Onderzoek: Nederlands gebruik Apple Siri daalt van 40 naar 31 procent

Het gebruik van Apples digitale assistent Siri is in het afgelopen jaar gedaald van 40 naar 31 procent. Dat blijkt uit cijfers van de Nationale Voice Monitor van DirectResearch. Google Assistent blijft veruit het meest gebruikt.

In het onderzoek zei 31 procent van de gebruikers van digitale assistenten Siri te raadplegen, schrijft Frankwatching op basis van de nog niet gepubliceerde Voice Monitor. Dat was vorig jaar nog 40 procent. Google is marktleider in Nederland met 68 procent, al stagneert het aantal gebruikers daarvan wel. Amazon Alexa en Samsung Bixby volgen op grote afstand.

In totaal gebruikt 37 procent van de ondervraagden een spraakassistent, tegenover iets meer dan 30 procent een jaar geleden. Ook zeiden gebruikers gemiddeld iets vaker spraakassistenten te gebruiken, maar ze deden dat juist minder in de woonkamer, in de keuken, in de slaapkamer en in de auto. De meesten vragen om de weersvoorspelling of het nieuws, willen feitjes weten of vragen naar openingstijden van winkels of andere plekken om heen te gaan.

DirectResearch deed het onderzoek dan ten grondslag ligt aan de Voice Monitor in december 2021. Het was een vragenlijst die 1422 mensen hebben ingevuld. Die groep is volgens het onderzoeksbureau representatief voor de Nederlandse bevolking.

Door Arnoud Wokke

Redacteur Tweakers

24-03-2022 • 10:27

142

Reacties (142)

142
140
54
5
0
71
Wijzig sortering
Siri is totaal waardeloos op veel punten. Bij het (via Carplay) dicteren van berichten moet je van te voren precies weten wat je wilt zeggen, want bij 1 nanoseconde pauze denk Siri al dat je klaar bent en begint hij voor te lezen wat hij wil gaan sturen. Aantal keer echt totaal gefrustreerd achter het stuur, omdat het echt op papier bedacht is maar niet in de praktijk getest.
Helemaal mee eens. En het wordt naar mijn idee ook slechter. Ik haal elke week iemand op om naar kantoor samen te rijden, en voor ik voor de deur sta app ik altijd "Kom" naar die persoon, dan weet die dat ik er bijna ben. De laatste paar keren lukte dat gewoon niet, maakte siri er "Kwam" of iets heel anders van. En dat terwijl ik een microfoon heb onder mijn spiegel dat via bluetooth gekoppeld is... Sindsdien Siri helemaal uitgeschakeld en nooit meer naar gekeken. Voor mijn boodschappenlijst en de lichten thuis gebruik ik lekker Alexa, ondanks dat die alleen Engels is kan die mij namelijk wel goed verstaan.

[Reactie gewijzigd door Borgia op 23 juli 2024 02:05]

Ja, Alexa is echt een stuk beter. Voorheen had ik Android TV en Google Assistent was daarop een ramp (op telefoons is GA wel wat beter, overigens). Heb nu sinds een paar maanden Fire TV en Alexa is echt een verademing. Ik heb nog geen een klacht over haar gehad en ze verstaat me altijd goed. GA verstond me niet altijd goed, werkte niet altijd of had soms een eigen leven; als ik dan bijv. ‘kat’, dan maakte-ie er ‘hond’ van of als ik ‘auto’ zei dan maakte-ie er ‘trein’ van (en nee, dat is geen grapje). Alexa doet het perfect en is ook een stuk sneller met uitvoeren van taken (GA kost soms een paar of enkele seconden, terwijl Alexa alles instant doet). Inderdaad wel alleen in het Engels, maar dat is voor mij geen ramp. Liever perfect alleen in het Engels (Alexa), dan brak in zowel het Nederlands als Engels (GA).

[Reactie gewijzigd door TheVivaldi op 23 juli 2024 02:05]

Ik haak toch af op Engels... Geen zin om de hele tijd alles in het Engels te gaan doen. Maar als ik dan online iemand met Alexa zie praten... Mijn God wat een verschil met Google en Siri! Het werkt gewoon...
Hetzelfde hier. Siri gebruik ik niet meer vanwege irritatie factor.

Alexa heb ik sinds 2017: werkt prima voor aansturen van oa. Hue lampen, multi room audio streaming, alarm, wekker, Roomba en tuin sprinklers.

Snap alleen niet hoe Bixby een groter aandeel kan hebben :?
Ik vraag me ook af of dat gewoon niet komt, doordat Google veel en veel meer data verzamelt. In principe voldoet Siri prima voor de basale zaken. Lampje aan/uitzetten, timers/wekkers/reminders instellen, weer opvragen. Ik zal desondanks Siri blijven gebruiken, omdat ik niet de prijs met mijn gegevens wil betalen. Dat is een keuze die ik altijd zal maken, ongeacht de kwaliteit van Google of Amazon (met Alexa).

Er zijn vast wel dingen te verbeteren, zonder dat data wordt binnengeharkt zoals Google. Ik hoop ook dat de HomePod Mini daar kansen voor biedt.

Tl;dr Ik heb liever een wat meer ‘dumb’ voice assistent dan een ‘smart’ voice assistent als ik de prijs met mijn persoonlijke gegevens moet betalen.
Als je denkt dat Apple geen data vergaart, dan vrees ik dat je teleurgesteld gaat worden.

Dat apple er vervolgens iets anders mee doet dan Google is een tweede, maar er is een reden waarom er bv specifieke apps aanbevolen worden in de Apple store, dat is niet puur random.

Het zou mij verbazen als apple niet precies hetzelfde profiel van jou heeft opgesteld als Google dat heeft/zou doen.
Als je denkt dat Apple geen data vergaart, dan vrees ik dat je teleurgesteld gaat worden.

Dat apple er vervolgens iets anders mee doet dan Google is een tweede, maar er is een reden waarom er bv specifieke apps aanbevolen worden in de Apple store, dat is niet puur random.

Het zou mij verbazen als apple niet precies hetzelfde profiel van jou heeft opgesteld als Google dat heeft/zou doen.
Dat is niet zo. Google weet echt alles van jou. Apple heeft daar geen belang bij. Als jij denkt dat zij dat wel dien moet je met bewijzen komen anders praat je onzin.
Leith, D. J. (2021, September). Mobile Handset Privacy: Measuring The Data iOS and Android Send to Apple And Google. URL: https://www.scss.tcd.ie/doug.leith/apple_google.pdf
Dat “wij” het product zijn weet iedereen, echter het volgende voorbeeld is voor mij een grens.

1:
Ik bestel bij iBood iets met werk@gmail mail adres.
Google weet op dat mail adres mij te vertellen dat dhl dit op datum x en tijd y komt bezorgen van leverancier z.

2:
Ik bestel bij Apple zelf een nieuwe iPhone en Apple toont op mijn oude iPhone een bericht dat ze alvast een backup maken voor mijn nieuwe telefoon. Vervolgens krijg ik een sms met indicatie dat dhl langskomt en Siri herkent dit weer om in mijn agenda te zetten.

Nu voel ikzelf prettiger bij 2 dan bij 1. Apple leest niet mee op mijn eigen domein, verwacht ik - mail gaat via Microsoft app namelijk - en haalt dit puur uit dat ik via mijn Apple ID dit allemaal aan elkaar knoop.

Google heb ik op dat specifieke e-mail adres alles aangezet op gebied van tracking en etc. Dit zit toch op een andere telefoon alleen actief maar die weet letterlijk alles van mijn order.

Los daarvan is Siri niet de slimste spraak assistent in Nederlands. Engels levert een vloeiendere ervaring op weet ik van een Nederlandse vriendin die in New York leeft en daar een full Apple eco systeem gebruikt.

Siri lamp locatie uit wordt sneller verwerkt dan kan je de lamp op locatie uitzetten.

Dit komt ben ik bang dat ons taaltje gewoon niet genoeg opbrengt om een heel team op bij te zetten vs Engels en Spaans bijv.

Dat ligt dus volgens mij meer aan de input (taal) dan aan de software want mijn kapper patroon enzo snapt Siri dan wel weer prima. Of wie er thuis tegen Siri praat word zonder problemen herkend.
Hoe gaat Siri dan om met accenten? Want vaak hoor je aan een Nederlander die Engels spreekt meteen dat zijn moedertaal Nederlands is. Hetzelfde met veel Indiers trouwens, aan sommige hoor je meteen dat het Indiers zijn.
Ik moet zeggen dat die vriendin geen nEngels spreekt, maar gewoon “Amerikaans”.

Toen ik daar was kon haar homepod prima mij begrijpen wat er moest gebeuren omtrent de HomeKit integratie.

Thuis werkt dat ook prima mits je weet wat je moet zeggen. Ik merk dat als je zinnen anders formuleert, maar inhoudelijk Nederlands hetzelfde zegt, zet lamp A uit vs kan je voor mij lamp A uitschakelen aub - dat dit gewoon langer nodig heeft om begrepen te worden.

In Engels merkte ik dat niet zo. Turn off TV ging gewoon en zet TV uit krijg ik op terug: dat kan ik niet doen. Zet Woonkamer Apple TV uit: snapt Siri wel.
Ik gebruik Siri voornamelijk in de auto voor het bedienen van de navigatie en het afspelen van muziek, via Apple Carplay. Siri staat bij mij op Brits Engels, omdat het in het Nederlands vragen om muziek met Engelse titels voor geen meter werkt. Gelukkig ben ik niet zo'n fan van Nederlandstalige muziek :)
En als ik een appje naar het thuisfront wil sturen maakt hij er ook een zooitje van. Dat doe ik dus in het Engels. Mijn lief weet dan dat ik achter het stuur zit :)
dat doe ik ook, alleen het appje naar het thuisfront laat ik via shortcuts automatisch lopen. Zo kan ik toch een nl berichtje verstuurd krijgen, al is het wel altijd hetzelfde berichtje :P
je mail via gmail, maar gebruikt de microsoft app, maar gaat wel via de gmail servers.
ik heb je verhaal begrepen indien je bij bol met je privé mail of zelfs hotmail zou werken.

ik werkt vrij veel met google diensten, echter zo verkapt en toegeknepen dat geen enkel profiel van mij al doorheeft dat ik Nederlands spreek en geen Frans (als Belg zijnde).
krijg overal nietszeggende Franse reclame dus tot zo ver reclame profilering = 0%
Nee, mijn Gmail loopt gewoon via de browser. Dus iBood bestel ik bij en mijn orderbevestiging van iBood gaat naar e-mailadres@gmail.com - nul software ertussen.

Mijn privé domein gaat via de MS app op mijn iPhone, kan die ook via een webbrowser ophalen maar punt is juist dat Apple dit alleen weet doordat ik bij Apple bestel met mijn Apple ID - daardoor met “slimme” acties komt.

Apple kan namelijk zover ik weet niet bij de post, zit namelijk in een ander domein dan dat van Apple behalve dat het ook mijn “Apple ID” is.

Mijn Gmail is mijn login bij iBood. Maar Gmail leest/scant mijn orderbevestiging gewoon en toont in mijn kalender gewoon dat DHL middels track n trace wanneer ze komen.. of dat gebeurd ander verhaal…

Google gaat dus veel verder dan Apple doet/laat zien. En al langer.

Beiden gevallen ben ik het product alleen heb ik het idee dat Apple het feit dat ik hardware bij ze koop “meer prima” dan dat Google mijn info verkoopt want ik zie heel snel thuis waar het huishouden op googlet. Middels de reclame banners

@LurkZ lees de volledige reacties eens alvorens je vingers bewegen... los daarvan kan ik zelf prima een T&T in mijn tracking in de gaten houden daar hoeft niemand voor mee te lezen. Apple knoopt zelf het idee aan elkaar dat het toch handig is alvast een backup te maken zodat mijn nieuwe telefoon gebruikt kan worden... op basis van mijn apple id data, ipv door mijn mail heen te graven.

[Reactie gewijzigd door logix147 op 23 juli 2024 02:05]

Ik bestel bij iBood iets met werk@gmail mail adres.
Google weet op dat mail adres mij te vertellen dat dhl dit op datum x en tijd y komt bezorgen van leverancier
Dus je punt is dat beide je data verzamelen maar omdat alleen Google er iets mee doet wat nuttig is voor de gebruiker is Google (nog) slechter dan Apple?
Hoezo doet Apple iets anders? Zij gebruiken jou data net zo goed om te weten wie je bent en om jou Ads voor te schotelen. Apple en Google zijn precies hetzelfde.
Apple is niet heilig maar om ze op gebied van profileren en advertenties op één hoop te gooien met Google is lachwekkend om te lezen op een site over techniek.
De enige reden daarvoor is omdat de iAds mislukt is. Niet omdat Apple iets om je privacy geeft.
Je haalt oorzaak en gevolg door elkaar.
Advertisers grew increasingly frustrated with Apple’s unwillingness to grant them access to the wealth of data the company possessed from its customers and Apple’s hundreds of millions of iTunes accounts.
Here's why iAd failed
Lachen gieren brullen, intussen scant Apple al je persoonlijke data.
Hoe weet jij wat Apple doet met Siri data en dergelijke zaken?
Strooi eens met wat feiten in plaats van zelfgenoegzaam te lachen op een site over techniek.
Je grossiert in vaagheden. Wat scant Apple dan allemaal volgens jou? En wat doet "Apple met Siri en dergelijke zaken" volgens jou dan? Jij komt met de beschuldiging, dan kom jij met bewijs. Zo werkt het toch?

Daarbij zeg ik ook dat Apple niet heilig is, er wordt ook gescand... Het gaat me echter over het schaalverschil, daar is dacht ik toch niet echt veel onduidelijkheid over. Bij Apple betaal je je blauw aan het apparaat en de dienst, bij Google aan het profileren om je advertenties aan te smeren en om als data te dienen voor AI onderzoek. Dat zijn geen geheimen, maar heel eenvoudig na te zoeken in oa de financiële cijfers en uitspraken van Google.
Wat betreft AI is het ook bekend en makkelijk op te zoeken dat Apple zich relatief beperkt door zoveel mogelijk op het device te doen en Google & Amazon zich die beperking niet zodanig opleggen.
Prachtig taalgebruik, helemaal mooi.
En je hebt gelijk, ik zal even voor zoekmachine spelen:
https://www.kaspersky.nl/...ple-csam-detection/27462/
als het goed is er hier op Tweakers ook wel het een of ander over te vinden.

Wat betreft siri, deze gaat om de haverklap aan, ik krijg deze niet uitgeschakeld (ja het vinkje staat wel uit maar toch komt die steeds om de hoek kijken). Omdat je veel geld betaalt betekent niet per se dat het beste bedoelingen heeft met jouw data. Ook het feit dat ze dingen 'zo veel mogelijk lokaal doen' zegt niets.
Heb ik bewijs van wat er in een black box gebeurt? Neej joh, dan waren we nu toch een ander verhaal aan het houden.
Eh. Een dienst die gecanceld is? Een dienst die niks met reclame en advertenties te maken heeft? Het is zeker een discutabele dienst maar vergelijk je deze niet bestaande dienst nu serieus met Google's data-policies?

Heel vervelend dat Siri niet naar je luistert, het is inderdaad niet de beste assistent, daar gaat dit stuk juist over. Wat het bewijst dat Apple al je data analyseert snap ik dan weer niet...

Doordat we de code niet kunnen doorspitten blijft niks 100% zeker, heb je helemaal gelijk in. Dat je daarom helemaal niks kunt zeggen vind ik dan weer het andere uiterste.
Bij een black box aan het internet kun je bijvoorbeeld best goed bekijken wat er aan data er over de lijn gaat. Ook kun je zien hoeveel geld Apple en Google verdienen aan advertenties. Daar is een heel duidelijk schaalverschil. Dat kan Apple als beursgenoteerd bedrijf niet uit de boeken houden.
Ow dienst al gecancelled? Ik was niet up to date, my bad.

Wat betreft profilering denk ik echter dat alles wat verzameld wordt te veel is. En zolang niet veel duidelijk is over de code (en er blijkbaar genoeg nifty lokale scan/interpretatietechniek is opgebouwd) is het niet makkelijk zeggen dat de een beter is dan de ander. Zou leuk zijn als er af en toe wat uit de keuken te zien is (desnoods in abstract) zodat in ieder geval de waarheid kan worden gevonden wanneer ooit de code deprecated is. *Does a wish*

Daarbij is het ook lastig om erachter te komen of iets intentioneel niet uitgeschakeld kan worden of dat er expres foutjes worden gemaakt. Dat Apple bijv. Pegasus buiten de deur wil houden zou ook een showtje kunnen zijn. Ik ben er redelijk wantrouwig over.
Er is best wat bekend over hoe Apple zaken aanpakt. White papers en research papers. Als je heel wantrouwend bent kun je daar simpelweg niet in geloven maar om dat waterdicht vol te houden lijkt me voor een bedrijf dat onder een enorm vergrootglas ligt als Apple best lastig. Er zijn genoeg slimme mensen die bezig zijn met hacken en snoopen waardoor je toch zaken zou kunnen ontkrachten. En dat is een primeur die genoeg mensen zouden willen.

Het zou kunnen dat de weerstand tegen de FBI en Pegasus een show is, maar ook dat zou mij verbazen. Net als intentionele bugs, dat is zelden een goede zaak. Zeker als je een naam wil hebben als premium merk. Lukt zeker niet altijd, Apple maakt fouten genoeg, maar structureel fouten inbouwen lijkt me onwaarschijnlijk omdat je uiteindelijk je merk beschadigd. En voor Apple is het merk waardevoller dan wat reclame inkomsten.

Je ziet dan ook dat Apple zich positioneert als veilig alternatief. Gesloten maar veilig en privé. Daar is zeker een en ander op aan te merken, maar dat is waar ze op willen concurreren en waar daardoor veel geld te halen valt. En uiteindelijk is ook Apple een multinational die veel geld wil/moet verdienen.
Zo kijk ik er in ieder geval tegenaan. :)
Um.... Je weet dat Apple praktisch net zoveel data vergaart als Google of Amazon dat doet? Voor iemand die zijn privacy zo enorm belangrijk vindt heb je wel heel gemakkelijk conclusies getrokken... Ik vrees zelfs dat Apple qua privacy erger is... Bijvoorbeeld het ongevraagd gebruik van jouw toestel en internet verbinding voor het traceren van andermans spullen? Zou er zelf geen probleem mee hebben en vind het een mooi gevonden stukje technologie... Maar qua privacy kun je er wel stevige vraagtekens bij zetten!
Het is natuurlijk maar net hoe je dat doet en met welk doel. Het businessmodel van Apple verschilt wezenlijk van dat van Google. Bij Google ben jij het product (alles is gratis maar daarvoor doe je afstand van je rechten) ze verdienen geld door het verkopen van jou informatie aan reclame bureau's bijvoorbeeld. Bij Apple leveren ze apparaten en diensten. Dat ze data gebruiken om die diensten beter te maken is logisch want anders kun je de producten of diensten natuurlijk niet beter maken. Overigens kun je dit gewoon uitzetten op elk van de Apple Producten. Bij Google is dit niet mogelijk.

Helaas heb ik uit de eerste hand meegemaakt dat Google foto's van een goede vriend heeft verkocht T.B.V. een Reclame campagne in het buitenland. Hij had mooie foto's gemaakt in Portugal en Google heeft deze foto's verkocht aan een bedrijf dat met zijn foto's mooie folders heeft laten drukken om reizen te verkopen. Zo zie je dus dat alle info die Google van je heeft gebruikt wordt om geld te genereren. Als je dit niet wil dan moet je geen data bij google neerzetten. A.K.A. geen Google producten (meer) gebruiken.

Als je bronnen wil dan raad ik je aan de EULA's te lezen van een iPhone en een Android toestel. Daar staat precies welke rechten je houd en welke je inlevert. Bij apple is dat geen (jij blijft eigenaar van je data) en bij google is dat alles (zolang jou data bij google staat kan google deze commercieel inzetten) en ja, ik heb ze zelf helemaal gelezen.

/edit: Typo.

[Reactie gewijzigd door RockmanX op 23 juli 2024 02:05]

Typische reactie van iemand die nét niet weet hoe het werkt... " Bij Google is dit niet mogelijk." > Bij ieder Google apparaat dat je instelt krijg je vooraf expliciet de vraag of je informatie wilt delen ten behoeve van verbetering van de diensten met daarbij heel simpel een vinkje dat je uit kunt zetten. Dus ook bij Google kun je dat gewoon uitzetten.

En Google mag uiteraard niet zomaar met jouw foto's aan de haal, dus dat kan niet anders dan een broodje aap verhaal zijn. Indien ze dat wel doen heb je uiteraard alle recht om ze aan te klagen wegens auteursrecht schending en schending van de privacy en die zaak ga je dan met gemak winnen, ondanks het leger advocaten dat Google er op kan zetten.
"En Google mag uiteraard niet zomaar met jouw foto's aan de haal, dus dat kan niet anders dan een broodje aap verhaal zijn."

Ik begrijp dat je dit denkt maar helaas is het echt waar. Er is hulp gezocht bij de rechtsbijstand en zij geven aan dat er weinig aan te doen is in dit geval omdat je je rechten hebt opgegeven bij het accepteren van de EULA. het enige wat je zou kunnen doen is een copyright melding op elke foto zetten zodat duidelijk is dat het om copyrighted materiaal gaat. je begrijpt dat het een monniken werk is als je elke foto moet gaan bewerken en een copyright melding moet toevoegen.

Uiteraard is dit onder de aandacht bij de EU en worden er momenteel stappen ondernomen om dit op te lossen met Google. Dit proces duurt echter al lang.

Bijna geen van de diensten die google aanbied zijn GDPR compliant. Bijvoorbeeld: https://piwik.pro/blog/is-google-analytics-gdpr-compliant/

Ik begrijp dat je een Google fan bent; maar helaas is Google geen fan van privacy.
Ik vind dit ook echt zwaar irritant. Hoe gaat dit bij Google trouwens?
Onze ervaring thuis is dat iedereen (ook iPhone gebruikers) Google veel meer gebruiken dan Siri. Juist bij het inspreken van berichten of omroepen binnenshuis, werkt Google assistent erg fijn/
het is natuurlijk wel weer typisch tweaker om A 'totaal waardeloos te noemen' omdat N=1 en B maginaal beter presteert op functie y

ja ik heb ook last van het 'siri snapt niet wanneer ik even moet slikken terwijl ik een bericht dicteer, maar google asistent heeft ook dergelijke issue's. en alexa en cortana wil ik eigenlijk niet eens meer in de vergelijking meenemen.

maar hey spraakassistent plan een afspraak met naam: biertjuh met pietje om 14;00 op donderdag 5 augustus 2023 biedt zelden een consistente uitkomst en nog minder vaak een juiste uitkomst

over die 'en het wordt steeds slechter want ik merk dat aan: N=1 voorbeelden, tja, volgens mij is dat ook gewoon zeiken om het zeiken, op bepaalde momenten worden dit soort systemen bijgewerkt en soms levert dit op bepaalde vlakken regressie op, vooral voor een taal als Nederlands zul je dat vaker merken omdat bedrijven daar gewoon geen prioriteit hebben.
Mijn grootste ergernis met betrekking tot Siri, is dat deze tot op de dag van vandaag nog altijd niet multi-talen ondersteund. Deze functie heeft google assistand al jaren (welliswaar in beta als het om Nederlands gaat maar deze is zeer te gebruiken). Puur omdat ik mijn apparaat op engels heb staan ontneemt mij alle mogelijkheid Siri ooit nog in het Nederlands toe te spreken. Zeer irritant.
Helemaal met je eens! Als Belg is het normal voor mij om verschillende talen te gebruiken. Ook d uitspraken zoals bijvoorbeeld een Fransklinkende naam is erg. Bovendien ben ik nog altijd op kruistocht waarom de Belgisch Nederlandse stem uit Siri is verdwenen... Dat maakt toch een groot verschil. Ik wil niet schokkeren, maar heel de dag die stem met raspende 'ggg'... 8)7 Ik ken mensen die Siri in Engels zetten om dat de vermijden. Laat staan nog de woorden die wij 'überhaupt' niet gebruiken....
Huh? Maar ik kan mijn Siri gewoon op Nederlands zetten met de iPhone op Engels? Als ik dan Nederlands praat werkt dat perfect en ze praat ook Nederlands terug?

Andersom met telefoon op Nederlands en Siri op Engels.

Daarnaast kan ik ook gewoon Engels praten tegen mijn Nederlandse Siri.

Het is wel zo dat Siri locked, dus Engels en Nederlands mixen in 1 spraakopdracht werkt niet, hij locked op 1 taal.
Dat Siri niet dezelfde taal hoeft te hebben als de taal van de iPhone zal ik ook niet ontkennen. Maar wanneer zowel mijn siri als iphone op engels staan lijkt het mij in geen enkel geval te lukken om dan mijn Nederlands te laten herkennen door Siri.
Aha, dus je wil Nederlands praten en dat Siri engels terugpraat. Dat bestaat nog niet bij Apple idd. Edge case }>
Neenee siri mag best reageren in de taal waarin ik het aanspreek. Maar bij mij lijkt ie alleen de taal te herkennen in welke deze ingesteld staat. En ik heb geen succes gehaald in zowel engels als nederlands te gebruiken.
Waar in google assistant die twee talen wel tegelijk in te stellen zijn. En deze dus automatisch in NL antwoord als ik in NL praat, en hetzelfde in ENG.
Snap dat dat niet helemaal duidelijk was uit mijn originele post
Siri Engels is nog in (early) beta, dus niet slim om andere talen uit te rollenn.
Gebruik Siri jarenlang in het Engels, werkte naar volle tevredenheid. Maar sinds kort even Nederlands geprobeerd op de HomePods, maar dat is verschrikkelijk.
Verstaat “hey Siri” vaak niet eens, laat staan wat je bedoeld.
Dus voor wie Alexa toch al in het Engels gebruikt, probeer Siri eens in het Engels. Alleen de stem al is beter 😜
Ja, voor bediening zou het nog kunnen. Ook een stuk makkelijker lijkt me om je muziek mee aan te sturen, want zodra ik de Nederlandse Siri vraag een bepaald nummer met een Engelse titel te starten is het net of je naar een comedy van Claudia de Breij zit te luisteren (niet grappig en zelfkwelling).

Maar met een Engelse Siri kan ik weer geen Nederlandse berichten sturen en wordt het afluisteren van berichten ook wel een gek verhaal. Of zie ik dat verkeerd? Kan moeilijk afdwingen dat mensen enkel in het Engels met mij communiceren puur omdat ik een mindere spraakassistent wil gebruiken.
Klopt, de meeste dingen zijn gewoon praktischer is het Engels. HomeKit doe ik ook alles in het Engels. Vereist alleen wel de kamers en apparaten ook in het Engels.

Spraakberichten via Siri doe ik dan gewoon in het Engels voor zover ik dat überhaupt doe. Alleen naar bekenden die dat weten en wanneer het niet anders kan zeg maar.

Speech to text kan wel gewoon nog vanuit het Nederlands maar dat is niet via Siri en niet volledig hands free (je moet toch eerst op de knop drukken).
Is ook niet zo gek, vergeleken bij andere spraak-assistenten begint het echt enorm achter te lopen...
De getallen zeggen niks zonder toelichting.


De smartphone markt is verzadigd dus de groei komt ergens anders vandaan.
Voor apple,
30% van 1422 en daar 44% van is 175 mensen,

37% van 1422 en daar 31% van is 163 mensen.

Net zo min dat de daling van apple schokkend is, het werkt gewoon ruk in nederlands,
net zo twijfelachtig is de stijging van google omdat die in steeds meer auto’s wordt gebruikt.


Overigens pleit ik meer voor standalone software dan het hele cloud-gebeuren waar je nooit zeker weet wat er eigenlijk achter de schermen gebeurt.
Ik kan sowieso nauwelijks geloven dat zoveel mensen spraakherkenning gebruiken. In bepaalde kringen, ja, ongetwijfeld, maar niet in een doorsnee van de hele bevolking.
Zo denk ik er ook over. Gebruik het zelf niet en ken niemand in mijn omgeving die het gebruikt. Inclusief m'n kinderen die bij alle andere 'nieuwigheden' graag vooraan staan.
Toch zie ik in mijn omgeving bijna iedereen het gebruiken. Zeker niet allemaal even intensief, maar het wordt zeker weten gebruikt. Ik vind het percentage gevoelsmatig dus juist nog aan de lage kant.
Wat is de definitie van "gebruiken"?
1 keer per dag, week, maand?

Is iemand die 2 sigatten per jaar rookt een roker?
Is iemand die twee mensen per jaar dood schiet een moordenaar?
Hangt er vanaf. Is dat doodschieten door een agent of militair? Met een mandaat?
In basis niet interessant... Maar het zal niet eenmalig of eens per jaar zijn als ik het al regelmatig zie gebeuren...
Wij hebben 2x een google home, mijn zwager 1x, mijn schoonouders 1x een maat van me 3x.

Dus in mijn omgeving wordt het juist heel veel gebruikt. Wat dus net zoveel zegt als jouw omgeving: niks.
Ik gebruik het zelf voor alles, maar val waarschijnlijk onder die "bepaalde kring" die jij bedoelt ;) Maar in mijn omgeving zie ik het toch ook bijna iedereen gebruiken... Bij de kinderen op school gebruiken ze het eigenlijk allemaal zeer regelmatig. In de familie staat ook bijna overal een slimme speaker of wordt regelmatig iets mondeling gevraagd aan de telefoon. Vrienden van mij hadden het of zelf al of zijn aangestoken door mij - dus ook daar zijn smart speakers eerder regel dan uitzondering.... Zelfs opa en oma's gebruiken het al geruime tijd en ook zeer regelmatig!
Begrijp me goed, ik ben er niet tegen of zo, maar Siri werkt bepaald niet vlekkeloos bij bijvoorbeeld iemand bellen. Nogal gênant als je dan drie keer iemand belt terwijl dat niet de bedoeling is. Een titel van een film oproepen via de AppleTV werkt ook voor geen meter in Amazon Prime etc.

Mijn vrouw gebruikt het wel eens op haar werk-Samsung, in de auto, in combinatie met Google Maps, dat werkt behoorlijk goed. Mijn vader kan er dan weer totaal niets mee, met de Mercedes spraakherkenning interface.
Siri loopt achter. Ik gebruik zelf de Google Assistent. Werkt ook niet vlekkeloos, maar absoluut goed genoeg. En in ieder geval de GOogle assistent, maar ik neem aan ook Siri vraagt altijd eerst om een bevestiging voordat er daadwerkelijk iemand wordt gebeld of een bericht verzonden. Dus heb nog nooit de verkeerde persoon gebeld of geappt via de assistent ;)
Wat betreft het oproepen van films en dergelijke, dat werkt bij Google wel echt nagenoeg vlekkeloos, enkel niet met Amazon Prime...
In de auto een gesproken appje sturen via CarPlay is echt wel handig.

Wel vreemd dat CarPlay niet gebruikt kan worden als Siri uit staat. Ze verplichten je dus om het aan te zetten, terwijl het voor CarPlay zelf niet nodig is |:(
Ik vermoed dat het idee daar achter is, dat je zo min mogelijk je ogen en aandacht van de weg haalt.
Vooral ook bij integraties op apparaten die mensen kopen zoals TVs en soundbars en dergelijke, daar kom je vaak wel Google en Amazon tegen, maar zelden (tot nooit) Apple.
Het grote voordeel van die gesloten houding van Apple is dan wel weer dat je ze niet snel tegenkomt op andere apparaten.

GA kom ik dan (helaas) wel weer overal op tegen, die staat dus gewoon uit overal :)

[Reactie gewijzigd door watercoolertje op 23 juli 2024 02:05]

Nou, Siri op mijn Iphone waardeloos. Google assisntent 1000x beter. Siri gedumpt...
Nederland is veel te klein om interessant / relevant te zijn voor dit soort onderzoeken.
Zelfde als dat ze COVID in NL gingen vergelijken met de USA…. Serieus!
Hoe bedoel je dat? Er staan letterlijk 3 alternatieven in het artikel
Ken je die ketchup reclame niet,

Een stem, off screen , vraagt: "Waarom vinden jullie Heinz Ketchup lekkerder dan andere?" Het koppeltje kijkt naar elkaar, dan weer naar de camera en zegt proestend in koor: "Welke andere?" Ketchup is Heinz geworden, en omgekeerd.

[Reactie gewijzigd door well0549 op 23 juli 2024 02:05]

Zelfs in dit artikel worden er in totaal al 4 genoemd: Google Assistent, Siri, Bixby & Alexa.
Siri loopt hopeloos achter op Google en Amazon. Als je de integratiemogelijkheden ziet van de concurrenten dan heeft Apple deze strijd al verloren. Zal ook prettig zijn dat Apple dit erkend en de mogelijkheid biedt om Siri door een andere spraakdienst te kunnen vervangen op de apple producten.
is dat zo? Amazon/Alexa gebruik ik sinds dag 1, en voor mijn gevoel verbeterd daar helemaal niets. Die ontwikkeling lijkt al paar jaar stil te staan. Meest basale zaken werken niet plezierig, of onvolledig. Ik zou amazon alexa dan ook niet aanraden.
Ik heb vroeger Alexa gehad en ik kan dit wel beamen. Maar met Siri is het net zo.. Het is ooit bijna een decennium geleden met veel bombarie gelanceerd en sindsdien voelt het een beetje als abandonware.

Je kan nog steeds niet dingen combineren. Bijvoorbeeld "Zet het woonkamerlicht en slaapkamerlicht aan". Dat moet je in 2 losse hapjes doen, wat het nogal een langdradig en irritant proces maakt. Of simpele voortzetting van een eerder gesprek "Zet het licht op 50%" -> "Nog iets donkerder". Je moet het echt in hapklare brokken aanleveren allemaal.

Wat ik ook mis is de interactie vanuit de HomePod. Ik zou graag willen dat hij mijn bijvoorbeeld waarschuwt als er zo een vergadering begint. Of notificaties geeft vanuit Home Assistant. Mits hij niet in "niet storen" stand staat bijvoorbeeld.

Bij Alexa was dat net zo en ik heb in de tijd dat ik het had ook geen enkele verbetering gezien op dit gebied.

[Reactie gewijzigd door GekkePrutser op 23 juli 2024 02:05]

dingen 'regelen' gaat via routines, maar dat werkt maar so-so; zo wil ik bij douche "alexa, take shower";
- zet lamp aan douch
- zet afzuiging aan
- start muziek
- stop muziek na 10min.
- zet afzuiging uit na 30min.

dat kan niet; muziek -moet- de laatste optie zijn in je routine (waardoor je geen functie kan toevoegen dat muziek stopt [..] en of de afzuiging nog aan blijft na douchen)

zijn van die kleine dingen, maar dat maakt het 'smart home' niet zo heel smart

of dubbele opdrachten; zet verwarming op x en verlichting in ruimte y aan [..] kan niet

blijf alexa wel gebruiken voor aansturing, maar alle opdrachten en functies nu handmatig in domoticz aan het bouwen .... prutsers

familitie leden toevoegen voor agenda/beheer kan niet; amazon kan het niet oplossen

[Reactie gewijzigd door himlims_ op 23 juli 2024 02:05]

Okee, dat soort dingen regel ik hier via Home Assistant (daar heet dat scenes), al weet ik niet of ik op die manier ook muziek kan starten/stoppen enzo. Ik gebruik sowieso weinig muziek :) Dus ik denk dat je met de domoticz integratie ook wel wat meer flexibiliteit gaat hebben.

Maar precies ja die dubbele opdrachten of iets meer gecompliceerde dingen kunnen gewoon niet. Bijvoorbeeld "Zet de kachel voor 10 minuten aan" ook niet.
Eens.... eerst was dat wel zo, nieuwe zaken, verbeteringen... Maar dat staat al een paar jaar stil... En ik heb zelfs het idee dat de spraakherkenning slechter wordt... Al kan ik dat niet echt staven..
Siri loopt hopeloos achter...

Ja, in Nederland wel ja. Maar in de USA is Siri op hetzelfde niveau als Google Assistant en kan echt ontzettend veel meer.

Het is dan ook niet zozeer dat Apple de 'strijd' heeft verloren want deze is echt nog flink gaande in de USA, UK, Frankrijk etc.
Alleen heeft Apple besloten dat Nederland geen focus heeft en zijn ze die 'strijd' hier zelfs nooit aangegaan.
Nee hoor, ook in de VS loopt Siri hopeloos achter Google aan. Toegegeven, in ons land is het helemaal hopeloos, maar zo gek veel beter is het in de VS echt niet.

Uiteraard is het ook een kwestie van voorkeur, maar zelfs de meest fanatieke Siri gebruiker zal moeten toegeven dat er flinke gaten liggen die Google naadloos opvult.
Op een gegeven moment lanceren ze een iPhone waarbij amper iets nieuws bij komt kwa software waarna ze het jaar erop een gigantische 'Siri' update doorvoeren en met enorm veel kabaal aankondigen.
Denk dat Apple hier wel een roadmap voor heeft die ze volgen ;-)


'siri will now work with devices from more than 200 manufacturers!!!' Ik hoor ze het al zo aankondigen met dan op de slide enorm veel bedrijfslogos LOL

[Reactie gewijzigd door killerbie op 23 juli 2024 02:05]

Mijn taken die ik op mijn mobiel 'draadloos' wilt uitvoeren gaan perfect in Siri, iemand bellen, app sturen of een meeting en wekker, Hue licht aan/uit of scenario's, meer heb ik niet nodig en dit werkt top, ga je lopen pin pointen op de acties die je bijna nooit nodig hebt ja dan zal Siri vast en zeker fouten hebben. En tuurlijk weet ik dat de functies groter zijn dan mijn eigen belang, maar binnen mijn gezin eigenlijk nooit horen klagen, ja af en toe kunnen we er om lachen dat Siri met een slis kan aanslaan, maar goed mee luisteren doen ze allemaal.

[Reactie gewijzigd door Distrax1988 op 23 juli 2024 02:05]

Siri bestaat echter niet enkel op mobiel. Het gaat er hem net om dat die taken op andere devices te beperkt zijn.
Helemaal eens. Alleen Sire en muziek bijvoorbeeld wil niet helemaal werken als Siri in het Nederlands is en je muziek voor 99% in het Engels. Naam van artiesten gaat nog wel, maar titels van songs of albums….
Ik heb zakelijk een iPhone en privé een Android. Siri is op geen enkele manier te vergelijken met Google Assistent. Stemherkenning is slecht en áls je vraag goed begrepen wordt is het antwoord nietszeggend vaak. Daarnaast springt Siri volkomen willekeurig aan, ook als je er niet op zit te wachten. Ik begrijp niet dat Apple dit niet beter voor elkaar kan krijgen.
Ik heb siri uitgezet nadat die steeds aansprong tijdens het kijken van youtube video’s.
Ik begrijp niet dat Apple dit niet beter voor elkaar kan krijgen.
Een enorm voordeel voor de stemherkenning van Google is dat die een veel grotere en diepere database over jou, je gewoontes en voorkeuren heeft dan Apple. Dan heb je aan een half woord al genoeg om te snappen wat jij wil of vraagt. Zonder zo'n database is het veel lastiger om je spraakherkenningssysteem te 'trainen' en het aanleggen van zo'n database staat helaas haaks op het belang dat Apple op privacy legt.

Eerlijk is eerlijk, het verzamelen van zoveel mogelijk data en privacy gegevens van gebruikers heeft zoals in het veel betere spraakherkenning van Android beslist ook positieve kanten voor de consumenten!
Ik gebruik het juist niet meer terwijl ik het vroeger wel gebruikte. Het leek heel innovatief maar ik vind t nu maar omslachtig om dingen te regelen.
Of all places: in de slaapkamer! "Alexa: what time is it".
Tegenover: met lichtknopjes rommelen, bril opzetten, op wekker kijken en dan weer bril af licht uit.
En macros: "Dark" "Light" "Good Morning"
En "Play music by Enya"

[Reactie gewijzigd door batteries4ever op 23 juli 2024 02:05]

Ben ik trouwens de enige waarbij GAssistant achteruit gaat? In het verleden konden we prima ons boodschappenlijst bijhouden dmv stem commando's maar tegenwoordig zoekt hij alleen nog maar recepten.

"Zet kaas op het boodschappenlijstje" (die woorden komen letterlijk in beeld)
- OK, hier zijn wat recepten voor kaas

Ongeacht welk device we gebruiken.
Nee, je bent niet de enige: Google home - ipv boodschappenlijst opent hij kookboek

En in welk opzicht gaat Google Assistant nog verder achteruit? Daar ben ik oprecht wel benieuwd naar, want ik merk er zelf niks van :) Ik gebruik GA overigens wel gewoon in het Engels.
Wij gebruiken veel timers. Eerder als een timer afging, kon je gewoon zeggen "Hey Google, herstart de timer". Dat werkt niet meer, dan wil ie een nieuwe timer aanmaken en vraagt "Voor hoeveel minuten?" (terwijl de oude timer door blijft 'rinkelen'). Dus om de timer te herstarten met hetzelfde aantal minuten moeten we nu eerst 'Hey Google, stop de timer' een paar tellen wachten, en daarna 'Hey Google, zet een timer voor X minuten'. En dan moet je ook nog het geluk hebben dat ie je gelijk goed verstaat.
Als merendeels Apple gebruiker kan ik alleen maar eerlijk zeggen dat Siri serieus achterop loopt ivm Hey Google, toch zeker in het Nederlands.
Ik gebruik Siri dan ook enkel en alleen om met m’n oortjes in - op de fiets - een telefoongesprek te starten of even een snel “ok” als bericht terug te sturen.

Feitjes of openingstijden… die tik ik wel in in Google. En de lampen gaan via iobroker.
Tsja, wat is gebruik.

Ik heb een Homepod, en als ik een muziekje wil, dan roep ik meestal inderdaad "Hey, Siri" (in plaats van bijvoorbeeld de muziek-app te gebruiken en naar de Homepod te streamen).

Gebruik ik dan een spraakassistant, of bedien ik domweg de Homepod?

Een paar keer per maand doe ik nog wel iets anders. Vragen wat voor weer het wordt, of hoe laat het is in een andere stad. Heel soms een timer. Maar dat is het dan wel zo'n beetje.

De rol van 'assistent' kan Siri gewoon domweg niet dragen (en ik vermoed de andere stemmen-in-een-cilinder ook niet). Zelfs met simpele opdrachten loopt het soms mis (woordkeuze) en dan kost het je plotseling *meer* tijd om iets op te lossen, ipv. minder.
Hmmm, lijkt erop dat ik 1 van de weinige ben die wel tevreden is over Siri en juist geen Google in de hut wil hebben.
Al mijn smartapparaten stuur ik aan via Siri, hierbij wel een kleine server draaien met homebridge erop.
Daarmee volledige routines opgezet maar ook via spraak kan ik alles juist aansturen.
Elke kamer heeft een Homepod staan en wat ik ook vraag, meestal! komt Siri wel met het juiste antwoord.
Soms dan luistert ze slecht en moet ik het nogmaals vragen maar dat ben ik gewend want dat is bij mijn vrouw niet anders ;)
Ook in de auto via Carplay ed ondervindt ik eigenlijk weinig problemen.
Ook een boodschappenlijstje aangemaakt en ik hoef maar tegen een Homepod te roepen en het staat erop.
Kan natuurlijk ook zijn dat ik andere eisen stel of andere dingen vraag maar eigenlijk ben ik prima tevreden met Siri.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.