ASUS verwerkt 600 euro aan goud in RTX 5090 voor Midden-Oosten

ASUS heeft recent de ROG Astral GeForce RTX 5090 Dhahab OC Edition uitgebracht. De term 'Dhahab' verwijst naar het Arabische woord voor goud: de videokaart bevat 6,5 gram 24-karaats goud, met een marktwaarde van ongeveer 600 euro.

De ROG Astral GeForce RTX 5090 Dhahab OC Edition is een speciale uitvoering van de reguliere ROG Astral. ASUS heeft verschillende verwijzingen naar Arabische cultuur aangebracht, waaronder tekens, dromedaris en wolkenkrabbers. Dit model is enkel te koop in het Midden-Oosten. VideoCardz heeft de videokaart bij verschillende webwinkels gespot, waar omgerekend tussen de 6220 en 9480 euro wordt gevraagd.

Naast het speciale uiterlijk en het echte goud biedt de Dhahab OC Edition geen verschillen ten opzichte van de gewone ROG Astral RTX 5090, die op het moment van schrijven minstens 3099 euro kost. Beide modellen hebben een dikte van 3,8 PCIe-slots en bevatten vier ventilators. De gpu bereikt een kloksnelheid van maximaal 2610MHz en is uitgerust met 32GB GDDR7. ASUS heeft ook een Dhahab-editie van de RTX 5080 op de planning staan, al is daar momenteel geen informatie over bekend.

ASUS ROG Astral GeForce RTX 5090

Door Idriz Velghe

Redacteur

12-05-2025 • 09:57

188

Submitter: CriticalHit_NL

Reacties (184)

Sorteer op:

Weergave:

Dat kan toch geen cent opleveren voor ASUS met zo'n kleine oplage? Een pure marketingstunt. Doe er dan meteen 10 karaat diamanten op en vraag er een ton voor.
6.220 - 3.099 - 600 = 2.521 Euro
Daar krijgt ASUS vast wel de helft of meer van, dus jawel, het is lucratief.
Afhankelijk van de oplage en de vaste kosten die ASUS maakt voor het onderhouden van een extra SKU kan het alsnog verliesgevend zijn. Je betaalt ook voor R&D, handwerk, externe goudsmeden, opslag etc.
Welke R&D? Je kunt gewoon in een boekje opzoeken wat de thermische eigenschappen van dat goud zijn. En verder komt er geen R&D bij kijken. Je betaalt inderdaad voor de kleine oplage en het handwerk wat er waarschijnlijk bij komt kijken. Maar met een opslag van duizenden euro's per kaart krijg je dat geld er makkelijk uit.
Natuurlijk wel. Een product verschijnt niet uit het niks op je plank.

Je moet toch echt een product maken. Je betaalt designers, maakt een prototype en later meerdere iteraties van een product. Ook test je of het product werkt, wellicht op krasbestendigheid, of het goud niet loslaat of te warm wordt, want goud is erg buigzaam en zacht, weet ik het allemaal.

Dan moet je nog je website updaten. Extra SKU in je systeem bijhouden. Contact met webshops en consumenten.

Het kan best dat ASUS er op verdient. Maar het is niet zo makkelijk als Winst = RTX 5090 + Goudprijs
Gewoon bladgoud koning. De dienst allenls in je huis kan vergullen. Design maken op de computer, laten uitkiezen en gaan met dat handwerk door een paar lokale Indiërs in Dubai.
Vraag me af of het gegalvaniseerd wordt? Thermisch electrolitisch verzinkt? Dus gewoon door een paar badjes met zuren, stroom en opgelost goud.

Weet niet of we dan de bijna 7 gram halen.
Is het niet gewoon een paint job van de normale?
En uiteraard bestel je er gewoon direct een paar honderd als cadeautje voor je vrienden. Gewoon leuk cadeautje voor hun zoon om op te gamen.
Juist wel. Ze pakken een enorme marge op dit soort producten om een kleine hoeveelheid "whales" aan te trekken.
Dat snap ik, maar je betaalt ook voor R&D, mallen, handwerk, SKU, opslag, handling cost.
En lage productie aantallen
een 10 carat diamant is minimaal als rond de 120k (ok, het is een opgepompte waarde, maar enfin, andere discussie)
Waarom niet massief goud gewone mensen kopen dit toestel toch niet
Het product is niet gericht op mensen die de miljoen per stuk die dat zou kosten eventueel zouden kopen. Er zijn heel wat mensen die zich dit product prima kunnen veroorloven. Even buiten alle technische issues zoals bijv het gewicht dat veel met zich meebrengt en het feit dat goud zwak is, dat het een stuk minder thermisch geleidend is en ga zo maar door. Je dacht toch niet dat er iets massiefs is aan de gouden Ferraris die je in die regio rond ziet rijden toch?
Ik vermoed dat ze als warme broodjes zullen gaan. Er zijn genoeg computerliefhebbers die willen laten zien dat ze de langste hebben.
Oh jawel hoor. Dit is voor de rijke sjeiks e.d. Die geven niets om 10.000 euro voor een grafische kaart. Niche kaart voor een specifieke markt. Die houden wel van dat soort bling.
Wat een verspilling van middelen die veel nuttiger ingezet kunnen worden
Als je er zo naar kijkt dan wordt het al snel een slippery slope, dan is kunst en juwelen ook verspilling evenals helium ballonnen, en mooie oude gebouwen want die stenen hadden ook voor een ander gebouw kunnen worden gebruikt, dus gewoon slopen want ze zijn vaak ook niet te isoleren.

Niet alles hoeft functioneel te zijn en 6,5 gram goud is nou niet bepaald heel erg veel in the grand scheme of things en eerlijk waar had je dit anders voor willen gebruiken dat zoveel nuttiger is?

Ontopic: mooie kaart wellicht leuk om over 5 jaar op te pikken als die superlaag staat en hopen dat het een collectors iets wordt.

[Reactie gewijzigd door Frankyfreeze op 12 mei 2025 10:19]

en eerlijk waar had je dit anders voor willen gebruiken dat zoveel nuttiger is
De Powerconnector. die kan wel wat gold plating gebruiken

/s
Gold plating is sowieso één grote scam. Scheikundig gezien vreet goud namelijk het koper aan. Je bent dus beter af met kabels zónder gold plating, als je voor kwaliteit wil gaan.

(Nuance: dit geldt voor galvanische corrosie; niet 'zomaar' omdat het goud vs. koper is...)

[Reactie gewijzigd door DigitalExorcist op 12 mei 2025 11:07]

Meestal wordt goud ook niet rechtstreeks op het koper gecoat, maar wordt er eerst een nikkel laagje aangebracht, om juist die galvanische corrosie tegen te gaan.
Ehm… gold plating ansich is zeker geen scam. En ze doen het goudlaagje over nickel, niet over koper.

Bv met board to board connectors, krijg je na 5 jaar veel meer verbindingsproblemen met nickel plated dan met gold plated connectors.

Als het allemaal nieuw is, maakt het nog niet zo veel, maar gold plated helpt enorm voor de lange termijn stabiliteit.

Voor de 12 V connecties zou silver plated trouwens beter zijn, lagere overgangsweerstand, en elektrolyse zorgt ervoor dat de oxidatie weer verdwijnt. Maar mensen vinden zo’n zwart geoxideerde connector verdacht.
Heerlijk hoe een "nutteloos product voor velen van ons" in de reacties meteen omgedoopt wordt tot nuttige inzichten over scheikundige corrosieve reacties tot theorieën over de samenstelling van metaallegeringen voor het Allerbeste contact en geleiding, in de context van relevante beruchte 12vpwr-connector die ons aller aandacht echt verdient.

Precies hierom zit ik op Tweakers, en lees ik ondanks nietszeggende artikelen toch altijd de reacties. Daar zit de kennis en dat is Goud waard!
Galvanic corrosion met koper en goud is een ding, maar waarschijnlijk niet op dit soort apparaten aangezien vaak de connectoren al nickel plated of helemaal geen koper bevatten.

Bij veel connectoren heeft wel degelijk zin om die gold plated te doen. Zeker in omgevingen met een hogere luchtvochtigheid. Goud roest namelijk niet. in gevallen waar thermal expansion voor kleine verschuivingen kan zorgen (dus materiaal wat soms wel soms niet contact heeft) heeft dat dus wel degelijk nut. Bijvoorbeeld PCIe connectoren.

Overigens zijn Seasonic en ModDIY 12vhpwr cables bijvoorbeeld al gold plated.
Zou ik alleen doen als ook de andere zijde gold plating heeft.
Voor 600€ mag je verwachten dat er genoeg is om de meegeleverde adapter kabel ook te platen ;).
Het geeft eerder aan dat er iets mis is met de verdeling van middelen zeg maar. Aan de ene kant moppert een groot deel van de doelgroep over de al maar stijgende prijzen van videokaarten en dan is er dus een groep waar het niet duur genoeg kan zijn en zodoende plakken we er dan maar wat goud op....
Leuk natuurlijk maar toevallig rijden ze daar ook al rond in gouden sportwagens... sportwagens die de meesten hier al niet kunnen betalen. Prima natuurlijk als men er inderdaad moeite voor heeft moeten doen - we krijgen tenslotte betaald naar inzet... of toch niet? Het lijkt erop dat het bezitten van een bepaalde grondstof (olie) en met wat marktmanupilatie een veel hogere opbrengst geeft....

Stom genoeg zie je soms het omgekeerde; mensen die ontzettend hard moeten werken om een schaarse/gewilde grondstof te verkrijgen (oa. zout, zwavel) maar onder de armoede grens leven in slechte omstandigheden. Daar is de marktwerking de andere kant op geslagen.... ook niet goed...
Is toch altijd zo geweest in de wereld?

Wij zitten hier in de ochtend lekker op Tweakers met een kop koffie achter onze computer. Normaalste zaak van de wereld.

Iemand anders is nu op zijn/haar blote voeten aan het lopen naar de waterput. Weer iemand anders heeft geen eens toegang tot water....

Ergens anders hebben mensen geen idee wat ze moeten doen met hun geld en laten custom gouden videokaarten maken.

Niets nieuws, niets bijzonders.

Wanneer dat Afrikaanse of Midden-Ooosten kindje zonder water een videokaart laat produceren met goud erop dan heb je mijn aandacht.

[Reactie gewijzigd door Mit-46 op 12 mei 2025 11:30]

Ja idd. Maar zodra handel op eerlijke wijze plaatsvindt dan zouden de opbrengsten evenredig verdeeld moeten worden. Dat is eerlijke marktwerking - daar is steeds minder sprake van.

Aangezien we dus handel drijven met het midden-oosten en die markt wordt dus blijkbaar/vermoedelijk gemanupileerd, dan hadden ze daar gewoon video-kaarten kunnen aanbieden die het dubbele kosten - zonder al dat extra goud. Want ook de olie wordt duurder verkocht dan nodig....Op die manier zorgt handel voor evenredige verdeling van middelen maar daar is geen sprake van.
Nee, sorry, dan heb je de wereld echt verkeerd begrepen. Het leven is ALTIJD oneerlijk geweest, nooit veranderd. Er waren altijd mensen die aan de top stonden en die aan de onderkant stonden.

Maar het is nog zelfs beter, want dankzij handel en vrije marktwerking is het niveau van armoede nog nooit zo laag geweest op de wereld. Zelfs in derde wereld landen is de algemene welvaart toegenomen, waardoor absolute armoede steed minder voorkomt. En dat zelfs ondanks een groeiende wereldpopulatie. Vroeger was 90% van de nederlandse bevolking echt arm, nu is dat een fractie.

Is er sprake van een steeds grotere kloof tussen rijk en arm? Ja, helaas wel, maar in termen van absolute armoede is er ook wel degelijk een flinke verbetering geweest. Is er wellicht een afname in de curve? Oh, vast wel als je ergens in de details gaat loeren, maar over de grote lijn? absolute verbetering.
De top 1% wordt wel steeds rijker, dus uiteindelijk vraag ik mij af hoelang de welvaart nog voortduurt, tot dat de 99% van de populatie geen geld meer heeft en de top 1% alles bezit.
De kloof tussen arm en rijk wordt steeds groter. In het jaar 2000 hadden de 470 miljardairs gezamenlijk 1 triljoen. Dit is in 2025 met 3028 miljardairs al naar 16.1 triljoen gestegen.doorgegroeid.

[Reactie gewijzigd door Jacco011 op 12 mei 2025 12:15]

Ach, op een gegeven moment worden de miljardairs spreekwoordelijk opgegeten hè. Geen enkele vorm van dusdanige ongelijkheid houdt stand, zoals het verleden prachtig illustreert.
Het leven is ALTIJD oneerlijk geweest,
En vervolgens zeg je dat het toch wel is verbeterd...

En hoezo verkeerd begrepen? Juist door eerlijke handel wordt verdeling ook beter. Anders gezegd: de rijken hebben de armen ook nodig. In tegenstelling tot vroeger waarbij de toegevoegde waarde van armen zo laag was, dat ze net zo goed konden afmaken. Omdat echte dwang steeds minder voorkomt, worden armen heel langzaam iets minder arm....
Ja, het een sluit het ander niet uit.

Verbetering ondanks de oneerlijke verdeling. De mensen die risico nemen worden het meeste beloond. Wat op zichzelf ook wel weer eerlijk is, want anders is er geen incentive om risico te nemen. Balans, maar die is altijd veranderlijk.

De reden dat ik het noem, is dat er vroeger veel grotere extremen zaten tussen arm en rijk. Dat werd redelijk gelijk getrokken, de burger kreeg meer welvaart, etc etc. Momenteel zie je juist weer dat rijkdom aan de top weer extremer toeneemt ten koste van de rest van de wereld.

TL;DR, ik heb er alle vertrouwen in dat deze beweging op een gegeven moment weer omslaat. Alleen niet ten gunste van onze generatie, net zo zeer dat mijn over over over grootvader een lijfeigene was (lees: mooi woord voor slaaf) en niet de omslag naar welvaart voor zijn nakomelingen kon zien.
De mensen die risico nemen worden het meeste beloond.
Nee dat geloof ik niet meer.
Momenteel zie je juist weer dat rijkdom aan de top weer extremer toeneemt ten koste van de rest van de wereld.
Idd.
ik heb er alle vertrouwen in dat deze beweging op een gegeven moment weer omslaat. Alleen niet ten gunste van onze generatie
Dat vertrouwen heb ik nog niet zo - wel de hoop en idd....het zal niet snel gebeuren.
Diepe zucht. Jouw argument is de slippery slope, niet dat van Yatopa. Het is het argument van de persoon die geen vernatwoordelijkheid wil nemen: in the grant scheme of things is het toch allemaal niet zo erg? Dat ene plastic zakje, wat maakt dat nou uit? Ondertussen produceren we 470 miljoen ton plastic met zijn allen per jaar waar we niks mee kunnen. (en juwelen zijn inderdaad verspilling, dat is simpelweg een feit).

Een grafische kaart met bladgoud om aan rijke sjeiks te verkopen is ziekmakend. Niet meer en niet minder.
Maar bladgoud kost geen drol. Grammetje kost net zo veel als een biertje op het terras.

Kijk anders eens naar die Turkse biekstukmeneer die zijn elleboog gebruikt als peper- en zoutstel. Beetje tof doen, nieuwe zaken openen, te hoge prijzen rekenen door bladgoud. Maar uiteindelijk toch niet te vreten, zaken weer sluiten, 15 minuten faam zijn voorbij.

Stel je er allemaal niet te veel van voor.
Een gram goud kost >100 $. Ik weet niet naar welk terras jij gaat of waar jij je goud koopt...

Bladgoud is inderdaad goedkoop, maar alleen omdat het enorm dun is (20 µm op PCBs, als ik me het goed herinner).
en juwelen zijn inderdaad verspilling, dat is simpelweg een feit
Nee, dat is (misschien helaas) niet zo. Wij mensen hebben de neiging dingen en mensen te verfraaien (en dat laatste kan dus met juwelen). Daar gebruiken we resources voor zonder dat dit een meetbaar voordeel oplevert maar toch doen we het continue. Als we een schilderij/poster of wat dan ook aan de muur hangen doen we dat omdat we het mooi vinden; niet om de muur te beschermen.... juwelen zijn dus net zo. En omdat rijk graag wil laten zien dat ze rijk zijn, hebben dure juwelen dan de voorkeur.
Ondertussen produceren we 470 miljoen ton plastic met zijn allen per jaar waar we niks mee kunnen.
Dat is een oud probleem wat vooral steeds groter wordt omdat we met steeds meer mensen, steeds meer consumeren. Maar verpakkingen zijn noodzakelijk. Waarbij hergebruik in eerste instantie minder verpakkingsmateriaal afval veroorzaakt. Maar ook hergebruik kost energie en materiaal (je moet flessen wel schoonmaken voor ze opnieuw te vullen met produkt). En zelfs dat veroorzaakt weer vervuiling natuurlijk (want veel schoonmaakmiddelen zijn ook niet bevordelijk voor het milieu).
Natuurlijk moeten we het aanpakken maar dat gaat dus niet door 1 plastic zakje minder te bebruiken.

Het meeste verpakkingsmateriaal zit er natuurlijk niet omdat de fabrikant het leuk vindt om materiaal te verspillen. Het is bescherming tegen invloeden van buitenaf - die het produkt nadelig kunnen beinvloeden. Want als dat gebeurt kan het hele produkt waardeloos worden. Dat willen we nu eenmaal niet en zou ook tot versplilling leiden.
je hebt in alles gelijk maar ik wordt zo moe van het argument, het kost toch niks, of het is maar een beetje, of dat maakt allemaal niet uit etc etc. Het zijn allemaal dingen die wij onszelf vertellen om het hele probleem weg te rationaliseren en dus geen persoonlijke vertantwoording te nemen.

ja verpakingen zijn noodzakelijk maar niet in de mate die we nu hebben, en dat voornamelijk de schuld van de voedselindustrie en de kledingindustrie. Iedere doos zit maar voor 2/3 vol, ieder koekje wordt nog appart in plastic hoesje verpakt, ieder shirt dat in een sweatshop geproduceerd wordt zit in een idiote plastic verpakking met 20 spelden, plastic kraagajes, labelstjes etc. Om dat wij, de consument, dat zogenaamd zo graag willen. Disgusting.

Frabrikanten geven er helemaal geen zak om om materiaal te verspillen. Helemaal niets. Verpakkingen zijn er helemaal hiet om iets tegen de elementen te berschemen, ze zijn er om een product te verkopen. Dat beschermen, daar is weer de doos voor die om de bulk gaat. Of de vrachtwagen container op het schip. Natuurlijk zijn er overwegingen om fruit vers tehouden etc etc, maar de bulk van het verpakkingsmateriaal is rotzooi. Ik krijg zogenaamd ecospul dat geleverd wordt in een groen gelakte doos vol met plaatjes die iets ecologisch suggereren, om een zak hondevoer heen die helemaal niet in een doos hoeft. Terwijl het groen lakken avn een doos enorm slecht is voor het mileiu. Greenwashing.

maar dit is allemaal off-topic natuurlijk als rant op een idiote maatschappij die het niet erg vindt een GPU met bladgoud te bedekken want het is maar X gram en het kost toch niets.
Ja idd - soms slaat het toch door - geen idee waarom we daar maar moeilijk uit komen. Het enige wat ik kan bedenken is vanwege het luxe gevoel (bijv. in het geval van individueel verpakte koekjes). En dat willen mensen dan weer graag betalen soms. Dus ... marketing.
En zeker ook een deel productplacement als het om de buitenverpakking gaat, dus ook weer marketing en geeft ook weer extra verpakkingsmateriaal.

Eigenlijk wel een rooie draad; marketing kost veel maar altijd meer dan we denken (omdat al die overhead ook bij verkeerde partijen terecht komt [zoals bijv. FB] en weer tot exta afval leidt).
Hmm, €3000-6000 extra betalen voor €600 aan goud... Dat klinkt toch wel echt als spilzucht die perfect past in de Golfstaten of bij de Nouveau Riche in China.

Ik ging het artikel lezen, omdat het bij mij de suggestie wekte dat er goud in zat vanwege superieure geleiding wat kan helpen bij warmtereductie en/of koeling en dat er dan superieure prestaties zouden zijn. Maar het is dus puur cosmetisch.
Kunst en sieraden zijn in principe voor de eeuwigheid. Een videokaart is relatief gezien een wegwerpproduct, dat over een paar jaar achterhaald is en voor niemand nog waarde heeft.

Dit doet me wat denken aan die met diamanten ingelegde Nokia’s jaren geleden, hoewel die dan nog makkelijk te verwijderen zouden moeten zijn na gebruik.
Dit doet me wat denken aan die met diamanten ingelegde Nokia’s jaren geleden,
Was het plan toen niet dat je de electronica kon upgraden? Dat concept is zwaar ingehaald door de tijd (je kunt onze huidige telefoons moeilijk zien als een 3310 met een upgrade), maar er was in elk geval heel eventjes over nagedacht.

[Reactie gewijzigd door 84hannes op 12 mei 2025 10:49]

Ik denk eerder aan de Vertu’s.

Ze bestaan nog steeds maar in de jaren ‘90 had je er zelfs speciale winkels voor in de duurste straten van Parijs. 3310’s van goud met knopjes van diamanten etc.

[Reactie gewijzigd door Dennisdn op 12 mei 2025 12:07]

Ik denk wel dat het bedrijf dat goud gaat winnen uit oude apparaten graag dit soort kaarten zou willen hebben. ;) :P

[Reactie gewijzigd door Tourmaline op 13 mei 2025 16:41]

Nou wat dacht je van de Apple Watch Edition die gemaakt was van 18 karaats goud.
Heb je helemaal niks meer aan.
Nouja, dat was bladgoud. Dat klinkt allemaal heel stoer, maar daar ben ik niet zo rauwig om.

Bladgoud is amper goud te noemen. 100 velletjes kost je 2 euro. Daar kun je echt tientallen steaks mee vergulden. Geloof er overigens geen drol van dat dat echt goud is aangezien je 21,6Karaats goud zou moeten gebruiken daarvoor en dat is met 2 gram per 100 vel echt een stuk duurder dan 2 euro.

https://www.baktotaal.nl/eetbaar-bladgoud-25-sheets < 23 karaat. iets andere prijs, maar je gaat mij niet vertellen dat Salt bae daar echt in heeft geïnvesteerd. Je proeft en ziet het verschil toch niet.
Ik vraag me af of dit goud dan uiteindelijk nog weer om te smelten is voor hergebruik? Bedoel een ring of ketting gooi je in de smelt pot en maak je weer wat moois mee, maar een videokaart? Geen idee of het gewoon een los buitenkantje is dat je dan los kan schroeven. Vraag me of of zo een kaart dan ze waarde behoud vanwege het goud haha.

Maar als reply op jou in principe heb je gewoon gelijk, goud is natuurlijk al eeuwen gewoon een materiaal dat voor de mooi wordt gebruikt zonder enkel praktisch nut. Het is gewoon ook een mooi materiaal voor op de huid, kan goed tegen alle zuren die ons lichaam eruit perst en geeft niets af wat schadelijk is voor ons. Dus ja wat dat betreft is er hier weinig vershil. Een mooi sierraad voor je PC gewoon, je kan natuurlijk misschien wel stellen dat de voordelen van goud waarom het zo goed is voor sieraden voor op ons lichaam niet opgaan voor een sierraad in je PC en in dat opzicht het misschien een beetje zonde is omdat het voor je PC net zo goed een of ander goud uitziend rottig materiaal had kunnen zijn. Maarja die materialen hebben dan meestal ook weer niet die waarde van goud wat het weer minder cool maakt in Dubai natuurlijk.

[Reactie gewijzigd door ro8in op 12 mei 2025 10:46]

Een videokaart vergelijken met juwelen en architectuur is nogal vergezocht. Dus het slippery slope argument gaat niet echt op. Daarbij is het 5 gram per kaart he. Als ze er maar genoeg maken dan loopt het alsnog op.
Helium ballonnen zjin dan ook echt afgrijzelijke verspilling.
We hebben (buiten deeltjes / atomaire technieken) geen manier om helium te maken, en de bekende reserves in de grond zijn niet onuitputtelijk. We hebben Helium echter wel bijzonder hard nodig in oa zaken als koelsystemen voor medische apparatuur en de prijs schiet de laatste jaren om die reden door het dak.
https://www.technologyrev...um-market-semiconductors/
Maar dat geld helaas voor heel veel dingen in het dagelijks leven. Een 5090 om spelletjes te spelen kan je ook als niet nuttig beschouwen.
De grap is dat de grootste verspilling (althans in monetaire waarde) in dit geval niet het goud is maar de GPU.
Videokaarten zijn niet alleen om spelletjes mee te spelen
Videokaarten zijn niet alleen om spelletjes mee te spelen
Inderdaad, videokaarten met 600 euro aan goud erop zijn ook om mee te pronken.
Dat zeg ik toch ook nergens?
Ik geef alleen aan dat het spelen van spelletjes op zo'n gpu door sommige als verspilling wordt gezien.

Ze kunnen immers ook ingezet worden voor medisch onderzoek maar ook voor Ai en crypto mining. Wie wat nuttig vind ligt aan de persoon waar je het aan vraagt.
En toch, gaming zorgt er voor dat er zoveel geld en tijd in de ontwikkeling van GPU’s is gestoken waardoor nu ook de medische sector de baten van deze ontwikkeling kan gebruiken.
Nou, de gamers zijn al een paar jaar de aanjagers van de GPU gekte niet meer, hoor. Daar moeten ze nog wel een beetje aan wennen (dat kun je aan het geween en geknars van tanden hier ook wel merken), maar AI is een veel grotere markt dan dat handjevol gamerkaarten die Nvidia nog verkoopt. Als ze daar helemaal mee stopten zou Jensen Huang er geen nacht wakker van liggen.
Een 5090 om spelletjes te spelen kan je ook als niet nuttig beschouwen.
Wat vaak wordt vergeten is dat games zorgen voor een beter oplossingsvermogen in het dagelijks leven, tevens een betere hand-oog coördinatie. En dan heb ik het nog niet eens gehad over het sociale aspect (coop, MMO, multiplayer, etc.)

Persoonlijk kon ik zelfs al Engels op mijn 12e/13e door het gamen, terwijl ik geen Engels had gehad op de basisschool.

M.a.w. Games zijn wel degelijk nuttig voor allerlei handige alledaagse zaken en hebben daarnaast een sociale (en ontspannende) functie voor de maatschappij.

Het tijdperk dat games als onnuttig (en gevaarlijk) worden beschouwd is gelukkig achterhaald.
Maar daar heb je niet perse een 5090 voor nodig dat kan ook met een 5070 Ti of 9070 XT om maar een voorbeeld te noemen.

Je hebt daar niet van dit soort exorbitant dure hardware voor nodig om diezelfde vaardigheden te ontwikkelen.
[...]

Wat vaak wordt vergeten is dat games zorgen voor een beter oplossingsvermogen in het dagelijks leven, tevens een betere hand-oog coördinatie. En dan heb ik het nog niet eens gehad over het sociale aspect (coop, MMO, multiplayer, etc.)
Lijkt me tafeltennis beter.
Dat kun je van heel veel zaken zeggen. Überhaupt de aanschaf van een zware videokaart is toch al een verspilling van middelen met bijbehorende apparatuur om te kunnen gamen? Je kunt ook een console kopen om te gamen (zuiniger in stroomverbruik en aanschaf), of nog beter een bordspel of kaartspel spelen (die gaan veel langer mee en kosten veel minder). Maar een fanatieke gamer die graag de nieuwste computerspellen op de hoogste resolutie speelt zal het daar niet mee eens zijn.

Kijk je naar een selectie van gebruikers (modders) met open of doorzichtige computerkasten waar het om de bling gaat, dan kan het zijn dat die mensen het wel waard vinden veel uit te geven voor deze videokaart.

En voor de fabrikant, die heeft mooi weer gratis reclame te pakken, want er wordt aandacht aan hun, en aan hun producten, besteed.
Heb je Duabi wel eens gezien...
Dat is wat vrijheid vermag. Heb je liever een communistische heilstaat waar alles voor jou bepaald wordt?
Hoezo een verspilling van middelen? Hier wordt gewoon de marktprijs voor betaald (meer zelfs).

Zie geld als een soort "maatschappelijke credit". Je verzet een hoeveelheid werk voor de maatschappij, en hier krijg je voor betaald.

Met bijvoorbeeld 20 jaar aan werk voor de samenleving kun je een huis kopen.
Met een maand aan werk voor de samenleving kun je een mooie nieuwe videokaart kopen.

En de arabieren kopen met hun tijd en energie dus een gouden videokaart :P
Ze hebben er echter wel voor gezorgd dat deze videokaart nooit op een afvalberg belandt. Zie het als een soort astronomisch duur statiegeld :+
Geldt dat dan niet ook voor elke videokaart die je voor gaming gebruikt?
Ik neem aan dat deze niet in de elektronicabak van de Praxis terechtkomt.

In die zin is al dat goud geen verspilling, het is in elk geval waardevaster dan de GPU zelf. Al vind ik de smelttemperatuur van goud (zo'n 1000° C) wel wat riskant met een 5090 chip.
Het moet niet gekker worden met die videokaarten
Nou als ik sheik was met paar miljard op rekening. Dan vind maar magertjes.
Nog wat diamantjes met rgb led er achter , 50K €
Meeste goud zal dan in case zitten
Er is daar gewoon klein marktje voor.
die laten hun spul écht customizen, gewoon om er zeker van te zijn dat niemand anders dezelfde heeft en dan is the sky the limit
Zo ken ik een verhaal van mensen die ik ken met roofvogels. Ze hadden een zogenaamde hybride vogel, een kruising, die wit was ipv de standaardkleuren. Vervolgens steeds een man aan de lijn die perse moest weten wat hij kosten moest, waarop hij lacherig deed en een ton riep, o er maar vanaf te zijn. Prima, verkocht, week later stonden ze voor de deur om hem op te halen. Ook zon olie familie.
Zeg maar, als ik sjeik was met een paar triljoen op mn rekening. Musk wordt publiekelijk gezien als de rijkste man ter wereld, maar in werkelijkheid is hij dat verre van, verschillende van die oliesjeiks hebben meerdere triljoenen op hun rekening.
Dit is er idd zwaar over. Videokaarten zijn al ontzettend duur en dan verwerkt Asus er nog goud in. Dit is de consument uitlachen in zijn gezicht. Decadentie ten top.
Ben benieuwd wat de kosten zijn als die gerepareerd moet worden.
Repareren of recycling? Mensen die dit kopen, gooien zo'n ding bij het restafval.

Wij doen hier alle blikjes scheiden, daar boeit het echt niet of dat ding het nog een tweede ronde het doet. Denk alleen dat het goud eruit wordt gehaald eventueel, maar dan wel door kids ergens, dat is het goedkoopst.

[Reactie gewijzigd door HollowGamer op 12 mei 2025 10:49]

gratis, wel alle goud weg
Gene ziet goud en denkt ik lever het meteen in 😂
Krijg je een gewone refurbished kaart terug. :+
Maak ook even een watergekoelde versie die gekoeld wordt door Louis Roederer: Cristal 2002.
En dan van die goedkope stickertjes erop, hahaha.
Vind het wel een beetje karig. Wil er op z'n minst nog wat diamanten en edelstenen op hebben.
Gemiste kans, anders had ik er wel een besteld natuurlijk. :+
Tekst in artikel klopt niet helemaal. De kaart heeft 4 ventilatoren!
och in die hoek is het 1ms aan olie pompen in latency :+
Snap het wel, de kaart was natuurlijk nog niet duur genoeg van zichzelf.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.