Unihertz kondigt BlackBerry-achtige Titan 2-smartphone aan met Android 15

De Chinese fabrikant Unihertz kondigt de opvolger aan van zijn op een BlackBerry Passport geïnspireerde smartphone: de Titan 2. Het toestel heeft een qwertytoetsenbord, draait op Android 15, wordt aangedreven door een MediaTek Dimensity 7300-chip en is dunner dan zijn voorganger.

De Titan 2 is dunner en lichter dan zijn voorganger, met een dikte van 10,85mm en een gewicht van 235g. Ter vergelijking: de originele Titan is 16,65mm dik en weegt 303g. Het nieuwe toestel heeft nu twee schermen: een primair scherm van 4,5" en een kleiner 2,5"-scherm voor het tonen van meldingen en widgets, en het maken van selfies. Het hoofdscherm is iets kleiner dan bij de Titan, maar met een iets betere resolutie van 1440x1440 pixels in plaats van 1420x1438 pixels.

Het toestel wordt aangedreven door een MediaTek Dimensity 7300-chip en is voorzien van 12GB werkgeheugen en 512GB opslag. Daarnaast krijgt de Titan 2 verbeterde camera's: een 50-megapixelhoofdcamera, een 8-megapixeltelecamera en een 32-megapixelselfiecamera. De voorganger, die in 2019 uitkwam, had enkel een primaire camera van 16 megapixel en een frontcamera van 8 megapixel. De iets kleinere 5050mAh-accu van de Titan 2 ondersteunt 33W-snelladen.

Volgens de fabrikant is het qwertytoetsenbord van het toestel vernieuwd om een comfortabelere typervaring te bieden. Gebruikers kunnen aangepaste sneltoetsen voor lang en kort indrukken instellen voor alle lettertoetsen en het is mogelijk om te scrollen door met een vinger over het toetsenbord te vegen. De Titan 2 ondersteunt daarnaast Bluetooth 5.4 en is voorzien van een vingerafdrukscanner.

Unihertz verkoopt de Titan 2 via crowdfundplatform Kickstarter. Het bedrijf heeft op het moment van schrijven bijna 700.000 euro opgehaald, waarmee het doel van 86.119 euro ruim is behaald. Het toestel krijgt een verwachte adviesprijs van 399 dollar (ongeveer 343,50 euro). Preorderen is mogelijk vanaf 269 dollar (ongeveer 233 euro).

Unihertz Titan 2

Door Sabine Schults

Redacteur

25-06-2025 • 08:49

57

Reacties (57)

Sorteer op:

Weergave:

Ik zoek al jaren een telefoon zoals dit ter vervanging van mijn Passport. Helaas is de software support zeer slecht. Ik hoop dat er ooit nog een keer een fabrikant komt die weer een telefoon met een fysiek qwerty toetsenbord uitbrengd.
Misschien is de software support slecht, maar de hardware support is ongelofelijk goed en ik ken geen ander merk dat erbij in de buurt komt.

Ik heb de voorganger en daarbij krijg je van Unihertz zelf:
  1. Uitgebreide videos die uitleggen hoe je de telefoon open schroeft en onderdelen vervangt.
  2. Een webshop waar je onderdelen kunt kopen, jaren nadat de garantie verlopen is: nieuw scherm, nieuw toetsenbord, nieuwe accu en zelfs: nieuwe USB poort als de oude stuk is.
Ik gebruik de originele Titan nu zo'n 6 jaar. Accu en USB poort al een keer vervangen.

Van hoeveel telefoons kun je zeggen dat ze het na 6 jaar (en heel vaak vallen) nog doen? Van hoeveel smartphone fabrikanten kun je even een nieuwe USB poort + bijhorende intern circuit bestellen met instructie video voor het vervangen?
maar de hardware support is ongelofelijk goed en ik ken geen ander merk dat erbij in de buurt komt.
Dan heb je vandaag de aankondiging van Fairphone niet gezien. :) En zij doen ook de software wel aardig goed.
Precies. En dan te bedenken dat het allebei geen grote bedrijven a la Samsung zijn.

Fijn dat je hardware (zelf) kan repareren. Maar als je geen updates, laat staan upgrades, krijgt kun je na 2 jaar beter die telefoon weg doen. Totaal onveilig dus.
Onveilig hoe? Wat is het risico?

Ik heb soms het idee dat mensen maar wat napraten.

Risico op 'drive-by' attack via ads in webbrowser; zo goed als 0 risico met uBlock + Adaware (dat alle ads op OS niveau blokkeert, dus ook ads uit apps).

Zero-clicks die via berichten e.d. getriggerd kunnen worden: kan gebeuren, maar kan met nieuwer OS ook. Er zijn er geen (publiek) bekend in Android versies van zelfs 5 jaar oud. Krijgen vaak binnen een dag een patch op app niveau.

Voorzichtig zijn met publieke wifi moet je sowieso doen.


Kan de douane/politie/NSA/AIVD makkelijk in je telefoon komen? Ja, maar daarbij maakt het echt helemaal niks uit of je wel of geen updates krijgt, ze kunnen er toch wel in.

Sowieso een beetje ironisch om bang te zijn voor data-lekken als het hele Android OS zelf (met Google Services e.d.) wat mij betreft luid en duidelijk onder de categorie "spyware" valt. Je kunt updaten wat je wilt, maar je data is al lang de deur uit.

[Reactie gewijzigd door GeoBeo op 26 juni 2025 09:43]

Jeetje, heel verhaal. Klinkt een beetje als "ik heb toch niks te verbergen/wie ben ik nu om interessant te zijn voor hackers".

Tot je beseft dat de meeste hackers/criminelen juist geïnteresseerd zijn in de "average Joe" , omdat daar het meeste te vinden valt. En als bijvangst soms een ingang is in een corporate omgeving.
Je mist een beetje het punt dat ik probeer te maken.

Zodra je Android gebruikt kan je hele "ik heb iets te verbergen" argument de deur uit. Of je nou een nieuwe of oude Android versie gebruikt, dat gaat echt niet het verschil maken.
Ik snap je punt wel, maar ik vind het een hoog complottheorie gehalte hebben. Je kunt best veel uitzetten in Android. Dat kunnen we van iOS niet zeggen. Daarnaast heb je ook nog bijvoorbeeld ROMs als e/OS, ook Android maar ontgoogled.

Dan nog je verhaal over zero-click, waarbij je te kennen geeft niet te snappen hoe dat werkt. Zulke zaken spelen zich op Android OS level af, en hebben niks tot weinig met een app te maken.

Voor dat soort zaken heb je echt security patches nodig, soms zelfs op kernel niveau aan toe. Dus zonder patches, heb je gewoon een gatenkaas. Ready om misbruik van gemaakt te worden. En dat zal eerder door criminelen (die soms een link hebben met een statelijke actor) dan bij de douane bij de VS gebeuren.
Dit keer zegt Unihertz op Kickstarter dat er een upgrade komt naar Android 17 en dat de maandelijkse patches voor hun niet te doen zijn, maar dat belangrijke security patches wel komen en eventuele issues wil Unihertz ook verhelpen.
Pas ook op met hun beloftes. Met de originele Jelly beloofden ze ook een upgrade maar ze hadden moeite om het met 8GB opslag OTA te laten werken. In plaats van het als sideload aan te bieden, hebben ze hem toen helemaal geaccepteerd.

De Jelly Pro met 16GB heeft hem toen wel gekregen.

Het is jammer, zo'n kleine telefoon zou ik er graag bij willen. Met swype typen ook zeer bruikbaar. Maar het moet wel updates krijgen.
Ik kan je aanraden eens naar Clicks keyboard te kijken.
Ook voor Android telefoons tegenwoordig. En gemaakt door een aantal BlackBerry engineers en supporters van het 1e uur (oa CrackBerry Kevin).

Een firma die komt met een telefoon met toetsenbord, dan kun je lang wachten. Althans, eentje die te vertrouwen is. En dat is Unihertz helaas niet. Ik snap ook niet zo goed dat Tweakers nog aandacht schenkt aan deze firma. Het internet staat vol aan verhalen over dit bedrijf, "and they ain't pretty" . Dus lekker ver weg blijven van deze mislukte BlackBerry copycat.

Getypte op een BlackBerry KEY2.
Wat is er mis met Unihertz (behalve dat ze niet goed zijn in updates uitbrengen)?
Het internet staat vol met verhalen dat de telefoons nogal kwetsbaar zijn. Dat kon je van BlackBerry telefoons niet zeggen, daar kon je iemand mee doodgooien en dan werkte ze nog.
In je eerdere comment doe je net of Unihertz een bedrijf is waar je het niet eens over hoeft te hebben, alsof het criminelen zijn. "it ain't pretty" wat er op internet over Unihertz zou staan.

Wat je eigenlijk bedoeld is dat ze stout zijn, omdat ze geen updates uitbrengen. Dat lijkt me nogal een verschil.

Dat is inderdaad een nadeel, maar om dan te zeggen dat het geen betrouwbaar bedrijf zou zijn en gelijk de conclusie te trekken dat de "telefoons nogal kwetsbaar zijn" gaat nogal ver.
Wat je eigenlijk bedoeld is dat ze stout zijn, omdat ze geen updates uitbrengen. Dat lijkt me nogal een verschil.
Nouja het betekent ook wel dat hun telefoons eigenlijk niet meer verkocht mogen worden in de EU: review: Smartphones krijgen energielabels: wat staat erop en wat gaat het betekenen? . 5 jaar beveiligingsupdates wordt het minimum als ik het goed begrijp.

En dat doen ze bijvoorbeeld wel op Amazon. https://www.amazon.nl/Unihertz-Jelly-Star-Blauw-4G-smartphone/dp/B0CCJ6TH74 . Het is niet alleen import, deze worden verkocht door unihertz zelf.

[Reactie gewijzigd door Llopigat op 26 juni 2025 19:34]

Het criminele haal je er zelf bij, dat heb ik nooit gezegd. Wat @Llopigat zegt komt er meer mee overéén.
Nice. Nu alleen nog Samsung toestellen ondersteunen. Ik hou deze wel in de gaten.
Dat gingen ze doen met de S25, maar helaas hebben ze dat model moeten schrappen. In hun podcast leggen ze uit waarom. Ik snap het, maar zoals de Vlamingen zeggen is dat wel erg spijtig. Hoewel er met de ondersteuning van de Pixel wel een goed alternatief overblijft.
Oh wat was de reden dan? Ik heb geen geduld voor podcasts :) Samsung ligt dwars ofzo? Ik hoop dat ze dat later wel gaan doen.
Nee, maar het maken van die hoesjes kost best veel geld, denk aan mallen maken voor elk model telefoon. Ze hebben besloten te "focussen" en dus niet de S25 te ondersteunen. Ik vind het persoonlijk een slechte keuze, en ik weet ook dat niet iedereen het er mee eens was binnen het management. Maar wel over focussen en dat kan ik best goed begrijpen. Het is een start-up en dan kan je niet alle telefoons ondersteunen. Hoewel ik denk dat als je kiest voor de meest verkochte telefoons (waar de S25 er één van is), dat je verkopen dan ook hoger worden.

Misschien als ze weer meer funding hebben dat ze dan weer geld hebben voor andere modellen. Besef ook dat als je aan een lijn van toestellen begint, zeg de S25, dat mensen dan ook verwachten dat je het jaar erop ook de S26 ondersteund. Dat loopt natuurlijk nogal in de papieren. Spuitgietmallen kosten soms wel tonnen.

[Reactie gewijzigd door William_H op 26 juni 2025 17:42]

Ah vreemd want de S25 wordt enorm veel meer verkocht dan de Pixel. Maargoed misschien in Amerika niet. Hier zeker wel.
Amerikaans bedrijf. Ze focussten zich eerst ook heel erg op de iPhone. Ook niet de meest verkochte telefoon in Europa, want dat is Android. Maar dat is waar hun focus lag als Noord-Amerikaans bedrijf, net als BlackBerry ooit, en dat is logisch.
Ik hoop al jaren dat er een opvolger komt bij bijvoorbeeld HMD voor de Nokia N950.
Klopt, ik heb 3 Unihertz toestellen gehad, geen enkele OS update gehad en slechts enkele beveiligingsupdates. Echt jammer, want verder was ik wel tevreden.
Yep. Ik heb ook een unihertz, hun eerste toestel de Jelly. Toen werd er al met de pet gegooid naar updates en upgrades en nu 10 jaar later is er niks verbeterd. Ook veel kwaliteits issues trouwens. De atom had bijvoorbeeld last van vocht terwijl hij zogenaamd waterproof was, loslatende rubber strips enz. Ze verkopen el onderdelen maar her zou sowieso niet zo kapot moeten gaan.

[Reactie gewijzigd door Llopigat op 26 juni 2025 05:00]

Die zal lekker in de hand liggen.
Ziet er ook echt comfortabel en ontspannen uit op het plaatje...
hij is wat dik en hoekig inderdaad
wat vooral niet fijn is in je broekzak, lijkt me
Altijd dat broekzakgedoe… dat zeiden mensen ook over de BB Passport, maar zelfs in hele strakke broeken had ik daar geen enkel probleem mee. Goed, deze is wel ietsje dikker, dus een hele strakke broek is dan mogelijk wel een probleem, maar in de gemiddelde broekzak zal die prima passen, net als de Passport.
Op het eerste oog zag dit toestel er een stuk dikker uit dan de Passport, het verschil is echter klein (Passport 9.5mm, titan 10.8mm).

Al met al is het allemaal erg persoonlijk natuurlijk
Vroeger liep ik met de Samsung note 1. Eerste wat ik hoorde, je hebt een koelkast.

Nu hebben veel mensen Samsung s25.

Verschil tussen die 2 is minimaal. Fijn in je broekzak is perspectief per persoon anders.

Als je een tablet 9 inch in je broekzak hebt, ja dan is iedereen met je eens.
Vooral de extreem lange en gebogen pink. Een banaan is minder krom…
What fresh hell is dat
Hij ligt inderdaad heel lekker in de hand (ik gebruik de voorganger al jaren).

Hij heeft namelijk iets dat moderne telefoons bijna niet meer hebben: BEZELS, dus je kunt hem heerlijk stabiel vasthouden zonder het scherm aan te raken. Typt heerlijk.


De enige keren dat hij op de grond viel is van een motor met 50 km / uur (twee keer, in een bocht). Werkte daarna gewoon nog prima overigens. Alleen wat deukjes hier en daar.

[Reactie gewijzigd door GeoBeo op 25 juni 2025 23:05]

Je kan lullen wat je wilt, maar Unihertz gaat wel lekker tegen de stroming in and i like it :)

Ik heb hier een UniHertz Jelly (classic) die ik als nood/festivaltelefoon gebruik. Formaat van een doosje tictac en werkt verder prima met spotify/whatsapp.
Helemaal eens! Grootste nadeel is het gebrek aan support. Anders zou ik deze Titan zo halen!
Support, of (beveiligings)updates? Want 'support' is naar mijn idee een containerbegrip die verkeerd gebruikt wordt.

Net alsof je bijvoorbeeld zo nodig een dure retail licentie nodig hebt van windows omdat je anders geen 'support' krijgt. Die oem of volume licentie van 10 euro geeft je net zoveel 'support'. Ok, je kan in theorie geen hulp krijgen van de 'support' (lees: helpdesk) van microsoft, maar die bel ik nooit.

Maar wat voor 'support' verwacht je bij een android toestel? Ik heb Google, Samsung, Sony, Nvidia of LG nog nooit gemaild of nodig gehad voor een 'support' vraagstuk.

Het niet krijgen van (software/beveiligings)updates zou bij dat soort partijen een grotere rol kunnen spelen.

[Reactie gewijzigd door BLACKfm op 25 juni 2025 15:04]

Support is naar mijn weten ondersteuning. Daar vallen beveiligingsupdates ook onder. Na een tijdje verloopt de ondersteuning voor oudere toestellen vanuit de fabrikant. Als je ze dan belt zeggen ze ook letterlijk dat het toestel niet meer ondersteund wordt.
De hardware support is anders extreem goed.
Voor de echte BB fans: https://linkapus.com/

Een hobby project van iemand die een compleet nieuw moederbord + camera etc. aan het ontwikkelen is om de oude Blackberry Classic (Q20) nieuw leven in de blazen met Android.
Nice! Well super weinig info over het project dat je denkt.. scam?
Ja de website is inderdaad erg karig, maar op de subreddit van r/blackberry en op zijn Discord staat veel meer info. Het is en blijft een risico, maar met de hoeveelheid informatie die hij tot nu toe gedeeld heeft denk ik dat de kans op een scam klein is.
Daag

[Reactie gewijzigd door HetGezegde op 25 juni 2025 09:37]

De vorige modellen zijn er wel echt geweest en uiteindelijk uitgebracht voor de verkoop. Het bedrijf bestaat ook al jaren (Tweakers nieuwsberichten vanaf 2017) en is volgens mij wel de marktleider in smartphones met een fysiek keyboard. Geen garanties, maar wel wat extra info.

Ik heb zelf nooit de stap gezet om er een te nemen, vanwege de tegenvallende specs en het relatief hoge gewicht. Die laatste lijkt nu nog niet verbeterd, alhoewel hij wel een groter formaat heeft, terwijl het gewicht gelijk is gebleven.


nvm, ik zie nu dat je niet op het artikel maar op SgtElPotato reageerde.

[Reactie gewijzigd door PhaeTom op 25 juni 2025 10:07]

Heb kort zitten graven en het lijkt niet een heel betrouwbaar bedrijf. Ze staan bekend niet hun Linux kernel te delen op aanvraag en dus de GPL van de kernel verbreken.
5 jaar aan ondersteuning hoef je ook niet te verwachten...
Voor de prijs die ze hier vragen (233 euro + BTW en heffing als je importeert natuurlijk) lijkt het een prima ding zelfs met de klassieke, matige softwareondersteuning die ze erop na houden. Ik zou het ding dan weer niet voor de volle prijs willen kopen, en custom ROMs verwacht ik er niet op. Zolang je maar in acht houdt dat je geen software-updates krijgt en het ding dus niet veilig kan gebruiken voor dingen als werk, is het heel leuk Tweaker-speelgoed.

[Reactie gewijzigd door GertMenkel op 25 juni 2025 10:42]

Helemaal mee eens, voor de prijs kan je moeilijk klagen. Het zou fijn zijn als het meer dan speelgoed had kunnen zijn, maar daar zie ik niet veel hoop in.
Unihertz maakt telefoons met interessante form factor, maar het probleem is dat ze 0 software ondersteuning krijgen. Ik ben zelf heel gecharmeerd door de jelly star, een mini telefoontje dat juist doet wat ik nodig heb.
Maar door het gebrek aan security updates kan ik de aankoop voor mezelf niet verantwoorden.
Ik zag toevallig net een video van iemand die een oude blackberry als "dumb" phone gebruikt aangezien er toch niks meer werkt qua apps.
een echte dumb phone heeft geen apps of software daarvoor nodig ,waardoor het aanval oppervlakte heel klein wordt.

Een oude smartphone is alles behalve dat, en heeft dus een gigantisch lek van oude software waar je op kan proberen in te breken.
De 'smart' zaken op een behoorlijk gedateerd mobieltje met bijv. Android gaat zelfs mét apps niet lekker werken.

Ik kan mij nog tijden herinneren dat je de 'kruidvat tablets' had voor 50 euro, die waren in principe modern voor dat tijdperk, maar hardware in het algemeen kon android gewoon niet degelijk draaien.

Ik slinger mijn Nvidia Shield tablet nog wel eens aan, al dan niet om de accu even te laden of voor zover zinvol apps bij te werken... Maar zelfs met een offline variant die nieuw uit de doos komt (want destijds kon je een nieuwe shield tablet krijgen omdat er problemen waren met de accu, ik heb ze beide nog :)) is echt niet meer met een goed gevoel te werken.
Apps openen, internetten, video's kijken.... Het werkt wel, maar het is alsof je al jaren met SSD als bootdrive hebt gewerkt en weer teruggaat naar een ouderwetse hdd. De transities en laadtijdens zijn relatief gezien zó lang dat het ondragelijk langzaam voelt (voor mij dan in ieder geval).

Dus een oude smartphone enkel gebruiken om te bellen/sms-en maakt het wellicht nog geen dumb-phone, maar veel meer moet je er eigenlijk ook niet meer mee willen doen. Buiten of die niet meer secure is en/of updates krijgt.
Groot fan van dit soort formaat telefoons, maar ik houd het wel bij m'n Jelly Star want die is een stukje compacter.
Qua (security) updates moet je er niet veel van verwachten, daarvan zullen er in totaal misschien 4-5 van komen, maar zo noodzakelijk zijn die nou ook weer niet als je normaal met je telefoon omgaat.
Ok, het is in de Android wereld dus nog steeds een ding om nieuwe devices uit te brengen met verouderde versies van het OS...
Android 16 is net uit voor de Pixel telefoons en Android 15 is nog niet eens een jaar oud. Helemaal niet verouderd dus en wie weet is Android 16 er wel als de telefoon officieel te koop is (het is nu nog enkel een kickstarter en de eerste backers zouden de telefoons in oktober krijgen).
Ik wil weer een BlackBerry. Heb echt tot de laatste snik mijn BlackBerry Key2 LE gebruikt. Ik mis em nog steeds
Idem! Om een of andere reden sloop ik altijd de USB poorten van mijn telefoons, waardoor opladen niet meer mogelijk is. Anders had ik nu nog steeds mijn Key2 LE in gebruik gehad als daily driver!

[Reactie gewijzigd door koksie op 25 juni 2025 22:34]

Het leuke van Unihertz is dat je daar gewoon een nieuwe USB poort (en andere onderdelen) voor je telefoon kunt bestellen als je oude weer eens stuk hebt gemaakt (ik spreek uit ervaring). Kwestie van mailtje sturen en vragen.

Unihertz zelf publiceert duidelijke instructie videos die laten zien hoe je hem open schroeft en onderdelen vervangt, bijvoorbeeld: YouTube: Disassembling the QWERTY smartphone - Unihertz Titan


Mijn Titan 1 gaat daardoor al zo'n 6 jaar mee (gebruik hem nu nog steeds elke dag tot ik de Titan 2 ontvang) :)

[Reactie gewijzigd door GeoBeo op 25 juni 2025 23:18]

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.