'Activision stelt voor 2023 geplande CoD-game uit' - update

De doorgaans goed geïnformeerde Bloomberg-journalist Jason Schreier zegt dat Activision de voor 2023 geplande Call of Duty-game zal uitstellen. Daarmee onderbreekt Activision voor het eerst in lange tijd de cyclus waarin er jaarlijks een nieuwe titel in de reeks uitkomt.

Schreier zegt zich te baseren op bronnen die bekend zijn met het plan van Activision Blizzard. Het bedrijf zou bezig zijn om de release uit te stellen, nadat een recente titel uit de reeks niet aan de verwachtingen voldeed. Dat is waarschijnlijk Call of Duty: Vanguard, de nieuwste titel die vorig jaar uitkwam en tot nu toe niet heeft geleid tot goede verkoopcijfers. Op basis daarvan zouden enkele leidinggevenden hebben geconcludeerd dat ze te snel nieuwe versies uitbrengen. Dit besluit zou niets te maken hebben met de recente geplande overname van Activision Blizzard door Microsoft.

Om het gat in 2023 te vullen, zou het gamebedrijf werken aan andere projecten. De geplande Call of Duty-titel voor de herfst van dit jaar moet nog wel gewoon uitkomen. De bronnen van Schreier gaven aan dat deze game een behoorlijke hoeveelheid additionele content zal krijgen en dat volgend jaar een nieuwe, gratis te spelen onlinegame verschijnt. Treyarch, de studio die aan de uitgestelde Call of Duty-game werkt, zou ook bijdragen aan deze gratis game. Schreier heeft Activision benaderd, maar het bedrijf wilde deze berichten niet bevestigen of ontkennen.

De gratis game zal waarschijnlijk een opvolger van het huidige Call of Duty: Warzone zijn. Deze in 2020 uitgebrachte gratis te spelen battleroyalegame kreeg onlangs een nieuw speelveld en is nog altijd erg populair. Naast Warzone zou ook Call of Duty: Black Ops Cold War uit 2020 hebben bijgedragen aan de tegenvallende resultaten van Vanguard. Activision heeft sinds 2005 elk jaar een nieuwe Call of Duty-titel uitgebracht.

De Call of Duty-titel voor dit jaar wordt een opvolger voor de Modern Warfare-titel uit 2019, zo bevestigde Activision eerder. Ook werd bekendgemaakt dat er wordt gewerkt aan een nieuwe Warzone-ervaring. De uitgever toonde zich ook kritisch op de staat waarin Warzone zich momenteel bevindt.

Update, donderdag, 11.30: Activision heeft een reactie op het gerucht gegeven: "We hebben een spannende reeks premium en free-to-play Call of Duty-ervaringen voor dit jaar, volgend jaar en verder. Berichten dat dit anders is, kloppen niet. We kijken er naar uit om meer details te delen zodra de tijd daar rijp voor is."

Call of Duty Vanguard
Call of Duty: Vanguard

Door Joris Jansen

Redacteur

23-02-2022 • 08:42

91

Submitter: robcoenen

Reacties (91)

Sorteer op:

Weergave:

Misschien is dat het moment dat ze eindelijk overstappen naar een nieuwe engine? Dat zou namelijk wel eens tijd worden! :)
Definieer "nieuwe engine" want uiteindelijk zijn bijna alle engines tegenwoordig modulair. Source 2 heeft nog veel elementen van Source 1, Unreal Engine 4 heeft nog veel elementen van Unreal Engine 2 en 3. De Slipspace Engine van Halo Infinite lijkt enorm veel op de BLAM engine, die voor Halo CE word gebruikt.

Naar mijn idee is de engine die Cod gebruikt niet zo ouderwets als b.v de engine van de Fallout games.
Iedere AAA engine is gewoon een doorontwikkelde versie van de laatste. Ook bij Fallout is dat het geval. Overnieuw beginnen is een stap achteruit zetten.
De nieuwe Warzone die in 2022/2023 zal uitkomen en de nieuwe Modern Warfare 2 die dit jaar uit zal komen draaien op een nieuwe engine :)
Wacht komt er alweer een Modern Warfare 2? die was een paar jaar terug toch al geremastered?
Geen remaster, gewoon een vervolg op 2019. Denk ook niet dat hij gewoon MW2 gaat heten.
Dat was een remaster van de campaign van MW2 uit 2009.

Dit jaar krijgen we dus MW2...2 (MWII? MW2²?)
Van wat ik herinner hebben ze al aangegeven niet verder te gaan dan 2 dit keer. Ik had het wel grappig gevonden twee trilogieën met identieke namen te hebben.
Huh, maar je hebt toch al MW1 MW2 en MW3, waarom dan nu een vervolg op MW2? Het vervolg op MW2 is toch gewoon MW3?
Het is een vervolg op Modern Warfare (2019), wat een reboot van de Modern Warfare reeks is.
Grote kans dat deze game dus Call of Duty Modern Warfare 2 (2022) gaat heten.
Pff, nou ze houden het wel overzichtelijk he op deze manier 8)7
Tja, er zijn twee spellen die "SSX" heten, en die tweede was niet eens een reboot. Simcity heb je er ook twee van.

Ik vind het altijd een beetje lui, exact dezelfde naam gebruiken.
Als ik zo zelf even zoek, zie ik alleen de Call of Duty®: Modern Warfare® Remastered versie. Bedoel je die? Die heeft een release date in 2017, niet 2019.
Never mind, zie dat er inderdaad in 2019 ook een nieuwe is uitgebracht, maar alleen beschikbaar is op Battlenet.

[Reactie gewijzigd door old_spice op 23 juli 2024 15:39]

Waarom wordt dat tijd? De ontwikkelingen van een game engines staan nooit stil, ook niet als men voortborduurt op de oude engine. Ik was zelf behoorlijk onder de indruk van de MW 2019/Warzone graphics en hoe goed deze game speelde zelfs op mijn pc die al uit 2011 komt met een GTX 970.

Jammer genoeg dat na de vele updates de game steeds slechter begon te lopen, alleen dit zal een nieuwe engine alleen ook niet verhelpen.

Voor MW2019/Warzone al heel erg lang geen COD meer gespeeld, maar als er iets is wat COD toch vaak goed doet is de balance tussen graphics en gameplay. Daar waar BF bij elke release bijna een upgrade nodig had was dit bij COD niet nodig en toch zien de games er naar mijn mening goed uit. In ieder geval goed genoeg voor een online multiplayer game.
Modern warfare vind ik een topper en de laatste 1 van de betere. De verkoop cijfers en dat samen met warzone geeft toch aan dat de spelers hiernaar vragen.


Waarom niet meer investeren in deze game ipv een nieuwe maken due stuk lagere verkoopcijfers heeft?

Nieuwe mappen, wapens, contracts. Ze kunnen vast iets verzinnen om daar geld aan te verdienen.

40e voor de game zonder updates en 80e voor 2 jaar updates nieuwe mappen, wapens etc. Legio manieren om er geld aan te verdienen, just think out of the box.

Ik betaal graag voor dergelijke updates van een game die ik zo gaaf vind. Ik speel nog steeds MP en had de game bij launch.
Ik kan mij herinneren dat je vroeger een game kocht, je deze tot in de einde der tijden kon gebruiken.
Dedicated servers, veel maps / wapens. En als je dan meer wilde kwamen er map packs.

Als ik nu zie hoe het gaminglandschap is veranderd naar ieder jaar een andere game(die verbazingwekkend hetzelfde is als de vorige), waar je ook nog battlepasses moet betalen wil je een beetje meekomen......

Wat een zooitje is het met die AAA titels.
Die map packs die vervolgens niemand speelde omdat je ervoor moest betalen... Dat was echt geen perfect systeem.

[Reactie gewijzigd door Wolfos op 23 juli 2024 15:39]

Dat niemand die mappacks kocht deed niets af aan het feit dat het er wel was. En ik kocht de mappacks voor vele games, en altijd gewoon volle servers.
Voor warzone heb je die battlepasses echt niet nodig om te kunnen winnen. 99% is cosmetics en e.v.t. wapens die erin zitten zijn bijna altijd ook gewoon gratis te unlocken. Andere BR's heb ik geen ervaring mee dus hoe het daar zit weet ik niet. Ik heb zelf i.i.g. de laatste 4 battlepasses van warzone niet gekocht en win met vrienden meerdere keren per week wel een potje duo, trio of quads.

Verder wel met je eens over dedicated servers (en mods!), vroeger veel eigen servers gedraaid voor o.a. CoD1, America's Army, Battlefield, CS. Was altijd erg leuk, mis dat ook wel.

[Reactie gewijzigd door !GN!T!ON op 23 juli 2024 15:39]

Hier sluit ik me bij aan. Het goede gevoel v.d. game heb ik na MW niet meer gehad met als resultaat dat ik die nog steeds speel en Cold War en Vanguard niet speel. Betaal graag voor nieuwe MP mappen voor MW en de battle pass heb ik ook geen moeite mee omdat je die (deels) terug verdiend terwijl je speelt. Daarnaast speel ik nog veel Resurgence met MW wapens. :)
Betaal graag voor nieuwe MP mappen voor MW en de battle pass heb ik ook geen moeite mee omdat je die (deels) terug verdiend terwijl je speelt.
Amen! Jammer dat de Battlepass vrijwel alleen stuff voor Vanguard, Cold War en Warzone geeft. Echt een stupidity van Activision.
Op de knietjes voor subscription model en added content die beta-releases verder stimuleren. Het plan van Activision (en grondlegger EA) is geslaagd. Hoe kun je zeggen dat je boven de 60 euro dingen kan terugverdienen terwijl je vroeger ook honderden uren kon gamen met een 60 euro titel die wel was afgerond.
Ik betaal als ik dat wil en kan voor mijn plezier. Als ik een juiste teruverdienprijs moet gaan zetten op alles wat ik of anderen leuk vind, ben ik in mijn volgende incarnatie als Farao Concepción Jänssen Sextus Decimus nóg bezig! Ik vind €35 bij de All You Can Eat "niet terug te verdienen". Ik vind het bedrag wat ik aan WOW sinds 2004 heb uitgegeven ook niet "terug te verdienen". Wat ik aan de Efteling heb uitgegeven 6 jaar geleden vind ik ook "niet terug te verdienen" en zal dat bij de volgende keer dat ik er misschien naartoe ga opnieuw "niet terug verdienen"! Mijn betalingen aan de luchtvaartmaatschappijen waar ik tig keer mee heb gevlogen en waarbij de prijs van de reis vandaag op €500 ligt en morgen op €2000 is "niet terug te verdienen". Boeien. Als ik en mijn metgezellen maar plezier hebben en ik terug kan kijken met een goed gevoel. Als jij dat allemaal knievallen wilt noemen. Prima en nog een keer Amen :D . Ik kan die paars met roze AK47 dat bijna hetzelfde doet als de Zwart met gouden AK47 nog steeds het geld waard vinden. En ik heb vroeger geleefd en ik leef nu in het nu en ik game nog steeds! En ja... dingen zijn veranderd. Leef ermee of speel andere of je oudere games. Keuze zat, toch?

[Reactie gewijzigd door Verwijderd op 23 juli 2024 15:39]

Die realiteit is er nu eenmaal wel voor multiplayer games.

Vroeger hosten mensen zelf servers (of via via) , nu komt die kost er rechtsreeks en continue bij voor de grote multiplayer games.
Die 60 euro van vroeger moet nu nog x jaren servers en andere zaken betalen.

Het is een valse vergelijking die niet langer opgaat , single player games kan je nog aanbieden aan een vaste kost, multiplayer games scheur je je broek aan als je het nog probeert.
Volledig mee eens. MW 2019 was voor mij de CoD die me sinds het origineel en MW2 weer echt trok. Ik had er echt plezier in. Helaas door al die cheaters maar gestopt, als ze daar nou eens wat fatsoenlijks tegen maakten...

(zelfde voor Battlefield)
Ze hebben nu sinds een paar maanden richochet anticheat en die werkt best goed!
Maar die zit in Warzone en Vanguard, niet in MW.
In MW MP komt ik nog zat cheaters tegen helaas.
Ah dat zou heel goed kunnen. Ik speel zelf alleen nog Warzone, dus heb de laatste 2 CoD's niet gekocht en MW al dik een jaar niet meer aangeraakt :p

Hoop wel dat deze nieuwe MW wat gaat zijn, dat is toch wel mijn favoriete setting in CoD. Eigenlijk jammer dat ze die jaar pauze niet voor deze gebruiken...
Als er een game is waar ik veel bugs crashes en andere rare dingen heb gehad was het wel Warzone.
De nieuwe map loopt hier tot nu toe wel goed maar heb het niet meer zo veel gespeelt.

Ik ben eigenlijk wel blij dat ze nu even wat extra tijd nemen om zaken op orde te brengen.
Warzone is nog steeds een gedocht hoe het werkt. Als je wat settings veranderd steeds die shader updates die lang duren dat doen bijna alle andere games beter. Daarnaast ziet het er ook niet bijzonder mooi uit of zo ook daar mogen ze wel eens wat aan gaan doen. COD is lange tijd een easy cache grab geweest mensen kochten het toch wel. Gelukkig zijn nu meer mensen met de portomonee aan het stemmen en gaan ze actie ondernemen. Hopelijk wordt de volgende versie een stuk beter dan de afgelopen paar.

Betekend overigens niet dat ik het geen leuk concept vind. Mijn broer is helemaal gek van warzone vind dat veel leuker dan Apex of Fortnite enz. Zelf vind ik Apex leuker.
Hoe vond je dat een topper? Iedereen zat alleen maar te campen. Je kon echt van alle hoeken gekilled worden. Slow paced. Verschrikkelijke maps.
Probleem hierbij is dat je de community opsplitsen wanneer updates uit komen. De klanten die niet betalen worden gescheiden van de betalende klanten. Je moet ze net allemaal samen houden om een zo groot mogelijke playerbase te hebben.

[Reactie gewijzigd door Putwater op 23 juli 2024 15:39]

"Legio manieren om er geld aan te verdienen, just think out of the box."
Je bedoelt dus eigenlijk betaalde DLC's die de community in tweeën splijt?
Ik dacht dat we daar klaar mee waren.

Zoals het nu gaat vind ik het prima, dat iedereen met elkaar kan spelen ongeacht welke versie men heeft gekocht. Maar dat men extra geld kan verdienen door skins te verkopen e.d.

Ik ben het wel met je eens dat ze MW wat langer mogen ondersteunen, het speelt hartstikke fijn in tegenstelling tot Cold War en Vanguard.
Warzone is helaas ook niet meer wat het geweest is. Ik hoop dat Warzone 2 wat meer teruggaat naar hun roots.
Dat er überhaupt nog mensen zijn die dit ieder jaar kopen is in mijn ogen bijzonder. Dit is de mcdonalds van de game industrie. Een lauwe, simpel te verteren hap. Er is zo veel beters op de markt.
laatste delen heb ik niet eens gekocht, en Vanguard ga ik niet eens spelen.
Na hun "anti-cheat" update weiger ik nog zoiets, helaas worden de cod games in mijn ogen alleen maar kapot gemaakt jaren lang.

Wat je zegt er is veel meer beters op de markt dan CoD tegenwoordig
... er is veel meer beters op de markt dan CoD tegenwoordig
Noem eens op? Welk spel is beter dan CoD?

[Reactie gewijzigd door Verwijderd op 23 juli 2024 15:39]

Voor mij zijn er wel betere dingen op t markt dan CoD.
Maar ik denk dat er genoeg mensen die mening wel kunnen delen.

Oke cod is dan arcedé dus niet beste vergelijking met deze hier onder staande, maar games blijven games.

Hell Let Loose.
Squad.
Post Scriptum.
Insurgency Sandstorm.
World War 3.
Tarkov, ligt maar net aan wat je speelt ben zelf amper hackers tegengekomen (vergeleken cod).
Vrijwel al die games zijn veel meer arcade dan COD.

Begrijp me niet verkeerd, ik heb ze allemaal (op PS na) gespeeld, maar het is echt wel een hele andere speelervaring dan COD (die ik ook geregeld speel).
Voor mij zijn er wel betere dingen op t markt dan CoD.
Aah... klinkt al beter... Voor jou zijn er betere dingen op de markt dan CoD.
Laten wij het daarbij houden.
En waarom precies weiger je het te spelen na hun "anti-cheat" update? want ik hoor juist goede verhalen dat cheaters veel sneller gespot worden en afgestraft wat in mijn ogen juist goed zou moeten zijn. Heb nog wel is oude call of duty's geprobeerd maar helaas zijn die door cheaters praktisch onspeelbaar en doet activision nog 0 onderhoud erop dus gaat ook niet verbeteren
Ik hou niet zo van een update waar ze dingen kunnen inzien in de Kernel.
Geef mij maar pure dedicated server support zoals wat het vroeger ook was, gewoon je eigen server huren en gewoon eigen admin zijn, dat je die mensen zelf kon bannen.
En niet afhankelijk wezen van een "anti cheat client".

En los van hele anti cheat, game is gewoon bagger geworden met afgelopen jaren.
CoD 1 tot en met WaW, Black ops 1 waren toch echt beste games voor mij, na deze games ben ik eigenlijk zo goed als gestopt met cod.
Ach, iedereen is tegen malware en rootkits, maar installeren gewoon een game die precies dat meelevert.
Ze worden niet kapot gemaakt, ze zoeken gewooin het minimum viable product dat onkritische gamers elk jaar willen kopen.
Voor mij is het gewoon kapot gemaakt daarom zeg ik ook in mijn ogen, als in dat ik dat wel vindt.
Ik koop het juist niet meer omdat ze teveel richten op online en als je online speelt merk je dat er vol op cheat tools en andere illegale tools worden gebruikt.
Ik speel alleen maar Online games.
Maar CoD totaal niet meer, Tarkov, ander kaliber maar ook vol met hackers vooral in een bepaalde maps.

Maar je merkt het duidelijk ben ik compleet met je eens.
Daarom zou gewoon mooiste optie wezen Dedicated server support terug brengen zoals wat er vroeger was, heft in eigen handen nemen. :)
En toch heb ik soms zin in McDonalds. Ik vermaak me er ieder jaar kostelijk mee, dus waarom zou ik het niet elk jaar kopen?
Omdat je vaak voor minder geld bij een restaurant met Michelin-ster eet? Smaken verschillen natuurlijk, maar variatie van kost doet eten.
Als ik een shooter speel, hoef ik niet zo veel variatie. De belangrijkste dingen voor mij zijn progressie, en dat mis ik bij veel andere shooters. Camo's unlocken is volgens mij in geen enkele andere shooter zoals het in CoD is.

Welke andere shooter is volgens jou dan beter dan CoD? Voor iemand die progressie wilt, en gewoon simpel lekker wilt knallen.

[Reactie gewijzigd door SHiNeye op 23 juli 2024 15:39]

Oké goed punt, maar waarom dan elk jaar hetzelfde spel kopen? Anders dan bij de Mac kun je dezelfde burger zovaak eten als je wilt.
Omdat er dan weer nieuwe wapens en camo's zijn om te levelen. Hetzelfde spel klopt ook niet helemaal, elke game heeft een andere setting, andere wapens, en een iets andere playstyle. MW is bijvoorbeeld een heel stuk sneller dan Cold War.

Soms heb ik zin in een Big Mac, soms in een Quarter Pounder.
Fair enough, you do you :) 🙂
Fair enough, you do you :)
Voor minder geld dan bij McDonalds in een sterren restaurant eten??? Benieuwd welk restaurant dat is.
Supergiant games, "eet" ik graag bij, bijvoorbeeld. Maar ook in het FPS (fried potato snack) genre is er vast iets te vinden.
Precies! Ik geniet oprecht eens in de zoveel tijd van een maal bij de MC Donalds. Net zoals ik ook eens in de zoveel tijd kan genieten van een patatje pinda, Surinaamse Roti, een bakje kibbelingen op de markt, Popcorn in de bioscoop, een stuk kip van de KFC, een bord met vlees en spruitjes, aardappelen met een gehaktbal, zalm bij de Ikea, een avond bij een All You Can Eat restaurant, lasagne met teveel kaas erop, een frikandel, een broodje met een slappe kroket erin, andijvie met karbonade, bietensalade, gestampte boerenkool en zelfs koffie of thee uit de automaat op mijn werk, Boeien! Ik hoef geen van deze dingen dagelijks te eten en hoef ze ook niet af te kraken.
Ik geniet ook al 3 /4 jaar van COD MW 2019, ben nu bezig met de platinum challenge. Hoeft niet de hele dag door, maar de game geeft mij wel voldoening. Ongeacht de cheaters die voor frustratie kunnen zorgen.

[Reactie gewijzigd door Verwijderd op 23 juli 2024 15:39]

Daar ben ik het echt totaal niet mee eens.

De Modern Warfare games van Infinity ward zijn de beste multiplayer shooters die ik ken.
Speelt vlot. Niet te moeilijk, niet te makkelijk. Blijft interessant met nieuwe content.

Online shooters hebben per definitie een uitdaging met latency.
CoD MW gaat daat m.i. nog het beste mee om van alle shooters die ik geprobeerd heb.

MW blijft interessant om te spelen met nieuwe velden en nieuwe speelmodi.
Dat hebben ze zeker bij de laatste MW echt heel goed gedaan.

De Black Ops serie vind ik onspeelbaar (performance) en niet leuk.
De overige games zijn soms leuk (ghost, advanced), soms niet (infinity).
Zoals?
Opzich zou ik TF2, CS:go, Valorant, toch wel eerder spelen dan deze uitgekauwde CoD reeks.
Quake 2021 schijn ook tof te zijn.
TF2, CS:go, Valorant
Been there, Done That! Veni, vidi, oscitare, vita ibat!
Quake 2021 schijn ook tof te zijn.
Schijnt? Jij weet het dus niet? Ik dacht dat jij beweerde:
Er is zo veel beters op de markt.
Ik heb het wel gedaan. Kort. Nostalgie dat niet terug doet gaan naar het verleden.
Hahaha je zegt over tf2 cs go valorant been there done that, wat zeg je dan over CoD wat al 15 jaar exact hetzelfde is?
Ik zeg dan dat die games - ondanks wat jij zegt: "
exact hetzelfde
" - mij nog steeds langer en meer plezier opleveren. Maar daarnaast zegt het mij dat jij niet verder hebt gekeken dan jouw neus lang is en het gemakkelijker voor jou is om jezelf als hét centrum van de wereld te beschouwen en dé persoon die weet wat beter is, voor zichzelf en voor anderen. Mijn zoontje van 12 vindt Valorant overigens ook wel aardig hoor, al drie weken lang. Dus troost je... jij bent niet alleen.

[Reactie gewijzigd door Verwijderd op 23 juli 2024 15:39]

Het is gewoonweg niet waar dat er niets veranderd in CoD.
Typische reactie van iemand die het al 15 jaar niet gespeeld heeft.
Tja, voor dezelfde reden dat mensen ieder jaar een Fifa game kopen. Call of Duty heeft tenminste nog vaak een compleet andere setting.
Ik zou serieus geld betalen voor de eerste Fifa die in oorlogsgebied afspeelt. Match made in heaven, af en toe knalt iemand uit het publiek een voetballer om, tijd voor een wissel.
Haha, ja. Lijkt me ook wel wat. Doet me denken aan een aantal 16 bit spellen van vroeger, waarbij sport met vechten werd gecombineerd. Is later in het GameCube/PS2 tijdperk nog wel een keer geprobeerd met Red Card Soccer, maar dat viel zwaar tegen.
Wat is een betere game dan en wat doen andere spellen voor bijzonders dan? Ik geniet ook van Horizon Forbidden West, maar daar doe ik ook nagenoeg hetzelfde als in deel 1.
True, maar dan nog is McDonalds op z'n tijd ook gewoon lekker.
Hoe zeg ik dat op mensen die COD spelen neerkijk, zonder te zeggen dat ik op ze neer kijk...
Goede zaak. Beter wordt er meer tijd gestoken in ontwikkeling en innovatie, dan jaarlijks cashen. De hype die CoD had in de hoogtij dagen van Modern Warfare 2 / 3 is allang niet meer (met mensen die in de rij stonden bij de winkels om 00:00 om hun exemplaar te bemachtigen).
(met mensen die in de rij stonden bij de winkels om 00:00 om hun exemplaar te bemachtigen).
Gebeurd dit überhaupt nog tegenwoordig? :P
Nee da’s waar, sinds digitale games meer mainstream zijn niet meer. Dat maakt het hele ‘pre-orderen’ overigens des te stommer, maar dat is een andere discussie :)
Daarom hebben we nu pre-loaden: andere term, zelfde idee... ;)
Voor GTA V kon dat destijds ook nog, maar tegenwoordig is dat niet meer zo standaard en kun je doorgaans bij een digitale order de game al preloaden en om 00:00 direct spelen.
Mensen staan niet meer in de rij bij winkels voor games omdat dit is verschoven naar digitale (pre-order) aankopen. De CoD games verkopen nog altijd als warme broodjes, 15 tot 30 miljoen exemplaren per nieuwe titel.
Laatste keer die ik me kan herinneren is GTA 5 de x360ps3 launch
Standaard hipster haat op CoD, maar welk spel is er dan beter? Battlefield 2042? :P

Sinds de eerste CoD koop ik het spel gewoon elk jaar. Het eerste deel kreeg ik met korting op de computerbeurs omdat ik er ook een SB Audigy 2 ZS kocht. Na MW3, WaW en de eerste Black Ops delen was je inmiddels wel gewend aan de gameplay en het werd steeds uitgebreider. Inmiddels is de hele periode sinds WO2 en de verre toekomst wel voorbijgekomen en zijn de verschillende verhaallijnen (WO2, koude oorlog, zombies, futuristisch) wel tot in den treure behandeld. Ik ben dan ook wel benieuwd waar ze nu mee gaan komen.

Vanguard heb ik trouwens nog niet, de gratis weekenden was ik er niet van onder de indruk en er zitten designkeuzes bij die ik niet kan waarderen in een WO2 setting, hoe arcade het ook is. Maar soms heb ik wel eens gewoon zin in een snel potje schieten. En omdat ik uitsluitend op de PS4 speel, heb ik niet zo gek veel keuze. Titanfall 2 was tof, de Battlefield reeks vond ik flut na BFBC2, Battle Royale vind ik geen moer aan en semi-tactische shooters gaan te traag. Ok, Rainbow Extraction is soms nog wel even leuk.

Maar lekker dom knallen in een redelijk moderne setting, welke spellen zijn er dan als alternatief? Die net zo snel en soepel spelen en waarbij een potje geen uuuuren duurt omdat het allemaal zo tactisch is, of omdat je moet wachten tot je weer aan de beurt bent?
Standaard hipster haat op CoD
Precies! Maar tegenwoordig is het cool om een mening te hebben en te uiten, hoe kortzichtig die ook is. En men hoeft er niet eens over na te denken of verantwoordelijk voor te zijn.
Het is gemakkelijk hè:
  • Ik snap niet dat mensen elk jaar een nieuwe versie kopen...
  • Ik snap niet dat mensen naar de MC Donalds gaan...
  • Ik snap niet dat mensen games kopen...
  • Ik snap niet dat mensen MMO's spelen...
  • Ik snap niet dat ik niet snap dat mensen anders zijn dan ik.
<On Topic>
Maar ik heb mij ook al vermaakt met de COD games, vanaf de eerste COD. In een tijd dat Medal Of Honor - Allied Assault t/m breakthrough offline én online heer en meester was, het slome Battlefield 1942 op LAN-parties gespeeld werd en COD uitkwam en wist indruk te maken. COD UO was een pracht om uit te spelen... zo lineair als wat, maar toch!
Met de meeste COD games heb ik korter of langer plezier gehad, zeker online. Maar COD MW 2019 is nog steeds een topper, ondanks de simpele zielen van geest, die wel eens hackers worden genoemd - cheaters is een beter woord - en die het spel behoorlijk benadelen. Cold war en Vanguard zijn tegenvallers. Ik heb ze beiden, heb ze iets langer gespeeld dan welke Battlefield iteratie dan ook, maar dat zegt wat mij betreft meer over het in mijn ogen opgehemelde maar saaie Battlefield dan wat anders.

Ik ben het helemaal eens met jouw afsluiter (hoewel ik het woordje dom zou weglaten):
Maar lekker dom knallen in een redelijk moderne setting, welke spellen zijn er dan als alternatief? Die net zo snel en soepel spelen en waarbij een potje geen uuuuren duurt omdat het allemaal zo tactisch is of omdat je moet wachten totdat je weer aan de beurt bent?

[Reactie gewijzigd door Verwijderd op 23 juli 2024 15:39]

CoD: UO, prachtig was dat!

Dat is ook wel een beetje de kracht van CoD. Zorg ervoor dat de basis vrijwel altijd constant is en bouw dan daar op uit met allerlei dingen er omheen. Niet alleen zombies of Warzone, maar ook al die talloze skins, verfjes en weet ik wat nog meer voor vanity dingen. Het voegt voor de gameplay verder niks toe maar zorgt wel dat men blijft hangen.

CoD is dan ook niet echt een militaire shooter, maar ik zie het gewoon als een arenashooter als destijds Unreal Tournament en Quake 3. Het speelt snel (je kan tussen de piepers opzetten en afgieten makkelijk een potje of soms zelfs twee spelen), soepel en vrijwel iedereen kan redelijk meekomen met dat hele SBMM de laatste tijd. Of dat laatste een goed ding is, daar zijn de meningen over verdeeld :P
CoD is dan ook niet echt een militaire shooter, maar ik zie het gewoon als een arenashooter als destijds Unreal Tournament en Quake 3.
Top gezegd! Het plezier wat wij hadden vroeger met UT, Quake, MoHAA, COD offline, online, tijdens LANparties, prive, georganiseerd of zelfs in het weekend georganiseerd door/voor collega's op het werk en dat de werkgever de ruimte van de helpdesk beschikbaar stelde in het weekend daarvoor... etc. Net voor het Corona gedoe weer eens een privé LAN party gehad met wat collega's, vrienden en familieleden: waar was men het unaniem over eens om te spelen? COD MW 2019. Sommigen hebben zelfs op dat moment het spel aangeschaft. Dat zegt wat mij betreft genoeg. Maar ik ben oprecht benieuwd waar de hiphaatsters mee komen. Ik sta wel open voor meer keus. Als het maar geen Battleroyale is...
Hell let Loose.

Wat een goddelijk spel is dat.
Je moet alleen wel ff geluk hebben met een squad en team dat veel communiceert en samenspeelt.

Als je daar full rambo gaat lopen knallen dan gaat het niet goed.

Echt een van de beste shooters die ik in 30 jaar game ervaring heb gespeeld.
Eindelijk! Dit is best een goeie zet! (hopelijk)
Eerst zien, dan geloven. Ze kunnen het best een jaar uitstellen maar als ze geen fundamentele dingen veranderen aan de gameplay/graphics/cashgrab microtransactions. Hebben mensen die hier echt naar uitkijken (ja die bestaan, geen idee hoe) een jaar extra gewacht voor dezelfde troep.
Kleine side-note:
Warzone 2 & Modern Warfare 2 officially confirmed, built on brand-new engine

Een nieuwe engine dus voor deze 2 titels die dit jaar en volgend jaar het levenslicht zullen zien
Eindelijk FOV slider voor consoles!
Nice, eindelijk een nieuwe engine?
CoD is voor mij te ver afgeweken van wat de franchise voor mij interessant maakte: Meeslepende single player content. Voor mij is multiplayer in die franchise altijd iets geweest voor een LAN-party (en van tijd tot tijd speel ik nog wel een CoD, maar dan de allereerste (met United Offensive!) en Cod4, de eerste Modern Warfare - De laatste die je gewoon lokaal in multiplayer kon draaien) en dat is al een paar iteraties niet meer bepaald mogelijk. Ik geef het de makers wel te doen; 15 jaar lang ieder jaar met 'iets nieuws' komen, dat is nogal een opgave! Een rustjaar is misschien geen slecht idee.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.