic:
Bankpas stuk
Wel een creditcard/rijbewijs/id-kaart. Ik kan relatief makkelijk ter plekke een nieuwe pinpas aanvragen.
Ander scenario: portemonnee vol met plastic pasjes.

Portemonnee verloren of gestolen:
- geen geld opnemen
- geen rijbewijs
- geen ID
- etc.
Ander oogpunt waar we dagelijks mee te maken hebben…

Wat als je telefoon gehackt wordt ?

Of zoals veel hackers al doen ongezien je gegevens gebruiken voor shady deals?

Het is nu nog een keuze wie zegt dat dit geen verplichting wordt in de toekomst?
Wat als je telefoon gehackt wordt ?

Of zoals veel hackers al doen ongezien je gegevens gebruiken voor shady deals?
Is dit een ding op het moment? Worden er telefoon gehacked en informatie 'uit andere beveiligde apps' gestolen? Die sandboxes op telefoons zijn (best wel) sterk namelijk. Je hoort bijvoorbeeld nooit dat iemand z'n geld kwijt is doordat de bank-app (of Apple Pay/Google Pay/Wallet/weet ik veel) op diens telefoon was gehacked. (ik verzin maar wat.) Ik zeg niet dat het niet kan hoor. Maar je hoort er nooit wat van. (althans. Ik niet :) )
Het is nu nog een keuze wie zegt dat dit geen verplichting wordt in de toekomst?
Daar moet flink wat voor gebeuren (verplicht een smartphone hebben om te beginnen), maar dat is inderdaad niet onmogelijk. Of dat dan 'slecht' is, is denk ik subjectief. De wereld is tegen die tijd ook weer anders, en zijn we aan de mogelijkheid ervan gewend.
telefoon en portomonee gewoon bij de hand, en alle pasjes.
heb niks opgeslagen op mijn telefoon. ja in Google wallet om te betalen ja.
Maar buiten dat gewoon beide, en beide houdt ik goed in de gaten.
Je wilt niet beperkt worden tot één oplossing. Het handige van een pasje is dat je die aan iemand anders mee kan geven zoals een kind om een boodschap te halen, als ik mijn pasje kwijt raak heb ik mijn telefoon nog, overigens heb ik ook nog een 2e pas voor een andere rekening die ik niet altijd mee heb. Dus zelfs als ik mijn pas verlies, heb ik er nog een. Als ik mijn telefoon niet heb dan heb ik mijn pasje nog. Als ik beperkt wordt tot enkel een telefoon voor alles, en die gaat stuk, dan kan ik helemaal niets meer. Dat lijkt mij extreem onhandig.
omdat ik nu nog een onbeperkt in tijd geldig EU rijbewijs heb.

En niet om de 10-15 jaar voor moet betalen.
Hetzelfde geldt toch als je je portemonnee kwijt bent of wanneer hij gestolen wordt?
Maar mijn portemonnee zit meestal in mijn broekzak. Mijn telefoon haal ik regelmatig uit mijn broek om een locatie op te zoeken waar ik (lopend) heen moet, foto's maken, even kijken wat er voor appje binnen komt. Een telefoon heb je zo uit iemands handen gegrist. Om echt een portefuille uit iemands broek te trekken moet je toch echt meer moeite doen als je het mij vraagt.
En toch komt dat met grote regelmaat voor, ouderwets zakkenrollen bestaat al heel lang. Zeker in drukke gebieden, want iedereen heeft meteen door als iets uit je handen getrokken wordt, maar lang niet altijd als er een portemonee uit je zak of tas verdwijnt.

Maargoed, we kunnen wel allemaal situaties gaan bedenken waarbij het ene een tikkeltje meer of minder risicovol is dan het ander, laten we het gewoon prettig vinden dat we met beiden rond kunnen lopen, toch? Zoals we nu ook al zo vaak doen met bankpassen.
Waar lees je dan dat we straks helemaal geen fysieke pasjes meer hebben? Mij lijkt dat het een het ander niet hoeft uit te sluiten.
Er zijn vast mensen die er voor kiezen om zonder fysieke pasjes door het leven te gaan. Digital ID lijkt mij wel alleen digitaal gezien de naam?

In ieder geval, zolang er fysieke passen worden uitgegeven zal ik altijd daar voor kiezen.
In ieder geval, zolang er fysieke passen worden uitgegeven zal ik altijd daar voor kiezen.
Ik ook, maar enkel als backup voor de digitale variant :)

[Reactie gewijzigd door watercoolertje op 22 oktober 2025 14:58]

Nu heb je het risico dat je portemonnee wordt gestolen, dan heb je ook geen ID en geen rijbewijs. Ik vind het wel een fijn idee dat een dief bij diefstal geen toegang tot je ID of rijbewijs heeft (want geen fingerprint/pincode).
Ik zie alleen maar voordelen tov een gestolen portemonee. Je digitale rijbewijs kun je zo weer kan inladen in een nieuwe telefoon die je op vakantie kan kopen, en je hoeft niet een nieuw rijbewijs aan te vragen bij de gemeente wat weer geld bespaart.
En straks kan ik als mijn fysieke rijbewijs gestolen/verloren is gewoon die op mijn telefoon gebruiken....
Stel je voor dat je portemonee word gestolen, weg bankpas, weg rijbewijs.
Kans is groter dat je telefoon wagenwijd open staat voor de kwetsbaarheden in je OS/apps, dan dat je je portemonnee gestolen wordt of kwijt raakt toch!?

Laat staan dat je vaker een defect of lege accu hebt op je telefoon op een onhandig moment dan dat je even snel je portemonnee erbij pakt.

En hoe vaak moet je je (defecte of verouderde) telefoon vervangen en dus alles opnieuw instellen, overzetten, authenticeren t.o.v. je portemonnee of je pasjes?

Ik snap de voordelen van digitaal, maar de nadelen moeten we kennen en altijd als mogelijkheid over beschikken wat mij betreft.

/edit: nog afgezien van het feit dat je daarvoor je telefoon moet ontgrendelen en als je dan toch je telefoon ontgrendelt hebt ze wel even verder kunnen neuzen op je telefoon. Tuurlijk kans is minimaal in NL, maar ik zou niet zomaar mijn telefoon op verzoek ontgrendelen als het niet nodig is en zeker niet als iemand anders hem dan (even snel) overneemt (want ik zie het niet goed of ik moet even scannen).

[Reactie gewijzigd door rookie no. 1 op 22 oktober 2025 15:55]

Hoe is dat anders dan je portemonnee verliezen met fysieke pasjes?
De meeste mensen hebben hun bankpas en rijbewijs in een telefoonhoesje, dus dat geldt voor veel mensen nu al....
Dan kan ze net zo goed niks meenemen want een random vraag voor legitimatie zal niet gebeuren, dat verzoek moet legitiem (ha!) zijn. Niet willekeurig voor het plezier. Ze moet zich dan opvallend vreemd gedragen en of door een risicogebied lopen.

Ja je hebt een legitimatieplicht maar dat betekend niet dat elke agent jou op straat om ID mag vragen omdat deze het leuk vindt om mensen op de bon te jagen.
Ach ik vergeet ook wel eens mijn portemonnee dan heb ik alleen mijn telefoon bij.
Dus ja het een of het ander
Het was bijna wel verplicht, en het wordt ook de standaard. Een "analoog" rijbewijs moet je apart aanvragen, en het mag tot drie weken duren voor je deze krijgt.

En woot.. in plaats van een pasje mag je een telefoon meesjouwen...

Een pasje werkt altijd, ook als je telefoon leeg of defect is, een pasje hoef je niet over te zetten naar je nieuwe telefoon...

[Reactie gewijzigd door Zer0 op 22 oktober 2025 14:05]

Geldige argumenten om een pasje bij je te hebben. Pasje is ook buiten de EU handig.

Alleen het argument een lege accu op je telefoon terwijl je auto rijd is snel op te lossen, door stroom van de auto te gebruiken om die telefoon op te laden. Dus dat argument is slap in dit geval.
Alleen het argument een lege accu op je telefoon terwijl je auto rijd is snel op te lossen, door stroom van de auto te gebruiken om die telefoon op te laden.
Mijn mobiele telefoon komt niet met een ingebouwde aansluiting voor de auto. De meeste rentals hebben ook geen kabel daarvoor. Erg onhandig.
Jouw telefoon heeft geen "ingebouwde aansluiting" nodig, want als het goed is, is die gewoon USB-C of zal jouw volgende dat in ieder geval zijn. Er zijn steeds minder auto's op de weg waar niet ergens een USB poort op zit, dus een kabeltje in je auto leggen is genoeg. Huurauto's zijn nagenoeg altijd recente versies met een USB poort, en in veruit de meeste gevallen dat je een huurauto rijdt ben je op reis, en zul je die USB kabel toch bij je hebben.

Sterk staaltje spijkers op laag water zoeken.
Jouw telefoon heeft geen "ingebouwde aansluiting" nodig, want als het goed is, is die gewoon USB-C of zal jouw volgende dat in ieder geval zijn. Er zijn steeds minder auto's op de weg waar niet ergens een USB poort op zit, dus een kabeltje in je auto leggen is genoeg.
Dus nu is zowel een smartphone, een eigen auto en een laadkabel nodig. Het scenario wordt steeds complexer ten opzichte van een plastic pasje.

Een digitaal rijbewijs is prima voor erbij, maar ik ga niet zonder plastic op stap. Hetzelfde voor identificeren, betalen, ...

[Reactie gewijzigd door The Zep Man op 22 oktober 2025 15:38]

Onzin. Er is een werkende smartphone nodig, punt. Jij bent zelf degene die het "onhandig" noemt omdat je jouw telefoon blijkbaar niet op zou kunnen laden met de auto waarmee je rijdt.

Maargoed, volgens mij is het wel duidelijk. Weinig trek in een discussie waarbij je moeite doen om scenarios te bedenken om je argument kracht bij te zetten. Gewoon lekker een fysiek pasje blijven houden.
Ik heb niets op mijn telefoon, geen bank of apple-pay.
Dus dat is ook raar volgens jou?

ik heb liever 1 pas met meerdere dingen erop. Oke heeft ook risico’s.
Geen idee waar ik het woord 'raar' gebruik of dat insinueer? Reageer je wel op de juiste persoon?
“ Dus nu is zowel een smartphone, een eigen auto en een laadkabel nodig. Het scenario wordt steeds complexer ten opzichte van een plastic pasje.”

en wat als je een motor rijd? 😜
Ik ben het 100% met je eens wat betreft pasjes meenemen, maar je smoes voor het niet op kunnen of willen laden van je telefoon is wel erg slap. Iedereen heeft een oplaadkabel en het gros van de auto's heeft usb en anders is dat voor een paar euro te regelen. Zeg dan gewoon dat je het niet wil, niks om je voor te schamen.
Ja, maar rentals komen ook zonder navigatie standaard (kun je er los bij huren, maar die komt dan in een kastje met oplaadkabel), dus ik (en iedereen in mijn omgeving) heeft wel een oplaadkabel bij zich in een huur auto, of van zichzelf om de telefoon als navigatie te gebruiken, of door de navigatie unit van de verhuurder.

En bij de gewone auto, heb ik een oplaadkabel bij de standaard spullen, naast een ruitenkrabber, gevarendriehoek, schadeformulier, pen, etc. Dat gaat dan ook weer over naar de volgende auto als ik de auto inruil.

Uiteraard, je blijft een plastic pasje als optie houden, die heb je buiten de EU nodig, dichtbij bijvoorbeeld in de UK.
Klinkt een beetje als de uitzondering waardoor het voor een enkeling met die hele specifieke situatie zit misschien niet handig(er) is.

Er zijn vast ook situaties waarin een pasje weer onhandiger is (voor mij sowieso ik neem geen pasjes/portemonnee mee, rij dus al jaren zonder mijn rijbewijs bij me te hebben).

[Reactie gewijzigd door watercoolertje op 22 oktober 2025 14:50]

Er zijn vast ook situaties waarin een pasje weer onhandiger is
Eigenlijk ben ik daar wel benieuwd naar, wat is nu het grote voordeel van een digitaal rijbewijs? Waar zit nu die grote winst voor mij?
Dat mag je zelf verzinnen en als je dat niet kan is er voor jou geen nadeel.

Niemand stelt toch dat iedereen ergens baat bij heeft of iedereen ergens last van heeft?

Als jij het pasje prima vind, prima! Ik niet, daarom heb ik hem nu nooit bij me :)

[Reactie gewijzigd door watercoolertje op 22 oktober 2025 15:47]

Is het vreemd om een rechtvaardiging te vragen voor een project waar weer een hoop geld in gaat? Maar aangezien je blijkbaar geen antwoord kan geven is er blijkbaar geen groot voordeel.
Alleen het argument een lege accu op je telefoon terwijl je auto rijd is snel op te lossen
Een rijbewijs heb je niet alleen voor auto's nodig.....
Klopt, voor allerlei gemotoriseerde voertuigen. Dus ja, op je traktor heb je ook stroom, en in je vrachtwagen of bus ook. Zelfs op je huur scooter zit een aansluiting voor stroom.

Maar je kunt gewoon een plastic pasje blijven gebruiken, die blijft ook gewoon nodig op vakantie buiten de EU bijvoorbeeld.
Pasje is niet alleen handiger het heeft ook geen verbinding nodig met een netwerk om het te kunnen aantonen.
Ja, want de gemiddelde mens sjouwt een telefoon met zich mee van wel 50kg? In Nederland heeft 99% van de bevolking een mobiele telefoon en 96% een smartphone.
want de gemiddelde mens sjouwt een telefoon met zich mee van wel 50kg?
Voor de gein even mijn rijbewijs gewogen... zes gram maar liefst... dus dat neem je liever niet mee? Laten we het maar niet over gewicht hebben :)

[Reactie gewijzigd door Zer0 op 22 oktober 2025 14:59]

99% is een percentage waar telecomproviders van dromen.....
Ik heb vaker een werkende telefoon bij me dan mijn portemonnee. Ik vraag mij af en toe af waarom ik die meeneem, mijn vrouw hetzelfde. Op het moment is het zo "voor het geval dat" en "ik moet nog rijden", maar ik zou het prima vinden om dat stomme pasje thuis te laten ;)
Dit vooral inderdaad. Mijn telefoon heb ik echt altijd bij me, mijn portmonee laat ik nog vaak bewust thuis, maar omdat de noodzaak om deze bij je te hebben steeds minder wordt, vergeet ik em ook nog vaak.
Een digitale versie is zeer welkom maar dan wel in een wallet naar keuze en niet een door de EU ontwikkelde en beheerde wallet waarbij de EU de controle en macht krijg om eventueel beperkingen etc op te leggen op den duur.

[Reactie gewijzigd door HKLM_ op 22 oktober 2025 14:21]

Wat is daar het probleem van?

Welke beperkingen zouden er dan zijn? Het is toch een middel om je rijbewijs via je telefoon te tonen (en in de toekomst misschien ook je ID).
Kan ie niet. Sommige mensen schieten nu eenmaal meteen in een reflex als ze de letters EU zien. Ik lees het artikel ook alleen maar omdat ik benieuwd ben welke fantasierijke samenzweringstheorieën ik nu weer in de reacties ga zien.
Ben ik met je eens hoor. Ik geloof oprecht dat de EU de juiste richting vaart. Met Chat Control slaat men de plank mis, maar overall vind ik dat de EU echt goede en open stappen zet.
Sprekend voor mijzelf. Ik wil graag minder afhankelijkheid van mijn telefoon, niet meer.

En leuk als je via Zwitserland naar Italië rijd. Heb je dan ook een analoog rijbewijs nodig? Of is dat weer een geval van "Zwitserland is geen EU maar hanteert wel dezelfde regels"?
Naar Engeland zelfde uitdaging. Of op vakantie buiten de EU.
Er zal vast wel een Apple iPhone of Google Android telefoon verplicht zijn.

Net als dat mijn bank geen NFC betaling ondersteund zonder Google Pay en DigiD me geen QR codes laat scannen zonder Google Play Services (te mocken).

Ik snap dat ik een uitzondering ben in het grote geheel. Maar ik maak graag gebruik van diensten zonder een Apple of Google account aan te hoeven maken.
Het digitale rijbewijs is 'nog' niet verplicht. Dit is het volgende digitale 'toegangspoortje' dat wordt opgetuigd door de EU. En daarnaast wil ik mijn ge-unlockte smartphone niet afgeven aan een dienstdoende agent, die daarmee dan vervolgens volledig toegang heeft tot mijn smartphone.

[Reactie gewijzigd door vanstra op 22 oktober 2025 14:47]

Waarom?
Fysiek werkt altijd.
Echt niet dat ik mijn telefoon over ga dragen om mijn rijbewijs te laten inspecteren.
Ik begrijp werkelijk niet waarom je gemind wordt. Bij mij gebeurd hetzelfde.

Ik heb in deze berichtgeving ongeveer hetzelfde verhaal als jou geschreven en direct gemind. Naar mijn mening lijkt het wel alsof mensen geen voorziende blik willen hebben , dusdanig kort geheugen hebben dat ze niet meer weten wat een overheid in het verleden besloten heeft om daarna misbruik ervan te maken.

Gelukkig ben ik niet de enige !
Dat is omdat de maatschappij sinds 2020 zo geconditionneerd geweest is dat alles wat niet strookt met wat de overheid zegt, een complot theorie is... Verder is dat een label dat ook prima past voor 'alles wat ik niet graag wil horen'. Vinkje 'complottheorie' en voila, oogkleppen kunnen weer rustig op, en geen risico meer op dat vervelende en aarts moeilijke 'zelf nadenken'.
toegegeven, voor zulke mensen is het leven eenvoudiger...
En dan? Inchecken in de auto?

Die auto staat gewoon op naam, dus ze kunnen die km's al lang doorbelasten aan een persoon als ze willen.
Ik heb zelf geen auto, maar rijdt geregeld in de auto van mijn zoon of dochter.
Snap niet wat je ermee wilt zeggen verder, ik rij ook niet als enige in de auto die op mijn naam staat, maar boetes die de ander rijdt krijg ik ook gewoon, en die geef ik gewoon door aan de verantwoordelijke :)

[Reactie gewijzigd door watercoolertje op 22 oktober 2025 17:16]

Hoeveel mensen hun schouder er over ophalen dat je meer en meer 'vrijwillig' verplicht wordt om je telefoon bij je te hebben om simpele handelingen in de openbare ruimte te kunnen doen bijvoorbeeld parkeren.
Ik heb in 2020 helaas al genoeg gezien hoe makkelijk de medemens zich zijn/haar vrijheden af laat nemen.
Wat is het probleem met een digitaal rijbewijs?

Je kunt gewoon nog een hardcopy aanvragen, er varandert niets in het intrekken van rijbewijzen of de controle van rijbewijs etc.

Het scheelt wel een pasje in de portefeuille (die kun je eerder vergeten tegenwoordg dan een telefoon).
Het scheelt wel een pasje in de portefeuille (die kun je eerder vergeten tegenwoordg dan een telefoon).
Mijn houder met pasjes zit altijd in mijn broekzak, mijn telefoon vergeet ik daarintegen regelmatig mee te nemen. Mijn voorkeur gaat dus uit naar de ouderwetse pas.
En daarom zijn er ook 2 opties, digitaal en pasje! Voor ieder wat wils dus.
Jawel want het wordt dus doorgegeven aan andere lidstaten, wat nu niet het geval is. Je kan in provincie Antwerpen je rijbewijs verliezen door de telefoon in de hand te hebben (of dat moreel correct is wil ik niet beargumenteren). Dan verlies je je rijbewijs voor 15 dagen. Dit gaat dus ook verder in Nederland (en/of andere lidstaten). Nu kan je gewoon je rijbewijs opgeven als verloren (behalve in Nederland want daar telt een foto ook als bewijs), weten ze niets van het rijverbod af en heb je het pasje nog in je portomonnee.
Ja héél graag. En liefst ook gewoon in Apple Wallet, dat héb ik tenslotte al.
Voor mij geldt hetzelfde. Argumenten: gescheiden offline systemen die gewoon altijd werken, geen overheidsapps op je telefoon, geen verplichting om je telefoon bij je te hebben.

Prima dat het een optie is zolang het maar geen verplichting is.
Er moet vrije keuze zijn, die is er in veel gevallen al niet meer.
vergeet de medische keuring niet bij het halen en vernieuwen (hart en vaat ziekte en Ogen) alle leeftijden.
En elke 5 jaar de medische keuring om je C-rijbewijs te mogen verlengen. Ook al ben je niet actief in de transportbranche. Maar goed, dat zal dan ook niet veranderen.

[Reactie gewijzigd door CreativeS op 22 oktober 2025 14:03]

Die was al eerder van toepassing. Medische keuring stelt niets voor (een bloeddrukmeting, een oogtest, en een controle op suikerziekte via urineonderzoek), maar de totale kosten boven op de rijbewijsverlenging zijn behoorlijk (Extra voor de gezondheidsverklaring CBR, en daarna nog de keuring zelf)

Rijbewijsverlenging €52,10, Gezondheidsverklaring CBR €45,25 en de keuring om en nabij de €100,-

Met een C rijbewijs mocht je dit dus elke 5 jaar aftikken i.p.v. eens in de 10 jaar maar €52,10. Met de nieuwe regeling mag straks iedereen dit aftikken.

[Reactie gewijzigd door Wickedje op 22 oktober 2025 14:17]

Het aantal keuringen zal ook flink zijn, waarbij het nog maar de vraag is of je zoiets op een redelijke termijn kan regelen gezien de tekorten aan medewerkers in de gezondheidszorg.

Maargoed, die kosten waren dus niet nodig in de laatste 20+ jaar als je je C rijbewijs niet actief nodig had.
Dat zeg je heel goed aan het einde, als. Maar wordt wel actief gebruik van gemaakt omdat ik soms met voertuigen boven de 3500kg rond rij. En met een terug stap naar een C1 (tot 7500kg, rijdt eigenlijk nooit wat zwaarders) is heel die keuring nog steeds verplicht.
Ik heb die keuring niet gedaan, en heb c niet actief op mijn rijbewijs. Kan hem later wel activeren als ik dat weer wil en een medische verklaring laat zien. Dat is al 20 jaar mogelijk oid.

Het is bij mij wel verkeerd geregistreerd aangezien ik nu regelmatig staande gehouden wordt bij anpr checks. Het systeem bij de politie slaat dan alarm dat ik een ongeldig rijbewijs zou hebben (alleen c dus, de rest is wel geldig)

[Reactie gewijzigd door Keyb op 22 oktober 2025 14:19]

Zo'n maatregel moet wel in verhouding staan met de gevaren versus de kosten. Dit is natuurlijk een immens dure grap. Zo'n keuring kost al snel 1,5 uur (keuring zelf incl het proces naderhand (uitschrijven rapportje, afspraakplanning, etc).

Dan heb je het over meer dan 4 miljoen arbeidsuren per jaar. En dan is het zeer de vraag wat dat gaat opleveren, want het gros van de mensen zullen zonder problemen door deze keuring komen.
Dat is al zo. Als je dat niet doet (zoals ik) is je rijbewijs nte meer geldig voor C (en E achter C)
Er staat ook dat dit per land geregeld kan zijn als die al een "systeem" in stand hebben, dus een zelf diagnose/brief met dat je in orde bent waar je 50 euro voor mag aftikken is voldoende want zo gebeurd dat nu ook.
Jemig, dat wordt een dure grap :( Werkverschaffing.

Ik denk dat ik de mijne dan maar gewoon laat vervallen. Ik heb geen zin in dat gedoe als ik maar 1x in de zoveel jaar een auto huur. Ik heb al 7 jaar niks gereden.

Het zou alleen wel mogelijk moeten worden dat je hem opnieuw kan aanvragen zonder een heel examen te hoeven doen.

Gelukkig gaat deze onzin pas in 2030 in.

[Reactie gewijzigd door Llopigat op 22 oktober 2025 14:11]

Ik rij al jaren in een automaat, maar als ik nog eens een leenauto met schakelbak te leen krijg zit ik toch altijd weer even te prutsen. Is het na 7 jaar zonder rijervaring sowieso niet verstandig om eerst een paar lessen te nemen voordat je weer achter het stuur stapt? De gewoontes die je ooit had (zoals fatsoenlijk in je spiegels kijken en overzicht houden) zijn na 7 jaar niet meer zo vanzelfsprekend.
Een nieuwe auto is altijd een beetje wennen. Als ik al een auto huur dan is het om een keer wat te verplaatsen (bijv. een busje) en dan doe ik gewoon voorzichtig aan en kies ik een rustig moment uit. Ik ga niet zo midden in de ochtendspits ofzo :P
Juist op die rustige momenten rijden mensen met weinig ervaring, waardoor je extra op moet letten. Tijdens de ochtendspits rijden vooral mensen die dagelijks in de ochtendspits rijden, die zijn wel wat gewend en hebben de auto over het algemeen goed onder controle. Een ongeluk zit in een klein hoekje, maar zeker met een busje kun je flink wat schade aanrichten als het dan toch een keer mis gaat. Ik snap je punt hoor, maar ik zou mij er niet prettig bij voelen. Ik zou ook niet zomaar mijn auto opgeven, maar in de regio waar ik woon is dat ook eigenlijk geen optie. Ik realiseer mij dat het in de grote steden andersom werkt, daar kun je bijna nooit een auto kwijt.
In mijn omgeving rijdt men op elk uur van de dag via een Android/iOS app. Blijkbaar gaat het sturen, gas geven en remmen via de smartphone, ook op de baan letten gaat via dat kleine schermpje.
Mijn koppeling is kort dus als ik een slakkie-puntmuts leen auto heb wil er nog wel eens wat gekraak uit de versnellingsbak komen. Krrrrttt-KRRR oops :)
Ja dat klonk als een ramp qua doorlooptijden. Leek me t meest impact hebben eigenlijk.
Geen haar op mijn hoofd die er aan moet denken dit te gebruiken, dus zolang het kan zal ik het uitstellen. Uiteindelijk weet je dat de "het is niet verplicht" snel verplicht gaat worden, maar tot die tijd ga hou ik mijn normale pasje! Zoals elk systeem is het niet de vraag of, maar wanneer het gehackt word. Moment dat je het met een app kan openen is het direct aan het internet verbonden en is het dus per definitie kwetsbaar. Tevens probeer ik elke reden te weren die mij verplicht mijn mobiel op zak te moeten hebben en ook nog is opgeladen is. Ik begin juist steeds meer terug te gaan naar analoog. Belasting, pensioen en zorg brieven komen gewoon met de post en betaal ook steeds meer weer gewoon contant!
Hah, ik ga juist precies de andere kant op. Het liefst verlaat ik m'n huis met alleen m'n mobiel. Je kunt er al van alles mee, je auto unlocken, je huis unlocken, betalen, (oh en bellen kan schijnbaar ook nog op zo'n ding)
Tot die een keer leeg/gepikt/kwijt/stuk is, dan sta je letterlijk met helemaal niets meer. In de IT wordt gewaarschuwd voor een SPOF wat je op deze manier wel van dat ding maakt. Zie maar eens thuis te raken zonder geld/sleutel/communicatie.
Ik heb toch gewoon nog een sleutel? Ik neem hem alleen niet mee als ik het huis uit ga.

Als m'n telefoon gestolen wordt of stuk gaat, dan heb ik gewoon nog een alternatief.
Je kan het vergelijken met de elektronische chip in de identiteitskaart in België of het vaccinatiecertificaat van tijdens de COVID-crisis: er moet alleen een gepersonaliseerd certificaat zijn dat gecontroleerd kan worden. Veel valt er dus niet aan te hacken. De internettoegang is trouwens alleen nodig aan de kant van de persoon die het rijbewijs gaat controleren (om te kijken of het certificaat niet op de revoked lijst staat).

In een verre toekomst zie ik het nog wel gebeuren dat men dit rijbewijs met een rijbewijsslot als verplichting gaat zien om de motor van een voertuig te kunnen starten. Dat lijkt me dan ook zowat de enige werkbare manier te zijn om de vele bestuurders zonder rijbewijs van de baan te halen. Maar geen enkel systeem is waterdicht en men hoort uiteraard niet meer informatie bij te houden dan strikt nodig.
De wallet van Apple is toch wel vele malen veiliger en ook beter voor je privacy, maar wel eens dat dit als een optionele optie moet komen en geen verplichting, je zou je digitale rijbewijs maar eens moeten laten zien terwijl je batterij op is :+

[Reactie gewijzigd door evers97 op 22 oktober 2025 14:17]

De wallet van Apple is toch wel vele malen veiliger en ook beter voor je privacy
Vele malen veiliger dan wat? Daarnaast is er niets privacy vriendelijker dan een pasje in mijn portemonnee, elke digitale vorm is per definitie slechter voor je privacy ...
Dan ben ik wel geïnteresseerd in die definitie.

Een cryptografische sleutel op een USB drive is zowel digitaal als beter voor je privacy lijkt me. Een pasje kan iemand immers nog steeds over je schouders meekijken, succes daarmee met de inhoud van een USB drive.
Dan kan meneer agent het wel even nakijken in zijn eigen systeem.
Ik woon in Colorado en heb m’n rijbewijs ook in m’n Apple wallet. Meneer agent kijkt niet zo zeer naar m’n telefoon maar leest m’n rijbewijs uit via rfid.
Geen idee of het veiliger is, maar het is wel zonde dat er native een mooie oplossing zit voor dit soort IDs in iOS maar men nu weer een extra app gaat zitten ontwikkelen. Had ook liever gehad dat het er gewoon bij zou kunnen in de wallet.
Wat een paranoïde denkbeelden gelijk weer. Waarom zou het verplicht worden om het digitaal te moeten hebben? Ga je dan dus ook verplichten dat mensen een moderne smartphone moeten hebben? Waar sommige mensen zelfs mobieltjes vermijden of bewust een 'dumbphone' hebben?

En elke reden om te voorkomen dat je er eentje bij je moet hebben? Wellicht dan gewoon niet eentje in je bezit hebben?
Ik heb vaak mijn telefoon bij mij dat is het probleem niet. Maar ik wil niet dat het een onderdeel word van mijn bezittingen waar ik niet zonder weg zou kunnen. Als ik nu naar buiten ga zonder telefoon maakt dat totaal niet uit en dat wil ik zo houden.

Tevens wordt het binnenkort al door de overheid verplicht een smartphone (of tabled) te hebben. Er zijn zaken die je alleen nog maar kan regelen online en daarvoor heb je DigiD nodig. Momenteel kan je daar als MFA nog een SMS voor gebruiken, dus een oude Nokia kan nog, maar de sms verificatie stap gaat er uit. Nu is het voorlopig uitgesteld, maar dat je in de toekomst de DigiD app verplicht moet gebruiken is al zeker.
Dus is de stap om digitaal rijbewijs te verplichten niet bijzonder groot meer.
Er is niks in dit voorstel dat ook maar hint op een verplichting. Het is een toevoeging, zodat eenieder die wilt dit digitaal kan gebruiken. Dat vinden veel mensen handig. Alles mag gewoon met het gestandaardiseerde pasje, maar het kan in de toekomst ook met een gestandaardiseerd digitaal pasje.

Er is niets aan de digid app dat je verplicht om een smartphone bij je te dragen. Als je echter digitaal online zaken wilt regelen zal je inderdaad ergens een smartphone moeten hebben of lenen, zo moet je echter ook verplicht een computer en internet hebben om digitaal iets bij de overheid te regelen.
Je bent niets verplicht om te kopen, er zijn nog altijd bibliotheken en gemeenten kunnen je nog altijd ondersteuning bieden als je een der laatste Mohikanen bent zonder moderne techniek. De enige wettelijke verplichting die er geldt is een postadres, zelfs daklozen krijgen die bij de gemeente om overheidspost te ontvangen. Je moet ze er soms even aan herinneren en je poot stijf houden maar niemand verplicht de aanschaf en het gebruik van moderne technieken.
Helemaal mee eens hoor. Als IT-er weet je altijd dat je moet oppassen voor een SPOF en dat is inmiddels de smartphone wat mede mogelijk (verplicht) is geraakt door de overheidsdiensten. Redundancy wil je hebben, dus kom maar op met die smartphone in RAID-1 ;) Nee, uiteraard analoog als backup mogelijkheid, net als contant geld.

We zijn juist als EU aan het omdenken dat we ook wel eens zonder stroom en internet kunnen zitten door van allerlei redenen en dan kom je er niet alleen maar met je noodpakket water/voedsel als voor de rest alles digitaal gaat (tot het starten van je auto met je digitale rijbewijs)
Er bestaat niet zoiets als een co2-label, ook zijn voedingsstoffen niet verplicht gelabeld met uitstoot. De milieutaks op vliegen is een vast bedrag, niet aan uitstoot gekoppeld.

De digitale euro is expliciet niet ‘programmeerbaar’, en heeft meer privacywaarborgen ingebouwd dan je bestaande bankrekening.

Het rijbewijs is gemaakt om bestuurders in het gareel te houden, om daarmee via de verkeersveiligheid het volk te dienen. Daar stemmen mensen gewoon voor, en is helemaal geen tegenstelling zoals je het doet lijken.
Dan ga jij maar eens een benzine auto kopen , en dan een mooie V8 ! moet je eens kijken wat je aan BPM betaald wegens uitstoot van de auto wat naar het aantal gram per km gaat. ( maar we hebben volgens jou geen CO2 label ) Maakt niet uit welke label je hieraan vast plak , het feit dat je ervoor moet betalen op welke manier dan ook verraadt al de onderliggende gedachte.

BPM is niet meer aan nieuwprijs + opties zoals het voorheen was, maar aan uitstoot ( CO2 gerelateerd )

Het feit dat je al een milieu taks als vaste prijs moet betalen is toch van de zotte !! alleen al hierom moeten je de ogen open gaan. Laten we jouw aanname nemen , de milieutaks. Waar betaal jij dat extra vaste bedrag voor ? niet voor extra ruimte in het vliegtuig , ook zeer zeker niet voor de lekkere snacks . Het woord zegt het toch al letterlijk !! Milieu belasting , en of dit nu een vast bedrag is of niet doet niet ter zake. Er wordt een heffing genomen vanwege milieu ( CO2 )

Al het andere wat je oppert is in het beginsel niet van toepassing om de mensen over de streep te trekken , later wordt het realiteit.

[Reactie gewijzigd door cng op 22 oktober 2025 17:00]

Ik hoop dat telefoon fabrikanten hierop gaan inspelen en bij het inlog scherm van de telefoon de wallet kan openen in een aparte omgeving. Ik zit er niet op te wachten om mijn gunlockte telefoon af te geven aan de politie waarmee ze weglopen om een en ander te checken en ondertussen volledige toegang hebben tot mijn telefoon.
Ze zullen toch gewoon de NFC scannen net als een bankpas en autosleutel? Of zoals nu ook al kan met je paspoort en rijbewijs.
Maar weet jij welke data er dan nog meer mee gescand wordt? Ik niet.
Jij gebruikt dus nergens NFC omdat je niet weet wat er gedeeld wordt?
Nope. Ik gebruik geen NFC via mijn smartphone en ik betaal gewoon met mijn bankpas.
Ik hoop dat telefoon fabrikanten hierop gaan inspelen en bij het inlog scherm van de telefoon de wallet kan openen in een aparte omgeving. Ik zit er niet op te wachten om mijn gunlockte telefoon af te geven aan de politie waarmee ze weglopen om een en ander te checken en ondertussen volledige toegang hebben tot mijn telefoon.
In de VS heb je al staten met een rijbewijs in Apple wallet.

Daar is het rijbewijs pas zichtbaar nadat er authenticatie via pin, Face of Touch-id heeft plaats gevonden. Wel zo veilig als het toestel kwijtraakt of gestolen wordt.

Je geeft je toestel niet af bij een controle maar via NFC deel je benodigde gegevens, je krijgt dan op je scherm een controle welke gegevens en bevestigd weer met je authenticatie vorm.

Ik neem zo aan dat dit in de EU op een soortgelijke manier zal werken, afgeven van een vrijgegeven smartphone zal niet de bedoeling zijn.
kan nu ook al gewoon door twee keer te drukken aan de zijkant van bijvoorbeeld iPhones. Zolang je niet wilt betalen kan iedereen erbij, net zoals je klantenkaarten.

Ik vraag me nu wel af wat voor informatie te zien is, want zo maak je het stelen van gegevens wel heel makkelijk
Ik vind het bijzonder dat je dat als eerste bedenkt. Waarom zou de politie je telefoon doornemen als daar geen aanleiding voor is? Het kan wettelijk gezien niet eens.

Verder ligt het technisch en functioneel voor de hand om het ding in de wallet van je telefoon op te nemen.
"Waarom zou de politie je telefoon doornemen als daar geen aanleiding voor is? Het kan wettelijk gezien niet eens."

Mogelijk omdat de politie wel meer dingen doet met persoonsgegevens dat volgens de wet niet mag:

https://www.ftm.nl/artikelen/politie-bewaart-alles-over-iedereen-in-strijd-met-de-wet
Link dan naar een artikel dat niet achter een paywall zit, zoals deze:Raad van State: politie bewaart data burgers te lang.

Dit is appels met peren vergelijken: Daarom is in 2019 met instemming van de toenmalige minister van Justitie en Veiligheid en de Tweede Kamer besloten om dit soort gegevens niet te vernietigen, maar worden ze voor onbepaalde tijd bewaard.

Een telefoon imagen kost een bak tijd, in die paar minuten dat ze volgens OP in je telefoon zitten te snuffelen gaat dat zeker niet lukken.
Wie heeft het over imagen? Door je telefoon uit handen te geven kunnen ze bijvoorbeeld snel zien welke apps je allemaal hebt geïnstalleerd e.d.. Of even Telegram openen. You neven know. Ik speel een beetje advocaat van de duivel, maar dit wordt dan wel mogelijk gemaakt.

[Reactie gewijzigd door vanstra op 22 oktober 2025 15:32]

Heel leuk die eisen voor rijopleidingen, maar misschien moeten ze eens beginnen met het aanpakken van kennismigranten wiens rijbewijs is omgezet in een NL rijbewijs zonder verdere toetsing.

Ik heb een (uit India afkomstige) collega gehad die op deze manier een NL rijbewijs had, maar nog nooit harder dan 80 kilometer per uur in een auto had gereden. Die is uiteindelijk toch maar wat rijlessen gaan volgen omdat hij het rijden op Nederlandse snelweg toch wel eng vond.
We leven in een alsmaar complexere globale wereld waar het lastig is voor een land al die details in de gaten te houden alsook mis je vaak slagkracht. Je kan als Nederland wel strenger gaan optreden maar dan gaat die beste man gewoon in Belgie zijn rijbewijs omzetten. En een Belgisch rijbewijs weigeren in Nederland zou een flagrante overtreding zijn vrij verkeer van personen en goederen.

Nu het goede nieuws is, dat is exact 1 van de redenen dat we heel dat EU verhaal hebben uitgevonden.

"The revised directive paves the way for an EU-level framework to facilitate the exchange of third-country driving licences. A future implementing act will list third countries meeting EU equivalency standards."

Of maw ze zijn hier al mee bezig en het plan is eenmaal die rijbewijzen uniform zijn binnen de EU heel dat buiten de EU rijbewijs herkenning tevens uniform te maken over de lidstaten heen.

Zal wel nog een discussiepunt worden tussen de lidstaten om hun nationale bevoegheden hierover te laten vallen, immers dan zal het de EU commisie zijn die bepaald welke landen automatisch omgezet mogen worden en welke acties er moeten gebeuren als dat niet het geval is. Vermoedelijk zullen er weer concessies gedaan moeten worden met het risico dat er achterdeuren blijven openstaan.
Ik vind vooral de synchronisatie tussen de landen van rijverboden prima. Het kan niet zijn dat ik me telkens klemzuip en dus terecht in NL niet mag rijden, maar dat dat geen probleem zou zijn als ik de grens overga. Ook vergelijkbare rij-examens: prima.

Verder vind ik een digitaal rijbewijs voor mezelf heel handig.
Je ben dan bestraft in Nederland.

Dus niet in het buitenland. Zie niet in waarom je dan in het buitenland niet zou mogen rijden aangezien je daar geen opvertreding hebt begaan.
Omdat je geen rijbewijs hebt. Die is tenslotte ingenomen.

Het is nu meer een loophole dat je nog mag rijden in het buitenland. Je kan hetzelfde verhaal ophouden voor naar het buitenland vluchten zodat je hier geen celstraf uit hoeft te zitten.
Is volgens mij geen loophole.

Je bent dan veroordeeld in Nederland. Wetgeving in BE kan zomaar afwijken van die in NLen dan mag je dus niet rijden in BE omdat de wetgeving in NL anders is. Als er nu 1 wetgeving zou zijn voor heel EU, dan kan ik het nog ergens begrijpen, maar die is er niet en zal er waarschijnlijk nooit volledig komen.
Je mist het punt dat je enkel in België mag rijden met een geldig rijbewijs, noem mij een land binnen de EU waarmee je zonder geldig rijbewijs de weg op mag. Als jij een Nederlands rijbewijs hebt, is dat geldig in België, maar als jouw Nederland rijbewijs ingenomen wordt, (of dat nu fysiek is of niet) heb jij geen geldig rijbewijs meer en mag je dus volgens de Belgische wet daar ook niet rijden.
Een rijverbod is wat anders dan het rijbewijs in nemen. Je hebt als je rijbewijs is ingenomen letterlijk geen geldig rijbewijs. Het is dan ook een misdrijf als je met een ingenomen rijbewijs gaat rijden, geen overtreding zoals bij andere boetes.
Volgens mij omdat je rijbewijs simpelweg in ingevorderd & je dat vervolgens rijdt zonder rijbewijs.
Ja wat kun je daar nou op zeggen,.. grote kans dat als je in een land excessen begaat je in een ander land dat ook doet. Je wilt niet dat iemand hier zijn rijbewijs ingenomen wordt en hij 'morgen' met een Belgisch rijbewijs weer de weg op mag.

Beetje hetzelfde als iemand die hier veroordeeld is voor delicten met kinderen. Die wil je ook niet dan over de grens bij een dagopvang aan het werk zien.
Okeeee, dus iemand slaat zijn buurman kreupel en vlucht naar Belgie. Die gaan hem niet uitleveren want hij heeft het niet in Belgie gedaan?
Als je dit zou doen in BE dan zou je worden opgepakt en uitgeleverd aan NL om in NL voor de rechtbank te verschijnen.

Is sowieso geen vergelijking want het gaat hier om verkeersovertredingen en niet over iemand die iemand anders kreupel slaat.
Het gaat ook niet om het type overtreding maar het feit dat die landen dus WEL samenwerken om overtredingen samen te bestraffen.

Daarom kan de Duitse overheid je ook gewoon een boete sturen voor te hard rijden op je Nederlandse adres, omdat ze dus wel samenwerken :)
Dat zal voor buiten de EU nog steeds gelden. Binnen de EU vinden we het steeds belangrijker dat straffen EU breed gelden, blijkbaar.

Dat geldt natuurlijk ook voor celstraf gen, daar kun je ook niet zeggen dat je naar Duitsland op vakantie gaat en dat alleen in NL je straf geldt.
Mooi, binnen 5 jaar geen extra pasje meer mee in de auto. Nu nog ons ID bewijs zodat ik in de EU dat niet steeds nodig heb (woon vlak bij België).


Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn