Nintendo brengt Splatoon 3 op 9 september uit voor de Switch

Splatoon 3 is vanaf 9 september voor 59,99 euro beschikbaar op de Nintendo Switch. Naast de multiplayermodus introduceert het derde deel in de franchise ook een nieuwe singleplayercampagne en een vernieuwde co-op-modus Salmon Run.

Spelers moeten in Splatoon 3 net als in voorgaande delen in de Turf War-multiplayermodus zoveel mogelijk van het speelveld met de verf van hun team bedekken. Daarbij hebben zij de beschikking over verfpistolen, maar ook speciale wapens als raketten, een boog en een mech. Spelers kunnen elkaar ook tijdelijk uitschakelen door direct op elkaar te schieten met de verfpistolen.

Naast de aankondiging van de releasedatum van Splatoon 3 onthult Nintendo ook dlc voor Splatoon 2. Afnemers van het Nintendo Switch Online + Expansion Pack-abonnement krijgen Splatoon 2: Octo Expansion gratis. De dlc is ook los verkrijgbaar voor grofweg 20 euro. De singleplayer-dlc bevat 80 missies waarin het hoofdpersonage Agent 8 probeert te ontsnappen uit het metrostelsel van Inkopolis.

Door Yannick Spinner

Redacteur

22-04-2022 • 20:06

30

Reacties (30)

Sorteer op:

Weergave:

Geforceerde adoptie i.v.m. online multiplayer en het puur uitkleden van je klanten. Het spel bied weinig innovatie en had net zo goed een patch / DLC kunnen zijn. Helaas. Ook Nintendo is nu op een harde tour voor dit soort praktijken.
Ik geef je geen ongelijk over dat dit gewoon een DLC had kunnen zijn. Wel des Nintendo's om hier de volle mep voor te vragen (dat doen ze overigens ook nog steeds voor Splatoon 2, dat inmiddels al 5 jaar oud is)

[Reactie gewijzigd door vickypollard op 25 juli 2024 06:17]

Ik geef je geen ongelijk over dat dit gewoon een DLC had kunnen zijn.
Ik wel, maar in tegenstelling tot jullie beide blijkbaar speel ik dit spel wél en wij (community) kijken hier al lang naar uit.

Ik weet ook niet wat je verwacht, precies, maar het is een sequel he. Je kunt niet na bijvoorbeeld BotW verwachten dat BotW 2 opeens een shooter wordt, dat wordt gewoon net zo'n game met een paar nieuwe mechanics en een nieuw verhaal. Met Splatoon 3 hetzelfde.
Wel des Nintendo's om hier de volle mep voor te vragen (dat doen ze overigens ook nog steeds voor Splatoon 2, dat inmiddels al 5 jaar oud is)
Nintendo verandert inderdaad over het algemeen niet hun prijsstelling, aangezien dat hun product devalueert en mensen ervan weerhoudt ze te kopen (aangezien ze dan gewoon wachten tot het spel goedkoper is). Desondanks bieden ze wel vaak tijdelijke kortingen aan en ook voor Splatoon 2 is dat regelmatig het geval.
Mijns inziens biedt Splatoon 3 gewoon niet iets wat een volledig 'nieuwe' game voor €60 rechtvaardigt. Meer van hetzelfde en had dus ook prima een goedkopere uitbreiding kunnen zijn. Het soort dingen dat is toegevoegd zie je normaal gesproken ook als uitbreiding (of seasons) bij games. Ik zal hem in ieder geval niet aanschaffen :) Voor mensen die Splatoon 2 nog niet hadden is dit natuurlijk een prima instapmoment.

[Reactie gewijzigd door vickypollard op 25 juli 2024 06:17]

Ik vind 't wel knap dat je dat nu al kunt zeggen aan de hand van een paar trailers en een video van 3 minuten van één onderdeel van de gameplay.

De werkelijkheid gaat zijn dat 't grootste deel van het spel anders is maar dat de basis uiteraard -- nogmaals het is een vervolg in een al bestaande franchise -- hetzelfde is. Als dat voor jou "niet een nieuwe game" is, dan moet je dat ook zeggen over GTA 5 tov GTA 4, GTA 4 tov GTA SA, GTA SA tov GTA VC, GTA VC tov GTA 3 en zelfs GTA 2 tov GTA 1. En eender welke versie van COD tov die ervoor. Portal 2 tov Portal. Etc.

Dat je dat nou zegt over de nieuwste FIFA of Just Dance ok maar wellicht moet je je verwachtingen gewoon wat realistischer maken.

[Reactie gewijzigd door CyBeR op 25 juli 2024 06:17]

Ik vind vooral knap dat je iets anders ziet dan Splatoon 2 met wat nieuwe wapens erin geplakt :*) Een soort FIFA, zeg maar.

Laat ik het nog eens anders benaderen, aangezien je de trailer aanhaalt: als je een trailer maakt van je nieuwe game, dan laat je zien wat nieuw is, toch? Om mensen te verleiden je nieuwe game te kopen. Maar als dat 'nieuwe' neerkomt op je oude game met wat tweaks, dan belooft dat niet veel goeds... En ja, dat geldt ook voor FIFA-spellen.

[Reactie gewijzigd door vickypollard op 25 juli 2024 06:17]

1. Er komt een volledig nieuw verhaal wat zich afspeeld na de gebeurtenissen uit Splatoon 2.
2. Dit verhaal heeft effect op zowel de single player als de multiplayer (Splatfests)
3. Er zijn nieuwe uitbreidingen in de multiplayer modussen.
4. Er is een complete nieuwe single player campaign.

En verder, lijkt het idd veel op Splatoon 2. Het lijkt zelfs veel op Splatoon 1. Dat komt omdat het allemaal games zijn met dezelfde karakters (Inklings, Octolings) in een vergelijkbare setting en dezelfde basis gameplay (Turfwar). Maar buiten dat zijn de games echt compleet anders.
Splatoon spelen voor het verhaal en de singleplayer, klinkt voor mij als porno kijken voor het verhaal. Maar goed, als dat je ding is dan kan ik me voorstellen dat je daar naar uitkijkt. Volgens mij moet Splatoon het voor de meeste mensen echter toch gewoon hebben van multiplayer-actie waar weinig verhaal van toepassing is.

[Reactie gewijzigd door vickypollard op 25 juli 2024 06:17]

Turf wars zijn idd belangrijk, zoals ik al zeg. Maar ook die zijn vernieuwd door wijzigingen in het verhaal. Wat je bv ook in Splatoon 2 zag, wat qua verhaal na Splatoon 1 kwam. En ja als je enkel turf wars speelt dan kan je het zien als amper meer dan simpele DLC, maar Splatoon is zoveel meer dan alleen turf wars.
Ik zou er trouwens wellicht nog best wat euro's voor over hebben als ze die rottige introductie weghalen die je gedwongen moet kijken elke keer als je opstart :+ Ain't nobody got time for that... Dat is voor mij ook een reden geweest waardoor ik het steeds minder ben gaan spelen; ik kon niet even lekker snel een potje spelen.

[Reactie gewijzigd door vickypollard op 25 juli 2024 06:17]

als je een trailer maakt van je nieuwe game, dan laat je zien wat nieuw is, toch?
Ja en nee om het kort te houden, lange verhaal kan ik nu niet geven.
Net als FIFA en Call Of Duty dus?

Sowieso weten we nu nog niet alles.
Ga anders even lekker een stukje wandelen met het mooie weer vandaag. Lekker de bossen in of uitwaaien op het strand als je daar in de buurt woont. Gewoon even lekker je hoofd leegmaken en weer wat tot rust komen.
Betere netcode is al 60euro waard
Ik heb het ook lang online gespeeld totdat ik erachter kwam dat niks werd gebackuped bij Nintendo Online. Vond het risico te groot om alle items etc te verliezen.
Dat vind ik wel een erg voorbarige conclusie, Splatoon 2 is zoals gezegd 5 jaar oud, dan mag er best een opvolger komen. FIFA en Call of Duty brengen jaarlijks een nieuwe versie uit en daar kraait geen haan naar.

Bovendien is de game nog niet eens uit dus zeggen dat “het een DLC had kunnen zijn” is onzinnig als de volledige inhoud nog niet bekend is. Ik zie in ieder geval een flinke SP-campagne en dat is iets wat deel 2 volgens mij niet had.
Dat FIFA en CoD jaarlijks een nieuw spel uitbrengen betekent niet dat het nodig is. Deze spellen, en ook Battlefield bijvoorbeeld, zijn de afgelopen jaren bezig in een race om steevast geld te vragen voor hetzelfde spel in een nieuw jasje. En vaak door de gehaaste manier waarop deze games worden gemaakt worden ze telkens slechter. Waar micro-transactions nog steeds met argwaan aangekeken worden door het grootste gedeelte van spelers, zie je FOMO onder mensen die graag de spel serie volgen als er een extra nummer aan toegevoegd wordt. En dat is waar ze op spelen.

edit: Splatoon2 is 5 jaar oud je hebt gelijk. Maar wat waarborgt een "3" op de titel voor jou? Het voegt slechts wapens en gamemodes toe. Het principe van het spel blijft hetzelfde, voor zover bekend is de engine hetzelfde, het is letterlijk een patch. Maar Nintendo wilt er 60,- voor ipv 20,- .

[Reactie gewijzigd door Feroxxy op 25 juli 2024 06:17]

Eens met je punten over CoD en BF, al denk ik niet (behalve bij sportspellen die een jaaraanduiding hebben) dat FOMO daar opgaat.

Wellicht leef ik teveel in het verleden, maar in de jaren 90 en 00 was het niet ongewoon om al binnen een paar jaar met een nieuwe iteratie van een spel te komen, waarbij het niet altijd evident was dat hier veel nieuwe dingen aan toegevoegd werden.
Tegenwoordig is het natuurlijk de trend om steeds meer tijd tussen deel X en Y van een spelserie te laten zitten, daar is op zich niks mis mee, maar nu een Nintendo dat een keertje niet doet wil niet zeggen dat het dan niet meer zou mogen. Maar dat is mijn mening 😊
Bovendien is de game nog niet eens uit dus zeggen dat “het een DLC had kunnen zijn” is onzinnig als de volledige inhoud nog niet bekend is. Ik zie in ieder geval een flinke SP-campagne en dat is iets wat deel 2 volgens mij niet had.
Probeer de Octo-expansion eens ;) Dat is een behoorlijke grote single player uitbreiding. (De basis single player was vergelijkbaar met Splatoon 1)
Ah, die heb ik even gemist. Om eerlijk te zijn ben ik ook niet echt een fan van de Splatoon-serie, maar misschien dat ik die nog eens ga proberen :)
Ik zie in ieder geval een flinke SP-campagne en dat is iets wat deel 2 volgens mij niet had.
Jawel, maar die is niet heel anders dan die in deel 1 omdat 'ie voornamelijk dient om spelers de mechanics te leren en aangezien deel 1 op de WiiU was (toch niet 's werelds meest succesvolle console) hebben ze die niet wezenlijk anders gemaakt dan die van deel 1. Wel nieuwe levels en zo, wat nieuwe mechanics, maar zelfde concept nog een keer.

De Octo Expansion daarentegen (de DLC voor Splatoon 2) is heel anders van opzet.
Koop je het toch gewoon niet.
Helemaal eens. Splatoon 2 was erg leuk maar de stekker werd er snel uitgetrokken. Ik had veel liever een updatecyclus voor Splatoon 2 gezien met 'seasons' zoals je bij veel online multiplayer games ziet tegenwoordig. Volgens mij zou dat spelers veel meer gebonden houden aan de game voor langere termijn. Ik had eindelijk de gear verzameld in Splatoon 2 die ik graag wilde en toen stopte de support en begon het spel leeg te lopen. Splatoon 3 mogen ze houden van mij.
Edit: had een reply moeten zijn.

[Reactie gewijzigd door CyBeR op 25 juli 2024 06:17]

En ik maar wachten op Advance Wars Re-Bootcamp voor de Switch :/
Uitgesteld door oorlog Oekraïne.
Weer een gemiste kans zonder offline multiplayer met splitscreen. Er zijn mods (waardoor je gebanned wordt van Nintendo Online overigens) die het mogelijk maken, dus blijkbaar kan het wel, alhoewel je wel gemaximeerd wordt op 30 FPS (in de mod die ik heb gebruikt). Voor mij (en voor onderweg) is een splitscreen modus toch echt wel een soort van vereiste, als je meerdere kinderen hebt die het graag spelen. Daarnaast zie ik hier niet veel nieuws onder de zon behalve dan een verhaallijn en tja, daar speel je Splatoon over het algemeen niet voor.
Doe mij maar een frikandel speciaal curry en een fijne zondag nog.
:+
In het artikel lijkt de DLC voor splatoon 2 nieuw, maar dat is niet zo. Het is de bestaande DLC die nu als bonus beschikbaar is gemaakt voor leden van het ++abo.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.