Google stopt met productie van Nest Protect-rookmelders

Google stopt met de productie van Nest-rookmelders en een Yale-slot. Bestaande producten blijven wel werken tot de houdbaarheidsdatum. Ook blijven de producten werken met Google Home en andere smarthomeapparaten. De voorraad die Google nog heeft blijft wel te koop.

Google schrijft dat het stopt met de productie van de slimme rook- en CO-melder Nest Protect. Dat product kwam in 2013 op de markt. De rookmelders blijven volgens Google werken. Dat betekent niet alleen dat ze blijven waarschuwen voor brand en koolstofmonoxide, maar ook dat de apparaten nog te bedienen blijven via Google Home en dat ze verbonden blijven met bijvoorbeeld andere rookmelders in huis.

De rookmelders blijven werken tot aan hun houdbaarheidsdatum, die bij de meeste apparaten ligt op tien jaar na de productiedatum. Google zegt ook dat het alleen maar stopt met de productie van nieuwe apparaten. Bestaande apparaten blijven nog wel verkocht worden, zoals via Googles eigen webwinkel als via derde partijen.

Nest Protect V2 Wired

Google stopt verder ook met de Next X Yale Lock. Dat slimme slot kwam uit in 2018. Het bedrijf gaat wel samenwerken met Yale om een nieuw slot te ontwerpen dat ook compatibel is met smarthomestandaard Matter. Ook van het Yale-slot blijft de bestaande voorraad bestaan en het apparaat blijft in ieder geval voorlopig nog beveiligingsupdates krijgen. Hoe lang die blijven komen, zegt Google niet. Het Yale-slot krijgt later dit jaar ook nog een functionele update; onder andere wachtwoordmanagement, dat eerst in de Nest-app zat, komt dan ook beschikbaar voor de Google Home-app.

Google zegt dat het stopt met de productie van de rookmelder omdat het zich wil richten op 'een platform waar alle apparaatmakers en ontwikkelaars thuisinnovaties kunnen blijven maken'. Het stopzetten komt niet helemaal als een verrassing; Nest Protect-rookmelders waren al maanden moeilijk verkrijgbaar en Google leek er nog maar weinig te produceren.

In Amerika en Canada gaat Google samenwerken met First Alert, dat beveiligingsproducten maakt. Dat bedrijf gaat nieuwe rookmelders ontwerpen die compatibel zijn met bestaande Nest Protect-rookmelders. Google zegt dat het nog wel doorgaat met de ontwikkeling van andere hardware onder de Nest-naam, zoals thermostaten.

Update, 19.35 uur - In het artikel stond aanvankelijk dat het om een CO₂-meter ging die waarschuwt voor koolstofdioxide, maar dat moet CO en koolstofmonoxide zijn.

Door Tijs Hofmans

Nieuwscoördinator

28-03-2025 • 19:11

156

Submitter: Yeebo

Reacties (156)

Sorteer op:

Weergave:

Ben wel benieuwd of de houdbaarheids datum is vanaf de datum geactiveerd of wanneer de batch is geproduceerd.
Op elke melder zelf staat een houdsbaarheidsdatum, ongeveer 10 jaar na de productiedatum. Een beetje hetzelfde als met eten.
Gelukkig hoef je niet iedere Protect van het plafond te halen om te zien tot wanneer deze 'houdbaar' is. In de app, bij Technische gegevens, kun je de datum zien wanneer deze vervangen dient te worden.
Dit was voor mij even zoeken.

Nest app openen
Tandwieltje rechts bovenin
Naar beneden scrollen voor je Protects
Je protect aan klikken
Technische gegevens aanklikken
Per protect staat de Vervangen voor datum

Ik ben in 2032 aan de beurt
Datum geproduceerd.
Heeft er iemand tips voor goede alternatieven? Ik zoek rookmelders met een zekere intelligentie. Vooral melden dat de batterij bijna leeg is via een smartphone notificatie is een must (in plaats van een alarm te geven op de melder zelf in het midden van de nacht). Bij vals alarm het alarm via de smartphone kunnen uitschakelen i.p.v. een ladder te moeten bovenhalen zou ook leuk zijn. Tot slot liefst bekabeld aangesloten met enkel een batterij als backup.
Ik ben overgestapt op X-Sense. Stuk goedkoper, eleganter en betere integratie met Home Assistant.
Nog maar één Nest in gebruik voor zolang het duurt...
Ik heb deze ook eens geprobeerd. Ik had er een vuurtje onder gestoken met veel papier en ze gingen niet af. Ik denk dat je hele huis in brand moet staat voor deze iets merken
@TijsZonderH Ik voel een review artikel aankomen waarbij er onderzocht wordt wat een waardige verkrijgbaar alternatief is voor de Nest brandmelders 😂
Hopelijk krijg je gelijk, dit is zeker wel een artikel waard op Tweakers.
Ik gebruik nu deze

Aroha Smart Connect Smart Smoke Detector - 10 Year Battery - WiFi Fire Alarm with Smart Life & Tuya”

Voor mij is het belangrijk dat ze op home assist kunnen zodat ik ze op afstand in oog kan houden en eventueel afzetten bij vals alarm, zodat er niemand zot word omdat mijn brandalarm de hele dag afgaat
kunnen gewon opp hmekit heb ze al jaren met de starling hub perfect en als ik eitje bak met rok gaan ze gewooon af
Dit kan natuurlijk 2 dingen betekenen,
Ofwel gaan ze snel af
Of jij kan geen eitje bakken.
zou mij inderdaad wel wat zoekwerk besparen :-)
Ook ik heb X-Sense aangeschaft. Gesproken meldingen, stoppen van alarm mogelijk via app, zien waar de melding vandaan komt én te integreren met HomeAssistant.

Ze hebben tegenwoordig ook een slank model die niet zo lelijk is:
https://www.amazon.nl/X-S...-brandmelder-basisstation

Hangt nu een klein jaartje en zeer tevreden.

[Reactie gewijzigd door Bor op 30 maart 2025 18:47]

"Voice display alarm with location: choose from up to 17 preset locations. In case of smoke development, a voice alarm sounds in German, for example "Warning! smoke in the dining room. Evacuate it.""

Dat maakt de brand meteen een stuk spannender wanneer je in het Duits het huis wordt uitgeschreeuwd! Achtung! :P

[Reactie gewijzigd door swtimmer op 29 maart 2025 11:22]

Ik zou eens naar het systeem van Ajax kijken
Indien. Gewenst mag je er twee van mij overnemen laat maar even weten of je interesse hebt
Jammer hier van. Levert waarschijnlijk qua inkomsten niet voldoende op. Dit was best een mooi produkt.

Inmiddels ga ik in juni mijn nieuwe set van 3 ophangen. De andere zijn dan op. Nooit eigenlijk problemen mee gehad.

Nest cams zijn ook niet meer interessant qua apparaten want geen bedrade voeding. Blijft alleen mijn deurbel nog over. Maar voor hoelang.

Ga maar eens kijken naar eigen IP cam oplossingen
Hoezo, zijn dan op?
rookmelders werken op basis van radioactief materiaal met een vervalduur. Na een jaar of 10 is het verval onvoldoende om effectief te zijn. Je dient dan ook melder dan te vervangen. Dat is overigens niet specifiek voor de Google-modellen.
Nog 2 jaar, dan zijn mijn 4 Nest's aan de einddatum beland:
Ik had al besloten niet meer zulke dure rookmelders aan te schaffen als vervanging, dit maakt die keuze nog makkelijker :-)

Voor een paar tientjes heb je tegenwoordig dezelfde functionaliteit.
Linkje graag naar een Rook + CO Melder, met wifi, bluetooth, lange batterij levensduur en een lightpath optie?
Ik vind 't raar dat je wifi of Bluetooth nodig hebt voor een melder.
Of je bent thuis: dan moet hij zo hard mogelijk blèren dat je het huis uit moet.
Of je bent niet thuis: leuk dat je een notificatie krijgt maar wat ga je doen?

Wat is volgens jou de toegevoegde waarde?

[Reactie gewijzigd door PoweRoy op 28 maart 2025 19:23]

Wat is volgens jou de toegevoegde waarde?
Ik ben niet OP en heb geen google rookmelders, maar heb wel connecterd rookmelders in iedere ruimte met een basisstation dat via wifi aan mijn home assistant is gekoppeld. Ik heb een vrij groot huis, een brand in mijn werkplaats bijvoorbeeld merk ik daarom niet gelijk op als ik de woonkamer of slaapkamer ben. Met home assistant kan ik bij een brand de locatie van de brand om laten roepen door smart speakers en tegelijk alle lampen in huis aanzetten. Als ik smart sloten zou hebben op mijn deuren, zou ik deze bijvoorbeeld ook automatisch van het slot kunnen halen, zodat ik gemakkelijk naar buiten kan of eventuele reddingspogingen van mijn gezin of mijn huisdier door anderen gemakkelijker worden gemaakt.
Ja maar dat is niet voor "Jan Modaal". Die nest melders zijn zeer gemakkelijk te configureren en dat kan "Jan Modaal" wel. Heb er hier zelf ook een paar hangen en op 2de verblijf hangt er ook eentje.

Tevens is er communicatie over die melders, "rook detectie in bureau" bijvoorbeeld, dan weet je vanwaar het komt. Ja ze kosten wel wat, maar rond black friday kan je ze met 30-40% korting kopen. Ik vind het het geld waard, spijtig dat ze er mee stoppen. Met 6 lithium batterijen doe je 5-6 jaar, ben hier nu net de batterijen aan het vervangen bij de meeste.
Nog beter: mijn voordeur valt automatisch in het slot en door de klink naar beneden te doen, haal je hem van het slot. Ik moet alleen in geval van brand de kleefmagneet uitschakelen, anders krijg ik de deur alsnog niet open.

Ik herken wat je he zegt: ik wil weten waar er brand is. Als dat in de schuur is (20-30m van het huis, niet goed zichtbaar vanuit huis), wil ik erheen om te blussen of te redden wat er te redden valt. Overal gepiep helpt je dan niet.
Welk merk en type heb je? Een deel van mijn Nest Protects is komend jaar aan de beurt voor vervanging
(en dan hebben ze het mooi maar met 1x batterij wissel uitgehouden)
Ik heb Frient (Zigbee). Daarvan kun je het alarm zelf triggeren. Dat was de belangrijkste reden voor mij. Heb nog 1 klikaanklikuit zigbee op zolder, die kan dat niet
ik gebruik de XS01-M rookmelders van X-Sense i.c.m. de SBS50 basisstation.
Zijn in setjes van 3, 6, 12 of 24 te krijgen en regelmatig in de aanbieding op amazon.de

Voor de integratie met HA heeft iemand het volgende ontwikkeld: https://github.com/Jarnsen/ha-xsense-component_test
Het omroepen van de locatie is wel goed ja. Ik heb zelf gelinkte rookmelder die gewoon allemaal gaan piepen. Dus als een kip zonder kop naar buiten zonder dat je weet waar 't afspeeld.
Dat is ook niet verkeerd.
Je kunt rookmelders ophangen, zodat je hoort dat er brand is en weg vlucht.
Of om heel snel te detecteren en dan zelf te blussen.
De wet- en regelgeving en alle keurmerken zijn gebaseerd op: op tijd melden, op tijd in veiligheid.
Juist geen actie .
Ik heb er in iedergeval 4 dingen die ik fijn vind aan de smart functionaliteit:

1. Melding vanuit de app wanneer ik weg ben en er brand uit breekt.
2. Het automatisch afsluiten van de cv wanneer er iets gedetecteerd wordt. Bijvoorbeeld bij teveel koolstofmonoxide.
3. Het hele huis gaat als netwerk tegelijkertijd af wanneer 1 melder iets detecteerd.
4. Met de app alle alarmen even kunnen pauzeren... bijvoorbeeld als je gaat steengrillen of iets dergelijks 8)7

[Reactie gewijzigd door [exalt] op 28 maart 2025 19:31]

Is het niet zo dat je koolstofmonoxide bij de grond moet meten omdat dit een relatief zwaar gas dat meteen zakt ? Dan is een beetje schijnveiligheid
De bron is echter vaak weer warm waardoor het alsnog stijgt. Algemene advies is op ademhoogte en in ruimtes met warme CO bron aan het plafond. https://www.brandweer.nl/...lder-waar-hang-je-die-op/
De relatieve dampdichtheid van CO is 0.97. Dus iets lichter dan lucht. Er is maar zo weinig verschil dat CO zich gelijkmatig door de lucht zal verspreiden. Ideaal is op ooghoogte maar door warmte kan CO ook stijgen dus dan is het plafond de beste plek.
Je kunt ook een meter plaatsen in je afzuigbox.

Die gaat bij een bepaalde waarde gewoon harder afzuigen, zodat je roosters meer lucht toevoeren.

Neemt niet weg dat je de basis goed moet hebben en dat is niet de meting zelf, maar je ventilatie op orde in alle ruimtes waar mensen verblijven.

Kieren onder deuren open houden bijvoorbeeld. En niet van die anti tocht rollen neerleggen.
Ik hoor 't wel van de buren. Kan toch niks doen.

CV afsluiten lijkt me wel een hele specifieke use case. Gaat 't alarm weer uit als niveau weer beter is? Of blijft hij gaan tot je hem uitdrukt.

Voor mij onmisbaar is koppelbaar inderdaad (maar dat hebben de betere merken sowieso).
De brandweer bellen
Of als de buren al hebben geconstateerd dat het vals alarm is maar wel gek worden ervan op afstand uitzetten
**Wat ik heb geleerd van brand en veiligheid...**

De brandweer is er vooral om te blussen. Dit is hun kerntaak en blijft cruciaal in noodsituaties. Alles wat zij daarnaast doen, zoals preventiecampagnes of het assisteren bij ongevallen, is waardevol, maar extra. Wat echter van groot belang is, is de snelheid waarmee een brand wordt ontdekt en hoe die zich verspreidt.

Een kamer kan binnen **3 tot 5 minuten** volledig in brand staan. Dit moment, de zogenoemde "flashover," is kritiek, omdat daarna alles in de kamer spontaan ontbrandt. Wat betreft verspreiding naar andere verdiepingen: zonder brandwerende maatregelen kan het vuur binnen **10 tot 15 minuten** uitbreiden naar een volgende verdieping. Met goede brandwerende constructies kan dit vertraagd worden tot **30 minuten of langer**.

Rookmelders spelen hierin een sleutelrol. Zonder rookmelders kan het minuten duren voordat een brand wordt opgemerkt, vaak pas als er zichtbare rook of vuur is. Met rookmelders wordt een brand binnen enkele seconden gedetecteerd, wat kostbare tijd oplevert om veilig te ontsnappen en hulp in te schakelen.

De brandweer doet er gemiddeld **8 minuten** over om ter plaatse te zijn, afhankelijk van de locatie. Volgens de wettelijke norm mogen zij er maximaal **15 minuten** over doen na een melding. Deze tijd is vaak genoeg om een brand in te dammen, maar alleen als de brand op tijd is ontdekt. Rookmelders kunnen hierbij letterlijk het verschil maken tussen leven en dood.

Daarom snap ik de wettelijke eis van brandmelders. Daarbij is een koppeling buiten de brandmelder zelf erg fijn.. soms kun je ze aan elkaar verbinden en dit zou de standaard moeten zijn.

Weet helaas dat ik wakker werd in een appartement in Frankrijk ik hoorde gepiep.. zo ver weg.. ik rook niets en hoorde niets. 😑 was weer gaan slapen.. dag erop stond de brandweer voor dat appartement 20 meter verderop. Zo dom… maar wel een levensles.
Bij de buren hoor je hem ook zeer slecht eigenlijk zou er een format moeten zijn om ze met elkaar te kunnen verbinden waarbij er meerdere geluiden zijn voor verschillende detectie afstanden, ik noem maar wat, zodat er sneller actie ondernomen kan worden.

Jammer dat ze stoppen, maar goed zoals ik lees dat andere initiatieven blijven bestaan.
De WAF is erg laag bij rooknelders want ja ze gaan af bij gourmetten.. alleen daarom zou men in de keuken/eetkamer hittemelders moeten plaatsen. Ter voorkoming van feestdagen triggers.
De draadloze koppeling heb ik niet in een ander merk terug kunnen vinden. En de gesproken melding van welke ruimte is wel zinvol.

Ik heb ze ook gekocht omdat de 'domme' rookmelders die ik had zwijgend waren gestorven, iets wat onacceptabel is. De regelmatige cloud check-in voorkomt dat deze zwijgend sterven.

Nu maar hopen dat iemand dit gat in de markt opvult.
Als stoppen een gat in de markt zou veroorzaken denk ik niet dat ze ermee waren gestopt?

Van al m'n smarthome spul (en ik heb best wel wat) vind ik de Nest's achteraf veel te overhyped (waar ik destijds dus ingetrapt was). Geen of slechte integratie met derden, app die niets bijzonders doet en veel te duur.

Ik snap dat ze de stekker eruit trekken
Totaal niet mee eens - ik vind ze ideaal. Duidelijke werking, nooit geen problemen mee gehad. Duidelijke indicatie dat de batterijen vervangen moeten worden en werkt ook prima als nachtlampje in de hal. Ook goede waarschuwingen, flink volume en snelle meldingen.

De integratie, nadat Google dat de nek om heeft gedraaid, met bijvoorbeeld Home Assistant, was prima. Bewegingsdetectie werkte ook prima. Ik zou echt niet weten wat je nog meer zou willen? Maargoed, had Google Nest nou maar nooit overgenomen…
Die integratie was er juist wel. Totdat google de boel overnam en de boel verplicht een Google account nodig had en mee moest draaien in de rest van de api van Google home. Toen werd het een stuk minder.

Er zitten zaken in die gewoon handig zijn. De melding van waar de rook is gedetecteerd bv. Dat voorkomt toch dat ik vanuit de slaapkamer helemaal naar beneden ren. Als het in de meterkast is kan ik beter niet door de gezamenlijke galerij heen want daar is veel te weinig ruimte als de fik er in is.
Het van elkaar luisteren of ze het doen bij een test zodat ze ook fouten in het geluidssignaal kunnen herkennen. Ik geef mijn buren meestal even aan dat ik een test ga doen in de 3 maanden, omdat er ff 9x 90db afgaat.
De detectie of ik aan het koken ben (rook door stoom) is ook handig, net als de pre-warning.
Mijn vorige connected rookmelders raakten regelmatig de verbinding van elkaar kwijt, gingen gelijk vol aan bij wat rook van koken en in huis is het wel handig om te weten waar de brand/rook is om de juiste beslissing te nemen bij gevaar.
Google heeft NEST als product kapot gemaakt:

- in Google Home kun je de NEST Protects niet toevoegen
- in Google NEST abonnement kun je geen Protects toevoegen

M.a.w. ze geloofden er zelf al niet meer in vanaf het begin.
Als de rookmelder in het lokaal van de centrale verwarming 2 verdiepingen lager s nachts af gaat, ga ik daar gegarandeerd niets van horen .. tenzij die gekoppeld is met die van de slaapkamer
Ik heb rolluiken. Best wel fijn als brandalarm afgaat. De rolluiken dan zelf open gaan. Een lichtpad wordt gekeerd. En bepaalde groepen afschakelt. Maar ook de zonnepanelen uitgezet worden.
Vervelend alleen als de electra wordt aangetast bij brand. Gecertificeerde brandmelders hebben hun eigen stroom voorziening juist in geval van brand dat ze blijven werken. Rolluiken enkel op basis van elektriciteit is best wel eng nu ik er over nadenk.
Nee hoor, de rolluiken werken op accu inc zonnepaneeltjes.

Voor het geval de automatisering niet zo werken hangen er ook op vaste plekken in de kamers afstand bedieningen die op die manier ook de rolluiken kunnen bedienen.
De basis is altijd dat je moet zorgen dat je gewoon naar buiten kunt..
Geen rolluik voor de beoogde vluchtdeur.
Rookmelder gaat af
En je gaat naar buiten.

Smarthome spul is geen brandmeldinstallatie spul...
De basis is altijd dat je moet zorgen dat je gewoon naar buiten kunt..
Geen rolluik voor de beoogde vluchtdeur.
Rookmelder gaat af
En je gaat naar buiten.

Smarthome spul is geen brandmeldinstallatie spul...
Dat wordt toch ook niet genoemd?
1 vlucht weg is niet voldoende. Als de trap in lichte laaien staat dan kan je altijd nog via een raam.

Mocht om welke reden stroom van de rolluiken afzijn /defect oid..
Zwakste kant van een rolluik is nog steeds van binnen. Dus ook als de rolluiken nog dicht zijn. Kan je zo buiten staan. Van buiten naar binnen is wat lastiger ;)

Dus nee Smarthome spul is geen Brandmeldinstalltie. en je moet er ook niet op rekenen.
Maar indien het nog functioneerd bij brand. Kan het je wel helpen.
Je hebt waarschijnlijk geen kinderen.
En geen kennis van het besluit bouwwerken leefomgeving.

1 vluchtweg is sinds 2012 het uitgangspunt en indien niet kan worden voldaan aan bepaalde voorwaarden is een tweede nodig.

Een brand breekt niet uit in een vluchtroute maar in een verblijfsruimte.

Als dat snel genoeg gemeld wordt , dan sta je met een paar minuten buiten.

Een kind van 7 hoort alarm en rent naar de voordeur. Dan moet dat kind naar buiten kunnen.
Zonder een rolluik aan gort te moeten trappen.

Dat kind (& ook volwassen overigens) nemen een bekende route uit automatisme. Niet de ladder uit een slaapkamerraam.

Het risico dat daar (de slaapkamer met de ladder) de brand is is zelfs veel groter dan op de overloop, trap en in de hal..

Snel melden en snel naar buiten over de gebruikelijke route.

Daarom ook de verplichting van rookmelders op de vluchtroute ..
Ik vind dat je wel heel veel aannames doet.

1) Bouwbesluit:
Het bouwbesluit, is NEN regelgeving waaraan bouwers zich aan moeten houden.
Echter indien het huis is opgeleverd, dan staat het vrij aan de bewoner om aanpassingen te doen, ook als die niet voldoen aan de NEN normen.

Ga je een grote verbouwing doen, waarbij je een bouwbedrijf inhuurt om de werkzaamheden te verrichten dan zal deze volgens de laatste NEN normering moeten werken.

2) Bij de bouw van dit huis (2015) is de water/water warmtepomp die op krachtstroom draait, onder de trap richting de voordeur geplaatst door de bouwer.
Er waren/zijn geen NEN normeringen waar deze wel of niet geplaatst zou mogen worden. Ook niet op welke wijze deze ruimte brandwerend gemaakt zou moeten worden.
De pomp is een elektrisch element, op krachtstroom. Indien deze om welke reden dan ook in brand zou vliegen. Staat mijn trap richting de voordeur in lichte laaien. Dan is het wel handig dat we via de achter kant de uitbouw opkunnen. :) .

Kinderen en brandalarm. Als kinderen midden in de nacht opgeschrikt worden door een brandalarm. Dan begrijpen ze nog niet wat er aan de hand is. Daarnaast is de kans groot dat je kinderen niet eens wakker worden van het brandalarm. Mochten ze toch wakker worden, dan weten ze niet direct wat te doen. Ze zijn geschrokken, het geluid, geur en zicht is niet normaal. 90% van de kinderen zal je moeten helpen om het pand te verlaten.

Dus ja. mijn standaard route richting de voordeur is er.
er is een backup route aanwezig.
er is nagedacht, hoe we de kinderen helpen.
er zijn op de vlucht route rookmelders
we creëren een vlucht pad dmv groen licht wat ook goed zichtbaar is bij rook situaties.

en nogmaals nee, voordeur en achter deur hebben geen rolluik...
Allemaal niet nodig idd. Alleen het nachtlampje wat automatisch aan gaat is hier thuis echt onmisbaar. Daar moeten we echt iets anders op vinden met een andere rookmelder.
Je kan wel sceptisch doen, maar ik heb al een aantal situaties gehad waarin ze echt goed werk hebben verricht. Het is echt heel rustgevend als dat apparaat met fijne stem tegen je zegt dat er brand is. Ook als je gedesoriënteerd wakker wordt helpen ze. Mijn dochter slaapt twee hoog, dan ben je blij als je goed alarm krijgt. Ik vind het jammer dat ze weg gaan, Heb na 1,5 jaar al veel aan ze gehad.
Oh ik ben beslist niet sceptisch, ik ben al 8 jaar super tevreden met mn nest rookmelders en vind het jammer dat ik ze over 2 jaar niet meer ga vervangen met nieuwe nest rookmelders. In die 8 jaar 2x wat rook gehad uit de keuken en dan reageert hij echt heel fijn, veel fijner dan een gemiddelde gamma rookmelder idd.

Mijn reactie ging enkel over de opmerking over wifi of bluetooth, dat dat niet per se nodig zou zijn. Dat had net zo goed een kabel of een rf signaal kunnen zijn en is niet strict nodig voor een rookmelder
mee eens ..is een fijne rookmelder
Alleen het nachtlampje wat automatisch aan gaat is hier thuis echt onmisbaar.
Bij een rookmelding bedoel je? Zoals je het formuleert heb je dit nogal vaak bij de hand? Hier in een kleine 7 jaar één keer een rookmelding 's nachts gehad - oorzaak onbekend trouwens.
Haha nee er zit een nachtlampje op, die automatisch aan gaat als het donker is bij beweging. Ik heb de bedrade versie overigens, misschien zit dit niet op de batterij versie
Zit ook op batterij versie en is inderdaad ideaal voor nachtelijk bezoek toilet.
Voor minder dan 3 euro bij de action koop je zulke lampen/strips.
Ja, maar die zitten niet in een rookmelder, of wel?
Nou, dan plak em ernaast... Ging om een lamp op bewegingssensor voor als het donker is en je naar de plee moet.
Philips Hue bewegingsmelders hebben de optie om 's-nachts het licht gedimd aan te laten gaan. Ik gebruik dat voor het toilet en het washok. Moet er nog een voor de gang plaatsen. Heel fijn dat je automatisch licht hebt en 's-nachts niet meteen verblind wordt.
Er zit een bewegings sensor op. Die laat de licht ring oplichten als je in de buurt komt. Dit is een feature onafhankelijk van een melding of niet. Er zijn meer google apparaten die zo'n soort feature hebben. Kan handig zijn in het donker. Alhoewel het natuurlijk geen volwaardige lamp is.

Voor mij zelf zou dit geen dealbreaker zijn.
Ik had precies deze gedachte toen ik er 1 van meerdere moest vervangen vanwege levensduur.

Kwam uit op een losse brandmelder (die helaas alleen wel piept als batterij leeg is ipv dat aankondigd). En moest best even zoeken naar de lightpad

De outdoor (dimbaar) variant van uitvoering: Varta Nacht Lamp met Bewegingssensor - Wit is het geworden hier. Die geeft wel wat meer licht, brand wat langer en gaat instant aan ipv langzaam, maar het is te doen. Helaas dus wel achteruitgang tov de lightpad.

Ik hoop vooral eigenlijk dat Google het product as-is nog verkoopt aan een derde, het was een goed doordacht product. Zou het na mijn experiment om het te vervangen toch opnieuw kopen eigenlijk. De FSMCO600NVCL1 Battery Smart Smoke & Carbon Monoxide Alarm van First Alert lijkt er in iedergeval al op maar is minder mooi

[Reactie gewijzigd door willyb op 29 maart 2025 08:47]

Toch handig om te weten dat je huis mogelijks in brand staat, niet? :P
Die Nest spreekt ook effectief en geeft geloof ik dan ook aan dat het alarm af gaat in locatie X enzo.
Als het even paniek is, dan is dat wel handig om snel correct te kunnen handelen
Ja klopt. En je krijgt een waarschuwing vooraf, zodat je wat kan doen aan de rook voor het alarm af gaat. Tenzij de rook al gelijk boven een drempelwaarde komt, dan gaat het natuurlijk meteen af.

De functie ‘nachtwacht’ is ook mooi. Als je ‘s-avonds het licht uit zet dan licht de ring even kort op. Groen = alle melders zijn OK. Dus deze nacht geen gepiep van een lege batterij.

En de automatische sound check elke maand. Dat hoef je dus ook niet zelf te doen elke maand.

Dit zijn allemaal functies die ik zou missen en die niet terug te vinden zijn in andere apparaten. Erg jammer.
Data, data en data.

Er zal gewoon te weinig data komen uit die apparatuur en daarom stoppen ze ermee.
Vaak is iets al uren aan het roken voor het effectief vuur vat.
Ik vind 't raar dat je wifi of Bluetooth nodig hebt voor een melder.
Of je bent thuis: dan moet hij zo hard mogelijk blèren dat je het huis uit moet.
Of je bent niet thuis: leuk dat je een notificatie krijgt maar wat ga je doen?

Wat is volgens jou de toegevoegde waarde?
De mogelijkheden en voordelen van een connected rookmelder is bijna eindeloos te noemen.
Primair, je krijgt een pushmelding dat er iets is gedecteerd, en zodoende dus ook om welke rookmelder het gaat. Dit is ontzettend fijn als je niet in de buurt bent van deze melder, denk aan schuur, garage, of dat je simpelweg niet thuis bent.

Met de juiste setup kun je een hele boel programmeren wat er moet gebeuren in zo'n situatie.
- Uitzetten van connected huishoud apparaten die op dat moment actief zouden zijn. Denk aan wasdrogers, boilers, wasmachines, vaatwassers, CV of warmtepomp, etc. (zeker een wasdroger zou wel eens een bron van de rook kunnen zijn)
- Starten van live videobeelden (en eventuele cloud opnames) van de strategisch geplaatste netwerk camera's. Zodat je zelf visueel kunt checken wat er aan de hand is. In het geval van een schuur of garage, kun je hiermee voorkomen dat je nietsvermoedend een backdraft veroorzaakt als je de deur open trekt om te kijken wat er aan de hand is.
- Indien je smartlocks in gebruik hebt, alle deuren van slot, zodat je zelf makkelijker weg kunt, maar ook eventuele hulpdiensten direct toegang krijgen.
- Indien smart rolluiken, alle rolluiken naar boven, zodat er een alternatieve ontsnapping mogelijk is.
- Bedienen van verlichting. Sowieso het automatisch aanzetten van verlichting is al een groot pluspunt, afhankelijk van je woonsituatie zou je dmz. een voorgeprogrammeerd verlichting patroon ook een ontsnapping route kunnen definiëren. Zeg maar een soort van looplicht die de route aangeeft die je moet volgen. Want in dikke rook zie je nog maar erg weinig, en dat werkt zeer desoriënterend.
- In het geval dat je niet thuis bent, en met de live camera beelden de situatie kan beoordelen, kun je alvast gaan beginnen met het alarmeren van hulpdiensten en buren.
- Extra audiovisuele waarschuwingen bij nood. Ook weer afhankelijk van je woonsituatie, maar stel bij een brand in de keuken, ver van de slaapkamer, toch wel fijn dat je 's nachts gewerkt wordt door smartspeakers die alarmeren en dat de verlichting van slaapkamer hierop afgaat (knipperen).

Dit is wat zo in mij opkomt, zullen vast nog veel meer scenario's zijn die je op voorhand kunt programmeren.
Mag dan wel een hoog tweak gehalte hebben, maar als ooit de situatie voordoet, kunnen dit soort maatregelen wel levens redden.

Ik vind het in ieder geval zeer jammer dat de Nest melders gaan stoppen. Het zijn degelijk gebouwde melders, die iedere maand een automatische zelftest doen, zodat je ook weet dat ze in orde zijn.
Weer een goed werkend Google product wat de nek omgedraait wordt.
Tot de brand in de meterkast ontstaat en het eerste wat uitvalt je stroom en je internet is 🤣
Dan neemt mijn UPS over en krijg ik alsnog een melding.
Of je bent thuis: dan moet hij zo hard mogelijk blèren dat je het huis uit moet.
Precies dat. En wanneer er in de keuken rook is, is het dus wel fijn dat die in de slaapkamer ook simultaan begint te gillen?
Of je bent niet thuis: leuk dat je een notificatie krijgt maar wat ga je doen?
Zorgen dat je ASAP wel thuis bent? Iemand anders inschakelen die dichter in de buurt is om polshoogte te gaan nemen? De brandweer bellen?

Ze detecteren daarnaast ook CO. Wanneer er rook of CO gedetecteerd wordt schakelt, via de Nest thermostaat, ook de CV ketel uit.

Los van dat heb ik ze ook aan Home Assistant gekoppeld. Is er een melding, dan gaat alle (Hue) verlichting in huis ook op volle sterkte aan, zodat je bij echte rook niet ook nog door een donker huis je weg naar lichtschakelaar hoeft te zoeken.

Is dat voldoende toegevoegde waarde voor je, of had je meer vragen?

[Reactie gewijzigd door SambalBij op 29 maart 2025 07:32]

Was een oprechte vraag en geen cynische. Andere hadden al gereageerd met bv lampen schakelen wat inderdaad slim is. (moet je wel op strategische plaatsen sowieso een slimme lamp hebben)

Standaard gelinkte rookmelders gaan ook in 't hele huis af. Alle grote merken hebben die. Bijvoorbeeld onze van fire angel voor 45 euro heeft het. De toegevoegde waarde van wifi is dat je ook weet in welke kamer het brand/co alarm afgaat.

Bij een brand ben je sowieso te laat als je niet thuis bent. Mijn buren zullen het eerder zien en horen. En hopelijk kunnen die adequaat reageren.

Ik zag mensen er ook 1 van Bosch linken die 'smart' is en een mooi prijsje heeft. Nog een paar jaar en dan zijn die van ons 10jaar dus mooi moment om te wisselen.
Als jij bijvoorbeeld ook een Nest termostaat hebt, zal bij een co alarm hij jouw ketel uitzetten en dergelijke. Het idee is dus (of misschien was) dat jij dan automatisch de bron van de vervuiling stopt.
Mijn nest protects zijn ook EOL over 2 maanden.

Ik ga nu voor de Bosch Smart Home Smoke Detector II, op dit moment zelfs erg cheap te scoren op amazon :)
Deze ondersteunen niet alle, maar toch de meeste van de functies die je zoekt.
Hoezo EOL? Ze stoppen ineens met werken? Of vind je dat na x aantal jaar je iets nieuws wilt?
En ze gaan piepen zodra die datum is verstreken, dus ze worden praktisch onbruikbaar.
Elk uur een doordringende piep ben je snel beu
Wist dat dus niet, waarom kun je dat stukje dan niet vervangen vergelijkbaar met een batterij, zou een hoop ewaste besparen.
Het gaat om de koolmonoxide sensor, die verouderd na zoveel tijd en is na x periode niet meer betrouwbaar.

Dat kleine beetje ewaste ten opzichte van mijn veiligheid neem ik graag voor lief.
Elke ewaste is dan toch belachelijk als ze zo'n sensor gewoon net zo vervangbaar maken als de batterij.
Ik ben niet bekend met Nest maar draadloze gecertificeerde melders hebben een batterij die je zelf niet kunt vervangen, die is vaak ruim leeg voor eind houdbaarheids datum. En dan begint die inderdaad ook vervelend te piepen.
Oh echt? Van mij verloopt blijkbaar dit jaar augustus.. Nooit een melding van gehad vanuit de app. Ik had ze ook al in de woning van de vorige bewoners.

Als ze blijven werken is het geen probleem, maar als ze gaan piepen is dat wel vervelend.

Ik zie dat ze bij ibood toevallig in de aanbieding zijn.
De detectors hebben een houdbaarheid. Als ze over de datum zijn dien je ze te vervangen.
Nog nooit geweten.
Google dumpte ze een paar maanden geleden zelf. 50,- per stuk, heb er 3 gekocht toen. Bij binnenkomst de datum gecontroleerd en kwamen uit Jan 2024. Die van mij zijn nu dus nog 9 jaar bruikbaar voordat ze EOL zijn. Al is het hopen dat de app (nest) nog al die jaren blijft weken.
Ze stoppen niet met werken, maar naar het schijnt beginnen ze wel te piepen, zodat je verplicht bent ze in de vuilbak te gooien ..
Bosch Smart Home Smoke Detector II heeft geen CO detectie lees ik.
Een co melder moet op 1,5m gehangen worden, een rookmelder aan het plafond.
2 in 1 is dus geen goed idee
Dat is blijkbaar achterhaalt.
https://www.brandweer.nl/...lder-waar-hang-je-die-op/

Kan dus prima aan het plafond.

[Reactie gewijzigd door skdevil op 28 maart 2025 23:34]

Heb je naar onder gescrold? 8)7
Uiteraard maar wie hangt er een co melder in de slaapkamer ipv bij de bron? Gros heeft hem bij de ketel hangen verwacht ik.

[Reactie gewijzigd door skdevil op 29 maart 2025 16:47]

Denk alleen dat 95% van de mensen een 2 in 1 kopen.
Ik heb x-sense rookmelders gekocht.
Verbinden met Bluetooth. Werken met wifi en met draadloos protocol voor rookmelders onderling (zonder wifi). Dus koppelbaar en een app waarin ze allemaal zichtbaar zijn en relatief goedkoop.

Ga nu ook de watermelders kopen van ze
Gimmicks ?

1. Battery life ? 5-6 jaar
2. Over elke speaker klinkt duidelijk ... "rook ... in bureau". Als ik in mijn bureau zit en er iets in de garage dan weet ik dat ook direct. Dat is toch verdomd handig lijkt me
3. Dat "nachtlampje" kan nuttig zijn in bepaalde omstandigheden (als electriciteit ook uitgevallen is bijvoorbeeld). Je kan dat tevens uitschakelen
4. Instant meldig op je gsm
En die budget melders gaan dan ook spontaan ‘s nachts af
Nog 2 jaar, dan zijn mijn 4 Nest's aan de einddatum beland:
Ik had al besloten niet meer zulke dure rookmelders aan te schaffen als vervanging, dit maakt die keuze nog makkelijker :-)

Voor een paar tientjes heb je tegenwoordig dezelfde functionaliteit.
De Nest protect melders zijn onlangs juist positief opgevallen: het bleek dat heel veel rookmelders schroei branden niet opmerken en dan niet reageren op rook. De Nest protect samen met 2 andere niet genoemde melders wel. Dus jammer dat het verdwijnt. Dit is techniek die de moeite is om over te nemen door een andere firma.

En de eerste waarschuwing met spraak onder vermelding van de ruimte is juist heel fijn, evenals de zelftesten die automatisch worden uitgevoerd.

Reden voor de houdbaarheidsdatum is vooral dat er in CO melders een poreus chemisch reagerend blokje zit. Dit vult zich door de jaren heen volledig met vrij in de lucht zittende CO atomen, waardoor de betrouwbaarheid na 10 jaar snel afneemt of dat je zelfs voortdurende vals alarm krijgt.

De batterijen van de batterij versie zouden ook 10 jaar mee gaan en zouden niet vervangen kunnen worden. Met lightguard nachtverlichting aan was bij mij de eerste set binnen 3 jaar leeg. Door het batterijvak en wat zoeken online kon ik de originele batterijen opnieuw kopen, ze wisselen en hij gaat weer door.

[Reactie gewijzigd door ucsdcom op 29 maart 2025 23:16]

Leuke feature werkt helaas niet feilloos. Gaat er een alarm af op tv hoppa melding op m’n Apple Watch.

Dus nee ik zou niet vertrouwen op een geluid dat een ander apparaat moet herkennen om dan een de melding door te zetten daar jou.
Weer iets extra voor op de Google Graveyard.

https://killedbygoogle.com
Niet echt, de productie stopt alleen. Je kunt niet verwachten dat iets tot het einde der tijden geproduceert blijf of dat een fabriekant nieuwe producten ontwerpt.
Met gewoon domme rookmelders maakt zoiets inderdaad niet uit, is je domme rookmelder EOL, dan zoek je gewoon welke andere domme rookmelder met vergelijkbare functies op dat moment aantrekkelijk is als vervanging.

Met Google Nest bevindt je jezelf op een platform. Kan je de functionaliteit die je gewend bent niet voortzetten dan heb je, vanuit de optiek van dat platform, regressie. Dat Google van plan is een andere opzet te kiezen met derde partij toeleveranciers (die er nog niet zijn) doet daar niets aan af. Netter zou zijn als Google de bestaande opzet en de nieuwe opzet een tijd parallel laat functioneren zodat klanten de door hun geliefde functies niet hoeven te missen.
Veel van deze projecten klinken wel als een gemiddeld project van een bachelor student
Je hebt me geklopt : inderdaad! Zet maar naast "Works with Nest API" (Killed over 5 years ago) en Nest Secure (Killed over 4 years ago)
Paar maanden geleden waren ze al stock aan het dumpen voor de helft van de prijs, dacht toen nog dat er misschien een nieuwe versie aan zat te komen. Helaas.
Jammer. ''De rookmelders blijven werken tot aan hun houdbaarheidsdatum'', daar hopen we dan maar op. Er is al genoeg e-waste veroorzaakt met het stoppen van Nest Secure.

[Reactie gewijzigd door crunchytail op 28 maart 2025 19:20]

Dat is de reden waarom ik alleen nog maar zichter apparaten koop dat werken met Home Assistant. Ik moet echt niets meer hebben van Google of mij binden aan één merk
Ik heb 5 jaar geleden eens een 5 pack gekocht in een zeer goede aanbieding, doet nog altijd zijn ding maar geen idee of ik ze ga vernieuwen naar een soort gelijk model eenmaal ze verlopen zijn.

Ik weet eigenlijk ook niet waarom ik die toen heb gekocht :/ Zag er fancy uit maar eigenlijk moeten die dingen gewoon biepen indien gevaar en klaar. Zo smart hoeft dat niet meer te zijn voor mij.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.