'Android-telefoons versturen trackingcookies voordat gebruiker apps opent'

Een onderzoeker van Trinity College Dublin zegt in een studie dat Google zonder gebruikerstoestemming cookies, identifiers en andere gegevens op Android-smartphones opslaat, zelfs wanneer er nooit een Google-app op is geopend.

De studie van hoogleraar computersystemen bij Trinity College Dublin Doug Leith identificeert vijf categorieën van gegevens die Google opslaat. Advertentieanalyticscookies en trackinglinks worden automatisch gedownload en op het toestel opgeslagen. De onderzoeker ontdekte ook dat het Google Android ID, een identifier die na een fabrieksreset wordt toegekend, naar diverse Google-servers wordt verstuurd, zonder dat gebruikers hiervan op de hoogte zijn. Daarnaast worden ook analyticscookies voor A/B-testen opgeslagen en verzonden met telemetriegegevens. Volgens Leith vraagt Google voor geen enkele van deze vormen van gegevensopslag toestemming aan de gebruiker en wordt er geen mogelijkheid tot opt-out geboden.

De onderzoeker testte dit door een telefoon te resetten en vervolgens minimaal gebruik te maken van het toestel, waarbij de gebruiker geen expliciete diensten aanvroeg. Desondanks zag hij dat Google alsnog uitgebreide gegevens opslaat. Het onderzoek stelt dat deze praktijken mogelijk in strijd zijn met de Europese e-Privacy-richtlijn en de AVG. Volgens de e-Privacy-richtlijn moet een gebruiker toestemming geven voordat informatie op een apparaat wordt opgeslagen, tenzij dit 'strikt noodzakelijk' is voor een dienst die expliciet door de gebruiker is aangevraagd.

Google heeft volgens Leith niet inhoudelijk op de bevindingen gereageerd. Een woordvoerder van het bedrijf vertelde later aan The Register het volgende: "Dit rapport identificeert een aantal Google-technologieën en -tools die de basis vormen voor de manier waarop we onze gebruikers nuttige producten en diensten bieden. De onderzoeker erkent in het rapport dat hij niet juridisch gekwalificeerd is en we zijn het niet eens met zijn juridische analyse. De privacy van gebruikers is een topprioriteit voor Android en we doen er alles aan om te voldoen aan alle toepasselijke privacywetten en -regelgevingen." Het bedrijf reageerde niet op de technische bevindingen van de studie.

De onderzoeker erkent zelf dat zijn studie beperkingen heeft. Hij heeft slechts een subset van Google-verbindingen geanalyseerd en richtte zich voornamelijk op veelvoorkomende terugkerende verbindingen. De meeste tests werden uitgevoerd op een Google Pixel 7 met Android 14.

Door Andrei Stiru

Redacteur

04-03-2025 • 15:05

92

Submitter: Anonymoussaurus

Reacties (92)

Sorteer op:

Weergave:

Het artikel in The Register wijst ook op de Android System SafetyCore die ongevraagd door je foto's heen gaat om pikante plaatjes te vlaggen. Op sommige telefoons is deze app te blokkeren of te verwijderen, bijv. op de Samsung S23.
Ook op Google's eigen Pixels te verwijderen. Althans, op de Pixel 7 Pro heb ik 'm zojuist verwijderd..
Yep, bij mij ook op de 7 pro, weg ermee...
Hier ook (Android 14). Er werd wel aangegeven dat er geen data of wifi gebruikt was.
Nooit eerder van deze service gehoord. Ik lees zojuist dat het Google berichten inhoud scant, lokaal draait en dus geen gegevens naar Google servers verstuurd. Maar wel gek dat het bij eerdere versies er nog niet op stond. Zag hem op mijn android staan en heb hem verwijderd. Toch een gek idee!
Ik kwam vandeweek op Reddit ook al SafetyCore tegen (niet op mijn oude Fairphone 3 kunnen vinden).

Het zou erg fijn zijn als Tweakers daar (zeer binnenkort) hun licht eens over zou schijnen, lijkt me nogal iets serieus wat niet zomaar ongemerkt voorbij zou mogen gaan.

edit kan iedereen dit ff tippen zodat Tweakers dit niet langer kan negeren? https://tweakers.net/submit/

[Reactie gewijzigd door Alxndr op 5 maart 2025 14:20]

FP5 helaas wel, tot nu
En nu een week later heb (had) ik 'm ook :(

Zo iets achterbaks en stilzwijgend implementeren moet toch op de een of andere manier verboden zijn?!
Hoe kan ik zien of dat op mijn telefoon staat?
Settings --> apps --> beheer apps --> zoeken op "safety" en ik had direct een hit.
Hier ook te de-installeren, Nothing OS
Dank voor de tip! Zojuist verwijderd van een Samsung A52s met Android 14.
Thanks. Verwijderd (s24 ultra). Vraag me af of ze dit zo weer terug zetten met een update.

Las wel net een update bericht over family link en dat ze met deze features kinderen willen laten voorkomen om de verkeerde dingen te bekijken (of delen). Maar kan ook slimme marketing zijn idd.

Stuk uit die mail
To help children & teens stay safer online, sensitive content warnings will be turned on for anyone with an eligible supervised Google Account. This change will happen over the next few weeks.
What are sensitive content warnings?
Sensitive content warnings will help protect minors from the risks associated with viewing or sharing sensitive photos that may contain nudity in Google Messages.
How it works
Incoming photos are blurred
Photos that may contain nudity are blurred & can be deleted without viewing
Sending a photo requires extra steps
Attempts to send a nude photo will surface info about the risks & require confirmation
Resources are there to help
Sensitive content warnings provide in-the-moment resources to help users make an informed decision about what they view or send
Las wel net een update bericht over family link en dat ze met deze features kinderen willen laten voorkomen om de verkeerde dingen te bekijken (of delen). Maar kan ook slimme marketing zijn idd.
Het oordeel over wat "verkeerd" is is aan mij en mijn kinderen.
Het feit dat Google zich hiermee bemoeit is zeer dystopisch.
Idem. Staat ook op gloedjenieuwe S25 ultra, gelijk verwijderd, Wel even automatische update uitzetten, ander komt ie vermoedelijk weer terug
Thanks voor de tip, zojuist verwijderd van mijn OnePlus Nord 4... Wel vervelend dat dit soort apps zonder enige melding kunnen worden geïnstalleerd en creepy dingen kunnen gaan doen op je telefoon.
Ook net verwijderd, bedankt voor de tip.
Kinderporno omschrijven als 'pikante plaatjes'. Niet zo cool
Zoals @artslart laat zien. Het gaat niet per se om het scannen van kinderporno, het gaat om alle pikante plaatjes met het argument om kinderen er voor te beschermen. Ik wil ook niet iets hebben draaien op mijn telefoon dat ook maar iets van mijn content scant zonder dat ik er van bewust en akkoord mee ben. (en ja, ik weet hoe hilarisch dit statement is gezien de hoeveelheid content scanning aanwezig is op Android). Maar jouw statement is dus aantoonbaar onjuist.
Ik vind het best bijzonder hoe weinig reacties er zijn op dit bericht. Dit is echt een grove schending van onze privacy rechten. Google ontkent het zelfs niet, dat is echt een rode vlag die niet genegeerd kan worden.

Dit zou echt groot nieuws moeten zijn, een tech reus die willens en wetens onze rechten als burger schendt en niet eens ontkent. Waarschijnlijk denken ze een loophole te hebben gevonden waardoor het wel zou mogen, maar wel blijven beweren dat privacy een top prioriteit is. Ze geven echt niks om privacy, ze geven om geld.

Keer op keer bewijst Google dit, toen jaren geleden bekend werd dat partners Gmail e-mails kon lezen was het voor mij al afgelopen met het vertrouwen. Ik blijf het bijzonder vinden dat Google hier nog steeds zo populair is, je bent als gebruiker hun verdienmodel en ze geven niks om je rechten.
Google heeft ook jarenlang data verzameld van kinderen die via hun school een Google account moesten gebruiken. Toen duidelijk was dat dit niet in de haak was werd er twee jaar niets anders gedaan dan wat overleg met Surf en Sifon en ondertussen mocht Google zijn praktijken gewoon doorzetten. Tenslotte zijn er wat halfslachtige oplossingen gekomen waarbij scholen iets moeten doen dat ze in veel gevallen niet doen en zo ontspringt Google al jaren de dans.
Ach, er komt vast weer zo'n kansrijke massaclaim en een 'foei' van een toezichthouder. Google blijft Google.
Dit rapport identificeert een aantal Google-technologieën en -tools die de basis vormen voor de manier waarop we onze gebruikers nuttige producten en diensten bieden.
Ofwel waarop we data verzamelen en je gepersonaliseerde advertenties voorschotelen.
De privacy van gebruikers is een topprioriteit voor Android en we doen er alles aan om te voldoen aan alle toepasselijke privacywetten en -regelgevingen." Het bedrijf reageerde niet op de technische bevindingen van de studie.
Nouja dit onderzoek zegt wat ander, dat gegevens verzamelen topprioriteit is. Het is niet omdat je voldoet aan alle privacywetten en -regelgevingen dat je dan direct privacyvriendelijk bent. Het zegt alleen dat je goed bent in je dienst zo vormgeven dat je gegevens kunt verzamelen én net binnen de wettelijke kaders blijft.
Als privacy je topprioriteit is en privacy first het uitgangspunt zou zijn zouden dit soort grappen niet nodig zijn :(

Kent iemand écht goede vergelijkingen tussen Google telefoons en Apple qua dataverzameling? Ik verwacht niet dat het veel beter is bij Apple en wat ik kon vinden voordat ik overging is dat het hooguit een iets minder slechte optie is maar wat er nou écht verzameld word is lastig vinden.

En voordat het word geopperd ja ik ben bekend met de diverse privacy gerichte Roms zoals GrapheneOS en in mindere maten LineageOS zonder Google services maar ik gebruik mijn telefoon graag ook nog voor 'normale' dingen.
Ik heb GrapheneOS en de enige app die niet werkt is SkyShowTime. En ik heb meer dan 300 apps, allemaal getest toen ik overstapte van iOS naar GrapheneOS eind vorig jaar. Als je je zorgen maakt over privacy en al die nare wetgevingen en ai spionnen zou ik gewoon overstappen. Ik heb nul spijt.
Werken bank apps wel?
ING app werkt bij mij prima.
Mijn ervaring is gelijk aan die van @Webxorcist m.u.v. Ingress. (voorloper pokemon)
Ingress wil niet meer starten omdat GrapheneOS niet door die strenge variant van play integrity heen komt, en de uitgever vind dat kennelijk nodig voor anti-cheat.
Dat spel ben ik dus maar gewoon mee gestopt.

Waarom dat hele play integrity verhaal geen gigantisch antitrust probleem is is me overigens een raadsel.

Het is een mechanisme om te bepalen of je telefoon veilig is, en Google als partij die er belang bij heeft dat jij conforme toestellen gebruikt geeft dat dus zelf invuling.
Als kleine uitgever zoals de mensen van GrapheneOS kom je daar dus gewoon niet tussen om je zooitje goedgekeurd te krijgen terwijl Graphene een hele nette legitieme rom is.

Als Microsoft op die manier zou bepalen wat er op je PC mag lopen zou de wereld in de fik vliegen.

[Reactie gewijzigd door Polderviking op 5 maart 2025 00:52]

Als Microsoft op die manier zou bepalen wat er op je PC mag lopen zou de wereld in de fik vliegen.
Alles wat er technisch voor nodig is zit al sinds Win10 in Windows, het staat alleen niet aan.
https://learn.microsoft.c...device-health-attestation
https://learn.microsoft.c...-guide-enrollment-windows
Bedrijven gebruiken dit om de apparaten van hun personeel dicht te timmeren. Het zou echter ook gebruikt kunnen worden om third-party software te blokkeren en veranderingen aan Windows te blokkeren.

Het "gemene" aan deze aanpak is dat Google (en anderen die dit systeem gebruiken) zelf niks blokkeren. Ze geven een signaaltje aan apps en vervolgens blokkeren die apps zichzelf. Technisch gezien is dat een keuze van de apps, niet van Google. Het is een beetje gemeen omdat de apps de handleiding en best practices van Google volgen.

Ik denk dat velen zich ook min of meer gedwongen voelen om mee te doen. Als je als bank het vinkje "extra security" niet aan zet heb je veel uit te leggen, zelfs als je er principiele bezwaren tegen hebt of zelfs denkt dat het niet helpt. Misschien verlies je een paar klanten maar hoeveel mensen gaan hun hypotheek oversluiten vanwege een app? Vast niet veel. Om een discussie of (rechtszaak) te vermijden zal de neiging altijd zijn om alle security opties aan te zetten, of ze nu helpen of niet.
LineageOS gebruiker hier.

Ja, maar niet standaard.
Bank apps houden niet van ge-root-te androids.

Maar er zijn manieren om het te omzeilen.
Veel bankapplicaties werken gewoon op een geroot toestel. Ze staan alleen geen andere inlogmethoden toe (zoals biometrisch).

En ja, ook dat is op te lossen.

[Reactie gewijzigd door The Zep Man op 4 maart 2025 19:39]

Heb nu laatst last dat Revolut Beta (niet de standaard versie!) root detecteert, terwijl de telefoon strong integrity goedkeurt.

Heb me uit de beta versies geschreven en de standaard app geïnstalleerd en het werkt prima.

Maar dit gezeik met root verbergen wordt alleen maar moeilijker en onbetrouwbaarder (het zal niet lang duren voordat de integrity checks zullen falen).

Dan lijkt een iphone met sideloaded apps toch wat makkelijker als het gaat om iets meer privacy dan android, zonder dat je problemen gaat krijgen met bankieren apps.
Veel banken vereisen geen enkele intergrity check voor mobile banking. Verder zal root verbergen een kat-en-muis-spel blijven.

[Reactie gewijzigd door The Zep Man op 4 maart 2025 23:48]

De installatoe van LineageOS betekent niet dat je toestel geroot is. Als je root wilt hebben kun je dat het beste via Magisk aan specifieke apps toekennen. De maker van Magisk is tegenwoordig trouwens bij Google in dienst. Je moet wel de bootloader unlocken voordat je een ander OS kunt flashen. Bij sommige merken kun je die volgens mij na installatie weer locken, maar bij andere weer echt niet zonder problemen.
Ik kan niet spreken voor de andere maniere van je android te flashen.
Kan alleen spreken met wat ik persoonlijk gebruik
Root en geen google services.

Dan heb je magisk(hide root) en signature nodig om het goed te laten draaien.
Maar ook dat heeft een limitering dat je geen notificaties krijgt, aldus wat ik getest heb.
De installatoe van LineageOS betekent niet dat je toestel geroot is.
LineageOS geeft geen ingebouwde root, maar het geeft wel root via ADB.
Daarmee is het toestel dus wel degelijk "geroot".

Maar als bijvoorbeeld een bank hierom functionaliteit gaat weigeren dan wordt het tijd om een rechtszaak aan te spannen tegen zowel de betreffende bank, Google en de fabrikant. Het betreffende toestel is immers "verkocht" en de dienst die de bank verleent neemt tegenwoordig de plaats in van een nutsvoorziening en dus moet jij daar jouw eigen spullen gewoon op aan kunnen sluiten.

Of gaan we nu beargumenteren dat op het moment dat er sprake is van een "verkoop" er geen sprake is van overdracht van eigendomsrechten? Zo ja, weet dan wel dat je dan jezelf openstelt voor een aanklacht via een messenrechtentribunaal.
Nooit een probleem gehad met de rabo app op lineageOS. Ook geen speciale stappen voor hoeven zetten. Dit wel op een ouder apparaat wat geen officiele support meer heeft voor recente varianten van LineageOs (Redmi note 7).
Ik heb Knab en Bunq en werken prima. Ik hoor van iemand anders dat ING ook werkt.

Er zijn een paar (niet bank) apps die perse vanuit de Google Play Store geïnstalleerd willen worden, daarin voorziet Graphene met een Play Store install vanuit hun eigen store en nog wat andere dingen.
Asn werkt ook met grapheneOS, en ing heb ik ook.

De enige app die bij mij problemen gaf was android auto, die sloeg vast (op de auto, Hyundai ioniq 28, niet op de telefoon). Na een tijdje de beta versie gedraaid te hebben (gaf geen problemen) werkt nu de normale versie ook.

Android auto was voor mij de reden om eerst grapheneOS te proberen, e/os heeft (had?) die optie niet.

[Reactie gewijzigd door SvenHe op 5 maart 2025 11:26]

Heb met Graphene OS nooit issues gehad (bank apps werken prima) totdat ik voor werk (dual sim) de company portal voor MS Intune moest installeren. Daar kwam mn pixel 7 met GOS niet door de beveiligingschecks heen. Hij dacht onterecht dat ik geroot was.
Rabobank app werkt ook met GrapheneOS
GrapheneOS lijkt alleen te werken op een Google smartphone, ik wil eigenlijk Google niet belonen door een dure smartphone van Google zelf te kopen.
Graphene dev is idd wel getrouwd met Pixel, maar legt ook wel uit waarom bijvoorbeeld de Fairphone niet ondersteund wordt terwijl dat wel een open device is.

Het ietwat aanverwante CalyxOS werkt wel op een bredere selectie toestellen. Misschien moet je daar eens naar kijken.

Als iemand die juist weg wil van big tech is het ook een beetje raar om een Pixel te kopen.
Maar het zijn ook wel gewoon fijne telefoons.
En refurbished naar 1 of 2 generaties oudere vlaggenschepen levert wel goede deals op en geen geld (direct) naar Googe.
Ja, daar had ik ook even moeite mee. Qua hardware zijn het fijne toestellen verder. Het is een beetje een geval van, pakken wat nog kan. Er komt vast een moment waarop google of een overheid hier problemen mee gaat maken en dan zul je je wellicht weer moeten herzien.

Voor mij is de volgende stap helemaal geen telefoon meer, dus als ik nu alles blijf kunnen, maar ik moet daarvoor iets kopen, dan is dat zo. Ik heb 12 jaar lang met apple zooi rondgelopen. Dus om nu een google device te kopen om mijn doel te bereiken is nog niet een probleem voor mij.
Dit herken ik en is ook erg pijnlijk voor me. Uiteindelijk overstag gegaan met het idee dat ik zelfs liever Google voor hardware betaal dan niet, en daar een hoop privacy voor opgeef. Overigens is GOS ook de enige reden dat ik mijn Pixel nog heb, qua specs is het niet echt goed gesteld wmb (P8Pro, kwam van een PocoF3 met custom ROM, nauwelijks snelheidsverbetering, merkbaar minder battery life op de P8P). Verder is Google de enige die voldoet aan de door GOS gestelde security requirements (of je het hier mee eens bent of niet, in principe kan elke telefoon officiele support krijgen als ze maar voldoen voor zover ik weet).

Twijfel nog steeds voor mijn volgende telefoon, maar de privacy en security van GOS opgeven gaat ook weer lastig worden denk ik.
Maar dan heb je toch een ander soort telefoon in gebruik, want ik neem aan dat Samsung modellen geen Graphene ondersteunen
Het zegt alleen dat je goed bent in je dienst zo vormgeven dat je gegevens kunt verzamelen én net binnen de wettelijke kaders blijft.
Maar zelfs dat blijkt niet. Het nieuws gaat er niet voor niets op in dat er strenge eisen zijn om vooraf toestemming te vragen en er hier geen uitzondering blijkt. Het is dus eerder dat Google probeert om te doen alsof ze dit verzamelen mogen en zolang het ze lukt geen enkele duidelijk inhoudelijke verantwoording afleggen naar de personen van wie ze gegevens verzamelen.

Er is geen duidelijke verantwoording waaruit blijkt dat er minder strenge eisen zouden gelden. Er is geen duidelijke verantwoording waaruit blijkt dat gebruikers weten wanneer Google gegevens neemt. Er is geen duidelijke verantwoording dat gebruikers zich bewust zijn dat er meteen al gegevens verwerkt worden. Er is geen duidelijke verantwoording dat gebruikers het hiermee eens zijn. Er is geen duidelijkheid over hun onderbouwing dit te doen. Er is geen duidelijkheid of deze manier van werken bekend os bij de toezichthouders. Er is geen duidelijkheid dat het volgens de toezichthouders voldoet.
Net even gechecked, LineageOS heeft geen ad ID of zoiets.
zonder Google services maar ik gebruik mijn telefoon graag ook nog voor 'normale' dingen.
Weet eigenlijk niet wat je hier zegt. Bedoel je dat je gewoon alle Google apps gebruikt? Want dan zijn die cookies of ID's het laatste waar je je druk om moet maken.
Van android verwacht ik dit wel. Meesten toch? Google moet op een manier geld verdienen aan hun gratis OS
Android is dan weer eigenlijk niet gratis. Of anders gezegd, de Play Services moeten de fabrikanten voor zover ik weet voor betalen. En telefoons af fabriek zonder Play Services zijn niet echt gangbaar. Dan kom je eerder uit bij andere "OSen". Bij Android TV dus een Amazon Fire TV die gebaseerd is op AOSP maar dan met Amazon zaken zoals dus de app store i.p.v. de Google variant. En volgens mij zijn er ook wel wat Chinese / Aziatische merken die "de-Googled" Android telefoons leveren gebaseerd op AOSP. En ook daar dus met eigen vervangers voor de play services zoals de app store, maps/navigatie, etc.
Is natuurlijk geen goede of geldige reden om te doen wat ze doen.
De daadwerkelijke android laag wordt aangezien het open source software is, en belangrijke open source software daarbij, door veel meer mensen aan gesleuteld dan alleen Google.
Dat is werk waar ook Google van profiteert.
En aangezien ze in een positie zitten waarbij Android telefoons zonder Play store door de meeste mensen als onbruikbaar bestempeld worden verdienen ze er ook meer dan genoeg harde centen aan.

Dus wat ik eigenlijk wil zeggen is dat ze gewoon moeten ophoepelen met hun cookies buiten hun eigen Google specifieke apps.

[Reactie gewijzigd door Polderviking op 4 maart 2025 18:26]

Ja het zou natuurlijk ook te gek worden als we een tientje per jaar of, en dat is een revolutionair idee: een eenmalige licentie afkopen! Misschien is dit zelfs wel in te bakken in de kostprijs van een telefoon, dat Google een overeenkomst treft met de maker. Oh wacht, dat was de standaard voor Google Mobile Services...
Ik heb de DuckDuckGo app geïnstalleerd en die blokkeert de tracking door de apps.
Ongelofelijk wat de apps allemaal niet van je vragen. (Kan je mooi aflezen in de logs.)
Voornaam, achternaam, geslacht.... en dat voor een OV-app van de NS of 9292! :|
Apps ontkom je niet altijd aan in praktisch opzicht maar een goede tip is om te kijken of je veel van die apps niet gewoon kan vervangen door de browser variant van hun website te gebruiken.

Al die winkels die eigen apps hebben bijvoorbeeld heb ik allemaal weggepleurd. Dat leeft permanent op je telefoon voor die drie of vier keer per jaar dat je dat gebruikt... (Mediamarkt, Amazon, Coolblue en consorten)

[Reactie gewijzigd door Polderviking op 4 maart 2025 18:25]

Vraag me af of dit ook speelt op GrapheneOS. Volgens het onderzoek worden de cookies aangemaakt door "pre-installed Google apps, including the Google Play Services and Google Play store", deze draai ik in een sandbox maar uiteraard wel met netwerk-toegang, dus ik ga er vanuit dat er wel cookies worden aangemaakt, maar aangezien al die Google apps niet constant in de achtergrond draaien kunnen ze weinig bijhouden afgezien van wat er in de Play Store gedaan wordt, en daarvan konden ze serverside toch al alles tracken.

[Reactie gewijzigd door plakbandrol op 4 maart 2025 15:23]

Ik heb een publiek en afgezonderd adguard-servertje draaien thuis voor momenteel alleen mijn telefoon, wanneer die zich buiten de deur bevindt. Ik verwacht niet dat alle rotzooi afgevangen wordt, maar als ik de querylogs doorneem om te kijken wat er zoal niet beantwoord wordt, dan vind ik dat best wel bevredigend.
Ik zou ook wat andere apparaten checken. Mijn pihole houdt per 10 min ongeveer 8000 dns requests van de Samsung televisie tegen.
Nadeel van Google tegenhouden kan trouwens wel zijn dan je bijvoorbeeld geen code meer krijgt om een pakje bij AH uit de lokkers te halen.
Miljarden bedrijf dat bestaat uit het verhandelen van gebruikersdata blijkt ongevraagd gebruikersdata te verzamelen.

Goh.
Goh verrassend zeg. Dat dit bedrijf hier nog gewoon zaken mag doen is zeer veelzeggend over de mentaliteit van de lui die ons horen te vertegenwoordigen.
Goh verrassend zeg. Dat dit bedrijf hier nog gewoon zaken mag doen is zeer veelzeggend over de mentaliteit van de lui die ons horen te vertegenwoordigen.
Heb je ze daar al op aangesproken?
Dan bedoel ik niet via de media of commentaar zoals hier op Tweakers, maar direct van mens tot mens.
Schrijf een brief, bel of spreek ze aan op congressen of partijbijeenkomsten.
Laat ze weten waarom je op ze stemt (of niet). De meesten zullen in ieder geval uit beleefdheid even luisteren.

De top is misschien lastig te bereiken maar iets onder de top zijn mensen wel bereikbaar. Uiteraard werkt het niet als je iets wil dat conflicteert met de kernopvatting van de politicus zelf, maar waarom zou je op zo iemand stemmen? Uiteraard zijn er ook poltici die niet geinteresseerd zijn* en er alleen maar zijn voor hun eigen belang. Wederom, waarom zou je op zo iemand stemmen?

Je zal wel wat moeite moeten doen als het op stemmen aankomt en goed nadenken over op wie je stemt en waarom. Daarom stem ik bij voorkeur niet op partijleiders, die hebben het zo druk dat ze geen tijd hebben om met kiezers te communiceren. Nummer 10 op de lijst heeft net zo veel te zeggen in de tweede kamer en heeft meer tijd om naar mij te lusiteren*.

PS. Hoe ouderwetser het communicatiemiddel hoe beter het werkt ;)

* Ik vind dat politici niet hoeven te luisteren naar stemmers. Ik heb liever dat ze zelf aangeven hoe ze over dingen denken dan dat ze meewaaien met de suggesties van anderen. Kiezers moeten weten wat ze krijgen als ze op iemand stemmen. Maar niet iedereen kan alles weten dus het is prima als ze naar advies luisteren. Dat betekent niet dat ze het moeten volgen. Verwacht dus niet dat ze opeens totaal van mening veranderen maar kies een volksvertegenwoordiger die al de goede kant op gaat. Dat was toch al het hele idee achter ons politieke systeem.
Google weet meer van Europeanen dan China van Chinezen.
En heeft heel waarschijnlijk inzagerechten moeten geven.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.