Gratis extra jaar Windows 10-updates geldt ook voor gebruikers in onderwijs

Ook gebruikers in het onderwijs krijgen securityupdates voor Windows 10 een jaar langer gratis, met als enige voorwaarde een Microsoft-account. Deze concessie van Microsoft is voor gebruikers in de Europese Economische Ruimte en loopt tot 13 oktober 2026.

Microsoft biedt niet alleen thuisgebruikers in Europa een extra jaar gratis securityupdates voor Windows 10. Naast de Home- en Pro-uitvoeringen van dat besturingssysteem valt ook de Pro Education-uitvoering onder het aangepaste aanbod dat Tweakers vorige week onthulde. Microsoft noemt verder nog de Workstation-uitvoering van Windows 10 in zijn vereisten voor Extended Security Updates.

Consumenten die zich willen inschrijven voor het ESU-aanbod voor Windows 10 moeten een van die uitvoeringen draaien op hun eigen pc. Het ESU-programma voor consumenten mag van Microsoft niet worden gebruikt op commerciële apparaten. Verder hebben consumenten de nieuwste Windows-update nodig en een Microsoft-account. De ESU-licentie wordt namelijk gekoppeld aan het Microsoft-account dat consumenten gebruiken om zich in te schrijven voor ESU.

Sinds vorige week kunnen consumenten in de Europese Economische Ruimte (EER) zich aanmelden voor gratis Windows 10-securityupdates, zónder enkele van de voorwaarden die Microsoft eerst stelde. Het hebben van een Microsoft-account is nu de enige resterende voorwaarde. Microsoft was eerst van plan om niet-zakelijke gebruikers 30 dollar te laten betalen voor een extra jaar securityupdates. Dat jaar loopt dan vanaf het vervallen van de algemene support op 14 oktober van dit jaar.

Naast die betaalde optie bood Microsoft nog twee gratis mogelijkheden, maar daarvoor moesten gebruikers meer Microsoft-diensten en -producten gaan gebruiken. Dit waren Windows Back-up en OneDrive, of diensten en producten als Bing en Edge. Het eerste gaf direct recht op gratis securityupdates, terwijl dat laatste Microsoft Reward-punten opleverde, die konden worden ingewisseld voor het extra jaar updates.

Door Jasper Bakker

Nieuwsredacteur

29-09-2025 • 10:08

97

Reacties (97)

Sorteer op:

Weergave:

Laat ik voorop stellen dat ik elke dag aan extra updates alleen maar toe juich. Maar windows 11 is inmiddels nu 4 jaar uit. Bij het begin snap ik dat mensen even wachten met upgraden, maar inmiddels mag het toch wel tijd worden dat je een keer gaat upgraden... De upgrade is zelfs gratis te doen dus daarvoor hoefde je het ook niet te laten. Nu snap ik met de problemen met de TMP 2.0 chip. Maar inmiddels is deze ondersteuning er ook al 7 jaar bij zowel Intel als AMD. Na 7 jaar een product EOL maken is niet zo uitzonderlijk. Samsung geeft ook 7 jaar updates op hun telefoons (Galaxy), Apple op hun MacBooks ook 7 jaar en op hun iPhones 5-6 jaar. Langer is natuurlijk altijd beter, maar 7 jaar is naar mijn mening best goed!

Al klopt dit ook niet helemaal, TPM2.0 is er minimaal 7 jaar, maar de ondersteuning stopt dus eigenlijk voor alle chips ouder dan 7 jaar.
Na 7 jaar een product EOL maken is niet zo uitzonderlijk. Samsung geeft ook 7 jaar updates op hun telefoons (Galaxy), Apple op hun MacBooks ook 7 jaar en op hun iPhones 5-6 jaar. Langer is natuurlijk altijd beter, maar 7 jaar is naar mijn mening best goed!
* The Zep Man kijkt naar berg e-waste.

Nah. Een beetje PC van 15 jaar oud is prima voor zaken als kantoortaken, mailen en browsen. Een PC van 7 jaar oud is meer dan prima daarvoor.

Nu is de situatie met PC's niet helemaal vergelijkbaar met Apple en Samsung. Microsoft brengt een OS uit voor (voornamelijk) hardware van anderen. Verder kunnen die PC's natuurlijk wel wat anders draaien, waarbij (met name mobiele) hardware van Samsung en Apple dat niet kan. Mogelijke alternatieven die updates ontvangen:

• Windows 10 IoT Enterprise LTSC (werkt op praktisch alle x86-64 systemen).
• Windows 11 gestript van TPM en CPU checks (werkt met nieuwste Windows 11 vanaf de eerste Intel Core i CPU's). Jaarlijkse upgrades moeten handmatig, of men moet Windows 11 IoT Enterprises LTSC gebruiken om upgrades te vermijden.
• Iets anders draaien, zoals Linux.

Het probleem is dat een gemiddelde gebruiker geen alternatieven overweegt of simpelweg technische kennis mist. Er zijn veel meer gemiddelde gebruikers dan technisch onderlegde gebruikers. Dit zorgt voor veel e-waste, ongeacht hoe goed de technisch onderlegde gebruikers hun omgeving ondersteunen in het gebruik van oudere hardware.

[Reactie gewijzigd door The Zep Man op 29 september 2025 10:59]

"Een beetje PC van 15 jaar oud is prima voor zaken als kantoortaken, mailen en browsen." Niet mee eens gebaseerd op mijn ervaring met een i5 3550 zonder xmp met een snelle 850 pro samsung ssd tot 2jaar terug. Vrijwel alles wat ik daarop deed ging toen al met een kleine vertraging die borderline storend was. Met een processor uit 2010 zit je op zoiets als een i5 860 die 25% trager is.

Browser openen op een 860? Wacht maar 3-5 seconden, zware webpagina openen zoals youtube? wacht maar 8 seconden. 4k video kijken? kan niet, zelfs niet bij de lage bitrate van een youtube. 1440p dan? Kan nog denk ik, mijn 3550 had er geen problemen mee op linux waar die niet deels (semi-hardware ondersteuning) geholpen werd door de 750ti, maar je zit wel met een processor die naar zijn hoogste clockrate schakelt. Dat energieverbruik gaat ook onder idle niet prettig zijn. Mijn 3550 zat denk ik zo'n 30-50 procent van de tijd naar 1.4-2.0 ghz te schakelen, mijn huidige 10100 zit keurig op 0.8ghz. Een 860 zal nauwelijks nog terug schakelen naar 0.8-1 ghz. Alleen al vanwege het verbuik kan je beter een nieuwe computer aanschaffen, de kosten haal je er makkelijk uit.

Verder iets uitpakken begon al echt irritant te worden bij de 3550, een programma installeren was ook al wachten geblazen tot vervelends toe.Simpele update?Wachten en nog eens wachten. Een tien jaar oude pc is prima, of zelfs een snelle 2600k, maar 15 jaar is echt te oud. Je kunt het ook zelf proberen op je eigen pc door energiebeheer in je startmenu te typen --> schema aanpassen --> cpu max % verlagen tot iets vergelijkbaars van 15 jaar terug.

[Reactie gewijzigd door ADR3 op 29 september 2025 14:29]

Kijk naar Link State Power management van PCI express in energie beheer.

Zodra dat is uitgeschakeld presteert een SSD in oudere systemen aanmerkelijk beter.
Zelf heb ik nog een computer in gebruik (is niet mijn hoofd computer) met een QX9650 helaas nog met HDD's wel RAID0. Dit zorgt er voor dat programma's traag opstarten maar eenmaal opgestart draait het wel soepel. Ik ervaar geen vertragingen bij websites zoals youtube.

UHD bestanden lukken om af te spelen gezien de grafische kaart het werk doet (GTX1060)

Over het verbruik zal ik wel niet spreken dit is al snel 200-300Watt. De multiplier is unlocked en draait vast op 10 ipv 9.


Wat ik eerder ervaar is de ondersteuning SSE4.2 en hoger die onbreekt. Sommige programma's hebben dit nodig zoals photoshop, recente games.
Verder iets uitpakken begon al echt irritant te worden bij de 3550, een programma installeren was ook al wachten geblazen tot vervelends toe. Simpele update? Wachten en nog eens wachten.
Ik tik dit op een 3570.. ik herken jouw problemen met uitpakken, installeren en updaten totaal niet.

Eerder dit jaar nog regelmatig een i3-530 gebruikt, dan merk je wel dat ie niet zo snel is maar an sich gaat dat voor internetten ook nog wel.
Mijn PC is zo'n 14 jaar oud en ik herken jouw verhaal echt niet. Mag ik even voorstellen:
  • Moederbord: MSI X79A-GD45 Plus
  • Processor: Intel Core i7-4820K @ 3.7 GHz, 4 cores met HT.
  • Ram: 16 Gb ram in default timings.
  • Videokaart: NVidia Gforce 9800 GTX met 512 Mb geheugen
  • Beeldscherm: LG Ultrawide 3440x1440 @ 50Hz.
  • Harddisk: 1Tb Samsung 870 EVO SSD
  • OS: Windows 10 Pro (10.0.19045)
Net dit beestje even aangetrapt en Windows 10 start in minder dan 15 seconden van volledig uit (geen standby/hibernate) naar het Windows loginscherm. Inloggen is in 3 seconden gebeurd vanaf het moment dat ik op enter druk. Applicaties starten snel en draaien soepel en zonder merkwaardige vertragingen.

Natuurlijk, in de benchmarks zal deze machine belabberd scoren; hij mist alle features van de nieuwe CPU's en heeft ook maar 4 cores. De geheugenreepjes zijn niet zo snel als die van de huidige generatie. De videokaart is antiek en ook de PCI-bus is stukken trager dan tegenwoordig de standaard is.

Maar het belangrijkste is: IK als mens merk er niets van. Natuurlijk heeft de hardware-ontwikkeling niet stil gestaan, maar voor de standaard-taken heb je dat vaak niet nodig. Leuk al die brute rekenkracht, maar je moet het ook kunnen gebruiken. Dus een tekstje schrijven op een machine met 16 cores is leuk, maar je hebt toch maar één toetsenbord en een maximale snelheid die je als mens zelf kunt produceren. En die snelheid?! Daar lacht een gemiddelde CPU-core zich een scheur van in zo'n onderbroek.

Natuurlijk, de oudere PC's beginnen langzaam maar zeker een beveiligingsrisico te worden als hun OS niet meer ondersteund wordt. En je kunt niet van de OS-bouwer verwachten dat ze alle hardware tot in den treuren gaan ondersteunen. Maar ik vind het wel belachelijk dat Microsoft dergelijke onzin-redenen aan de dag brengt om een upgrade van het OS tegen te kunnen houden. Als de functionaliteit van de TPM echt zo verweven zou zijn in het OS, dan kunnen mensen daar geen weg omheen vinden. Het OS zou simpelweg niet KUNNEN starten.

In het verleden heeft Microsoft de upgrade van Windows 7/8 naar 10 gratis gemaakt, en het lijkt er bij mij op alsof ze daar nu een beetje spijt van hebben. En dat de huidige vereisten zijn opgesteld om te voorkomen dat mensen die de gratis Windows 10 upgrade hebben gekregen nu gratis naar 11 gaan. Geen idee of dat echt zo is, maar dat gevoel heb ik wel en dat is iets waar IK wel iets van merk. Alsof ik maar een nieuwe PC moet gaan aanschaffen zodat Microsoft weer een licentie aan mij kan slijten.

Maar deze PC kan (en gaat waarschijnlijk) nog vele jaren mee. De dualboot naar Linux is al geregeld. Zodra ik geen updates meer krijg verander ik simpelweg de 'default boot option' naar die van de nieuwste Linux kernel. Gelukkig heb ik daar als RHCE de kennis en kunde voor, maar dat geldt helaas niet voor iedereen.

En voor een keer ben ik blij dat mijn ouders niet altijd even voorzichtig zijn met hun laptop; het risico dat daar een kop koffie overheen gaat is groter dan het risico dat ze gehacked worden. Al moet ik zeggen dat ze hun huidige laptop al wel twee jaar hebben. Maar het is een kwestie van tijd...
Hoezo kan hardware van Samsung of Apple dat niet?

Je hebt alleen maar de binaries voor de hardware nodig en elke Unix kernel kan het prima.
Hoezo kan hardware van Samsung of Apple dat niet?
(met name mobiele)
Ga jij maar eens op een moderne Samsung smartphone of een iPhone een ander OS draaien. Vergeet het niet te documenteren, want anderen zullen je daar zeer dankbaar voor zijn. :)

[Reactie gewijzigd door The Zep Man op 29 september 2025 12:08]

met name mobiele
Kan je geen custom rom meer draaien op je Samsung telefoon?

Kan je geen andere OS meer installeren op je Mac?

Ongeacht dat je wat moeite moet doen is het voor een iPhone ook haalbaar. Dat had even Googlen je ook wel duidelijk gemaakt.
Kan je geen custom rom meer draaien op je Samsung telefoon?
Niet zonder de bootloader te unlocken. Zoals genoemd, als dat je lukt moet je het zeker publiceren!
Kan je geen andere OS meer installeren op je Mac?
Voor moderne Macs is er een smaakje Linux, maar de hardwareondersteuning blijft beperkt.
Ongeacht dat je wat moeite moet doen is het voor een iPhone ook haalbaar. Dat had even Googlen je ook wel duidelijk gemaakt.
Jij doet de claim. Kom maar met bronnen. :)
Oh, technisch kan het vast!

Je moet alleen om de technische blokkades heen die de fabrikanten je opwerpen om te voorkomen dat je een ander OS installeert. Zie jij het al voor je, Android op een iPhone?

En sla het advies van @The Zep Man alsjeblieft deels in de wind, documenteer wat je wilt, maar wees terughoudend met het online plaatsen daarvan. Want het lek wat je gevonden hebt zal sneller gedicht worden dan dat the spray-tanned grote smurf 'Fired' roept. Bovendien loop je het risico kennis te maken met de juridische afdeling van je hardware-fabrikant omdat je inbreuk hebt gemaakt op hun intellectuele eigendom. Foei foei!
ik heb nog een i7 7700k die geen TPM 2.0 heeft en deze pc doet het verder nog prima, echter straks dus niet meer ondersteund door Windows (10 updates)
In de familie gebruikt bijna iedereen nog vlot laptops van 10+ jaar oud (zonder Windows weliswaar :p).

Hardwarematig kan dat nog gewoon goed mee voor moderne browsers, office en hier en daar een simpel spelletje.

Ik ben blij dat we nog alternatieven op Windows hebben want dit is gewoon mensen forceren perfect goede hardware te vervangen.
Ik ken heel wat mensen die 7 jaar en langer doen met hun pc of laptop. Die zullen wel blij zijn met dat extra jaartje support.

pc/latop is ook niet goed te vergelijken met een smartphone of tablet. Dit is een andere categorie van gebruikerstoestellen en daarvan zijn we gewend dat ze een kortere vervangcyclus hebben.
Een van de problemen ligt niet bij MS maar bij de chipleveranciers.

Gelet MS alle keys in de TPM wil steken voor alle software/toepassingen, dit ook wil gaan afdwingen in de toekomst voor ontwikellaars moet iedereen dus over die TPM beschikken. Sommige toepassingen vereisen dit soort security ook, heel de reden waarom er nooit bank apps, itsme apps of digid apps voor Windows zijn uitgekomen.

Echter dat wil zeggen dat alle private keys niet meer in handen zijn van het OS en dat er dus vertrouwen moet zijn dat de TPM zelf of de communicatie naar de TPM niet compromised is.

Dat houd dan secure boot in en specifieke support van de CPU, als de CPU met de TPM praat mag die thread geen normale instructies uitvoeren, de sheduler zal dus heel die thread reserveren voor exclusief TPM communicatie.

Echter dat houd in dat je support nodig hebt van de chip fabrikant om eventuele problemen in dat security verhaal te ondersteunen. En bijgevolg als die support wegvalt wegens EOL heb je een probleem.

De PC markt is dit nog niet gewoon, hoe lang is de support van Windows wel maar niet hoe lang is de support van mijn chipset of CPU. Als die laatste komt te vervallen moet je niet verschieten dat bij de volgende Windows release je een melding krijgt dat je hardware niet meer ok is.
Maar windows 11 is inmiddels nu 4 jaar uit.
Ik snap het gedram rondom deze discussie niet zo erg. Als men, zoals je terecht aangeeft na 4 jaar nog niet is geswitched. Waarom zouden ze dat dan nu wel ineens gaan doen? Iedereen die over is, die is over. Iedereen die niet over wil en/of kan gaat dat ook niet doen. Er zijn genoeg redenen te noemen zowel de voor en tegens. Een aantal punten heeft Microsoft in deze 4 jaar aangepakt. Een heel hoop ook niet. ESU is wat mij betreft een prima optie om een heel hoop e-waste te voorkomen en mensen zelf een keus te geven.

Persoonlijk blijf ik bij W10 met 3 jaar ESU, ook al is mijn PC maar 1.5 jaar oud. Ik zie simpelweg geen meerwaarde in W11, zeker niet gezien je een lading tweaks moet uitvoeren om alle reclame en andere overhead eruit te krijgen. De design keuzes staan mij ook niet aan, dat is puur persoonlijk natuurlijk. Ook zijn de security functies voor Home en Pro versies ook niet beter dan bij W10 in het daadwerkelijk beschermen tegen malware en exploits.

Het moet wel meerwaarde hebben, niet een puur moetje. Geen security updates is een belangrijk moetje, met ESU is dat niet zo'n probleem. Wellicht dat W12 het over een andere boeg gooit of dat Valve en Proton flinke stappen maken met het verbeteren/versimpelen van "Windows gaming" op Linux. Tijd zal het leren.
Apple op hun MacBooks ook 7 jaar en op hun iPhones 5-6 jaar.
Waar heb je die getallen vandaan?
macOS Sonoma met support van hardware tot 2017 terug wordt nog tot volgend jaar ondersteund dus zou dan 8-9 jaar worden.
iOS 18 wordt ook nog ondersteund dus een 7 jaar oude iPhone XS krijgt ook nog security updates.
Google en Chat GPT :) Misschien dat ik er een jaartje naast zit hier en daar. Het ging er meer om dat 7 jaar redelijk genoemd mag worden.

Er is btw geen enkele Macbook uit 2017 die Sonoma ondersteund. Alleen een iMac Pro. Macbooks uit 2017 vallen dus al een tijdje buiten de mand!
macOS Sonoma met support van hardware tot 2017 terug wordt nog tot volgend jaar ondersteund dus zou dan 8-9 jaar worden.
Niet alle hardware uit bijvoorbeeld 2018 wordt ondersteund toch?
De MacBooks en mini uit 2018 wel. iMac is niet geupdate in 2018 dus dan heb je een 2017 model, Mac pro die je in 2018 kocht was zelfs een 2013 model (maar die zal door weinig particulieren gekocht zijn).

Het zal vast ook wel versneld afschrijven zijn voor de Intel uitfasering, maar dat neemt niet weg dat ik de ondersteuningstermijn van Macs wel enigszins aan de korte kant vind gezien de levensduur van de hardware. Helaas trekt Microsoft naar Apple toe in plaats van andersom...
Mijn pc van 9 jaar oud werkte nog heel goed. Vlot opstarten, alle Office applicaties en websites goed te gebruiken en zelfs gamen met redelijk moderne games ging nog harstikke goed, allemaal onder Windows 10. Maar helaas geen TPM chip, dus heb alleen voor Windows 11 een nieuwe pc samengesteld. Weer een model wat waarschijnlijk makkelijk 10 jaar mee gaat. Dus het is afwachten welke hardware vereiste MS de komende jaren bedenkt.

Wat ik had:
  • Gigabyte GA-B150-HD3P
  • Intel Core i5 6500
  • GeForce GTX 1060 – 6GB
  • Corsair CX450M
  • Kingston DDR4 2x8GB RAM
  • Samsung SSD
Waarom een hele nieuwe pc? Kan toch gewoon TPM module er inpluggen?
https://www.amazon.com/Mo...-Compatible/dp/B0FKMXTJXC

[Reactie gewijzigd door friket op 29 september 2025 13:35]

Nee, CPU was ook te oud.
dus heb alleen voor Windows 11 een nieuwe pc samengesteld.
Je had dus minimaal nog een jaar langer met de oude PC kunnen doen..
Leuk dat ze daar 2 weken voor deadline nog even een verlenging bij aan plakken maar hiermee 'pak' je de mensen die hun upgrade goed voorbereid hebben natuurlijk wel.
De verlenging was toch al veel langer bekend, zij het onder iets strengere voorwaarden?
Ja, tegen betaling of vage rewards. Kan me voorstellen dat veel mensen daar geen energie in wilden steken, zeker als ze een goed excuus zochten van een oude PC af te komen ;)
Probleem is dat niet elke windows 10 systeem te upgraden is naar windows 11 en vandaag de dag heeft niet iedereen de financiele middelen om een nieuwe computer te kopen.
Zo gaat een oude PC waarschijnlijk ook naar een familielid. Iemand die zelf ggen PC kan betalen, of zelden een PC gebruikt, kan met een oudere PC vaak nog genoeg doen. Een werkende PC weg doen is zonde, draai er dan Linux op bijvoorbeeld. Maar juist dat gaat slecht samen met mensen die zelden een PC gebruiken en alleen Windows kennen.

Bijvoorbeeld: Een Intel 5820K + 32GB RAM, GF1080 en SSD is nog vlot genoeg voor media en wat spelletjes. Maar die CPU is niet ondersteund.
Er zijn genoeg usecases waarbij er meer dan 7 jaar support verwacht wordt. Ons lab staat bijvoorbeeld vol met systemen die op Windows 10 draaien, maar niet geupdate kunnen worden ivm hardware ondersteuning. Dat heeft niks te maken met TMP, maar alles met niche geïntegreerde hardware zoals ADCs en hun drivers. Dit zijn ook geen systemen die je elke paar jaar zomaar even vernieuwd, want deze apparaten kosten vaak meer dan een miljoen per stuk.

Gelukkig draaien vrijwel al deze systemen Win10LTSC, maar onze IT dienst vereist desondanks dat álle Windows 10 devices per 1 januari van het netwerk worden afgesloten. Vanuit een eenduidigheid oogpunt logisch, maar voor ons een nachtmerrie die we nog niet hebben opgelost. Wij zijn hierin ook niet de enige, want dit soort policies hoor ik van wetenschappers over de hele wereld.
Dit zijn ook geen systemen die je elke paar jaar zomaar even vernieuwd, want deze apparaten kosten vaak meer dan een miljoen per stuk.
Ik hoor dit soort verhalen vaker, maar het zegt imo ook heel veel over de klant die de ondersteuningstermijn van een machine van een miljoen (echt?) hard af laat hangen van de ondersteuning op het OS wat op de aanstuur PC meegeleverd wordt.
Het lijkt me dat je bij inkoop van hardware met dit soort prijskaartjes harde afspraken maakt met de leverancier over support termijnen e.d. en dat de fabrikant zich verplicht een nieuwe driver beschikbaar te maken voor een nieuwe Windows versie als dat de enige manier is zo'n ding veilig te gebruiken.
Omdat Windows 11 vol zit met Microsoft “Bloat”.

W11 na vrijwel iedere patch Tuesday update een poging doet om van Edge weer de standaard browser te maken.

W11 super graag mijn privé data bij Microsoft in de cloud wil zetten.

W11 me om de haverklap “gratis” (voor 3 maanden) Office 365 abonnementen opdringt.

W11 copilot aan me opdringt en ik fundamenteel iets tegen “gebruik AI maar overal voor” heb.
Makkelijk. Mijn game PC uit 2012 wilde ik volgend jaar gaan vervangen maar eigenlijk voor alles wat hij moet doen gaat hij nog goed mee. Zo ook de 15 jaar oude laptop van mijn ouders.
Ik kan je verzekeren dat bij veel pc's die in bv als een module in tv zijn ingebouwd. Het tot ca 5 jaar geleden nog heel veel voorkwam dat er geen tpm was en ook de cpu vaak te oud is. Er zijn daarom best veel plekken waar deze nog niet zijn afgeschreven (kuch onderwijs, 7 jaar afschrijving..) .
Hier een oude Dell met een i7 2770QM. Nog prima voor onze dochter voor haar huiswerk. SSD erin en gaan. Wel voor oktober met Rufus geupgrade naar Windows 11, want ja. Niet standaard ondersteund en ook dat werkt gewoon prima. Ze krijgt ergens wel een nieuwe eigen pc, maar dat is richting de middelbare school. Kan ze kiezen of ze een pc of laptop wil.

Probleem is voor veel mensen dat ze die pc/laptop hebben gekocht met de hardware die in Windows 11 niet meer ondersteund wordt en dat het voor hen nog niet echt oude hardware is. Vooral naar gebruik.
Ik vind het bloed zonde. Heb ook gekeken of er dingen waren die prima op Linux zouden draaien, maar een MS 365 krijg je er niet op werkend bijvoorbeeld. En dat is voor school wel een must. Ja, je kunt rotzooien met Openoffice.org of Libreoffice, maar dat is het allemaal net niet. En heb toch een abonnement voor ons gezin op MS365.

Ja je hebt ergens gelijk, maar nee, ergens anders ben ik het niet met je eens. Mijn vorige pc heb ik ook best een lange tijd gehouden en die voldeed zelfs voor gamen gewoon nog goed.
Gelukkig, nog een jaar uitstel...Windows 10 voelt gewoon nog steeds superieur aan W11, heb W11 wel een 2 jaar gebruikt, maar na een crash van de PC, moest een herinstallatie uitgevoerd worden en toch terug 10 erop gezet. Zelfs op de snelste hardware van het moment 9950X3D en 5090 is W10 gewoon sneller en ziet er meer volwassen uit dan W11. Het is jammer dat je qua gaming toch nog weinig keuze hebt en je aan windows vast zit. Had ubuntu wel weer geprobeerd, maar het lukte niet de 5090 drivers te laten werken.
Als je denkt dat W10 nog steeds superieur is aan W11 dan heb je een vlek voor het oog of je weet niet waar je het over hebt.

Windows 11 is vrijwel beter in alles dan Windows 10 op dit moment. En ja, een PC crash kan altijd overkomen, maar dat kan ook aan de hardware liggen.

Ik snap ook niet waarom je dan ook met zulke dikke specs dan nog vast bijt aan Windows 10. Het is net alsof je een roll royce koopt met Dacia velgen eronder.

Afgelopen jaren heb ik honderden computers gemigreerd naar Windows 11 en krijg altijd dezelfde reacties "het werkt slecht, het is onoverzichterlijk, etc, etc". Alleen is de realiteit dat men moet schakelen van GUI terwijl W11 echt wel deugd.

Als je dan paar weken verder bent hoor je er niemand meer over.

Ik zou oprecht nog een keer overwegen om naar 25H2 te upgraden als ik jou was :)
Nou helemaal uit de lucht gegrepen is het ook weer niet.

Windows 11 vraagt een hoop meer geheugen. Met 16GB RAM gaat het wel, met 8GB moet je het niet proberen.

Er zijn nog best wat 8th en 9th gen Intel systemen met enkel 8gb werkgeheugen en die draaien alles behalve lekker.

Wij hebben meerdere van dat systemen die kaal al rond de 4-5GB gebruiken. Dan is er nog maar weinig reserve.

Kan me alleen niet voorstellen dat boven genoemde systeem daar last van heeft. Online zijn er inmiddels talloze testen en reviews tussen Win10 vs Win11 voor games en resultaten zijn nagenoeg identiek.
We hebben veel klanten die ook nog 8e of 9e gen I5's gebruiken met 8GB RAM. Deze klanten willen niet investeren in nieuwe PC's, maar ze zijn wel W11 compatible.

Ook dit soort PC's lopen prima op W11, zelfs nog beter dan op W10 uit eigen ervaring. Wel vanuit gaan dat deze PC's alleen internet met SAAS-apps gebruiken en een Office pakket, anders kan je ze beter direct vervangen.

PS; de "upgrade" werkt uit ervaring het beste als je een clean install doet en geen directe upgrade vanuit Windows zelf. Wij "verplichten" bij klanten om opnieuw, kaal te installeren met een W11 image voor beste performance / optimalisatie

Als je gaat upgraden vanuit W10 zelf (via Windows updates) dan sta ik 100% achter je statement, want dat zorgt ervoor dat dit soort PC's wel ellendig traag worden.

[Reactie gewijzigd door silverchaoz op 29 september 2025 10:55]

Wij installeren ook enkel Win11 kaal, maar idle RAM gebruik is systematisch hoger bij Win11.

Tenzij mensen enkel wat simpel Office werk doen en wat browsen, zou ik 8GB sterk afraden voor Windows 11.
Ik ben geen Win11 fan, maar dat idle RAM gebruik zegt helemaal niks.
Ongebruikt RAM is verspild RAM. Dus je ziet dat windows zoveel mogelijk probeert dat nuttig in te zetten voor cache. En het word vrijgegeven als je een applicatie het nodig heeft.

Of het OS daadwerkelijk meer RAM gebruikt is heel lastig te bepalen. Volgens mij word dat niet bevestigt uit performance tests tussen Win10 en Win11.
Okay, laat ik het dan anders verwoorden. (Dacht dat het vrij duidelijk was).

Je zit bij Win11 vrij snel al aan 8GB RAM verbruik. Je merkt vrij duidelijk dat het systeem dan gaat swappen.

Inmiddels al getest met tientallen systemen. Het is vrij simpel te bepalen door dezelfde applicaties te runnen en te kijken hoe het systeem zich gedraagt? Dit is merkbaar trager.

Wat nog makkelijker is wanneer je daadwerkelijk identieke systemen 1 op 1 kunt vergelijken.
Er is weinig zo waardeloos als ongebruikt geheugen.
Op welke punten werken ze beter onder W11?
Het zou een N=1 verhaal kunnen zijn. Maar de windows 11 laptop waar ik onderhoud op moet plegen is onder W11 toch echt vrij traag, terwijl dit in W10 totaal geen issue was. Zitten ook best aardige specs in, ik geloof een i7 samen met een 1660ti. Die laatste is tegenwoordig niet meer super, maar je mag verwachten dat die bijvoorbeeld iets basaals als windows verkenner sneller dan in 3 seconden rendered, terwijl dit onder W10 binnen een seconde ging. En dit soort verhalen zie je meer op internet.

Het is vast voor sommigen goed, maar dit soort ervaringen weerhouden mij ervan om m'n gamesysteem over te zetten naar W11 en ben dus zeker blij met het extra jaar support.
Verkenner hebben ze echt verkloot. Veranderen voor het veranderen, maar niet om het beter te maken. Zoveel dingen die omslachtiger werden zonder reden.
Exact de reden dat ik niet overstap. Met Winaero Tweaker krijg je het aardig gelijk maar ook dan erger ik me nog.

Instellingen zijn ook een onoverzichtelijke puinhoop vergeleken met het legacy control panel. Veel veranderingen, weinig verbeteringen.
Ik snap al die haat ook niet zo goed. Ik heb lang W10 gebruikt, en op een bepaald moment de overstap naar W11 gemaakt en eigenlijk voelde dat voor 95% gewoon hetzelfde aan, maar in een ietwat anders jasje. Misschien is het voor "normale" gebruikers anders, maar ik denk dat je hier niet veel langer dan een week aan hoeft te wennen? Het is (in mijn ogen) geen wereldschokkend verandering..

Anyway, ik ben blij dat de gratis update optie er komt, want ik wilde sommige hardware nog niet vervangen. Het zou wel top zijn als MS iets concreter over de mogelijkheid zou communiceren, dat vind ik nu wel erg minimaal.
Dit klinkt een beetje als die Linux stans die roepen dat deze of deze Distro echt wel gebruiksvriendelijk is en dat de negatieve feedback gewoon ligt aan de users die het niet willen snappen.


Windows 11 breekt gewoon mensen hun workflow. Ik zit op het werk nu met de startbalk onderaan die niet te verzetten is.
Ik klik nog altijd onhandig linksboven als ik het startmenu wil openen uit gewoonte.

Dat startmenu zelf is een ontzettende draak die soms seconden nodig heeft om iets weer te geven.
Mogelijk te wijten aanhet feit dat het tegenwoordig een React app is.

En thuis heb ik mijn portable Windows drive naar Windows 11 proberen zetten maar door alle (ongevraagde) security features in Win 11 is die zelfs niet meer te installeren via USB, laat staan dat die verder nog zou werken als het moederbord (en dus de TPM) veranderd.


Dat zijn designkeuzes die mischien interessant zijn voor de marketing van Microsoft, maar waarom moet ik mij als gebruiker elke keer weer aanpassen aan mijn eigen PC ipv omgekeerd?
De crash kwam niet door W11, maar door een kapotte NVME SSD, vandaar dat ik een reinstall moest doen. En als ik maar liefst 2 jaar windows 11 heb gebruikt, zou ik er toch wel gewend aan moeten zijn. Wat ook wel zo was, maar het voelt clunky, gewoon niet vloeiend/snel, niet intuïtief, gewoon even simpel de wifi adapter instellingen aanpassen met vast ip adress op W11 is gewoon so dom, zoveel rare menus waar je doorheen moet en bij W10 is dat gwn 2 clicks voor je er bent. Voor mij voelt W11 als een rolls royce met Dacia velgen en een fiat 2 cilinder motor. niet andersom.

[Reactie gewijzigd door magnat505 op 29 september 2025 10:46]

Nou dan houd ik mijn hart vans. Om mijn werk draaien we W10 virtueel in VMWare en dat is al niet vooruit te rammen. W11 zal dan wel helemaal dramatisch worden.....
Waarschijnlijk krijgt die virtuele machine niet voldoende resources bedeeld. Dat is gewoon een geld kwestie.
Ook bij fysieke apparaten zie je dat men graag kiest voor een goedkopere processor en te weinig geheugen.
Windows 11 is vrijwel beter in alles dan Windows 10 op dit moment. En ja, een PC crash kan altijd overkomen, maar dat kan ook aan de hardware liggen.
Dat is leuk dat je dat roept. Maar waarin is het dan beter?

Ik heb dat al regelmatig gevraagd op de frontpage en dan heeft niemand een antwoord. Je krijgt alleen marketing bullshit als antwoord.

Als ik vraag wat er dan specifiek veiliger word met die TPM vereisten, dan kan ook niemand daar een antwoord op geven.

Voor powerusers is de Win11 interface een achteruitgang. Een heleboel zaken die je in Win10 makkelijk kunt regelen moet je in Win11 op een zeer omslachtige manier doen, of kan helemaal niet meer. En in Win10 konden ook een boel zaken niet meer die in Win7 heel makkelijk waren.
Win11 is gemaakt voor mensen die weinig van het OS begrijpen, en waarbij je de geavanceerde functies moet verbergen omdat ze anders de boel juist verzieken.
En helaas is dat het merendeel van de users, want ook de meeste tweak tooltjes, doen allerlei tweaks die de boel juist verslechteren.

Is het compleet onwerkbaar? Nee, op mijn werk pc staat Win11 en dat functioneert acceptabel. Maar het zijn heel veel kleine irritaties die je steeds tegenkomt die Win11 geintroduceerd heeft die totaal niet nodig waren.

Je hebt op een heleboel zaken minder controle. Maar als je die geavanceerde functionaliteiten nooit gebruikte, dan mis je dat niet en snap je niet waar mensen over klagen.
Windows explorer, windows search, netwerk locaties, process beëindigen in windows taakbeheer.
Ik ben bang dat ze dat nooit meer gaan fiksen
Fedora Workstation al eens geprobeerd? Daar werkt gaming zonder problemen. Al heb ik wel een AMD kaart, wat vast ook helpt.
Voor optimaal gebruik van Linux gaming met Proton is AMD wel vereist. Dat is het enige dat Steam ondersteund.
Lijkt (volgens een snelle Google) wel gewoon mogelijk, Bazzite bijvoorbeeld wordt schijnbaar geleverd met Nvidia drivers.
Ben ik wel benieuwd wat ze gaan doen met Fedora 43 want Xorg gaat eruit. Nvidia en Wayland is nog steeds een uitdaging.
Ik heb hier een PopOS 24.04 install op Wayland met een nvidia 3080 Ti en dat werkt als een trein icm gaming via Proton / Steam. Een stuk betere ervaring dan mijn vorige poging om te gamen op Linux.
Mwah, van het Weekend een Surface Book2 omgeinstalleerd naar Debian. Met een GTX 1060, Steam via Flatpak geinstalleerd ( de override toegevoegd dat flatpak naar de Nivida GPU moet kijken want hij keek eerst naar de Intel kaart )

Het ging eens voor een keer bijna vlekkeloos, maar AMD heeft betere ondersteuning wat ik er van begrijp.

Games die ik tot nu toe getest heb, Bonesow, Exit 8, GTA VC.
Het enige wat SteamOS* ondersteund. Steam draait prima onder Linux met een NVIDIA kaart. Niet zo goed als met AMD van wat ik hoor, maar ik draai al een tijdje Nobara met een 3080 GPU en tot zover weinig problemen. Geen problemen met gamen in ieder geval.

SteamOS is een Linux distributie van Valve die momenteel alleen voor gaming handhelds met AMD chips is geoptimaliseerd.
Ubuntu is best een gebruiksvriendelijke distributie omdat de software eerst uitgebreid getest wordt voordat deze bij de user komt.
De keerzijde hiervan is dat ondersteuning voor de nieuste hardware soms maanden op zich laat wachten.

Dan kan je of voor een distro kiezen die iets sneller vooruit gaat met zijn updates, of wachten tot ondersteuning toegevoegd wordt in Ubuntu (meestal bij de volgende point release)
Helaas is de ondersteuning van Nvidia niet zo goed op Linux, precies de reden dat je voor Steam (en Proton) AMD nodig hebt. Die wordt wel goed ondersteund.
Mijn 3070 van nvidia werkt anders prima onder Linux?

Het is algemeen bekend dat AMD beter/handiger is doordat hun driver support op Linux beter is, maar het is zeker niet zo dat Nvidia niet werkt. Ik game me suf met mijn Nvidia kaart.
Ik zeg ook niet dat het niet werkt, ik zeg dat de ondersteuning niet zo goed is. Het is mijn ervaring dat het nogal wisselt of je de kernel drivers gebruikt (die vaak achterlopen, en niet alles ondersteunen) of de drivers van Nvidia gebruikt die ook niet altijd lekker werken.

Al zie ik dat Steam tegenwoordig wel Nvidia ondersteund. I stand corrected :)
Het zal wel de N=1 zijn, maar ik heb zowel met mijn oude Nvidia 1050ti (toen was ie net nieuw) en mijn huidige amd 7600 nooit problemen gehad onder linux. Sterker nog: op zelfde hardware had ik onder linux max fps die mijn scherm aankon (75) en met zelfde settings onder windows schommelde het tussen de 10 (ja, echt schokkend, pun intended) en 60 fps, maar nooit de max 75.
"Ik kan niet tegen verandering"
is W10 gewoon sneller
Zo'n beetje elke benchmark spreekt dit tegen.
Zelf gebruik ik nu sinds ongeveer begin dit jaar CachyOS op basis van Arch, een OS geoptimaliseerd voor gaming. Heb zelf ook een 2080ti en tot op heden eigenlijk geen problemen ondervonden. Daarbij speel ik eigenlijk ook geen multiplayer games dus dat zal wellicht ook een rol spelen. Maar alle single-player games die ik heb geprobeerd heb ik zonder problemen kunnen spelen :)
Gekke vraag, hoe zit dat met drivers van bijvoorbeeld controllers. Ik draai nu W10 met een Logitech G27 stuur en dat werkt prima.

Het stuur is al wat ouder en mag vervangen worden maar zou wel zeker willen weten dat dergelijke controllers ook werken zoals verwacht .
Ik heb zelf helaas geen stuurtje, dus kan het niet testen voor je. Wel heb ik een ps5 controller, die gewoon gekoppeld met bluetooth en werkt out of the box. Geen extra installaties etc voor nodig en word gewoon herkend.

Voor andere controllers durf ik geen zekerheid te geven. Wel heb ik nog een midi controller (korg nanokontrol 2) voor audio management (zelf met chatgpt wat scripts geschreven om een soort van voicemeeter controls te krijgen), dus ook midi werkt gewoon out of the box.

Dit gezegd hebbende lijkt het mij wel dat stuurtjes ook zouden moeten kunnen werken.

Enige stukje hardware wat ik niet werkend heb gekregen (logisch want ook echt geen support vanuit de fabrikant) is de Elgato Cam Link Pro (pci kaart), de gewone camlinks via usb werken ook gewoon out of the box.
Thanks voor je uitgebreide reactie. Eens kijken of ik er wat mee kan. MIsschien eerst eens en dual boot proberen.
Sinds vorige week kunnen consumenten in de Europese Economische Ruimte (EER) zich aanmelden voor gratis Windows 10-securityupdates, zónder enkele van de voorwaarden die Microsoft eerst stelde.

Op mijn Windows 10 Pro-computer was de gratis updateoptie dit weekend nog niet beschikbaar. Er was een prijs van €31,99 zichtbaar, naast de optie voor 1000 reward points of OneDrive sync/backup. Vermoedelijk komt de gratis optie vlak voor 14 oktober beschikbaar.
Ik zit ook te wachten op de ESU aanbod voor mijn Win10-Pro systeem. Nu staat er bij Windows Update de volgende tekst:

"Enrolment for Windows 10 Extended Security Updates will be coming soon."

Ja, spelling van "Enrolment" is correct met de UK/GB English language pak.
Was je ook ingelogd met je MS-account toen je dat controleerde? Kennelijk verschijnt die optie voor een gratis ESU namelijk alleen wanneer je ingelogd bent.
Leuk Windows 11, maar zolang er nog geen (fatsoenlijk?) alternatief is voor Windows Mixed Reality voor gebruik met de HP reverb passeer ik het voorlopig en ben ik in ieder geval nog een jaartje geholpen met Windows 10.
Misschien is Oasis interessant voor jou.
Ik ben wat dat betreft blij dat steam de handschoen heeft opgepakt om games onder Linux beschikbaar te gaan maken, dan hoef ik straks ook niet meer te upgraden naar nieuwe hardware. Dat de scholen nog even op windows 10 willen blijven kan ik kostentechnisch wel begrijpen aangezien windows 12 er straks ook aankomt en dat zal wel weer specifieke processors vragen en dan kan je alles in 1x upgraden.
Het enige is wat ze vragen, is een Microsoft Account voor tracking en AI.

Gok dus dat ze winst maken op deze beslissing. Geen idee waarom mensen dit vieren als een overwinning.

[Reactie gewijzigd door HollowGamer op 29 september 2025 11:09]

In veel gevallen hebben mensen al een Microsoft Account, want dat werd bij Win10 al heel sterk gepushed.
Als je hardware hebt die niet ondersteund word in Win11, dan is dit dus wel een overwinning om een jaar langer die PC met Windows te kunnen gebruiken.
noem 1 reden waarom ik zou upgraden naar win11 (afgezien van EOL)
Wat ga je over 2 jaar doen?
Het zou fijn zijn als mijn oude laptop ook de aanbieding zou krijgen.

Ik log in met mijn microsoft account en ga naar update & security. -> windows update, maar geen link om esu te enabelen of aan te schaffen. Iemand een idee wat daar mis gaat?

[Reactie gewijzigd door rko4u op 29 september 2025 12:35]

Sorry hoor maar ik heb Windows 11 op 3 apparaten "intensief gebruikt" (en in gebruik); mijn TV mini-pc / NUC, laptop van mijn werkgever, en een nieuwere gaming laptop die ik een jaartje geleden heb gekocht (voor die keren dat ik buiten mijn huis ga gamen bij vrienden of iets).

Op alle drie (gewoon op de nieuwste W11 versie / up-to-date) ervaar ik nog met regelmaat bugs in zowel explorer, settings, heel het UI gebeuren, netwerken, processen die gewoon vast lopen, bitlocker waarbij een keypress registreren langer dan een minuut duurt (laatste lijkt ondertussen wel opgelost, duurde wel een half jaar). Bugs die er op mijn main-PC (die W10 draait) NIET zijn en NOOIT waren. Dus mijn main-PC weiger ik te upgraden (ook daar had ik W11 uitgeprobeerd, maar na letterlijk wat audio en netwerk bugs meteen terug gegaan naar W10).

W11 was, en blijft, geen success in mijn ogen. Het is al vier jaar uit en nog steeds een buggy mess voor de power users.

Ik ga niet een MS account koppelen aan mijn W10, ik betaal liever die 30 dollar en ik krijg updates binnen zonder MS account, iemand enig idee of dat kan?

Edit:
Gebruikers met een lokale account die niet aangemeld willen blijven op de in aanmerking komende pc met een Microsoft-account
Eenmalige aankoop van $30 USD of het equivalent in de lokale valuta plus toepasselijke belasting.
Maakt het mogelijk om een lokale account te blijven gebruiken (aanmelden met een Microsoft-account is niet vereist, behalve om de aankoop te doen).
Zal tot 13 oktober 2026 uitgebreide beveiligingsupdates op het apparaat inschakelen.
Oke er is dus alleen een account nodig om de aankoop te doen.

Nog steeds onduidelijk hoe ik die $30 aankoop kan koppelen aan mijn main-PC zonder daar in te loggen op een MS account. MS account via browser maken en de aankoop doen vind ik prima, mijn PC koppelen niet. Het liefst zie ik gewoon een licentie sleutel verschijnen die ik kan invoeren, zoals een Windows activatie key.

En laat ik het duidelijk maken; ik ben niet tegen upgraden in principe. Wat UI veranderingen hier en daar wen ik wel aan. Waar ik op tegen ben is upgraden om een slechtere ervaring te hebben. En dat is bij Windows 11 een 100% garantie in mijn beleving.
Wat betreft Vista, 7, 8, 8.1 en 10 was ik er altijd als eerste bij en nooit spijt van gehad.
Windows 11? Nee. Wel spijt van gehad. I tried.

Nog een edit:

Blijkbaar informeert Tweakers hier ons ook nog extra over; nieuws: Gebruikers met lokaal Windows 10-account krijgen tegen betaling nog j...

[Reactie gewijzigd door grasmanek94 op 29 september 2025 13:48]

je hebt het over audio en netwerk bugs, misschien eens je hardware updaten? Je kan niet verwachten dat alle ooit uitgebrachte hardware na 10 jaar nog steeds fluitend werkt op een nieuw OS natuurlijk. En daarmee zeg ik niet dat ik dat niet mooi zou vinden, maar realisme is belangrijk en de stack is al extreem bloated qua wat er allemaal ondersteund wordt.

Helaas hoort het momenteel bij vooruitgang om afscheid te nemen van het oude, het is wat het is.
12900KF (Q4'2021) in een ASUS TUF Gaming B660M (Q1'2022) met een RTX 4080 (Q4'2022) niet nieuw genoeg?
Dan moet MS dat niet mijn probleem maken :+ Net zo oud als Windows 11 zelf (en sommige onderdelen nieuwer).

de NUC heeft een Intel N100 (2023)
de gaming laptop een i7-12650H (2022) met RTX 4060, ook te oud?
Werk laptop heeft een i5-1250P (2022), werk heeft zo'n beetje 30,000+ machines recent (2 jaar geleden) moeten vervangen, juist als voorbereiding op W11, hebben ze dus te oude troep gekozen? Moest het dan een CPU uit 2023 zijn wilde ik al die bugs niet ervaren? (Hint: ik denk niet dat een jaartje CPU tech hier een verschil in zal maken, zeker gezien de NUC ook al deze problemen heeft)

Dat is allemaal geen 10 jaar oude meuk, maar modern spul. W11 probeerde ik op mijn PC uit, in 2023, met de gedachte dat de meeste bug wel opgelost zouden zijn. Dus de PC was toen een jaartje oud (gebouwd in 2022 met een RTX 3080 oorspronkelijk), en CPU technologie dus 2 jaar "oud".

Maar het is 2025 en Windows 11 heeft nog volop meer bugs dan W10 had in 2023.

En nee, mijn machines zijn niet RAM-starved, ze hebben allemaal waar mogelijk minimaal 32GB RAM (nouja behalve de NUC dan, want daar kon niet meer dan 16GB in), mijn main-PC heeft 64GB.

[Reactie gewijzigd door grasmanek94 op 29 september 2025 12:00]

Wat betreft Vista, 7, 8, 8.1 en 10 was ik er altijd als eerste bij en nooit spijt van gehad.
Windows 11? Nee. Wel spijt van gehad. I tried.
daar geloof ik weinig van...
Zelf de ervaring met
Vista- dat aanzienlijk trager was als XP...
7 - Aan het begin, veel software die gewoon nog niet (lekker) werkte
8- Mijn desktop is geen tablet.

11, hebben ze naar verhouding tegenover 10, juist weinig verkloot....
Zolang je nog lokaal kan met een pro install ...
Dat je dat niet gelooft prima, maar ik heb XP nooit gebruikt (behalve op school, wat overigens een prima OS/ervaring was). Meteen van W2000 naar Vista. En een splinternieuwe PC, voor Vista, en wel met een dedicated GPU, niet flut iGPU'tjes van toendertijd.

En dat ik er geen spijt van heb gehad, betekent niet automatisch dat ik akkoord ging met alle wijzigingen. Voor Windows 8 had ik bijvoorbeeld een third party start menu app geïnstalleerd. Nog steeds was W8 een prima OS en ervaring.

Ook was ik in het begin niet zo'n fan van aero en schakelde ik altijd het klassieke thema in (W98 thema).

Waar mensen klaagde over Vista met crashes, traagheid en apparaten die niet werkten, had ik zelf nul problemen met Vista. Geluk, of moderne PC, wie weet. Maar ik heb er geen spijt van gehad. En nee die Windows 2000 PC (die oorspronkelijk Windows 98 had) die had geen Vista kunnen draaien, dat wist ik wel voordat ik ging upgraden.

[Reactie gewijzigd door grasmanek94 op 29 september 2025 13:14]

Ik geloof het wel, maar ik denkt dat er iets anders speelt dan Windows 11. Want u heeft blijkbaar op alle apparaten problemen.
Dat is bijzonder vreemd aangezien heel veel gebruikers dat niet zo ervaren.

Een computer is natuurlijk meer dan hardware en een OS.
Ik zie eea problemen (ook overlap) ook bij collega's op werk, dus alleen aan mijn gebruikspatroon is niet uniek genoeg om (een deel van) deze problemen te veroorzaken. Het zijn natuurlijk geen deal-breakers in de zin van "gebruik belemmert", een restart is vaak genoeg voor "work-around". Iedereen hapt het gewoon en gaat verder met zijn dag, ik ook. We mompelen wat onder onze neus en doen daarna alsof er niks aan de hand is :+

Neemt niet weg dat bij Windows 10 dergelijke ellende gewoon niet gebeurde, ook niet op die werk laptops. Wel andere ellende door software die de werkgever verplicht, maar dat is hetzelfde op W10 en W11 (VPNs, virus scanners, etc).

[Reactie gewijzigd door grasmanek94 op 29 september 2025 14:27]

Nee, incidenten gebeuren overal en altijd, of het nou W95, 98 2k, XP, Vista, 7, 8, 8.1, 10, 11 is, allemaal gebeurt er tijdens "evolutie" het een en ander. Waar ik het over heb is mijn "algemene ervaring" met een "os" in de zin van "waarom ik niet wil upgraden". Niet specifiek over een puntje of slechte ervaring, want dan had ik eigenlijk net zo goed zonder een elektronisch toestel kunnen leven als ik het tot in het extreme doortrek :+
Links laten liggen en over op Linux.


Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn