Lenovo Legion Go Gen2-handheld heeft oledscherm en kost 200 euro meer - update

Lenovo kondigt de Legion Go Gen2 aan. Het vervolg op de handheldconsole uit 2023 krijgt een net zo groot 8,8"-scherm, maar vervangt het ips‑paneel door een oledscherm. De Legion Go 2 komt in september op de markt voor een adviesprijs van 999 euro. De voorganger kostte 800 euro.

De Lenovo Legion Go Gen2 heeft een 8,8"-oledscherm met een variabele verversingssnelheid van maximaal 144Hz. Het gaat echter om een scherm met een 1200p-resolutie en een beeldverhouding van 16:10, wat neerkomt op een resolutie van 1920x1200 pixels. De voorganger had een schermresolutie van 2560x1600 pixels. Tweakers publiceerde op basis van ervaringen tijdens de IFA 2025 ook een preview van de console.

Verder vernieuwt Lenovo de processor van een Ryzen Z1 Extreme naar een AMD Ryzen Z2. Er komt ook een variant met Ryzen Z2 Extreme. Deze Z2 Extreme beschikt over acht Zen 5(c)-cores en een RDNA 3.5-igpu met zestien compute-units. Er zijn configuraties beschikbaar met maximaal 32GB geheugen en 2TB opslagruimte, dat uitbreidbaar is met een microSD-kaart. De Legion Go Gen2 heeft, net als de voorganger, afneembare controllers met Hall-effectjoysticks, waarbij de rechtercontroller in een houder ook weer als 'muis' kan dienen.

De Legion Go Gen2 zal vanaf 999 euro gaan kosten. Voor dat geld krijg je de uitvoering met Ryzen Z2-processor, 32GB werkgeheugen en 512GB opslagruimte. De 1TB- en 2TB-varianten hebben allebei een Z2 Extreme en kosten respectievelijk 1299 en 1499 euro.

Lenovo Legion Go 2

Lenovo Legion Go Gen2 Lenovo Legion Go
Processor Tot AMD Ryzen Z2 Extreme AMD Ryzen Z1 Extreme
Cores/threads 8/16
Basis- en boostklokfrequentie 2,2/3,3GHz (Zen 5/Zen 5c)
5,0GHz
3,3GHz (Zen 4)
5,1GHz
Gpu RDNA3.5, 16CU RDNA3, 12CU
Werkgeheugen (gesoldeerd) Tot 32GB Lpddr5x
8000MHz
16GB Lpddr5x
7500MHz
Opslagruimte Tot 2TB, uitbreidbaar Tot 1TB, uitbreidbaar
Scherm 8,8", 1920x1200 pixels
144Hz
Oled
500cd/m²
8,8", 2560x1600 pixels
144Hz
IPS
500cd/m²
Accu 74Wh
65W-laden
49,2Wh
65W-laden
Besturingssysteem Windows 11

Update, 09.20 uur: Lenovo heeft na de publicatie van dit artikel meer specificaties gedeeld, die zijn aan de tabel toegevoegd. Er is tevens een link naar de preview toegevoegd.

Update, 10.45: Lenovo heeft laten weten dat de versie die 999 euro kost niet de Ryzen Z2 Extreme, maar de gewone Z2 aan boord heeft. Ook zijn verdere prijzen toegevoegd.

Door Yannick Spinner

Redacteur

05-09-2025 • 08:00

75

Reacties (75)

Sorteer op:

Weergave:

Is mij nog steeds niet duidelijk of dit nou de Windows OS is of SteamOS.. Hoorde namelijk dat deze ook een SteamOS zou krijgen, weet iemand dat?

@YannickSpinner overzicht klopt niet.
Staat Asus Rog Ally, maar moet volgens mij een andere benaming hebben of je bent de specs vergeten.
Uit ervaring spreek ik dat ik windows echt nog steeds veel prettiger vind op mijn rog ally. Ik kan naast alle games ook gewoon andere apps draaien die niet of beperkt op linux ondersteund worden.
Helemaal mee eens! Ik ben zelf groot Linux fan. Ik kom er met mijn werk vele mee in aanraking.
Echter voor gaming en dergelijke vind ik Windows veel fijner. Ik heb zelfs mijn Steam Deck een poostje dualbooted met Windows gehad, maar na 2 maandjes ofzo SteamOS er volledig afgegooid omdat ik die niet meer gebruikte.

Los van randactiviteiten naast gamen is Windows naar mijn ervaring voor de volgende redenen ook voor game specifieke use-cases beter:
  • Game Pass kan je niet gebruiken op Linux. Ik ben zelf wel het type gamer dat een game no-life speelt voor een paar weekjes en daarna doorgaat naar de volgende. Daarom is de Game Pass een goeie deal voor mij omdat ik dus veel verschillende games probeer. Om deze op een handheld te hebben is heel fijn.
  • Windows support alle games. Er zijn nog altijd veel games (met name online/competitive games) die werken met een kernel level anti-cheat systeem. Deze worden meestal alleen gemaakt voor Windows waardoor het op Linux onmogelijk is om deze games te spelen, zelfs niet door compatibility layers als Wine.

[Reactie gewijzigd door Kabamgamer op 5 september 2025 10:00]

Speel zelf geen competitieve games meer (teveel stress) en meer SP en casual games.

Maar had juist vernomen dat SteamOS beter is dan Windows OS op een PC handheld qua performance. Maar zoals ik begrijp uit jullie ervaring is dat niet zo, of verschilt dit dan per usecase?
(alvast excuses voor de lange post, ik wilde de informatie zo compleet mogelijk voor je maken)

Haha heel erg herkenbaar. Ik speel zelf ook nog maar zelden competitive MP games meer.

SteamOS is vooral beter vanwege de gebruikerservaring mits je binnen de gaming mode blijft.
Met SteamOS kan je out of the box controller support verwachten of (voor games die geen controller support hebben) controller -> keyboard mapping in alle steam games die je vanuit gaming mode opstart. Daarnaast is het ook een gebruiksvriendelijke OS ervaring qua controller navigatie in het system zelf.
Hier staat echter tegenover dat wanneer je desktop modus ingaat om dingen te tweaken (bijvoorbeeld het installeren van mods in een game, of games van een andere launcher dan Steam wilt installeren), dit een stuk lastiger is om te bereiken in vergelijking met Windows. Voor mij persoonlijk was dit over het algemeen geen issue omdat ik werk in IT en veel met Linux servers werk, dus al veel Linux ervaring heb.

In Windows is de gebruikerservaring wel een ander verhaal. Ik liep er weleens tegenaan dat de Steam Deck controller niet altijd herkent werd als controller input en ik had 3rd party software nodig om dit te fixen. Er zijn veel programma's zoals "Handheld Companion" en "Winhanced" die het handheld gebruik op Windows proberen te optimaliseren omdat het out-of-the-box niet geweldig is.

Echter... Wanneer je een handheld koopt die native Windows draait, komt het ook met software van de fabrikant die dit voor een groot gedeelte wel voor je oplost. Het verschilt per fabrikant hoe fijn die software voor je werk, veel mensen verkiezen alsnog 3rd party software zoals Handheld Companion boven de fabrikant software. Persoonlijk vind ik de Legion Space (Legion Go software) er best wel prettig uitzien, maar heb het nog niet persoonlijk ervaren.

De gebruikerservaring is dus wel een groot ding. SteamOS bied je meer een out-of-the-box console experience terwijl de gemiddelde Windows handheld vaak meer voelt als een Windows PC met controllers. Gaming op Windows is echter wel al verbeterd door de fabrikanten in het achterliggende jaar.
Daarnaast heb je inderdaad nog performance wat je zelf al benoemde. Windows heeft in het algemeen al veel meer achtergrond processen dan Linux en SteamOS heeft in de gaming mode ook nog eens extra dingen geoptimaliseerd door achtergrondprocessen uit te schakelen die voor gaming niet nodig zijn. Je kan Windows wel "debloaten" wat al veel scheelt. SteamOS is out-of-the-box dus inderdaad beter geoptimaliseerd waar je bij Windows opnieuw weer zelf het eea moet knutselen om het wat te optimaliseren. SteamOS bied wat meer prestaties, maar als je Windows goed hebt afgesteld, kan je in de buurt komen.

Er is echter wel één grote maar aan deze vergelijking... Je hebt misschien al wel gehoord van de "ROG Xbox ally X", een nieuwe handheld console die eraan komt. Deze komt ook met een nieuwe Windows ervaring speciaal geoptimaliseerd voor handhelds beide in gebruikerservaring en in prestaties. Microsoft claimde bijvoorbeeld meer dan 2GB RAM verschil tussen handheld en desktop modus. Daarnaast is de handheld modus (MS noemt het "Fullscreen experience") ook volledig geoptimaliseerd voor navigatie met controller. Het is net wat meer XBOX en wat minder Windows. Dit nieuwe besturingssysteem komt ergens begin 2026 ook naar de Legion Go 2 waardoor bovenstaande beloofd drastisch verbeterd te zijn.

Veel mensen zijn sceptisch, ik ben zelf wel optimistisch. Die handheld ervaring zal misschien nog steeds niet perfect zijn wanneer deze uitkomt (SteamOS was dat ook verre van wanneer het uitkwam in 2022), echter heb ik er wel vertrouwen in dat Microsoft deze zal blijven optimaliseren. Het is namelijk een groot deel van hun markt. Ze kunnen meer games verkopen in de Xbox app, meer game pass subscriptions verkopen, etc.
Gamepass werkt wel icm Linux. Je kan via de browser (xbox.com) direct spellen starten en je kan daarnaast ook gebruik maken van Greenlight (xcloud app te krijgen via Github).
Dat is alleen xbox cloud (remote play). Dit is én een andere (duurdere) subscription, én nog niet eens 10% van de spellen in de game pass support het.

Daarnaast is een goede en stabiele internet connectie hiervoor ook vereist, anders heb je last van latency.
Kleine correctie: GamePass werkt wel op Linux, maar alleen via Edge.
In een eerder bericht schreef Tweakers dat er 3 modellen verschijnen dit jaar. Waarvan alleen de Legion Go S met een voor geïnstalleerde Steam OS versie verschijnt.

[Reactie gewijzigd door Amon-Re op 5 september 2025 08:42]

Ah kopieerfoutje, de specs kloppen wel gewoon! Alleen die verwijzing hoorde daar niet thuis :D Thanks!

Edit: Wat extra info toegevoegd, waaronder Windows 11. Lenovo zegt niets over SteamOS.

[Reactie gewijzigd door YannickSpinner op 5 september 2025 09:26]

Ze hebben een Legion Go S, die komt in Windows en Steamos versie.

Wil niet zeggen dat Steamos mogelijk is op deze natuurlijk, maar ik denk dat deze officieel windows-only blijft vanwege alle controller modes en zo.
Eindelijk minder resolutie!

Ik heb dit ook gedaan op mijn gaming laptop. Van een 1600p naar een 1200p gegaan met dezelfde specs (zelfs met een slechtere CPU) en mijn FPS ingames is letterlijk verdubbeld.

[Reactie gewijzigd door Atsiz op 5 september 2025 10:01]

Had niemand je uitgelegd dat je ook gewoon een lagere resolutie dan native kon draaien? :+

Het voordeel van die hogere resolutie was wel dat je games op dezelfde resolutie als de steam deck (1280x800) kon draaien en dat was een perfecte 1:2 mapping. Aan de andere kant is de huidige resolutie op dit formaat ook nog erg scherp dus of je veel gaat zien van de niet pixel perfect scaling, ik denk de meeste mensen ook niet...
Zelf heb ik ook QHD op een 16 inch scherm, maar achteraf was dat totaal niet nodig, ik moet echt met mijn neus op het scherm om het te zien. Het heeft mij alleen maar extra geld gekost en op een lagere resolutie lijk ik toch wat wazigheden te zien (alsof op de lagere resolutie een pixel net tussen twee fysieke pixels in zit ofzo). Dus ja het kan gewoon, maar QHD was achteraf niet nodig en eerder juist lastig.
Maar hoe ben jij het ding aan het gebruiken? Het gaat hier specifiek om gaming en hoe de boel schaalt als je niet de native resolutie gebruikt. Ook 1200p is vaak toch een beetje veel gevraagd namelijk op dit soort handheld apparaten. Dus dan kan het wel fijn zijn om als je naar 800p gaat een perfecte scaling hebt waar elke gerenderde pixel op het scherm door 4 pixels getoond wordt ipv dat je het over een niet exact passend aantal pixels moet stretchen.

Maar zoals ik ook al zei, het is alsnog een heel scherp scherm en ik denk dat de meeste mensen het nog steeds prima zullen vinden ook al zet je een game op 800p terwijl het scherm 1200p is. Bovendien moest je op de eerste Go om echt integer scaling 1 naar 4 pixels te krijgen ook al zelf met lossless scaling aan de gang wat ook vrij niche is. En een lagere resolutie verbruikt toch minder stroom. Dus ik begrijp de keuze van Lenovo zeker ook en oled zal waarschijnlijk heel veel goed maken.
Met oled is het wel de vraag: Is het pentile of echte RGB pixel matrix? Met Pentile heb je helaas op dit soort DPI's toch al wel snel last van lelijke kartelrandjes bij rechtlijnige interfaces. Met video is het altijd wel te doen, maar dit is toch een computer.

Op je telefoon is de DPI zo hoog dat je dat effect ook niet meer ziet maar hier is het nog wel te zien.
Pentile wordt al een lange tijd niet meer gebruikt maar Samsung past Diamond RGB toe. Tablet, laptop, e.d schermen zijn over het algemeen altijd met een soortgelijke sublayout net zoals smartphones. Het voordeel is dan weer wel dat je ook echt R, G en B OLEDs hebt dat betere kleuren en een hogere helderheid mee brengt, alleen moet je dan wel een irreguliere sublayout hebben omdat verschillende kleur OLEDs niet even lang mee gaan en dus veel sneller last hebt van inbranden
Nou er zijn wel degelijk RGB oleds. Samsung gebruikt die in hun eigen tablets. Mijn Tab S heeft het ook.

En pentile RGBG heb je helaas ook nog, bijvoorbeeld de PSVR2 gebruikt het. De PSVR1 had nog echte RGB.

Diamond pixel is helaas ook niet ideaal maar heeft wel 3 subpixels dus dat maakt een hoop goed. Maar inderdaad dat is omdat de blauwe dan groter is vanwege de snellere veroudering.
Er zijn zeker OLEDs met een RGB stripe layout, zoals de 27" en 32" monitors met JOLED panelen. Maar welk model Samsung tablet komt er dan met RGB-stripe? Dynamic AMOLED 2X schermen van de S9/S10/S11 (zelfde scherm) in elk geval met een diamond layout (met 4 subpixels per pixels, 2 blauwe + rood/groen). Een echte RGB-stripe zonder color fringing en scherpe text zal je over het algemeen niet zo snel tegenkomen wederom door inbranden (tot TCL hun OLED schermen eindelijk uitbrengt, wat een voortborduring is van de eerder vernoemde JOLED)

Dat van PSVR2 wist ik niet, al zijn VR displays wel een heel ander beest natuurlijk, en hebben we het hier over de tablet/laptop/handheld schermen. Dit zijn bij Samsung en LG een specifieke lijn schermen van smartphone tot laptop grootte, waar de grotere en kleinere varianten ieder op een hele andere manier gefabriceerd worden (slot mask voor TV groottes en OLEDs op een wafer voor microOLED). Al lijkt het bij PSVR2, en evt. andere VR displays zoals de OG Rift, wel om diezelfde lijn schermen te gaan, omdat de grootte van de schermen in dit geval binnen die lijn valt.

In ieder geval was het laatste scherm dat ik kon vinden met een Pentile arrangement de S21 Ultra.

[Reactie gewijzigd door 24hourpartypal op 5 september 2025 12:46]

Bij mij gaat het ook over gaming, ik heb een Lenovo Legion Pro 5 met o.a. een rtx3070 (mobile). Die pompt prima FPS uit voor de meeste spelletjes, maar vooral de grafisch zwaardere games (zoals bijvoorbeeld stalker 2, ja die is ook niet echt lekker geoptimaliseerd..) merk ik dattie er moeite mee heeft. Dat terwijl ik eigenlijk niet echt de indruk heb dat die QHD merkbaar is op een 16 inch scherm. Niet voldoende om de lagere FPS te rechtvaardigen. Ik had dan ook liever gewoon HD gehad op dit schermformaat en hogere FPS en misschien een beeetje minder detail.

Grappig, ik heb mij er even inverdiept en nu blijkt dat 1600x1000 voor mij ook optimale pixelverhouding is waarbij elke gerenderde pixel door 4 fysieke pixels wordt weergegeven. Ook kan ik kennelijk gebruik maken van native scaling ofzoiets. Nou weer wat geleerd. Bedankt :D
dat was een perfecte 1:2 mapping
Is dat met trucs zoals DLSS en FSR nog een issue? Voor pixelart games snap ik het, maar voor andere games heb je toch liever slimme upscaling, denk ik?
Klopt, is tegenwoordig steeds minder een probleem. Maar dit soort devices zijn ook juist geweldig om oudere games uit je backlog te vissen (of gewoon nog een keer van te genieten) en die hebben die support niet altijd.
Oh, ik dacht dat ze een system-level override hadden om ook FSR te gebruiken als de game het niet ondersteunt. De Steam Deck had dat volgens mij tenminste.
Voor een goede kwaliteit upscaling is vaak meer informatie nodig dan alleen de pixels van het eindresultaat van een frame. Een upscaler heeft alleen toegang tot die extra informatie (zoals bijvoorbeeld bewegingsvectoren) als het door een ontwikkelaar deel wordt gemaakt van de render pipeline.

Daarnaast zijn oudere of 2D spellen soms helemaal niet gebouwd met die extra data waar een moderne upscaler graag mee werkt. Dat beperkt voor die titels de opties die je hebt om goed naar resoluties te schalen die niet perfect 1:2 zijn.
De meeste games bieden sowieso wel iets om alleen de 3D beelden op te schalen. Dan blijft de tekst lekker scherp.
Ik game op mijn 640x480 scherm en mijn fps is zelfs verquappelt!
Dus niet eens SVGA (800x600) maar direct naar VGA (640x480), maar stel je voor wat er gebeurt door in plaats van HDR10 (4 bytes per pixel) te kiezen voor SDR (3 bytes) of zelfs 16bits (16.7 miljoen 65.536 kleuren) of 8 bit kleur te kiezen :+

[Reactie gewijzigd door djwice op 5 september 2025 11:53]

Voor je jonkies;

Color Graphics Adapter (CGA)
  • 160×200 pixels met 16 kleuren.
  • 320×200 pixels met 4 kleuren.
  • 640×200 pixels met 2 kleuren.
De standaard CGA-grafische kaart uit 1981 heeft 16 kilobyte geheugen.

Hercules Graphics Card (Hercules)
  • 720×348 en 2 kleuren
De standaard Hercules grafische kaart uit 1982 heeft 64 kilobyte geheugen.

Enhanced Graphics Adapter (EGA)
  • 640×350 met 16 kleuren
De standaard CGA-grafische kaart uit 1984 heeft 64 kilobyte geheugen.

Video Graphics Array (VGA)
  • 640×480 en 18 bits kleur
De standaard VGA-grafische kaart uit 1987 heeft 256 kilobyte geheugen.

[Reactie gewijzigd door djwice op 5 september 2025 12:17]

16bits per pixel is 65.536 kleuren :+
maar stel je voor wat er gebeurt door in plaats van HDR10 (4 bytes per pixel) te kiezen voor SDR (3 bytes) of zelfs 16bits (16.7 miljoen 65.536 kleuren) of 8 bit kleur te kiezen :+
Bijzonder weinig. Games gebruiken namelijk al heel lang HDR buffers intern, en die paar MB die dat met zich meebrengt is maar weinig vergeleken met de vele gigabytes die iedere seconde over en weer gaan.
Kan het niet zoals bij fl4 op NVIDIA kaarten waar een hogere size gebruikt wordt om meerdere fl4 in een operatie uit te voeren, dat dat de hardware dan 1 kleur operatie gebruikt voor meerdere pixels?

Bij fl4 is het bijna 4x zo snel als fl16.

[Reactie gewijzigd door djwice op 5 september 2025 12:23]

Klinkt bijna verdrievoudigd als je het met een 't' schrijft!
ding is, de resolutie van de Legion Go was heerlijk, omdat je dan namelijk precies op 1280x800 kan gamen en perfecte pixel-scaling krijgt op je scherm, wat er gewoon fijner uit kan zien (objectief) dan als je scherm 1280x800 gaat scalen naar 1920x1200 of zo (zoals op de Rog Ally series). Daar kan je weer tegenover zetten dat 1920x1200 misschien een fijnere native resolutie is om te draaien, maar als ik kijk naar de steamdeck en zo, vind ik 1280x800 eigenlijk een mooie resolutie voor de meeste games op een scherm van dat formaat. En dan heb ik liever een 2560x1600 scherm dan een 1920x1200 scherm.
Ik heb een gaming laptop van Lenovo die een 1400p paneel heeft. En merk dat de up/downscaling gewoon niet prettig werkt met windows of ingame. Daarom maar een 1200p paneel laptop aangeschaft en ziet er scherp uit.


Uiteraard indien je beide naast elkaar zet is de hoger resolutie wat fijner/scherper. Maar tijdens game sessies merk je hier niks van. Je oog ziet dit als het nieuwe normaal. En de laptop is nog 18 inch ook.
ja, want als je gaat downscalen moet het wel een geheel getal als factor hebben. Als je game draait op 1200p and je wilt het weergeven op een 1600p scherm, moet je elke pixel dus 1.333x gebruiken. Dat gaat gewoon wat blur opleveren. Er zijn wel betere algoritmes, en NIS en FSR1 en zo helpen wel een hoop hier bij.

Maar wat jij zegt, liever native dan scalen, dat geldt voor mij dus ook (of een hele factor ervan). Vandaar dat op mijn 2880x1800 14" laptop ik de games ook draai op 1440x900. Dat is precies alles x2, krijg je hele even nette scaling, en ziet er uitstekend uit op een klein scherm. Als ik dan 1920x1200 pak, mist het toch wat.

En vandaar dus ook dat qua _performance_ 1280x800 voor handheld apparaten nog steeds lekker is, en ik dan dus liever een scherm op op 1280x800, _of_ op 2560x1600, zodat de games draaiende op 1280x800 er toch wat fijner uitzien. Voor _mijn_ gevoel.

1920x1200 op 8" lijkt me dan een fijne resolutie qua pixeldichtheid, maar dan moet je ook de performance hebben om het lekker te draaien op die resolutie, en met handheld chips zit dat soms nog op het randje.
Ik heb nu een ROG Ally Z1E en gebruik het echt alleen maar om spellen te spelen via Geforce Now. Dat gaat perfect, alles op max settings, geen latency etc.. Ik wil eigenlijk toch wel een OLED scherm om er nog meer van te genieten en vind het enorm jammer dat de Xbox Ally X dat niet heeft. Aan de andere kant hebben deze twee systemen een 7 inch scherm. 8+ lijkt me toch net wat beter nadat ik de Switch 2 heb gezien.

Maar,....
The ROG Ally/X/XboxX hebben allemaal een ppi van 314,7
De Lenovo Go 2 krijgt er een van 257,29
De eerste go had een van 343,05

Nu ben ik benieuwd of ik opeens wel de individuele pixels ga zien op het scherm als ik een Go 2 neem. De "retina" grens zou bij rond de 300 ppi moeten liggen lees ik.

Heeft iemand ervaring met Steam Deck IPS (215,63 ppi) en/of Nintendo Switch LCD IPS (236,87 ppi) en dus of je de pixels kan onderscheiden met de blote oog.
Mijn LCD steam deck is al een tijd de deur uit nadat ik de oled variant gekocht heb... Maar ik begrijp eigenlijk ook niet helemaal waarom je specifiek dat model vraagt... De oled variant heeft nog iets lagere ppi maar daar merkte ik bij de overstap helemaal niks van. Het iets grotere scherm en de veel betere kleuren waren alleen maar heel erg welkom.

En zie je pixels... Meestal niet. Maar het hangt heel erg van de content af. Als er zeer kleine details zijn of kleine tekst, dan merk je dat de resolutie niet zo hoog is. Ik stream zelf de laatste tijd Starfield naar mijn steam deck (met Apollo/Moonlight, dus vanaf mijn eigen pc) en dat ziet er geweldig uit. Staat op 1280x800 en verder de meeste settings op hoogste, hier en daar iets lager om meestal de 90 fps vast te houden. Bij die game mis ik eigenlijk helemaal niks aan resolutie, en dat terwijl als ik aan de pc zelf zit ik een 42" 4k oled tv voor mijn neus heb.

Bij andere games heb ik het soms wel gemerkt, zoals bv in life is Strange true colours waarbij sommige posters die niet interactief waren (geen prompt om in te zoomen en tekst te zien) moeilijker leesbaar waren. Maar dat was echt een heel klein dingetje en in het algemeen zag de game er nog prachtig uit.

De setup met Moonlight doet me nu overigens ook denken dat ik wellicht gewoon bij de steam deck blijf voorlopig... Sinds ik mijn steam deck gekoppeld heb aan mijn WiFi AP die voorheen gereserveerd was voor mijn vr bril (ook voor stabiele streaming) is het echt perfect en vrijwel niet te onderscheiden van lokaal spelen... Behalve dat de performance geweldig is, accuduur ook (7-8 uur), en dat ik de game helaas niet kan suspenden zoals gewoonlijk op Steam os (want, tja, draait op Windows op de vaste pc). En alleen thuis (nog niet geprobeerd via internet maar dan zal er meer latency zijn), maar zo vaak speel ik toch niet ergens anders en dan speel ik dan wel een lichtere game.
Steamdeck kan ik zien met blote oog, maar ik zeg daar ook gelijk bij dat ik meer dan dat op 7" eigenlijk onzin vind. Dus ik kan de pixels zien, maar ik hoef geen perfecte retina ervaring :).

Een hogere resolutie kan ook weer sneller compressie artifacts geven met Geforce Now lijkt me. Als je echt alleen dat gebruikt, is 1080p / 1200p misschien fijner op 7" a 8". Voor native gaming is 1280x800 zat lijkt me.

En als je OLED wil, de Steamdeck Oled is dan wel de goedkoopste optie denk ik, met nog wel wat betere batterijduur dan de Rog Ally (niet de X). En een hele goede Geforce Now experience tegenwoordig.

Ik gebruik m'n handheld toch vooral om te gamen op plekken waar juist geen internet is. Als ik thuis op de bank zit wil ik 'm ook wel pakken, maar dan stream ik meestal met Geforce Experience + Moonlight vanaf m'n desktop die ergens in huis staat.
Nogal bizar dat de resolutie bijna is gehalveerd bij de 2e generatie van een handheld. Voor zover ik weet zie je dat soort praktijken meestal bij goedkopere ''lite'' modellen van een console of handheld, zoals de ROG Ally en ROG Ally X. Iets minder krachtige specs, wellicht minder storage of beeldresolutie, etc.

2560x1600 (Gen1) = 4,1 miljoen pixels
1920x1200 (Gen2) = 2,3 miljoen pixels

Nu weet ik niet of 1600p überhaupt een goede keuze was voor een gaming handheld in 2023. Handhelds hebben van nature al moeite met gaming prestaties en 1600p is een vreselijk hoge lat voor moderne spellen. Dus in die zin begrijp ik de keuze om voor 1200p te gaan (met ~257 PPI nog steeds prima). OLED en betere hardware zijn ook zeker een bonus.

Maar een prijs die vervolgens 200 euro hoger ligt, en dan bijna de helft van de resolutie... hmmm. Gemengde gevoelens.
Om heel eerlijk te zijn support ik deze keuze wel volledig. Zoals je zelf al zei; de eerste had nooit 1600p moeten zijn. Op een handheld draaien maar weinig games native 1600p.

Daarnaast klinkt het inderdaad als een groot verschil, echter merk je dat alleen in performance en praktisch niet in kwaliteit op een 8,8 inch scherm. Op een 8,8 inch is 1080p zelf ook meer dan prima. Daarnaast is dit scherm een OLED wat de kwaliteit natuurlijk ook zeer ten goede komt.

Al met al, de "downgrade" van 1600p native display naar 1200p native zorgt voor:
  • Betere performance
  • Betere batterij duur
  • Iets mindere kwaliteit?
Klinkt voor mij persoonlijk als de juiste keuze ;)

P.S: ik ben zelf niet het type gamer die kwaliteit bijzonder belangrijk vind. Voor sommige mensen kan het misschien wel een deal breaker zijn
Ik hoef zelf geen handheld pc, maar ik ben blij dat ze bestaan. Hierdoor gaan pc gamedevs denk ik beter optimaliseren.

Ook is het goed voor AMD, die meer support krijgt voor de GPU. (Veel handhelds draaien op AMD vanwege Linux support.)
Helemaal eens, alleen maar voordelen. Vrij storend dat je tegenwoordig maar 5 games kunt installeren op een pc met 1TB.
Is deze niet al door Lines Tech ge(p)reviewed? Of is dat weer een ander apparaat met dezelfde/een vergelijkbare form factor?

[edit]
LTT -> LT. :P

[Reactie gewijzigd door The Zep Man op 5 september 2025 09:35]

Interessante video, maar dat is niet LTT (Linus Tech Tips) ;)
En het is ook nog eens Lines Tech.

En voor zover ik zie, is dat deze inderdaad.
Dit is wel hetzelfde apparaat inderdaad, echter een engineering sample van eind 2024. De afwerking van het eindproduct is anders (beter ;) ).
Ik krijg hier ook nog niks over gevonden, heel vreemd.

-Edit

Proshop biedt 2 modellen aan, zowel de 1TB als 2TB variant, voorraad word verwacht op 18-09-2025:

Lenovo Legion Go 2 - 8" | OLED | 32GB | 2TB | Windows 11 | Voordelig
Lenovo Legion Go 2 - 8" | OLED | 32GB | 1TB | Windows 11 | Voordelig

[Reactie gewijzigd door Perryske op 5 september 2025 11:27]

die zijn toch iets duurder dan €999. Ik wacht wel tot Coolblue of Megekko ze heeft
€999,- is voor de base model, dus niet met de Z2E chip + 32GB ram. Die 2 modellen bij Proshop zullen dus ook bij CB en Megekko 1299 zijn voor de 1TB versie.
Eindelijk een OLED handheld met VRR?
betwijfel of ie dan VRR heeft.

OLED en VRR is best moeilijk namelijk.

(OLED heeft precieze timing info nodig om de particles te raken, die refreshrate afhankelijk zijn. Dus als je OLED _echt_ variabel houdt, dan ga je brightness verschillen zien. Zoek maar eens op OLED TVs met VRR-flickering en zo. Als de framerate constant springt tussen 48 en 60 bijvoorbeeld, gaat je brightness flickeren. Daar heb je minder last van als je framerate redelijk stabiel is, maar ja, daar heb je meestal geen VRR voor).

Telefoons doen het door niet vrij te schakelen, maar meestal naar een bepaalde preset van refreshrates (1, 10, 24, 30, 48, 60, 120, zoiets).

Mijn Asus Zephyrus G14 2024 heeft een OLED scherm met G-Sync, en dat was / is best bijzonder. Daar hebben ze ook truukejs voor moeten doen, zoals de OLED timing extreem snel instellen (960hz of zoiets. Dus niet refreshrate, maar hoe snel en lang de particles het scherm raken), en dan zijn de variaties in brightness zo klein dat het geen probleem meer is. Something like that.
8.8″ OLED (1920 X 1200) 16:10 aspect ratio, 144Hz refresh rate, DCl-P3, 500 nits, 10-point touch support, VRR, VESA True Black 1000 Certified
Dit staat in de specs op hun eigen site.
Daarom was ik ook verbaasd. Voor zover bij mij bekend de eerste handheld met zowel OLED als VRR. Lees het ook op andere websites dus misschien hebben ze het toch voor elkaar gekregen.

Ben zelf helemaal over op OLED en ook bekend met flickers, maar zou toch altijd OLED kiezen. Kijkhoeken en kleuren zijn gewoon ongeëvenaard.
Lenovo zelf beweerd OLED + VRR ;-)
yep, overheen gekeken. Maar dus alleen maar goed als het zo is (en zo lang je framerate limiters kan instellen kan je vrr-flickering onder controle houden, als je het al merkt)
Mijn vrouw zou wel een handheld pc willen hebben, maar ze heeft ook weer geen grote handen en grote portemonnee voor dit soort dingen.
Ik heb zelf de eerste Steam deck en vind het een prachtig apparaat, maar inderdaad best log.
Ze mag die van mij zo pakken, maar bovenstaande geldt hiervoor wel.

Deze zijn dan mooi slanker, maar wel even 2 keer zo duur.
En t scherm is ondermaats. Ayaneo3 en f1 pro veel beter. Zelfs al doet t geen hdr. En deze zou hdr moeten doen. SKIP
En dat weet je hoe precies? Ik zie alleen maar de brightness en type ik de spec-sheet staan verder niks.

Buiten dat is de Ayaneo3 ook een stuk duurder met een vanaf prijs van 1399 USD voor de LCD versie en 1700+ USD voor de OLED versie.

Dus nee, het scherm is niet ondermaats.
Scherm is lage nits. Zowiezo Voor hdr is een hogere nits nodig. Laat zien dat t een low-medi speced paneel is waar waarschijnlijk ook niet de beste kleuren dpci-3 op gaat zitten enz.
Neemt niet weg dat het scherm VESA True Black 1000 Certified is. Om dat te halen moet hij 1000 nits kunnen doen op 10% van het scherm (APL). DCI-P3 zal op of boven de 97% zitten.
VESA True Black 1000 Certified dat zou betekenen dat hij wel goede hdr performance heeft en dat sdr alleen 500 nits is?
En wat gaat de SRGB zijn? F1 pro is 152%
Alle schermen, alleen OLEDs wat meer dan miniLEDs, dimmen bij een groter oppervlakte licht, ookwel een hogere Average Picture Level (APL). Een APL van 10% betekent dat 10% van het scherm belicht is en een APL van 100% betekent dat het hele scherm belicht is.

Mijn QD-OLED monitor haalt 280nits op 100% en 700nits op 10% (en 1100nits op 2%). Dit geeft al een goede HDR weergave, alleen als het APL hoog ligt gaat de helderheid wat omlaag. Deze schermen worden meestal met HDR TrueBlack 400 gecertificeerd. Dan heb je de nieuwste OLED monitors met TrueBlack 500, zoals het nieuwe LG Tandem paneel of de 500hz QD-OLEDs, en dan zijn in het geval van de QD-OLED de waardes nagenoeg gelijk, alleen is de 100% helderheid nu boven de 300 nits. Een Samsung S95F, een van de felste OLED schermen, haalt 440nits op 100% en 2200nits op 10% en 2% is het zelfde als 10%.

Bijna alle HDR films worden met 1000 nits gemastered, dit scherm zou al die content perfect moeten kunnen weergeven. Bij games heb je zeker baat bij een hogere helderheid, alleen is het goed om die nits waarden in een relatieve context te plaatsen. De meest indrukwekkende HDR film die je op je heldere TV hebt gezien, is waarschijnlijk dus compleet binnen de perken van dit scherm.

SDR is officieel maar tot 100nits helderheid al gaat moderne content wel vaak van een hogere helderheid uit (200-300nits), maar als de helderheid niet wordt gelimiteerd in SDR dan gelden deze regels net zo goed.

In ieder geval is dit scherm beter dan welke PC monitor dan ook (met uitzondering van de BVMHX3110) in het weergeven van HDR, kan bijna alle HDR films perfect aan en ruim voldoende helder om SDR weer te geven.

[Reactie gewijzigd door 24hourpartypal op 6 september 2025 16:46]

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.