Oud-medewerker Twitter is in Verenigde Staten veroordeeld voor spionage

Een voormalige medewerker van Twitter is door een federale rechtbank in de Verenigde Staten veroordeeld voor spionage. De man had persoonlijke gegevens van anonieme accounts die kritiek hadden op het Saoedische koningshuis gelekt naar de Saoedische overheid.

Ahmad Abouammo was een manager bij Twitter. Hij gebruikte zijn positie om de gegevens van gebruikers door te geven aan de Saoedische regering. Dit heeft hij tussen 2014 en 2015 gedaan. In ruil voor de gegevens zou hij verschillende beloningen hebben gekregen, waaronder 300.000 dollar, schrijft Bloomberg. Ook promootte hij accounts van belangrijke figuren uit het Midden-Oosten en Noord-Afrika.

Naast spionage wordt Abouammo tevens verdacht van fraude, witwassen en het vervalsen van gegevens. Wat de straf wordt, is nog niet bekend. De oud-werknemer kan tien tot twintig jaar gevangenisstraf krijgen. Een andere verdachte in de zaak, die ook voor Twitter heeft gewerkt, is naar Saoedi-Arabië gevlucht.

Door Loïs Franx

Redacteur

10-08-2022 • 19:34

78 Linkedin

Reacties (78)

Wijzig sortering
Volgens het bericht van het VS Department of Justice vond dit tussen November 2014 en Mei 2015 plaats.
Afgezien dat het kennelijk minimaal een half jaar kon gebeuren heeft het dus ruim 4 jaar gekost om ze (in 2019) te arresteren. Als de verdachtmaking klopt dan vraag ik me af waarom het zo lang moest duren tot die conclussie te komen en niet eerder in te grijpen.

Afgezien waardoor dat komt, het lijkt me redelijk dat twitter duidelijk maakt wat hun rol hierin was. Want kennelijk was het mogelijk om ongeveer een half jaar de wet te overtreden met andermans gegevens en mogelijk grote gevolgen.

[Reactie gewijzigd door kodak op 10 augustus 2022 22:22]

Wellicht het verzamelen van wettig en overtuigend bewijs? Je kunt wel iets vinden, je zult ook de rechter moeten overtuigen van het misdrijf en daar heb je wel bewijs voor nodig.
Realiteit is dat een hele grote groep mensen toegang heeft tot gegevens van anderen en dat het doorspelen van informatie altijd tot de mogelijkheden behoort en tenzij je tegen de lamp loopt kan dat vele jaren gebeuren, dat het hier dus een half jaar plaats vond vindt ik dan ook helemaal niet vreemd. En als bedrijf kun je dit nooit volledig voorkomen.
Volledig voorkomen gaat waarschijnlijk niet lukken, maar dan nog is laten zien of en wat je als bedrijf gedaan hebt om je klanten te beschermen nu nauwelijks zichtbaar. Terwijl het vast wel beter kan als klanten weet hebben dat er bijvoorbeeld iets is nagelaten.
En hoe zijn je klanten geholpen als je ook aan al je werknemers laat weten welke maatregelen je allemaal hebt getroffen om bepaalde gedragingen van diezelfde werknemers te voorkomen?
Dat hangt er vanaf om welke details het gaat. Maar momenteel laat twitter helemaal niet weten of ze iets gedaan hebben en of dat hielp. En voor een bedrijf dat duidelijk een belangrijk risico vormt voor klanten is stil blijven en geen duidelijke verantwoordelijkheid naar die klanten wat mij betreft onvoldoende. En ik zie daarbij ook niet dat er voldoende toeicht op is dat ze die verantwoordelijkheid wel nemen.
Vindt dit wel een beetje zeuren om het zeuren, Twitter hoeft hieromtrent helemaal geen brede openheid van zaken te geven. Elk bedrijf waar gegevens worden verwerkt heeft mensen welke die gegevens kunnen inzien en af toe gaat dat fout en daar kun je als bedrijf verdomd weinig tegen doen als mensen dat echt willen.
Wat is er zeuren aan als je niet weet wat hoe een bedrijf om laat gaan met jou persoonsgegevens en je dit soort risico loopt en dan duidelijkheid wil?
Waarom het zo lang duurde is wegens recherchewerk. Het gebeurt zelden dat iemand in zulke gevallen snel wordt opgepakt, in welk land dan ook.
het is toch helemaal niet te achterhalen of iemand gegevens kopieert? Bij wjze van spreken maakt hij een scherm foto met zijn mobiel. Het systeem kan dat helemaal niet signaleren.
Ieder systeem is gevoelig voor handelingen van de mensen die er mee werken

[Reactie gewijzigd door tw_gotcha op 11 augustus 2022 14:30]

Met alleen het kopiëren van de gegevens, heb je nog geen gegevens gedeeld. Bij het delen van de gegevens kan je tegen de lamp lopen, ook al heb je een foto gemaakt en is het kopiëren onopgemerkt gegaan.

Als je binnen de VS bijvoorbeeld een instantie hebt die bijhoud 'hoe' je de Saoedische regering kan contacteren (stuur een brief naar postbus ...), en die instantie ziet dat jij gegevens stuurt (een brief) dan ben je in beeld.
Ik snap dat het strafbaar is, maar Kodak vraagt zich af wat de rol van Twitter en waarom het zolang heeft geduurd, Twitter kan daar misschien verder niet zoveel aan doen? Hoe weet je dat je medewerker gegevens doorspeeld, dat registreer je helemaal niet sls iemand dat analoog kopieert. En je stuurt natuurlijk geen brief aan de regering maar aan een of andere tussen persoon.
Het kunnen verzinnen van redenen dat iets mogelijk niet te achterhalen was lijkt me geen reden om dan maar te verwachten dat twitter geen uitleg hoeft te geven. Want momenteel laat twitter hoe dan ook niet weten wat ze hadden kunnen doen, of het bijvoorbeeld wel zelf ontdekt hadden. Dat systemen problemen kunnen veroorzaken was al duidelijk, maar dan mogen de klanten nog wel verwachten dat twitter toont genoeg te doen. Dan kunnen klanten zelf beslissen of ze zelf en hun gegevens daar wel voldoende bescherming krijgen. Nu lijkt de situatie dat de klanten maar geluk moeten hebben dat er iets is ontdekt, terwijl het ze kennelijk heel erg in de problemen kan brengen.
En dan willen veel politici geen anonieme accounts en verplicht ingebouwde achterdeurtjes in programmatuur.
Twitter had in dit geval een achterdeur en een zijdeur...1 deur is nu gesloten de ander wagenwijd open richting het oosten
Ik zou daar vooral olie blijven kopen. Na Rusland misschien wel onze beste vriend in energie. Met zulke vrienden heb je geen vijanden nodig.

Maar het is niet nieuw. We weten al jaren waar deze regimes toe in staat zijn maar zijn verslaafd aan goedkope brandstof.

Eigenlijk zijn we hartstikke hypocriet met onze westerse normen en waarden, als het maar geen geld kost
Vind dit soort uitspraken enigszins hypocriet klinken. Tot op de dag van vandaag rooft het westen de wereld nog steeds leeg en is de enige reden dat wij het hier zo stinkend goed hebben en zo rijk zijn. Snap dat goed. Het westen is op dit moment, vooralsnog, de alfa en daar genieten alle westerling van. Alles is relatief natuurlijk, maar zelfs een bijstandsmoeder uit het westen is in tegenstelling tot een arme moeder uit een 3e wereld land hier veel beter af (lees: dak boven je hoofd, eten, hier en daar een luxe artikel (zoals een tv) bezitten, etc. (overigens bagatelliseer ik geenszins het zware leven van een bijstandsmoeder!)). Voor ons is alle rijkdom zo ontzettend genormaliseerd dat we er geen moment stil bij staan.

Ergo, wij zijn geen haar beter.


Edit: hier en daar wat aangevuld.

[Reactie gewijzigd door Furrr op 10 augustus 2022 21:05]

Dat is toch precies mijn punt?

Behalve dat wij zelf wel normen en waarden hebben maar verzuimen die toe te passen op onze "partners" omdat we kiezen voor vrede door handel. Dat is hypocriet maar maakt ons zeker vele haren beter dan dit soort regimes

[Reactie gewijzigd door gaskabouter op 10 augustus 2022 21:24]

Dan mag je het woord hypocriet schrappen, heb ik je verkeerd begrepen en mag je het zien als aanvulling. Excuus! 👍🏽
Thnx.

Er is echt wel wat te vinden van enerzijds de naïviteit en anderzijds het oportune gedrag van ons in de afgelopen decennia. Zij zijn rijk geworden, wij nog rijker. En al slapend hebben we het allemaal laten gebeuren. En nu de gebakken peren, een Biden die met hangende pootjes naar de aartsvijand moet omdat de benzine prijs hem de verkiezingen gaat kosten.

Het is eigenlijk walgelijk. Ik heb Sleepwalkers nog maar eens herlezen, er is niet veel veranderd |:(
Het is echter niet slim en gevaarlijk om te generaliseren én "ons" te gebruiken. Als je echt goed gaat zoeken vind je wel zeker alternatief maar! Wie begrijpt het? En wie het begrijpt maar niet slim geboeg is denkt: dat ben ik mijn inkomstenbron kwijt. Want ze kunnen niet het grote perspectief zien en met de lange termijn rekenen.

( Ik zou voorstellen kijk maar naar wat voor bizarre verschijnselen er rond lopen in die hoge kringen... en dan weet je eigenlijk genoeg; met geld koop je geen gezondheid, vinden mensen je niet oprecht aardig. Ik zou het niet met deze stelling eens zijn want ik weet wel dat je goede gezondheid kan bewerkstelligen door als onze voorvaderen bvb. levertraan te nemen sinds peuter zeinde, geen geoptimaliseerde producten te eten. Maar proberen dan mee te komen met de economie want het vergt wel véél meer werk! Weston Price is bvb. een zo'n data punt.)
Ik heb wat moeite je lijn te volgen. Maar in grote lijn geloof ik dat je bedoeld dat er zeker initiatieven zijn maar dat relatief duur is. Biologisch, circulair, lokaal geproduceerd etc. kost vaak idd iets meer.

Levertraan is overigens een bron van vitamine D. En werd aanvankelijk gegeven zodat kinderen overdag in de fabriek konden blijven werken zonder rachitis op te lopen. Later, na de tweede wereldoorlog, werd het toegevoegd aan de breed geadviseerde margarine en was het niet meer nodig.

Overigens blijkt wel dat in noordelijk Europa, waaronder Nederland, de blootstelling aan zonlicht nog steeds onvoldoende is een is het advies om pubers toch te suppleren met vitamine D. Er zijn gelukkig genoeg alternatieven voor levertraan :Y)

[Reactie gewijzigd door gaskabouter op 11 augustus 2022 10:57]

Simpel gezegd de persoon (die jij niet bezit) met jou naam wordt gebruikt in alle transacties. Zonder het gebruik van een (tussen) persoon kan jij als mens deze niet onderbouwde euro munten besteden.
Het mes snijd aan twee kanten, of je doet alles zelf of je maak gebruik hiervan maar dat moet je wel goede vragen stellen. Zoals hierboven.

Nou iets wat een dier heeft gemaakt kan je denk ik niet echt vergelijken met margarine...

Net als antibiotica maar een schamele verzameling aan stoffen is vergeleken met de schimmels dan wel planten...
Je eerste alinea is bijna geheel wartaal.

Voor wat betreft de rest; die schamele verzameling is een extractie van de werkzame stof in te zorgen dat de dosering goed is en er geen giftige of ongezonde bijproducten bij zitten.

Als jij levertraan, ook een extract trouwens, wil blijven eten moet je dat doen. Rationeel is het niet en diervriendelijk ook niet.
Je begrijpt de eerste alinea niet want het is even totaal wat anders wat de meeste mensen geloven maar ik zal de volgende keer beter mijn best doen. Ik werk buiten Nederland.

Waarom zou dat niet dier vriendelijk moeten zijn dan? De mens kan niet zonder zon en chemische varianten kom je uit op het zelfde argument. Maar dit wordt een beetje off topic toch?
Daarom zou het ons sieren als we als rijke Westen ons vermogen eerlijker gaan verdelen over onze eigen bevolking, dan nemen we het goede voorbeeld. Minimumloon omhoog, belasting op arbeid omlaag, belasting op vermogen verhogen.
Daarom zou het ons sieren als we als rijke Westen ons vermogen eerlijker gaan verdelen over onze eigen bevolking, dan nemen we het goede voorbeeld. Minimumloon omhoog, belasting op arbeid omlaag, belasting op vermogen verhogen.
Dat zal nooit gebeuren natuurlijk. Grote vermogens zitten in ondernemingen, en die worden echt niet aangepakt.
Wel als we nou eens ons stempatroon gaan aanpassen bij de volgende verkiezingen. VVD is (hoofd) verantwoordelijk voor het groter wordende gapende gat tussen arm en rijk. Mensen uit de middeleeuwen waar we zo op neer kijken, lachen ons uit.
Tja. Stemmen op d66/gl/cda/pvda zal ook niet helpen. Kern van het probleem is de euro. Het Nederlandse bestel is ontworpen voor een harde munt, en die is er niet meer.
De wereld kapot maken is het enige wat we nog kunnen als mensheid. Geneuzel over politiek, geld en al die andere kansloze onzin die mensen hebben verzonnen zijn juist deel van de weg naar de ondergang, en dus zeker niet 'de oplossing'! :)
Daarom zou het ons sieren als we als rijke Westen ons vermogen eerlijker gaan verdelen over onze eigen bevolking
Nee, dank je.

Ik wens geen voorbeeldrol noch andermans definitie van eerlijker.
Je hoord niet bij de 1% hoor.
Vind dit soort uitspraken enigszins hypocriet klinken. Tot op de dag van vandaag rooft het westen de wereld nog steeds leeg en is de enige reden dat wij het hier zo stinkend goed hebben en zo rijk zijn.
Je hebt gelijk hoor, maar noem mij dan eens één land ter wereld die dit dan niet zou (willen) doen.

Het zijn net mensen die hier op aarde rondlopen, en dat is nou niet de meest vredelievende diersoort die er is.

Wanneer ik dan moet kiezen, zou ik toch voor de hypocriet kiezen die toch anno 2022 al heel anders (beter?) werkt dan een 200 jaar geleden. Kom je dan bijvoorbeeld in Brazilië zie je gewoon voor je ogen hoe dagelijks mensen op grote schaal als slaven worden misbruikt. En dat is op vele plaatsen ter wereld echt niet veel beter, hooguit veel slechter want zo beroerd is het in Brazilië nog niet eens. Wat ik in Dhaka en Chittagong (Bangladesh) heb gezien, draait mijn maag nog van om. Toch zijn er maar weinig mensen die zich schamen voor het dragen van kleding uit Bangladesh. Ach ja, mensen.... O-)
Toch zijn er maar weinig mensen die zich schamen voor het dragen van kleding uit Bangladesh. Ach ja, mensen.... O-)
Ik weet niet of je dat wel zo grof kunt stellen. Ik koop bijv. ook bij de Primark omdat ik gewoon heel weinig geld heb, maar ik schaam me wel degelijk voor hoe zij de mensen in Bangladesh behandelen.
Maar daar heb je zelf toch niks aan? Toegeven dat je maar eindig aandacht hebt en voornamelijk bezig bent in het hier en nu want dat is wat je zelf kan vaststellen. Misschien konden mensen daar beter in de rimboe leven. Weten wij niet meer waar we gelukkig van worden dat we mee moeten voelen met hen? We weten niet meer beter want we zouden daar echt niet zonder hulp daar kunnen overleven .
Maar TV kijken en meepraten alsof ze het echt weten tja dat moet je niet serieus nemen denk ik.

[Reactie gewijzigd door n0np3r50n op 11 augustus 2022 14:11]

Ik snap niet helemaal waarom je reactie op die van mij van toepassing is, maar het zal wel zeker.
Klopt, ik kijk er nu ook naar... :?
Toch houdt de schaamte jou niet tegen, jouw nieuwe kleding is belangrijker dan andermans leven. Leuk dat je wijst naar “hoe zij de mensen behandelen “, maar jij bent degene die hen de motivatie geeft om dat te doen.

Ga harder werken, slimmer werken, slimmer besparen, of whatever, maar zolang je slavernij aanmoedigt zullen bedrijven slaven houden en misbruiken. Ongedierte heeft in Europa meer en betere rechten dan een mens in Bangladesh
Toch houdt de schaamte jou niet tegen, jouw nieuwe kleding is belangrijker dan andermans leven.
"belangrijk" is een groot woord. Ik koop één keer in de paar jaar eens een paar nieuwe kledingstukken en alléén als het écht nodig is (kapotte kleding), dus "belangrijk" is het zeker niet. Maar wel "belangrijk" in de zin van dat ik iets moet hebben, want ik kan niet in mijn nakie over straat. ;)
Ga harder werken,
Ik ben chronisch ziek, dus dat is geen optie voor mij. Ik werk al zo hard als ik kan en ga al te vaak over mijn grens heen, wat ik de volgende dag dan weer moet bekopen.
slimmer besparen
Ik bespaar al zoveel als maar kan en heb daar zelfs hulp bij gehad.

[Reactie gewijzigd door TheVivaldi op 12 augustus 2022 10:50]

Ik vind het westen wel beter. Beter dan alle andere regimes in de wereld. Ons moraal is gewoon beter geevolueert. In heel veel niet westerse landen wonen jaloerse mannen en onderdanige vrouwen. Is uiterlijk vertoon extreem belangrijk. Vertrouwd niemand elkaar. Koop iedereen alles om. Is empathie en compassie ver te zoeken.
In onze westerse landen is dit gewoon beter.
Ik hoop dat je dit sarcastisch bedoelt.
Het meeste wat jij in niet westerse landen ziet, zie ik ook in Nederland. Op de onderdanige vrouwen en wijdverbreide corruptie na.
Nee niet sarcastisch. Wat jij zegt komt zeker voor. Maar gemiddeld gezien hebben wij het best goed voor elkaar. Denken en zorgen we redelijk goed voor elkaar.
Ik ben zeker met je eens dat we ondanks frisse tegenwind vanuit rechtse hoek nog steeds redelijk voor elkaar zorgen en om elkaar denken en dat we het daardoor in het westen gemiddeld gezien beter voor elkaar hebben dan in grote delen van de rest van de wereld.
We zijn in Nederland veel meer op onszelf.

Ik merk dat empathie juist veel ziet bij andere culturen, die bieden sneller aan om mee te eten, die komen veel sneller hulp bieden.

Nederlanders zijn veel meer "Men vraagt of komt wel als men iets wilt of hulp nodig heeft". Daar komt bij dat we veel directer zijn en sneller zeggen wat we denken... Onze cultuur is voor vele andere culturen in de wereld juist ontzettend empathie- en compassieloos.
In veel culturen gaat familie en vrienden voor. Vaak ten kosten van de rest. Dit uit zich in corruptie en uitsluiting en ook soms geweld. Dus het lijkt misschien dan zo dat in die landen veel empathie is, maar eigenlijk is het allemaal egocentrisch familiaal gedrag.
Veel plekken in het Midden-Oosten zijn tegenwoordig anders enorm veel rijker dan Nederland.
Ergo, wij zijn geen haar beter.
En spreek voor jezelf.
"Plekken" is een beetje een ruim begrip. Die rijkdom is een stuk beroerder verdeeld dan hier, waardoor iemand die daar onderaan de sociaaleconomische ladder staat het een stuk slechter heeft dan hier.

Dat er een paar oliemiljardairs zijn die tientallen sportwagens bezitten zegt vrij weinig over de levensstandaard van een land.
Er zijn zeker staten in het Midden Oosten waar de gemiddelde staatsburger veel rijker is dan de gemiddelde Nederlander en zelfs de armste staatsburger een relatief luxe leven kan leiden.
Maar daar is ook een enorme onderklasse van niet-staatsburgers, bestaande uit geïmporteerde arbeiders die het stukken slechter hebben dan de armen in Nederland en waarvan velen in een verkapte vorm van slavernij leden. Dus het is maar net waar je het gemiddelde van neemt, alle inwoners of alleen staatsburgers.
Daarvan zijn een deel landen met autocratische (olie)regimes die burgers onderhouden/subsidiëren om te voorkomen dat ze zich tegen het regime keren.

Dat maakt ook dat de staatsburgers veel accepteren van het regime.
En hun welvaartsverdeling is dus onze schuld op een of andere manier, zoals @Fl!pmode impliceert? De welvaartsverdeling in Afrika is nog erger, vooral op plekken waar de Chinezen handel doen. Maar dat is oké, want zij, i.t.t. wij, wijzen niet met het opgeheven vingertje naar de bevolking daar.

Zelfs in Irak beheert de VS de olie niet eens (ironisch genoeg zijn het de Chinezen... over imperialisme gesproken).
Dat er een paar oliemiljardairs zijn die tientallen sportwagens bezitten zegt vrij weinig over de levensstandaard van een land.
Je chargeert om een punt te maken, maar zou beter zijn als je met cijfers komt. Bahrein, Koeweit, Oman, Qatar, VAE, Saoedi-Arabië bevinden zich allemaal in de top 50. En dat is GDP per capita. Om te doen alsof die landen op het randje van de afgrond leven, is nogal vergezocht. Althans die indruk wek je.
Officiele bevolking ja. Dat een enorme hoeveelheid mensen ook te werk gesteld is waarbij (onder Islamitisch recht) hun paspoort ingenomen wordt door de werkgever en enkel teruggegeven wordt en weer naar land van herkomst mag met toestemming van de werkgever, denk niet dat die mee tellen in dat overzicht.
Oh dit voorbeeld vind ik wel interessant want ik zag in de wet dat we geen eigenaren zijn van onze achternaam! Tenminste hier in Tsjechië want ik geloof niet dat mensen in de Nederlandse wet nog zijn vertegenwoordigd. Alleen personen en dat is zeker niet equivalent vandaar het naam = eigendom argument .
Dit klinkt natuurlijk als het grootste complot ooit maar ik stel aan iedereen voor om toch echt goed naar deze argumenten te kijken. Zelf heb ik er zeker losjes na mijn werk 15 jaar aandacht aan gegeven als het ergens naar boven kwam. Heb nog geen goed tegenbewijs gezien. Vandaar ook de inlognaam.

[Reactie gewijzigd door n0np3r50n op 11 augustus 2022 10:55]

Ik zeg niet dat het per se onze schuld is, maar 'we' doen wel zaken met autocratische regimes terwijl we andere autocratische regimes bekritiseren die toevallig geen grondstoffen hebben. En daar zijn jij en ik natuurlijk niet persoonlijk verantwoordelijk voor, omdat wij geen directe invloed of macht hebben. Maar we mogen wel kritisch zijn op westerse overheden. Mogelijk spreken ze zich sterker uit als het sentiment onder onze bevolking zo is.

Wat de Chinezen doen is naar mijn idee nog erger. Dat is overheidsgestuurd imperialisme, waarbij schade aan bevolking en omgeving ze niks uitmaakt. Dat 'wij' als westen vroeger ook zo handelden wordt dan nog wel eens als excuus aangedragen, maar daar ben ik het niet mee eens. Dat was natuurlijk absoluut niet goed, maar inmiddels zou China beter moeten weten. Het maakt ze simpelweg niks uit omdat dit ook is hoe ze hun eigen bevolking behandelen. En ook daar hoor je van westerse overheden te weinig over omdat we handel met ze drijven.

GDP per capita is een gemiddelde. Dat zegt dus niks over de ongelijkheid die ik specifiek noem. Als je op een populatie van 100 mensen 5 mensen met een miljard hebt en 95 met 1 euro is de GPD per capita nog steeds €50.000.000,05.

Je moet daarom ook bijvoorbeeld de GINI-index, waarmee je ongelijkheid meet, meenemen. De UAE scoort daar redelijk (cijfers uit 2014), maar van landen als Qatar, Bahrein, Oman, Koeweit en Saoedi-Arabië zijn geen gegevens bekend. Er is ook nog een World Inequality Index waar de hele olieregio slecht scoort, maar wel wordt aangegeven dat de kwaliteit van de data beperkt is.

Maar we kunnen er wel van uit gaan dat veel oliestaten grote rijkdom kennen, maar deze is in handen van een kleine groep mensen die dit hoogstens delen als het hen zo uitkomt (lees: om onrust te voorkomen) Echte sociale mobiliteit is zeer beperkt. En de door anderen genoemde onderklasse van gastarbeiders wiens paspoort is ingenomen leeft in extreme armoede.

Maar dat die landen op het randje van de afgrond leven maak jij er van. Dat zou ik niet uit mijn reactie halen.
Je gaat compleet voorbij aan mijn punt.

En nee, ik spreek ook zeker voor jou.
Ook jouw warmwaterkraan is een product van alle roof.

Dat niet snappen of willen snappen is erg naief.

P.s.
Waar komt je smartphone vandaan? Gemaakt in een ARBO verantwoorde fabriek? Zoom eens uit zou ik zeggen..

[Reactie gewijzigd door Furrr op 10 augustus 2022 21:44]

Misschien heeft hij een Fairphone?
Neen makker, wij leven in een samenleving die gebouwd is op vele miljoenen liters bloed en zweet uit de rest van de wereld. Dat wij geen haar beter zijn is nog zachtjes uitgedrukt.
Alles is relatief. Ja, wij hebben dat veroorzaakt, maar aan de andere kant zouden zijn hun inwoners/arbeiders ook beter kunnen verzorgen dan ze nu doen.

Maar inderdaad zijn wij ook deels schuldig.

[Reactie gewijzigd door TheVivaldi op 11 augustus 2022 10:57]

‘Wij’ is erg breed opgevat. De mensen die hier tussen politiek en zakenwereld beslissen hebben zeker niemand anders dan hun eigen directe omgeving in gedachten. Als veel arbeiders het hier relatief enorm goed gaat is dat omdat tussen communisme en vakbonden onze elites dan maar voor vakbonden kiezen.
En reken maar dat er ook daar enorm hard gewerkt word om communisme te ontklauwen, en vakbonden te corrumperen. De Noord-Zuid problematiek valt niet toevallig op die as te lezen; fascistische of neoliberale regimes die communisme én vakbonden de oorlog verklaren zijn ‘onze’ vrienden.
Maar ook hier is de consensus van onze neoliberale maatschappij, inclusief economische en buitenlandpolitiek, het resultaat van de invloed van de ‘weinigen’ op de ‘velen’.
Tuurlijk kiezen we zelf grif voor onze consumptie. Maar ‘we’ kiezen voor afhankelijkheid van vieze regimes net zoals ‘we’ kiezen voor diabetes door frisdranken, kanker van tabak, global warming, PDA’s-vervuiling, kernwapendreiging, enzovoorts.
Je bent zelf de kapitein van hoe ze je erbij smeren, maar daar houdt je vrije keuze op.
Denk je nu echt dat die landen het anders zouden doen wanneer zij “ de westerse wereld” zouden zijn ?!
Ik ben het helemaal met je eens dat we in het Westen hypocriet zijn met onze houding als koopman én dominee. Tegelijkertijd zien we dat landen als China en Rusland in Afrika zaken doen zonder dat opgeheven vingertje. En veel machthebbers in die landen doen daarom ook graag zaken met hen.
Tuurlijk zonder opgeheven vingertje, maar wel met hetzelfde resultaat als het westen 100 jaar terug. leegroven, zichzelf verrijken en niets voor de lokale bevolking.
Afrikaanse bevolking is best wel blij met de Chinezen.
"China Surpasses US in Eyes of Young Africans, Survey Shows. China provides affordable goods, invests in infrastructure." https://www.bloomberg.com...ung-africans-survey-shows
Wat heeft Europa gedaan voor Afrika? (behalve de zakken van corrupte officials spekken)
Met "...in Eyes of Young Africans..." als belangrijkste zinsnede.
Het westen kwam, zei: "Dit moet je doen, dit moet je ons geven en verder moet je je mond houden." En toen ze te mondig en lastig werden zijn we uiteindelijk vertrokken.
De Chinezen komen, zeggen hetzelfde, maar gooien er ook gigantisch veel marketing tegen aan. Daardoor lijkt het allemaal positief. Maar vroeg of laat komen ze er achter dat ze door de Chinezen net zo uitgebuit worden als vroeger door het Westen. Alleen waar de overheersing van het Westen was gebaseerd op (de dreiging met) geweld en dit op den duur met massaal geweld en protest vanuit de bevolking te breken is, is de overheersing van de Chinezen gebaseerd op rechtsgeldige contracten. Contracten met veel hosanna, maar ook zeer strikte boeteclausules.
Jullie hebben goed ontginbare delfstoffen, maar die liggen in een ontoegankelijk gebied? Geen probleem! Wij bouwen een weg voor jullie, compleet met alle benodigde high-tech bruggen en tunnels die daarvoor nodig zijn. Wij vliegen zelf onze specialisten in zodat alles zo vlot mogelijk verloopt en we huren lokale arbeiders in voor het zware en vuile werk. We verwachten wel dat het hele tracé, dat helaas zoveel mogelijk over de vlakke gebieden loopt waar nu dorpen en akkers liggen, volledig kaal wordt opgeleverd. We bieden heel gunstige financieringsvoorwaarden aan om het aanleggen van de weg af te betalen, zoals een looptijd van 100 jaar met jaarlijkse aflossingstermijnen en een rente net onder de IMF tarieven. Elke termijn moet op 1 januari van het jaar betaald worden en wanneer jullie een maand te laat zijn, vervalt het exploitatierecht van de delfstoffen, met alle daaruit voortvloeiende kosten en inkomsten, aan Chinees staatsbedrijf X.
Wat, jullie belangrijkste haven kan de schepen niet aan die de delfstoffen af komen voeren? Geen probleem! Wij moderniseren die haven voor jullie, compleet met alle benodigde high-tech apparatuur en vaargeulen die daarvoor nodig zijn. Wij vliegen zelf onze specialisten in zodat alles zo vlot mogelijk verloopt en we huren lokale arbeiders in voor het zware en vuile werk. We verwachten wel die arbeiderswijken rond de haven volledig worden ontruimd om plaats te maken voor de uitbreiding. We bieden heel gunstige financieringsvoorwaarden aan om de modernisering van de haven af te betalen, zoals een looptijd van 100 jaar met jaarlijkse aflossingstermijnen en een rente net onder de IMF tarieven. Elke termijn moet op 1 januari van het jaar betaald worden en wanneer jullie een maand te laat zijn, vervalt het exploitatierecht van de complete haven, met alle daaruit voortvloeiende kosten en inkomsten, aan Chinees staatsbedrijf Y.

In de meeste Afrikaanse landen zijn de staatsfinanciën niet zo erg stabiel en inkomsten uit de winning van delfstoffen kunnen 'onverwachts' minder zijn door de prognose door bv. daling van de marktprijzen, problemen tijdens de aanleg van de weg of de haven, waardoor ze niet vervoerd/ geëxporteerd kunnen worden, terwijl al wel aan de afbetaling moet worden begonnen. Dat zo'n land dus al snel niet aan de afbetalingsvoorwaarden kan voldoen is dan geen verrassing. Zo krijgt China dus de delfstoffen en de infrastructuur van zo'n land in handen. Volledig legaal.
Chinezen zijn parasieten. Enorm racistisch en keihard tegen de Afrikaanse bevolking. Mensen worden als slaaf behandeld. En alle contracten zijn wurgcontracten. China is velen malen erger dan dat wij dat waren in onze koloniale tijd.
Ik snap echt niet dat je een land als China kan verdedigen. Zij geven echt nul komma nul om mensen. Super kapitalisme is wat zij kennen.
laten we het onderwerp over moderne slavernij in die regio maar niet aansnijden. hoor je niemand over.
het zijn geen blanke westerlingen dus niet interessant om daar ophef over te hebben :+
Ik China gaat het juist wel om moslims en bovendien zeg ik nergens dat ik dat wel goedkeur. Bovendien is er brede afkeuring maar vindt het daar dan ook bij. Wat mijn punt ondersteunt.

Sterker nog; ik geef duidelijk aan dat er aan onze zijde hypocrisie in zit. In essentie zijn we het dus wel eens
Wil niet weten hoeveel doden deze man op zijn geweten heeft.
Nog een reden voor mij om geen Twitter te gebruiken.

[Reactie gewijzigd door TheNooz op 10 augustus 2022 22:22]

het zal wel een niveautje PVV-onderbuik zijn maar mijn eerste gedachte ging toch richting die 'dubbele paspoorten en loyaliteit'. Weer een gevalletje jammer.
Ik denk dat de nationaliteit enkel een rol heeft gespeeld in het leggen van het eerste contact en dat daarna de enige loyaliteit die aan zijn eigen portemonnee was.

Ik denk dat de meeste fervente nationalistische PVV of FvD aanhangers hun middelvinger opsteken wanneer een man in regenjas en hoed op ze benaderd om uit nationalisme en loyaliteit aan Nederland hun baan op het spel zetten om bepaalde bedrijfsgegevens door te spelen, terwijl ze meteen hun hand op zouden houden wanneer een man met buitenlandse tongval ze benaderd om voor een royale beloning diezelfde gegevens te leveren. Ik zie geen enkele reden waarom dat voor andere nationaliteiten anders zou zijn.
in dit geval is het dus juist wel het geval: een Arabier die hier in het westen mensen verlinkt aan het moederland (geboren in Egypte, verlinkt mensen aan Saudi-Arabië... close enough).

En dat is weer koren op de rechtse molen: loyaliteit niet aan het westen of het land of het bedrijf waar je werkt, maar wederom nationalisme ten gunste van gure dictaturen (saudi-arabie is de grootste sharia-staat ter wereld en staat wat dat betreft haaks op alles wat we hier in het westen belangrijk vinden, op olie na).

[Reactie gewijzigd door tyrunar op 11 augustus 2022 12:10]

Maar blijkbaar had hij daar ook de nodige aansporing voor nodig, o.a. $ 300.000. Dat klinkt niet echt als blinde loyaliteit.
De religieuze link heeft waarschijnlijk alleen bij de rekrutering een rol gespeeld (benaderd in de moskee?).