Consumentenbonden dienen klacht in tegen Chinese webwinkel Temu

Zeventien Europese consumentenbonden, waaronder de Consumentenbond in Nederland, hebben klachten ingediend tegen de Chinese webwinkel Temu. De winkel zou onder meer verboden praktijken en dark patterns gebruiken in de interface.

De consumentenorganisaties wijzen er onder meer op dat Temu het moeilijk maakt om een account op te heffen, wat volgens de Europese regels van de Digital Services Act niet mag. Ook misleidt de shop volgens de Consumentenbond klanten met het aanbieden van duurdere alternatieven nadat ze een keuze hebben gemaakt. Verder is er te weinig informatie beschikbaar over producten, verkopers en de reden waarom consumenten bepaalde producten wel of niet te zien krijgen.

Temu staat al langer in de belangstelling van consumentenorganisaties. In Duitsland beschuldigde consumentenorganisatie vzbv Temu ervan klanten te misleiden met recensies en kortingen, terwijl het Italiaanse Altroconsumo bij negen van dertien gekochte cosmeticaproducten de genoemde ingrediënten niet of nauwelijks aantrof in het product. Temu zegt in een reactie de klachten serieus te nemen, en te werken aan betere informatie en service.

Door Arnoud Wokke

Redacteur Tweakers

16-05-2024 • 14:34

163

Reacties (163)

163
161
60
13
0
78
Wijzig sortering
Nou... veel succes ermee.
Hoeveel slagingskans gaat zoiets überhaupt hebben?

Temu, Alibabba en al die andere prullen webshops moeten ze hier sowieso verbieden. 95% van de spullen verdwijnt na 1x gebruiken in de prullenbak.

[Reactie gewijzigd door Cowamundo op 22 juli 2024 13:51]

Precies, de online variant van de Action en Zeeman. Je komt natuurlijk wel wat spul tegen wat een goede prijs/kwaliteit verhouding heeft (wat kan er mis zijn aan een kladblok of een potlood), maar de rest gaat ongeveer stuk als je er verkeerd naar kijkt.

Echt verschrikkelijk hoe populair die ellende is, ik heb het idee dat hiermee ongeveer de helft van als ons goede gedrag om het klimaat en het milieu te reden teniet wordt gedaan :'(

[Reactie gewijzigd door Alxndr op 22 juli 2024 13:51]

Wat we met z'n allen niet helemaal lijken te beseffen:
Elke euro die je uitgeeft aan TEMU, Ali-express, Amazon etc. is een euro die grotendeels NIET terecht komt bij Nederlandse of Europese bedrijven. Op de korte termijn zijn we goedkoper uit, maar op de lange termijn maken we onze economie kapot.

Daarnaast gaan de producten vaak niet zo heel lang mee. De kwaliteit is vaak inferieur. (te licht, te instabiel, te wiebelig, te breekbaar/kwetsbaar etc.).

je weet ook niet of het veilig is qua chemicalien bij allerlei soorten plastics. Laat staan voedingssupplementen. Zou je een creme, poedertje of zalfje kopen via ali-express?

Ook de (elektrische) veiligheidsnormen zoals KEMA keur wordt er soms opgeplakt, maar of het echt aan die normen voldoet? Kabeltjes zijn dun, soldeercontactjes breken makkelijk. Een risico op kortsluiting.

Verder zijn veel producten met een USB aansluiting een potentieel gevaar (malware). Dat gaat van micro-camera's, microfoons, usb-kaartjes etc.

Ik maak me zelf ook schuldig aan kopen bij dit soort bedrijven, maar het is 90% zooi.

En goedkoop? dat valt tegenwoordig ook tegen. Vaak zijn de verzendkosten hoger dan het product zelf kost.
Het probleem is wel dat heel bol.com en Amazon.com marketplace en Instagram uit z’n voegen barst met dropship websites vol staan met deze Chinese meuk maar dan voor het veelvoudige. Het wekt de schijn dat het spul veilig is maar ik geloof er niets van. En als je toch al die shit krijgt, waarom dan niet goedkoper zelf halen bij temu. Althans, ik denk dat dit de redenatie is van velen.
Ik koop heel vaak op Ali en wat me opvalt is dat soms precies het zelfde tegen komt bij de Blokker/Hema/Action etc etc maar dan voor een hogere prijs en dan reken ik de verzendkosten mee. Alleen de Action kan zich meten met Ali qua prijs maar al die andere kosten me alleen maar meer en het aanbod op Ali is zo veel groter daar kan geen enkele winkel hier tegen op.
Ik koop geen gadgets op Ali, dat heb ik niet nodig en kleding, cosmetica en huishoudelijk spul ook niet maar wel heel veel technische producten.
Uiteindelijk ben ik niet de persoon die de portemonnee van de eigenaren van de Blokkers, Hema’s, Bol etc hoef te spekken, die gasten zijn al rijk genoeg.
Die worden juist rijk door de producten goedkoop in China te laten produceren en hier duur te verkopen.
Het varieert enorm. Sommige spullen zijn nu duurder op Ali dan bij de Bruna/Kruitvat/Hema, laat staan Action.

Temu is meestal goedkoper dan Ali.

Sommige dingen zijn echt rommel, maar ik heb bijvoorbeeld ook een grote plafond-led-lamp met afstandsbediening, waar m’n ouders gek op zijn, gerepareerd met een nieuwe zender/ontvanger/schakelaar, gekocht op Ali. Anders was dat ding onbruikbaar geworden en dus weggegooid.
Het idiote is ook nog eens dat we in onze (EU) regio hele goede consumentenbescherming hebben en vervolgens gaan we crap elders kopen.
Disclaimer: ik koop vaak microcontrollers and aanverwante artikelen.
Maar in NL is alles twee maal zo duur voor hetzelfde product. Dus daarom koop ik bij Ali wat voor hobby vaak genoeg voldoende is.

Je bent je eigen inkoper, dus soms gaat er wel eens wat stuk.
Men gaat inderdaad voorbij aan dat er niet alleen kleren en andere goedkope dingen gekocht worden op dergelijke sites.

Het is een goede bron voor electronica onderdelen die ergens anders niet te vinden zijn of 4x zo duur.
Ik kan voor mijn auto uit 1995 ook (imitatie) onderdelen vinden die verder nauwelijks nog te vinden zijn. Dus het heeft zeker niet alleen nadelen.
Is dat niet zo omdat dezelfde crap in China wordt gemaakt maar dan 4x zo duur wordt verkocht? De consument wordt ook meer wereldwijs. Nike laat zijn schoenen ook voor €5 in India in elkaar zetten door minderjarigen en die kosten ook een veelvoud. Boter op het hoofd.
Waarom zou dat komen, even goed nadenken.
Het idiote is ook nog eens dat we in onze (EU) regio hele goede consumentenbescherming hebben en vervolgens gaan we crap elders kopen.
Die consumentenbescherming is natuurlijk niet gratis. Bedrijven maken daar kosten voor en die worden weer doorberekend aan de consument. En helaas is het zo dat sommige consumentenrechten misbruikt worden door klanten die bijvoorbeeld massaal dingen bestellen en weer terugsturen.

Overigens moeten de Chinese platforms zich ook aan onze regels houden als ze hier dingen verkopen en zijn ze in het verleden wel op de vingers getikt door ondermeer de ACM.
Allemaal hele goede punten waar ik het helemaal mee eens ben, maar waar het mij om gaat is waar je mee eindigt:

"Ik maak me zelf ook schuldig aan kopen bij dit soort bedrijven,"

Waarom?! Wat maakt het zo onweerstaanbaar?

Je lijkt je zo goed te beseffen waar je mee bezig bent, maar dan doe je het toch?

Persoonlijk lukt het me juist heel makkelijk dit soort bedrijven en producten te negeren, als ik alleen al de website of app zie kan ik de producten al voelen en ruiken. Daar wil je je zuurverdiende centen (of zelfs euro's) toch niet aan uitgeven?
Het probleem is dat je bij een kabeltje van de Hema ook niet weet of daar kinderarbeid aan te pas is gekomen. Regelmatig blijkt dat ‘goedgekeurde’ spullen toch weer foute weekmakers bevatten. Zelf kom ik wel eens bij chinese sites uit omdat ik anders domweg niet aan een bepaald onderdeel kan komen. Of alleen voor echt idiote prijzen, waardoor een apparaat effectief total loss zou zijn.
Zit je echt zo in je rijke bubbel dat je niet eens meer armoede kan voorstellen? :/
Hahaha, je kan er niet verder naast zitten. Afgelopen jaar heb ik denk ik gemiddeld netto op 500 per maand verdiend, daar kan je in NL niet eens van leven :9~ :9~

Draai het eens om: ik besef me juist extra goed dat goedkoop duurkoop is, ik kan me niet veroorloven om troep te kopen = geld weg te gooien. En zelf toen ik nog wel 4x zo veel verdiende was ik al wars van prullaria en gadgets, ongeacht de kwaliteit.

Ik ben zeker geen heilige, maar als ik zie wat voor onzinnige spullen (en troep) mensen kopen puur en alleen omdat het kan, de hype van het moment is of omdat ze door dark patterns beinvloed worden, snap ik wel waarom de aarde zo naar de klote gaat.
Waarom?! Wat maakt het zo onweerstaanbaar?
Ik heb bijvoorbeeld een LED-systeem gekocht dat perfect past op de plek waar ik het wil hebben en ik vond geen alternatief op een Nederlandse site die ook precies aan mijn eisen voldeed.

En omdat er zoveel wordt geproduceerd in China en relatief weinig in Europa, is het vaak veel makkelijker om daar onderdelen te krijgen. Die worden immers daar geproduceerd en worden daar in hun fabrieken weer in consumentenproducten gezet. Maar als je zelf met een projectje aan de slag wil, dan is het hier vaak moeilijk of niet te krijgen, en als het hier te vinden is, is het vaak gewoon hetzelfde Chinese spul zonder extra kwaliteitscontrole.

Daarnaast zijn er ook gewoon uitstekende/prima Chinese producten, dus als ik uit betrouwbare bron hoor dat een product goed is, dan koop ik dan liever direct van AliExpress dan van een dropshipper.
Iedereen lijkt er voor het gemak overheen te lezen dat ik schreef: " Je komt natuurlijk wel wat spul tegen wat een goede prijs/kwaliteit verhouding heeft"

Tuurlijk is het niet allemaal slecht, maar het is interessant om te zien hoeveel mensen hier in de verdediging schieten. Mag ik daar niet de uit concluderen dat het er erg op lijkt dat ik de vinger op de gevoelige plek leg en mensen dus eigenlijk diep van binnen weten dat ik toch wel een beetje gelijk heb? (maar ze zich te schuldig voelen/schamen om dat toe te kunnen of willen geven?)

En wat voor product we het over hebben, als je het via een dropshipper koopt wordt je per definitie genaaid, die verkopen juist de goedkoopste troep die ze voor 10 cent kopen om er vervolgens te adverteren met '80% korting; van €5 nu voor €1'. En het is nu niet zo dat ze voor die winstmarge van 900% in ieder geval service en garantie leveren.
Iedereen lijkt er voor het gemak overheen te lezen dat ik schreef: " Je komt natuurlijk wel wat spul tegen wat een goede prijs/kwaliteit verhouding heeft"
Dat schreef je ook helemaal niet in de reactie waar ik hier op reageer.
Mag ik daar niet de uit concluderen dat het er erg op lijkt dat ik de vinger op de gevoelige plek leg en mensen dus eigenlijk diep van binnen weten dat ik toch wel een beetje gelijk heb?
Het is meer dan kinderachtig om kritiek op het gedrag van mensen te leveren en als ze zich dan verdedigen, dat te gebruiken om te beweren dat het eigenlijk je gelijk bewijst.
Die reactie ging over spullen die het geld niet waard zijn, jij trekt het ineens naar iets wat je wel het geld waard vindt. Daarop doe ik een stap je terug om de context die je gemist leek te hebben te proberen te verduidelijken.

Wat ik kinderachtig vind is dat je het zo om probeert te draaien dat je ook geen inhoudelijke argumenten hoeft te geven en doet alsof ik hier de boeman ben.

Als je echt durft te stellen dat het verdienmodel van winkels Temu en Action niet 'de allerlaagste prijs ten koste van alles' is, (wat tot een assortiment van producten van lage kwaliteit (of die zelfs schadelijk kunenn zijn) leidt, dan laten we het hier beter bij. Een ja/nee discussie zonder inhoudelijke argumenten heeft niemand wat aan.
bij niche-spul is de prijs wel een ding. Een druppeltrechter was gewenst, ik ben te lui om handmatig bouillon bij de risotto te gieten. Het prijsverschil voor een stuk glaswerk was enorm voor een nl-winkel of ali. En qua glas ga ik er naief van uit dat daar geen chemicalien in zitten, wel goed afwassen natuurlijk.
Waarschuwing: project mislukt, bij een beetje bouillon raakt je druppeltrechter verstopt.
Aanvullende info, ik heb een keukenmachine die zelf roert en verwarmt, wat kon er mis gaan?

[Reactie gewijzigd door theobril op 22 juli 2024 13:51]

Verder zijn veel producten met een USB aansluiting een potentieel gevaar (malware). Dat gaat van micro-camera's, microfoons, usb-kaartjes etc.
Klopt. Helemaal mee eens.
Als ik iets koop via die toko's, check ik de USB interface altijd op een Raspberry of er geen rare interfaces verschijnen, zoals een HID device ofzo.

Wat bestel ik: CH340 adapters en dat soort dingen. USB sticks nooit. Is altijd zooi.
En nooit iets bestellen met een 230 volt aansluiting. Dat is vragen om ellende.
Mijn collega vond dat altijd maar onzin, maar het scheelde bijna niets of hij had nu onder een brug geslapen.......
en, al eens iets tegen gekomen wat niet in de haak was?
Het is een gevalletje u vraagt wij draaien. Vraag je goedkope meuk dan krijg je goedkope meuk. Die vervangende laptopvoedingen zijn echt dramatisch qua EMC. Zodanig dat de gast in het testlab er ook even van stond te kijken.
Oh en dat over 5 meter rs232 kabel van buiten de meetkamer.

Aan de andere kant, ik heb er een ietwat duurdere (doch zeer betaalbare) labvoeding besteld en ik ben toch enigzins onder de indruk qua ontwerp en montage. Zag er best wel netjes uit van binnen. Overal krimkousjes, borgringen en tiewraps. Het kan dus wel als je genoeg betaald.
Ik bestel regelmatig onderdelen van (voorheen) gerenommeerde westerse merken die na een paar jaar geen onderdelen voor hun dure producten meer hebben. Gelukkig levert Ali die dan nog wel waardoor ik de afvalberg een beetje kleiner kan houden. Overigens komen de producten van die westerse merken tegenwoordig ook gewoon uit China en is de kwaliteit tegenwoordig even triest als de producten die je met een Chinese productnaam uit China haalt..
Ja is niet zo gek. Mensen zeggen tegenwoordig dat alles zo duur is geworden. Dan moeten ze iets zoeken waar ze op kunnen besparen. En dat zal deze troep dan wel zijn. En als het zo makkelijk is denken ze ook niet na over hoe en wat. Ik zelf heb nog nooit die sites bezocht. Ik ga meestal voor kwaliteit en anders hoef ik het niet. Maar ik ben ook iemand die voordat ik wat koop ook vele reviews lees, De action koop ik dan wel spullen. Led lampen bijvoorbeeld of sokken. Of deksel voor een pan. Maar omdat ik er zelf heen ga hoeft het niet van ver te komen.

Het zijn niet perse de gewone mensen die onze economie kapot zouden maken. Maar de gene die de prijzen bepalen voor producten. Net als iemand hier aangeeft de zelfde spullen te zien van ali vs blokker/hema/action.

Ik wou nieuwe earpads voor mn koptelefoon van amazon. Maar ook veel troep. Dus heb de scheur zelf maar hersteld met naald en draad. Zo kan ie weer een tijd mee. Sowieso debiel dat ze 1 oorkussen aanbieden die op 5+ koptelefoons zouden passen. Die reviews kan ik ook niks mee. Maar amazon is dan de enige site die ik dan wel heb bezocht en van heb besteld.

En misschien voelen mensen zich ook wel rijk als alles zo goedkoop aangeboden word. (Zo voelde ik mij bij een kringloop waar alle films maar 0,50 cent per stuk waren) Dan kun je voor weinig geld super veel (troep) kopen. (Op de films na dan) Net als een miljonair in een winkel (met kwaliteits spullen)

[Reactie gewijzigd door Holmindeboks op 22 juli 2024 13:51]

Hoe geprivilegieerd kan iemand wel niet worden.
Ik kijk vaak/ vaker alleen naar de slechte dingen. Ik weet wat de opties zijn van producten. Maar als er echt super negatieve dingen bij staan dan hoef ik ze niet. Ik heb producten al vele jaren in gebruik. Sony draadloze koptelefoon vanaf maart 2019. bowers & wilkins koptelefoon nu ongeveer 10 jaar. Sennheiser gaming headset gekocht in november 2015. Ik zoek echt wel goed uit wat ik wil hebben. En soms is het weken lezen en dan weer met een pauze. Heb ook maanden gekeken voor een goede bureaustoel. Ook winkels bezocht het is allemaal troep en niet naar wens. Ik gebruik mn huidige nu nog. Ook al is de zitting versleten. Er ligt nu een kussen op. De armleuningen ga ik zelf wel een keer aanpassen.

Dus de goede dingen van revieuws kan ik niet zoveel mee. Dat is soms ook persoonlijk wat iemand verwacht. Maar de negatieve dingen, en of iets snel stuk gaat is dan weer anders. Mn jbl dopjes was een gok. Die heb ik bij release gekocht. Maar ben er super blij mee. 1 nadeel is. De laden niet standaard meer op dus voordat ik de ga gebruiken die dag moet ik eerst de stroom lading controleren. En dan opladen voordat ik ze mee neem.
Wat een grote onzin zeg, er zijn veel producten die simpelweg NIET aangeboden worden op een """locale"" winkel of voor minimaal 2× de prijs.
Elke euro die je uitgeeft aan TEMU, Ali-express, Amazon etc. is een euro die grotendeels NIET terecht komt bij Nederlandse of Europese bedrijven. Op de korte termijn zijn we goedkoper uit, maar op de lange termijn maken we onze economie kapot.
Dit is al lang een gepasseerd station, want er is door Europese overheden al heel lang geleden besloten om de deur open te zetten voor productie in lage-lonen landenen het resultaat is dat een gigantisch percentage van producten die hier wordt verkocht uit China of andere lage-lonen landen komt.

Je kunt jezelf voor de gek houden en doen of je Zweedse producten koopt als je bij Ikea winkelt, maar veel van hun producten komen bijvoorbeeld ook gewoon uit lage-lonen landen. En Bol verkoopt ook gewoon massaal producten van dropshippers, dus die verkopen exact dezelfde meuk als op AliExpress, maar dan met een opslag.
Daarnaast gaan de producten vaak niet zo heel lang mee. De kwaliteit is vaak inferieur. (te licht, te instabiel, te wiebelig, te breekbaar/kwetsbaar etc.).
Er ontbreekt een kwaliteitscheck die je bijvoorbeeld wel hebt als Ikea dingen in China laat produceren en er staat inderdaad veel troep op die marktplaatsen. Aan de andere kant kun je daar ook genoeg prima producten vinden, soms ook zaken die hier niet te krijgen zijn.

Je moet ook een beetje gezond verstand gebruiken.
Wat is er mis met de Action en Zeeman?

Is de Action Dreft ineens anders dan de Dreft van de Albert Heijn?
Of zijn de Welly autotjes bij de Action van andere kwaliteit dan de Welly autotjes van Bol.com?

Maar success om het 3 voudige te betalen bij de AH voor hetzelfde ;-)

[Reactie gewijzigd door Bender op 22 juli 2024 13:51]

Als je dan beseft dat er achter Action 1 van de grootste durfkapitalisten van Europa zit die zulke diepe zakken heeft dat ze de markt gewoon kapot kunnen maken met extreem lage prijzen dan ga je er misschien anders naar kijken. Als Bezos het doet spreken we er schande van maar als we zelf kunne profiteren van lage prijzen kijken we weg. Maar ga er maar van uit dat zodra ze alle concurrentie uit de weg hebben geruimd (Big Bazar is al gelukt, Blokker moet het ook nog maar zien te overleven) dan gaan de prijzen ongetwijfeld omhoog.
Die vergelijking met Amazon is totaal krom, helemaal als je het ook nog hebt met kapot maken van de markt.

Ahold (Albert Heijn) maakt 1,9 miljard winst met gigantisch gestegen supermarkt prijzen, jij vind dat we daar medelijden mee moeten hebben?
Action maakt ook winst, betaald personeel gewoon het loon zoals in Nederland vastgesteld is dat dat moet.

En jij bent bang dat de markt voor Albert Heijn kapot gemaakt wordt? Of over welke markt heb je het, de lokale supermakt niet want die is door die AH al kapot gemaakt.

Dus nee ze zijn niet zoals Uber met dikke verliezen de andere kapot aan het maken dankzij die diepe zakken. Ze hebben een gezond business model gemaakt die mogelijk ten koste gaat van.. ja ja de Albert Heijn.

Blokker heeft een zwaar verouderd business model, ze verkopen zeer beperkt overlappende producten van de Action. Dus dat argument raakt kant noch wal.
De Big Bazar is over de kop gegaan omdat ze op veel te dure locaties zat, precies wat de Action dus niet doet om exact die reden.

Dus waar zit je vergelijking met de markt kapot maken?

[Reactie gewijzigd door Bender op 22 juli 2024 13:51]

Ahold maakt het merendeel van haar omzet in Amerika tegenwoordig dus dat is ook niet erg lokaal.
Nu je het zegt. Ik zat laatst de a merk frisdranken bij de Action te vergelijken met de grotere flessen bij de supermarkt en in heel veel gevallen is de Action daar ook goedkoper mee.
"Je komt natuurlijk wel wat spul tegen wat een goede prijs/kwaliteit verhouding heeft..."
Heb jij toevallig een leesbril van de Action? (die stuk is gegaan door er naar te kijken?) :9~ :9~ :9~

[Reactie gewijzigd door Alxndr op 22 juli 2024 13:51]

'wat kan er mis zijn aan een kladblok of een potlood'

Laat dat maar aan een ondernemer in china over....

Om maar wat te noemen:
Dwangarbeid
Kinderarbeid
Milieuvervuiling
Zware metalen
En het dan nog presteren om een potlood te maken waarmee niet te schrijven of tekenen valt.
Zo slecht zijn de spullen helemaal niet meer, als je een beetje uitkijkt.
Papier van illegaal gekapte bomen of met (bijvoorbeeld) giftig water gemaakt.

Potloden met giftige stoffen erin, lekker om aan te sabbelen!

Nee, goedkope meuk kun je veel beter links laten liggen.
Hoho, de spullen bij de Zeeman zijn wel goedkoop, maar zeker niet slecht!
Er is veel troep te verkrijgen inderdaad, maar daar tegenover is er zo veel te verkrijgen voor een normale prijs. Noem bijvoorbeeld onderdelen voor allerlei toepassingen, welke aan partnummer gelijk zijn, daar betaal je soms gewoon 80% minder voor. Bepaald gereedschap waar hier een reseller 300% er bovenop gooit kun je identiek vinden op een Aliexpress. Het EU aanbod is qua artikelen vaak exact hetzelfde, maar dus veel duurder. Logisch dat mensen over de grens shoppen.
Mee eens; bij de Action koop ik dan ook niks anders dan schoonmaakspullen (meestal wel nog van een merk, zoals Dreft), en dingen als een kladblok. Ik zou van zijn leven nooit iets kopen waar electronica in zit of iets dat eetbaar is.

Ik snap ook niet dat mensen zonder problemen een iPhone van €995 aftikken, maar dan voor een hoesje gaan rondkijken bij AliExpress omdat €30 voor iets als een Spigen of een Torro "te duur" is. Dan doe je er een prutshoesje van €3 omheen die wat schijnveiligheid biedt.

De keren dat ik mijn telefoon heb laten sinds ik een mobiel heb kan ik op 1 hand tellen, maar die éne keer dat ik me thuis vergrabbelde was ik wel blij dat er een goede (Spigen) cover omheen zat. Ik heb een granieten vloer, en die telefoon zou waarschijnlijk compleet aan diggelen zijn geweest. Nu zit er geen krasje op.
Nu koop ik (express) niet bij Temu, maar AliExpress is toch wel een favoriet bij mij. En is 95% van de spullen regelmatig in gebruik of zelfs altijd.
Bij mij is dat wel anders om geworden na enkele keren gewoon opgelicht te zijn bij en door Aliexpress.
Geheugen kaartjes die direct de vuilnisbak in kunnen verkopen beiden was het niet dat je bij Temu na een klacht ingediend te hebben wel je geld terug krijgt en bij Aliexpress je gewoon het bericht krijgt dat ze je klacht niet in behandeling neemt omdat je "Geen bewijs" hebt aangeleverd.
Dit laatste ging over een M2 SSD die na dat ik op een 4 Tb SSD zo 3,5 Tb op had gezet om over te zetten op een andere computer na 1 Tb niets meer deed.
Heb je ook naar aantal verkocht + reviews gekeken? Is uiteraard ook een belangrijk iets om naar te kijken.
En dan heb ik het over de echte reviews, niet de reviews zonder tekst/fotos.
Zelf plaats ik geen foto`s van wat ik gekocht heb maar me reviews bij Aliexpress zie ik echt terug als ik een slechte plaats.
Misschien om dat ik iets te eerlijk ben maar troep is gewoon troep en dat schrijf ik dan ook gewoon.
Maar ook hier in Nederland lees ik genoeg reviews op vooral dropschipping websites waarvan je 100% zeker weet dat ze niet kloppen.
dropschipping websites
De meeste mensen hebben het niet door dat het een dropshipping is. Dat is mij ook 1 keer overkomen terwijl ik alles uitzoek.
Maar dat beantwoord mijn vraag niet
Ik moet ook wel zeggen dat ik dat soort dingen nooit koop daar. Hooguit een SSD behuizing. Maar technische dingen (op wat Tuya spul na) koop ik liever elders. Plus betalen na aflevering kan dan ook wel helpen.

[Reactie gewijzigd door RebelwaClue op 22 juli 2024 13:51]

Opslagmedia, kleding en zaken die 220-230v vereisen, zijn sowieso al zaken die je pertinent niet moet willen kopen op AliExpress wil je enige zekerheid dat je geen geld over de balk smijt.

Een HDD en een SSD, enkele jaren geleden eens gekocht en inderdaad zijn deze vaak voorzien van een paar SD kaartjes waarbij de firmware van de print zodanig is vern**kt dat ie een grotere capaciteit weergeeft ongeacht welk OS je gebruikt. Dit was vrij gemakkelijk te bewijzen door allerlei screenshots te maken en een filmpje op te nemen met de smartphone waarmee de SSD en HDD werden geopend en duidelijk zichtbaar werd dat de verkoper de boel oplichtte. Deze store is uiteindelijk ook direct van AliExpress getrapt. Dus bewijs aanleveren is lang zo moeilijk niet als het lijkt.

[Reactie gewijzigd door DarkForce op 22 juli 2024 13:51]

Maar goed, er zijn zoveel verhalen over 'onjuiste' capaciteit bij SD-kaartjes en SSD's. Die zou ik nooit van z'n leven op AliExpress kopen.

TEMU mogen ze wat mij betreft helemaal verbieden, bij Ali kom je ook nog wel 'goed spul' tegen. Maar dat heb ik bij TEMU nog niet gezien en dan heb ik het nog maar niet over de manier hoe TEMU met de shops omgaat (die producten via TEMU verkopen). Ali doet dat veel beter.
Dat soort dingen kan je echt niet daar kopen. Als je degelijk en kwaliteit wilt dan kan je niet anders dan iets in de EU te bestellen.
Dan moet je in de EU wel letten op dat je een product koopt van een bekend merk (liefst geheugenchipproducent) en dus niet een producent die producten in China laat voorzien van een eigen logo en verpakking. Ik heb zelf in het verleden bij Office Centre zowel eigen merk als PNY gekocht van uiterst beroerde kwaliteit.
Geheugenkaartjes is een oude scam. Wat kostte het?
geheugenkaartjes.. uit china.. succes.. met het binnenhalen van malware. Eigenlijk alle usb producten van dat soort sites vertrouw ik niet. koptelefoon, microfoon, microcamera? liever niet nee.
Ik zou ze ook altijd eerst op mijn werk gebruiken die kaartjes, ik heb zo’n goede band met de ict daar die gun ik ook zo hun pleziertjes……
Ben er ook ingetrapt,malafide winkeltjes hebben daar vrij spel.
Kopersbescherming ja alleen voor de verkoper |:(
Tja dat is algemeen bekend, dat je het toch daar koopt tja.
Beetje zelfonderzoek had dat kunnen voorkomen.
Ik denk hetzelfde, dat op dit moment TEMU beter is dan Ali Express. Temu zorgt ervoor dat alle artikelen in een keer worden verzonden. Bij Ali Express zijn het bedrijven zelf die moeten opsturen......
Dit is al zo ongeveer 20 jaar bekend. Deze praktijken bestonden 20 jaar terug op eBay ook al.

Het enige dat ik ooit bij AliExpress heb gekocht is een print-gordijn en de reden was dat het daar €105 kostte, en in Nederland €400 met 8 weken levertijd. Yeah, right, dropshipper. Dan haal ik het wel waar jij het haalt.
Ach de ESP's die ik via ali heb besteld of Zigbee producten werken prima.

Weet wat je besteld is de gouden regel bij die shops, bij kleding etc blijf ik ver weg
Ach de ESP's die ik via ali heb besteld of Zigbee producten werken prima.
Sinds ik bijna brand heb gehad door een electrisch minder degelijk product, koop ik geen 220V producten meer rechtstreeks uit China. Men is daar erg makkelijk met de veiligheid van dingen accepteren.
Dit. Vroeger was de nummer 1 oorzaak van huisbranden de droger die stof verzameld aan de achterkant. Tegenwoordig is het electronica, en dan vooral met dank aan goedkope adapters, batterijen/accus en dergelijke dingen. Die goedkope blokjes van de Action en de SoLow zijn al niet al te best op dat vlak, die van Ali en Temu zijn nog vele malen erger. Helaas moet het vaak (bijna) mis gaan voordat men inziet dat het toch wel handig is om wat meer uit te geven voor een degelijk product.
De laders van de action worden al sinds een paar jaar getest en zijn gewoon veilig genoeg maar gaan idd wel snel kapot.
En dat snel kapot is nou juist het probleem. Dat "snel kapot" uit zich niet enkel in "doet niks meer". Er komen ook snel problemen als kortsluiting. Kunnen ze leuk aan de eisen voor "veilig genoeg" hier voldoen (dat is wel het minste wat je mag verwachten van fysieke winkels hier), maar dat veranderd niet dat het een veelvoorkomend probleem is waardoor het nu de nummer 1 oorzaak is van (huis)brand. Dat is gewoon een statestiek.

En ik wil daarmee niet zeggen dat dat per se betekend dat onze minimum eis ruk is. Er is altijd iets dat de nummer 1 oorzaak is en er zal vast nagedacht zijn over de minimale veiligheidseis. Echter is dit wel iets wat dus vaak genoeg voor komt om #1 te zijn daarin, en waarvan je de kans drastisch kan verlagen door kwaliteit te kopen. En waarbij geld dat zelfs als het statistisch mee valt en daarom binnen de norm valt, de consequenties vaak wel groot zijn als het wel gebeurd. Zeker met het vele laden van telefoons naast het bed is dat een dingetje, gezien vuur en rook dan eerder bij jouw gezicht is dan bij het brandalarm. En dán voel je je wel flink stom dat je een goedkope adapter bij de Action kocht ipv meer te betalen voor kwaliteit. Maar dan is het te laat. Dus dat is wel een waarschuwing waard.
Top, dat zouden meer mensen moeten doen. Maar in de praktijk is dropshippen van Ali-express/Temu troep een verdienmodel voor diverse jongeren tegenwoordig. En van bol/Amazon/marktplaats (waar die goederen worden aangeboden) hoeven we ook weinig actie te verwachten; zij worden tenslotte (nog) niet verantwoordelijk gehouden voor de ondermaatse kwaliteit/veiligheid van diverse items.
Er worden op Ali express ook gewoon merkartikelen verkocht hoor, die daar vaak ook onder licentie voor een groot bedrijf worden gemaakt. Dus.........Vaak nog duurder dan hier te koop.

Wat ze in China vaak doen is onder licentie producten maken en dan later onder eigen naam veel goedkoper aanbieden. Dat zijn echt geen slechte producten hoor.

[Reactie gewijzigd door Tourmaline op 22 juli 2024 13:51]

Nee maar alles is troep!1!1!1!11!1!1 /s
Zeker; maar dat zijn m.i. uitzonderingen. En daarbij is het voor consumenten dan niet altijd duidelijk of ze echt of namaak kopen, of het cn of en/us/eu versies betreft, etc. Daarbij is het maar de vraag of store x na een tijdje nog bestaat op Ali Express. Hoe verloopt de garantieafhandeling dan.

Er zijn uitzonderlijk goede producten en aanbieders te vinden; maar een groot deel is copy, paste, dump en door. Kwaliteit en veiligheid staan bij AE evenals Temu niet voorop.
Het is eerder anders om.
Zeer grote bedrijven laten hun spul daar maken en dan produceren ze gewoon zoveel dat ze het onder eigen naam gaan verkopen.
Maar Japan en China waren zo en zo al landen die producten kopieerden en ze op de westerste markt brachten.
Zo is onder andere Sony ook begonnen en zie maar wat voor bedrijf het nu is.
Ik heb wat niet-elektronische gadgets (een camo-tasje, verrekijkertje, wat andere losse dingetjes) besteld bij ze. Werkt perfect. Best fatsoenlijke kwaliteit ook wel voor dat geld..

[Reactie gewijzigd door DigitalExorcist op 22 juli 2024 13:51]

Wij hebben laatst wat kleding via Ali laten komen en dat was kwalitatief eigenlijk best goed.
Ik heb ooit een mooie reportage van het team achter de Keuringsdienst van Waarde gezien over kleding uit Azië. Daaruit bleek dat China niet de goedkoopste producent is omdat zij hun werknemers een degelijk lokaal loon moeten betalen. In Bangladesh was het heel anders. Daar werden met kinderarbeid en onder onveilige arbeidsomstandigheden spijkerbroeken gemaakt voor Zeeman en andere goedkope aanbieders, maar ook voor Diesel die dan claimde dat de broeken in Italië werden gemaakt waarna ze ze voor een veelvoud van de prijs verkopen. Ik denk dat het heel lastig is om tegenwoordig na te gaan waar je producten vandaan komen en hoe ze zijn gefabriceerd. Immers komen de Nederlandse rozen uit Kenia en komt een deel van de Spaanse sinaasappels uit Griekenland.
Vroeger kreeg je goed advies ens service in winkels en dat was wat waard. Tegenwoordig is dat verleden tijd en dan hoef je daar naar mijn mening ook niet meer voor te betalen.
Aardig wat dingen neem ik van aliexpress hoor, bijvoorbeeld een groot mooi stapelding voor je schoenen, kost daar maar 5 euro hier zou je makkelijk 25 er voor moeten betalen voor dezelfde slechte kwaliteit.
Minus de keurmerken dat hij niet van toxisch plastic is, niet met kinderhandjes gemaakt zijn etc etc. De kosten zitten altijd ergens.
Da´s een mooie gedachte. Maar zo zit deze kapitalische wereld niet elkaar. Marges zijn gewoon erg hoog. De kans dat tussenpartijen (dozenschuivers) hetzelfde product verkopen maar het extra geld gewoon in hun zak steken is 90%.
Zo gaat het wel ja. Ander voorbeeld: mijn fietsfabrikant heeft een fietstas toegevoegd aan hun shop, die perfect past bij de fiets. 49,- ex. verzendkosten.

Ik reverse-image searchen een een half uurtje googlen, vind je dezelfde tas voor 15,- met gratis verzenden van Ali. "minus de keurmerken dat hij niet van toxisch plastic is etc etc"
Dus de fabrikant heeft hem daar ook weg en korting gekregen vanwege aantallen, of de fabrikant gevonden. Maar wel 35+ euro per tas vangen.
Maar je zegt het zelf al. Ondanks het identieke uiterlijk, is de tas van de fietsfabrikant blijkbaar uit andere plastics vervaardigd dan de tas van Ali.

Of het kan ook dat de exemplaren die door de kwaliteitscheck komen naar de fietsfabrikant gaan, en de rest naar Ali.

Het kan wel hetzelfde eruit zien, maar dat betekent niet dat het ook hetzelfde is.
Dat zeg ik helemaal niet. Dit was als sarcasme op de comment van Hellboy. Het is dezelfde tas.
die webshops zijn evengoed kapitalistisch, dat is geen argument :). Die webshops bestaan puur owv van datzelfde systeem
Het is ontzettend naief om te denken dat als het in een andere winkel verkocht wordt dat ze dan weten waar het geproduceerd is, of door wie het geproduceerd is.

Die kopen ook weer van groothandels, die het weer van europese groothandels kopen die het weer in china kopen.. bij diezelfde fabriek.
Als je een keertje rondneust bij alibaba.com dan zie je hoe je vanuit je luie stoel in Nederland in China een product custom made met je logo kunt laten maken en verschepen. Veel van die producten zie je bij ons in de schappen liggen of via bol.com aangeboden worden.
Maar een schoenenrek moet je ook niet aflebberen, dus 'giftig plastic' is niet zo heel spannend.
Nee maar je schoenen staan er wil in, daar loop je mee door huis, je kat loopt daar weer overheen, likt zichzelf schoon en krijgt het zo binnen, schijt in mijn tuin, belandt op mijn BBQ en zo krijg ik die zooi toch weer binnen.
Dat is 'oddly specific'...
Nee maar je schoenen staan er wil in, daar loop je mee door huis, je kat loopt daar weer overheen, likt zichzelf schoon en krijgt het zo binnen, schijt in mijn tuin, belandt op mijn BBQ en zo krijg ik die zooi toch weer binnen.
Gatverdamme, het idee alleen al.... je eten op de grond in je tuin leggen. Ik heb als klein kind al geleerd om normaal vanaf een bord te eten :+

Oh trouwens, dan nog niet gesproken over de kolerezooi die uit de lucht in je tuin belanden ook als je dus geen huisdieren hebt. Of te wel... lekker vergezocht weer.
Wat belandt er precies op je BBQ? Je kat of de uitwerpselen?
Ik gebruik houtskool , kattendrollen is wel heel erg bio-bbq
Ik snap niet dat je de schijt van je kat op de bbq doet en opeet. Niet doen!
dat is het wel:
* iemand heeft dat gemaakt in wss niet al te beste omstandigheden. Dat je het je niet wilt aantrekken is je volste recht, maar dat is iets anders.
* dat verdwijnt hier ook ergo dat komt vroeg of laat in de natuur terecht.
Ik denk dat hij die dropship meuk bedoeld. Die de dropshipper inderdaad voor 5 euro of minder bestelt. Dan doe ik het liever zelf.
Ja, en ik zal eerlijk met je zijn, het boeit me echt helemaal niks, moet me hele leven al rekening houden met iedereen behalve mezelf dus dit milieu onbewust stuk plastic kan er wel ff af.

Waarschijnlijk massa produced met super cheap plastic in een fabriek wat ik toch niet direct aanraak na de eerste keer in elkaar zetten, ik twijfel er heftig aan dat het door kindjes gemaakt is maar zelfs dan heb je hogere kans dat nike of apple zich daar aan vuil maken en daar betalen mensen ook een premium voor zonder blikken of blozen.
niet met kinderhandjes gemaakt zijn
Het gros van de 'westerse' producten zijn gemaakt door die kinderhandjes. Dat je niet koopt bij een Chinese webshop is nul garantie daarin.
Kom nou, verreweg de meeste producten worden machinaal gemaakt in fabrieken met automatisering.
Ofcourse, het was ook een figure of speech. Waar je je producten ook koopt, grote kans dat er kinderarbeid mee gemoeid was of uitbuiting van arbeiders.
Want de A-merken kan je op hun blauwe ogen geloven dat ze zich verzetten tegen kinderarbeid? *naïef*

Fect, zolang ouders van kinderen in bepaalde landen onvoldoende blijven verdienen zal kinderarbeid meer regel dan uitzondering zijn (en blijven). Zolang de moraalridders denken dat ze er goed aan doen alleen bij Nederlandse (web)winkels en/of A-merken (etc) te kopen, zal kinderarbeid steeds verder in 'the Underground' vertrekken en zullen in die landen waar het echt zo goed als onmogelijk gemaakt wordt kinderen steeds meer "financieel" seksueel misbruikt (prostitutie) belanden om links of rechtsom toch voor geld te zorgen.

Keuze is eerder, kinderarbeid of kinderarbeid zoveel mogelijk beperken en zorgen dat een kind "financieel" seksueel misbruikt (prostitutie) wordt... het is maar wat je op je geweten wilt hebben. Ik keur beide niet goed, maar het is niet zo zwart/wit als het volledig tegengaan van kinderarbeid en denken dat het probleem opgelost is. Zolang salarissen van ouders achterblijven zal er nimmer iets veranderen.

En nee, lang niet ieder bedrijf betaalt werkelijk conform afspraken tussen die zogenaamde goedwillende stichtingen die zich inzetten tegen kinderarbeid.
Heel kort door de bocht dit
Plastiek wordt niet door kinderen gemaakt maar komen uit een machine en daardoor mogen ook in China geen kinderen er mee werken.
Bijvoorbeeld "mini kacheltjes" die je hele kamer' zou kunnen verwarmen en die ook verkrijgbaar waren bij Tommy Teleschopping die je op Aliexpress voor de helft van de prijs kan/kon kopen maar levens gevaarlijk bleken te zijn.

Ps. die schoenenrek van plastiek moet je ook vastlijmen en met Nanotape vast maken op de muur.
En als je de goede Nanotape hebt dan kan ik uit ervaring vertellen dat je dan je schoenenrek niet meer van de muur krijgt.
Ik heb er namelijk een verlengblok er mee vast gezet en die zit echt zeer stevig vast.
Volgensmij gebruik jij die shops nooit.
Bestel zelf heel veel van aliexpress en heb ook redelijk wat van temu besteld toen ze nog redelijk wat kortingen gaven.
Zolang je weet wat je koopt(kwestie gezond verstand) krijg je gewoon nuttige spullen aan die lang meegaan.
Heb n hele server met deels ali spul gebouwd(mobo met geintegreerde ES cpu + case + pcie riser). Mini pc komt van ali af. Telefoon komt ook van ali af. Redelijk wat componenten komen van ali af. Als je ali, temu, etc. Wilt verbannen mag je overigens ook gelijk sites als amazon en bol verbannen.

Edit:
Beste mede-tweakers: de moderatie functie is GEEN like/dislike functie

[Reactie gewijzigd door DieMitchell op 22 juli 2024 13:51]

temu geeft nog steeds korting hoor, net zoals vroeger betaald met jouw persoonlijke gegevens tot zelfs screenshots toe :) #gezondverstand :+ Hetgene overigens niet door jouw betaald wordt, wordt wel door iemand anders betaald. (niet dat dat anders is bij andere webwinkels maar soit)

[Reactie gewijzigd door Yoshi op 22 juli 2024 13:51]

Zal effe alleen maar ingaan op het nuttige gedeelte(eerste 9 woorden)
Heb al sinds een lange tijd geen korting meer gehad van hun. Kreeg eerst regelmatig best wel grote kortingen maar dat hield snel op.
In het begin was de korting echt gigantisch en kon ik nog voor €10 bestellen maar nu is dat €20 maar daar zijn de verzendkosten wel 100% gratis.
Ik vergelijk wel de prijzen met Aliexpress waar je nog steeds voor €10 hoef te bestellen echter zijn er ook dingen bij waar de verzendkosten weer niet gratis zijn en soms extreem duur zijn.
€20 verzendkosten is vooral bij kleding wel heel normaal.
Maar een Adidas trainingspak voor €11 en dan €18 verzendkosten valt daar tegen wel weer mee.
Het zou niet de originele zijn maar voor velen is dat geen probleem al moet je wel heel goed op de maat letten anders zit deze zo strak dat iedere meid of jongen meteen ziet wat voor eieren je in broek hebt zitten.
Tweakers is gewoon heel bevooroordeeld tegen Aliexpress dus dat ze je minnen is geen verassing. God verhoede als je ook maar 1 ding besteld.
Ik ben het eens dat die webshops normaal gesproken vreselijk slecht zijn.

Maar als tweaker is aliexpress essentieel voor hobby dingetjes. Ik heb in europa nog geen andere winkel gevonden die voor een oké prijs de hoeveelheden electronica/componenten aanbied die ik soms wil.
Of nouja, één keer bij amazon, en dat is nou niet bepaald een essentiële verbetering op het grotere probleem.
ik bestel alles gewoon bij mouser hoor, ik kan me niet (nu het hangt er wss vanaf wat je doet) herinneren daar iets niet gevonden te hebben.
Je kan vast alles wat je wil vinden op mouser, farnell, rs-online, conrad en digikey. Het punt is prijs en hoeveelheid. Als hobbyist heb ik geen behoefte om voor mijn hobbyprojectje 66,90 te betalen voor 10 DS18B20s (let wel, 20 euro verzending, 46,90 voor de chipjes). Aliexpress heeft een vergelijkbaar product (dus goed genoeg voor hobby maar niet te vertrouwen voor serieus werk) voor pak 'm beet 5 euro.

Dat is gewoon een significant verschil. De webshops hier waar je het kan krijgen zijn nou eenmaal gericht op bedrijven en de prijzen en service is daar naar.

Ik zou graag een consumenten platform zien in de EU waar je voor een meer Ali prijs de onderdelen kan krijgen in de volumes die een hobbyist nodig heeft.
Ik kocht een racebaan met 2 loopings en 2 autootjes. Weet je wat ik kreeg? Een metalen plaat, met een 'verouderde' afbeelding van een racebaan met 2 loopings en 2 autootjes. |:(

Je weet wel.. zo'n metalen plaat die je ook in de kroeg ziet hangen met daarop een afbeelding van een biertje of een spreuk ofzo..
Vroeger kocht ik bij Conrad, maar die hebben het ook verprutst en dan betaal je wel de hoofdprijs. Reichelt heeft ook een uitgebreid aanbod. Daar heb ik echter geen ervaring meer omdat ze gewoon duur zijn met verzenden.
Dat is sneu voor de Action want die kan je dan meteen erachteraan verbieden.

Er zijn heel veel spullen van goede kwaliteit bij de Chinese webshops en sommige handige spullen worden hier niet verkocht.

Ik vind de Chinese webwinkels een aanwinst voor het webshoppen.
Ik ook, keek laatst nog naar telefoon hoesjes en het begon vanaf 30 euro hier in Nederland. Gekker moeten we het niet hebben.
Je krijgt waar je voor betaald.
Bij Aliexpress hebben ze ook heel goede kwaliteit spullen.
Die zijn alleen niet heel veel goedkoper als hier.
Ze ook heel veel goede kwalteits spullen die hier niet eens te krijgen zijn.
Maar je betaald er wel wat meer voor.
Anoniem: 76058 @Cowamundo16 mei 2024 14:52
Temu, Alibabba en al die andere prullen webshops moeten ze hier sowieso verbieden. 95% van de spullen verdwijnt na 1x gebruiken in de prullenbak.
Gaan we Amazon dan ook verbieden? eBay? ...

Want kan je verzekeren dat VEEL van de producten dat je vind op die 2 sites, de exact zelfde zijn dat je vind op Alibaba, Aliexpress enz. Maar dan dubbel of meerder keren hogere prijs "lokaal" en ander merkje erop...

O, wacht, kijk je een beetje dieper zoekt, merk je dat bepaalde goedkope / medium quality server chassis merken, in de praktijk, exact dezelfde zijn, en we spreken niet van replica / clone, nee, de firma's dat de boel ECHT maken zoals op Alibaba (tegen de helft van de prijs), en dat hier dan verkocht worden onder een ander merk.

Sorry, maar die commentaar gaat me de nodig 0's opleveren hier, maar als je zo een grote statement doet dat als " 95% van de spullen verdwijnt na 1x gebruiken in de prullenbak", ... dan zou je beter moeten weten.

Als het geen gekend merkt is, zoals Philips, ... dan is er 95% kans dat hetzelfde product verkocht word op Alibaba enz, maar dan van de originele bron of via een side winkel zoals aliexpress.

Wilt je meer qualitied, dan koop je de "dure" merken. Maar al de rest komt puur uit China, ...

Tussen haakjes: Heb hier de nodig spullen van die winkels, en geen enkel kapot, enz. Ja, sommige hebben minder qualitied, goedkopere kabels, of what dan ook, maar ze werken goed genoeg. Als je bijvoorbeeld een USB3/SATA hier koopt voor 10 Euro, of 2 Euro uit China direct, en het doet hetzelfde, wie is de echte dief?

[Reactie gewijzigd door Anoniem: 76058 op 22 juli 2024 13:51]

Als het geen gekend merkt is, zoals Philips, ...
Grappig genoeg is Philips geen goed voorbeeld, want die merknaam wordt tegenwoordig uitgeleend / in licentie gegeven aan Chinese fabrikanten om op hun OEM electronica te plakken en zo in het westen te verkopen.
cava wel denk ik, er is nog een verschil tussen made in china en made in a garage by children without qc.
Maar die apparaten voldoen wel aan alle veiligheidsvoorwaarden en hebben de juiste keuringen.
Ook voldoet dit product aan de eisen die gesteld zijn in de licentie overeenkomt.
Het is geen troep.
Anoniem: 76058 @litemotiv16 mei 2024 15:30
Grappig genoeg is Philips geen goed voorbeeld, want die merknaam wordt tegenwoordig uitgeleend / in licentie gegeven aan Chinese fabrikanten om op hun OEM electronica te plakken
Uch, weer iets nieuws geleerd...

Het word deze dagen enorm moeilijk om nog te weten welke merk je kan vertrouwen voor langer termijn qualitied. Ergste is dat het vaak eigenlijk domme besparingen in producten zijn, waar ze kapot gaan. Iets uit metaal vervangen door plastiek, iets goedkopere kabel, iets minder ... Vaak veranderingen of designs waar het prijsverschil nauwelijks een paar cent zijn.

Nog erger is dat als ze dan iets beter product maken, maar ja, meneer, dat moet nu 50% of 100% meer kosten voor u als de eindklant... Wanner de beter componenten nauwelijks 0.1% van de eindverkoop prijs zijn.

Zucht, ... ik snap het al lang niet meer. Laat staan gans dat inflatie grabbelen overal. Of de leuke: Digitaal, u bezit het niet en wij kunnen het verwijderen / toegang ontzeggen op wil (verschillende schandalen recent).
Eh, volgens mij geldt dat voornamleijk voor TV's en dat is dan TP Vision. Philips heeft gewoon heel veel onderdelen verkocht/afgestoten. Jij doet nu net alsof Philips tegen Chinese bedrijven heeft gezegd 'iedereen kan onze merknaam gebruiken, maar wel ff aftikken'.

Dat is volgens mij niet hoe het werkt, TV onderdeel is verkocht aan het (Chinese) TP Vision en die mogen dan nog x jaar de naam Philips gebruiken. Net zoals HUE ook al lang niet meer van Philips is, maar van Signify Lightning. Nu is dat laatste wel weer een bedrijf wat ook gewoon in de EIndhoven regio zit, maar toch het is geen Philips meer en toch staat er nog gewoon Philips HUE op de verpakkingen.
Jij doet nu net alsof Philips tegen Chinese bedrijven heeft gezegd 'iedereen kan onze merknaam gebruiken, maar wel ff aftikken'.
Dit is in praktijk wel hoe het werkt, voor verschillende soorten producten (tv's, airfryers, projectoren, persoonlijke verzorging etc) hebben verschillende OEMs een licentie om de Philips merknaam te mogen voeren. Als onderdeel van deze licensering blijft Philips de producten op hun internationale websites tonen als 'echte' Philips producten.

Zo heb ik zelf een recente projector van Philips wat eigenlijk een Changhong is uit China. Prima apparaat maar heeft verder niks met Philips te maken behalve de naam:

https://www.changhong.co.uk/laser-home-theater/b8u/
https://www.philips.nl/c-...creeneo-u5-thuisprojector

Hieronder een ander nieuwsbericht over de Domestic Appliances divisie (airfryers e.d.) die verkocht is aan een (deels Chinese) investeringsfirma:

https://www.philips.com/a...rm-hillhouse-capital.html
Oke, weer wat geleerd! Moet zeggen dat het laatste Philips device wat ik heb gekocht een TV was (toen het nog echt Philips was).
Ali kan je echt niet vergelijken met Temu, op Aliexpress worden goede producten verkocht als je weet waar je moet zoeken.
Het ligt eraan wat je koopt. Ik heb een Miyoo Mini Plus (retro gaming emulatie apparaat) van Temu en die werkt gewoon fantastisch. Verbied liever de flut producten zelf die hier ook gewoon bij de Action liggen.
of we laten iedereen gewoon zelf bepalen wat hij wel of niet koopt?
Wat een kortzichtig antwoord.

Veel van de producten die jij in de winkels koopt komt ook gewoon uit china, en kans dat het van alibaba af komt is echt aanwezig.
Dus omdat je het in een Nederlandse winkel koopt denk je dat de kwaliteit ineens anders is terwijl de leverancier hetzelfde is.. dat is niet zo.
Als ze dat verbieden dan vind ik dat ze deze spullen moeten verbieden. Je komt dezelfde spullen namelijk tegen op Nederlandse webshops (niet alleen Bol.com). Soms zelfs met dezelfde informatie en foto's van bijvoorbeeld Aliexpress maar wel 3 of 4 keer zo duur.

Als die spullen hier verkocht mogen worden dan ben ik van mening dat je ze als consument ook gewoon daar bij de bron moet kunnen kopen ipv 3 keer zo duur omdat een Nederlander of Nederlandse winkel deze verkoopt.

Mensen vergeten soms ook dat hun iPhone, Samsung televisie, Dell laptop e.d. ook geproduceerd worden in China. Niet alles wat daar vandaan komt is troep.

[Reactie gewijzigd door Mit-46 op 22 juli 2024 13:51]

Lijkt erop dat, dat eerder jouw ervaring is dan dat van de rest. Hier nog genoeg spullen die (nagenoeg) dagelijks gebruikt worden en zo met mij nog vele anderen.
We gaan niks verbieden haha! makkelijkste weg dus., laten we lekker onze eigen keuzen maken waar we willen kopen. Alleen goed geïnformeerd zijn lijkt me juist fijner., en wat strengere regels van betrouwbaarheid van de produchten.
Op Alibabba en AliExpress zijn heel veel Chinese bedrijven actief. Daar zitten ook gewoon betrouwbare bedrijven tussen die zelf geen verkoop kanalen hebben (lees niet kunnen of mogen opzetten).
Toegegeven, er zit wel heel veel rommel tussen en als je naar de koopjes gaat zoeken zal je meestal ook rommel krijgen.
Temu en Wish zij twee andere bedrijven die zich vooral op goedkoop spul richten. Goede spullen zijn niet zomaar voor minder dan de helft van de prijs te maken zonder dat de kwaliteit daar onder lijdt. Deze winkels (eigenlijk verkoop organisaties) leveren dus voornamelijk (nagemaakte) troep.
Echt niet verbieden dus. Dat jij het bagger vindt wil nog niet zeggen dat anderen dat ook vinden. Ik koop regelmatig 'zooi' via aliexpress, en meeste wordt hier ook verkocht via webshops, maar dan wel met een aanzienlijke prijsverhoging (hell, meeste zijn niets meer dan dropshippers).
En bij mij verdwijnt het meeste dus niet zomaar in de prullenbak na 1e keer gebruik.
Nee maar aliexpress grote slecht dus verbieden maar1!1!1!1!1 /s

Valt mij op dat tweakers erg bevooroordeeld is.
Je kan er anders spullen van uitstekende kwaliteit vinden mits je gericht zoekt. Zo heb ik mijn halve keuken inventaris van AliExpress, omdat men hier in het westen dit soort zaken nog niet heeft uitgevonden. Ook voor auto-onderdelen kun je er prima terecht. Ik denk dat het maar net ligt aan je eigen gezonde verstand en wat je zoekt.
Misschien moet je dan geen troep kopen? Er zijn best veel kwaliteit producten op bijvoorbeeld Aliexpress die nergens anders te vinden zijn.
De meeste aankopen gaan via Alia expres,
Voor dat je een bestelling plaatst kun je reviews van het product op YT bekijken.
Of het nou om apparatuur gaat, kleding enz,,,
Zo heb ik daar o.a (leren) boots gekocht pu 32 euro , PU motor jack en zo nog wat elektronica voor bouw projecten, tot heden zeer tevreden gemiddeld binnen 1,5 week binnen.
Maar ik weet dat er ook heel veel zooi is, dus adviseer ik altijd zoek het product op YT
Super goede hoge Boots, wat ik hier niet voor die prijs kan kopen
Zo ook div lege powerbank, 6 euro waar 21 18650 cellen in kunnen prima oplossing (had hier nog )Tig tal 18650 cellen liggen 2-3 Amp.
Flinke regelbare voeding gebouwd uit losse componenten enzo wat bouw projecten.
Van o.a die 12TB opslag sticks, SSB M2 S32 telefoon 1 TB meuk laat ik links liggen.
Maar tja zo heeft ieder zijn favo webshop
Maar goei onderwerp gaat over Temu
(edit typo)

[Reactie gewijzigd door Jeroen hofman op 22 juli 2024 13:51]

Tja, aliexpress ed (temu nog nooit bij besteld) is voor mij vooral voor kleine dingetjes...

Een kabeltje, een adapter voor opladen, een horloge bandje. Ten eerste toch echt goedkoper (dezelfde worden hier dan idd via bol.com, amazon of ebay alsnog verkocht) maar vooral ook omdat je hier vaak (bij echt valide winkels) in verhouding veel verzendkosten betaalt.

Wil ik een enorm simpel iets kopen van 5-8 euro wat makkelijk in een envelop kan, moet ik heel vaak alsnog 6 euro verzendkosten betalen. Tja... Nu snap ik dat het voor bedrijven makkelijker is om alles gewoon standaard op manier x te versturen, maar als ik uiteindelijk 15 euro moet betalen voor iets dat via aliexpress 5 euro is (EN extra verzendkosten EN extra euro of 2-3 bovenop het product zelf) dan ga ik toch maar voor aliexpress.

Negen van de 10x ook geen enorme haast.
Ik heb hetzelfde, ik koop voornamelijk kleine elektronica via AliExpress. Tot nu toe heb ik daar zelden problemen mee gehad. Daarnaast koop ik horlogebandjes voor 2 à 3 euro. Op bol.com worden precies dezelfde bandjes verkocht, vaak in dezelfde verpakking, maar daar betaal je twee keer zoveel, exclusief verzendkosten. Voor mij is de keuze dan eenvoudig.
Daar komt ook bij dat kleine electronische componenten gewoon nergens anders in NL te krijgen zijn zonder idiote verzendkosten die meerdere malen de kosten van de onderdelen zelf zijn.
Nou, dat dus inderdaad...

Vaak zoek ik iets wat dan 2 of 3 euro via aliexpress is. Hier in NL bestellen is dat identieke product dan 2x zo duur (dat an sich kan ik nog begrijpen) maar dan komen er nog verzendkosten bij. Is dat weer 3 euro (ivm brievenbuspost) is dat ook nog wel te begrijpen, maar nee... dat is dan vaak pakketpost a voor 7 euro oid.

Nu vind ik het niet erg om wat meer te betalen om iets op een 'goede' manier in NL te kopen, maar 10-15 euro voor een identiek product van 2-3 euro uit china? Sorry, maar dan houdt het toch echt op.
Altijd dat gemekker over "verleidt worden om meer te kopen", dat vind ik toch zo zielig. Dit is wat letterlijk ALLE commerciële bedrijven doen, ook Bol, Coolblue, Albert Heijn, Kruidvat en noem ze maar op.

Als ik in de supermarkt loop, dan staat er op de hoek van ieder gangpad een mandje of een stellage met zogenaamde "nu of nooit" aanbiedingen en sowieso zijn dergelijke tactieken mij zeker niet onbekend, daar ik ze als sales manager in de ICT zelf ook bijna dagelijks gebruik... ;)

Maar alle gekheid op een stokje: als volwassene ben je er natuurlijk gewoon zelf bij, dus als jij je niet kan houden aan het enkel maar aanschaffen van het product dat je daadwerkelijk van plan was om te bestellen, dan is dat simpelweg je eigen zwakte, niet de schuld van de webwinkel.

Ik heb in het verleden zelf veel gekocht bij Chinese webwinkel Tmart, vooral veel namaak game controllers en dergelijke. Altijd van prima kwaliteit en service genoten. Helaas ben ik erachter gekomen dat ze niet meer bestaan. Wellicht is de voorraad overgenomen door Temu... ;)
Dat het voor een (groot) deel rotzooi is mag denk ik geen verrassing zijn. Als iets dermate goedkoop wordt aangeboden moet er toch wel een lampje gaan branden bij de koper...of zou moeten gaan branden. Hoewel de in het artikel genoemde beschuldigingen ernstig genoeg zijn maak ik me ook zorgen over de meldingen dat deze bedrijven (zeer) veel data verzamelen van (met name jonge) kopers die zich niet voldoende bewust zijn van hun privacy. Waarschijnlijk is de goedkope meuk die ze tegen 95% korting sturen niet het product, maar is de koper het product.
Dat is gewoon onzin. Het probleem dat het hier veel duurder is komt omdat de kapitalistische mentaliteit heerst bij deze shops. Want wat hier veelal verkocht wordt heeft nog steeds Made in China op de doos/product staan. China verkoopt het goedkoop, omdat het simpelweg ook goedkoop is om te maken. Daar heb je echt geen lampje voor nodig om dat in te zien.

En newsflash: je bent overal en ten alle tijden het product op het internet. Zodra je ergens een account aanmaakt ben je al de sjaak.
Grappig dat je dat zegt, en denkt, want dat is nu precies het algemene sentiment bij veel mensen: "als het uit China komt en goedkoop is, dan moet het wel troep zijn... "

Het tegendeel is echter waar. Het allermooiste en meest recente voorbeeld daarvan was laatst nog in het nieuws: de Chinese elektrische auto's van BYD. Vergeleken met Westerse concurrentie een stuk goedkoper, maar wat kwaliteit betreft net zo goed en op sommige vlakken zelfs beter dan de Westerse fabrikanten.

En even los daarvan: al sinds de jaren '60 - '70 kopen en krijgen wij hier in het Westen producten in de winkel waarop ergens wel vermeld staat "made in China", alleen betalen we daar in het Westen allerlei leuk bedachte extra kosten voor, en bij die Chinese webwinkels hoeven we dat niet te doen.

Zelf heb ik altijd veel computer/console gerelateerde dingen gekocht, en het was altijd van prima kwaliteit en duurzaamheid, en meestal ook niet van echt te onderscheiden, behalve dat er geen merkje op stond, zoals bijvoorbeeld bij meerdere Nintendo en Xbox controllers, die ik daar vandaan heb gehaald.
het moet zeker niet per definitie troep zijn. Als ik echter naar het aangehaalde voorbeeld kijk van de cosmetica, waar in 9 van de 13 gevallen de beloofde ingrediënten niet of nauwelijks aanwezig zijn, dan kan ik me niet aan de indruk onttrekken dat ze o.a. daarom zo goedkoop kunnen produceren. Ook dat er dan blijkbaar niet of veel minder kwaliteitscontroles en vereisten zijn.

Het door jou aangehaalde voorbeeld van BYD is een mooie. De Chinese auto-industrie, on ook BYD, wordt verdacht van het ontvangen van omvangrijke staatssteun en daarmee (te) goedkoop kunnen leveren in het westen. Evenals de zonnepanelen industrie, evenals....Dit betekent niet dat het slecht spul is. Wel dat de prijs onrealistisch is.
Ja, dat soort dingen zoals smeerseltjes en dergelijke zou ik daar ook niet kopen, maar elektronica, controllers, en andere huis-, tuin en keukenvoorwerpen kan je er met een gerust hart kopen.

[Reactie gewijzigd door ThanosReXXX op 22 juli 2024 13:51]

volgens mij zit de temu app ook vol met spyware
Is dat een onderbuikgevoel of is hier ook een bron voor zodat mensen dit voor zichzelf kunnen verifiëren?
Schijt een beer in het bos? Maar astu en astu 2. Kwestie van even zoeken en je krijgt genoeg hits.
Als de temu app gebruik maakt van het Google Services Framework net als alle apps die onze overheden en banken aan ons proberen te slijten, dan zit hij inderdaad voor met tracking. Misschien gaat er ook wat data naar China, maar het meerendeel komt in Amerika terecht.
En het leuke is ze roepen allemaal het zelfde. Dus eigenlijk was 1 link voldoende. En als ik naar de rechten van de temu app kijken dan is het bijna allemaal optioneel en logisch. Waarbij je prima via www.temu.com kan bestellen via ideal betalen er geen verschil is met aliexpress.
Dat zijn geen technologie websites he. Stylecity en Margriet zijn vrouwensites. Daar zit echt geen technische knobbel bij de redactie. En NOS is een overheidssite die er baat bij hebben dat wij in Nederland ons geld uitgeven.
Een goedkope Chinese webwinkel die zich niet aan Europese regels houdt? Je verwacht het niet he..
Dit snap ik dan niet, men gaat met zijn allen actie ondernemen tegen Temu, maar alle webshops in europa die net zo goed 'dark patterns' toepassen doen ze niets mee?
Ondertussen worden die zelfde spullen doorverkocht door tal van andere shops, zoals bol.com, amazon of kleine webshops. Toevallig ook muur stickers gekocht voor de babykamer "speciaal" uit denemarken, tot we ze een half jaar later ook bij Temu voorbij zagen komen.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.