'Samsung wil smart-tv's met Tizen OS zeven jaar lang van updates gaan voorzien'

Samsung is naar verluidt van plan om de softwareondersteuning voor zijn smart-tv-besturingssysteem Tizen te verlengen van drie naar zeven jaar. Dat zou gelden voor zijn 2024-modellen en enkele 2023-televisies.

Samsung wil zijn smarttelevisies net zo lang van software-updates gaan voorzien als zijn high-end smartphones, schrijft KED Global op basis van een interne briefing van de Zuid-Koreaanse fabrikant. Het bedrijf zou hiermee naar eigen zeggen de kloof tussen zijn marktaandeel en dat van Chinese concurrenten als Hisense en TCL willen vergroten.

Volgens KED Global geldt het updatebeleid van zeven jaar in ieder geval voor de tv's die Samsung afgelopen maart uitbracht. Daaronder vallen onder meer de S85D-, S90D- en S95D-oledtelevisies. Ook zouden 'sommige' producten die in 2023 uitkwamen in aanmerking komen voor de langere ondersteuningsperiode, al worden daarbij geen specifieke modellen bij genoemd. Samsungs naaste concurrent in de smart-tv-markt, LG, beloofde begin dit jaar om zijn televisies van 2022 en nieuwer vijf jaar lang van upgrades te voorzien.

Door Kevin Krikhaar

Redacteur

24-08-2024 • 11:53

158

Reacties (158)

158
157
112
2
0
23
Wijzig sortering
Die 7 jaar is al véél beter dan de huidige 3 jaar uiteraard.

Echter vind ik het nog altijd veel te kort. Een TV kan technisch doorgaans best 10-12 jaar mee, vaak wordt de 15 jaar ook wel gehaald.

Mij lijkt het redelijk om de tv gedurende de gehele 10-15 jaar te ondersteunen met op zijn minst security patches.

Dat er geen nieuwe functionaliteit meer toegevoegd wordt is minder problematisch, maar de beveiliging zou toch wel gewaarborgd moeten blijven Imho.

Anders krijg je of een hoop e-waste omdat mensen het ding weggooien terwijl hij technisch nog in orde is, of mensen blijven zitten met een device dat een beveiligingsrisico vormt omdat het niet meer geupdate wordt. Beiden lijken me niet wenselijk.
Het hele idee van een Smart TV is natuurlijk al vreemd op z'n best. Zet een monitor met speakers neer en hang er Android TV of een Apple TV aan. Die Android TV/Apple TV gaan ook relatief lang mee (minimaal 5 jaar) en eens in de zoveel tijd alleen zo'n ding vervangen is in elk geval een stuk minder erg dan een complete televisie.

Ik snap het idee van een 'alles-in-een' apparaat, maar het is ook tegelijk een zwakte. Als één component niet meer optimaal is, moet je vaak het hele apparaat vervangen.
In ieder geval heb je als fabrikant sowieso een processor nodig voor de gebruikersinterface en je wilt graag dat klanten hun televisie op internet aansluiten: Als jij on-line de firmware kunt updaten, dan daalt de kans op een terugroepactie aanzienlijk. De stap naar een smart-TV is dan niet zo groot meer.

Als consument spaart het je een extra stroomslurper en een extra afstandsbediening.
De firmware van een monitor+speakers loopt denk ik in de praktijk los.
Ik kan niet inschatten of een AppleTV/AndroidTV zoveel meer stroom verbruikt dan de extra rekenkracht van het Smart-gedeelte van de televisie.

Niet flauw bedoeld, maar mijn ‘smart tv’ heeft nooit internet gezien en nooit een update gehad. Alles loopt bij mij via m’n Apple TV.
Ja, van een monitor, maar hebben het over een televisie. En een televisie heeft ook een tuner, die compatibel moet zijn met alle gekkigheden die televisiezenders verzinnen en alle gekkigheden die de Ziggo's van deze wereld verzinnen. Dan allerlei fabrikantjes van randapparatyyr als Dolby Atmos waar je om allerlei bugs in hun apparaten heen mag werken en dat soort dingen en je hebt bij elkaar een serieuze hoeveelheid firmware, zonder dat we één smartfunctie hebben.
In Belgie kan je met een tuner in je TV niets aanvangen... iedere provider vereist hier een set top box (en leveren zelfs op die manier streaming diensten als Netflix zodat ook dat niet in je TV hoeft te zitten).

Alles wat je nodig hebt is een HDMI ingang... een monitor volstaat dus steeds.

De processors die men in smartTV's gebruikt zijn meestal toch om te huilen... een raspberry PI doet het vaak zelfs beter.
Dat was lange tijd het geval, maar de Europese wet die dat verbiedt, geldt ook in België. CI-module is bij Telenet verkrijgbaar:

https://www2.telenet.be/r...r-tv-met-een-kaartje.html
Probeer er maar eens één te bemachtigne... maar is enkel bij Telenet.

Bij Proximus is het alleen via hun decoder.
Proximus heeft dan ook nooit DVB aangeboden, dat is altijd IPTV geweest. Je kunt altijd nog een schotelantenne plaatsen en een DVB-S smartcard registreren bij TV Vlaanderen ook he :) .
Veel mensen in NL kijken (denk ik) zoals ik TV: via de box van je kpn/ziggo provider. Of bijv netflix via de chromecast/apple tv.

Nooit de behoefte gehad om de ‘smart’ TV op internet aan te sluiten. En zie nog geen redenen om de 10+ jaar oude Bravia te vervangen of te updaten met de laatste software - want wat heb je daaraan bij een TV?

Een goede TV hoeft voor betere beeldkwaliteit volgens mij geen nieuwere software?
Ik heb hier gewoon een kaart achterin mijn tv en de tv aangesloten op de router en de coax.

Werkt perfect zonder extra kastje.

Als we straks overgaan op glasvezel moet ik helaas wel over naar een settop box, want mijn provider biedt geen app voor mijn tv.
Ik had nooit de behoefte om te betalen voor het tv signaal, en kijk al jaren over internet. Dat het ingebouwd kan met de smart tv vindt het gezin handig.
Ik heb dus geen coax of antenne aangesloten
Met nieuwe software verandert de chip ook niet natuurlijk, maar bugfixes en optimalisaties kunnen natuurlijk wel in die firmware zitten.
Klopt niet, bij Telenet hoef je geen set top te gebruiken en ook de kaart die ze aanbieden is niet verplicht.
Elke tv die een DVB-C tuner heeft, kan een basispakket zenders ontvangen (waaronder alle Vlaamse zenders).
Op een tv met 2 tuners (en dat zijn er best veel) kan je opnemen en kijken tegelijk. Je hoeft er enkel een USB harddisk aan te hangen.
De kwaliteit is wel "maar" 720p.
Heel veel mensen komen daar perfect mee toe, maar uiteraard maakt Telenet daar geen reclame mee.
1 en Canvas (VRT zenders dus) zouden normaal zonder encryptie over coax moeten toekomen. Die kan je in HD bekijken zonder CI+ module. Die zenders zijn namelijk betaald met belastinggeld.

[Reactie gewijzigd door BlaDeKke op 25 augustus 2024 00:52]

Ik heb hier bij Telenet mijn beide TV’s met een CI module digitale TV hoor. Zo’n extra set-top box hoef ik echt niet.
Echt, Ci+ kaartjes kom je zonder problemen aan bij Telenet. Zelfs bij TV-Vlaanderen lukt het nog voor de schotelkijkers.

Voor de rest kan je nog steeds genieten van het Compact signaal waar er geen kaartje voor nodig is.
En toch is de beeldkwaliteit van de ingebouwde apps bij mij een stuk beter. Netflix, Emby, Prime..... beeld is net even scherper en een stuk minder 'schokkerig'
Ik ben dus ook van mening dat er voldoende hebben aan een monitor met speakers.

Hoeveel procent van de mensen denk je dat de ingebouwde tuner gebruikt trouwens? Ik heb er toevallig een (m’n ouders).
De rest die ik ken heeft een Ziggo/KPN/enz. Kastje voor televisie.

Het is allemaal prima mogelijk met alleen een AndroidTV/Apple TV kastje. Je hebt dan zelf niet eens een tv-kastje van je provider nodig, mits je ook een internet-abonnement hebt.
Wellicht, maar monitoren zijn te koop, ik zie weinig mensen ze in hun woonkamer zetten. Het omgekeerde is veel populairder: Een televisie als gamingmonitor.
Een OLED monitor met HDR van 65" heb je niet zo veel keus in hè? ;) En als je die al hebt is die waarschijnlijk (om een of andere reden) aanzienlijk duurder dan een televisie.

Het is ook wat mensen gewend zijn. Wat er wordt aangeboden. Hoe het wordt gemarket. (Kijk naar een Airfryer. Dat is tafelmodel heteluchtoven met een mandje. Niks meer of minder dan dat. Niks mis met het apparaatje hoor. Maar we moeten doen alsof het iets heel bijzonders is.)

Mijn primaire probleem met 'smart tv's' is de ondersteuning ervan. Een alles-in-een-apparaat is in de basis best oké, maar dan moet het wel lang, ofwel de redelijke levensduur van het apparaat ondersteund worden en dat is er nu gewoon niet. Een televisie kan makkelijk 10-15 jaar mee. De beperkingen zijn veelal softwarematig.

Anekdotisch voorbeeld: Mijn ouders hadden een Samsung smart-tv. Dat ding kostte goed geld. Op een gegeven moment was er een CA-certificaat verlopen. Daar kwam geen update voor. Gevolg: Een x-aantal websites op de browser van dat ding deden het niet meer. (en precies een één of andere webcam-site van de Alpen die m'n vader leuk vond, deed het niet meer).

Dit soort zaken zijn gewoon idioot. Uiteraard één lullig niche-voorbeeldje. Maar zo zijn er tich kleine voorbeeldjes. De streamers stoppen domweg met ondersteuning na verloop van tijd. En terecht. Die moeten ook vooruit. Maar door het idiote mechanisme van die smart-tv's zet iedereen klem.

Samsung had ook een tijdje een soort externe 'computer' met een monitor. Het idee was, dat je dan die externe computer eens in de zoveel tijd kon vervangen. (ofwel. Het smart-deel was gescheiden van het paneel). Klinkt als een ideale oplossing. Je had één kabel van die computer naar je paneel. Daar ging zowel heel beeld/geluid/stroom doorheen. Na een x-aantal jaar stopten ze met nieuwe computertjes maken. De panelen waren gewoon nog goed, maar de 'smart-hardware' verouderde (logischerwijs), maar werd niet meer doorontwikkeld.
Je kon gewoon een CI+-module in dat computertje steken. Er zaten ook een x-aantal USB-poorten en zo in.
Nee, een 65" OLED kun je niet als monitor kopen, 55" wel of is er geweest. Als er handel in zou zitten, dan zou je dit (1) veel meer zien, want niet iedereen hoeft een 65" bak, (2) producten zoals die 55"-monitor zouden de winkel uit vliegen.

Ik zie het nut wel in van een simpel apparaat dat 1 ding goed doet, maar tegelijkertijd is het commercieel gewoon een onbegaanbare weg. Er zijn hele goede redenen waarom je geen domme televisies kunt kopen, vanwege de redenen die ik genoemd heb.
Da dagen van DVB-C bij Ziggo zijn ook geteld. Ook die gaan volledig op IP-TV over.
Maar dat wordt toch allemaal geregeld door een set top box en voor beter geluid een receiver? Een "domme" tv is dan genoeg, geen internetverbinding voor nodig. Zijn er in Nederland buiten Ziggo om nog providers die met een ingebouwde tuner in een tv werken?
Caiway, Canal Digitaal, SKV, Digitenne, Jonaz, Plinq en ik vergeet er vast nog wel een paar. Je hoeft mij niet uit te leggen waarom een dom scherm niet zou kunnen, ik ben wat anders aan het uitleggen, namelijk, waarom het voor fabrikanten commercieel onzinnig is om domme schermen in de winkel te leggen.
Ja voor fabrikanten is het inderdaad onzinnig, die verdienen veel meer aan een tv die niet te lang mee gaat. Er zit natuurlijk geen winst in een normale tv.
Al die dingen die je noemde zijn niet echt een reden als je dat gewoon door randapparatuur laat regelen. Dat heb je toch al nodig als je beter geluid wilt enzo.

[Reactie gewijzigd door mjz2cool op 25 augustus 2024 07:04]

Dan moet je toch beter lezen: Een apparaat zonder smartfuncties is niet goedkoper, als het niet duurder is, want het risico op terugtoepacties, geen sponsorknopjes op de AB, heeft een prijskaartje. Het apparaat zou simpelweg een flop zijn. Dat de televisie korter meegaat is een prettige bijikomstigheid, maar niet het doel, anders zou het onderwerp van dit artikel heel anders zijn.
Ik kan niet inschatten of een AppleTV/AndroidTV zoveel meer stroom verbruikt dan de extra rekenkracht van het Smart-gedeelte van de televisie.
Kan je gewoon opzoeken: de laatste Apple TV gebruikt ruim 3W voor het streamen.
Als je energie wil besparen kan je veel beter voor een kleiner toestel gaan en/of zorgen dat je gericht kijkt en het ding niet als 'behang' aan laten staan (wat ik helaas bij veel mensen zie)
Daar zijn we hier ook schuldig aan. Samen met Philips Hue die automatisch mee aanspringt is dat behang goed voor zo’n 150 a 200W.
  • 65” TV
  • Philips hue syncbox
  • Philips hue gradient led strip
  • En 3 hue lampen
Maar onze Apple TV is alvast zuinig |:(

[Reactie gewijzigd door BlaDeKke op 25 augustus 2024 00:59]

Mensen redeneren teveel vanuit het eigen perspectief. "Ik gebruik het niet, dus het is onnodig dat het erop zit". Vervolgens wordt er niet nagedacht hoe anderen iets gebruiken. Je ziet het keer op keer weer in de reacties hier.
Idd. Ik gebruik het wel, ik vind het wel handig. Ik vind een Android tv of fire tv stick eraan hangen maar een hoop gesukkel. Dat bewaar ik wel voor hotel kamers enzo.
Koop je dan om de paar jaar een nieuwe tv ofzo? Ik heb de mijne al bijna 10 jaar en die was toen al 2de hands.
Zeker niet elke paar jaar, maar langer dan 7 jaar doe Ik er zeker niet mee nee. Meestal gaat die dan naar een andere ruimte of geef ik hem aan familie.

Ik heb nu een qled 82 inch die nog prima voldoet. Maar hierna zou ik misschien wel miniled willen of wat er dan is en dan misschien nog iets groter :P
Bezit een Sony Bravia tv uit 2008. Full HD, 4x Hdmi. Niet kapot te krijgen. Zoon gebruikt het als pc monitor.
niet per definitie, een hedendaagse TV heeft in mijn ogen één taak, een ingangssignaal omzetten naar beeld (en geluid). De beeldkwaliteit en de afmetingen zijn van die aard dat er amper nog vooruitgang te boeken is op dat vlak. laat staan nieuwe revolutionaire technieken die je oude TV ineens obsoleet maken. Afstandsbedieningsprotocollen kan je openen en standaardiseren. Een hedendaagse TV heeft het potentieel om 25 jaar mee te gaan en relevant te blijven. Daarvoor moet het smartgedeelte wel verhuizen naar een extern apparaat dat je sneller kan vernieuwen en moeten de componenten van een degelijke kwaliteit, en op hun taak berekend zijn. Zo een benadering zou een enorme stap voorwaarts betekenen op het vlak van duurzaamheid. Een vooropgestelde levensduur van 7 jaar (dat is slechts 2500 dagen) heeft in de hedendaagse realiteit geen reden van bestaan.
Mijn stick gebruikt heel weinig en ik gebruik de TV afstandsbediening nooit omdat ik met de TV stick afstandsbediening ook het volume van de TV kan regelen en hem aan/uit kan zetten. Het enige dat ik nodig heb want ik kijk al jaaaaren geen live TV meer.

Maar mijn TV is nog een 'domme'. Ik hoorde dat je op de nieuwste Samsungs niet eens meer de TV kan gebruiken als je hem niet aan internet hangt (dan kom je niet door de setup wizard heen). Heel bizar want ik zou het Smart gedeelte nooit willen gebruiken ivm opgedrongen reclame en spyware.
Ik snap wat je bedoelt maar in de praktijk gebruikt vrijwel niemand een monitor ‘s avonds als tv en overdag als monitor, wil iedereen speakers bij je tv en is live tv kijken verschoven naar streaming, dus iedereen wil in principe dat smart gedeelte erbij.

Natuurlijk zou het wel beter zijn als alles modulair te vervangen is, maar dat probleem/oplossing ligt aan het ontwerp / bij de fabrikant zelf.

Nu al hoef je niet heel de tv te vervangen als het smart gedeelte achterhaald is. Je koppelt alsnog een AppleTV of whatever en klaar.
Ik snap wat je bedoelt maar in de praktijk gebruikt vrijwel niemand een monitor ‘s avonds als tv en overdag als monitor, wil iedereen speakers bij je tv en is live tv kijken verschoven naar streaming, dus iedereen wil in principe dat smart gedeelte erbij.
De speakers van mijn LG OLED TV zijn nooit gebruikt en hoefden er van mij niet op te zitten. Daarvoor in de plaats heb ik een 5.1.2-set.

Ook is die TV nog nooit op internet aangesloten geweest. Firmware updates doe ik met een USB stick. Voor het afspelen van media heb ik een superieure externe oplossing.

[Reactie gewijzigd door The Zep Man op 24 augustus 2024 14:36]

Iedereen gebruikt een TV anders. Jouw use case hoeft niet die van een ander te zijn. Het avondeten kan je als losse ingrediënten in de supermarkt kopen, maar als iedereen zo zijn/haar eigen TV zou kunnen samenstellen zou het een kostbare aangelegenheid worden.

Heel veel gebruikers hebben alleen een TV. Dan zijn ingebouwde speakers en streaming mogelijkheden zeer welkom. Tevens maken deze diensten jouw TV meer betaalbaar en je hoeft ze niet te gebruiken als je zelf een andere oplossing wenst.
Iedereen gebruikt een TV anders.
Eens. Daarom reageerde ik op dit:
wil iedereen speakers bij je tv

[Reactie gewijzigd door The Zep Man op 24 augustus 2024 17:02]

Waarom zouden die diensten je tv betaalbaarder maken? Die reclame inkomsten steken ze gewoon in eigen zak.
Omdat de tv-monitor die werd aangeboden (door Humax geloof ik) juist duurder was
Ik heb een samsung tv met een samsung 9.1 atmos set, maar zelfs daarbij doet de speaker van de tv ook nog mee voor voller center geluid.
Had ooit gelezen dat Netflix wilde stoppen met tv apps omdat niemand die nog gebruikt; niemand zal wel relatief zijn maar toch, enne je krijgt dat smart gedeelte door je strot erbij. Net zoals vroeger je Eén Netflix button op je afstandsbediening erbij kreeg.
Wat gebruikt de rest dan? Ik gebruik netflix enkel als app op de tv. Geen spelcomputer of settop box die kan netflixen.

(Oh, en die Apple troep komt er hier niet in. Als dev zoveel tegengewerkt door Apple dat ik een Apple aversie heb ontwikkeld).

[Reactie gewijzigd door Anoniem: 718943 op 24 augustus 2024 18:52]

Ik ontwikkel ook al van toen Apple van die 800+ system 6.0.0 pagina’s dev boeken verkocht met die flinter dunne vellen. Verder nooit voor iOS, behalve wat app’s voor mezelf, maar wel voor macos; nooit last gehad met Apple over wat dan ook. En al zouden ze wel lastig zijn, daar heb ik schijt aan, als ik tevreden ben over een AppleTV dan gebruik ik die dan.

Ik gebruik schijnbaar op een of andere manier Russisch gas, jij ook neem ik aan… sluit jij je kraan nu af?
Laatst een nieuwe LG gekocht en daar zit inderdaad nog steeds een Netflix-knop op de afstandsbediening. Best veel tv’s hebben dat nog, en zelfs de monitor die ik vorig kocht had een smart-gedeelte en zelfs een afstandsbediening met Netflix-knop.

Het is dat ik al een AppleTV had omdat het brakke, oude Tizen(?) OS / de apps op mijn vorige (Samsung) tv al jaren niet geupdate werden, anders zou ik me voorlopig prima kunnen redden met het ingebouwde smart-gebeuren.
Het idee is niet echt vreemd. Die processor voor de tv moet er toch in om alle beeld verwerking te ondersteunen, het is dan zonde om ook niet de mogelijkheid voor streaming apps aan toe te voegen.
Ja, maar voor een beeldscherm heb je geen zware CPU's nodig. Je denkt toch niet dat een willekeurige monitor zo'n zware CPU/GPU aan boord heeft?
Zeker wel, een tv doet een stuk meer beeld/audio verwerking dan simpele monitor. Een simpele OS voor wat apps erop is daarintegen heel low power.
Heb ook een oude smart tv. Na 2 jaar al gen updates meer. Ben zelf een fel tegenstander van alles in 1. Heb er een Apple TV aan hangen en dat werkt prima. Netflix, Plex, Amazon prime, etc. NordVPN erop om geoblokkades te omzeilen.
Is het mogelijk om twee accounts op de AppleTV te hebben en dan indien nodig NordVPN aan en switchen van accounts?
We hebben meerdere accounts op de Apple TV en gebruiken in principe een en dezelfde login voor de VPN. Is dat wat je bedoelt? Het is volgens mij niet zo dat je gebruiker A wel VPN kunt geven en gebruiker B hiervan kunt uitsluiten. Het werkt in onze situatie prima.
Daar had samsung al wat op gevonden en geimplementeerd. Op de oude tv bij ons was de mogelijkheid om middels een dikke brede connector een nieuwe cpu te klikken met het idee dat de tv dan later geupgrade kon worden. Maar samsung verkoopt uiteraard liever een nieuwe tv. Die addon units heb ik ook eigenlijk niet gezien.

Edit, de https://tweakers.net/pric...000-zilver/specificaties/ evolution kit dus

[Reactie gewijzigd door M2M op 24 augustus 2024 14:18]

Ook hier weer een geval van "ik gebruik het zo, dus moet iedereen het zo gebruiken". Lang niet iedereen (en dan ook echt lang niet iedereen), wilt losse speakers en een AppleTV rond de TV. De meeste TV's worden nog altijd als stand-alone product gebruikt en dan zijn ingebouwde speakers en streaming functies wel zo fijn. Het is uiteraard helemaal prima als jij het anders aanpakt (dat doe ik ook), maar dat betekent nog niet dat het voor iedereen zo moet zijn.
Als het smart tv gedeelte niet werkt kun je altijd alsnog een mediabox eraan hangen.
Het hele idee van een Smart TV is natuurlijk al vreemd op z'n best.
Dat is helemaal niet vreemd maar juist logisch.

Ik durf te wedden dat je als producent je TV niet meer kwijt raakt op het moment dat de klant thuiskomt en er is geen Netflix, Prime etc. of geluid als je dat apparaat uitpakt. De werking van een TV is afhankelijk van internet en rasteren/digitale inputs zorgen ervoor dat je op een SoC uitkomt.

Dat hele gedoe met settop boxen en accessoires zou onzin moeten zijn, prik die TV aan internet ongeacht TV provider en klaar.

De innovatie qua performance is niet meer zo spectaculair dus tijd dat smart apparaten langer gesupport worden en goed dat Samsung hierin meegaat. En dan wordt het tijd dat de videodiensten standaardiseren i.p.v. allemaal een eigen app. Ga als leveranciers maar eens echt samen investeren in duurzaamheid i.p.v. marketing.

Buiten flash is er hardware technisch namelijk weinig wat minder presteert dan toen het uit de doos kwam, misschien flash of paneel.
Veel oudere gebruikers snappen trouwens niets van alle 'smart' functies en zouden er graag vanaf willen, zodat ze zich alleen nog hoeven te bekommeren om het kastje van hun televisie-aanbieder.
Zelf heb ik mijn Samsung de toegang tot internet ontnomen omdat hij ruin 2600 dns aanvragen per 10 minuten genereert en ik niet wil weten wie er allemaal op de hoogte moet zijn van mijn televisiegebruik.
Eens. Ik zou zelf graag zien dat je een "core" OS hebt wat onderhouden wordt om het toestel te laten functioneren en veilig te laten werken. En dat je daarboven op voor de eerste X jaar een smart OS hebt draaien.

Wij hebben nu 14 jaar onze Samsung smart TV. Er is geen App meer op het apparaat die nog te gebruiken is, maar apparaat functioneert nog prima als scherm. Heb hem losgekoppeld van internet en maak nu gebruik van een Apple TV voor Netflix, F1 e.d. Werkt prima.
Het grootste probleem is alleen meteen een beetje dat als je fatsoenlijk beeld op een wat groter formaat wilt je letterlijk geen andere keuze hebt dan een Smart TV.
Althans ik heb nog geen OLED monitor van 55'' of groter gezien.
Can confirm, tv bij ons is van 2012 en we hebben geen enkele intentie om die binnenkort te vervangen. Gelukkig gebruiken we geen enkele smart feature dus de impact is nihil.
Ik heb onze oude tv (2016?) op de slaapkamer opgehangen en de oude daar (2013) verkocht. Op deze werken apps als Netflix nog steeds. En anders inderdaad een Chromecast. Prima zo!
Op deze werken apps als Netflix nog steeds
Maar krijg je nog veiligheidsupdates? Anders heb je een potentiële kwetsbaarheid in je thuisnetwerk, terwijl de meeste (smart)apparaten er vanuit gaan dat dat netwerk veilig is. Certificaten gebruiken voor lokale servers is ook een drama dus de meeste gegevens gaan volgens mij onversleuteld over het lokale netwerk.
Is het niet wat naïef om ervan uit te gaan dat alle apparaten op zo’n netwerk veilig zijn? Jan met de pet gaat er echt niet over nadenken dat zijn tv van drie jaar oud een veiligheidslek kan zijn. En als zijn tv misschien toevallig nieuwer is, dan is zijn smartphone misschien wel een no-name ding van een paar jaar oud. En wie weet zit Windows Update wel te knoeien op zijn laptop en draait hij een versie van Windows 10 van jaren geleden. Ik zou er onderhand eerder van uitgaan dat de meeste apparaten op een thuisnetwerk niet veilig zijn.
Ik zou er onderhand eerder van uitgaan dat de meeste apparaten op een thuisnetwerk niet veilig zijn.
Dan kan jij wel doen, maar wat doen de fabrikanten van apparaten? De meeste apparaten die ik via internet kon benaderen hadden een hele basale toegang en geen tot weinig verificatie. Ik noem maar iets geks: wat heb jij gedaan om je smartphone aan je Chromecast te koppelen? Nu is het vervelend maar geen drama als een aanvaller via je Chromecast je tv lekker hard aan kan zetten (wel vervelend voor de buren als je op vakantie bent) maar ik betwijfel helaas of de oven beter beveiligd is.
Zou dus nooit een app via de tv gebruiken, gaat dus allemaal via samsung plus lopen allemaal achter. Lekker via AppleTV, nooit een issue en altijd up-to-date.

Geen van alle tv’s die ik ooit had zaten aan het netwerk.

Voor fw updates die er schijnbaar zelden zijn leg ik wel even een kabeltje naar een “gast aansluiting “
Hier ook, de Smart functionaliteit was de eerste paar jaar ok, daarna stopten de apps 1 voor 1.
Toen maar overgestapt op een Chromecast (TV)
Bij een eventuele volgende zal ik zeker niet kijken hoe smart een tv is, die mag van mij lekker simpel.
De smart functionaliteit kun je beter los regelen, zodat je zelf kiest welke je er aan hangt, van Google, Apple, enz.
Maar ik verwacht dat mijn huidige tv komende jaren nog gewoon aan mijn muur hangt.
Het vreemde is dat “domme” TVs niet persé goedkoper is. Ik hoef persoonlijk ook geen smart tv meer, het meegeleverde OS is het altijd net niet net als bij Android telefoons.
Smart TV's zijn goedkoper dan hun som van onderdelen (iig in vergelijking met niet-smart TV's) omdat er advertenties op getoond kunnen worden en er data mee kan worden verzameld. Daarmee verdient de fabrikant het verschil terug.
Maar zie je die advertenties dan ook nog als je een Chromecast TV gebruikt?
Nee, maar het is slecht een verwaarloosbaar kleine minderheid die dat bij een nieuwe tv doet. Pas als de ingebouwde computer niet meer de juiste apps kan draaien gaat men kijken naar iets externs.
Dat komt o.a. omdat Samsung, Sony ,LG etc. geld krijgen om externe software op de "smart" TV te plaatsen.
Het zou ook gewoon beter zijn als de hele "smart" van TVs verdwijnt, veel mensen gebruiken het niet (of stellen het alleen in omdat een setup je daartoe dwingt)

En wie het wel paar jaar wil gebruiken, is meestal beter af met een extern apparaat zoals Apple TV, Chromecast enz.

Want als die laatste geen updates meer krijgt, is dat het enige dat je eventueel moet vervangen, niet de TV.

En persoonlijk vind ik gebrek aan reclame knoppen op een afstandsbediening en een snellere UI op een dommere TV ook een stuk fijner, wij hebben een 12 jaar oude LG TV in de slaapkamer die "dom" is, werkt lekker snel en soepel, en de chromecast die eraan hangt doet al het werk.

Ik kan niet hetzelfde zeggen over de TV beneden, die was nog redelijk bruikbaar tot deze vrij log werd na een buggy A11 update (uit het niets kwam er een A11 update voor uit vorig jaar, terwijl er oorspronkelijk Android TV 9 op zat)

en dat is niet een Android TV issue, onze chromecast is een stuk sneller boven met Android TV, dan de TV beneden

Maar het kan erger, de Samsung TV van mijn ouders was traag vanaf dag 1, en het was geen dure TV dus is dat waarschijnlijk de reden waarom deze zo is.

Maar stop er dan ook geen "smart" functionaliteit erop dan? Maar nee, de "smart" trend begint nu zelfs langzaam naar PC monitoren te komen, en dat is al absoluut een no-go in mijn ogen.

[Reactie gewijzigd door Mizgala28 op 24 augustus 2024 12:24]

Onzin, steeds vaker gebruiken mensen smarttv, zaken streamen vanuit smartphone naar tv bijvoorbeeld of de bekende apps zoals YouTube of Netflix.

[Reactie gewijzigd door mr_evil08 op 24 augustus 2024 17:01]

De meeste mensen die ik ken gebruiken juist enkel het smart gedeelte, waarom zou je allemaal losse apparaatjes moeten kopen met alle vendor-locked-in setup ellende van dien? als je TV het out-of-the-box kan?
Echter vind ik het nog altijd veel te kort. Een TV kan technisch doorgaans best 10-12 jaar mee, vaak wordt de 15 jaar ook wel gehaald.
Mijn Philips platte TV van 2003 2006 doet het nog prima als tweede TV in huis. Nvidia shield erop (die nvidia shield is ook al best oud) en ik mis niks aan "smart" op de TV.

Omdat ik ook F1TV heb en deze helaas niet door LG of Samsung worden ondersteunt is het hebben van een apart kastje bijna noodzakelijk.

Vergelijk het met de speakers van de platte TVs. Ze klinken redelijk, maar veel mensen maken gebruik van minimaal een soundbar. Zo ook met het smart gedeelte van de TV

[Reactie gewijzigd door david-v op 24 augustus 2024 14:46]

Hoe sluit je die nVidia Shield eigenlijk aan op zo'n oude tv? HDMI werd pas een ding rond 2005, 2006, oudere tv's hebben die aansluiting niet en een Shield is enkel met HDMI aan te sluiten. Heb je er nog een converter tussen zitten of is de tv toch minder oud?
Voor mijn gevoel was het een paar jaar later nadat ik mijn huis kocht in 2001, maar je hebt gelijk. Het was eind 2005 en begin 2006. Ik zat er een paar jaar naast _/-\o_
Hier alleen chromecast voor f1 tv, streamen vanaf je telefoon.
Zeven jaar updates betekent waarschijnlijk ook dat je alle zgn. verbeteringen erbij kado krijgt.

TV-fabrikanten verdienen tegenwoordig meer geld met het verkopen van kijkgegevens aan derden en het verkopen van advertenties. De huidige advertenties in de menu's zullen denk ik de komende jaren alleen maar erger/opdringender gaan worden.
Anoniem: 718943 @avlt24 augustus 2024 19:00
Het is wel zo dat m'n samsung TV verreweg de meeste blocks op mijn pihole triggert van alle apparaten in mijn netwerk.
Ze doen net of ze iets presteren ten bate van de koper. Het hele doel van het systeem is ervoor zorgen dat de TV geen computer is waar iedereen alles op kan afspelen zonder betaaldiensten en zolang het apparaat werkt,
En indien dat niet mogelijk is in iedergeval de mogelijkheid om de tv om te zetten naar een dumb-tv. Dus rechtstreeks naar hdmi1 en internet uit.
Security patches heb je weinig aan. Wegvallen van support gaat vooral om introducties van een bepaald nieuw protocol, of codecs.

Sowiezo, security updates voor een smart TV? Ik snap dat er overal wel eens vulnerabilities zijn hoor, maar een smart TV hoeft toch alleen maar basic connecties te maken met stream services?

Ik zie niet zoveel attack vectors om eerlijk te zijn...
Hoezo krijg je e-waste? Mijn Samsung is nog nooit met het Internet verbonden geweest. Geen enkele update gehad en hij doet het gewoon prima.

Een TV heeft geen Internet nodig om het gewoon goed te functioneren.
Mijn samsung smart tv is sinds die aangeschaft is alleen maar een beeldscherm voor mijn Apple tv. Een paar keer per jaar hang ik hem aan het internet voor een firmware update, maar voor de rest is die van het netwerk los.
Vrijwel iedereen die ik ken gebruikt de set-top box van de provider. Alleen de HDMI-ingang van je TV nodig.
Anoniem: 718943 @avlt24 augustus 2024 19:01
Steeds meer mensen nemen helemaal geen TV abo meer af, dus ook geen kastje.
Tegenwoordig gebruiken steeds meer de smart tv app, zo doe ik dat ook, geen extra kastje meer nodig.
Doe mij maar gewoon een domme tv met zo min mogelijk smart TV, die gebruik ik toch niet.
Er zit bij mij eigenlijk altijd een kastje onder waar ik alles mee doe .
Ik ben het grotendeels met je eens. Een tv mag en moet eigenlijk veel langer beveiligd blijven voor aanvallen. 3 jaar lijkt al meer te zijn dan andere tv fabrikanten (wat absurt laag is) en 7 jaar vind ik een goede ontwikkeling.
Echter is er in tegenstelling tot een smartphone/tablet/laptop wel een groot verschil. Een tv werkt uitstekend zonder internettoegang.

Als onze huidige tv's niet meer worden gepatched, dan kan er een tv stick, mediaspeler of tv box aan gekoppeld worden. Daarmee verleng je je tv diensten via het externe apparaat. E-waste is hierdoor een stuk minder geworden dan wanneer je een nieuwe tv aan zou schaffen.
En wie doet een televisie weg omdat er een securityupdate niet meer aangeboden wordt? Dan is vrijwel niemand. Echt geen consument is bezig met securitypatches.
Denk ook dat de move naar meer ad revenue op tv's de fabrikanten warmer maakt om ze langer te ondersteunen. Of je daar blij mee moet zijn is een ander verhaal.
Mijn samsung is nu 3 jaar oud en nadat ik de netwek analyse bekeek het drukste apparaat op ons netwerk. Nu dus niet meer nadat mijn AdGuard alle samsung verkeer van de tv blokkeert. Chromecast TV 4K doet alle werk en TV dient alleen als Monitor.
Grappig. Dit viel mij ook ooit op. Ik zag iets van Samsung de hele tijd actief was op het netwerk. En ik zat maar te bedenken wat dat kan zijn. Bleek het de tv te zijn.

Terwijl ik nooit de Smart functies gebruikte, maar wel ooit verbinding had gemaakt met het netwerk. Direct de wifi verbinding verbroken.

Effing spyware....
Zoek maar eens op "Automatic Content Recognition" (ACR), veel fabrikanten maken zich daar schuldig aan, maar Samsung zit natuurlijk scherp op de prijs dus proberen ze via zoveel mogelijk andere wegen geld uit hun TVs te slepen.
Yep, lees maar wat LG wil met hun TV's:
To start, as of the end of this year, LG’s TV business is projected to make a great transformation based on its webOS operating system, which powers more than 200 million smart TVs around the world. In line with this, the company intends to transform its TV business portfolio into a “media and entertainment service provider” by expanding content, services and advertisement in products, including LG OLED and LG QNED TVs, which have differentiated competitiveness.
https://www.lgnewsroom.co...t-life-solutions-company/
LG called this a “customer engagement” centered business model that relies on appliances already present in customers' homes, such as 200-million strong fleet of its smart TVS currently already in use. Those tellies, including the premium end OLED and QNED TVs, will soon have content, services and product ads expanded in an attempt to turn the company into a media and entertainment service provider.
https://www.theregister.c..._life_solutions_strategy/

Of wat recenter:
With the latest version of webOS, LG Smart TV owners can enjoy an even more personalized TV experience with a Home Screen that greets users with recommendations according to their tastes.
(...)
With more LG Smart TVs adopting the latest webOS upgrade, content providers and service developers will have more opportunities to spread new content, services and features to a wider audience.
(...)
LG has shared its bold vision to become a media and entertainment platform, a business transformation that will enrich customers’ lives by delivering valuable services and a unique collection of curated content across its wide-ranging products.
(...)
LG is poised to invest heavily in its webOS business to secure a vast library of content and services so that it can cater to the diverse lifestyles and preferences of consumers, strengthening its competitive edge in content selection and convenience.
More LG Smart TV Owners Set to Enjoy the Latest WebOS Upgrade, Making Their TVs Feel Brand New

Ik neem aan dat Samsung hier niet anders over denkt.
Heb zelf al vrij snel na aankoop onze LG van het netwerk gegooid (netwerkkabel eruit en Wifi netwerk 'vergeten').

[Reactie gewijzigd door Piet91 op 24 augustus 2024 13:55]

Ik lig er niet echt wakker van.
Op mijn CX start de AMB6+ eerst.
En als ik een smart feature van de tv nodig heb, is het de classic bar met al de geinstalleerde apps.
Ik gebruik alleen Netflix en NPO op mijn TV voor de rest is het een computer scherm voor videogames.

Helaas kun je alle bloatware die op de TV zit niet verwijderen :'(
Precies mijn gedachte.
Ik zou liever zien dat het eenvoudig gemaakt wordt om het meegeleverde OS te vervangen door iets anders, zodat je helemaal verlost bent van de beperkingen van dergelijke gesloten systemen. Je kan dan nog veel langer met je TV doen en je zou de de vrijheid hebben om niet langer lastig gevallen te worden door functies (of zelfs reclame) waar je geen behoefte aan hebt.
Eigenlijk zou het hele smart-deel van een tv altijd als los kastje verkocht moeten worden. Volgens mij heeft LG of Samsung iets dergelijks voor de hele platte tv's.
Dat is er in feite al, een Android TV box of een Apple TV. Ik ben nog tevreden met mijn Samsung uit 2009 met een Apple TV er aan.
Klopt, maar ik bedoel meer dat alle tv's gewoon altijd 'dom' zijn en dat Samsung bijvoorbeeld een Tizen box uitbrengt die dan als bundel samen met een Samsung TV gekocht kan worden.
Dat zou helemaal handig zijn natuurlijk. Laat TV-fabrikanten gewoon mooie platte beeldschermen verkopen, waar mensen zelf speakers, htpc's, gaming consoles en/of smart-tv-kastjes op kunnen aansluiten.
Wat je wil heeft natuurlijk bepaalde consequenties die zo'n 'oplossing' voor veel mensen ook weer suboptimaal maken:
TV's worden goedkoper gemaakt door de geïntegreerde reclame dus als je die kan verwijderen betekent dat minder inkomsten voor de fabrikant wat betekent dat de prijs waarschijnlijk omhoog moet.
Als je vrij een 'TV firmware' kan flashen betekent het ook dat iemand die gemaakt moet hebben. De groep OSS hackers met voldoende verstand van videoverwerking is waarschijnlijk niet heel groot en zelfs al zijn er voldoende mensen enthousiast te krijgen om voor niks te werken is het bij OSS altijd 0 garantie dat je issue ook opgelost wordt. Veruit de grootste groep gebruikers is niet eens in staat een bug fatsoenlijk te omschrijven...
Ook moet je je afvragen of er dan geen firmwares gaan komen waar juist nog veel ergere reclame/spyware in zit. Je kan de fabrikant daar niet meer op aanspreken dan.
En natuurlijk krijg je de instant piraterij firmwares waar fabrikanten dan weer voor verantwoordelijk worden gehouden en eindgebruikers boetes opgelegd gaan krijgen (je zal maar een tweedehands TV gekocht hebben met piraten firmware...)
Blijft naar mijn idee nog altijd te kort als je kijkt hoe lang je met een tv kan doen. Het zou eigenlijk wel mooi zijn als ze het ‘smart’ gedeelte in een module plaatsen die je dan kan vervangen voor bijvoorbeeld een snellere of nieuwere variant. Natuurlijk nieuwere tv’s worden altijd wel weer beter maar ja lang niet iedereen hoeft dat.

En ja je kan ook iets kopen zoals een mediabox ofzo maar het zou gewoon ‘mooier’ zijn als je iets zou hebben wat goed integreert met het systeem in plaats van los er naast werkt.
Zou je dan na 5 jaar een nieuwe module voor 200euro kopen of een GoogleTV van 110euro? Ik weet wel wat de meeste mensen doen. Of hebben dan liever voor hetzelfde geld een AppleTV.
Vanuitgaande dat het een open standaard zou zijn zou (hopelijk) je dus die Google tv of Apple TV dan ook als een module kunnen krijgen. Of een goedkope variant die een of ander anoniem merk maakt op basis van Android.
Er is een open standaard, die heet HDMI.

En vergeet het maar dat dit uiteindelijk goedkoper als fabrikanten überhaupt tot een standaard (voor een interne module zoals jij bedoelt) komen, denk dat dat alleen maar geld kost. Welke consument gaat daar extra voor betalen?
Exact. KPN kastje op HDMI 1, Android TV kastje op HDMI 2 en TV nooit aan Internet hangen.

Werkt prima en nimmer reclames van Samsung op de TV.
Bijna alles, van netwerkverbinding tot afstandbedieningsinteractie, kan al gewoon over een HDMI-kabel. Misschien dat je USB-C nodig hebt om meer dan 100mbps over de kabel te krijgen, maar ik ben nog geen streamingdienst tegengekomen die meer dan 80mbps streamt.

Maar goed, daar kun je je voordeel mee doen natuurlijk. Koop een willekeurige domme TV en hang er een Google TV-kastje aan, en je hebt een vervangbare media-unit. Of, mocht je nog ouderwetse TV hebben, gebruik het kastje van je provider als media-unit, daar zitten ook apps en wat dan ook op (al zal Ziggo je niet snel een Jellyfin-app laten installeren).

De reden dat weinig mensen dit doen is waarschijnlijk dat domme TV's duurder zijn dan slimme TV's (die laatste hebben tenslotte een extra inkomenstroom met advertentie en dataverkoop).

Vanuit de EU wordt gewerkt aan de Cyber Resilience Act die fabrikanten verplicht om tijdens de verwachte levensduur softwareupdates vrij te geven. Dit moet voor minimaal vijf jaar, en de termijn moet worden vermeld bij de verkoop. Wellicht dat dat de situatie zak verbeteren; zoals bij de GDPR blijkt het gebrek in slagkracht vooral in de uitvoering te zitten.
Wifi op tv uitzetten en een miniPC ernaast, draadloze tobo + muis combi. Beste beslissing ooit. Dan zie ik mensen kloten met zo'n afstandsbediening om een titel in hun Netflix app op te zoeken 😅
Lukt het je om de framerate mee te laten switchen naar de content die je kijkt? Lang geleden had ik ook een htpc, maar sinds de Apple TV is deze toch wel een verademing, het beeld is bij mij gewoon veel mooier als de framerate matched.
Weet ik niet. Je bedoelt dat je tv op 23.97 fps gaat draaien tijdens een film?

Meeste mensen waar ik kom hebben interpolatie aanstaan zodat alles 100hz wordt, daar kan ik echt niet naar kijken. Heb al die functies uitstaan en heb me nooit gestoord aan het beeld.
Klopt, dat kunstmatig verhogen heb ik ook hekel aan, maar judder eigenlijk net zo goed. Toen ik eenmaal wist waar ik op moest letten was het snel klaar met mijn htpc. Maar misschien zijn de videokaarten inmiddels wel zo verbeterd dat ze ook kunnen aanpassen al de diverse snelheden? Vandaar eigenlijk een beetje mijn vraag. Een htpc lonkt altijd nog wel naar me, en zeker met de mini pc’s van tegenwoordig.
Ja precies. Over judder geen idee. Hier ziet het er altijd wel smooth uit en ik vind mezelf wel kritisch als het aankomt op dat soort zaken. Maar verder geen idee. Ik draai een simpele GTX 1070 in m'n htpc..
Het is winst, maar het is nog steeds niet waar we moeten zijn. Een TV moet gewoon gedurende zijn hele levensduur van updates voorzien worden.

En hoewel ik tweaker ben en van recente technologie hou, gaan mijn TV's gemiddeld toch een stuk langer mee dan dat. Een jaar of 10 doe ik gemiddeld toch wel met een TV.

En ja, het kan ook gewoon. Zelfs Microsoft ondersteunt zijn OS'en gemiddeld een jaar of 10.
Microsoft (software bedrijf) heeft een heel ander businessmodel dan een televisie fabrikant waar het juist om de hardware draait.

Een 10 jaar oude TV heeft vaak niet de juiste codecs of hardware die snel genoeg is aan board.
Ik vraag ook niet om nieuwe functionaliteit. Die kun je overigens bij Microsoft na 5 jaar ook wel vergeten. Ik verwacht in ieder geval een veilig product te houden wat niet tot een onderdeel van pak m beet een botnet gemaakt kan worden. Dat lijkt me niet te veel gevraagd.
Een domme tv graag, tussen de 32” tot 42” is prima.
Zorg ik zelf wel voor het smartgedeelte naar keuze.
Ik wil geen 700 euro extra betalen voor iets dat ik liever anders oplos.
Kan je dan niet beter sowieso naar een monitor kijken?

uitvoering: Iiyama G-Master G4380UHSU-B1 Zwart

Misschien zoiets ?
Dat kan handig zijn, mits je zonder afstandsbediening kan leven om van HDMI output te wisselen.
Wil of ‘gaat’ zijn 2 heel verschillende dingen. Ben dus benieuwd of dit een belofte gaat worden of niet.
Onze samsung gaat nu ook al zo'n 8 jaar mee.
Als die gaat is dit voornemen wel een voordeel.
Overgaan naar een android systeem ben ik ook nog niet zeker van....
Mij zou het persoonijk niet veel uitmaken omdat mijn televisie nooit met het internet word verbonden.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.