Microsoft begint met beschikbaar maken van Copilot-AI voor gaming

Microsoft is begonnen met het beschikbaar maken van Gaming Copilot, een AI-assistent speciaal voor gaming. Het bedrijf is begonnen met de introductie op de pc-gamebar en begint in oktober met de integratie in de Xbox-app op mobiele apparaten.

De functie, die sinds augustus werd getest, komt wereldwijd beschikbaar voor spelers ouder dan achttien jaar, schrijft Microsoft. Gaming Copilot is in staat om tips te geven over de game die je speelt. Microsoft noemt als voorbeelden dat de assistent kan vertellen wie een bepaald personage is of hoe een nieuwe vijand het best uit te schakelen is. Daarnaast kan Gaming Copilot tips geven over welke prestaties spelers nog moeten ontgrendelen en helpen bij het uitzoeken van nieuwe games op basis van de speelgeschiedenis van gebruikers.

Om Gaming Copilot op pc te gebruiken is de Xbox-pc-app nodig. Gebruikers kunnen de assistent oproepen door op het Copilot-logo te drukken in de gamebalk, waarmee een speciale Gaming Copilot-widget verschijnt. In de mobiele app heeft Gaming Copilot zijn eigen tabblad. Communiceren met de AI-assistent kan zowel met geschreven prompts als met spraakcommando's.

Gaming Copilot

Door Imre Himmelbauer

Redacteur

19-09-2025 • 10:56

85

Reacties (85)

Sorteer op:

Weergave:

Moet er dan echt overal AI in tegenwoordig? Waarom zou je dit willen? Gaan we dan weer een nieuwe ronde in wat betreft anti-cheat maatregelen? Tegen AI assistenten die bepaalde spelers een oneerlijk voordeel geven?
Ik zoek single player ook wel eens wat op als ik even geen zin heb om bijvoorbeeld een of andere code te zoeken in de spelwereld om een deur te openen ofzo. Maar het wordt nu wel heel laagdrempelig allemaal...
Microsoft is op weg naar peak enshittification. Ben benieuwd of er massaal mensen naar Linux gaan ipv windows 12 - misschien worden ze dan wakker als het nog niet te laat is. Ze waren juist wel lekker bezig met Github en VSCode, maar alas.

[Reactie gewijzigd door BCC op 19 september 2025 11:10]

Als het dan nog niet te laat is
Microsoft is nog ver, heel ver van die rand verwijderd.
Misschien zullen mensen in je omgeving overstappen maar dat is jouw kleine niche. Microsoft heeft meer dan 70% marktaandeel, waarvan een enorm deel corporate is. Grote kantoren die standaard Linux gaan gebruiken? Daar zijn we echt nog heel ver van vandaan.
Grote bedrijven lopen er nu bij hun compliance tegenaan dat Amerika geen vertrouwde/stabiele partij meer is, en dus rijst de vraag of Office nog wel te vertrouwen is met je bedrijfs informatie 🤷 of is het ok dat al jouw bedrijfs Word documenten straks door OpenAI ingelezen worden. En de meeste bedrijfstoepassing werken tegenwoordig prima in chromium of Firefox

[Reactie gewijzigd door BCC op 19 september 2025 12:00]

Voor bedrijf toepassingen is er vaak geen alternatief. En zeker niet voor het samenwerken van.
De wal keert het schip
dat marktaandeel was ooit 95% dacht ik.

da's toch een aardige hap verlies.
Wat is de entshittification precies, hier?
Wat is de entshittification precies, hier?
Enshittification

Een verzamelnaam voor alles waaraan internet kapot gaat. Zoals zoeken op Google wat geworden is van een spelletje advertenties ontwijken. Of de vuile trucks van alghoritmes die honderden keren per minuut de prijs aanpassen.
Bron: YouTube: Waarom tech-platforms opzettelijk steeds slechter werken | VPRO Tegenlicht

Raad aan om te kijken. Intersant en bewustwording hoe langzaam dit van een mooi platform (met mooie praatjes en beloftes) naar een naar platform(verval) gegaan is. Dus, vooral mensen lokken en vervolgens zo groot worden dat mensen niet 123 ervanaf willen/komen.

Nederlands woord ervoor:
Platformverval, ook platformverloedering[1] (Engels platform decay, beter bekend onder de schuttingterm enshittification), is een term waarmee de degradatie of het afnemend nut van een online-omgeving voor de gebruiker wordt bedoeld. De term werd in november 2022 bedacht door schrijver Cory Doctorow.[2] Volgens hem is van “platformverval” sprake bij online-platformen en sociale media zoals Amazon, Facebook, Google Zoeken, Twitter, Bandcamp, Reddit, TikTok, Uber en Unity, en wordt het veroorzaakt wanneer de hebzucht van de platform-eigenaren niet beteugeld wordt.[3]
Bron: Platformverval - Wikipedia

[Reactie gewijzigd door m.z op 20 september 2025 00:11]

Ik kan wikipedia ook gebruiken. Ok vraag me echter af wat de entshittification hier is.
Ik denk dat het met name te maken heeft met al die toevoegingen in het OS zelf, in combinatie met AI, het privacy aspect en de boel bloatware.

Dus denk dat er grofweg vergeleken wordt met Windows XP/7, het was een simpele besturingssysteem voor consumenten. Nu is het een draag van een besturingssysteem, met allerlei toevoegingen.

Ik zelf vind het echt van de zotte dat het een sport is om alle BS-apps van een Windows 10-11 Pro af te moet laten halen, omdat het totaal niet relevant is met waar deze licentie/os-versie voor wordt bedoel is: bedrijven. What the f, waarom Candy Crush en andere spelletjes, of Xbox game bar geïnstalleerd worden?
Ik gebruik dagelijks ai assistenten. Zou het ook voor development willen doen. Verder gebruik levert me alleen maar een reeks aan abonnementen op, voor iets dat snel een basisvoorziening wordt.

En dat laatste kwalificeert het als in het os, in mijn ogen.

Privacy gaat vooral om wat je er zelf in stopt.
Linux, Android, MacOS. Zat keuze. Hier thuis is Windows ook al ruim 6 jaar volledig de deur uit. Wel fijn, nu kan ik tegen familie met Windows eerlijk zeggen dat ik er geen verstand van heb als ze problemen hebben :P
Ik ben ook overgestapt van Windows 11.

Gebruik nu MacOS en ChromeOS. De 2 besturing systemen bevallen mij ook een stuk beter.
Oh, ik ben al veel eerder overgegaan. Rond 2014 ben ik naar MacOS overgestapt, mijn vrouw 5 jaar later (toen mijn oude mac overgenomen). Ondertussen zit ik aan de derde mac en heeft mijn vrouw mijn tweede nu. Wel lekker ritme zo, iedere 5 jaar een nieuwe macbook (dev werk) en dan kan mijn vrouw nog 5 jaar met de oude doen (office, browser).
Ik ben grotendeels overgestapt naar Linux Mint. De hele Co-pilot integratie die je strot door wordt geduwd was het laatste setje welke ik nodig had.

Maar mijn game pc, waar dit artikel op van toepassing is, heb ik dan nog wel op Windows draaien. Heb nog niet uitgevogeld hoe ik die kan overzetten zonder gedoe.

Ik speel bijvoorbeeld Forza Horizon 5, maar heb deze via de Windows Store en niet via Steam. Domme fout gemaakt daar :)
Github natuurlijk om de AI the trainen op code.
Ik zou er ook niet zo snel zelf aan beginnen. Half de lol van gamen is zelf dingen uitvogelen, ontdekken en overwinnen.

Dat gezegd, ik zie hier wel baat bij als je bijvoorbeeld begint met competitief gamen in LoL of zoiets. Dat AI tijdens of achteraf kan helpen analyseren waarom je gevecht tegen een specifiek personage op een bepaalde manier ging. Dit kan je helpen sneller te groeien als speler, en bespaard tijd van veel dingen zelf opzoeken, denk ik.
Dingen uitvogelen en ontdekken zijn al jaren uit de meeste games gesloopt. Alles is veels te makkelijk tegenwoordig. Even een muurtje beklimmen? Dit kan alleen als er een rode pijl op de muur staat. Even over een ravijn springen? Druk de spatiebalk in. Je kunt niet falen. Of de hoofdpersoon die hardop nadenkt: "maybe I should shoot those red barrels". Of misschien wel het ergste, shooters waarbij je letterlijk door muren heen kunt kijken.

Je speelt toch games om jezelf te vermaken? Je zoekt toch wat uitdaging? Ik snap niet wat AI hier dan toevoegt. Gaat hij mij vertellen dat ik op dat rode kruis op de rug van de boss moet schieten? Als je dat soort dingen wilt zet dan gewoon een film op, dan ben je na anderhalf uur klaar en hoef je niet steeds knopjes in te drukken.
Maar dat voorbeeld van de pijl op een muur is niet het echte uitvogelen.
Het gaat erom dan soms bepaalde routes moeten worden afgelegd. Er geheime deuren zijn (was ik nooit een fan van als er geen enkele hint te zien was...). Of dat er een bepaalde manier is om een vijand te verslaan.
Dat is het spel wat je idd niet door een AI moet laten verknoeien.

Het idee dat een game soms zelf een hint geeft qua 'beklimbaarheid' is noodzakelijk als alles er hetzelfde uitziet.
Ik vind dat wat te kort door de bocht. Soms zit je in een wat moeilijkere missie vast, zoek je een specifieke console command, wil je een zeldzaam item unlocken, ben je benieuwd of een bepaalde mod bestaat, of wil je weten hoe een mechanic werkt omdat de in-game uitleg te vaag is. Ik denk dan aan veel RPG's, grand strategy, open wereld spellen, spellen waar je bovengemiddeld vaak bugs tegenkomt of reguliere spelelementen niet goed zijn uitgelegd. Dat heeft niks te maken met 'alles is tegenwoordig te makkelijk', meer met slordigheden van developers als Paradox, Bethesda, Rockstar en Ubisoft.

Je kunt dan gaan zoeken op een community wiki, een subreddit, of een gamer nieuwssite, ja. Of je googlet het gewoon en 9 van de 10 keer genereert Gemini het goede antwoord en ben je veel sneller weer aan het gamen.

Dat nu met Copilot in-game kunnen doen door enkel en alleen Windows+G in te drukken is gewoon lekker makkelijk. Zou ik er ooit voor betalen? Nee, dat niet. Maar ik ga er wel gebruik van maken.
Voor mij zou de volgende implementatie wel wel heerlijk zijn ivm drukte:

Je vraagt de AI assistent waar je bent gebleven in het verhaal. Hoe vaak ik wel niet een game met het idee 'even aan de kant leggen omdat ik geen tijd heb' aan de kant heb gelegd en daarna een tijd niet meer heb opgepakt omdat ik totaal uit het verhaal ben. Geen zin om weer opnieuw te beginnen omdat ik weinig tijd heb, maar ook geen zin om weer verder te spelen omdat ik het verhaal totaal niet meer volg.

Even snel wat achtergrond informatie ophalen van een bepaalde NPC? Tuurlijk dat kan via je telefoon ook, maar een goede AI assistent kan je vragen blijven stellen over de NPC ipv 5 verschillende pagina's af te zoeken?

Loop je vast in een game kan zo'n AI assistent je even snel weer op weg helpen? Is toch alleen maar makkelijk ipv eerst zo'n youtube filmpje met 1 of andere schreeuwende streamer op[ te zetten en te zoeken naar de uiteindelijke oplossing?

En zo zijn er vast nog meer voorbeelden die ik mij nu nog niet kan voorstellen, maar achteraf gewoon veel gaan toevoegen. Heb gewoon weinig tijd voor gamen, maar soms verlang ik wel weer naar het moment als tiener dat ik helemaal in een game zat. Misschien kan deze oplossing het een klein beetje benaderen omdat AI het gebrek aan tijd een beetje kan compenseren
Als je youtube of AI nodig hebt om verder te komen in een game heb je wat mij betreft niet genoeg doorzettingsvermogen :X
Tja dat mag jij vinden. Heb momenteel gewoon meer te doen dan even 4 uur achtereen te gamen. Tuurlijk zit er ook wel een stukje 'geen zin in' bij, maar dat staat dan weer in verbinding in minder tijd en deels andere interesses die ook gewoon tijd in beslag nemen wat ook weer te maken heeft met mijn leven dat niet meer hetzelfde is dan pakweg 5 a 10 jaar geleden.

Moet mij doorzettingsvermogen tegenwoordig in andere dingen steken dan gamen jammer genoeg ;)

[Reactie gewijzigd door Mooraalkikker op 19 september 2025 11:37]

Doorzettingsvermogen? Neejoh, tijd! Ik heb een tijdje Elden Ring geprobeerd, omdat ik maar een paar uur per week kan gamen, zorgde dat ik wekenlang vastzat bij een baas. Als een AI mij elke keer een recap kan geven van wat ik geprobeerd heb, wat goed ging en wat niet goed ging of wat dan ook, zou ik dat eerlijk gezegd wel gaaf vinden
Dat is natuurlijk onzin. Ik heb alleen geen zin om als ik een uur of twee kan gamen op een avond, een uur te googlen hoe het verhaal ook alweer in elkaar zat. of om te blijven zoeken naar dat ene element wat ik nodig heb om verder te raken.
Dan slaat het niet direct op jullie, maar ik ken mensen met zeeën van tijd die na een of twee pogingen meteen hulp zoeken, of het door een ander laten oplossen. Dan zou ik denken, zoek een andere hobby.
Een echt goede game heeft dat natuurlijk allemaal ingebouwd zitten, denk aan Dragon Quest die je altijd een summary geeft van waar je bent gebleven als je een spel weer opstart, of games met een ingame database over gebieden, npc's etc. hint systemen zoals de voorbeelden die ik hier benoem

Ik ben er juist bang voor dat dit soort built-in systemen langzaam gaan verdwijnen met de toevoeging van zo'n AI systeem, en dat komt gaming in het algemeen echt niet ten goede.
Probleem is natuurlijk dat dit soort dingen op 1 hand te tellen zijn. Na de witcher 3 ben ik geen enkele game tegengekomen die dit doet? Ik zou dan ook niet weten waarom dit in de toekomst opeens gemeengoed zal zijn?

Geef mij dan maar de AI oplossing, zodat ik het standaard in elke game zit. Zowel in games van vroeger, als in de toekomst
Moet er dan echt overal AI in tegenwoordig?
Ja, er is inmiddels zo veel geld ingepompt dat er iets uit moet komen. Maakt niet uit wat, gewoon overal AI in drukken en hopen dat het werkt.
Waarom zou je dit willen?
Winst maken. Oh als consument bedoel je? Lmao, een boer vraagt een koe niet wat die wil.
Gaan we dan weer een nieuwe ronde in wat betreft anti-cheat maatregelen?
Ja, AI powered AI detection komt er aan. Monsanto heeft al laten zien dat er niets winstgevender is dan geld verdienen door problemen te veroorzaken en hier dan ook een oplossing voor te verkopen.
Tegen AI assistenten die bepaalde spelers een oneerlijk voordeel geven?
Het meeste eerlijke is een wereld waarin iedereen zijn spellen door AI laat spelen, of je 2, 1 of 0 handen, armen of ogen hebt maakt niet meer uit. Zet je AI aan en hij speelt het spel voor je. 10x accessibility. Gamen is nog nooit eerlijker geweest.
Ja overal moet AI in, ik starte vanmorgen mijn laptop van het werk op en het eerste wat ik bij Teams te zien kreeg was een pop-up of ik mijn persoonlijke AI assistant wilde pinnen in de zij-balk van teams.

De opties in het scherm waren OK of misschien later. :|

Dus ja je zal #$*#($FJKDHF#$-domme AI gebruiken of je het nu wilt of niet.
Gegeven hoeveel geld er in AI geinvesteerd is lijkt het mij logisch dat men het overal in probeert in te fietsen om toch nog een argument te hebben waarom dat geld er eigenlijk in gestopt is, AI word als verdienmodel al flink onhaalbaar zoals het er nu uitziet, natuurlijk.
mee eens, ik zoek nu vaak genoeg naar tips en tricks buiten het spelk om, maar dan doe ik dat zelf. Ik wordt wel shcijt zoek van die vloggers waarr je eerst mdoor een heleboel gewauwel heenmoet en reclames. Maar ingame een AI... als je die maar uit kan zetten.
Ik zie hier wel wat in betreft games zoals Pathfinder. Dan kun je bijvoorbeeld de AI mooi berekeningen laten doen tegen waardes zoals X vijand heeft deze AC + deze buffs + deze effects zet dat tegenover mijn Attack rolls + bypasses.

In multiplayer, wellicht minder..
Dit is om eerlijk te zijn niet heel anders dan game op pauze en het online opzoeken, wat waarschijnlijk het overgrootte deel van de gamers doet, alleen dit is dan wel vele male handiger.

En wie zegt dat dit ook in online games gaat werken? zoals gewoonlijk wordt het woord AI hier geroepen en meteen komen de fakkels en hooivorken.
Ik hoop dat dan de spellen eindelijk weer eens uitdagend worden gemaakt in plaats van dumbed down. Aangezien de mensen die het anders niet snappen nu aan het handje kunnen worden gehouden door deze copilot.

Anders is het echt weer een kansloze integratie "omdat het kan" en "omdat het goed staat bij de aandeelhouders".
Alles om de dopamine op peil te houden. Als spelers vast komen te zitten is de kans groter dat men afhaakt.

Als er dynamisch hints gegeven worden dan kan de speler heel gericht gestuurd worden. De volgende stap is waarschijnlijk een copilot difficulty.
“Alles om de dopamine op peil te houden. Als spelers vast komen te zitten is de kans groter dat men afhaakt.”

Of het 100x blijft proberen totdat je zelf maar Youtube erbij gaat pakken en dat je ziet dat je precies hetzelfde doet wat je op yt ziet, alleen door mijn setup keuze (ps2 game op ps3 met 32’ lcd tv en gamecube ook op dezelfde tv) er achter komt dat het je beeldscherm instelling ligt. :+

Ben benieuwd of GC dan ook met berichten komt waar je niet op zit te wachten “Ik kan niet zien welk beeldscherm model jij hebt, hier is een lijst met opties zodat je gebruik kan maken van 4k”. Of “Je grafische kaart lijkt toe aan vernieuwing te zijn, hier zijn nieuwe opties” terwijl je kaart nog net geen 2 jaar oud is.
Als uitdaging alleen bestaat uit grotere healthbalkjes, meer damage van tegenstanders en meer handicaps aan de speler om het nog maar een beetje spannend te houden, dan bedank ik daar graag voor. Het is apart om elke dag de vorderingen in AI te lezen, om vervolgens nog steeds enorm domme tegenstanders te hebben, die direct op de speler af komen lopen, die niet of nauwelijks reageren op hoe hun maatjes zijn dood gegaan, die niet menselijk gedragen en/of die een handjevol verschillende moves kunnen en zodra je die geleerd hebt, is er niks meer wat je kan raken. En dit gaat al decennia zo, dus waarom men toch altijd spreekt van "eindelijk uitdaging" snap ik ook nooit. Al sinds de jaren 90 gaat het om de aandeelhouders (ofwel: om uberhaupt winst te maken met je games).
Al sinds de jaren 90 gaat het om de aandeelhouders (ofwel: om uberhaupt winst te maken met je games).
Ik heb gelukkig ook oudere spellen gespeeld waarbij echt wel de uitdaging zat in het goed leren van de mechanics. Waar de spelregels zelf de moeilijkheidsgraad bepalen.

Soms zit de uitdaging ook gewoon in de spelregels zelf en niet in het denkvermogen van de tegenstander, maar dat soort spellen worden nauwelijks nog gemaakt, of je krijgt nog voordat je uberhaupt een zet hebt gemaakt al een "hint".
Aan de ene kant zorgerlijk, want zo wordt de uitdaging in games weer minder gemaakt.
Aan de andere kant, levels kunnen weer echt moeilijker / uitdagend gemaakt worden en de moeilijkheidsgraad is niet alleen aantal + bullet-spongyness van vijanden. In een adventure / platformer kan de "AI" na een paar keer proberen laten zien hoe je die jump / item wel haalt zodat je het uitdagende verhaal wel goed/leuk mee krijgt.
Dit is gewoon een uitloper van wat er TOTAAL fout is aan de laatste generatie's (mijn kinderen inbegrepen)

Alles moet gewoon meteen gaan zoals ze het willen en liefst met zo weinig mogelijk moeite en anders beginnen ze er niet meer aan !!!!


Als ik na veel proberen ergens in een spel vast zit, dan zal ik zelf wel even op een website liggen kijken om met zo weinig mogelijk spoilers een tip te vinden, of als ik bijvoorbeeld in Valheim het maar niet in orde krijg hoe ik iets wil bouwen, dan zal ik even een youtube filmpje zoeken hoe het nu net in elkaar moet zonder dat het steeds instort,

Dat zoek ik dan wel zelf uit, dat is half de fun, ik moet geen "AI" rommel hebben die even te pas en te onpas gaat komen zeggen hoe ik het zou moeten doen, en zeker al niet als je weet dat 99% van de tijd deze AI je dan ofwel zal sturen naar ergens waar er een verdienmodel is voor hun, of gewoon je feitelijke data over hoe je aan het spelen bent gaat gebruiken om ergens winst uit te slaan !!!!

Nee bedankt,

stoppen met die zooi aub :)
Nou ik moet bekennen dat ik vroeger ook weleens een walk-through heb gebruikt als ik muurvast zat in een adventure game
Schuldig!

Ik had hele mappen vol met walk-throughs. In sommige gevallen pas uitgeprint nadat ik een game had uitgespeeld omdat ik het dan 100% wilde halen, danwel omdat ik geen zin had te moeten uitzoeken. Voor mij maakte dat de fun ook niet minder, maar soms juist alleen maar leuker om het daarna zonder nog een keer te doen.
Inderdaad,

Maar ik wil zeker geen AI dat automatisch dingen gaat zegen als "hé looser, je zit al 5 minuten vast blijkbaar, zal ik je wat helpen ?"

Nee bedankt dus :)
Die generatie maken we zelf he!


Wij maken het makkelijk voor ze. En de mens is gemaakt om de makkelijke weg te kiezen.
Ja.

Alles moet tegenwoordig makkelijk, iedereen die meedoet krijgt een prijs, alles moet comfortabel gemaakt worden en je moet alles van iedereen accepteren.

En het resultaat?

Niemand kan nog tegen kritiek. Niemand kan nog tegen zijn verlies. Niemand doet nog moeite.

Iedereen consumeert alleen nog van die hapklare Tiktok videos. En als d'r ook maar iets een beetje tegenvalt is het meteen slachtofferrolletje. Met uiteindelijk depressie en sociale isolatie tot gevolg.

In sommige werkvelden/onderzoeken zit je een week of meer op een probleem, zonder enige vooruitgang. Maar als je dan eenmaal een oplossing hebt, dan is dat vaak écht de moeite waard.
helemaal mee eens en zeker niet alleen kinderen. We denken dat de wereld maakbaar is en dat we alles onmiddelijk kunnen hebben. Ook volwassenen gaan in de stress als een pakje te laat is. Ik denk dat het een heel stuk slechter gaat worden de komende tientallen jaren met veel minder grodnstoffen, veel duurder, veel slechter milieu en evt oorlogsdreiging. Lekker pessimistisch. Maar dit niiveau van willen en hebben kan niet doorgaan.
Eens, een keer een walkthrough, tips of zelfs AI raadplegen is op zichzelf niet zo erg, maar er steeds (meer) van afhankelijk zijn is een ander verhaal. Ik was jaren geleden vastgelopen op een eindbaas op een planeet in Mass Effect Andromeda, begin dit jaar in een vakantie heb ik er eens goed voor gezeten (2 avonden) en steeds als het fout ging mijn strategie, uitrusting en speelstijl aangepast.

Dat het dan toch wel lukt geeft veel meer voldoening als ik een guide had gepakt en exact had gedaan wat daar stond, of AI had geraadpleegd.
Ook het gevoel van avontuur is heel anders (veel minder) als spellen je continue van pointers, waymarks en dat soort zaken bieden. Veel gamers (maar ook mensen) willen continu aan de hand gehouden worden en hebben nogal een korte aandacht spanne.

Nu gebruik ik af en toe wel eens AI om te helpen troubleshooten (en dat is maar matig succesvol, meestal toch mijn eigen oplossingen die beter werken) en voor het maken en bijhouden van lijstjes (anime, mijn waardering, etc). Het snel doorploegen van grote hoeveelheden data (maar dit is niet zonder risico, want AI kan heel selectief zijn), waarbij je bronnen nog steeds moet controleren is iets waar AI goed in is.
In een adventure / platformer kan de "AI" na een paar keer proberen laten zien hoe je die jump / item wel haalt zodat je het uitdagende verhaal wel goed/leuk mee krijgt.
Dat kan de developer natuurlijk ook zelf inbouwen, zoals Nintendo dat bijvoorbeeld heeft gedaan in danwel Zelda games waar je hints kan krijgen via een specifieke Sheikah Stone (niet te verwarren met de Gossip stones), of je na een aantal keren falen in diverse Mario games ze je de optie geven om een hint te kijken danwel de Super Guide te activeren waarin het spel automatisch door het level gaat.

Dat zou de standaard moeten zijn, maar ben bang dat met dit soort AI systemen game developers hier geen resources aan besteden en je nog wel een kans hebt dat de developers die nu uberhaupt nog tijd steken in hint systemen dit ook minder gaan doen. Ik betwijfeel daarnaast ten zeerste dat ze games weer moeilijker gaan maken, want dat maakt ze minder toegankelijk ongeacht hoeveel hint systemen je inbouwd. De enige manier waarop dat gebeurd is als ze meer opties inbouwen voor mensen om hun game ervaring af te stemmen op hun eigen behoeftes, maar dat kost meer dus zie ik niet zo snel gebeuren.

[Reactie gewijzigd door DdeM op 19 september 2025 11:36]

Ik zal vast niet de enige zijn die games niet echt speelt vanwege de "uitdaging"
Zie met name wel usecase in deze bij games waar je veel berekeningen moet doen zoals Pathfinder. Das leuk om een paar keer zelf te doen met guides erbij naast, maar bij enemy nummer 100 mag dit wel vanzelf gaan..
“Ik zie dat je een spel aan het spelen bent, wil je hulp met het verpesten van die ervaring?” - Clippy
Clippy is achteraf gezien een unsung hero good guy. Hij was niet uit om persoonsgegevens van je te pikken en delen met derden. Hij was geen profiel aan het bouwen in het geniep. Hij deed z'n best om je te helpen -- en vaak was hij daar niet heel goed in maar goddamn Clippy zat vol goede intenties.
nu nog een MCP zodat ik zelf niet meer hoef te spelen.
Ik zet mijn zoon in, hij heet ook Claude
Dit lijkt me bij een game als Kerbal Space Program dus heel handig. Daar moet je zelf heel veel uitvinden / proberen omdat er bijna niets wordt uitgelegd. Dan is af en toe in-game q&a wel heel handig.
Maar dat je het zelf gaat uitzoeken, is dan toch onderdeel van de ervaring/ van de game? Ik zou het ergens dus zonde vinden als een AI dan moet gaan helpen daarbij.
Voor mij eigenlijk niet. Als je in de eerste 10 minuten een 3rd party guide moet zoeken voor iets vrij basaals, dan ligt het toch wel aan de game imo. Dat noem ik niet echt ervaring.
Ligt aan wat voor game dat je speelt, op welk niveau, etc. In de meeste gevallen waarbij je een game hebt met een how to, duurt dat vaak toch wel meer dan 10 minuten. Dus als je na 10 minuten een guide nodig hebt (van een 3rd party), dan zal je dus misschien beter eerst de how to / tutorial spelen van de game zelf of de handleiding van het spel lezen, ipv gelijk het diepe in te duiken.
Ik doelde eigenlijk meer op games die je eigenlijk te weinig info geven (wat vaak ook nog wel eens gecorrigeerd word later in de dev cycle na wat feedback)

In het voorbeeld wat je noemt is me ook wel eens overkomen haha. Dacht dat ik CRPG's redelijk in de gaten had, totdat ik aan de Pathfinder series begon. Dat is even andere koek. Maar dan alsnog zou ik AI wel handig vinden ipv half reddit te scrapen met de hand om alle termen bij elkaar te zoeken. Zo laat ik chat GPT wel eens builds maken en deze toe te lichten. Daar leer ik weer van, en kan ik hem ook corrigeren als iets niet helemaal werkt zoals GPT dat dacht of inmiddels gepatched is.
Ik ben benieuwd hoe lang het gaat duren voordat dit een betaalde feature wordt. Nu zullen ze nog wel een tijdje vooruit kunnen om deze dienst gratis aan te bieden. Enerzijds om te polsen hoeveel mensen het daadwerkelijk gaan en blijven gebruiken, anderzijds om de modellen te trainen en hoe om te gaan met de interactie.

Ik hoop alleen wel dat de data die ze verzamelen nog hergebruikt kan worden, want als je over 10 jaar nergens meer kunt vinden waar mensen op vastliepen en hoe ze dat hebben opgelost, mis je straks wel wat belangrijke workarounds.

Verder vraag ik mij af of de input ook gebruikt wordt om developers te melden waar mensen op vast lopen en wat ze proberen om dat op te lossen (wat niet werkt). Ik denk dat dit een mooie case is om vrij makkelijk de werkelijke feedback te krijgen van gebruikers zonder de gebruikelijke excuusjes en irritaties die men toch vaak uit als men ergens vast loopt.

[Reactie gewijzigd door Martinspire op 19 september 2025 12:00]

Ik zie gelijk een popup met Clippy "You're dying a lot, may I suggest trying The Sims"? :D
In The Sims iedereen creatief dood laten gaan en de overlevenden laten bezoeken door de geesten van de overledenen was net het leukste :D
Ik kan niet wachten om van een AI te horen "Press F to pay respects.".
of een AI met "Troll Modus" addon,


Press ALT-F4 to cancel AFK :) :)

oh the rage decenia geleden tijdens de World of Warcraft que voor een battlefield , 1 keer kunnen ze mij dat lappen :) :) geen tweede keer.
Neem aan dat Microsoft dit alvast voor ons aangezet heeft?


Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn