LG kondigt 27"-versie van UltraFine OLED Pro-monitor aan

LG gaat volgend jaar een 27"-versie van de UltraFine OLED Pro-monitor verkopen. Dit beeldscherm is bedoeld voor video- en beeldbewerkingsprofessionals en was voorheen alleen beschikbaar als 31,5"-model. Naast schermgrootte verschillen de monitors niet.

Net als het 31,5"-model krijgt de kleinere variant een 4k-oledpaneel met een resolutie van 3840x2160 pixels. De monitoren moeten 99 procent van het DCI-P3- en het Adobe RGB-kleurenspectrum kunnen weergeven. Daarnaast ondersteunen ze allebei hdr volgens de DisplayHDR 400 True Black-standaard en hebben ze een reactietijd van 1ms.

Naast de aankondiging van het 27"-model, zegt LG aanvullende accessoires te leveren bij de twee monitoren. Zo is er een kap om omgevingslicht tegen te gaan en een kalibratiesensor. Deze zijn allebei afneembaar. Die kalibratiesensor werkt met LG's Calibration Studio-software en kan automatisch de beeldscherminstellingen aanpassen om de kleurnauwkeurigheid te waarborgen.

De LG UltraFine Pro Oled 27BP95E en het vernieuwde 32BP95E-model krijgen drie HDMI- en twee DisplayPort-poorten, en een USB-C-poort die Power Delivery tot 90W ondersteunt. LG geeft geen details over deze poorten. De twee modellen zijn vanaf volgende maand in 'bepaalde markten' beschikbaar, een prijs is nog niet gecommuniceerd. Het oude 32EP950-B-model staat nu in de Pricewatch voor 3300 euro.

Door Hayte Hugo

Redacteur

17-12-2021 • 11:34

45 Linkedin

Reacties (45)

Wijzig sortering
Gewoon wachten tot dat die 43" er is. Kost dan rond de 700€, pro of niet, maakt volgens mij niks uit, want OLED heeft uit zichzelf een hele goede kleurweergave en contrast en heeft geen tot amper calibratie nodig. Deze is ook zeker 60hz en je betaald er een vermogen voor :/

[Reactie gewijzigd door WildemanM op 17 december 2021 11:41]

Groot voordeel van dit type schermen is dat je meer controle hebt over hoe HDR weergegeven wordt. Als je veel wit in beeld hebt, gaat de helderheid van een OLED TV automatisch terug, omdat de totale hoeveelheid energie van het paneel beperkt is. Hoe en wanneer dat precies gebeurd, heb je geen controle over, deze OLED Monitoren bieden die controle wel.

Zo zijn er nog wel meer "beeld verbeteraars" die niet volledig uit kunnen op een normale TV, als jij zelf wilt bepalen hoeveel ruisonderdrukking je precies op een filmopname moet doen, wil je natuurlijk niet dat de TV zelf al wat ruisonderdrukking uitvoert.

Er worden vast ook wel OLED TVs gemaakt die volledige controle op dit gebied geven, maar die zullen ook wel enkele duizenden euros kosten.
Volgend jaar komt qd oleds uit van Samsung en sony mogelijk ook van Panasonic. Wordt een echte rgb oled tv. Ben benieuwd hoe dat zich gaat verhouden ten opzichte van dit type paneel qua helderheid weergave en kleurweergave.
RGB oled? QD-OLED maakt gebruik van blauw licht en een quantum dot kleurenfilter. Het is dan wel RGB in de zin dat het geen WRGB is, maar het valt nog te bezien in wat voor patroon dit gaat komen op TVs. Vooralsnog zijn Samsung's AMOLEDs pentile. Een echte RGB-OLED zoals de oude KN55S9C werd door Samsung als niet schaalbaar geacht en productiekosten lagen erg hoog. Samsung is ergens rond 2014/2015 met de productie van RGB OLED gestopt.
LG heeft tegenwoordig filmmaker mode en dan staan alle toeters en bellen volledig uit. Bij bioscoop modes kan ik ook alles uit zetten op mijn LG TV
Groot voordeel van dit type schermen is dat je meer controle hebt over hoe HDR weergegeven wordt. Als je veel wit in beeld hebt, gaat de helderheid van een OLED TV automatisch terug, omdat de totale hoeveelheid energie van het paneel beperkt is. Hoe en wanneer dat precies gebeurd, heb je geen controle over, deze OLED Monitoren bieden die controle wel.
Dit soort "trucjes" zijn altijd fijn om te weten. Even voor de ... beeldvorming: ga nooit prat op HDR. Ik wil zelf een zo mooi mogelijk beeld hebben. Ik heb een OLED uit volgens mij bouwjaar 2016, die gaat denk ik tot 600 nits max (tegenwoordig ligt dat rond de 900 nits). Mocht er meer wit in het beeld zijn, dan zou het scherm in totaliteit te warm worden en wordt de maximale hoeveelheid licht (per pixel) teruggeschroefd.

Leuk, als je dan bedenk dat je scherm een Dolby Vision stempel heeft, waarbij theoretisch ruimte is voor 10.000nits, je scherm maximaal 6% daarvan haalt en in de praktijk dus misschien wel vaak nog minder.
Niet dat we voorlopig die 10.000nits thuis zullen zien, want naast dat je eigen scherm dat moet kunnen weergeven, is er ook hardware nodig die zoveel licht effectief kan opvangen en verwerken en dat blijkt in de praktijk meer rond de 1.000 nits tot 4.000 nits te zijn.
Dus wat zegt HDR: veel. En het garandeert niks. En met HDR bedoel ik niet alleen Dolby Vision, maar ook HLG en HDR10(+). Eigenlijk lijkt het verdacht op Dolby Atmos (wat hoogtespeakers mogelijk maakt en smartphones ondersteunen het. Al kun je je smartphone natuurlijk wel boven je houden ;)). En vergeet HDMI niet. Of de USB-standaard. En ik geloof SD ook. Het zegt allemaal veel en het garandeert allemaal eigenlijk niks.
Dit is een referentiemonitor. Je hebt niets aan een hoge refreshrate, deze dient om programma's en films te monteren en masteren op 24p, 25p, 30p, 50i of 60i.

En het is niet omdat het oled is dat de kleurechtheid en dynamisch bereik correct zijn. Dit moet nog steeds correct afgesteld worden.

Het maakt dus wel degelijk uit dat dit een pro model is. Out of the box zou deze correct afgesteld moeten zijn op verschillende kleurspectra en daar krijg je ook support op, die is inbegrepen in de hoge vraagprijs. Je zal zulke pro modellen dus niet snel zien passeren rond de 700 euro.

[Reactie gewijzigd door FreVDP op 17 december 2021 11:56]

Ik denk dat geen enkele professional zal vertrouwen op fabrieksmatige kallibratie en profilering. Dat doen ze zelf.
Ik heb een Lg oled tv en deze laten kalibreren, ook al zag het er op het oog in eerste instantie goed uit waren de kleurweergave toch niet helemaal optimaal. Ook dit geeft extra kosten in het totaal pakket.
voor de meeste zal het niets tot weinig uitmaken maar dit beeldscherm zal ook niet voor de meeste interssant zijn.

Maar goed even OT: de prijs is inderdaad wel vrij hoog en DisplayHDR 400 True Black-standaard klinkt fantastisch maar is dit niet gewoon hdr 400 waar je niets aan hebt ?
OLED kan de helderheid domweg niet halen, maar het kleurbereik wel. Tsja, dan blijf je qua certificering steken op HDR400

[Reactie gewijzigd door DropjesLover op 17 december 2021 15:11]

Tsja.
Ik vindt mijn G1 65" al fel genoeg bij films met HDR.
Daarmee dat er een bak rond die monitor zit, om lichtinval te beperken. Het is ook de bedoeling dat je dit type monitors in donkere ruimtes gebruikt, zoals bij colorgrading bijvoorbeeld.

[Reactie gewijzigd door FreVDP op 17 december 2021 22:20]

Ik dacht dat die 42inch werd maar. Zeker waar gewoon wachten op die tv/monitor want de monitor markt is gewoon overpriced op dit moment voor oled
Referentiemonitoren gaan nochtans snel over de € 40.000, dus dit is niet duur. Dit type monitoren wordt niet voor particulieren ontwikkeld, dan is het inderdaad duur. Bekijk het als professional die naar monitoren van 40.000 euro kijkt en dit is plots een koopje. Als particulier ben je gewoon niet het doelpubliek.
Ja precies daarom wacht ik persoonlijk als particulier op de 42 inch oled tv die mogelijk komt die net iets te groot maar door de dunne bezels te doen en met de juiste instelling burn in te voorkomen
43" vind ik veel te groot voor een monitor.. Ik vind 24" op 4K ideaal met 200% scaling <3
Of gewoon niet wachten als je 27 inch wilt ipv jou 43 inch ?
Schrikbarend duur nog, zo'n oled monitor. Je bent beter af met een LG oled-televisie die ook over allerlei gaming kenmerken/functies beschikt.
Hier is de ppi natuurlijk wel hoger dan bij de tv modellen.
Ja, dat klopt. Daarnaast vind ik 48 inch ook nog steeds te groot om als bureaumonitor te gebruiken, dus ik moet sowieso wachten tot LG met kleinere oled tv's komt.
Ja bij die 42 inch zou het wel gaan voor mij is 48 te groot. Liever kleiner maar goed eenmaal oled is al het andere toch echt minder.
Nu ja, jammer genoeg past een 48" OLED niet op m'n bureau.
Dan koop je maar een groter bureau... Is goedkoper dan een kleinere monitor. :P

[Reactie gewijzigd door Clubbtraxx op 18 december 2021 00:56]

Ik zou er iets op zeggen, maar je hebt verdikke gelijk. :D
"DisplayHDR 400 True Black" klinkt heel wat, maar eigenlijk stelt het niets voor.
400 nits is te weinig voor fatsoenlijk HDR en bijna ieder scherm haalt wel 400 nits.
True Black krijg je min of meer gratis bij alle OLED schermen, omdat je geen backlight gebruikt

Ik lees "DisplayHDR 400 True Black" dan ook als: LG is in staat om een normaal OLED scherm te maken wat voldoet aan de standaard verwachtingen. :)

[Reactie gewijzigd door GarBaGe op 17 december 2021 11:50]

Dat true black van oled is wel het de crux, daardoor kun je wel het contrast halen wat een LCD niet lukt. Hdr400 op oled is daadwerkelijk HDR. Op standaard LCD voegt het niets toe.
JOLED monitors hebben zero flikkervrije technologie en dat wil je echt niet. Het zorgt voor vermoeiende ogen, vermoeiend hoofdpijn en problemen aan je gezichtsvermogen. Ik heb dit al tweemaal ervaren en zodra ik weer terug ging naar mijn volwaardige flikkervrije monitor, verdwenen de klachten. Ik heb die twee OLED monitors wel binnen twee dagen geretourneerd, het is gewoon écht niet te doen.
Ideale monitor met een OLED monitor. Jammer geen 144Hz? Niet eens 120Hz? Ik vind de prijs van €3.300 te hoge prijs. Hoe zit het met inbranden van deze monitor? Ik heb sinds 6 december een nieuwe monitor een GIGABYTE M32U een 32-inch 4K 144Hz met speciale snelle IPS paneel en het heeft mij maar €799,- gekost met HDR400

[Reactie gewijzigd door van der Berg op 17 december 2021 12:35]

ik denk dat je die 144hz bij dit soort schermen niet nodig hebt. Maar al zou je het willen het is bij oled natuurlijk niet vergelijkbaar met led aangezien het een heel andere technologie is die niet beperkt wordt door de reactietijd van de lcd
Maar ik dacht aan televisies, want de meeste OLED televisie hebben tegenwoordig een 120Hz paneel. Dus hier hebben wij te maken met een 60Hz?
ik geloof niet dat dat hier specifiek vermeld wordt, al is het een scherm dat voornamelijk beeldmateriaal ed moet tonen dus meer zou niet nodig zijn

ik denk dat de hele hz meer een lcd ding is dan een oled ding
Dit is dan ook helemaal geen monitor die op consumenten gericht is. 't zijn monitors die gericht zijn op de professionele markt voor video en beeldbewerking. Zij geven er hoogstwaarschijnlijk geen moer om dat de monitor geen 144Hz ververssnelheid heeft.
Waar blijft de rest vraag ik mij dan af. Het wordt weleens tijd dat er meer keuze is voor de consument op vlak van OLED monitoren want ik vertik het om dit soort bedragen neer te tellen voor een dergelijke monitor.

Mijn huidige monitor gaat al 13 jaar mee maar ik snak naar een OLED monitor voor een aanvaardbare prijs.
Ik denk dat hiermee de eerste stap gezet is. Dit zijn nu eenmaal geen consumenten monitors, dus de prijs is hoog. Maar het toont wel aan dat het kan, en hopelijk zien we daarmee ook snel OLED monitors gemaakt voor consumenten.
Oled tv c1 van lg als game monitor maar na 9 maandentoch echt al burnin terwijl ik gewoon pixelshift enzv gebruik. Ook speel ik niet telkens dezelfde games en kijk ik er tv op enzv. Oled is totaal niet geachikt als pc monitor.
hoe fel heb je ‘m staan? instellingen?
Daar ben ik ook wel benieuwd naar, welke instellingen gebruik je nu?
60% bright en pixelshift on
Wat een slecht onderbouwde comment is dit... Heb je enig idee hoeveel resources en nieuwe technieken er zijn toegepast om 'image retention' te voorkomen? Om er maar een paar op de OLED TV's te noemen:

- Pixel refresh/cleaning (nadat het TV scherm uitgezet wordt)
- Screen move (Beeld verplaatst telkens een heel klein stukje
- Ingebouwde screensaver
- Automatisch dimmen bij tijdelijk niet gebruik
- Adjust Logo Brightness

En ja, de OLED techniek is meer (zoals je het zelf noemt) inbrandgevoelig, maar de kans op 'image retention' is tegenwoordig heel klein.

Als je meer wilt weten, lees dit stuk: https://www.trustedreview...n-on-your-oled-tv-4170706

[Reactie gewijzigd door LuukvanDorland op 17 december 2021 13:48]

Linus was er toch niet zo happig meer op na een paar maand.
https://www.youtube.com/watch?v=hWrFEU_605g

Wat die moet doen om het "op te lossen" is niet aan iedereen
?? Doorbranden heb ik nog nooit van gehoord....
Ik ook nog niet bij mijn 55-inch OLED televisie uit mei 2016 model 2015 Full-HD. Ik gebruik hem intensief
Een TV is niet het zelfde als een computer scherm waar constant het zelfde op staat.
Ik vermoed dat hij inbranden bedoelt.