Europees Parlement en Europese Raad eens over wetgeving digitaal rijbewijs

Het Europees Parlement en de Europese Raad zijn het voorlopig eens over de wetgeving rond het digitaal rijbewijs. Onder de wetgeving moeten nieuwe bestuurders ook geleerd worden hoe ze hun telefoon 'veilig' kunnen gebruiken tijdens het rijden.

Het is de bedoeling dat het Europese digitale rijbewijs wordt bewaard in een voor de EU ontwikkelde wallet op de smartphone, meldt het Europees Parlement. Vorig jaar werd er door het Parlement gestemd voor de invoering van deze wallet. Het blijft mogelijk om een fysiek rijbewijs aan te vragen en het gebruik van de digitale portemonnee is niet verplicht. Het rijbewijs voor auto's en motors blijft 15 jaar gelden. Als de lidstaat toestaat dat het rijbewijs ook als identiteitsbewijs wordt gebruikt, geldt deze echter 10 jaar, zoals in Nederland.

Daarnaast moeten nieuwe bestuurders tijdens hun lesperiode hebben geleerd over 'het veilig gebruik van de telefoon tijdens het rijden, rekening houden met dode hoeken, rijhulpsystemen, het veilig openen van deuren, rijden in de sneeuw en met een glad wegdek'.

De voorlopige deal moet nog worden goedgekeurd door het Parlement en de Raad. Als dat is gebeurd, dan krijgen lidstaten vier jaar de tijd om de implementatie van de nieuwe regels voor te bereiden. Er wordt sinds 2023 gewerkt aan een Europees digitaal rijbewijs. Hiermee wil de Europese Commissie de handhaving van verkeersregels binnen de EU verbeteren.

Door Loïs Franx

Redacteur

25-03-2025 • 14:09

163

Submitter: Psychilles

Reacties (163)

Sorteer op:

Weergave:

Daarnaast moeten nieuwe bestuurders tijdens hun lesperiode hebben geleerd over 'het veilig gebruik van de telefoon tijdens het rijden, rekening houden met dode hoeken, rijhulpsystemen, het veilig openen van deuren, rijden in de sneeuw en met een glad wegdek'.
Met alle respect, maar wat heeft dit met een digitaal rijbewijs te maken.
In mijn ogen zijn dit gewoon basisvaardigheden waar je hoe dan ook aan moet voldoen....
Tuurlijk komen we genoeg mensen op de weg tegen die dit allemaal vergeten lijken te zijn, maar ik heb mijn rijbewijs in 2016 behaald en werd ook gewoon getoetst op het kunnen gebruiken van rijhulpsystemen, dode hoeken, duer openen etc...

[Reactie gewijzigd door JBVisual op 25 maart 2025 14:14]

Met alle respect, maar wat heeft dit met een digitaal rijbewijs te maken.
Met alle respect maar dat staat er ook totaal niet. Er staat dat door deze wetgeving meer verplichtingen voor rijlessen komen. Er staat niet dat dit aan elkaar verbonden is.

Daarnaast betekend het ook niet dat dit nog geen onderdeel was/kon zijn van rijlessen. Het is nu alleen op Europees niveau geregeld dat het onderdeel moet zijn.
Met alle respect maar dat staat er ook totaal niet.
Met alle respect, dat staat er wel degelijk
Het Europees Parlement en de Europese Raad zijn het voorlopig eens over de wetgeving rond het digitaal rijbewijs. Onder de wetgeving moeten nieuwe bestuurders ook geleerd worden hoe ze hun telefoon 'veilig' kunnen gebruiken tijdens het rijden.
Het artikel claimt dus dat het leren hoe je de telefoon veilig kunt gebruiken in de auto onderdeel is van de
wetgeving voor het digitaal rijbewijs. En dat is overduidelijk niet waar.

Later kun je wel uit de tekst opmaken dat het digitaal rijbewijs en leren hoe je de telefoon moet gebruiken allebei onderdeel zijn van nieuwe wetgeving rondom het rijbewijs in het algemeen. Maar dat is grammaticaal gezien niet wat de eerst zin van het artikel claimt.
Wetgeving rond het digitale rijbewijs, niet wetgeving voor het digitale rijbewijs.
[...]
Daarnaast betekend het ook niet dat dit nog geen onderdeel was/kon zijn van rijlessen. Het is nu alleen op Europees niveau geregeld dat het onderdeel moet zijn.
Ik vind het wel een beetje opmerkelijk dat er op Europees niveau nu gereguleerd gaat worden wat er wel of niet onderdeel is van rijlessen, terwijl de verkeersregels over de Europese landen heen nog altijd verschillend zijn (en soms zelfs met elkaar in conflict).

Standaardisering over heel Europa is een goed iets maar zorg dan wel dat het ook gebeurt op de plekken waar het echt wat uitmaakt.
Omdat een EU rijbewijs in de hele EU geldig is. Het is niet alleen zo dat als je een Nederlands rijbewijs hebt dat je die in elke andere lidstaat kan tonen als bewijs van rijvaardigheid. Als jij verhuist naar een ander lidstaat en je rijbewijs verloopt, dan kan je daar een rijbewijs aanvragen van dat land zonder opnieuw examen af te leggen. Met een beperkt aantal landen heeft de EU een verdrag dat ze elkaars rijbewijs ook erkennen, daar staan ook zulke vereisten in als wat getest moet zijn.

Het is dus heel logisch dat de EU een ondergrens stelt aan wat getest moet worden.
Omdat een EU rijbewijs in de hele EU geldig is.
Dat zou toch in principe inhouden dat je met dat rijbewijs de kennis van de verkeersregels van de hele EU moet toetsen? En wat dat betreft denk ik dat er in die ondergrens veel belangrijker is wat de verschillen zijn in verkeersregels tussen verschillende landen, dan hoe iemand omgaat met rijhulpsystemen.

Een EU-breed rijbewijs begint met het harmoniseren van EU-brede verkeersregels. De huidige rijbewijzen zijn een resultaat van bestaande verdragen, je krijgt nog altijd een Nederlands rijbewijs, geen "Europees" rijbewijs.
Aangezien die rijhulpsystemen verplicht en standaard zijn, zijn ze dus een even relevant onderdeel als de handrem, voor zover die laatste niet reeds is uitgefaseerd.

Deze systemen hebben allen hun nukken en tekortkomingen, de kennis hierover en de juiste toepassing hiervan is belangrijk om veilig door het verkeer te komen. Logisch dus dat dit in het standaardpakket wordt opgenomen en relevanter dan kennis over het buitenland.

Dat rijden in de sneeuw... er staat niet bij dat het ook om praktijklessen gaat.
Aangezien die rijhulpsystemen verplicht en standaard zijn, zijn ze dus een even relevant onderdeel als de handrem, voor zover die laatste niet reeds is uitgefaseerd.
nuance: ze zijn enkel verplicht voor nieuw geproduceerde wagens, maar zijn in het volledige wagenpark verre van standaard.
Niemand in Nederland weet hoe je moet rijden in de sneeuw of de bergen. Iets wat mensen moeten begrijpen voordat ze een auto huren in Zweden- overschat jezelf niet.
Ja dit. Of nog erger: een sneeuwketting omdoen. Wedden dat 80% van de mensen dit niet lukt?
Ik heb er zelf geen problemen mee gelukkig, maar in Oostenrijk wel eens iemand te hulp geschoten die 2 sneeuwkettingen op de achterwielen aan het doen was bij een voorwielaangedreven auto. Ze zaten er wel goed op, dus dat plusje kreeg ie wel
Na ja, als je op de rem trapt glij je tenminste niet naar beneden :P
Tja, ik heb ook eens een slipcursus gedaan waar mensen meededen die dus ook niet wisten dat hun BMW achterwielaandrijving had.
Vroeger was dat ook de standaard, helaas zijn ze bij de 1 serie en sommige 2 series overgestapt op voorwielaandrijving. Zelf uiteindelijk budgettechnisch ook de overstap gemaakt naar een seat leon station in plaats van een dreier touring
Mee eens.
En ik vraag me toch af hoe leerlingen in zuid Europa gaan leren in de sneeuw te rijden.
Als ze daar nu eens leren rijden op normaal wegdek, is dat imo al een grote vooruitgang.
En in Nederland? Ik heb geen sneeuw gezien hoor.
Waarom is dat nodig? Het maakt niks uit of ik in NL 100 mag op de snelweg en in DE 130. Als ik maar weet dat er limieten gelden en aangegeven zijn. Hetgeen dat op EU niveau belangrijk is, is dat je er van uit kan gaan dat de basisvaardigheden aangeleerd worden.

Sterker nog het doel van rijles in NL is ook niet hoofdzakelijk de regeltjes kennen. Dat doel is namelijk rijvaardigheid aangeleerd krijgen. De theorie is vooral voor een stukje bewust zijn.
Rijbewijzen is een plek waar het echt uitmaakt. Net als harmoniseren van verkeersregels. De bordjes tussen landen zijn soms een beetje anders maar het gebruikt duidelijk allemaal dezelfde design language. Een prima start.
Nee, via EU-regels worden dingen vastgelegd, waaronder dat digitale rijbewijs. De titel dekt niet het hele artikel.
Dat staat er dus niet, maar lezen is duidelijk moeilijk.
Men is het eens geworden over allerlei Europese regels waar rijbewijzen in de EU aan moeten voldoen. Het digitale rijbewijs is daar één van, maar niet de enige. Logischerwijs zijn niet alle afspraken voor alle lidstaten echt "nieuw". Dat geldt volgens mij altijd wanneer er afspraken in de EU gemaakt worden.
Met alle respect, maar wat heeft dit met een digitaal rijbewijs te maken.
Niks. Maar waarschijnlijk is een gewoon één nieuwe wetgeving gekomen over rijbewijzen, en daar is dit dan onderdeel van, net zoals de regels over een digitaal rijbewijs.
Rij hulp systemen zijn de meest nutteloze dingen ooit. Ik zet die dingen standaard uit leiden te veel af wil zelf autorijden en controle houden.
Ik zet juist alle toeters en bellen aan. Ik wil het zo gemakkelijk en veilig mogelijk hebben.
Jammer dat het aantal false positives zo enorm hoog ligt, plus ook vaker een false negative dan me lief is.
Kort gezegd: niet te vertrouwen op momenten dat je het ècht nodig hebt. Soms wel, soms niet... wat moet ik daar nu mee?
Maar lane assist is juist onveilig. Daarom zou je die uit moeten laten staan.

Het effect van lane assist is namelijk dat je minder goed gaat opletten. Terwijl die systemen daar niet goed genoeg voor zijn. Je moet net zo goed blijven opletten als bij normaal sturen omdat je op elk moment moet kunnen ingrijpen. Daarom gebruik ik dat heel bewust niet.

Maar zaken als cruise control, navigatie, parkeersensoren en systemen die remmen om een botsing te voorkomen zijn natuurlijk wel prima.
Het effect van lane assist is namelijk dat je minder goed gaat opletten. Terwijl die systemen daar niet goed genoeg voor zijn. Je moet net zo goed blijven opletten als bij normaal sturen omdat je op elk moment moet kunnen ingrijpen. Daarom gebruik ik dat heel bewust niet.
Vorig jaar in een huurauto meegemaakt, laneassist ingeschakeld (tweaker hè) besloot dat ding later in een bocht er spontaan mee op te houden, hoppa stuur rechtuit en Geim vloog op de vangrail af.
Nee, voorlopig niet voor mij. Al moet ik zeggen dat ik de head up display wel erg makkelijk vond.
Er zijn 2 lane assist: Lane Follow Assist en Lane Keep Assist. LFA stuurt zelf, zou autonoom op een snelweg kunnen rijden (mag niet, auto gaat vanzelf wel piepen) zonder handen aan het stuur. LKA grijpt alleen in als je als een bezopen matroos rijdt en neight uit de baan te rijden.

Beiden vind ik fijn, in mijn privewagen staat LKA aan met laat corrigeren en alleen een trilling in het stuur. De zakelijke wagen kan dit niet ingesteld worden, dat is echt vervelend. Het ding piept ook voor fietssuggestiestroken, in de privewagen stuur je hem er gewoon doorheen. In de zakelijke wagen zit je constant met gepiep en gejank.

In de zakelijke wagen kan LFA aan met ACC (adaptive cruise), hij rijdt praktisch zelf, je kan gewoon koetjes en kalfjes kijken als je dat wilt. Al kijk ik liever voor me, ik vertrouw er wel redelijk op bij rustig verkeersbeeld en een rechte weg. In de spits vind ik hem vaak niet op tijd reageren op files, dan rem ik eerder dan de auto. Geen zin om de noodremassistent aan te laten spreken, die remt knoepert hard. Bij bochten krijgt 'ie het lastig, dan moet je zelf sturen en helpt ie gewoon.

LFA moet ik zelf inschakelen, LKA staat standaard aan. Maar die werkt overal waar die lijntjes ziet.

Wat jij deed was LFA gebruiken op een weg met bochten, dat gaat niet. Een flauwe bocht gaat wel maar als de stuurhoek te groot wordt dan kapt ie ermee, moet je zelf sturen. LFA is niet zelfrijdend, al komt het een heel eind bij een rechte snelweg. Het beste is gewoon sturen al is de input zo marginaal omdat de auto zelf 90% van de inputs doet. En soms maar de helft, da's te weinig om binnen de lijntjes te blijven en moet je meer zelf doen.S

[Reactie gewijzigd door Nox op 26 maart 2025 00:35]

Wat jij deed was LFA gebruiken op een weg met bochten, dat gaat niet. Een flauwe bocht gaat wel maar als de stuurhoek te groot wordt dan kapt ie ermee, moet je zelf sturen.
Had meer met de belijning op de weg te maken die ineens onduidelijk was. Daar waar de belijning in orde was deed hij het gewoon.
LFA (bedankt voor de afkorting) heeft ook moeite als het ineens van 1-baan naar 2-baans gaat. En, het was een huurauto, ik ontdek een feature en gebruik deze. M.i. heb ik niets fout gedaan.
Nouja, je gaf zelf aan dat het ding er in een bocht mee ophield en je bijna de vangrail in vloog. Je moet dus wel je handen aan het stuur houden en zelf sturen, het ding helpt je gewoon iets netter in het midden te rijden. Zelf ook wel eens meegemaakt, het systeem is niet feilloos maar als je je handen aan het stuur houdt dan moet je het kunnen opvangen.
Dat koetjes kijken gebeurd redelijk vaak op de midden of linker rijstrook. Als iemand daar 90 gaat rijden dan heb je kans dat ik mijn auto voor je neus "parkeer", niet omdat ik dat expres doe maar omdat ik dan een te hard rijdende klever aan mijn reet heb hangen. Ik haal ook rechts in en doe hetzelfde vanwege de opdoemende vrachtwagen. Het is behoorlijk irritant te noemen, vooral in NL waar rechts inhalen niet de norm is en we geen "keep your lane" systeem hebben.

NB We hebben in NL eigenlijk een systeem nodig waarbij aan de bestuurder aangegeven wordt dat ie een laantje naar rechts moet verschuiven als daar plek is.

[Reactie gewijzigd door uiltje op 26 maart 2025 15:23]

Oh maar de acc staat bij mij vrijwel nooit op de maximum snelheid :+ aan mij zal je niet snel ergeren.

Dat systeem zit al op je auto. BMW heeft speciaal daarvoor een stokje gemaakt links van je stuur. Enige wat het doet is signalen geven aan je voorganger dat die aan de kant moet. Bij andere auto's hebben ze er nog wat functies aan toegevoegd met pijltjes.
Niet op mijn auto, op hun auto. Dat ik signalen kan geven is me bekend, hoewel ik dat ook wel tot een minimum wil beperken op de snelweg. En dat BMW''s die functie hebben is mij ook bekend; meestal gebruiken ze dat ding als ik een vrachtwagen al met 102 km/h op de GPS in aan het halen ben en ze dat te langzaam vinden.
Nou dat, mijn dochter had lane assist blijkbaar aangezet en daar was ik dus niet op bedacht... vanmorgen werd ik ter hoogte van een bushalte bijna van de weg gegooid omdat lane assist de belijning ter plaatse niet goed begreep.

Ook cruise control, parkeersensoren en andere systemen kunnen je verrassen. Soms blijken ze nog aan te staan als je het niet verwacht... of juist uit te staan (of niet aanwezig te zijn bij een leenauto).

Dus wat mij betreft is het best belangrijk dat je tijdens het lessen bewust leert omgaan met dergelijke systemen.
Ah, want als iedereen exact de maximum snelheid rijdt kan je inhalen. Not. Grootste ergernis op de A2, 4 auto's op een rijtje van links naar rechts die even hard rijden.

ACC is zoveel beter als het verkeer iets drukker wordt. Geen mensen meer die nog 102 op de CC hebben terwijl degene voor hen 107 rijdt op de CC.
Juist in druk verkeer vind ik ACC waardeloos. Dat systeem houdt vaak veel teveel afstand omdat het alleen kijkt naar de auto voor je, terwijl je als bestuurder wel iets verder kunt kijken dan dat. En ja, in de ideale wereld is dat de perfecte afstand, maar helaas leven we daar niet in, waardoor mensen hun auto toch weer in dat gaatje proppen en je ACC nog verder gaat afremmen, herhaal dat een paar keer en je staat bijna stil.
En dan is continu 105 op de cruise wel mogelijk natuurlijk. Ook die werkt niet dan. Ben je de hele tijd bezig met in-uitschakelen.
Jij mag ze nutteloos noemen, maar dat zijn ze zeker niet voor iedereen. En de dag dat er ineens een obstakel onverwacht op de weg opduikt dat jij te laat ziet, maar waar je wagen wel een noodremming voor uitvoert ga je blij zijn dat je dat systeem hebt. En als je toch eens een ongeval hebt in het midden van de nacht en je bent zelf niet meer in staat om de hulpdiensten te bellen ga je blij zijn dat het e-call systeem dat voor je doet.
Omgekeerd, een achterligger die bijna je kofferbak binnen komt rijden omdat jouw ACC op de snelweg ineens een bord op de ventweg herkent en je auto terug naar 50 km/u stampt is zeer onwenselijk. Is mij al 2x overkomen.

Nu heb ik die bordenherkenning losgekoppeld van de ACC, want de herkenning was 50% correct op zijn best.
Het is toch wel een probleem dat onverwacht en onnodig (relatief hard) remmen.
Natuurlijk liever 1 teveel geremd als er iets plotseling voor de auto spingt. Maar als dat 'teveel remmen' dus eigenlijk onnodig is, heb je dus wel weer het risico van achterop rijdend verkeer (want niet erg zo zijn als je daarmee bijv. hebt vermeden een voetganger of fietser aan te rijden). Maar nu is het dus vooral onnodig.
Toch denk ik dat het voordeel nog wel tegen dit nadeel opweegt maar het zou toch wel prettig zijn als de nauwkeurigheid omhoog gaat.

Overigens automatisch de maximale snelheid aanhouden [en dus mogelijk hard remmen] werkt zelden goed idd. Omdat de bord herkenning dus matig is (zoals @curkey hieronder aangeeft).
Ik vind die achteruit kijk camera anders wel super handig.
Wat mij betreft mag er eerst een strenge(re) kwaliteitscontrole komen voor de systemen die de autofabrikanten op de markt zetten.
Het is bijna van ten zotte dat een Lane-assist van mijn oude Duitse auto uit 2012 eigenlijk altijd prima en betrouwbaar heeft gewerkt, maar een 11 jaar jongere en veel modernere Japanner mij continu probeert te vermoorden door soms at random scherpe stuurbewegingen te maken.

Dan snap ik inderdaad wel dat mensen dat standaard gaan uitzetten.
Welke auto's? Mijn Mazda 3 heeft heel fijne lane assist, super subtiel zonder geluid. Beetje tegensturen en een trilling in het stuur. En als je denkt: rij zelf maar, na 1 correctie doet ie niet de 2e correctie, dan piept ie gewoon dat je zelf moet gaan sturen. Modeljaar 2018.

Die lane follow assist van de Ioniq 5 heeft mij wel eens proberen te vermoorden ja, maar wel omdat er lijntjes lagen.
Mijn vergelijking is tussen een 2012 Volkswagen CC (zeg maar een veredelde Passat) en een 2023 Corolla Touring Sports 2.0 Hybrid Premium.
Waar de eerste eigenlijk alleen een melding geeft dat de lane-assist niet meer betrouwbaar is (geel icoontje op dash) en zichzelf op dat moment uitschakelt totdat het weer groen is, is de Toyota allesbehalve subtiel. Die stuurt gewoon hard in |:(
Klinkt alsof het maar goed is dat men leert er gebruik van te maken. Ik heb veel liever chauffeurs op de weg die niet schrikken van een systeem.
Ow dus als die systemen random fouten maken en ik schrik daarvan, ben ik een slechte chauffeur? Vreemde logica...

Ik heb liever een chauffeur die zelf oplet dan een chauffeur die (deels) leunt op deze systemen.
Ik heb veel liever chauffeurs op de weg die niet schrikken van een systeem.
Opeens krijg je ruk aan je stuur....dus zonder echte aanleiding. Daar schrikt men van en zou men ook van moeten schrikken denk ik.
Misschien bedoel je dat @Tusk wat extreem reageert maar hard schrikken betekent niet altijd ook dat er een schrikreactie volgt - en die reactie kan verkeerd uitpakken.
Maar hard schrikken en de juiste schrikreactie hebben (stuur nog strakker vasthouden) is toch geen probleem voor de overige weggebruikers? Maar wel voor de bestuurder - want die wordt dan best wel nerveus daarvan.
Precies! En het was gewoon op zo goed als lege snelweg, ik reed netjes tussen de lijntjes met 1 hand aan het stuur.

Om nog maar te zwijgen over het gevaar van lane assist. Als je net een halve seconde te laat bent met je richting aanwijzer bij het verwisselen van baan, moet je extra hard naar links sturen. En het moment dat je dan op de andere baan zit, verdwijnt de extra weerstand en heb je de neiging om te ver naar links door te schieten. Dat creëert onnodige gevaarlijke situaties. Veel gevaarlijker dan net ff te laat zijn met je richtingaanwijzer. Of bewust minder opletten omdat je op de correctie van het systeem leunt...

@Nox verschilt enorm per auto en als dat niet permanent kan, verschilt het ook nog eens of je er een fysieke knop voor hebt of dat je eerst 6 menu's op je touchscreen door moet bladeren. Nee, pas ik voor.
Bij Kia en Mazda kan ik het in ieder geval permanent uitschakelen. Bij Mazda is 'ie heel subtiel dus heb ik hem aan laten staan, voor als je over 20 jaar nog een auto zoekt :+
Gezien de random fouten van mensen kunnen we een klein foutpercentage van rijhulpsystemen prima accepteren.

En was die "fout" een toevallig rem-ingreep omdat de auto vond dat je te weinig afstand hield? Radar kan dat significant beter inschatten dan mensen die alleen op hun ogen kunnen vertrouwen.
Dat kan gewoon permanent uit?
de wetgeving rond het digitaal rijbewijs.

Ik snap je reactie wel maar er is meer dan een papiertje. Een rijbewijs halen in Amsterdam is wat anders dan in Zwolle.

Als iedereen zou afrijden in Amsterdam, dan zullen er een hoop minder idioten op de wegen zijn. De laagste slagingspercentage in Nederland. (heb afgereden in Amsterdam na 11 uren en in 1x geslaagd).
Dan weet de EU precies wan wie welke telefoon is. Een gevaarlijke tendens.
Gelukkig is het nog niet verplicht, maar dat wordt enkel gedaan om het erdoor te krijgen.
Zucht, worden deze onderbuikgevoelens nog ergens op gebaseerd? Enig bewijs?

In het gelinkte artikel staat namelijk dit:
Critici zijn bang dat de app in de toekomst verplicht wordt en kan worden misbruikt om burgers bijvoorbeeld te volgen of te dwingen zich sneller te identificeren. Het Europees Parlement zegt dat er in de wettekst waarborgen zijn opgenomen om dat te voorkomen. Zo staat er in de wet dat het gebruik van de wallet altijd vrijwillig moet blijven en dat burgers niet mogen worden gedwongen de wallet te gebruiken. Er mag 'geen discriminatie plaatsvinden voor burgers die ervoor kiezen de digitale wallet niet te gebruiken', schrijft het Parlement.

Verder is vastgelegd dat de broncode achter de wallet opensource beschikbaar moet worden. Er komt daarnaast een privacydashboard waar burgers kunnen inzien welke data over hen is opgevraagd en waarin het mogelijk is die data te laten verwijderen.
Omdat onze overheid / overheden tot nu toe niet uitblinken in betrouwbaarheid?

Slechts een voorbeeld: https://radar.avrotros.nl...or-toeslagen-ouders-61431
Hoewel door de overheid volledige openheid was beloofd heeft men nu besloten om niet meer de volledige dossiers aan slachtoffers ter beschikking te stellen. Dat is heel erg omdat juist uit die volledige dossiers bleek dat de slachtoffers geen schuld hadden aan het hele debacle. Zonder dat volledige dossier zijn de slachtoffers dus niet meer in staat om zich te verdedigen in een rechtszaak.

T.o.v. de mensen die nog wel het volledige dossier hebben ontvangen ontstaat nu rechtsongelijkheid.

(Nee, ik ben geen slachtoffer in deze zaak en ken ook geen mensen die slachtoffer zijn. Maar ik vind het van de pot gerukt hoe hier met mensen omgegaan is / wordt)
Mee eens dat er echt wel dingen misgaan. Maar je voorbeeld is dan ook Nederlands, niet Europees. De EU doet naar mijn mening best wel wat dingen goed. Dus ik zie achter een digitaal rijbewijs geen "evil plan" om elke EU burger ten alle tijden te tracken.
Dat eerste stuk neemt geen enkele zorg weg over het risico op tracken. Immers ja, je kan zelf kiezen om hem niet te gebruiken, maar ze kunnen als nog miljoenen dan (in theorie) tracken die wel digitale rijbewijs kiezen. Het moet geen keuze zijn tussen een rijbewijs met of zonder privacy issues, je zou enkel en alleen rijbewijs zonder privacy issue moeten hebben.

Het tweede gedeelte helpt wel meer. In principe hoeft die app natuurlijk alleen wat data van een server op te halen, waarmee op dat moment ze wat weten, maar daarna zou het allemaal weer offline moeten werken.
Fair, maar ik wil maar aangeven dat ze wel rekening houden, of althans zeggens rekening te houden met de privacy van de burger. En dat dit dus geen verkapte regelgeving is zodat de EU precies ten alle tijden weet waar elke burger is. Ik vind dat doemdenken en wantrouwen richting overheden gewoon kwalijk.
Dus, je haalt dat artikel aan over de digitale wallet en de geruststellende woorden van het Europees Parlement: "altijd vrijwillig", "geen discriminatie", "opensourcesoftware", en een "privacydashboard". Klinkt als een mooi verkooppraatje, toch? Maar als je kijkt naar hoe het met de analoge teller en zonnepanelen is gegaan, kun je je afvragen hoe waterdicht zulke beloftes zijn als de praktijk toeslaat.
Even terug in de tijd: in Vlaanderen hadden we de terugdraaiende analoge teller, een gouden deal voor zonnepaneeleigenaren. Je wekte stroom op, leverde terug aan het net, en je meter tikte vrolijk achteruit. Tot het Grondwettelijk Hof in 2021 roet in het eten gooide en de regeling afschoot omdat het discriminerend was voor wie geen zonnepanelen had. De belofte? "Geen zorgen, we compenseren je wel!" En ja, er kwam een retroactieve investeringspremie, maar alleen als je aan een waslijst voorwaarden voldeed—zonnepanelen vóór 2021, aanmelding op tijd, en een digitale meter vóór eind 2025. Oh, en die analoge teller? Die moest je uiteindelijk toch inleveren, want vanaf 2025 is de digitale meter verplicht. Vrijwilligheid ging dus stilletjes het raam uit, en wie te lang treuzelde, viste achter het net qua compensatie.
Nu, terug naar die wallet. Het Parlement zegt: "Niemand wordt gedwongen, echt niet!" Maar als je ziet hoe de analoge teller werd gefaseerd—eerst vrijwillig, toen "optioneel met voordelen", en uiteindelijk gewoon verplicht—dan is een gezonde dosis scepsis niet misplaatst. Die opensourcecode en dat privacydashboard klinken prachtig, maar wie controleert dat in de praktijk? Bij de zonnepanelen waren er ook "waarborgen": Fluvius zou alles netjes regelen, maar in realiteit zaten mensen met kapotte meters, trage installaties en administratieve chaos. En discriminatie? Zonnepaneeleigenaren met een analoge meter betaalden plots meer toen leveranciers als Mega extra kosten gingen doorrekenen, ondanks dat het "eerlijk" moest blijven.
Bewijs voor onderbuikgevoelens? Nou, de analoge teller-saga laat zien dat mooie woorden en wetteksten kunnen verdampen als het systeem eenmaal draait. De wallet mag dan nu vrijwillig zijn, maar als overheden en bedrijven er écht op gaan leunen—denk aan banken die alleen nog digitale ID’s accepteren—wordt "vrijwillig" al snel "praktisch verplicht". Geen hard bewijs dat het misgaat, maar de geschiedenis van de analoge teller roept wel een dikke "hm, we zullen zien" op.

[Reactie gewijzigd door rejer op 25 maart 2025 14:53]

Je voorbeeld is echt totaal onvergelijkbaar. Dat de oude analoge meters verboden zijn is niet meer dan terecht. Zoals je zelf al schrijft: een "gouden deal". Oftewel: ten koste van andere burgers die wel een marktconforme prijs betalen cq. ontvangen voor hun stroom.
Maar als je kijkt naar hoe het met de analoge teller en zonnepanelen is gegaan, kun je je afvragen hoe waterdicht zulke beloftes zijn als de praktijk toeslaat.
Dit is wel een knap staaltje whataboutism. Sorry, maar wat hebben de acties van de Vlaamse wetgeving en diens netbeheerder te maken met het Europees parlement?
Dat kunnen dan wel NU de (goedbedoelde) ideeën zijn, maar de (recente) geschiedenis leert dat eens zulke systemen in voege zijn de wetgeving errond nogal durft te veranderen.

Kijk maar eens naar (België allesinds)
- ANPR camera's
- dienstencheques

Eens het systeem incontournable is, sleutelt men aan de toepassingen en de wetgeving errond, want het 'platform'is er al...
Hoe is dit een gevaarlijke tendens? Dacht je hetzelfde toen DigiD werd geintroduceert?
Ik wel, ben nog steeds tegen digiD, het is nu verplicht zonder dat kan je haast niks meer doen. Probeer vanuit de rni register in te schrijven in Nederland? Veel plezier.

Moest doodleuk digid code ophalen bij Schiphol anders kon ik niet opnieuw beginnen in Nederland. Kip-ei probleem.
Nee, ze weten dan op z'n best op welke telefoon welke digitale ID-kaart staat. Dat is heel wat anders. Ik ben niet mijn telefoon.
oei, de wappie van de coronatijd is terug. 8)7
Fijn, zo op de man reageren op mensen die een kritische blik op dingen hebben. Ik denk dat je even moet leren kritischer na te denken in plaats van alleen de kudde te volgen en wappie te roepen tegen alles wat niet in jouw wereldbeeld past.
oei wappie @curkey is op zijn teentjes getrapt. Zegt genoeg over jou, dat je U aangesproken voelt.

Gooi alvast uw telefoon weg, en uw gmail/FB/Insta/account. Want hier typen kan ook gevolgen hebben. ;)

Blijf maar verder posten op X. :)
Ik zeg niet dat ik in het kamp zit van die knakkers, want sommigen zijn toch wel flink down the rabbit hole gegaan. Fijn dat je mij ook met je geweldige inzicht weet in te delen in jouw wereld met goed/fout bakjes, na één simpele opmerking.

Wat mij enorm stoort sinds dat hele Corona-debacle, is dat discussies gelijk al in de kiem gesmoord worden door gelijk iemand uit te maken voor wappie op het moment dat er een onwelgevallige mening of uitspraak langskomt. Misschien had je in deze gelijk en was het inderdaad een complot-denker, maar dan nog.

Dit soort acties met op de man spelen begint me nu echt enorm tegen te staan op internet. Het weerhoudt een fatsoenlijke discussie en het maakt dat mensen niet meer durven te vragen waarom we doen wat we doen. Dát is de werkelijke reden dat ik tegen je ageer.
Mijn initiële reactie was op @Frank Kroon (die wel wijselijk stil blijft)

Maar feit dat je hem 'steunt' in de achterdocht, en op niets gebaseerd is eigenlijk, zegt veel.
Dan weet de EU precies wan wie welke telefoon is. Een gevaarlijke tendens.
Gelukkig is het nog niet verplicht, maar dat wordt enkel gedaan om het erdoor te krijgen.
Als je niet wil dat de EU weet welke telefoon je hebt, gooi hem weg dan.

De overheid weet ook welke medicatie je neemt hoor. En bij welke dokters je al dan/niet gaat. Da's stukje erger in uw geval.

Ik zie op TV, de piloten die ook zeggen, dat mensen tegenwoordig geen NEE meer verdragen. Alles moet bediscussieerd en onderhandeld worden. Nee, mijn handbagage blijft hier, niet in het luchtruim. Hier in de nooduitgang.
Nee, ik ga nog boarden, je kan op je hoofd staan.
Onlangs een Hollander die sigaretje stond te roken op de tarmac in Zaventem, en door het dolle ging dat hij niet meemocht. Begreep absoluut niet wat hij verkeerd deed. Zijn 'vriendjes' hebben alvast wel de vlucht genomen, en niet gebleven.
Dat zijn dus de wappen, die ALLES in vraag moeten stellen, enkel rechten, maar geen plichten meer hebben....volledig van het padje af.

Hetzelfde zie ik op mijn werk.
Jullie hebben op de pvv gestemd toch? En Trump??
Dus waarom ben je verrast door deze persoon?
Ik zit er redelijk dicht op en weet 100% zeker dat het niet "enkel wordt gedaan om het erdoor te krijgen". Ja tracking kan een probleem zijn, maar dit soort onzinnige opmerkingen helpen de samenleving echt niet. Dat politici alleen maar er om het geld inzitten of om de burger dwars te zitten is echt onzin. Meestal wordt daar dankbaar gebruik van gemaakt door populisten (die zelf natuurlijk helemaal te vertrouwen zijn, want ze komen "niet uit de politiek").

Zoals de waard...
Niet overal zit een of ander duister complot achter. Juist bij overheidsapps zijn dit soort privacy zaken goed geregeld.
Buiten het spijzen van de staatskas, kan iemand me uitleggen waarom er een houdbaarheidsdatum staat op het rijbewijs?

[Reactie gewijzigd door andalouse op 26 maart 2025 13:17]

en waarom moet je identiteitskaart om de 10 jaar vernieuwen, wappie?

Jij verandert wss. niet in je gezicht? Misschien door al dat zagen wel..... :+

Ik heb zo'n mensen aan mijn balie....komen met foto van 10 jaar terug. En dan moet je nog gaan bewijzen dat dit geen recente foto is. (euh mijnheer, is dezelfde foto als je vorige kaart) Succes.

Gelukkig kunnen we nu binnenkort zelf de foto nemen. Geen gezaag meer van mensen zoals jij.
Waarom direct zo agressief man? Het zal vast ook zeer plezant zijn om aan je balie te staan.

Ik heb een papieren rijbewijs en die is nog levenslang geldig.

Voor een identiteitskaart snap ik het dat deze vernieuwd moet worden, maar dat is niet hetzelfde als een rijbewijs.

Als het om beveiliging en dergelijke gaat, en het werkt dan toch digitaal, waarom is je rijbewijs dan niet gewoon gekoppeld aan je identiteitskaart?
Wees gerust jongen. Ik blijf vriendelijk. Maar als ze alles zo in vraag stellen, en geen nee kunnen aanvaarden. Is de algemene trend id maatschappij. (de wappiemaatschappij van Willem Engel) :'(
Bel naar de minister van Mobiliteit, Binnenlandse zaken of Buitenlandse zaken (juist, die vertrouwen jullie ook niet) als je niet akkoord gaat, en vraag dan gewoon geen aan hé.

Als ze zeggen 'hoe kan jij dat nou weten, zie ik er ouder uit mss.?' Wel, dan draai ik mijn scherm, en zingen ze plots een lager toontje (als ze met 1 foto komen, check ik verschillende programma's)....'oei, was dat al zo lang geleden'...terwijl ze 20" ervoor zeiden '"nee, hoor....max 6 maand oud"

"onbeperkt geldig" rijbewijs. IN THEORIE in Belgïe tot 2033. Maar als uw foto niet meer gelijkend is, dan zegt politie een nieuwe te halen. (geen boete). In FR. geven ze wel boetes bij papieren rijbewijzen.

Dus rijbewijs met foto van 20-25 jaar terug, is OK voor @andalouse ?
Rijbewijs koppelen? wat als je rijbewijs moet inleveren wegens intoxicatie (op de rechtbank)? Ga je dan ook zonder ID zitten? Goed over nagedacht.
Wat EU nu voorstelt, is prima.
Is het dan niet gewoon technisch mogelijk om je rijbewijs "digitaal" in te leveren? Als de politie dan je identiteitskaart uitleest zien ze dat je geen geldend rijbewijs hebt op dit moment?

Je insinueert er blijkbaar heel graag op los, om zelf maar wat boos te kunnen worden van de ander. Ik denk dat je wat nood hebt aan rust van je baliejobje.
er zijn genoeg die op je gereageerd hebben. Wat baten kaars en bril, als de uil niet zien en wil. :)

Ken er iets meer van dan jij alvast. 'Op het terrein' zitten hé....

Een toetsenbordridder zoals @andalouse met een vmbo-basis diploma op zak.Alles in 1 pot gooien en roeren maar. Met zo iemand moet je dan op een zinnige manier gaan discuteren.

Ik ben heel blij met de beslissing van Europa. Jij niet wss.

Doeh.
Hahahahaha, je bent vast heel gelukkig met je superioriteit :')
nee jochie. Discuteer graag op hetzelfde level. Ga maar vlug slapen.
Je hebt letterlijk niks toegevoegd aan deze zogenaamde "discussie".

Man toch, je bent te triest voor woorden.
LOL, kruip in je zielige Wappiehol.
omdat je anders ws niet echt meer op de foto lijkt...
Net als dat er een vervaldatum op SSL certificaten zit. Op een gegeven moment wordt de kans te groot dat het document vervalst of gestolen is. Niet alleen omdat het lang in omloop is (en een gestolen document weliswaar geregistreerd wordt, maar niet iedereen daarop kan controleren), maar ook omdat het technisch achterloopt (echtheidskenmerken, chip, etc.)
Omdat men af en toe andere beter beveiligde wil uitgeven. Als het tot je dood geldig is dan haal je natuurlijk nooit een nieuwe.
Kan zo'n digitaal rijbewijs ook op een offline telefoon gezet worden?
Of moet deze telefoon altijd online en daarmee volgbaar zijn?
Ik vermoed ook offline. Je hebt namelijk niet de garantie dat je overal in de EU altijd bereik hebt. Wel zal deze wallet eens in de X periode contact moeten opnemen met centrale DB om bijv een QR-code die de app toont te vernieuwen.

Dat is even mijn eerste idee bij de techniek.

Beetje zoals de Corona QR code werkte. Technisch gezien zat dat best wel goed in elkaar.
Zo te lezen gaat dit via de EU wallet, en die is 100% offline beschikbaar.

Je zal alleen eenmalig online moeten zijn om het rijbewijs in je telefoon te laden. Vervolgens wordt het rijbewijs in de EU wallet app gezet. Het wordt wel gekoppeld aan je toestel (d.m.v. een public/private keypair waarbij de private key in het Secure Element van je telefoon is opgeslagen).

Het uitlezen van een digitaal rijbewijs uit je wallet (b.v. door een politieagent) kan vervolgens met NFC of via bluetooth.
Precies kan het ook offline? En niemand heeft het over de geldigheid die kam digitaal toch niet vervallen?

Alleen bin overlijden of herkeuringsleeftijd?
Nieuwe foto's? Elke 10 jaar is toch logisch?
Idd, niet bij still gestaan gebruik al 20 jaar dezelfde foto :) :)
Ook offline, maar de geldigheid is kleiner en er zal af een toe een nieuwe (automatisch) worden opgehaald.
En hoe werkt het dan als in het ene land je Rijbewijs is ingevorderd?
Dan zou het top zijn als het hem meteen in de hele EU kwijt bent.
Nu kun je dan toch ook nergens rijden?

(Niet te verwarren met een rijontzegging overigens, die in maar 1 land geldt)
Goh als men in - bijvoorbeeld - Nederland m'n Spaans rijbewijs invordert, dan kan ik nog in Spanje rijden met digitaal rijbewijs in de DGT app, totdat men in Spanje weet dat m'n rijbewijs door Nederland werd ingevorderd.

Uiteindelijk komt het erop neer dat je zonder rijbewijs aan het rijden bent, en als men bij controle erachter komt dat je rijbewijs elders werd ingevorderd dan mag je dat gewoon in de rechtbank gaan uitleggen.

Kunnen rijden en mogen rijden zijn uiteraard 2 verschillende dingen.

Met het nieuwe systeem wordt dat gelijk Europees geregeld denk ik. Maar zowel vroeger / nu als dan mag je niet rijden nadat je rijbewijs werd ingevorderd, dus gewoon niet doen.

[Reactie gewijzigd door b12e op 25 maart 2025 22:52]

Handig, hier in Noorwegen gebruik ik ook al een tijdje een app (van de Noorse RDW) hiervoor.

Heb echter ook nog een Nederlands rijbewijs, dus handig om die binnenkort ook digitaal te hebben. :)
Denemarken heeft ook zo'n app. Spanje ook.

Het probleem is vooral over de langsgrenzen heen momenteel: met enkel de Spaanse app mag ik ook enkel in Spanje rijden. Dus als je eens de grens over gaat mag je je fysiek rijbewijs niet vergeten.

Dat moet over 5 jaar verleden tijd zijn.
In sommige Amerikaanse staten kun je het ook gewoon native toevoegen aan je telefoon, iig op iOS devices. Vind dat helemaal een strakke oplossing, maar ik denk dat men hier toch gaat vasthouden aan een eigen app.
Ik wil gewoon graag mijn ID of Rijbewijs thuis kunnen laten
Kan nu al, gewoon de gok op een boete riskeren. Ik heb een foto van mijn ID, Paspoort en rijbewijs op mijn telefoon in afgeschermde map staan.

Als ik in Nederland rond rijdt heb ik vaak geen van de 3 mee. Weet dat het "moet", maar ik riskeer de boete.
Ik heb ook dergelijke foto's op mijn telefoon. Kreeg toch laatst een boete voor het niet bij hebben van het rijbewijs. De agent maakte een foto van mijn telefoon met de foto van mijn rijbewijs. Hoe ironisch wil je het hebben.

€110 excl. administratiekosten aub..........
Snap ik. Technisch gezien zit ik fout en kan ik een boete krijgen. Dat is het risico wat ik loop. Maar ik vind het redelijk onzinnig want ik heb gewoon een geldig rijbewijs en dat staat ook in de politie systemen.

Met de foto's kan ik in alle redelijkheid al aantonen wie ik ben en dat vind ik prima.
Dat is nu juist precies het probleem. Je kan dus niet aantonen wie je bent, je kan aantonen dat je een afbeelding hebt van iets dat lijkt op een kaart waarmee je kan aantonen wie je bent. Met photoshop kan je namelijk theoretisch jouw rijbewijsfoto plakken op het rijbewijs van een ander. De politie kan veel andere echtheidskenmerken immers niet op een foto controleren.
Je kan toch ook met een vals rijbewijs rondrijden dan? Er is toch een extra controle mogelijk door de politie?

De politie kan dit in hun databank ingeven en controleren zoals een echt rijbewijs.
Het hele idee van een id-bewijs is dat je met het document en de persoon samen kan achterhalen om wiens identiteit het gaat. Controle of alles ok is, doen ze door het chipje uit te lezen waarbij dezelfde naam en foto naar voren komt als op het bewijs zelf. Je moet van goede huize komen wil je een vals rijbewijs maken met alle echtheidskenmerken en de juiste data op de chip.
Daarom zeg ik ook: In alle redelijkheid. Ik vind het voldoende en neem het risico dat ik een boete kan krijgen als een agent daar echt zin in heeft.
@RobertMaes
In België moet je bij verval je rijbewijs in de rechtbank afgeven.
https://mobilit.belgium.b...rval-het-recht-tot-sturen
En dus jij -puur hypothetisch- gaat als alcoholieker dan met je fotootje op je smartphone tonen dat wel mag rijden aan ome agent. |:(
Toch simpel. Als je buitenshuis gaat, heb je rijbewijs en Identiteitskaart bij.

Dat nieuw systeem zal prima zijn. Want die klojo's die omwille van diverse redenen hun rbs ingetrokken zijn, gaan alsnog de baan op. En doden mensen. Voor hen tellen geen regels.
https://www.vrt.be/vrtnws...lijke-slachtoffers-in-ru/
Want die klojo's die omwille van diverse redenen hun rbs ingetrokken zijn, gaan alsnog de baan op. En doden mensen. Voor hen tellen geen regels.
Ik denk dat je hier een cruciale stap over het hoofd ziet: Ook zonder digitaal rijbewijs kan je nog prima rijden hoor - althans met de regels die nu voorgesteld worden. Je haalt hier geen enkele hardleerse dronken bestuurder uit het verkeer. Dit gaat enkel wat opleveren bij daadwerkelijke controle door een agent, dus exact zoals het nu is.

Maargoed, we snappen allemaal dat dit een kwestie van tijd is. "Nu het systeem er toch is, kunnen we evengoed alle wagens verplichten het rtijbewijs te controlleren voordat de wagen start."
alweer eem opstapje naar 1984 dit...
Toch niet zo simpel?

Laat de politie gewoon hun werk doen, controle in België kan echt wel zonder een fysieke kaart mee te hebben.
Uhm.. de agent kan gewoon in zijn smartphone app zien of men wel of geen valide rijbewijs heeft.
Het enige argument wat hier gebruikt kan worden is dat je zonder de fysieke pas niet onomstotelijk kan aantonen wie je bent.
Goed, we hebben wel allemaal onze vingerafdruk moeten afgeven op het gemeentehuis maar oke. De wet is de wet _/-\o_
Op de letter van de wet, niets op aan te merken, maar het voelt wel wat flauw inderdaad.
Het is ook een toonplicht, geen draagplicht. Als ik ga sporten 500m verderop rijden ze maar ff die paar meter achter me aan.
Idem. We leven immers in een tijdperk dat iedereen een telefoon op zak heeft...
Ik zou willen dat zoiets op een open standaard gebaseerd is. Zodat je niet afhankelijk bent van een EU app die op jouw telefoon moet werken, maar dat bijvoorbeeld smartwatches en alternatieve OS'en ook gebruikt kunnen worden. Geen idee of dat realistisch is qua beveiliging, ik snap dat je niet wil dat iemand zijn digitale rijbewijs onbeperkt kan kopieren, maar het zou wel mooi zijn als er opties waren om je digitale rijbewijs op iets anders te hebben dan twee big tech Amerikaanse besturingssystemen.
Wat zijn de eisen van 'chEUna' hieraan?

Moet ik altijd online zijn, moet ik mijn locatie gegevens perse delen, moet ik middels pin eerst inloggen voordat ik een auto uberhaubt mag (kan) besturen.

Waar nog geen 5 jaar geleden met een smoezelig hypocriet vingertje over naar China werd gewezen, wordt nu stapje vor stapje in de EU ingevoerd. We zijn net zo erg, de manier waarop verschilt alleen.
Naiviteit om te geloven dat er ook maar iets van privacy wordt gewaarborgd is ronduit stuitend.

[Reactie gewijzigd door litebyte op 25 maart 2025 14:44]

Kun je deze onderbuikgevoelens ook nog baseren op iets dat concreet in het wetsvoorstel staat? Of heb je gemakshalve maar heen gelezen over de eisen dat het altijd vrijwillig is en dat de wallet open-source moet zijn?
Ik weet niet helemaal hoe jij een rijbewijs op een smartwatch wil laten zien - het moet natuurlijk wel leesbaar worden. Ik zie nergens in het artikel staan dat dit OS-gebonden wordt, maar het is alleen maar logisch dat ze een dergelijke app in eerste instantie voor iOS en Android gaan ontwikkelen - dat is immers waar 99% van de gebruikers van die apps zitten. Ik verwacht niet dat ze geld gaan steken in een oplossing voor die paar gebruikers die ze dan missen - die kunnen altijd nog terugvallen op het fysieke rijbewijs.
Het ligt eraan hoe dat hele systeem werkt, maar het zal vast meer doen dan een foto van je rijbewijs laten zien. Ik verwacht dus eerder iets van een QR code, of potentieel NFC. En dat kan natuurlijk prima op een smartwatch.

En mijn hoop is dus niet dat ze het voor elk marge OS gaan ontwikkelen, maar dat het volgens een open standaard gaat waardoor elk marge OS zelf een app kan ontwikkelen die ermee samenwerkt.
Ik hoop dat deze keer er wel vanaf het eerste ontwerp onafhankelijkheid van Google en Apple wordt meegenomen. Zeker in deze tijd zou het uitganspunt een open source ontwerp, zonder verplichting tot het accepteren van de gebruikersvoorwaarden van deze bedrijven, moeten zijn.

Niet pas als een gedachte achteraf, zoals met de Covid-apps, waarbij het in Europa een lappendeken was in hoeverre er apps beschibaar waren voor mensen die niet met Google of Apple in zee wilden gaan. In veel landen lukte dat niet, niet functioneel, of zo laat dat het niet meer relevant was.
Het is open source: https://github.com/eu-dig...e-and-reference-framework
Of dat ook Google & Apple onafhankelijk betekent kan ik niet zeggen.
Ik ben benieuwd wat de kosten gaan worden die de overheid in rekening gaat brengen voor digitale rijbewijzen (en soortgelijke documenten) en wat er gaat gebeuren met de kosten voor de klassieke vormen.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.