Nederlandse influencers met minder dan 500.000 volgers komen onder mediatoezicht

Influencers met minder dan 500.000 volgers vallen vanaf 16 juni ook onder actief toezicht van het Commissariaat voor de Media, mits ze aan bepaalde criteria voldoen. Voorheen controleerde de Nederlandse mediawaakhond alleen influencers met meer dan een half miljoen volgers.

Het Commissariaat voor de Media zegt de drempel van 500.000 volgers of meer los te laten, omdat het ook risico's ziet bij de groep met minder dan een half miljoen volgers. De toezichthouder wijst onder meer op de groeiende populariteit van micro-influencers.

De uitbreiding van het toezicht geldt alleen voor influencers die aan bepaalde criteria voldoen. Zo moeten ze een account hebben op YouTube, Instagram of TikTok en in het afgelopen jaar minstens 24 video's geplaatst hebben. Daarnaast moeten de uploaders een KvK-inschrijving hebben en geld verdienen met hun video's of daar op een andere manier voordeel uit halen.

Het Commissariaat houdt sinds 2022 toezicht op influencers. Aanvankelijk vielen alleen grote video-uploaders met meer dan 500.000 volgers hieronder. De mediawaakhond verwacht van influencers onder meer dat ze reclame in hun video's herkenbaar maken voor kijkers. Ook verwacht het Commissariaat dat er rekening wordt gehouden met minderjarige kijkers.

Door Sabine Schults

Redacteur

28-05-2025 • 15:02

148

Submitter: DannyBevers

Reacties (148)

148
144
59
1
0
64
Wijzig sortering
Waarom zou je eigenlijk een KvK-inschrijving moeten hebben hiervoor? Je stuurt geen facturen en je onderneemt niet. En wat als je doelgroep buiten Nederland zit? En als het dan toch zou moeten, zou het voldoende zijn om een Estlandse inschrijving te hebben (om bijv. anoniem te blijven)? Het klinkt een beetje als het harder aanpakken van een groep ten opzichte van andere groepen. Mag volgens mij niet. Niet dat ik het erg zou vinden dat "influencers" zouden verdwijnen, maar het klopt niet.
Natuurlijk ondernemen ze wel, en ze sturen ook gewoon facturen hoor voor de geleverde diensten (ads, sponsoring, product placement, etc)
Maar influencer kun je ook zijn zonder geld, advertenties of product placement. Bijvoorbeeld een bepaald gedachtengoed uitdragen.


Of als het je wel om inkomen gaat. Kan het zijn dat je als influencer niet uit de video geld verdient, maar uit het gedrag dat mensen daarna gaan vertonen. Dat kan gewoon zonder product placement, zelfs zonder het noemen van een product of merk.

Simpel voorbeeld: je laat zien hoe fijn het wandelen is in gebied X. Blijk jij nu de enige eet of drink gelegenheid in die buurt.
Je hoeft niets te laten zien daarvan, niets over te zeggen. Komt 'vanzelf' goed.

Uiteraard wordt je niet zomaar influencer, kost moeite om bereik te krijgen. Dus een zo'n wandeling is vast niet genoeg. Maar het gaat om het voorbeeld.

[Reactie gewijzigd door djwice op 28 mei 2025 23:08]

Dat zijn geen influencers, dat zijn vloggers.
Emmm... dus als mensen beïnvloed en hun gedrag of denken wijzigd ben je geen influencer?

Ik snap het ff niet.
Een vlogger is iemand die filmpjes maakt over z'n eigen leven. Bijvoorbeeld wat ze eten, waar ze naartoe gaan, of gewoon iets grappigs. Ze zetten die filmpjes op internet, zoals YouTube of TikTok. Het is een soort dagboek, maar dan met video.

Een influencer is iemand die heel veel volgers heeft op social media. Die laat dan bijvoorbeeld kleren zien of spullen die ze gebruiken. Veel mensen kijken daarna en willen dat ook. Soms krijgen influencers geld van bedrijven om reclame te maken.

Bijvoorbeeld: iemand gaat naar België en eet daar friet bij een tentje. Die zet een filmpje online en jij denkt: wow, die friet ziet er lekker uit! Dan ben je een beetje onbewust beinvloed, ookal was dat niet de bedoeling van die video. Dat is gewoon vloggen.

Maar een influencer die gaat juist expres naar zo'n plek, maakt een mooie video en krijgt geld om reclame te maken. Die wil dat jij daar ook gaat eten. Dat is het verschil.


Niet elke vlogger is meteen een influencer. Sommige mensen maken filmpjes gewoon voor de lol. Maar als ze ermee geld gaan verdienen en mensen beinvloeden, dan worden ze influencer.
Bedankt voor de uitleg.

Wat ik bedoelde was dat je ook bewust mensen kunt beïnvloeden om bij een bepaalde eetgelegenheid te gaan eten, door dat verlangen impliciet op te wekken.

Juist doordat het niet expliciet gebeurt, zelfs niet aan de orde is geweest is de kans klein dat mensen zich realiseren dat ze hiertoe verleidt zijn.
En het is zo goed als onmogelijk voor de autoriteit om aan te tonen dat dit soort video reclame is voor de eet of drinkgelegenheden.

Je spreekt gewoon elke video andere interesses aan die los staan van jou gelegenheid, maar zorgen voor intresse in de omgeving waar alleen jij de gevolg behoeftes kunt voorzien.

Vormen van NLP zeg maar.

[Reactie gewijzigd door djwice op 29 mei 2025 14:03]

Een influencer kan een vlogger zijn, maar niet alle influencers zijn vloggers.

Wat mij betreft ben je een influencer zodra je bedrijfsmatig op social media actief bent. Of je dit nou met foto's, blogs's, video of welk ander medium dan ook. Zo zal de belastingdienst er ook naar kijken vermoed ik.

Het is hetzelfde als een handeltje op Marktplaats of Vinted. Als je een enkel keer iets verkoopt wat je niet meer nodig hebt, heb je geen KvK inschijving nodig. Ben je elke dag spullen aan het kopen/verkopen, dan wordt het al snel bedrijfsmatig en is een KvK inschrijving vereist.
Dat zijn geen influencers, dat zijn vloggers.
Dat is een nogal gekunstelde redenatie. Een influencer is, zoals de naam al zegt, gewoon 'Iemand die (genoegzaam) invloed uitoefent'. Als ze een beetje populair zijn, zullen ze daar ongetwijfeld wel wat geld mee verdienen, maar dar maakt voor de definitie niets uit.
omdat er een inkomen van meer dan 10K aan zit meschien ?

Dus een belastings meldings plicht
omdat er een inkomen van meer dan 10K aan zit meschien ?

Dus een belastings meldings plicht
Geldt die plicht pas vanaf 10K? En wat heeft dat met KvK te maken?
De aangifteplicht is al vanaf 0 euro, alleen betaal je er tot 20k geen belasting over.
Dat is niet helemaal waar. Tot ongeveer 7K betaal je geen belasting, tot 20K val je onder de KOR (kleineondernemersregeling). Dan betaal je wel gewoon inkomstenbelasting, alleen mag je geen btw factureren en hoef je die dus ook niet af te dragen.
Meedoen met de KOR is niet verplicht. De grens is 20K omzet. Niet veel dus.

Het kan voordelig zijn, maar dat is lang niet altijd get geval. Dat is dus een persoonlijke overweging. Als een startende influencer veel kosten maakt met BTW, dan mag je die niet terugvragen. Denk aan PC, software abonnementen, Camera. Of als je content maakt voor zakelijke klanten, die willen soms BTW bonnen hebben. Die kan je dan niet rekenen.

[Reactie gewijzigd door Dekar op 28 mei 2025 18:00]

Waarom zou ik als zakelijke klant absoluut een BTW-factuur willen? Als ik BTW betaal uiteraard wel, zodat ik die kan terugvorderen, maar als ik iets van een kleine ondernemer afneem, zal het mij worst wezen of ik 5k + BTW betaal en een factuur krijg of €5k zonder BTW en een factuur zonder BTW krijg. Beiden zijn aftrekbaar als beroepskost en of ik die BTW betaal en kan aftrekken of niet betaal en ook niet kan aftrekken maakt bottom line totaal niet uit.
Woordje soms toegevoegd ;)
Tenzij je nog andere inkomsten hebt, dan mag je de volle mep aftikken
ik bedoel dat de bank dan automatische de melding maakt en dat je dus dat moet verantwoorden
Je moet het als influencer vanaf 0 euro winst al opgeven. Maar wanneer je belasting over je influencer-winst betaalt hangt af van of je gebruik kan maken van ondernemersfaciliteiten en of je nog andere inkomsten hebt. Dus je kunt niet zo maar zeggen dat je bij een inkomen tot 20.000 euro geen belasting betaalt.

[Reactie gewijzigd door jumbos7 op 29 mei 2025 00:16]

Omdat je inschreven moet zijn bij de KvK als je > 10k uit een onderneming haalt ..
Dat is niet waar, inschrijving bij de KvK is al verplicht op het moment dat je wordt gezien als ondernemer. Daar zit geen specifiek bedrag aan vast. De kvk stelt de volgende ondernemerscriteria:
Je levert diensten en/of producten.
Je vraagt hiervoor een prijs of uurtarief waaraan je geld verdient.
Je levert regelmatig diensten en/of producten aan anderen dan alleen familie en vrienden.
Dat is dus wel waar. Eerder reageerde iemand dat je je niet hoeft op te geven bij KvK als je niet > 10k inkomsten had.
Ik las je reactie dusdanig alsof je je dus niet zou hoeven inschrijven als je minder dan 10k aan inkomsten hebt, maar ik begrijp nu wat je ermee bedoelde. Hoewel het best mogelijk is dat je ook bij meer dan 10.000 euro aan inkomsten geen ondernemer bent wordt het dan al een stuk minder waarschijnlijk.
dat heeft toch niets met het KvK te maken maar met een belastingnummer voor aangifte van inkomsten?
tuurlijk maar die imkomsten krijg je als ?


eenmans zaak neem ik aan
en je onderneemt niet
Tuurlijk onderneem je wel. Ze verkopen allemaal zooi als mooie verhaaltjes. met allemaal nep sprookjes. Het is allemaal een vuil spelletje, maar dat neemt niet weg dat het ondernemen is. Ze doen het voor het geld dat ze verdienen. Die factuur gaat naar de leverancier van de producten niet naar de kijker.

Dit menselijk vuil doet die kanalen niet voor de lol. Het gaat gewoon om het geld.
Het is gewoon reclame maken zonder dat mensen zich bewust zijn van het sprookje (zoals dat in grotere maten bij tv reclame dat wel is)


Vooral oude wijn in nieuwe zakken.
Met dat verschil dat bij de gewone tv reclame de boodschap aan een flink aantal eisen moet voldoen en meestal bestaat het product echt een dat soort dingen. Ze laten ook weten dat het reclame is op tv en radio.

Bij influencers is alles nep en ze doen alsof het echt is. Ze maken, bij voorkeur, niet duidelijk dat ze gewoon reclame aan het maken zijn.

Ze komen wat mij betreft meer overeen met oplichters dan met gewone bedrijven die hun product aan prijzen. Het is een sneu soort.

[Reactie gewijzigd door bzuidgeest op 28 mei 2025 18:00]

Oh, ik erger me er ook groen en geel aan hoor, en zit niet (echt) op social media.


Volgens mij moeten die influencers overigens wel aan de zelfde reclame regels voldoen, of dat dat gebeurt is een tweede.
Volgens mij moeten die influencers overigens wel aan de zelfde reclame regels voldoen, of dat dat gebeurt is een tweede.
Die regels zijn er wel degelijk, maar die worden met voeten getreden. Vandaar ook dat alle influencers nu gecontroleerd gaan worden.
Moeten, maar doen niet. ze vinden de pakkans te klein. En de regulering mag nog veel strakker wat mij betreft. Gewoon gelijk stellen aan tv en radio reclame. Continue een banner in beeld met betaald door merk x. Op tv moet je reclame ook kunnen onderscheiden en daar influencers 100% reclames zijn is een banner nodig vind ik. Er is geen normale content om het van te onderscheiden.
Ze komen wat mij betreft meer overeen met oplichters dan met gewone bedrijven die hun product aan prijzen. Het is een sneu soort.
[Insert thumbnail]
Je kijkt er wel heel simpel naar.

Zodra je sponsordeals of op andere manieren promotieactiviteiten voor een bedrijf doet zal je toch echt met contracten moeten werken en zal je ook facturen moeten sturen om aan te geven wat voor promotieactiviteiten je volgens contract verricht hebt en dat betaald krijgen.
Ook met affiliate links? Dat is toch aanmelden en geld ontvangen?
Hoe denk je dat influencers geld verdienen? Het grootste gedeelte komt toch van partnerships/advertenties. Dus facturen zullen er zeker rond gaan. Helaas zijn sommige dingen inderdaad lastigere te handhaven dan andere. Maarja dat neemt niet de basale noodzaak weg om te handhaven. Discrimineren mag niet, maar je kan ook niet discrimineren op een keuze van iemand. Dus vervalt de betrekking tot "harder aanpakken van groep a dan groep b". Terreur verdachten worden ook harder aangepakt als criminelen. Netzoals zware criminele harder worden aangepakt als lichte criminelen. En vergeet niet, je hebt idioten die vage middeltjes aan duizenden tieners aansmeren. Hun mening beïnvloeden. Het is niet niks
Als je inkomsten hebt uit iets anders dan medewerker van een bedrijf, dan ben je voor de belastingdienst een ondernemer.

Je stuurt wel facturen als je bv. reclame maakt in je filmpjes.
Je hebt dan een belastingnummer nodig om die inkomsten aan te geven bij de belasting, een KvK is een bedrijf wat bij een eenmansonderneming niet altijd noodzakelijk is?
Niet altijd inderdaad, maar bij meer dan 20K omzet wel.
Je stuurt geen facturen en je onderneemt niet.
Je levert een product: social media content, waar je geld voor krijgt: reclame inkomsten.
[...]


Je levert een product: social media content, waar je geld voor krijgt: reclame inkomsten.
Al zit je op je vinger (letterlijk en OF figuurlijk) je krijgt geld, en dus aangeven.
Je bent toch gewoon bedrijfs technisch bezig.
Als je zoveel volgers hebt doe je het voor het geld en is het gewoon werk.
Als je er geld mee maakt of betaling ontvangt onderneem je en ben je belastingsplichtig. Althans hier in België toch, en ik vermoed dat dit in Nederland ook wel zo zal zijn. Iedereen moet zijn steentje bijdragen. Voor mij mogen ze elke influencer onder de loep nemen, want er zijn er genoeg die de kantjes eraf lopen.
Lijkt mij mentaal wel een pittige baan, de hele dag influencerskanalen kijken.
Je hoeft niet alles te zien.

Het geeft een hoop voldoening als je met de bezem door de influencers gaat. Er zit een hele hoop ruis en bende tussen. Wat eerder op criminaliteit en scammen lijkt, dan dat ze wat goeds uitdragen. Je beschermt vooral heel veel jongeren tegen verkeerde invloeden. En dat is zeker geen slechte zaak om te doen.

Plus je verdient geld ermee (motiveert altijd wel). We hebben gewoon politie nodig op digitaal gebied en daar is influencers in de gaten houden een taak van.
Je stuurt geen facturen en je onderneemt niet.
Dat kan natuurlijk best in sommige gevallen, als je naast inkomen van YouTube ook een beloning krijgt voor je dingen die je pusht.
Wat als ze merch verkopen ?
Dat doen ze allemaal altijd.

Daar kan je gewoon doorheenkijken als controlerende instantie. Je blijft influencer. Ze verkopen allemaal t-shirts of koffiebekers en andere zooi.
Indirect verstuur je wel een factuur, anders kunnen ze je niet uitbetalen. Dat is europese en nederlandse wetgeving. Wanneer je geen factuur kunt sturen zoals bij services als youtube, dan krijg je een zelffactuur. Dus zij sturen dan een factuur uit jouw naam naar hunzelf zodat ze je kunnen uitbetalen.

Verder, je ontvangt structureel inkomsten dus ben je wel degelijk aan het ondernemen. Je woont in nederland, dus je moet je dan ook aan de nederlandse wetgeving houden. Wanneer je een onderneming start in een ander land, zul je alsnog dat geld hiernaartoe zien te halen. Het verzwijgen is redelijk zinloos en strafbaar. Ooit wil je er je huis mee betalen, of een auto kopen en dan moet het tegenwoordig wel via een bankrekening lopen. Dan is emigreren naar monaco of dubai een eenvoudigere oplossing.
Daarnaast moeten de uploaders een KvK-inschrijving hebben en geld verdienen met hun video's of daar op een andere manier voordeel uit halen.
Alleen Nederlandse influencers dus?
Bor Coördinator Frontpage Admins / FP Powermod @Olaf van der Spek28 mei 2025 15:09
Dat kan je al afleiden aan wie de toezicht houdt toch? Het staat zelfs direct in de titel genoemd.

Het Commissariaat voor de Media is een zelfstandig Nederlands bestuursorgaan dat bij wet is aangesteld voor het houden van toezicht op naleving van de Mediawet en de Wet op de vaste boekenprijs. Het Commissariaat is opgericht op 1 januari 1988, tegelijk met de invoering van de Mediawet van 1987. Het hoofdkantoor zit in Hilversum. Het Commissariaat neemt zijn besluiten onafhankelijk van het Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap (OCW). Het wordt gefinancierd uit de Mediabegroting en uit de toezichtskosten die commerciële media-instellingen verschuldigd zijn.

[Reactie gewijzigd door Bor op 28 mei 2025 15:12]

Dat kan je al afleiden aan wie de toezicht houdt toch?
Nee, zie bijvoorbeeld nieuws: EU onderzoekt of grote pornosites gebruik door minderjarigen voldoend...
Dat zijn ook geen Europese sites, terwijl het wel een Europese toezichthouder is.

Dan nog de vraag wat een Nederlandse influencer precies is. Is dat iemand met content gericht op Nederlanders? Of iemand die in NL woont?
En waarom zou #1 dan niet onder de toezichthouder vallen?

[Reactie gewijzigd door Olaf van der Spek op 28 mei 2025 15:28]

De toegang van een platform tot een markt reguleren (zoals in jouw gelinkte nieuwsbericht) is iets anders dan de bedrijfsactiviteiten van Nederlandse activiteiten reguleren (zoals in dit nieuwsbericht).
Zou mooi zijn als ze ook de grote mediabedrijven onderwerpen aan strengere regels voor reclame (in lijn met wat op TV ook geldt).

Ik zie geregeld reclames langskomen, bijv op YouTube, die valse claims maken. Voorbeelden zijn:

- verwarm je huis met onze kleine heater voor een fractie van de kosten ("De grote energiemaatschappijen willen niet dat je dit weet")...

- zie je bankrekening oplopen met deze gok-App (die zeer waarschijnlijk geen licentie heeft om kansspelen in Nederland te mogen aanbieden)

Google biedt daarvoor ook geen klachtencategorie.
Ik denk niet dat het zo simpel is. Als je in onze markt zaken doet moet je, jezelf aan onze wetten houden. Dus een influencer in het buitenland die zich richt op Nederlanders kan prima worden aangepakt. KVK of niet.

Voor dit Commissariaat zal het in de hand houden van NL influencers wellicht het makkelijkste zijn en de eerste plek waar ze zich richten. Maar als die gasten dan allemaal in het buitenland gaan zitten zullen ze echt over de grens moeten kijken. Je kan stellen dat we niet in het buitenland kunnen handhaven, maar we kunnen wel de influencer blokkeren als deze niet meewerkt. En ja VPN etc, etc... Maar de meeste mensen die magische zalfjes kopen van een influencer weten niet hoe ze dat moeten doen.

edit:
buitenlandse figuren worden blijkbaar afgehandeld in combinatie met de ACM

[Reactie gewijzigd door bzuidgeest op 28 mei 2025 15:55]

Nederlandse mediawaakhond
Klopt, zie titel :P Denk ook niet dat een nederlandse controle dienst buiten nederland mag controleren.

[Reactie gewijzigd door RcsProst op 28 mei 2025 15:09]

"Of daar op een andere manier voordeel uit halen."

Ik denk niet dat het beperkt is tot Nederlanders, maar tot influencers die werken vanuit Nederland. Niet elke influencer in Nederland zal een Nederlander zijn.

[Reactie gewijzigd door The Zep Man op 28 mei 2025 15:08]

Lijkt me eerder op fluencers die zich richten op Nederland.
Ja? Nogal logisch toch? Het is een nederlandse instantie
Dank, we passen de kop aan om dat te verduidelijken :) Ter info: we hebben een A/B-test lopen op de kop, waarbij in de ene kop (abusievelijk) Nederland niet werd vermeld. Daarom geven sommige lezers aan dat het in de kop stond. In een van de koppen stond Nederland inderdaad niet vermeld.
Zo kun je mooi langs elkaar heen praten. Het zou wel handig zijn als je kon zien of een bericht gewijzigd is, en wat er eerst stond. Dan kun je reacties op hun waarde schatten.
Als ik kijk naar dit artikel:

https://www.cvdm.nl/nieuw...missariaat-voor-de-media/

Dan staat daar ook in vermeld hoe ze internationaal afhandelen. Als ik kijk naar de comments dan had dat wellicht een goede toevoeging geweest om te vermelden. Ik denk dat dit een hoop vragen had gescheeld.
Vind ik niet heel netjes om het op deze manier te doen. Nu krijg je eigenlijk 'voor niets' commentaar van de testgroep waarbij bepaalde data ontbreekt, en terugcommentaar van de andere groep waarin dat niet zo is... Doe het artikel gewoon meteen goed voor iedereen.
Zelfs "kwaliteitsjournalistiek" schijnt tegenwoordig nogal veel inspanning te doen om het clickbait-gehalte te maximaliseren. Zie het ook in mijn krant (ook DPG media) regelmatig dat app en website totaal verschillende titels hebben. Misschien toch tijd om over te stappen naar echte kwaliteitsjournalistiek. :)
Ah dat zag ik de laatste dagen dus op de frontpage.. Nu gaan we dus ook nieuwsberichten A/B testen.. Gadverdamme zeg..
Oh nee hé! Tweakers kijkt welke schrijfstijl beter past bij ons. Hoe durven ze hun diensten te verbeteren :o
Straks krijgt iedereen z’n eigen persoonlijke kop met aangepaste tekst in het artikel dat past bij die persoon zijn/haar/hen persoonlijkheid _/-\o_
A: Erg he!

B: Valt wel mee toch, tweakers moet ook innoveren.
Tuurlijk en met een headline trek je 80% van de mensen over om te lezen, dus die is zeker heel belangrijk. Maar met basale statistieken kun je weten dat je geen duizenden zo niet tienduizenden clicks nodig hebt om tot de juiste optie te komen. Sterker nog er zijn specifieke platformen voor om deze te testen, dus om dit maar op je frontpage te doen is toch wel erg knuddig.
https://www.cvdm.nl/nieuw...missariaat-voor-de-media/

De onderste twee blokken vertellen hoe ze internationale influencer afhandelen.
Dat zegt de titel dus al "Nederlandse influencers"
Ze moeten een KvK nummer hebben anders kunnen ze alsnog doen en laten wat ze willen

Dus iemand die zijn bloginkomsten gewoon als 'overige inkomsten' opgeeft hoeft zich negens aan te houden

Geen nieuwe btwvrije webcam en geen gezeur van lastige toezichthouders


Is wel een hele goedkope trade-off om vervolgens je zakken te vullen met zaken die anders wel verboden zouden zijn

[Reactie gewijzigd door i-chat op 28 mei 2025 15:13]

Ik neem aan dat je inkomsten al vrij snel gaan opvallen en dat je niet zomaar dat zonder kvk of aangiftes kan doen. Zeker niet als het je primaire bron van inkomsten is.
Dat heet dan toch gewoon zwart werken en/of belasting ontduiking?
Je kan je inkomsten gewoon opgeven als overige inkomsten. Je mist dan wel een aantal voordelen die je hebt als ondernemer.
Bij een bepaalde grens mag dit alleen niet meer. Dan moet je als ondernemer aangifte doen. Wat de criteria zijn voor deze grens is wat omslachtig. Je kan het op de website van de belastingdienst controleren.

Met slechts een paar honderd euro inkomsten val je waarschijnlijk nog binnen de grens. Wordt het daarintegen een paar duizend dan is de kans groot dat je inkomstenbelasting moet aangeven als ondernemer. En dan kan je wel weer gebruik maken van allemaal aftrekposten. (Ook weer afhankelijk van bijvoorbeeld hoeveel uur je er aan besteed en of je een starter bent)
"Als je de regels breekt en er in slaagt niet gepakt te worden kan je de regels breken" staat hier eigenlijk... Tsja...
Beinvloeden buitenlandse influencers de nederlandse kijkers niet dan?
En wat als je als je als nederlandse contentmaker bijvoorbeeld alleen franse kijkertje beinfluenced? Dan heb je toch geen invloed op de nederlandse markt?

Het is een beetje raar in mijn ogen, dat hele Commissariaat voor de Media.

Of heb ik het doel van Commissariaat voor de Media niet helemaal goed begrepen?

[Reactie gewijzigd door grijs013 op 28 mei 2025 15:15]

Tuurlijk wel. Maarja internationale criminele organisaties beïnvloeden ook de criminele wereld in Nederland. Dan maar geen politie?
Volgens mij gaat het Commissariaat voor de Media ervan uit dat als je als nederlands content maker dat deze ook bestemd is voor de nederlandse markt. Wat natuurlijk gek ik omdat internet voor bijna iedereen en bijna overal te bekijken is.
Terwijl de politie samenwerkt met andere (internationale en nationale) instanties als het gaat om internationale criminele activiteiten.
Staat in het gelinkte artikel.

CvdM houdt bijv. controle op Snap, want dat is in Nederland gevestigd.
Als er echter hier klachten zijn over bijv. Youtube dan wordt de Ierse "waakhond" erbij gehaald want YT is daar geregistreerd.
Beinvloeden buitenlandse influencers de nederlandse kijkers niet dan?
..
Of heb ik het doel van Commissariaat voor de Media niet helemaal goed begrepen?
Het is een NL toezichthouder die gaat over NL zaken.
Het boeit toch niet waar je clienteel zit? Ik woon en werk in het buitenland maar werk exclusief voor een NL client, moet nogsteeds in mijn eigen land alles in orde maken, ongeacht waar mijn klanten zitten
Wat als een influencer zich gewoon op zijn persoonlijke rekening laat uitbetalen en alles? Dan zou je er dus niet onder vallen? Of als een influencer op Patreon zit oid? Het lijkt mij eigenlijk iets te makkelijk om onder de regels van deze waakhond uit te komen.
Een KVK inschrijving heeft niks te maken met een persoonlijke rekening. Alle eenmanszaken hebben privé rekeningen voor de 'zaak'. Je zou nog kunnen denken dat het niet hebben van een KvK inschrijving je buiten bereik van deze controle laat vallen maar ik betwijfel of de belastingdienst er akkoord mee gaat dat je serieuze inkomsten zonder kvk nummer/btw nummer kan ontvangen op je rekening.
Gezien het nu om <500k volgers gaat, kom je wel in het gebied wat wel of niet serieus geld is. Je hebt namelijk mensen die nog gewoon een baan hebben naast dat ze video's maken.
Maar het is toch goed dat ook de iets kleinere met dezelfde regels moeten werken? 400K volgers is toch een serieus publiek dat ze bereiken en imo prima dat die onder dit toezicht gaan vallen.
Ja als ik content maak, doe ik dat juist altijd gratis om die reden. Het heeft gewoon geen zin om voor zeg een 100 euro per maand allerlei belasting rompslomp op je hals te halen. De hele administratie eromheen kost veel meer dan het waard is.

[Reactie gewijzigd door Llopigat op 29 mei 2025 03:59]

En een 'influencer' die zich in natura laat betalen, en ik heb sterk de invloed dat er een hele sphere is van jongens en meisjes die in ruil voor chips, snoep en verzorgingssetjes filmpjes maken in de hoop een groot influencer te worden, die valt hier dan niet onder?

Terwijl het bereik van een merk die een leger van zulke kids aanstuurt best groot is.
Eigenlijk moet je het merk een boete geven zodra ze iemand sneaky reclame laten maken. Of reclame laten maken gericht op een markt die niet OK is. BV Vitamine A gezichtscreme gericht op 10 jarigen.

Je kunt de handhaving grotendeels uitbesteden aan AI, ook nog eens.
Volgens mij valt het in nature laten betalen ook binnen het toezicht wat ze in het artikel omschrijven.
of daar op een andere manier voordeel uit halen
Daarnaast zijn er al regels voor sluikreklame, ze zijn verplicht dat te melden. Het enige verschil is dat ze nu dus ook 'kleinere' influencers in het toezicht opnemen.
Moet je in Nederland ook belastingen betalen op natura? Als een influencer in België een product gratis krijgt opgestuurd en dit wil houden, dan moet hij de waarde van dat product opgeven in zijn belastingen. Indien hij dat niet wil, moet hij het simpelweg terugsturen. Bijgevolg bestaat heel dat gratis producten opsturen cultuur in België simpelweg niet.
In natura moet je ook gewoon aangeven. Het is wel wat lastiger te bewijzen natuurlijk.
Ik snap best dat hier toezicht op gehouden wordt. Als je ziet wat voor een impact influencers kunnen hebben op de jeugd. Vooral als je ziet wat sommige allemaal doen. Het moet altijd maar gekker en extremer.
Influencers..., die liepen vroeger ook al in de groepjes met jongeren rond, nog steeds, en toen was er nog geen internet.
Nu gebeurt het op grote schaal, en is het bereik om veel jongeren tegelijk te beïnvloeden alleen vergroot door internet.

Ook toen ik zelf jong was moest alles al steeds gekker en extremer.
Nee ik zeg niet dat wat nu via internet gebeurt normaal is ook ik ben daar tegen, ik zeg alleen dat het beïnvloeden en wat nu influencers genoemd wordt van alle tijden is.

De manier waarop en het bereik is alleen veranderd, daarnaast wordt er nu ook veel geld mee verdiend.

En ja, natuurlijk komen er dan regeltjes en wetten.

(Edit: kleine aanvulling.)

[Reactie gewijzigd door iew op 29 mei 2025 15:32]

Heel verstandig om influencers met minder dan een half miljoen volgers te volgen.

Of de influencers die crypto scams, te mooi om waar te zijn, vapes, hormonen/ anabole steroïden promoten staan ingeschreven bij KvK, betwijfel ik.
Veel mensen vinden het raar maar deze mensen verdienen geld. Als je geld verdient moet je belasting betalen, dat doen we allemaal. Waarom zien mensen dit als een raar verschijnsel?
Als je VIJF HONDERD DUIZEND mensen beinvoeld, dan ben je niet klein meer.
Zelfs bij 1 honderd duizend heb je zo'n enorme invloed op zoveel mensen hun leven dat dit allemaal onder controle hoort te staan.
Je kan ook 500k followers kopen natuurlijk. Zitten genoeg halve-zolen tussen die geen prik waard zijn, maar dat zien de adverteerder niet.
Als we influencers behandelen als mediapartijen, wordt het dan niet ook tijd om inhoudelijker toezicht te houden op bijvoorbeeld desinformatie of het promoten van risicovolle producten (zoals crypto of "gezondheids"-middelen zonder wetenschappelijke basis)?


Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn