LG gaat drie nieuwe Gram-laptops met AI-functies tonen tijdens CES 2025

LG gaat tijdens de techbeurs CES een nieuwe line-up van Gram-laptops tonen. Volgens de fabrikant gaan de laptops verschillende AI-functies bevatten, waaronder een chatbot die gebaseerd is op een kleinschalig taalmodel van LG. De laptops komen niet in Nederland uit.

De 16"-Gram Pro wordt de eerste Copilot+-pc in de LG Gram-reeks en maakt gebruik van een Intel Lunar Lake-processor, meldt LG. De 17"-versie en de 16" 2-in-1-laptop hebben processors op basis van de Arrow Lake-architectuur aan boord.

De schermen van de Gram Pro-laptops hebben een resolutie van 2560x1600 pixels. Gebruikers kunnen het Lpddr5X-geheugen uitbreiden tot maximaal 32GB en bij de opslagruimte gaat het om maximaal 2TB. Qua gpu's hebben de 16"-modellen een Intel Arc-gpu, terwijl de 17"-versie een Nvidia GeForce RTX4050-videokaart krijgt.

Het kleinschalige taalmodel dat Chat-On Device gebruikt, is afgeleid van EXAONE, de opensource llm van LG. Volgens de fabrikant kan de chatbot simpele vragen verwerken en 'de gebruiker helpen bij beheren van het systeem'. De laptops beschikken over de Time Travel-functie. Hiermee kunnen gebruikers 'op een snelle manier webpagina’s, documenten, video’s en audiobestanden opnieuw bezoeken'. Chat-On Device en Time Travel hebben geen internetverbinding nodig om te werken.

Gram Chat Cloud maakt gebruik van OpenAI's GPT-4o en reageert op vragen met behulp van 'enorme webgebaseerde datasets voor gedetailleerde en uitgebreide antwoorden', terwijl het integreert met agenda- en e-maildiensten. Om deze functie te gebruiken is er wel een internetverbinding nodig en deze functie is alleen het eerste jaar gratis.

LG Gram Pro-laptops

Door Loïs Franx

Redacteur

01-01-2025 • 10:12

65

Reacties (65)

Sorteer op:

Weergave:

Jammer dat er geen kleinere modellen zijn! 16 of 17 inch vind ik persoonlijk iets te groot.
Dat inderdaad. Mijn laptop moet zo draagbaar mogelijk zijn en als ik een groter scherm nodig heb hang ik 'm aan een monitor. Minimum eis voor mij is wel dat je er 2 4K schermen aan kunt hangen.
idd, en een kleinere laptop heeft ook vaak een kleine oplader
Met usb-c ben je daar natuurlijk al vrij in om je eigen oplader erbij te zoeken.
LG gramm bestaat ook in 14inch, ik zie niet echt in waarom deze niet in Lunar lake beshikbaar zou komen.
Het kan aan mij liggen, maar ik tel 5 machines in het persbericht, waarvan 2 op elkaar lijken en er dus 4 machines in staan (net als de spec sheet).

Ik vind het verder jammer dat ze niet nog wat kleinere modellen doen. Ik vind 16 en 17 inch gewoon te groot voor een handzame laptop. En dan zit er ook niet eens een deftige GPU in. 1x nvidia 4050, 2x intel arc en 1x intel xe. En met de huidige intel naamgeving kun je ook niet echt meer zeggen of het een snelle CPU krijgt. Waardoor het allemaal maar net niet is imo. Typische kantoormedewerkerlaptops, maar niet meer dan dat.

[Reactie gewijzigd door Martinspire op 1 januari 2025 11:23]

Deze serie is gericht op mobiele werkers, , zeker niet op kantoor werk. Waarom zou je een superlichte laptop kopen en hm nooit meenemen. Dat de grote modellen niet zo makkelijk qua formaat zijn ja, al is de 16 door kleine randen compacter dan sommige 15 die ik heb meegesleept

Wat betreft de deftige gpu, simpel in deze form factor lastig, koeling, batterij ed en maar een heel klein percentage heeft het nodig, die kunnen beter een workstation type kopen. Met zware gpus is lang op batterijen werken toch niet mogelijk
Grappig ik heb net precies het omgekeerde probleem.

Ik wil net een 17 laptop (16:10, hoge resolutie) maar er hoeft geen dedicated gpu in te zitten, ik speel geen games op mijn laptop.

Maar ik gebruik het voor werk (coding) zelfde geld eigenlijk voor al mijn collegas..

En nee ik werk puur op mijn laptop, gebruik geen externe monitoren

Maar ik wil wel een snelle cpu met minimaal 32gb, hoge resolutie 16:10 scherm op 17 inch in zon klein mogelijke behuizing..
Ik gebruik tegenwoordig vaak een VM in de cloud, of mijn desktop thuis, als hoofd compute terwijl mijn IDE gewoon op de laptop draait. Op deze manier heb ik weinig écht grof geschut meer nodig op mijn laptop, gaat hij langer mee, én heb ik deftige performance. Dit is goed te doen met VS Code dmv de Remote extensions en ook in de betaalde IntelliJ versies. Als je het zo doet hoef je alleen nog maar op zoek naar een laptop met een fatsoenlijk toetsenbord/scherm en accu levensduur.
maar ik heb geen desktop thuis staan en die wil ik ook niet.

ik werk puur en alleen op mijn laptop, thuis of op het werk of onderweg.
Precies. Dan gebruik je dan een VM in de cloud, of bij Hetzner of TransIP of een van de vele andere opties. :)
Ik ga voor 90% met je mee, geen coder, maar ik schrijf veel boeken en opleidingsmaterialen. Maar ik vind 2*14inch productiever dan 1 keer 17inch, vooral door de productiviteitstoename met twee monitoren. En qua gewicht zit ik met een ultrabook (1kg) en externe travel-monitor (0,4kg) komt het overeen met een 17inch, en qua profiel zit je zelfs een stuk lager. Ik stop die laptop+monitor in een laptoptas voor een 13inch haha. Het grappige is dat ik behalve het schermformaat alle keuzes exact hetzelfde maak.
2de scherm gaat niet echt bij mij (hoe ik werk) dus ik werk puur en alleen op mijn laptop scherm

Ik heb ook LG Gram View scherm hier, maar die gebruik ik eigenlijk nooit, is te lastig en niet handig voor mij
Ik denk dat ik enigszins de doelgroep ben. Ik werk dus heel veel onderweg en op reis. (Ik zit nu toevallig in de lounge van Entebbe airport in oeganda te werken en een beetje op tweakers te kijken) Ik zou dus ook in godsnaam niet weten wat ik met een Nvidia GPU in mijn laptop moet. Sterker nog, het eerste waar ik naar ben gaan kijken, is de Arc GPU of die niet teveel verbruikt, terwijl ik hem toch niet gebruik.

Ik ben het wel met je eens dat een 16 of 17 inch te groot is voor een mobiele werker. Mijn voorkeur gaat uit naar een 13/14Inch ultrabook met een tweede 13/14inch travel-scherm. Dit vind i qua profiel/gewicht vs productiviteit het best.

Naar die LG Gram's kijkend wordt ik er nog niet heel warm van. Gewicht is nog niet eens zo heel laag (referentiekader X1 Carbon en Nano).
Voor een aantal jaren geleden wel eens een LG Gram in huis gehad maar het kon mij totaal niet bevallen. Zeker zijn die laptops super licht maar de bouwkwaliteit vond ik toch wel een punt. Alles vond ik toch wel behoorlijk flexibel en vooral het scherm wiebelde al bij het minste of geringste.
Jaren terug had ik een Acer laptop. Deed wel wat ie moest doen, bouwkwaliteit was ook redelijk. Maar de kleur vond ik niet echt mooi.
Maar de kleur vond ik niet echt mooi.
Dat maakt mijzelf dan nog niet zoveel uit, veelal zijn laptopts standaard dan zwart of metaalkleur.
AI chatbot inclusief, mag je zeker 250 euro voor bij betalen...
AI begint me de strot uit te komen...
In ruil daarvoor draait de LLM en je plaatjes generator lokaal en heb je geen abonnement nodig van een tientje of meer per maand. En gaat je vraag niet de cloud in.

Oh ja, en je laptop maakt minder herrie, gaat langer mee met de batterij en is sneller in geheugen intensive taken.
(doordat het geheugen op de die zit is dat sneller en is de chip veel zuiniger)

[Reactie gewijzigd door djwice op 1 januari 2025 11:06]

Maar daarvoor moet je toch niet betalen? Je kan gewoon zelf qwen 2.5 8B VL installeren.
Bovendien komt windows zelf ook al met zijn copilot af (gebaseerd op Phi 3.5), het word dan moeilijk om van mensen te verwachten om overal AI subscriptions beginnen aan te kopen.

[Reactie gewijzigd door sebastienbo op 1 januari 2025 16:51]

De AI modellen die je noemt draaien veel sneller (tot 90x sneller) met veel minder energie gebruik, op een CoPilot+ laptop dan op een Intel laptop zonder NPU.

Dat geldt ook voor plaatjes modellen zoals Stable Diffusion, object detectie modellen (in enkele milliseconden de juist letters en cijfers op een kenteken herkennen), en andere LLM modellen zoals llama van Meta.
AI gaat gewoon de nieuwe meegeleverde virusscanner worden, Mcafee/ Norton waar je ook niet goed van werd.
Gelukkig is er nog zoiets als een usb stick, en windows opnieuw installeren(Of vanuit windows zelf).
Onlangs een XMG Neo-laptop aangeschaft met Windows vooraf geïnstalleerd. Tot mijn vreugde: nul bloatware. Zelfs de stickers (voor GPU, CPU, reclame, etc.) zaten netjes los in een zakje. De drivers waren al geïnstalleerd, maar werden ook nog meegeleverd op een USB-stick, wederom zonder bloatware. Het kan dus echt!
XMG Neo... echt nog nooit van gehoord.

Hoe ben je op dat merk uit gekomen?
Op zoek naar een dikke gaming laptop die waar biedt voor z’n geld. Op Reddit hadden een aantal Europeanen XMG aangeraden. Ik ben toen gaan researchen en kwam erachter dat het echt een tof bedrijf is dat actief met de community in gesprek gaat (zie bijvoorbeeld hun subreddit). Hun laptops worden met zorg samengesteld.

Ik heb de dikste variant gekocht met een i9-14900HX, een RTX 4090, 8TB opslag, 64GB RAM, en zelfs waterkoeling. En het mooie is: je betaalt ruim duizend euro minder dan bij bijvoorbeeld Alienware of Razer, terwijl die vaak nog slechtere specs hebben.

Daarnaast zien ze er niet zo overdreven “gamer-laptop-achtig” uit, wat voor mij echt een dikke pré was.

1x RMA nodig gehad, binnen een dag kosteloos nieuwe waterkoeler opgestuurd gekregen. Service dus ook top.
Daarmee ben je nog niet van ai af. Copilot.
Windows eraf, linux erop. Klaar.
Ik vind dit zo een stom antwoord. Ik vind Windows bijvoorbeeld een veel fijner besturingssysteem. Maar als ik vraag of ik bepaalde dingen uit kan zetten (zoals copilot etc.) dan krijg ik ook altijd het antwoord “Gebruik Linux”.

Dat is juist wat ik niet wil, ik wil dan Windows gebruiken zonder copilot. En ik denk dat de meeste mensen die hetzelfde vragen er ook zo over denken. Word langzamerhand wel beetje zat met het sentiment dat je dan maar Linux moet gebruiken inplaats van gewoon even een workaround geven om CoPilot eruit te slopen.

Ik kan prima overweg met Linux, maar wat vind ik de desktop distro’s lelijk zeg. Ook KDE. Ik heb enkele distro’s geprobeerd in het verleden en kom toch altijd weer terug op Windows.
Het is nu eenmaal een feit dat Microsoft Windows tegenwoordig inzet tegen in plaats van voor de gebruiker zonder eenvoudige mogelijkheid om bepaalde zaken zoals Copilot volledig uit te zetten. Daar kan geen ander bedrijf bij helpen dan Microsoft zelf, omdat het hier een closed source besturingssysteem betreft.

Linux is dan inderdaad een alternatief om van al deze enshittification af te zijn. Haiku en ReactOS zijn dat ook. Niemand interesseert het ook maar enigszins wat je fijn vindt of zat bent. Maar blijkbaar stoor je je meer aan een suggestie van een medelid van Tweakers dan de acties van Microsoft zelf.

Dat lijkt me eerder een kwestie van Redmond Syndrome. Dan vraag ik me af of je prioriteiten wel bij de juiste zaken liggen. Zolang mensen de acties van Microsoft inzake Windows en andere software van het bedrijf blijven tolereren en goedpraten, zal er niets veranderen. De inbreuk op de gebruikersrechten zal alleen maar toenemen.

Dan kun je zeggen "ik stond erbij en keek ernaar" of je kunt actie ondernemen om naar iets anders over te stappen, hoe pijnlijk dat ook mag zijn. Maar niemand suggereert verder dat je Windows niet mag of moet gebruiken. Je zult je problemen alleen ook zelf maar zien op te lossen en dat mag gerust geld kosten.

Steeds meer mensen nemen over de gehele computermarkt genomen (dus inclusief telefoons en tablets) afscheid van Windows, of dat nu naar Android, iOS, macOS, Linux of iets anders is. Als Microsoft zijn zaken allemaal in orde zou hebben, zou dat niet het geval zijn. Dat gaat niet in een tempo dat je het direct zult merken, maar er is grote kans dat het computerlandschap er over 5-10 jaar heel anders uitziet, of je dat nu wilt of niet.
Klopt zeker. Maar laat me even heel duidelijk zijn dat want Microsoft doet mij niet zo erg uitmaakt. Maar om gelijk kort door de bocht te zeggen “Linux” vind ik wel erg irritant worden.

Vandaar dat ik mijn mening daarover uitte.

Het ging er daarnaast meer om dat “Gebruik Linux” geen oplossing op de vraag “hoe sloop je x functie eruit.” is. Het gehele antwoord “Gebruik Linux” slaat dus vrijwel nergens op wanneer het gaat om dat soort vragen.

[Reactie gewijzigd door Ricco02 op 1 januari 2025 18:15]

Het antwoord op de vraag "hoe sloop je x functie eruit" is, dat het vrijwel onmogelijk is om dat te doen zonder er veel tijd in te steken en mogelijk je Windows om zeep te helpen. Daar zijn meer dan genoeg specifiek op Windows gerichte informatiekanalen voor waar je een beter antwoord zult krijgen dan in de reacties op dit artikel.

Dan is het de vraag of je je daar mee bezig wilt blijven houden of dat je je die tijd liever bespaart en op een alternatief overstapt. Dat kan Linux, Haiku, ReactOS of iets anders zijn en dat kan iedereen ook voor zichzelf bepalen.

Maar het eerste is een reëel probleem en het tweede lijkt me alleen een denkbeeldig probleem.
Als ik vraag hoe ik de koplamp van m’n fiets af moet halen, wil ik niet als antwoord krijgen dat ik een step moet gaan gebruiken.

Uiteraard heb je helemaal gelijk dat Microsoft zich steeds meer inzet om hun advertentieplatform (MSN/Bing) steeds harder in Windows aan het zetten is. Dit doen ze door Edge moeilijk verwijderbaar te maken (Edge zet MSN cookies voordat je ook maar iets doet), ipv permalinks naar de Microsoft-site, krijg je snelkoppelingen naar Bing-zoekpdrachten, enz.

Dit is gewoon super-irritant voor hen die daar allemaal niet op zitten te wachten.

Alle moderne commerciële besturingssystemen (Windows, Android, MacOS, iOS, enz) worden nodeloos volgestopt met opties en software die prima als installeerbare/verwijderbare software geleverd kan worden. Dit maakt besturingssystemen onnodig groot, complex en potentieel onveiliger (ieder stuk software dat al dan niet gebruikt wordt is potentieel een aanvalsvector.
Linux-distos lijken hier een beetje uitzondering in te zijn. Die zijn veelal redelijk flexibel in installerbare/verwijderbare opties.

Echter: Linux is lang niet voor iedereen een geschikt werkplekbesturingssysteem. De softwarebeschikbaarheid is anders dan die van Windows, net als beschikbaarheid van drivers, Dit is niet de ‘schuld’ van Linux. Maar het is wel een feit. Goede kans dat 90% van de mensen prima overkunnen naar een van de Linux distros en gewoon hun ding kunnen doen, na wat gewenning. (Want iedere verandering is wennen natuurlijk.) Maar voor die laatste 10% is het dus geen optie. Het besturingssysteem is tenslotte niet het doel. De software die je op het besturingssysteem draait is het doel.
Voor die 10% is de ‘wennen-factor’ ook best een ding, natuurlijk.

Ik ben zelf een Linux-engineer. Ik vind Linux op m’n werkplek echter compleet verschrikkelijk. Ik vind het lelijk en onrustig. Het voelt continu on-af voor mij. Ik kan het niet anders beschrijven. Ik vind persoonlijk Windows het fijnste als werkplek-OS. Puur persoonlijk. Geen waardeoordeel naar mensen die het omgekeerde vinden natuurlijk. Ik wil ook echt niet zeggen dat Windows ‘beter’ is. Het is anders.

En even voor mij persoonlijk:
Ik stoor me er aan dat ik in Windows 11 niet de optie heb om in het Start-menu de ‘suggesties’ niet kan uitzetten. Ik kan hem leeg maken/houden, maar het kopje is altijd zichtbaar. Ik wil geen ander ander Start-menu (dus al die tooltjes die Windows 7 startmenu’s enzo geven (of eigenlijk alleen de snelkoppeling afvangen en een schilletje laten zien.)), ik wil geen Linux of MacOS. Ik wil gewoon dat ene kopje niet. Ik klaag er niet actief over, want dat heeft geen nut. Maar als ik is vraag of iemand weet of en hoe ik dat eruit kan hacken, dan krijg ik liever niets te horen of ‘geen idee’, dan ‘Dan installeer je Linux of menu-tooltje abc.’ Dat is geen antwoord op m’n vraag.
Ik kies er bewust voor om Windows met het huidige startmenu te gebruiken, alleen vind ik een klein dingetje van dat start-menu niet fijn. Als ik wat anders had willen gebruiken, had ik dat wel gedaan.
Als je Windows wilt gebruiken, dan zal je moeten accepteren wat Microsoft toestaat je uit te zetten en wat niet. Zo eenvoudig is het.
Zeker mee eens. Daar klaag ik in mijn comment niet over. En daar ging mijn comment ook niet over.

Mijn comment ging over het feit dat mensen constant word vertelt om dan maar Linux te moeten gebruiken. Terwijl dat niet de vraag is. De vraag is of en hoe je copilot eruit kan slopen (wat overigens gewoon kan hoor).
Dat zijn wel veel ik ,ik,ik,ikies dat vind ik nu weer zo stom, zullen we gewoon een ieder in zijn waard laten zonder het een stempeltje te geven, als Windows voor jouw werkt prima toch of tocht eigenlijk niet?, want je wilt er weer van alles uit slopen, het is ook nooit goed.. stom he.. :+
Dat mensen bij Windows willen blijven kan heel veel redenen hebben. Dat ze er echter dingen "uit willen slopen" is ook begrijpelijk. AI kan ons het j\leven nog aardig zuur gaan maken, ik zou het er om uit willen halen, net zoals ik ging eruit heb gegooid. Windows op zich is prima, maar niet alles wat MS erin stopt.
Om dan maar het advies te geven op Linux over te stappen is erg kinderachtig. Linux kan wel hetzelfde, maar in de praktijk toch een heel ander OS net als Mac.
Veel ik, ik, ik inderdaad. Aangezien ik mijn mening geef.

Waar laat ik hem niet in zijn waarde dan?
Je had het anders kunnen verwoorden inplaats van “stom”
Ik zeg niet dat hij stom is. Ik zeg dat ik het stom vind dat hij zegt dat je dan maar Linux moet gebruiken, wat totaal niet het doel is van de originele reactie. Dus ik laat hem persoonlijk zeker wel in zijn waarde.
Vaak kan je het uitzetten, maar met iedere update staat het weer aan. Vroeger kon je ook veel aanpassen in het register, maar dat wordt ook steeds moeilijker.

Smaken verschillen nu eenmaal. Ik installeerde ook altijd een ander thema op Linux, maar tegenwoordig gebruik ik gewoon de standaard theme, maar wel donker uiteraard.
Er is een tutorial op xda om ook daar vanaf te komen.
Dat klopt dan weer in dit geval, je heb dan nog Copilot.
Ja dat werkt dus weer prima, even je usb stick opnieuw maken indien je deze heb en klaar.
En ik gebruik een stick voor bepaalde laptops op het werk, en die kregen gewoon prima updates erna.
Mijn vrouw kreeg van vrienden een puzzel, en een boek met haakpatronen.

Beiden waren AI generated. En uiteraard staat dat nergens op de productpagina aangegeven... Begint hier ook serieus mijn strot uit te komen en ik probeer het in deze gevallen zo veel mogelijk te boycotten.
En dan wordt je straks ineens ingehaald door een nieuwe generatie die er wel effectief gebruik van maakt....
Voor creatieve zaken zoals kunst, creativiteit en literatuur? Ik hoop van ganser harte van niet.

Ook het bedrijf waarvoor ik werkt heeft AI generated kerstkaarten verstuurd. Trekt op geen hol.

Als ik een boek koop wil ik dat een mens dat geschreven heeft en wil ik geen 30 pagina lange herhaling van dezelfde 2 paragrafen. Als ik een puzzel koop met mooie print wil ik niet dat die bol staat van de artifacten. Heel fijn dat jij daar geen problemen mee hebt, maar ik wil hier transparantie over zodat ik bewust kan kiezen voor het product waarbij een artiest een eerlijk deel van de winst krijgt.

[Reactie gewijzigd door iqcgubon op 1 januari 2025 17:45]

AI is gewoon een marketing woordje net als smart dat was.
Jup. Alle tech noemen ze tegenwoordig AI en als het geen tech is dan kan het wel vegan worden genoemd.
Dan snap je niet wat AI is als je dat zegt. Maar negeer het gewoon lekker. We kunnen allemaal zien wat er gebeurt als je technologische ontwikkeling negeert omdat je denkt dat het wel los zal lopen. Duitse autoindustrie, Kodak, .....
Ik snap heel goed wat het is, maar het wordt tegenwoordig gewoon overal op geplakt, net als smart. Het klinkt gewoon interessant maar de helft heeft niks met AI of smart te maken.
Heb je al de Tefal rijstkoker gezien met AI?

Kan niet gekker worden. (Trouwens in deze zit een algoritme en geen AI, zoals bij de meeste "AI" rommel van tegenwoordig)
Die is geweldig! Onze rijstkoker weet keer op keer de rijst perfect te koken! Zonder maar een chip te gebruiken, enkel een magneet en een veer…. Ingenieus techniek voor perfect resultaat keer op keer, en ook dan gaat het automatisch ongeacht gewicht…

Ik vraag me af wat men zou ontdekken bij een teardown (zit er wel een chip in, doet ie ook echt iets) of nog belangrijker de firmware… zou een claim als deze wel mogen als het niets meer is dan een ‘rekensommetje’ gewicht + gekozen programma = tijd…
Dus geen enkele chip… lijkt er zo snel op dat zelfs de knoppen op de voorkant geen flikker doen (met het kook proces)…

Dit soort bshit zou toch gewoon keihard afgestraft moeten worden met een boete voor consumenten misleiding?

Oh en thanks, mijn 30 seconden zoekpoging gaf niet echt iets… en dat terwijl ik Dankpods volg 😅 tot dusver de AI van youtube (of beschermt hij de tefal AI… hmmmm)

[Reactie gewijzigd door ultimasnake op 1 januari 2025 19:37]

Mijn samsung wasmachine heeft ook AI. Voor meest gebruikte wasprogrammas..
Ook hier is geen sprake van echte AI, want een closed feedback loop met geheugen doet eigenlijk alles al wat de was-"AI" programma doet. Pure marketing
ik begrijp helemaal niet wat AI functies zijn op een laptop? Je kunt sowieso alle zoekfuncties uitbereiden met copilot of zo, dus wat doet dit nou eigenlijk ? Alleen voorgeïnstalleerde meuk?

[Reactie gewijzigd door tw_gotcha op 1 januari 2025 11:01]

Bloatai?
De basis zoek van windows werkt al heel slecht en ik moet geloven dat ze een werkende AI zoek kunnen maken. Misschien moeten ze bij microsoft de developers van windows 7 inhuren toen werkte de zoek nog redelijk.
ik moet het artikel beter lezen...

[Reactie gewijzigd door tw_gotcha op 1 januari 2025 18:27]

Jammer dat ze ook deze serie niet (meer) in Nederland gaan uitbrengen. Vind het heel fijne laptops voor dagelijks thuis en zakelijk gebruik (speel geen spellen). Extreem licht en een lange accuduur.
Wel benieuwd of ze het voor elkaar gaan krijgen om de behuizing net iets steviger te maken. Als dat het geval is, toch maar eens in Duitsland gaan kijken.
"Gebruikers kunnen het Lpddr5X-geheugen uitbreiden tot maximaal 32GB".

Leuk. :/

Krijgen ze daar een soldeerbout bij? :?


Beter had er gestaan:

Aangezien het geheugen tegenwoordig vastgesoldeerd zit, dient de gebruiker bij aankoop de permanente keuze te maken voor 16 of 32 GB maximaal.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.