Rakuten Kobo verhoogt prijs van Kobo Plus Lezen-abonnement

Rakuten verhoogt de prijs van boekenabonnementsdienst Kobo Plus vanaf maart met twee euro. De prijs van het abonnement stijgt dan naar twaalf euro per maand. Daarmee kan het bedrijf naar eigen zeggen 'blijven innoveren' en het aanbod uitbreiden.

Kobo prijsstijgingDat schrijft moederbedrijf Rakuten in een e-mail aan gebruikers, die Tweakers heeft kunnen inzien, en op een ondersteuningspagina. Het bedrijf zegt dat de prijs van Kobo Plus, het digitale abonnement waarmee gebruikers boeken uit Kobo's bibliotheek kunnen lenen, vanaf maart stijgt van tien naar twaalf euro per maand. Op de website staat overigens nog de huidige prijs.

Dat geldt voor zowel Nederland als België. De prijsstijging geldt voor Kobo Plus Lezen en voor Plus Luisteren voor audioboeken. Gebruikers met een Kobo Plus Lezen + Luisteren-abonnement gaan vijftien euro per maand betalen.

Rakuten begon de abonnementsdienst in 2017 in Nederland. Het is de eerste keer dat het een prijsverhoging doorvoert. "De prijsverhoging in maart helpt ons om te blijven innoveren in de Kobo-leeservaring en het aanbod van boeken beschikbaar met Kobo Plus te vergroten", schrijft het bedrijf.

Oude prijs Nieuwe prijs
Kobo Plus Lezen 9,99 euro 11,99 euro
Kobo Plus Luisteren 9,99 euro 11,99 euro
Kobo Plus Lezen + Luisteren 12,99 euro 14,99 euro

Update, 07.47 uur - In de tabel stond per abuis de prijs 12,99 euro.

Door Tijs Hofmans

Nieuwscoördinator

31-01-2025 • 07:25

118

Submitter: erikloman

Reacties (118)

Sorteer op:

Weergave:

Het blijft mij bizar. Een abonnement op de lokale bibliotheek kost je een fractie van dit geld (bij mij in de regio is dat 55 euro per jaar voor gemiddeld gebruik, 88 voor onbeperkt).

Dat is inclusief ebooks, luisterboeken, cd’s, films, tijdschriften en dingen als gratis museumbezoek. En daarbij, ik ondersteun mijn lokale gemeenschap en kom nog eens spontaan mensen tegen.

Daarmee houdt je 78 euro op jaarbasis in je zak.

[Reactie gewijzigd door marapuru op 31 januari 2025 07:36]

Ik ga ook eens een poging wagen!
Ik heb een gekeken, maar ik vond het niet overzichtelijk en was bang in achteruitgang in aanbod en gebruiksvriendelijkheid.

Je gebruikt het icm een kobo eReader? Hoe plaats je de boeken erop?
Daar ga je inderdaad ook op achteruit. Het is hetzelfde als met de films en series streamingdiensten. Het aanbod van de (online) bibliotheek is enorm. Maar je zal zien dat net dat ene boek wat wel op Kobo bijvoorbeeld staat, niet in de online bibliotheek staat. De hele bekende boeken staan ook niet echt in de bibliotheek. Mocht je een papier lezer zijn, is het voor wat meerprijs het waard om lid te worden van de lokale bibliotheek dan de online bibliotheek (de online gedeelte zit gewoon inbegrepen in je lokale bieb lidmaatschap).

Zo kan ik bijvoorbeeld nu Harry Potter lezen op papier terwijl dat waarschijnlijk nooit in het online gedeelte komt. Je moet het wel komen brengen en halen maar de bieb is zoals @marapuru echt heel breed. Zo vind ik zelf de stilte/studieruimtes fijn die je kan huren. Zit gewoon inbegrepen in de lidmaatschap. Voor ieder wat wils.

Boeken plaats je erop door via de desktop naar de site te gaan van de bibliotheek en via een Adobe programma op je e-reader te zetten.

[Reactie gewijzigd door polopolo150 op 31 januari 2025 07:55]

Dit is inderdaad een cruciaal ding.
Kobo heeft 270.000 e-books. Mijn lokale bieb 40.000. Als tussen die 40.000 boeken 'mijn boeken' zitten, dan heb ik dus voldoende aan mijn lokale bieb.

Zoals ik al elders schreef. Je hebt meer aan een dienst met 1000 boeken die je boeiend vindt, dan aan een dienst met 1.000.000 boeken die je niet boeiend vindt.
En ditzelfde geldt voor streamingdiensten. Er wordt wel eens gezegd "Ja, maar dienst xyz heeft 'maar' 1000 titels voor 20 euro, maar als je die 1000 titels wel leuk vindt, en de 5000 titels voor van die andere dienst niet voor 10 euro, dan heb je toch meer aan de duurdere dienst met 1000 titels) :)

Ik lees zelf graag fantasy-boeken. En zie ik toch dat het aanbod van de bieb aanzienlijk minder is dan Kobo. Daarmee zeg ik dus niet dat de bieb een slecht aanbod heeft. Het is alleen niet een aanbod dat bij mij past.
N.B. Die 270.000 titels van Kobo kan ook een beetje vertekenen, aangezien daar ook veel anderstalige titels zitten, die ik niet kan lezen.
Ik zou zeggen, neem eens contact op met je bieb en vraag of ze de titels die jij graag leest in het assortiment zouden willen opnemen.
Ik vind papieren boeken niet prettig. Ik geef de voorkeur aan e-books (puur persoonlijk natuurlijk :) ), en volgens mij is het digitale aanbod van de Centrale Bibliotheek toch overal hetzelfde? Het is ongetwijfeld gewoon een licentie-ding.
Dit kan trouwens ook bij kobo. Ik heb wat verzoeken ingediend voor manga bij kobo die ik uitsluitend op mijn Pocketbook era lees. Het aanbod is enorm groot bij kobo, bij de bibliotheek weet ik het niet zeker.

In de regel lees ik die alleen in ebook formaat, omdat ik niet hele rijen aan pockets op de plank wil. Ook handiger met vakanties. Alhoewel je wel iets van de charme van op papier verliest.
Juist bij het fantasy genre zie je dat steeds minder boeken vertaald worden. Halverwege een serie moet je dan al over naar de Engelstalige boeken.

Via Kobo/Rakuten kan dat wel, via de bibliotheek kan het niet.
Klopt. Ik vind het ook geen probleem om in het Engels te lezen, maar bij die 270.000 titels zitten ook talen als Spaans/Italiaans, enz. Niks mis mee natuurlijjk, maar dat vertekent het 'bruikbare' aantal titels wel een beetje. (voor de meeste Nederlanders)
Dat verschilt wel sterk per genre. Wat mij tegenhoudt is juist dat Kobo plus weinig engelstalig heeft (relatief weinig in ieder geval), terwijl ik juist enkel engelstalig wil lezen.
Dat wat betreft het aanbod, de bibliotheek heeft inderdaad niet alles. Maar dezelfde geldt voor Kobo (en andere ebook diensten). Daarentegen kun je wél laagdrempelig met je bibliotheek contact opnemen met de vraag of ze een boek willen opnemen in de collectie.

De bibliotheek heeft namelijk wel mensen die je kunt benaderen voor hulp en vragen.
Ik heb een Kobo met dit abonement maar heel veel boeken die ik lees en leuk vind zitten niet in de catalogus van de e-bibliotheek. En als het al er al inzit vind ik het een omslachtig iets om de boeken op je e-reader te krijgen met die adobe software via windows.
11.99 in de maand is best wel een bedrag als je 1 a 1.5 boek in de maand leest kan je het al bijna zelf los gaan kopen.
Ik deel mijn abo met het gezin. 2 dochters en mijn vrouw. Wordt wel een zooitje in het overzicht, maar is prima te doen
Er is ook nog een grote markt van 2e handsboeken. De website boekwinkeltjes punt nl bevat zelfs zeer recente boeken. Na het lezen - plaats je het weer op genoemde site.
In mijn omgeving en zo zijn er nog veel meer kleinere plaatsen zijn alle 'biebs' allang verdwenen, wegbezuinigd...
Ik struikel zelf regelmatig over mooie en goede boeken in kringloopwinkels.
Of koop boeken wanneer ze flink zijn afgeprijsd, en dat betekend alleen soms even wat langer wachten.

Digitaal begin ik niet aan, en zie hier hupsakee weer de prijs 2 euro pmnd omhoog...
Mensen noemen al ADE, maar van ADE is geen Linux-versie dus dat zal voor een aantal mensen hier op zn minst onpraktisch zijn. Sowieso vind ik het maar een onhandig programma.
Beter is de DeASCM plugin voor Calibre. Kwestie van ascm-file in calibre zetten, die converteert hem naar epub en dan kun je de boeken meteen met één knop op de reader zetten.
Ik heb er flink wat uurtjes in gestoken om ADE onder (Debian stable) Linux met Wine aan de praat te krijgen. Niet gelukt. Achteraf bleek het een stuk makkelijker te kunnen met een tooltje die download en DRM er af haalt, waarna het direct als epub naar een e-reader kan.

Naar mijn mening slecht dat een publieke organisatie als de bibliotheek zich afhankelijk maakt van een gesloten systeem als ADE, waar geen Linux optie voor is.
Naar mijn mening slecht dat een publieke organisatie als de bibliotheek zich afhankelijk maakt van een gesloten systeem als ADE, waar geen Linux optie voor is.
DeASCM+DeDRM voor Calibre lijkt de Linuxoptie om interactie met dit gesloten systeem mogelijk te maken op een opensource manier. If you can't beat them, crack them. :|
De bibliotheek betaalt Adobe voor DRM dat al sinds jaren gekraakt is... Zonde van het geld.
Daar heeft de bibliotheek natuurlijk niks over te zeggen. Uitgevers eisen DRM zodat het boek na 3 weken niet meer leesbaar is. Adobe is dan de enige universele optie.
Je kunt de datum ook handmatig aanpassen op de Kobo, dan kun je rustig verder lezen.
Naar mijn mening slecht dat een publieke organisatie als de bibliotheek zich afhankelijk maakt van een gesloten systeem als ADE, waar geen Linux optie voor is.
Ik werk zelf mee aan het Vlaamse bibliotheek e-boek platform, zowel in Vlaanderen als in Nederland zijn wij als biebsector afhankelijk van de licentiemodellen van uitgevers en de software-oplossingen van marktpartijen. Wij beschikken niet over de budgetten en de marktmacht om zelf een eigen software-oplossing met alternatieve DRM-methode op te tuigen.

Omdat werken met Adobe DRM idd. omslachtig kan zijn gebruik ik zelf een Boox e-reader waar je gewoon de Android e-bieb app op kunt installeren en gebruiken. Da's nog een alternatief naast de Pocketbook-route die andere tweakers hier al vermeldden.
Interessant! Ik lees momenteel e-books van cloudlibrary op mijn Kobo. (Dus via Adobe digital editions opladen)
Nu ben ik aan het rondkijken om een device zoals boox note air 4c te kopen, maar weet niet of je op zo'n device gemakkelijk boeken van cloudlibrary kan opladen EN vervolgens annotaties kan maken hierin. (Voor mij wel belangrijk om annotaties te kunnen maken/highlighter en liefst ook in kleur) Jij enig idee hiervan?
Net even gecheckt (gebruik zelf nooit annotaties) en merk wel dat de cloudLibrary app dat ondersteunt. Je kunt fluokleurtje naar keuze gebruiken en er annotatie bij typen. Probeer het zelf eens zou ik zeggen. Of je de app nu op je smartphone of op de boox e-reader gebruikt maakt geen verschil qua features.

btw, er komt wel een nieuwe tender aan voor het e-boek platform. Nu is het cloudLibrary, kan zijn dat het die app blijft, kan zijn dat het een andere wordt (is wel pas voor begin volgend jaar ergens).
Hey,

En in plaats van te typen, kan je schrijven in de cloudlibrary app op een boox device? Ik weet niet welk Boox device je hebt. Blijkbaar zou je met de nieuwste boox devices moeten kunnen schrijven in alle applicaties (maar dan onder een soort vorm van screenshots)
Ik heb een oudere Note Air. Screenshots maken en dan daar op noteren met een pen kan inderdaad. Geen idee of dat dezelfde feature is die jij beschrijft, mijn toestel krijgt al lang geen feature updates meer dus ik vermoed van niet.
Als ik een screenshot maak en daar op noteer komt dat gewoon bij bestanden in de map screenshots terecht.
Naast mijn vragen, wou ik ook nog even melden dat het wel een zaligheid is dat je "gratis" boeken kunt ontlenen digitaal en zo op je e-reader kunt zetten. Al veel genot van gehad. En zoals hieronder al gezegd, een belangrijke niet te onderschatten (wat spijtig genoeg wel gebeurd) maatschappelijke functie.
Je leent bij de online bibliotheek een boek. Dan moet je een bestand downloaden wat je vervolgens in Adobe Digital editions laadt. Vanuit Adobe zet je het dan op je e-reader.
Met een e-reader van Pocketbook is de tussenstap van Adobe Digital editions niet nodig. Dan kan je hem online lenen en direct via dropbox of e-mail naar de e-reader sturen.

Mijn vrouw die de meeste e-books leest is er heel blij mee. Ik doe vooral de luisterboeken via de app luisteren in de auto.

[Reactie gewijzigd door t2012 op 31 januari 2025 08:16]

Via Adobe Digital Editions. Ik doe het ook in een combinatie met een Kobo
Draait een bibliotheek ook niet deels op subsidie?
Ja. Het dient (daarmee) ook een belangrijk doel in de samenleving: lezen beschikbaar maken voor iedereen. Boeken zijn duur, zeker als je op onderzoek wil.
En lezen is hard nodig, Nederland bungelt erg laag op deze ladder.
Een bieb doet nog veel meer.

Zo heb je in de bieb computers met internettoegang (al denk ik niet dat de bieb speciaal hiervoor nog veel gebruikt wordt) én printers (hiervoordenk ik al meer).
In maart/april kun je er vaak terecht voor hulp met je belastingaangifte.
Er worden allerlei lezingen, workshops en activiteiten georganiseerd.
Het is een locatie waar je in rust kunt zitten/leren/werken.

En dan zijn er vast nog meer zaken die ik vergeet.
Zeker. Een bibliotheek heeft een belangrijke maatschappelijke functie. Het is niet 'slechts' een boekenleendienst.
Niet alleen in NL ook in Vlaanderen gaat de taalvaardigheid met rasse schreven (bijna synchroon met minder en minder lezen) achteruit... Zelfs in sollicitaties voor hogere functies moet je niet lang naar schrijffouten (om over de zinsconstructies nog maar te zwijgen) zoeken...

[Reactie gewijzigd door Quiller op 31 januari 2025 10:58]

is 'met rasse schreven' goed Vlaams dan? Want in Nederland zeggen wij 'schreden'
Er is een hemelsbreed verschil tussen een simpele 'tikfout' (ja ja mea culpa) en effectieve schrijffouten (zoals DT fouten etc)
Ja maar dat heeft dan weer weinig te maken met de beschikbaarheid van boeken.

Het is de manier van Nederlandse taalles die gegeven wordt wat er voor zorgt dat kinderen al op jonge leeftijd vakkundig afgeschrokken worden.

Neemt niet weg dat ik graag de lokale bibliotheek steun met een lidmaatschap. Boeken vanuit de online bibliotheek gaan met twee klikken naar de Kobo via Calibre.
Die kans is natuurlijk aanwezig, gezien het maatschappelijk belang. Tevens kan het zijn dat men er vrijwilligers heeft rondlopen. Iets wat je bij een commercieel bedrijf niet snel zult zien. (Al is men vast allemaal een grote familie in de ogen van de baas)
En dan nog, Kobo heeft geen dure panden staan in elke gemeente wat een bibliotheek wel heeft, moet verwarmd worden etc.... En je kunt kobo niet vergelijken met een bibliotheek. Ik kom zelf nooit in een bieb, maar ik zou het zonde vinden als het er niet is.
Niet voor een deel, maar voor het overgrote deel.
Zo betalen er ook mensen aan die boeken en abonnementen mee, die thuis ook nog voor een Kobo plus abonnement betalen. ;)
Ik heb ook een abonnement op de lokale bibliotheek. Maar het is een heel gedoe om dan een boek op mijn Kobo e-reader te krijgen. Zo heb je een computer met Adobe Digital Editions nodig en die heb ik niet altijd bij de hand.

Met Kobo Plus is het één klik op bol.com, sync op de e-reader en klaar. Waarom moet dat zo omslachtig met e-books van de bibliotheek?
Het hoeft helemaal niet zo omslachtig te zijn, het hangt van je e-reader af. Ik heb een Pocketbook en kan ze op het apparaat zelf direct vanaf de website downloaden en lezen, zonder gedoe. Mede daarom ben ik overgestapt van mijn oude Sony naar een Pocketbook.
Het is een gedoe vanwege vendor lock in. Kobo wil natuurlijk dat je hun abonnement afneemt. Met Amazon / Kindle hetzelfde....

Zoals @hoepstoep al zegt: Pocketbook is het meest onafhankelijk en top om met de Online Bibliotheek samen te werken.
De calibre software heeft een plugin waarmee je Adobe Digital Editions boeken heel eenvoudig op je ereader kan zetten.
De bibliotheek bood toen ik ernaar keek veel te weinig Engelse versies van e-books en had ook een aantal boeken op mijn leeslijst niet. Destijds dus voor Kobo gekozen (inmiddels niet meer overigens), omdat die het allemaal wel had. Wellicht is dit inmiddels verbeterd bij de bieb.

[Reactie gewijzigd door vickypollard op 31 januari 2025 07:47]

Ik ben zelf al jaren lid van Bookchoice. Voor €3,99 / mnd krijg je elke maand 8 boeken, zowel als epub als mp3, zonder DRM. De enige catch is dat je niks kan kiezen; het is wat het is. Het leuke daaraan is echter dat je soms pareltjes tegenkomt die je zelf niet zo snel zou kiezen
O mijn hemel, daar ben ik ook eens ingetuind. Met straatverkopers die me een abonnement op de ‘boekenclub’ (ECI) wisten aan te smeren. Dan voel je je wel dom, want dat was flink aan de prijs destijds (dacht enkele tientjes per maand). Je kreeg dan wel de boeken thuisgestuurd (digitaal bestond toen nog niet 🤥). En daar kwam je toen (ruim 20 jaar geleden) ook nog niet zo makkelijk vanaf. Maar niet gevreesd, want zo is het dus allang niet meer (van abonnementen kom je tegenwoordig een stuk makkelijker los) en voor die prijs van Bookchoice kun je je ook geen buil vallen.
inderdaad ook mijn eerste gedachte. Lenen bij bij de bieb. Hier en daar een boek wat ik echt wil hebben ook wel gewoon kopen. En ik moet eerlijk bekennen dat hoewel ik een e-reader heb ik ook nog zat papieren boeken heb en lees. Soms kom je wel eens een leuk boek ergens op de rommelmarkt tegen of bij een van de mini-biebjes die ons dorp rijk is.
Oh wow. Had ik eigenlijk nooit naar gekeken.

Bij ons 50 euro per jaar voor het meest uitgebreide. (Onbeperkt aantal, max 20 fysieke tegelijk + 10 ebooks tegelijk)

En nóg wat goedkopere opties ook.


Edit: wat ik wel zie, is dat kobo aanzienlijk meer titels heeft (270.000 ebooks tegenover 40.000 van de bieb).
Nou hoeft dat geen probleem te zijn natuurlijk. Je hebt meer aan 200 boeken die je leuk vindt dan aan 1.000.000 boeken waar je niets aan vindt.
Maar het is dan wel even aankijken of de bieb een aanbod heeft dat ik boeiend vindt.

[Reactie gewijzigd door lenwar op 31 januari 2025 08:37]

Het is sowieso leuk om af en toe een bibliotheek binnen te wandelen zeker als je kinderen hebt, die zijn zelfs gratis. Ik en mijn kids (10 en 12) vinden altijd wel iets leuks om mee naar huis te nemen en het stimuleert het lezen ook nog eens.
Voor dat geld extra heb je, en veel meer boeken, en veel meer gemak.

Bij de bieb, hier bij ons in het dorp: ik denk dat ik misschien nog wel meer boeken thuis heb staan, dan dat er in de bieb staan. Kortom: echt klein. Moet je gaan bestellen, dan kun je er uit de hoofdvestiging meer krijgen.

En de online bibliotheek met e-boeken is echt een drama (laatste keer is inmiddels jaren geleden). We hebben het geprobeerd, maar als ik na een jaar nog steeds moet uitleggen hoe adobe digital editions werkt, en hoe je die boeken op de e-reader krijgt, is er behoorlijk wat mis aan UI... Met Bol.com Kobo +, heb ik het 1x uitgelegd, en het werkt gewoon.
Daarbij: je mag (toen iig) max 10 eboeken lenen, en die blijven dan 3 weken op je "boekenplank" staan, en die krijg je er niet meer af. En 10 boeken in 3 weken is echt veel te weinig voor mij. Ik lees op vakantie zonder problemen 2 boeken op een dag.
"Gemiddeld ontving een bibliotheekorganisatie in 2023 26,77 euro aan (gemeentelijke) subsidie per inwoner" https://www.bibliotheekne...bsidies%20dan%20in%202022.

Feitelijk gezien betaal jij meer aan de bieb dan aan Kobo.
Ik weet niet goed welk punt je hiermee wilt maken. Maar door Kobo te nemen betaal je dus nóg meer dan dat ik eerder aan gaf.
Vergeet niet dat een groot deel van de bibliotheek gesubsidieerd is en ze geen winstoogmerk hebben. Dat maakt het minder bizar en meer logisch dat er (flink) verschil tussen zit.
Helemaal mee eens. Voor een schijntje leen ik 20 boeken tegelijk, kan ze vaak maanden in huis houden, heb toegang tot enorm veel ebooks en een schitterende filmcollectie waar Netflix een puntje aan kan zuigen. Een abbonement op Amazon of Kobo is in mijn ogen dan ook krankzinnig.
Plus, wat je terecht noemt: De bibliotheek is door ons en voor ons.
Mocht je Spotify hebben en je houdt van luisterboeken dan kan je tegenwoordig ook via dat kanaal luisteren naar je boek.

Dat in combinatie met een biebpas bespaart ons best een hoop centjes.
Jullie betalen voor de bib? :?
Dan moet er wel een bieb in de buurt zijn ;)

Wij hebben hier één bibliotheek die 6 dorpen verzorgt, en dan is het nog maar een kleintje ook. Anders moet je al naar de grote stad wat 20 minuten met de auto is. Onze bibliotheek biedt ook niks aan behalve boeken en wat ouderwetse luistercd's
Het online aanbod van luisterboeken was zo ontzettend slecht. Ook de voorwaarden waren slecht en zijn verslechterd. Volgens mij is zijn de voorwaarden van de digitale boeken ook waardeloos waarbij het check uit/in systeem niet helpt.

Nee, de online bieb is niks voor ons thuis.

En de fysieke bieb is onbereikbaar het het OV (letterlijk en figuurlijk) waardoor er ook niemand naartoe kan.

Ik vergelijk het abbonement ook niet met de bied, maar eerder wat papieren boeken kosten. Als je regelmatig leest is het niet eens zo duur.
Voordat ik de reacties las heb ik ook zelf gekeken, en ik dacht inderdaad hetzelfde! 42 euro voor een digital only abonnement en 59 euro voor all-in. Echt bizar dat zo'n Kobo abonnement dan bijna 4x zoveel moet kosten.. Steun de lokale bibliotheek mensen!

Irrelevant maar ik moet het zeggen: de bieb is gratis voor kinderen, haal hier samen met je kind leuke boeken om uit voor te lezen voor het slapen gaan! De taalvaardigheid van Nederlandse kinderen gaat hard achteruit helaas.

[Reactie gewijzigd door frankwopereis op 31 januari 2025 10:12]

Lokale bieb had de laatste tijd alleen maar streekromans en YA als nieuwe aanwas. Daarbij was de prijs verdrievoudigd en zijn er allemaal restricties over aantallen te lenen. Koop wel e-books en bekijk de boekenhuisjes.
Een boek lezen is superieur aan ernaar luisteren omdat de informatie beter blijft hangen, en die voordelen die je noemt zijn mooi meegenomen.

Wel is bij die prijs die je noemt alleen de lokale inventaris van de bibliotheek inbegrepen en moet je de rest van buitenaf bestellen, wat weer een paar euro per item kost. Met CD's en films is dat, gezien de veelal zeer lage prijzen op de tweedehandsmarkt, al niet interessant meer, die koop je in de regel voor minder dan de 3 euro per item die ze kosten om in de bibliotheek te bestellen.
Het gebruiksgemak (of beter gezegd, het ongemak van de online bibliotheek) van Kobo Plus vind ik dat het de prijs wel waard is. Als ik wil lezen, wil ik meteen lezen en niet nog allerlei handelingen doen door laptop erbij te pakken, kabeltje zoeken en dat soort dingen.

Ik snap niet dat het zo omslachtig moet vanuit de bibliotheek. Ook is het aanbod nogal karig.
Het blijft mij bizar. Een abonnement op de lokale bibliotheek kost je een fractie van dit geld (bij mij in de regio is dat 55 euro per jaar voor gemiddeld gebruik, 88 voor onbeperkt).

Dat is inclusief ebooks, luisterboeken, cd’s, films, tijdschriften en dingen als gratis museumbezoek. En daarbij, ik ondersteun mijn lokale gemeenschap en kom nog eens spontaan mensen tegen.
Nog los van de vergelijking met de lokale bib vind ik de value proposition van een boekenabonnement voor 100 euro per jaar heel zwak.

Ik weet niet hoe dat met de gemiddelde Kobo lezer zit, maar ik (ik heb zelf een Libra 2) kijk meestal uit naar ebook deals op bol en koop ze zelden voor meer dan 2-4 euro aan. Dan zou ik al 25-50 boeken per jaar moeten lezen om het eruit te halen.

Ik kan alvast zeggen: daar kom ik in de verste verte nog niet aan. Sommigen zullen dat wel doen, maar ik vraag me toch af of de gemiddelde lezer een boek per 1 a 2 weken uitleest. Ik zie me er gewoon geen tijd voor hebben voor ik met pensioen ga, en dat is nog wel even...
Bibliotheek is niet winstgevend denk ik? Ik weet niet of het zelfs gesubsidieerd is. En is het aanbod ook echt even groot? Kunnen ook mensen hetzelfde boek te gelijk uitlenen?
Mooi toch dat je keuze hebt? Maar lokale bibliotheken worden gesubsidieerd en Kobo niet. Dan weet je meteen waarom de bibliotheek goedkoper is.
Ik heb een tijdje een abo gehad maar al weer opgezegd. De recente boeken van het afgelopen jaar zit er niet bij, vaak de wat oudere boeken. Koop nu af en toe een ebook wat nieuw is.
Ik wist niet dat dit zo goedkoop was. Is dit onbeperkt?
Je hebt via je bibliotheekabonnement ook toegang tot E-books, cursussen, muziek, films en software. Ook PHP en HTML5 cursussen bijvoorbeeld.
Ook heb je bij heel veel bibliotheken toegang tot de app Pressreader Waarmee je toegang hebt tot heel veel internationale kranten en tijdschriften waaronder het fantastiche Nederlandse computerblad C'T magazine
De nieuwe prijs in de tabel komt niet overeen met de prijs genoemd in het screenshot van Rakuten.
In ons exemplaar van de mail staat inderdaad ook 11,99, niet 12,99.
AuteurTijsZonderH Nieuwscoördinator @EJvanU31 januari 2025 07:48
Ja, even nog een bak koffie hoor. Heb het aangepast!
Het probleem met deze dienst is dat het enkel interessant is voor de fanatieke lezer. Ik lees af en toe een boek, dan is dit echt een flink bedrag en dan heeft het regelmatig ook net niet dat ene (nieuwe) boek dat je graag wilt lezen.

Lijkt me best een taaie markt waar ze in zitten, want ook de 'pirate' wereld omtrent e-books is echt gigantisch en toegankelijk (gezien de kleine file sizes). Je hebt gewoon een TOR-website met een een toegankelijke doorzoekbare interface die ontelbaar veel e-books aanbiedt, waar je met 1 druk op de knop het boek kunt downloaden. Een EPUB bestandje is in no-time gedownload. Lijkt me dan ook belangrijk voor Kobo om een zo'n gebruiksvriendelijk mogelijke dienst aan te bieden met een zeer ruim maar vooral dus ook nieuw aanbod.
AuteurTijsZonderH Nieuwscoördinator @Dannydekr31 januari 2025 09:10
Je hebt gewoon een TOR-website met een een toegankelijke doorzoekbare interface die ontelbaar veel e-books aanbiedt
Hiervoor hoef je niet eens naar het darkweb, er zijn meer dan genoeg websites waar je ook zonder Tor terecht kunt.

Heb ik althans gehoord he.
Of je houd alles legaal en leest rechtenvrije boeken.

Dan kunnen we ook gewoon zonder "van horen zeggen" de link geven.
Ja, waarom zouden schrijvers betaald moeten worden voor hun werk.... Als je maar af en toe een boek leest moet het ook geen probleem zijn om het gewoon te kopen lijkt me.
Ik heb het ooit wel eens getest een maand gratis, mijn grootste probleem was (toen) toch aanbod - vervelend als wat je zoekt er niet is, of van een trilogie maar 1 of 2 boeken.

Verder is het nu van de kobo wel een beetje een flauw marketing verhaal voor die prijsverhoging, want 'blijven innoveren' is een term van niks, voor een dienst die eigenlijk van het begin hetzelfde doet. Op zich niet gek dat iets na jaren een keer mee moet met de inflatie overigens, maar zeg dat dan gewoon.
Kobo Plus vinden wij op zich mooi maar ik zet het eigenlijk alleen aan als ik zie dat er een serie boeken is die in Kobo Plus zit. Verder koop ik mijn boeken vooral, want Engelse boeken zaten er voorheen niet zoveel in.

Wat wij bij Kobo Plus echter vooral missen, is een soort familieabonnement zoals Spotify heeft. Onze kinderen lezen veel, wij lezen allebei. Dat zou echt een uitkomst zijn voor ons, ik ga geen 40 euro betalen (nu dus 48).

De bibliotheek wordt bij ons ook veel bezocht, maar het gemak van een ereader onderweg is toch echt ongeëvenaard voor ons. Ook met bijv. Engelse boeken lezen die je live kan vertalen!
Heeft jullie bieb geen ebooks dan?
Ja, met dat ellendige Adobe. Wat een stuk ongemak is dat zeg... En lang niet iedereen heeft nog een Windows PC. Tijd voor ondersteuning voor overdrive.

Mijn eigen boeken koop ik en dan zie je hoe het hoort. Werkt gelijk.

Edit: om maar niet te spreken over de storingen op de online bibliotheek, regelmatig kun je een boek niet lenen.

[Reactie gewijzigd door Arjan90 op 31 januari 2025 08:08]

Oh, ja… dat is dan minder. Nu moet ik zeggen dat ik dat van alle apps kut vind. Doe mij gewoon een epub en dan bepaal ik zelf wel in welke app of welk device ik dat lees. Ik wil ook absoluut niet gebonden zijn aan een app van een dienst. Ouderwets gedoe.
Los van het feit dat je inderdaad een computer moet hebben, is het echt geen probleem om een e-book op de e-reader te zetten. En ook de storingen herken ik niet echt.
De app is wel ondermaats en ik word regelmatig uitgelogd om onduidelijke redenen. En ja, ik zou ook het liefst zien dat je direct een boek op de e-reader kan zetten. Maar qua kosten en het feit dat je ook fysieke boeken, cd's/dvd's, tijdschriften kan lenen, maakt het voor mij dat ik toch de voorkeur geef aan een abonnement van de bibliotheek. Bovendien lees ik boeken, uitzonderingen daargelaten, maar een keer.
En ja, ik zou ook het liefst zien dat je direct een boek op de e-reader kan zetten.
Met mijn Pocketbook kan het direct vanaf de website van de online bibliotheek. Inloggen, downloaden en lezen. Het werkt prima, gewoon zonder tussenkomst van een computer. Het was 1 van mijn redenen om over te gaan van mijn oude Sony lezer naar een Pocketbook.
Zowel ik, mijn vrouw als mijn ouders lopen er tegenaan en bij de bibliotheek worden de storingen bij leveranciers bevestigd. Wij lenen echt wekelijks, maar zeker 3x per jaar ervaren we problemen.

Mijn ouders snappen inmiddels hoe het moet maar hebben ook vaak ruzie ermee gehad. Intuïtief is anders.
Op andere platforms dan Windows kun je altijd nog Calibre met de deACSM plugin gebruiken. Nog steeds lang niet zo handig als rechtstreeks vanaf je e-reader lenen natuurlijk, maar het is ten minste iets.
Wij lezen alle vier (2 kinderen van 15 en 12) op onze eigen ereader met Kobo plus. Dat kan dus wel. Enige nadeel is met vakantie moet je even opletten qua hoeveel titels je mag downloaden en je kan van elkaar zien wat je leest. Maar goed als een boek op je nachtkastje ligt ook..
Onze smaken liggen wel zover uit elkaar dat ze dan ook onze boeken zien en die zijn niet altijd geschikt voor hun - ze zijn 8 en 11. Daarnaast goed om rekening mee te houden dat je aanbevelingen niet meer kloppen als je je account deelt, maar dat is op te lossen met evt een soort familieaccount.
Mijn vriendin en ik lezen gewoon uit het zelfde Kobo abo op 3 verschillende apparaten. Maar dat heb ik al zo lang geleden ingesteld dat ik niet meer weet hoe. Ik gok dat overal hetzelfde account op staat en ik neem aan dat je bij kinderen niet alle boeken op elk apparaat wilt hebben.
De prijzen verschillen per land, ook binnen de EU:
https://help.kobo.com/hc/...op-Kobo-Plus-via-kobo-com

Wat opvalt is dat Amerikanen $7,99 per maand betalen. Dat valt niet te rijmen met geld nodig voor innovatie en hier €2,- er op gooien terwijl het hier al €9,99 kost.

[Reactie gewijzigd door djwice op 31 januari 2025 07:55]

De prijzen in de VS zijn zonder VAT (aangezien dat per straat verschilt, maar voor de meeste staten kun je er 8-12% bij optellen).

[Reactie gewijzigd door lenwar op 31 januari 2025 08:53]

Kan kom je op €8,95 maximaal, toch?
Klopt, maar dan zijn de verschillen dus kleiner.
Een allicht gaan de prijzen in de VS ook omhoog? (De oude prijzen staan nu tenslotte ook nog op de kobo-site)
Oh, ik zag al de nieuwe prijzen in die link, vandaar.
https://help.kobo.com/hc/...op-Kobo-Plus-via-kobo-com

[Reactie gewijzigd door djwice op 31 januari 2025 20:20]

Ik kreeg inderdaad ook een mail van Bol dat het abonnement 2 euro omhoog ging. Er staan trouwens behoorlijk wat boeken bij ze onder dat abonnement ook recente. Ik download ze in via bijhorende Bol-app op de laptop en Ipad.
De gebruiksvriendelijkheid van de combinatie bol.com / Kobo reader maakt voor mij inderdaad dat het abonnement nog de moeite waard is. Browsen naar nieuwe boeken op de kobo reader is tergend traag. Via bol.com toevoegen aan digitale bibliotheek, E-reader synchroniseren en klaar.

Er zijn vast goedkopere alternatieven maar het gebruiksgemak zorgt er voor dat ik ook vaker de Kobo pak en dus meer gebruik maak van het abbonement.
Daar lees ik te weinig voor, ik koop in de Kobo store gewoon eens in de zoveel tijd een boek.
Wij hebben een abonnement bij de bibliotheek. Daarmee kan ik voor € 66 per jaar boeken, e-boeken en luisterboeken lenen. Maar ook cd, dvd, tijdschriften kun je er kenen. Werkt voor mij als veel lezer (ongeveer 50 boeken per jaar) heel fijn.

[Reactie gewijzigd door wisselwerking op 31 januari 2025 07:46]

Ik heb het abonnement wel geprobeerd maar het aanbod viel tegen. De meeste (nieuwe) boeken die ik wilde lezen waren niet beschikbaar bij Kobo Plus of je kreeg alleen een beetje korting met Kobo Plus en moest je alsnog geld bijleggen.

Als je niet de allernieuwste boeken leest en voornamelijk Nederlands leest dan is een abonnement op de bibliotheek veel goedkoper. Alleen jammer dat het lezen van ebooks van de bibliotheek een gedoe is met Adobe Digital editions. Je hebt er een laptop voor nodig.
Wij ook idd de bieb. Maar koop ook nog wel eens wat bij Amazon. Via Calibre kan ik dit dan weer naar de Kobo zetten.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.