Maker van Race Control-app voor bekijken F1-streams werkt aan fix voor drm-issue

Ontwikkelaar en tweaker Rob van der Pol werkt aan een oplossing voor issues waar gebruikers van zijn Race Control-app tegenaan lopen. Deze app, waarmee je tegelijk naar meerdere F1-streams kan kijken, kampt met problemen door een verbeterde beveiliging van het F1 TV-platform.

De maker van Race Control laat weten dat er momenteel issues zijn met tools van derden bij F1 TV, de officiële streamingdienst van de Formule 1. Meerdere gebruikers maken op de GitHub-pagina melding van problemen met het gebruik van de app, specifiek met inloggen, waarvoor de officiële logingegevens van een F1 TV-abonnement gebruikt moeten worden. Volgens Van der Pol worden de problemen veroorzaak door een 'verbeterde beveiliging die is doorgevoerd op het F1 TV-platform'. Het gaat grofweg om twee zaken die het gebruik van de Race Control-app nu een stuk lastiger maken: een anti-botbeveiliging en de toepassing van Widevine-drm op het F1 TV-platform.

Hij legt uit dat door de anti-botbeveiliging bij het inloggen een specifieke cookie moet worden meegestuurd. Het issue is dat die enkel door de officiële F1 TV-website en -apps kan worden gegenereerd. "Voorheen kon ik voor Race Control de useragent 'RaceControl' gebruiken om deze beveiliging te omzeilen, maar deze workaround werkt helaas niet meer. Het lijkt er dus op dat het 'gedoogbeleid' voor third-party apps ten einde is gekomen. Een oplossing voor dit probleem heb ik bijna gereed: bij het inloggen wordt nu onder water een Microsoft Edge-webbrowsercontrol aangestuurd die de F1 TV-loginpagina opent en met de opgegeven inloggegevens inlogt. Vervolgens wordt het subscription-token uit een cookie uitgelezen, die gebruikt kan worden om toegang te krijgen tot de F1 TV-streams", aldus Van der Pol.

Race ControlRace Control

De Race Control-ontwikkelaar stelt dat het tweede probleem, de toepassing van Widevine-drm, lastiger is op te lossen. Dankzij deze drm, die tegenwoordig van toepassing is op F1 TV-streams, kunnen mediaspelers zoals VLC en MPV, maar ook de interne speler van Race Control de F1 TV-streams niet meer afspelen. "De oplossing die ik voor ogen heb om de streams weer af te spelen, is om in de interne speler van Race Control gebruik te maken van de webbrowsercontrol van Edge in combinatie met een JavaScript-library, zoals VideoJS. Browsers hebben wel ondersteuning voor drm dus dit zou moeten werken; de F1TV website doet in principe hetzelfde." Van der Pol weet nog niet wanneer de fix gereed is, mede omdat het volgens hem geen snelle fix is en er eerst 'flink aan de code zal moeten worden gesleuteld'.

Race Control was voorheen te gebruiken als Windows-desktopclient voor F1 TV. Er was ook een pagina voor de app aanwezig in de Microsoft Store, maar dat veranderde in juli 2021. Toen werd Race Control daar verwijderd. Van der Pol kreeg toen naar eigen zeggen een 'dreigbrief' van een externe belangenbehartiger van Formula One Management. Daarin stond dat de app onbevoegd gebruikmaakte van de diensten en het merkrecht van F1 TV. Op basis daarvan besloot Microsoft de app te verwijderen uit hun digitale winkel. Dat betekende dat gebruikers de installer weer handmatig moesten downloaden van GitHub.

De Race Control-maker zegt op GitHub en Reddit te lezen dat veel mensen balen van deze situatie en dat ze hun abonnement gaan opzeggen. Er wordt ook melding gemaakt van issues met een andere app, f1viewer. Van der Pol hoopt dat de onvrede ertoe leidt dat FOM zich achter de oren gaat krabben: "Hopelijk heeft dit enig effect op het beleid van FOM en gaan ze inzien dat third-party tools juist een aanvulling zijn voor het F1 TV-platform en geen gevaar. Wij proberen niets illegaals te doen, maar slechts een betere kijkervaring te bieden dan wat F1 TV biedt. De kans dat er iets gaat veranderen, is uiteraard klein, maar je weet maar nooit."

Tweakers publiceerde een jaar geleden een uitgebreid interview met Van der Pol over zijn app Race Control. Daarin vertelt hij onder meer hoe hij met zijn app gebruikmaakt van de api van F1 TV en wat er allemaal nog meer kwam kijken bij het maken en doorontwikkelen van Race Control.

Race Control grid

Door Joris Jansen

Redacteur

08-04-2022 • 14:21

132

Submitter: zierbeek

Reacties (132)

132
131
56
17
0
65
Wijzig sortering

Sorteer op:

Weergave:

Het lijkt er dus op dat het 'gedoogbeleid' voor third-party apps ten einde is gekomen.
Gedogen is iets dat je doet met iets dat eigenlijk onwenselijk is.
Ik snap niet wat er onwenselijk is aan deze applicaties. F1 zou die programmeurs op hun blote knietjes moeten bedanken voor de moeite die ze doen om hun product te verbeteren.
Het zijn ook nog eens de grootste fans die er gebruik van maken, juist de mensen die je niet weg moet jagen.

Sukkels.
Het geld komt niet alleen meer binnen via abonnementen en verkoop van rechten. De organistatie heeft deze week bekend gemaakt een grote deal te hebben gesloten met Salesforce. Widevine onderhoudt een lijntje met Google. Als je kijkt met welke trackers je akkoord moet gaan om een uitzending te mogen zien, dan snap je dat ze je dwingen om dat via hun app of browser te doen. Er moeten profielen van alle kijkers worden gemaakt/bijgewerkt omdat dat heel veel geld oplevert. De deal met die bedrijven zal ongetwijfeld zijn dat alle pogingen om ze te omzeilen onmogelijk wordt gemaakt.
In de usa kan ik mij zomaar voorstellen dat dergelijke zaken in de maak zijn. Maar als blijkt dat dit echt zo is, dan zal er voor Europa toch echt een 'niet-tracken' optie moeten komen, zoals dat op de websites en zo ook zit.

Tel daar bij op dat in mijn ogen Salesforce niet echt een goede naam heeft met gebruikers/klanten traceren dat ik toch nog een keer ga nadenken over mijn abonnement op f1tv.

Uiteindelijk zie ik F1tv als een iptv instantie. Het zou de (Europese) regelgever sieren dat er aparte regels komen voor iptv lerveranciers, dat we de stream met 'standaard' applicaties en technieken moeten kunnen zien. Zodat de situatie vergelijkbaar word met ip-radio, waar je de eigen app kan kiezen en daar binnen je eigen internet-radio stream kan gebruiken.

Enneh ja, dat kan heel goed met toegangs-rechten en drm en zo. Daar zijn al jaren standaarden voor en anders zou de standaard uitgebreid kunnen worden.
Ik hoop ook dat de EU er eens goed naar gaat kijken. Tijdens de GP van Australië hing het hele circuit vol met Salesfoce reclame. Het zal ongetwijfeld een omvangrijke deal zijn geweest.
Lastig punt is natuurlijk de 'standaard' applicaties. Zolang de organisatie kan zeggen dat er met een standaard browser (met Widevine en goedkeuring van de cookies, want anders werkt het niet) gekeken kan worden beantwoorden ze daar waarschijnlijk aan. Onze NPO komt daar immers ook gewoon mee weg. Die heb ik overigens al twee maal uitleg gevraagd hoe het mogelijk is dat een publieke omroep Nederlanders kan dwingen om een Google (tracking)plugin (Widevine) te gebruiken. Daarop wordt structureel geen antwoord gegeven. Ik zal binnenkort eens kijken of het Commissariaat voor de Media daar iets over kan zeggen en anders de Autoriteit Personnsgegevens.
Mag ik het wel opnemen voor de developers van de F1 app?

Het nadeel van third-parties kunnen er ook zijn. Deze app maakt het zo te lezen makkelijker om meerdere streams naast elkaar te openen, iets waar je als platform ontwikkelaar/onderhouder wellicht niet zo blij mee bent. Streams kosten namelijk data en dus geld. Tevens lijkt er ook account/sessie kaping mogelijk, aangezien je een sessie intern opvangt via een omweg. Zeg niet dat de app slechte bedoelingen heeft, maar ik begrijp wel dat je als FOM zijne gebruikers wilt beschermen/scrapen wilt tegengaan.

Het beste en makkelijkste zou zijn, is dat de FOM gewoon een API beschikbaar stelt. Dan hoeven ontwikkelaars geen 'hacks' en workarounds toe te passen. De gebruiker zet deze aan, en een third-party kan dan een API-aanroepen voor bijvoorbeeld het ophalen van streams/entries.

Helaas zal dat niet gebeuren. Zo zou je via die API bijvoorbeeld reclame kunnen filteren.. en dat kost weer geld.
dat lijkt me niet correct, als racecontrol niet werkt, open ik meerdere browsers om dezelfde streams te bekijken ?
i.e. hoofd stream
max on board
en timing of tijdens de race pitkanaal
dus zover ik het zie geen verschil.
Dat gaat met RaceControl natuurlijk een stuk makkelijker dan met die meerdere tabs in je browser.

Bij RaceControl zet je ze eenmalig goed en lees je gewoon je layout weer in.

Met die losse tabs moet je iedere keer de videovensters uitlijnen.
Dat werkt wel, maar is natuurlijk gewoon K met peren.
....en vergeet ook de synchronisatie-mogelijkheid in RaceControl niet.
Zeker bij terugkijken is dit een geweldige feature.
Ik zou dan even de gratis powertoys uit de microsoft store installeren. Hiermee kan je je scherm indeling vaststellen om daarna je losse browserschermen er naar toe te plaatsen.

[Reactie gewijzigd door drakiesoft op 22 juli 2024 14:01]

Zit standaard in w11
klopt, maar niet in windows 10
Jawel, ook in Windows 10 kun je met PowerToys je schermindeling instellen. Dat heet FancyZones en werkt prima.
Grappenmaker, ik stel zelf powertoys voor vanwege deze functir, want schermindeling is beperkt in w10, maar is al beter in w11. Misschien eerst even hele thread doorlezen.
Als ze willen kunnen ze de API zou aanbieden dat je ook geen reclame kunt uitfilteren. Nog los van dat ik het vreemd zou vinden dat ze reclame gaan uitzenden op een betaald streaming platform, maar het kan.

Ik vermoed echter dat de jongens en meisjes achter F1 TV zo'n api niet willen omdat ze bang zijn om de controle te verliezen. Wat gewoon flauw is, werk dat gewoon samen met de open-source community en zorg samen voor een betere kijkers experience.
Je kan met F1TV in je browser ,et meerdere tabs (eventueel met app erbij) ook meerdere streams tegelijk openen het hetzelfde account. Het enige wat echt vervelend is is om die streams synchroon te krijgen.
Dat is niet hetzelfde, je zit namelijk nog op hun website/app.

Dit zijn meerdere streams via een externe (non-supported) kanaal. In theorie zou je die streams dus kunnen opvangen en delen met andere users.

Dat is niet de bedoeling van deze tools, vind zelf ook gewoon dat de FOM een API beschikbaar moeten stellen. Maar ik begrijp opzicht wel dat ze nu zonder API externe partijen weren.
Dat is niet de bedoeling van deze tools, vind zelf ook gewoon dat de FOM een API beschikbaar moeten stellen. Maar ik begrijp opzicht wel dat ze nu zonder API externe partijen weren.
Het probleem met een externe API is dat je daardoor een stukje controle over je streams uit handen geeft. Een app die op die API inhaakt kan (voorbij de grenzen van die app) de streams opnemen, doorzenden, of anderszins manipuleren, en dat willen de uitgevers van streams 9 van de 10 keer niet.

Waar ze alleen een enorm bord voor hun kop hebben is de realisering dat er nog nooit een enkele DRM effectief heeft gewerkt. Uiteindelijk is het laatste onversleutelde endpoint toch het beeldscherm van de eindgebruiker -- en dat kun je gewoon niet dicht timmeren zonder dat je daardoor het kijken van de legitieme eindgebruiker verhindert. Dus er zal altijd een manier zijn waarop je streams geript kunnen worden, dat zal je als aanbieder moeten accepteren als een fact-of-life. Er is nog nóóit een enkele rip voorkomen door DRM, hooguit dat ze wat vertraagd zijn. En om zelfs dat vertragen voor elkaar te krijgen, moet je het voor de betalende gebruiker enorm hinderlijk gaan maken.

De mensen die rips downloaden of kijken zullen namelijk toch nooit betaalde klanten worden. Óf ze hebben er sowieso het geld niet voor, óf ze zijn het zo fundamenteel oneens met de bedrijfsfilosofie dat ze nooit met het bedrijf in zee zullen gaan. Je kan als aanbieder iemand niet dwingen om klant bij je te worden.

[Reactie gewijzigd door Stoney3K op 22 juli 2024 14:01]

Uiteindelijk is het laatste onversleutelde endpoint toch het beeldscherm van de eindgebruiker
En toch hebben ze sinds dit seizoen op Android de screenshot-functionaliteit uitgeschakeld door het gebruik van deze DRM.

De helft van de hype in onze groepsapp kwam van screenshot van timings, auto's en gebeurtenissen. Zonder screenshots is de app dood.
Je kan nog altijd niet verhinderen dat iemand met een camera het scherm fotografeert.
Het nadeel van third-parties kunnen er ook zijn. Deze app maakt het zo te lezen makkelijker om meerdere streams naast elkaar te openen, iets waar je als platform ontwikkelaar/onderhouder wellicht niet zo blij mee bent.
In dit concrete geval is dat geen goed argument omdat de officiele app het ook doet, ze maken er zelfs reclame voor.
Tevens lijkt er ook account/sessie kaping mogelijk, aangezien je een sessie intern opvangt via een omweg.
Wederom is dat ook mogelijk met de website en de officiele app, daar verandert deze software niks aan. Wellicht dat het marginaal makkelijker is, maar heel moeilijk was dat toch al niet.
Zeg niet dat de app slechte bedoelingen heeft, maar ik begrijp wel dat je als FOM zijne gebruikers wilt beschermen/scrapen wilt tegengaan.
Ik snap niet hoe gebruikers beschermd worden door DRM.
Het beste en makkelijkste zou zijn, is dat de FOM gewoon een API beschikbaar stelt.
Dit. Helemaal. De API is er zelfs. Deze applicaties maken er gebruik van. Technisch hoeft er dus weinig te gebeuren. We balen dat FOM het kapot aan het maken is.
Helaas zal dat niet gebeuren. Zo zou je via die API bijvoorbeeld reclame kunnen filteren.. en dat kost weer geld.
Er zijn geen reclame filmpjes tijdens F1, de abonnementen zijn duur genoeg dat het niet nodig is. Sterker, er is wel heel veel reclame op de auto's en langs de baan. Het ironische is dat die markt is ingestort sinds F1 van de publieke zenders aan het verdwijnen is. Er zijn minder kijkers dus de reclame is minder waard.

Overigens kun je reclame gewoon deel van de stream maken als dat belangrijk zou zijn.
In dit concrete geval is dat geen goed argument omdat de officiele app het ook doet, ze maken er zelfs reclame voor.
Ja, voor op hun eigen platform. Het verschil zit hem erin dat jij een externe client gebruikt/kan gebruiken, waardoor zij (developers o.a.) geen controle hebben over bijvoorbeeld de player. Die player zou bijvoorbeeld meer kunnen bufferen of andere zaken kunnen doen.
Wederom is dat ook mogelijk met de website en de officiele app, daar verandert deze software niks aan. Wellicht dat het marginaal makkelijker is, maar heel moeilijk was dat toch al niet.
Dat het mogelijk was/is, maakt het niet legit. De developer van deze app wilt een workaround gaan gebruiken, wat een beetje doet denken aan session kapen. De cookie wordt uitgelezen en daarna wordt deze token hergebruikt. Het is fijn dat het kan, want je kunt dit proces nog beter beveiligen als je zou willen.
Ik snap niet hoe gebruikers beschermd worden door DRM.
Ik heb niets over DRM gezegd, want DRM = evil. :)
Dit. Helemaal. De API is er zelfs. Deze applicaties maken er gebruik van. Technisch hoeft er dus weinig te gebeuren. We balen dat FOM het kapot aan het maken is.
De vraag is of ze hem opzettelijk kapot maken of iets hebben veranderd aan de opzet ervan. Je kunt namelijk API's meer private maken. Genoeg mogelijkheden om bijvoorbeeld dit (nog) meer op slot te gooien.
Er zijn geen reclame filmpjes tijdens F1, de abonnementen zijn duur genoeg dat het niet nodig is. Sterker, er is wel heel veel reclame op de auto's en langs de baan. Het ironische is dat die markt is ingestort sinds F1 van de publieke zenders aan het verdwijnen is. Er zijn minder kijkers dus de reclame is minder waard.
Ik was maar hardop aan het denken. :)
Een beter voorbeeld is het opnemen van streams direct van de bron. In mijn ogen totaal legit, we hebben toch al betaald voor die beelden/stream, maar de FOM ziet dit natuurlijk liever niet. Replay/highlights zijn ook inkomsten.

Voor de duidelijkheid: ik ben helemaal voorstander van deze app's, sterker nog, ik baal er ontzettend van dat streaming diensten het heel moeilijk maken om API's te gebruiken (geen persoonlijk feed bijvoorbeeld) of het voorkomen dat ik mijn eigen player(s) kan gebruiken. Ik probeer enkel uit te leggen dat ik ook snap dat developers niet altijd daar op zitten wachten.

[Reactie gewijzigd door HollowGamer op 22 juli 2024 14:01]

Ja, voor op hun eigen platform. Het verschil zit hem erin dat jij een externe client gebruikt/kan gebruiken, waardoor zij (developers o.a.) geen controle hebben over bijvoorbeeld de player. Die player zou bijvoorbeeld meer kunnen bufferen of andere zaken kunnen doen.
Beetje meer bufferen, so what? Uiteindelijk speel je die buffer toch wel af. Het verschil tussen de internetverbindingen van kijkers zal meer effect hebben.

En wat voor andere zaken? Sorry dat ik zo vervelend doorvraag maar ik zie wel vaker dat vage angsten voor het onbekende op dit gebied. Jij lijkt technisch slim genoeg te zijn om dat niet nodig te hebben. Van niet-technische mensen kan ik begrijpen dat ze wat "marge" houden rond gebieden die ze niet snappen. Techneuten moeten daar niet aan mee doen want dan wordt de "marge" alleen maar groter terwijl dat nergens voor nodig is.
Dat het mogelijk was/is, maakt het niet legit. De developer van deze app wilt een workaround gaan gebruiken, wat een beetje doet denken aan session kapen. De cookie wordt uitgelezen en daarna wordt deze token hergebruikt. Het is fijn dat het kan, want je kunt dit proces nog beter beveiligen als je zou willen.
Laten we maar niet aan de definitie van 'legitiem' beginnen want dat woord wordt al te veel misbruikt ;)
Maar wat is het probleem met het 'kapen' van je eigen sessies? Het woord 'kapen' is heel suggestief. Net alsof ik zeg dat het op 'stelen' lijkt als ik op mijn eigen fiets wegdraag. Er zijn inderdaad overeenkomsten maar niet op het punt waar het om gaat want die fiets is echt van mij en ik mag er mee doen wat ik wil. Stelen doe je met de spullen van anderen.
Zo vind ik ook dat er niks mis met je eigen tokens hergebruiken.
Ik heb niets over DRM gezegd, want DRM = evil. :)
Ok, dan ben ik bang dat we langs elkaar heen praten. De introductie van DRM is het hoofdprobleem waar we het over hebben. Veranderingen aan de api zoals het toevoegen van sessie-tokens zijn secundair. Een officieel ondersteunde API publiceren zou mooi zijn en (in mijn ogen) slim. Het echte probleem hier is dat DRM het gebruik van de gereverse-engineerde API in de weg zit.
De vraag is of ze hem opzettelijk kapot maken of iets hebben veranderd aan de opzet ervan. Je kunt namelijk API's meer private maken. Genoeg mogelijkheden om bijvoorbeeld dit (nog) meer op slot te gooien.
Ik geloof inderdaad niet dat ze de API veranderen om alternatieve clients het leven moeilijk te maken. Het zo mooi zijn als ze de API documenteren en publiceren maar ik geloof niet dat het een bewuste keuze is om dat niet te doen. Het toevoegen van DRM doen ze waarschijnlijk ook niet om die clients stuk te maken, maar ik vind het dom dat ze er geen rekening mee houden.
Dat ze API veranderen is dus niet zozeer mijn probleem, wel dat de API nutteloos wordt door DRM.
Voor de duidelijkheid: ik ben helemaal voorstander van deze app's, sterker nog, ik baal er ontzettend van dat streaming diensten het heel moeilijk maken om API's te gebruiken (geen persoonlijk feed bijvoorbeeld) of het voorkomen dat ik mijn eigen player(s) kan gebruiken. Ik probeer enkel uit te leggen dat ik ook snap dat developers niet altijd daar op zitten wachten.
Ik snap dat het niet persoonlijk is ;) Ik weet dat developers (of eigenlijk hun bazen) er niet op zitten te wachten maar volgens mij vooral op grond van onjuiste argumenten. Dat vind ik moeilijk te verteren. Mijn leven wordt moeilijk gemaakt door misverstanden en vage angsten. Dan ga ik mijn best doen om de wereld beter te informeren.
Het is dat we weten hoe je onder alle artikelen reageert, maar ik zal proberen serieus te reageren.

Er is veel onwenselijk. De rechten van de uitzendingen / streams liggen nog altijd bij F1, met een app als deze faciliteer je het juist dat het op andere manieren verspreid kan worden.

Kan de app nog zo geweldig zijn, het is in strijd met de voorwaarden. Je Whatsapp+ of BetterDiscord is ook illegaal en kan er voor zorgen dat je account gebanned wordt, risico van het vak. Ik weet niet of F1 ook zoiets doet op dit moment, maar zou ze wel sieren.
Laat ze dan een keer die puinhoop die ze de F1 tv app noemen op orde brengen. Dan zou er helemaal geen reden zijn om third party apps te gebruiken...
"Faciliteer" is al een groot woord. Het laat echter wel een gat vallen richting het eventueel opnemen van streams met diverse tools (iemand kan de ffmpeg calls aanpassen, bijvoorbeeld). Maar dat zit standaard er niet in.

Dus wat als je niet kwaadwillend de app gebruikt? Stel het enige wat je doet is inloggen, een stream openen die dan gelukkig niet buffert, happert en uitvalt, en daarna de app weer sluit? Niks aan extra streams tegelijk (=bovengemiddelde belasting mogelijk). Niks aan het opnemen of doorzetten van beelden. Je vervangt letterlijk de functie op de website/app met iets wat op je desktop draait, en stabieler draait.

Is zoiets dan niet vergelijkbaar met een torrent client? Je kan daar Linux ISOs via downloaden, en dat wordt heel vaak als een sarcastisch grapje gebruikt, maar het overdragen van die content is niet illegaal. Dat begint pas als je de tool inzet voor een ander doel, zoals muziek, films, enz.

Nu snap ik dat je als rechthouder het nog steeds precies voor het zeggen hebt. Maar zo zou je ook in de supermarkt bananen kunnen neerleggen en zeggen dat klanten de losse trossen niet mogen breken, want wellicht trek je andere bananen kapot die daardoor onverkoopbaar zijn. Overtreed je deze regel, dan wordt je zonder boodschappen de deur uitgetrapt. Je hoeft niet meer terug te komen. Jouw geld hoeven we niet. Welk bedrijf zou zichzelf zo erg in de voet schieten?

Dat is IMO wat F1(TV) nu wel aan het doen is. Er zullen genoeg F1 beelden alsnog verspreid worden: iemand kan een beeldrecorder er live naast zetten, of een custom browserframe timmeren die alle mp4s binnenhengelt en aan elkaar plakt, enzovoort. Het enige wat je doet is je meest fanatieke klanten tegenover je zetten.

[Reactie gewijzigd door Hans1990 op 22 juli 2024 14:01]

Er is veel onwenselijk. De rechten van de uitzendingen / streams liggen nog altijd bij F1, met een app als deze faciliteer je het juist dat het op andere manieren verspreid kan worden.
Dat gebeurt ook zonder deze apps.
Kan de app nog zo geweldig zijn, het is in strijd met de voorwaarden.
Waar staat in de voorwaarden dat ik geen eigen client mag gebruiken?
Je Whatsapp+ of BetterDiscord is ook illegaal en kan er voor zorgen dat je account gebanned wordt, risico van het vak. Ik weet niet of F1 ook zoiets doet op dit moment, maar zou ze wel sieren.
Zeg je nu echt dat je wil dat F1 mensen verbant alleen omdat ze hun eigen client gebruiken om de content te zien waar ze voor betalen? Dat de letter van de wet (als die er al is) belangrijker is dan de geest van de wet?
Ik geef je voordeel van de twijfel dat dit niet echt is wat je bedoelt want het is nogal dystopisch om mensen te straffen die geen overlast veroorzaken. Regels zijn er om een doel te bereiken. Als je de regels boven het doel stelt dan krijg je enge situaties.

[Reactie gewijzigd door CAPSLOCK2000 op 22 juli 2024 14:01]

Precies dat, ik heb 2 lopende F1TV Pro abonnementen, als ze mij eruit kicken zijn ze iemand kwijt die al sinds de F1 live timing app een betalende gebruiker is.

Prima, dan kijk ik via een van de vele IPTV streams die ik tot mijn beschikking heb. Ik had IPTV omdat het onmogelijk was een Sky abonnement in NL af te sluiten en toch F1 content wil zien. Heb zelfs geprobeerd het via een kennis in de UK te doen, maar zelfs dat wordt gedwarsboomd.

Ik ben gebruiker die kan (en wil) betalen voor F1 (en F2, F3), maar als ze mijn geld niet willen, ook goed, ik vind mijn weg wel.....
De enige onwenselijke component aan Race Control is - denk ik - dat de app het ook mogelijk maakte om alle content DRM-vrij te downloaden.

Verder helemaal mee eens: Deze app is top, en veel beter dan wat F1 zelf aanbiedt. Ik hoop van harte dat het lukt om Race Control weer in de lucht te krijgen.
De grap is dus ook dat F1 tot voor kort een special user agent exception voor oa RaceControl had. Ze gingen dus zelfs iets verder dan gedogen... Erg jammer dat dat er nu uit is gesloopt.
De grap is dus ook dat F1 tot voor kort een special user agent exception voor oa RaceControl had. Ze gingen dus zelfs iets verder dan gedogen... Erg jammer dat dat er nu uit is gesloopt.
Ik vermoed dat de programmeurs die uitzondering hebben gemaakt omdat ze het zelf ook gaaf vinden en er weinig kwaad in zien, zonder dat te overleggen met de bonentellers die het toch niet snappen.
Je maakt wel één denkfout:
... voor de moeite die ze doen om hun product te verbeteren.
Dat doen ze namelijk niet, ze bieden een alternatief product voor de dienst die geleverd wordt. F1 TV biedt zelf niet f1viewer of Race Control aan en dus wordt er niks verbeterd aan hetgeen F1 TV zelf aanbiedt.

Neemt niet weg dat f1viewer en Race Control veel betere belevingen bieden voor ons kijkers en ik het dus ook stom vind dat F1 TV dit aan banden legt. Dit zorgt er alleen maar voor dat mensen hun abo op gaan zeggen ipv dat het juist abonnees oplevert.

Moet wel eerlijk toegeven dat hoewel ik ervan baal, ik juist dit jaar weer voor F1 TV Pro heb gekozen omdat Viaplay gewoon schoftelijk duur is. Ik heb het 1 maand voor 9,99 afgenomen, maar kon letterlijk niks vinden naast de F1 content wat ik interessant vond. En dan is uiteindelijk 12*13,99 wel even 3x zo duur als F1 TV Pro voor 64,99 per jaar. En ook daar kan je maar een beperkt aantal streams bekijken en zeker niet via 3rd party tools.
Dat doen ze namelijk niet, ze bieden een alternatief product voor de dienst die geleverd wordt. F1 TV biedt zelf niet f1viewer of Race Control aan en dus wordt er niks verbeterd aan hetgeen F1 TV zelf aanbiedt.
Dat ligt er maar aan wat je "het product" noemt. In mijn ogen is het product het abonnement dat toegang geeft tot F1, niet een specifieke app of website. Het zal F1 niet veel schelen of je naar de races kijkt of niet, als je maar betaalt.
Deze software maakt het aantrekkelijker om een F1 abo te nemen, dus vind ik dat ze het product van F1 verbeteren.
Neemt niet weg dat f1viewer en Race Control veel betere belevingen bieden voor ons kijkers en ik het dus ook stom vind dat F1 TV dit aan banden legt. Dit zorgt er alleen maar voor dat mensen hun abo op gaan zeggen ipv dat het juist abonnees oplevert.
En het zijn de meest fanatieke fans die er het meeste last van hebben. Dat zijn de mensen die de sport doen groeien door anderen mee te slepen in hun enthousiasme.
Moet wel eerlijk toegeven dat hoewel ik ervan baal, ik juist dit jaar weer voor F1 TV Pro heb gekozen omdat Viaplay gewoon schoftelijk duur is.
Geld is niet het belangrijkste argument voor mij. Ik wil kwaliteit. Tijdens een race moeten er geen storingen of haperingen zijn, de framerate moet hoog en constant zijn, de beelden moeten scherp en helder zijn. Het verschil tussen de officiele website/apps en de onofficiele is pijnlijk groot terwijl het toch dezelfde stream is. Ik heb het weer eens geprobeerd en na 15 minuten zat ik weer te denken om toch maar even de torrent te downloaden. Ik weet niet of die embedded spelers nu zo slecht zijn of dat de overhead van DRM zo groot is maar mijn hardware zou het probleem echt niet moeten zijn. Het werkt wel hoor maar het aantal haperingen en storinkjes is aanzienlijk hoger dan wat ik gewend ben van de onofficiele apps. Niet dat die vrij van fouten zijn, al is het maar omdat er ook wel eens foutjes in de stream zitten, maar het verschil is merkbaar.
Ik betaal voor entertainment en door dit soort gedoe gaat voor mij de lol er van af en dus de bereidheid om er voor te betalen. Er komt een punt dat ik wel iets anders ga doen. Piano spelen is ook leuk.


PS. Op dit moment lijkt F1 de DRM meuk weer uit te hebben gezet. Ik ben weer gelukkig en wacht nog even met het opzeggen van mijn abonnement.

[Reactie gewijzigd door CAPSLOCK2000 op 22 juli 2024 14:01]

[...]

Gedogen is iets dat je doet met iets dat eigenlijk onwenselijk is.
Ik snap niet wat er onwenselijk is aan deze applicaties.
Ik ook niet. Maar de commerciële directeurs en de advocaten van FOM en Viaplay denken daar klaarblijkelijk anders over.

Vaak gaat het niet eens alleen om netto omzet, maar ook om een stukje controle wat ze willen opeisen over wie wat wanneer en waar mag kijken.
Helaas gaat DRM boven functionaliteit lijkt het. Ik ben niet te spreken over de F1 app op iOS en recent hebben ze Airplay naar alles behalve AppleTV ook gesloopt door hun DRM.

Gelukkig is de stream kwaliteit dan wel beter dan wat je krijgt via Viaplay.

Race Control is dus echt een fijne app!

Op Mac gebruikte ik "f1viewer" maar die is ook kapot door hetzelfde issue:
https://github.com/SoMuchForSubtlety/f1viewer/issues/233
Er is een workaround voor airplay op iOS naar bijvoorbeeld je LG TV. Open de website f1tv.formula1.com in Brave of Opera op iOS. Voordat je inlogt vraag je de desktop website op via menu browser. Daarna log je in, en start je een stream. Als je hem full screen maakt, krijg je de default iOS video player en kun je airplayen naar je device.

I know, super omslachtig en kut allemaal. Maar je kunt wel weer fatsoenlijk op je tv een race kijken.
Goede tip, bedankt!
Ja drama, functionaliteit is echt drastisch ingeperkt door deze DRM... Zelfs naar een chromecast 2 lukte het me afgelopen race niet. De app store staat ook vol met negatieve recensies vanwege het airplay/DRM probleem.

Ik kan alleen maar denken dat dit soort praktijken illegale alternatieven juist in de hand spelen.
Ik kijk zelf F1 via de officiele F1 TV Pro app op mijn iPhone en airplay2 vervolgens naar mijn LG TV. Vanmorgen heb ik zo FP1 en FP2 nog kunnen zien.
FP werkt bij mij ook, maar de laaste races niet. Ook LG trouwens. C8

[Reactie gewijzigd door Jay-v op 22 juli 2024 14:01]

Ik heb de afgelopen 2 races zonder enig probleem kunnen zien op die manier. Het type LG TV weet ik niet vanbuiten, maar zeker een budgetmodelletje (geen C8 dus).
Waarom niet gewoon de ATV app ? Werkt prima.
Maar zou graag die Race Control zien, ziet er tof uit.
voor de Apple TV is de F1 app toch ook gewoon beschikbaar?
Ik heb geen ATV :+ :+
Ik heb vandaag nog met de f1 ios app fp2 gestreamed naar een samsung tv, had geen problemen hierbij :)
ik snap er echt geen touw van, ik krijg met geen mogelijkheid verbinding als ik met mijn iphone en de f1tv app wil airplayen naar mijn samsung tv en mijn vriendin met precies dezelfde telefoon deed het na 2 keer proberen wel. echt helemaal *&(#@#
Mij lukt het ook niet naar m’n samsung tv, gebruik daarvoor juist een chromecast.
En we hebben weer beeld in de nieuwe versie 2.6.4
https://github.com/robvdpol/RaceControl/releases/tag/2.6.4

Hulde voor Rob _/-\o_
Helaas nog geen oplossing voor de live sessies met drm.
Als je Rob wilt supporten in al het werk wat hij in zijn vrije tijd in RaceControl stopt kan dat hier: https://ko-fi.com/robvdpol
Rob, held! Nog voor het begin van de race gefixed, dank je wel _/-\o_

En nu slapen, anders mis je de race nog morgen ochtend...
dank voor de link, meteen een donatie gedaan, kleine moeite voor zoveel werk.
Ah dat wist ik niet, voor zijn werk kan ik wel een kratje bier sponsoren!
ja maar om nou ook weer een chromecast aan te schaffen voor wat f1 vind ik dan weer te ver gaan.
Worden gigantische bedragen verdient met f1 en ik vind gewoon dat ze die app fatsoenlijk moeten maken
Voor het geval dat Rob het niet lukt om voor de Grand Prix van Australië de Race Control app weer werkend te krijgen heb ik gisteravond zelf een tijdelijke Electron app in elkaar gezet met support voor meerdere streams/schermen.

De app is open source, ik heb hem Race TV Multiplayer genoemd en je kunt hem hier downloaden:
Race TV Multiplayer - Installatie instructies

Ik moest de Widevine DRM er aan toevoegen, toen werkten de streams weer.

[Reactie gewijzigd door Wezelkrozum op 22 juli 2024 14:01]

Afgelopen donderdag in de voormiddag werkte het bij mij nog perfect. Naar de avond toe kreeg ik ook de melding van request failed. Via de chat van F1 iemand die me probeerde te helpen, maar uiteraard zonder succes. Meer dan wachtwoord veranderen kon die niet bedenken. Dus maar gedaan. Maar zonder verschil. Zondag een mail gestuurd waarin ik mijn ongenoegen liet weten dat ze apps die veel beter werken dan hun eigen systeem. Dat ze beter in plaats van het te blokkeren en de maker aan te klagen ze er beter mee zouden samen werken.

Wat later dit antwoord:

We appreciate your feedback and we’re sorry to learn that you were one of the fans that were affected with the blocking that we recently had implemented for third-party apps like Race Control. I understand your frustration and just to clarify these services were built by third parties and are not authorized by Formula 1. They have been designed in such a way that allows users with valid F1 TV credentials to log in, but then view content in a different way to that of our official F1 TV service. You can find the list of our supported devices and platform here.

We strive to set the standard for providing quality service to our valued fans and I will make sure to forward your suggestion to the appropriate channels.



Geantwoord dat ik hun denkwijze wel begrijp, maar niet waarom ze een app die het zo makkelijk maakt om met een account waar ik F1 geld voor geef niet via een GRATIS app niet meer laten werken. Probeer met de officiële F1 app maar is via een windows laptop de normale uitzending te streamen, en op de linker helft van de laptop de driver tracker te hebben en 2 cockpit views.

Net dit antwoord:

Thanks for contacting Formula 1. This is Joanne and I'd be happy to help. Your case number is ********************.

We will take your feedback and raise it to the relevant team so we can improve our services. Rest assured that we take great value on your experience.

If you have questions or if you need anything else, please don't hesitate to contact us. You can also check out our FAQ’s ( https://support.f1.tv/s/?language=en_US )where you may be able find additional information to help you. Keep on winning!

Joanne
The F1 Team


Dat mijn mail niets zal veranderen weet ik, maar als meer mensen het hun rechtstreeks laten weten dat ze er last van hebben kan het heel misschien iets veranderen. Hopelijk is de juiste richting.

In elk geval ben ik zeer blij dat race control er was. Meer dan hopen dat het ooit weer zit er niet in.

Grote dank aan de maker!
Wacht, ik heb F1 TV Pro maar hier nog nooit van gehoord!
Race Control is dus een 3e partij tool die de streams en mogelijkheden nóg toegankelijker maken?
En zie ik nou dat je op 1 PC 4(!) streams tegelijk open kan houden op 1 scherm?
En ik maar zitten klooien met 2 verschilleden browsers (en incognito modus enzo) om daar per browser 1 andere stream op te zetten (F1 TV Pro laat niet toe om op 1 browser zelf gewoon te doen)...

Dit had alles een stuk makkelijker gemaakt blijkbaar.
Wel meer als je wilt. Mijn standaardsetup vorig jaar was de main feed op één scherm en op het andere scherm de driver tracker, tijden, dashcam van Max en dashcam van Lewis. Het is echt een geweldige app, hopelijk krijgt Rob het gefixt.
Zoals al wordt gemeld in de comments, je kunt inderdaad via Race Control een hoop verschillende feeds tegelijkertijd openen. Ik keek altijd de world feed op mijn televisie (met een lange HDMI-kabel), de live timing op monitor 1, en dan de driver tracker en de onboards van Verstappen, Hamilton en Perez op monitor 2. Het was/is écht een fantastische app, inderdaad! Alle lof aan @Spollie daarvoor :D

Ik ga mijn F1 TV-abonnement in ieder geval niet vernieuwen nu ze deze wijziging hebben doorgevoerd, en heb dat ook per mail aangegeven aan de klantenservice. Zal weinig uitmaken, maar ik ben benieuwd!
Ja als ik zo de positieve verhalen lees dan hoop ik dat dit wordt gefixed. Zal een hoop geklooi met "streams proberen te synchen meerdere browsers openen" besparen! haha.
Ik heb via Racecontrol zelfs 8 streams open gehad.
1) World feed
2) Pitlane
3) Driver tracker
4) Livetiming
5) Onboard Verstappen
6) Onboard Hamilton
7) Onboard Sainz
8) Onboard Perez

Mooiste van alles is da je in RaceControl ook gewoon kunt aangeven welke vensters je standaard wilt openen als de race begint en in welke layout. Dus zodra een sessie begint klik je op "watch now" en al je vensters worden geopend. Ik raad bij 8 vensters wel een stevig systeem aan. ;)
Ik raad bij 8 vensters wel een stevig systeem aan.
Inderdaad, want op mijn i5 met (maar) 8GB en geen (losse) GPU is het bij de 5e stream al irritant, en met de 6e niet om aan te kijken.
Sterker nog, 4 streams en Chrome ernaast, krijg je bij scrollen door een pagina al haperingen.
( de verbinding is het niet, 1000/1000 glas moet voldoende zijn )
Met zoveel streams zou je de kwaliteit/resolutie per stream kunnen terug schroeven, dat scheelt zowel in bandbreedte als ook in decoderen/decrypten. Zelf had ik bij racecontrol de hoofd stream in hd-kwaliteit en de rest 'slechter' voor zover mogelijk/praktisch.
Tja, meestal zijn 2 of 3 streams wel voldoende.
Maar ik wilde het uitproberen natuurlijk, net over naar glas, er niet bij stilstaande dat de PC zelf ook invloed heeft :+
Iemand al geprobeerd of de F1 TV app op Android TV (ook op heel veel TVs niet de officiële) wel nog werkt? Lijkt me een grote kans dat die hetzelfde issue heeft.
Ik heb een Philips Android TV. Officieel kun je via de store op de TV de F1 app niet downloaden. Ik heb daarom het volgende gedaan:

1. Send my files app installeren op telefoon/tablet en je TV.
2. Via je telefoon/tablet de APK van F1 tv downloaden, die vind je hier: https://www.apkmirror.com...limited/f1-tv-android-tv/
3. Stuur de APK via send my files naar je televisie.
4. Download een file manager op je televisie zodat je de APK makkelijk kan vinden.
5. APK installeren.
6. F1 TV via je Android kijken. :)

Werkt bij mij meer dan prima!
De F1 TV Viewer (niet officiële) doet het vooralsnog bij mij gewoon. De officiële app is nog steeds niet te installeren op mijn Sony Android TV.
-edit- herstel, werkte laatste race nog, maar kan nu niet eens meer inloggen. Dan ook maar via de workaround de originele app sideloaden

Lastige is wel dat ik ook een DRM foutmelding krijg op de officiële app op mijn Android tablet (origineel, up-to-date en niet geroot). Na veel heen-en-weer mailen met support kreeg ik de melding terug dat ze het als 'known issue' beschouwen en daarmee is het afgedaan :?
Gelukkig kan ik als ik Chrome in desktop mode zet de race nog wel op de tablet bekijken

[Reactie gewijzigd door kraats op 22 juli 2024 14:01]

De officiele app van de F1 doet het prima op mijn goedkope Salora android tv.
Dat is fijn. Ook gewoon vanuit de Google Play store kunnen installeren? Ik krijg helaas "F1 TV by Formula One Digital Media Limited isn't available on Google Play on this device"
Ja gewoon via de playstore.
Dat was ook een van de redenen om voor een android tv te gaan.
Ik wist niet dat er dus tv's zijn waar dit niet bij werkt.
Heel veel TVs zelfs, Sony en Philips bijvoorbeeld allemaal niet. Heel slecht van zowel Google, want een "Android TV" is dus een enorm gefragmenteerde markt, als van F1 want ze hebben dus geen app gemaakt voor meerdere grote TV merken.
F1TV Viewer werkt ook niet meer helaas. Deze gebruikte ik via de Chromecast met Google TV. Vond deze altijd veel fijner werken dan de officiële app.
Nee, ik wou vanochtend de vrije training kijken maar de F1TV app werkte ook niet.
Toevallig op een Google OS TV? Op Apple werkt het nog steeds goed.
Balen.
Ik heb een Android TV van Philips (TPM171e) maar die Android versie is te oud voor de officiële F1 TV Pro app. Dus ik gebruikte de F1 TV Viewer Android TV app, maar die werkt inderdaad niet meer . . .
Balen, nu moet ik dus gaan casten, wat niet erg is, maar dat kost wel weer een extra apparaat dat ik daar voor moet gebruiken . . .

Ik snap sowieso niet dat de officiële F1 TV niet gewoon ook de oudere Android TV versies ondersteund . . .
Er is een nieuwe versie released die dit probleem oplost.
Zojuist geprobeerd op mijn Sony Bravia Android TV. De app stuurt je naar een inlogscherm van F1 tv. Die login lukt, echter geen streams oid te zien
Normaal blijf ik weg van F1 topics maar dit soort gedrag wil ik toch even op reageren. Paar aspecten:

- Vrijwilliger bouwt dit
- Hij geeft de broncode vrij onder GPLv3, het is dus open source software
- Meeste van zijn gebruikers, gebruiken Windows. Denk dat als hij een tweede tak pakt, dat hij MacOS, of Android zal pakken (Android is ook een Linux OS).
- ALS hij het al voor Linux zal uitbrengen, dan heeft iedereen weer op te merken dat het bijvoorbeeld DEB-based is en niet RPM, flatpack, etc... binaries = hell

Je hebt de source, en je omarmt open source (anders had je geen Linux), waarom bouw je niet een eigen versie?
Inderdaad dit.

Of je doet het zelf of je betaald gewoon een student om het voor je te bouwen / aan te passen en dan te bouwen.
Klagen omdat een vrijwilliger zich richt op een marktaandeel van ruim 90%...
Er zijn alternatieven die op Linux werken. En daarnaast moet een enkele developer keuzes maken, omdat hij/zij niet oneindig veel tijd heeft om dit ff, vaak in eigen tijd, te bouwen.

Zoals je hier op Tweakers kunt lezen heeft Race Control heel veel tevreden gebruikers. Dat jij het dan toevallig niet kunt gebruiken is jammer. Ik gebruik zelf f1 viewer op een Mac. En had ik echt meer vrije tijd gehad, had ik geholpen met het porten van Race Control naar Mac (want .NET). Maar om er nou over te gaan klagen vind ik een beetje ver gaan.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.